REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2008 nr 11 poz. 178

KOMUNIKAT NR 92 PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 10 września. 2008 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 166/06

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 7 lipca 2006 r. na szybowcu KR-03A Puchatek, pilotowanym przez instruktora-pilota szybowcowego, lat 46, klasyfikuję do kategorii:

Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej Błędy proceduralne - H4".

2. Opis okoliczności wypadku:

Instruktor-pilot szybowcowy, w ramach podstawowego szkolenia szybowcowego Aeroklubu Mieleckiego, wykonywał loty z uczniami-pilotami. Loty rozpoczęto około godziny 16-tej. O godzinie 20:28 instruktor-pilot wystartował przy użyciu wyciągarki do dwudziestego trzeciego w tym dniu lotu szkolnego. Do momentu wyprowadzenia szybowca na prostą do lądowania przez ucznia-pilota, lot przebiegał prawidłowo. Pozycja szybowca, po wyprowadzeniu na prostą do lądowania była nieprawidłowa. Szybowiec był około 20m z lewej strony od osi lądowania oraz na zbyt dużej wysokości w stosunku do prawidłowego punktu przyziemienia. Instruktor przejął sterowanie i, po wyjaśnieniu uczniowi-pilotowi popełnionych błędów, rozpoczął manewr dowrotu do osi pasa lądowania, a następnie zniżanie ze zwiększoną prędkością z wykorzystaniem hamulców aerodynamicznych. Wyprowadzenie szybowca do konfiguracji przyziemienia nastąpiło z opóźnieniem (późne załamanie toru lotu), co spowodowało zetknięcie z ziemią z dużą prędkością i uszkodzenie kadłuba. Załoga nie odniosła obrażeń i o własnych siłach opuściła szybowiec.

3. Przyczyna wypadku:

W trakcie badania Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL", ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego był błąd w technice pilotowania instruktora, polegający na zbyt późnym wyrównaniu w warunkach zwiększonej prędkości opadania.

Czynnikiem sprzyjającym popełnieniu błędu mogło być niskie położenie słońca nad horyzontem z przodu z prawej, co mogło utrudnić ocenę wysokości.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL po zakończeniu badania nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2008-10-14
  • Data wejścia w życie: 2008-10-14
  • Data obowiązywania: 2008-10-14
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA