REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2008 nr 1 poz. 14
KOMUNIKAT NR 26
PRZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 4 lipca 2007 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 096/03
Wypadek lotniczy na spadochronie Mars 330, który wydarzył się w dniu 12 lipca 2003 r. podczas wykonywania pierwszego skoku spadochronowego przez kobietę lat 27, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Brak kwalifikacji - H2”
1. Opis okoliczności wypadku.
(na podstawie raportu końcowego Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z badania zdarzenia lotniczego sygn. ULC-BL/8124/096-03/483/06).
Uczeń-skoczek wykonywała pierwszy skok na spadochronie z wysokości 1500 m, z samoczynnym otwarciem (na linę), z samolotu An-2. Oddzielenie się ucznia-skoczka od samolotu, otwarcie i opadanie do momentu przyziemienia odbywało się prawidłowo. Podczas lądowania uczeń-skoczek zaciągnęła obie linki sterownicze, przy jednoczesnym mocniejszym ściągnięciu linki prawej, powodując zakręt spadochronu. Niewłaściwe sterowanie spadochronem było powodem, że uczeń-skoczek w momencie przyziemienia przyjęła nieprawidłową pozycję do lądowania w wyniku, czego doszło do złamania kości podudzia.
2. Przyczyna wypadku.
(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)
Przyczyną wypadku było lądowanie w zakręcie, co było skutkiem nierównomiernego zaciągnięcia linek sterowniczych, z jednoczesnym wystawieniem prawej nogi w momencie lądowania.
3. Nie stwierdza się naruszenia przepisów lotniczych.
(na podstawie przeprowadzonej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego analizy dokumentacji zdarzenia lotniczego)
4. Zalecenia profilaktyczne:
(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)
4.1. Organizatorzy szkolenia spadochronowego - w celu zwiększenia bezpieczeństwa szkolących się skoczków spadochronowych, stosować indywidualne podejście, podczas realizacji programu szkolenia spadochronowego, w zakresie szkolenia na przyrządach naziemnych. Szkolenie realizować w taki sposób, by ćwiczenia proponowane na trapezie prowadzone były z wykorzystaniem uprzęży wyposażonej w systemy otwierania spadochronu głównego, sterowania, wyczepienia zamków taśm nośnych, otwierania spadochronu zapasowego analogicznych do tych, jakie będą używane przez danego ucznia-skoczka lub skoczka w czasie skoków.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego: Grzegorz Kruszyński
- Data ogłoszenia: 2008-02-08
- Data wejścia w życie: 2008-02-08
- Data obowiązywania: 2008-02-08
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA