REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2008 nr 10 poz. 148

KOMUNIKAT NR 67 PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 26 sierpnia 2008 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 125/05

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 17 lipca 2005 r., na szybowcu Bocian M, pilotowanym przez pilota szybowcowego, lat 29, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej „Brak kwalifikacji - H2".

2. Opis okoliczności wypadku:

Pilot szybowcowy wystartował, z pasażerką na motoszybowcu, do lotu termicznego. Po starcie, na wysokości około 20m, motoszybowiec przeszedł do lotu poziomego. Następnie zniżył się do wysokości około 10m i wykonał zakręt w lewo z małym przechyleniem. W trakcie wykonywania zakrętu doszło do zwiększenia przechylenia ponad 60° w lewo, z równoczesnym wytraceniem wysokości. Motoszybowiec zaczepił lewym skrzydłem o trawę i zderzył się częścią nosową z ziemią. Pilot i pasażerka doznali niegroźnych potłuczeń i o własnych siłach opuścili rozbity motoszybowiec.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL", ustaliła, że przyczynami wypadku lotniczego były:

- błąd w technice pilotowania, polegający na przejściu na wznoszenie na prędkości odpowiadającej II zakresowi prędkości lotu poziomego;

- kontynuowanie przez pilota startu pomimo nie-uzyskania wznoszenia zapewniającego osiągnięcie bezpiecznej wysokości nad progiem pasa i przeszkodami terenowymi;

- wykonanie zakrętu na zbyt małej wysokości i prędkości lotu;

- niewłaściwe zajęcie miejsca w kabinie, co utrudniło sterowanie i obserwację przyrządów.

Czynnikiem sprzyjającym zaistnieniu zdarzenia lotniczego była turbulencja spowodowana wiatrem wiejącym zza ściany lasu i ewentualnymi prądami termicznymi.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL nie sformułowała zaleceń profilaktycznych.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2008-09-12
  • Data wejścia w życie: 2008-09-12
  • Data obowiązywania: 2008-09-12
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA