REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2008 nr 10 poz. 148
KOMUNIKAT NR 67 PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 26 sierpnia 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 125/05
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 17 lipca 2005 r., na szybowcu Bocian M, pilotowanym przez pilota szybowcowego, lat 29, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej „Brak kwalifikacji - H2".
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot szybowcowy wystartował, z pasażerką na motoszybowcu, do lotu termicznego. Po starcie, na wysokości około 20m, motoszybowiec przeszedł do lotu poziomego. Następnie zniżył się do wysokości około 10m i wykonał zakręt w lewo z małym przechyleniem. W trakcie wykonywania zakrętu doszło do zwiększenia przechylenia ponad 60° w lewo, z równoczesnym wytraceniem wysokości. Motoszybowiec zaczepił lewym skrzydłem o trawę i zderzył się częścią nosową z ziemią. Pilot i pasażerka doznali niegroźnych potłuczeń i o własnych siłach opuścili rozbity motoszybowiec.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL", ustaliła, że przyczynami wypadku lotniczego były:
- błąd w technice pilotowania, polegający na przejściu na wznoszenie na prędkości odpowiadającej II zakresowi prędkości lotu poziomego;
- kontynuowanie przez pilota startu pomimo nie-uzyskania wznoszenia zapewniającego osiągnięcie bezpiecznej wysokości nad progiem pasa i przeszkodami terenowymi;
- wykonanie zakrętu na zbyt małej wysokości i prędkości lotu;
- niewłaściwe zajęcie miejsca w kabinie, co utrudniło sterowanie i obserwację przyrządów.
Czynnikiem sprzyjającym zaistnieniu zdarzenia lotniczego była turbulencja spowodowana wiatrem wiejącym zza ściany lasu i ewentualnymi prądami termicznymi.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL nie sformułowała zaleceń profilaktycznych.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński
- Data ogłoszenia: 2008-09-12
- Data wejścia w życie: 2008-09-12
- Data obowiązywania: 2008-09-12
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA