REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2008 nr 1 poz. 21
KOMUNIKAT NR 33
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 9 lipca 2007 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 107/03
Wypadek lotniczy na szybowcu SZD-36A „Cobra", pilotowanym przez kobietę lat 18, ucznia-pilota szybowcowego, który wydarzył się w dniu 20 lipca 2003 r. klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej „ brak kwalifikacji H-2"
1. Opis okoliczności wypadku.
(na podstawie raportu końcowego Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z badania zdarzenia lotniczego sygn. ULC-BL/8122/107-03/285/06).
Uczeń-pilot wykonywała przelot warunkowy do Srebrnej Odznaki Szybowcowej z lotniska Babice na lotnisko w Przasnyszu. Na skutek utraty noszeń uczeń-pilot podjęła decyzję o lądowaniu w terenie przygodnym. Pole przymusowego lądowania uczeń-pilot obrała z wysokości 500 m. Ostatni zakręt wykonała na wysokości 150 m. Podczas podejścia do lądowania zauważyła na wybranym polu wysokie zboże i postanowiła lądować z zamkniętymi hamulcami aerodynamicznymi. Podczas fazy wytrzymania szybowiec zahaczył lewym skrzydłem o zboże, wykonał obrót w lewo i przyziemił trawersem łamiąc belkę ogonową. Uczeń-pilot nie odniosła obrażeń.
2. Przyczyna wypadku.
(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)
Przyczyną wypadku lotniczego był błąd ucznia-pilota, polegający na lądowaniu ze zwisem w wysokiej uprawie, co doprowadziło do zahaczenia skrzydłem o zboże.
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu wypadku było wybranie do lądowania w terenie przygodnym pola porośniętego wysoką uprawą.
3. Stwierdza się naruszenia następującego przepisu Stwierdza się naruszenia następującego przepisu lotniczego:
(na podstawie przeprowadzonej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego analizy dokumentacji zdarzenia lotniczego)
IWL - Instrukcja Wykonywania Lotów
I Skoków Aeroklubu Polskiego
Rozdział 12 - Loty Szybowcowe
„Do lądowania w terenie należy wybierać przede wszystkim niskie uprawy roślin, suche łąki lub ścierniska, których pas lądowania będzie przebiegał wzdłuż kierunku wiatru i posiadał podejście do lądowania wolne od wysokich przeszkód. Rozmiar wybranego terenu uzależnia się od typu szybowca i kwalifikacji wyszkoleniowych pilota."
4. Zalecenia profilaktyczne:
(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)
4.1 Szef Szkolenia Aeroklubu, w którym miało miejsce zdarzenie, zapoznać instruktorów przygotowujących uczniów do pierwszego samodzielnego przelotu, a także pilotów aeroklubu z okolicznościami wypadku.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego: Grzegorz Kruszyński
- Data ogłoszenia: 2008-02-08
- Data wejścia w życie: 2008-02-08
- Data obowiązywania: 2008-02-08
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA