REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2008 nr 10 poz. 146

KOMUNIKAT NR 65 PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 26 sierpnia 2008 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 285/04

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 24 października 2004 r. na szybowcu SZD-30 Pirat, pilotowanej przez ucznia-pilota, lat 45, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej „Brak kwalifikacji - H2",
„Błędy proceduralne
- H4".

2. Opis okoliczności wypadku:

Uczeń-pilot wykonywał na szybowcu lot, kończący szkolenie z zakresu lotów żaglowych. W drugiej godzinie lotu, podczas wykonywania lotu nad zboczem góry, na bardzo małej prędkości i wysokości, uczeń-pilot wykonał głęboki zakręt w celu uniknięcia zderzenia ze szczytem góry, doprowadzając do przeciągnięcia aerodynamicznego szybowca i zderzenia z wierzchołkami drzew. Uczeń-pilot doznał lekkich obrażeń ciała, szybowiec został całkowicie zniszczony.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL", ustaliła, że przyczynami wypadku były:

- wykonanie lotu nad zboczem na zbyt małej wysokości;

- błąd techniki pilotażu, polegający na wykonaniu zakrętu z dużym przechyleniem i na zbyt małej prędkości, co doprowadziło do przeciągnięcia szybowca i zderzenia z lasem.

Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu wypadku był brak lotu sprawdzającego ucznia-pilota z instruktorem, po 13 miesięcznej przerwie w lotach żaglowych.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

4.1. W warunkach Górskiej Szkoły Szybowcowej, w stosunku do pilotów niemających doświadczenia w lotach żaglowych oraz innych lotach w warunkach górskich, przed dopuszczeniem do lotów samodzielnych, należy dokonywać wszechstronnej i wnikliwej kontroli techniki pilotażu oraz znajomości zasad wykonania lotów w warunkach górskich.

4.2. Dyrektorzy/szefowie wyszkolenia, jednostek Aeroklubu Polskiego, powinni dopilnować, aby dokumentacja osobista pilotów (książka przebiegu pilota szybowcowego) była wydawana i prowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami.

4.3. Nie należy dopuszczać do naruszania obowiązujących procedur wydawania i pobierania sprzętu do lotu przez osoby nieposiadające stosownych uprawnień (brak licencji).

5. Zalecenia profilaktyczne Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego:

5.1. Proszę Pana Prezesa o opracowanie i wprowadzenie odpowiedniego zapisu do dokumentacji regulaminowej Aeroklubu Polskiego, dotyczącej procedury wydania i pobierania sprzętu do lotu.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2008-09-12
  • Data wejścia w życie: 2008-09-12
  • Data obowiązywania: 2008-09-12
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA