REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2018 poz. 54
ZARZĄDZENIE NR 40
MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH1)
z dnia 17 października 2018 r.
w sprawie organizacji systemu bezpieczeństwa placówek zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 oraz Dz. U. z 2015 r. poz. 1064) w związku z art. 32 ust. 4 ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2018 r. poz. 762, 810, 1090 i 1467) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
2. Zasady współpracy Ministerstwa Spraw Zagranicznych, zwanego dalej „MSZ”, z instytucjami państwowymi realizującymi zadania na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa placówkom zagranicznym, jak również z innymi instytucjami i organizacjami w zakresie funkcjonowania ich przedstawicieli w systemie bezpieczeństwa placówek zagranicznych regulują odrębne przepisy i porozumienia.
§ 2.
1) bezpieczeństwie - rozumie się przez to brak jednoznacznych przesłanek, które wskazywałyby na prawdopodobieństwo zaistnienia realnych zagrożeń dla placówki zagranicznej;
2) dokumentacji bezpieczeństwa placówki zagranicznej - rozumie się przez to:
a) plan ochrony placówki zagranicznej, którego wzór określony jest w załączniku nr 1,
b) plan obrony i zarządzania kryzysowego w placówce zagranicznej, którego wzór określony jest w załączniku nr 2,
c) plan ewakuacji planowej placówki zagranicznej, którego wzór określony jest w załączniku nr 3;
3) dowódcy ochrony SOP albo dowódcy ochrony ŻW - rozumie się przez to odpowiednio funkcjonariusza Służby Ochrony Państwa albo żołnierza Żandarmerii Wojskowej, który został wyznaczony przez Komendanta Służby Ochrony Państwa albo Komendanta Głównego Żandarmerii Wojskowej jako bezpośredni przełożony funkcjonariuszy Służby Ochrony Państwa albo żołnierzy Żandarmerii Wojskowej realizujących zadania z zakresu ochrony w placówce zagranicznej;
4) dyrektorze - rozumie się przez to dyrektora komórki organizacyjnej MSZ albo osobę wyznaczoną do kierowania komórką organizacyjną MSZ;
5) ewakuacji doraźnej - rozumie się przez to natychmiastowe przemieszczanie osób lub mienia z rejonów lub obiektów, w których wystąpiło nieprzewidziane, bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia do rejonów lub obiektów bezpiecznych;
6) ewakuacji planowej - rozumie się przez to zorganizowane przemieszczanie osób lub mienia placówki zagranicznej z miejsca zagrożonego do rejonów bezpiecznych, z równoczesnym stałym lub czasowym zawieszeniem działalności placówki zagranicznej;
7) funkcjonariuszu SOP - rozumie się przez to funkcjonariusza Służby Ochrony Państwa skierowanego przez Komendanta Służby Ochrony Państwa do realizacji zadań z zakresu ochrony placówki zagranicznej na podstawie odrębnych przepisów;
8) komórce właściwej do spraw bezpieczeństwa - rozumie się przez to komórkę organizacyjną MSZ, która odpowiada za koordynację działań z zakresu bezpieczeństwa podejmowanych przez komórki organizacyjne MSZ i placówki zagraniczne;
9) krajowym pracowniku ochrony - rozumie się przez to pracownika MSZ zatrudnionego na podstawie umowy o pracę i realizującego zadania z zakresu ochrony, podległego służbowo dyrektorowi komórki właściwej do spraw bezpieczeństwa, a w placówce zagranicznej kierownikowi tej placówki;
10) miejscowym pracowniku ochrony - rozumie się przez to osobę zatrudnioną w placówce zagranicznej, wykonującą zadania z zakresu ochrony na podstawie umowy o pracę zawartej przez kierownika placówki zagranicznej, zgodnie z prawem państwa przyjmującego lub osobę będącą pracownikiem podmiotu zewnętrznego wykonującego zadania z zakresu ochrony na podstawie umowy zawartej przez kierownika placówki zagranicznej, zgodnie z prawem państwa przyjmującego;
11) osobie realizującej zadania z zakresu bezpieczeństwa - rozumie się przez to członka personelu dyplomatyczno-konsularnego placówki zagranicznej wykonującego w ramach swoich obowiązków służbowych również zadania z zakresu bezpieczeństwa placówki zagranicznej;
12) pracowniku krajowym - rozumie się przez to osobę zatrudnioną w placówce zagranicznej na podstawie umowy o pracę zgodnie z przepisami prawa polskiego, a także osobę zatrudnioną na podstawie umowy cywilnoprawnej zgodnie z przepisami prawa polskiego;
13) pracowniku do spraw bezpieczeństwa - rozumie się przez to członka personelu dyplomatyczno-konsularnego placówki zagranicznej realizującego zadania z zakresu bezpieczeństwa, wyznaczonego przez dyrektora generalnego służby zagranicznej na stanowisko do spraw bezpieczeństwa w placówce zagranicznej;
14) pracowniku miejscowym - rozumie się przez to osobę zatrudnioną w placówce zagranicznej, na podstawie umowy o pracę zawieranej zgodnie z przepisami prawa państwa przyjmującego;
15) stopniu alarmowym - rozumie się przez to stopnień alarmowy lub stopnień alarmowy CRP określony w ustawie z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 452, 650 i 730);
16) żołnierzu ŻW - rozumie się przez to żołnierza Żandarmerii Wojskowej realizującego na podstawie odrębnych przepisów i porozumień zadania z zakresu ochrony placówki zagranicznej oraz ochrony personelu dyplomatyczno-konsularnego w miejscu stacjonowania Polskich Kontyngentów Wojskowych.
Rozdział 2
Ogólne zasady bezpieczeństwa placówek zagranicznych
§ 3.
2. Kierownik placówki zagranicznej określa w przepisach wewnętrznych zasady ruchu osobowego w placówce zagranicznej oraz inne kwestie mające znaczenie dla bezpieczeństwa.
3. Odpowiedzialnym za właściwe zapoznanie się pracowników placówki zagranicznej z obowiązującymi przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa placówki jest pracownik do spraw bezpieczeństwa albo osoba realizująca zadania z zakresu bezpieczeństwa.
§ 4.
1) podejmowanych wobec nich próbach werbunku, szantażu lub innych działań, które mogą świadczyć o zamiarze lub przygotowaniach do podejmowania wrogich akcji przeciwko placówce zagranicznej, jej pracownikom lub członkom ich rodzin;
2) pojawieniu się symptomów mogących mieć wpływ na pogorszenie się bezpieczeństwa placówki zagranicznej, jej pracowników lub członków ich rodzin;
3) próbach korupcji lub propozycjach mających na celu nakłonienie pracowników lub członków ich rodzin do działania niezgodnego z prawem albo przyjętymi zasadami i zwyczajami;
4) naruszeniu przez władze miejscowe immunitetów, w tym wolności i nietykalności osobistej pracownika placówki zagranicznej lub członka jego rodziny;
5) znalezieniu się w sytuacji, która może wywołać negatywną reakcję miejscowych władz albo środków masowego przekazu;
6) zgubieniu lub kradzieży mienia służbowego, w szczególności: dokumentów, identyfikatorów, aparatów telefonicznych, komputerów oraz kluczy do pomieszczeń, szaf pancernych lub sejfów oraz o włamaniach do mieszkań lub pojazdów prywatnych lub służbowych;
7) zdarzeniach nagłych i nieprzewidzianych lub nietypowych zachowaniach, których byli świadkami;
8) przypadkach nieuprawnionego ujawnienia informacji o charakterze służbowym;
9) innych zdarzeniach mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo placówki zagranicznej lub jej pracownika bądź członka jego rodziny.
2. Pracownik do spraw bezpieczeństwa lub osoba realizująca zadania z zakresu bezpieczeństwa niezwłocznie przekazuje kierownikowi placówki zagranicznej informacje, o których mowa w ust. 1.
3. Informacje, o których mowa w ust. 1, kierownik placówki zagranicznej przekazuje niezwłocznie dyrektorowi komórki właściwej do spraw bezpieczeństwa.
§ 5.
1) strefa ogólna - obejmuje obszary lub pomieszczenia placówki zagranicznej dostępne dla:
a) pracowników placówki zagranicznej,
b) przedstawicieli podmiotów zewnętrznych świadczących usługi, interesantów lub gości - przebywających pod nadzorem pracowników placówki zagranicznej lub osób realizujących zadania z zakresu ochrony;
2) strefa biurowa - obejmuje obszary lub pomieszczenia użytkowane przez:
a) pracowników krajowych,
b) pracowników miejscowych lub przedstawicieli podmiotów świadczących usługi - przebywających pod nadzorem pracowników krajowych;
3) strefa wydzielona - obejmuje pomieszczenia podlegające szczególnej ochronie, do których dostęp posiadają wyłącznie uprawnieni pracownicy krajowi.
2. Strefy bezpieczeństwa, określone w ust. 1, mogą nie pokrywać się ze strefami, o których mowa w przepisach o ochronie informacji niejawnych.
§ 6.
2. Niezbędne zgody lub zalecenia, o których mowa w ust. 1, są przekazywane kierownikowi placówki zagranicznej za pośrednictwem elektronicznego Systemu Zarządzania Usługami Teleinformatycznymi (ITSM).
§ 7.
2. W sytuacji niecierpiącej zwłoki, gdy istnieje natychmiastowa potrzeba dokonania prac, o których mowa w § 6 ust. 1, kierownik placówki zagranicznej może zezwolić przedstawicielom podmiotu zewnętrznego na wstęp na teren lub do pomieszczeń placówki zagranicznej, o czym niezwłocznie informuje, w trybie określonym w § 6 ust. 1, dyrektora komórki właściwej do spraw bezpieczeństwa.
Rozdział 3
Szczególne środki bezpieczeństwa w placówkach zagranicznych
§ 8.
1) zakaz pobytu na terenie placówki zagranicznej członków rodzin pracowników krajowych niebędących pracownikami placówki zagranicznej;
2) ograniczenie w swobodnym poruszaniu się lub wykonywaniu zadań służbowych poza siedzibą placówki zagranicznej przez pracowników krajowych;
3) obowiązek zamieszkiwania przez pracowników krajowych i członków ich rodzin na terenie placówki zagranicznej;
4) obowiązek przestrzegania i realizowania przez pracowników krajowych poleceń z zakresu osobistej ochrony wydawanych przez funkcjonariuszy SOP lub żołnierzy ŻW.
§ 9.
Rozdział 4
Zadania dyrektora komórki właściwej do spraw bezpieczeństwa w zakresie organizacji sytemu bezpieczeństwa placówek zagranicznych
§ 10.
1) nadzoruje stosowanie przepisów zarządzenia w placówkach zagranicznych;
2) nadzoruje przygotowanie i opracowanie wykazu placówek zagranicznych według stopnia zagrożenia placówki zagranicznej;
3) opiniuje we współpracy z właściwą instytucją państwową współpracującą z MSZ wnioski kierowników placówek zagranicznych w sprawie wyznaczenia osób realizujących zadania z zakresu bezpieczeństwa;
4) opracowuje i realizuje, wspólnie z komórką organizacyjną właściwą do spraw szkoleń w MSZ oraz instytucjami państwowymi współpracującymi, programy szkoleń dla pracowników placówek zagranicznych, w szczególności pracowników do spraw bezpieczeństwa, osób realizujących zadania z zakresu bezpieczeństwa oraz pracowników krajowych wykonujących obowiązki w zakresie ochrony;
5) przygotowuje wnioski Ministra Spraw Zagranicznych do Prezesa Rady Ministrów o objęcie przez funkcjonariuszy SOP ochroną wytypowanych placówek zagranicznych lub ich pracowników;
6) wnioskuje do dyrektora generalnego służby zagranicznej o objęcie wybranych placówek zagranicznych ochroną realizowaną przez krajowych pracowników ochrony;
7) przedstawia do końca czerwca, członkowi Kierownictwa MSZ odpowiedzialnemu za sprawy bezpieczeństwa oraz do wiadomości dyrektorowi generalnemu służby zagranicznej roczne sprawozdanie o stanie bezpieczeństwa placówek zagranicznych wraz z propozycjami mającymi na celu podniesienie jego poziomu;
8) przedkłada do akceptacji członkom Kierownictwa MSZ projekty wytycznych i zaleceń dotyczących systemu bezpieczeństwa placówek zagranicznych oraz problematyki zarządzania kryzysowego w zakresie swoich kompetencji;
9) prowadzi działania na rzecz promowania zasad bezpieczeństwa w placówkach zagranicznych.
Rozdział 5
Zadania kierownika placówki zagranicznej w zakresie organizacji sytemu bezpieczeństwa placówek zagranicznych
§ 11.
2. Kierownik placówki zagranicznej jest odpowiedzialny w szczególności za:
1) sprawowanie bieżącego nadzoru nad przestrzeganiem przez pracowników placówki zagranicznej oraz osób skierowanych do realizacji zadań służbowych w placówce zagranicznej przepisów dotyczących bezpieczeństwa;
2) utrzymywanie kontaktów z instytucjami państwa przyjmującego odpowiedzialnymi za zapewnienie bezpieczeństwa placówkom zagranicznym i jej pracownikom;
3) sprawowanie bieżącego nadzoru nad krajowymi i miejscowymi pracownikami ochrony, a także poprzez dowódcę ochrony SOP albo dowódcę ochrony ŻW nad realizacją zadań przez funkcjonariuszy SOP albo żołnierzy ŻW;
4) współpracę z dowódcą ochrony SOP albo dowódcą ochrony ŻW w zakresie ochrony placówki zagranicznej;
5) opracowanie i aktualizację dokumentacji bezpieczeństwa placówki zagranicznej;
6) przekazywanie dyrektorowi komórki właściwej do spraw bezpieczeństwa wszelkich informacji mających lub mogących mieć znaczenie dla bezpieczeństwa placówki zagranicznej, a w szczególności o naruszeniach przepisów prawnych państwa przyjmującego przez pracowników placówki zagranicznej;
7) terminowe opracowanie i przekazywanie sprawozdania o stanie bezpieczeństwa placówki zagranicznej, którego wzór określony jest w załączniku nr 4;
8) wnioskowanie do Ministra Spraw Zagranicznych, za pośrednictwem dyrektora komórki właściwej do spraw bezpieczeństwa, o podjęcie decyzji w sprawie częściowej lub całkowitej ewakuacji placówki zagranicznej;
9) realizację zadań z zakresu zarządzania kryzysowego w placówce zagranicznej.
3. Kierownik placówki zagranicznej informuje niezwłocznie dyrektora komórki właściwej do spraw bezpieczeństwa o każdym znanym mu przypadku składania zeznań w charakterze świadka albo pokrzywdzonego lub wyjaśnień w charakterze podejrzanego przez pracowników krajowych placówki zagranicznej oraz członków ich rodzin, pracowników delegowanych do realizacji zadań w placówce zagranicznej, funkcjonariuszy SOP albo żołnierzy ŻW, praktykantów, wolontariuszy lub stażystów.
§ 12.
dyplomatyczne współpracują w kwestiach organizacji systemu bezpieczeństwa placówki zagranicznej z kierownikiem przedstawicielstwa dyplomatycznego mającego siedzibę w stolicy państwa przyjmującego i akredytowanym w tym państwie.
2. Współpraca, o której mowa w ust. 1, polega w szczególności na:
1) uzgadnianiu zadań oraz sposobu przekazywania informacji z zakresu bezpieczeństwa;
2) ustalaniu sposobów, etapów i kierunków ewakuacji planowej;
3) współdziałaniu przy opracowaniu dokumentacji bezpieczeństwa oraz sporządzaniu rocznego sprawozdania o stanie bezpieczeństwa placówki zagranicznej.
Rozdział 6
Zadania pracownika do spraw bezpieczeństwa oraz osoby realizującej zadania z zakresu bezpieczeństwa
§ 13.
2. We wniosku, o którym mowa ust. 1, dyrektor komórki właściwej do spraw bezpieczeństwa określa właściwość miejscową pracownika zatrudnionego na stanowisku do spraw bezpieczeństwa, a także zakres jego kompetencji w stosunku do innych pracowników do spraw bezpieczeństwa oraz osób realizujących zadania z zakresu bezpieczeństwa.
3. Utworzenie stanowiska, o którym mowa ust. 1, nie powoduje zmiany kategorii placówki zagranicznej z uwagi na stopień zagrożenia bezpieczeństwa.
§ 14.
§ 15.
2. W przypadku, gdy pracownik do spraw bezpieczeństwa koordynuje problematykę bezpieczeństwa kilku placówek zagranicznych, podlega on w sprawach organizacyjnych bezpośrednio kierownikowi placówki zagranicznej, w której utworzono stanowisko do spraw bezpieczeństwa.
§ 16.
§ 17.
2. Kierownik placówki zagranicznej, w formie pisemnej, wskazuje dyrektorowi komórki właściwej do spraw bezpieczeństwa kandydata na osobę realizującą zadania z zakresu bezpieczeństwa, o której mowa w ust. 1.
3. Dyrektor komórki właściwej do spraw bezpieczeństwa, po zasięgnięciu opinii właściwej instytucji państwowej współpracującej z MSZ, zatwierdza kandydaturę osoby, o której mowa w ust. 2 lub występuje do kierownika placówki zagranicznej z wnioskiem o powierzenie obowiązków innej osobie.
4. Kierownik placówki zagranicznej określa w formie pisemnej szczegółowy zakres obowiązków osoby realizującej zadania z zakresu bezpieczeństwa z uwzględnieniem wytycznych, które określone są w załączniku nr 6.
5. Osoba realizująca zadania z zakresu bezpieczeństwa w zakresie powierzonych zadań podlega bezpośrednio kierownikowi placówki zagranicznej.
§ 18.
Rozdział 7
Zadania funkcjonariuszy SOP, żołnierzy ŻW, krajowych pracowników ochrony oraz miejscowych pracowników ochrony w zakresie bezpieczeństwa placówki zagranicznej
§ 19.
§ 20.
§ 21.
§ 22.
§ 23.
Rozdział 8
Kategoryzacja placówek zagranicznych według stopnia zagrożenia
§ 24.
1) bardzo wysoki stopień zagrożenia - kategoria A;
2) wysoki stopień zagrożenia - kategoria B;
3) podwyższony stopień zagrożenia - kategoria C;
4) średni stopień zagrożenia - kategoria D;
5) niski stopień zagrożenia - kategoria E.
2. Komórka właściwa do spraw bezpieczeństwa prowadzi i aktualizuje wykaz placówek zagranicznych sporządzony według kategorii określonych w ust. 1.
3. Stopień zagrożenia placówki zagranicznej określa się nie rzadziej niż co 6 miesięcy lub niezwłocznie w przypadku wystąpienia okoliczności uzasadniających jego zmianę.
§ 25.
2. Praktyki, staże i wolontariat w placówkach zagranicznych, którym przyznano kategorię B z uwagi na stopień zagrożenia bezpieczeństwa, można realizować po uzyskaniu zgody dyrektora komórki właściwej do spraw bezpieczeństwa.
3. Dyrektor komórki właściwej do spraw bezpieczeństwa, o ile przemawiają za tym względy bezpieczeństwa, może przedłożyć do akceptacji członkom Kierownictwa MSZ projekt zaleceń lub wytycznych dotyczących prowadzenia w placówkach zagranicznych praktyk, staży i wolontariatu.
§ 26.
Rozdział 9
Stopnie alarmowe i stopnie alarmowe CRP
§ 27.
§ 28.
§ 29.
2. Niezwłocznie po uzyskaniu łączności kierownik placówki zagranicznej informuje o zrealizowanych zadaniach, o których mowa w ust. 1, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 16 ust. 5 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych, dyrektora komórki właściwej do spraw bezpieczeństwa lub dyrektora komórki właściwej do spraw zarządzania kryzysowego lub dyrektora komórki właściwej do spraw informatyki i telekomunikacji.
Rozdział 10
Realizacja zadań z zakresu zarządzania kryzysowego w placówce zagranicznej
§ 30.
2. W przypadku braku łączności z MSZ, kierownik placówki zagranicznej może podjąć niezbędne działania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa placówce zagranicznej oraz pracownikom placówki zagranicznej, o czym niezwłocznie po uzyskaniu łączności informuje dyrektora komórki właściwej do spraw bezpieczeństwa.
§ 31.
1) organizowanie ćwiczeń oraz instruktaży z zakresu zarządzania kryzysowego mających na celu sprawdzenie funkcjonowania procedur bezpieczeństwa;
2) utrzymanie w gotowości systemów i struktur - w szczególności systemów łączności oraz zabezpieczenia logistycznego placówki zagranicznej, niezbędnych do użycia w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej.
§ 32.
§ 33.
§ 34.
2. Informacja, o której mowa w ust. 1 powinna określać:
1) powody ewakuacji doraźnej;
2) czas rozpoczęcia i zakończenia ewakuacji doraźnej;
3) zakres działań podjętych przez kierownika placówki zagranicznej;
4) skutki dla pracowników, obiektów i mienia placówki zagranicznej.
§ 35.
Rozdział 11
Planowanie i sprawozdawczość
§ 36.
1) w przypadku przedstawicielstwa dyplomatycznego w dwóch egzemplarzach: egzemplarz pierwszy przechowywany jest w placówce zagranicznej, a egzemplarz drugi kierownik placówki przekazuje do dyrektora komórki właściwej do spraw bezpieczeństwa;
2) w przypadku placówki zagranicznej innej niż określona w pkt 1 w trzech egzemplarzach: egzemplarz pierwszy przechowywany jest w placówce zagranicznej, egzemplarz drugi przekazywany jest do przedstawicielstwa dyplomatycznego akredytowanego w danym państwie, a egzemplarz trzeci do komórki właściwej do spraw bezpieczeństwa.
§ 37.
2. Kierownik placówki zagranicznej w terminie do końca lutego każdego roku przekazuje komórce organizacyjnej właściwej do spraw bezpieczeństwa sprawozdanie o stanie bezpieczeństwa placówki zagranicznej za rok miniony, o którym mowa w § 11 ust. 2 pkt 7.
Rozdział 12
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 38.
§ 39.
1) dokona przeglądu i aktualizacji przyznanych stopni zagrożenia placówek zagranicznych oraz ich kategorii zgodnie z § 24 ust. 1;
2) sporządzi wykaz, o którym mowa w § 24 ust. 2.
§ 40.
§ 41.
Minister Spraw Zagranicznych: Jacek Czaputowicz
|
1) Minister Spraw Zagranicznych kieruje działami administracji rządowej - członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej oraz sprawy zagraniczne na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. poz. 98).
2) Zarządzenie nr 41 Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 29 listopada 2017 r. w sprawie Zespołu Zarzadzania Kryzysowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych (Dz. Urz. Min. Spraw Zagr. poz. 71).
Załączniki do zarządzenia nr 40 Ministra Spraw Zagranicznych
z dnia 17 października 2018 r. (poz. 54).
Załącznik nr 1
WZÓR - PLAN OCHRONY PLACÓWKI ZAGRANICZNEJ
Załącznik nr 2
WZÓR - PLAN OBRONY I ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO W PLACÓWCE ZAGRANICZNEJ
Załącznik nr 3
WZÓR - PLAN EWAKUACJI PLANOWEJ PLACÓWKI ZAGRANICZNEJ
Załącznik nr 4
WZÓR - SPRAWOZDANIE O STANIE BEZPIECZEŃSTWA PLACÓWKI ZAGRANICZNEJ
Załącznik nr 5
WYTYCZNE DOTYCZĄCE ZAKRESU ZADAŃ PRACOWNIKA DO SPRAW BEZPIECZEŃSTWA
I. Do zadań pracownika do spraw bezpieczeństwa w szczególności należy:
1) doradzanie kierownikowi placówki zagranicznej we wszystkich sprawach dotyczących bezpieczeństwa: placówki zagranicznej, pracowników i członków ich rodzin;
2) określanie realnych zagrożeń dla bezpieczeństwa placówki zagranicznej oraz opracowywanie sposobów zapobiegania tym zagrożeniom;
3) informowanie kierownika placówki zagranicznej o wszelkich zdarzeniach mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo placówki zagranicznej;
4) opracowywanie bieżących analiz sytuacji w państwie przyjmującym pod kątem ewentualnego wpływu na stan bezpieczeństwa placówki zagranicznej i jej pracowników oraz członków ich rodzin;
5) nadzorowanie prawidłowości funkcjonowania systemów zabezpieczeń technicznych oraz proponowanie ich modernizacji i inicjowanie nowych rozwiązań organizacyjnych lub technicznych mających na celu poprawę stanu zabezpieczenia placówki zagranicznej;
6) proponowanie rozwiązań dotyczących wyznaczania określonych w przepisach stref w placówce zagranicznej;
7) bezpośredni nadzór nad pracą krajowych pracowników i miejscowych pracowników ochrony, koordynacja ich działań, szkolenie i przekazywanie zadań do realizacji oraz stała kontrola ich wykonywania;
8) prowadzenie szkoleń i instruktaży dla pracowników placówki zagranicznej w zakresie bezpieczeństwa, zwłaszcza sposobów postępowania w sytuacjach zagrożenia;
9) inicjowanie działań zapobiegających wystąpieniu zagrożenia oraz kontrola ich wykonania;
10) przygotowywanie projektów wewnętrznych przepisów dotyczących bezpieczeństwa placówki zagranicznej;
11) sprawowanie bieżącego nadzoru nad bezpieczeństwem fizycznym elementów infrastruktury telekomunikacyjnej placówki zagranicznej;
12) opracowywanie oraz aktualizowanie dokumentów określonych w załącznikach nr 1, 2 i 3 do zarządzenia i przedkładanie ich do zatwierdzenia kierownikowi placówki zagranicznej;
13) opracowywanie dokumentów określonych w załącznikach nr 8 i 9 do zarządzenia i przedkładanie ich do zatwierdzenia kierownikowi placówki;
14) nadzór nad realizacją zadań ochronno-obronnych;
15) wykonywanie innych poleceń, niezbędnych dla realizacji zadań w zakresie bezpieczeństwa placówki zagranicznej;
16) współpraca i współdziałanie w obszarze bezpieczeństwa z osobami na stanowisku do spraw bezpieczeństwa oraz osobami realizującymi zadania z zakresu bezpieczeństwa w placówkach zagranicznych pozostających w obszarze jego właściwości miejscowej.
II. Z upoważnienia kierownika placówki zagranicznej pracownik do spraw bezpieczeństwa może w szczególności:
1) sprawować bieżący nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników placówki zagranicznej przepisów dotyczących jej bezpieczeństwa oraz nad krajowymi pracownikami ochrony oraz miejscowymi pracownikami ochrony;
2) utrzymywać kontakty z miejscowymi organami odpowiedzialnymi za zapewnienie bezpieczeństwa placówek zagranicznych i ich pracowników oraz podmiotami miejscowymi świadczącymi na rzecz placówki usługi z zakresu ochrony osób i mienia na postawie umów zawartych przez kierownika placówki;
3) nawiązywać i utrzymywać stałe kontakty z przedstawicielami placówek dyplomatycznych innych państw, a w szczególności państw Unii Europejskiej i NATO w celu zapewnienia wymiany informacji z zakresu bezpieczeństwa placówek, podejmowania wspólnych przedsięwzięć zwiększających bezpieczeństwo placówki zagranicznej i zapobiegających wystąpieniu zagrożeń dla jej funkcjonowania;
4) utrzymywać bieżące kontakty z dowódcą ochrony SOP, ŻW lub innymi osobami w sprawach dotyczących bezpieczeństwa placówki zagranicznej, o ile zostali skierowani do ochrony placówki zagranicznej.
III. Pracownik do spraw bezpieczeństwa jest zobowiązany do niezwłocznego informowania kierownika placówki zagranicznej o wszelkich zdarzeniach mających związek z bezpieczeństwem placówki i jej pracowników, a zwłaszcza:
1) aktach o charakterze terrorystycznym, przestępczym lub porządkowym wymierzonych w placówkę zagraniczną lub zakłócających jej funkcjonowanie, a także o ewentualnych możliwościach wystąpienia takich zagrożeń;
2) działaniach służb specjalnych wobec placówki zagranicznej i jej pracowników;
3) informacjach dotyczących bezpieczeństwa placówki zagranicznej uzyskiwanych w ramach kontaktów z organami kraju urzędowania odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo placówek zagranicznych lub w ramach korpusu dyplomatycznego;
4) uwikłaniu się pracowników lub członków ich rodzin w sytuacje o charakterze przestępczym i innym, które mogą mieć wpływ na wykonywanie, które mogą mieć wpływ na wykonywanie obowiązków służbowych.
IV. W porozumieniu z kierownikami właściwych wydziałów lub referatów w placówce zagranicznej pracownik do spraw bezpieczeństwa zapewnia bieżący nadzór nad:
1) przestrzeganiem zasad bezpieczeństwa przez zatrudnionych w placówce zagranicznej pracowników miejscowych;
2) poruszaniem się interesantów, gości oraz pracowników firm zajmujących się ochroną osób i mienia - zgodnie z określonymi procedurami i w strefach ochronnych placówki zagranicznej.
Załącznik nr 6
WYTYCZNE DOTYCZĄCE ZAKRESU OBOWIĄZKÓW OSOBY REALIZUJĄCEJ ZADANIA Z ZAKRESU BEZPIECZEŃSTWA W PLACÓWCE ZAGRANICZNEJ
1. Do obowiązków osoby realizującej zadania z zakresu bezpieczeństwa w placówce zagranicznej należy:
1) doradzanie kierownikowi placówki zagranicznej we wszystkich sprawach dotyczących bezpieczeństwa placówki zagranicznej, jej pracowników i członków ich rodzin;
2) określanie realnych zagrożeń dla bezpieczeństwa placówki zagranicznej;
3) informowanie kierownika placówki zagranicznej oraz komórki właściwej ds. bezpieczeństwa o wszelkich zdarzeniach mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo placówki zagranicznej;
4) opracowywanie bieżących analiz sytuacji w kraju urzędowania pod kątem ewentualnego wpływu na stan bezpieczeństwa placówki zagranicznej i jej pracowników;
5) nadzorowanie funkcjonowania systemów zabezpieczeń technicznych, proponowanie nowych rozwiązań organizacyjnych i technicznych mających na celu poprawę stanu zabezpieczenia placówki zagranicznej;
6) proponowanie rozwiązań dotyczących wyznaczenia stref bezpieczeństwa w placówce zagranicznej;
7) współpracowanie i bieżące kontaktowanie się z dowódcą ochrony SOP lub ŻW w celu koordynacji działań na rzecz bezpieczeństwa placówki zagranicznej;
8) bezpośredni nadzór nad pracą miejscowych pracowników ochrony, koordynacja ich działań, szkolenie i przekazywanie zadań do realizacji oraz bieżąca kontrola ich wykonywania;
9) prowadzenie szkoleń i instruktaży dla pracowników placówki zagranicznej w zakresie bezpieczeństwa, zwłaszcza sposobów postępowania w sytuacjach zagrożenia;
10) przygotowywanie projektów wewnętrznych przepisów dotyczących bezpieczeństwa placówki zagranicznej;
11) sprawowanie bieżącego nadzoru nad bezpieczeństwem fizycznym elementów infrastruktury telekomunikacyjnej placówki zagranicznej;
12) opracowywanie oraz aktualizowanie planów określonych w załącznikach nr 1, 2 i 3 do zarządzenia i przedkładanie ich do zatwierdzenia kierownikowi placówki zagranicznej;
13) opracowywanie sprawozdań określonych w załącznikach nr 8 i 9 do zarządzenia i przedkładanie ich do zatwierdzenia kierownikowi placówki zagranicznej;
14) nadzór nad realizacją zadań ochronno-obronnych;
15) wykonywanie innych poleceń, niezbędnych dla realizacji zadań w zakresie bezpieczeństwa placówki zagranicznej;
16) współpraca z właściwą miejscowo osobą do spraw bezpieczeństwa w obszarze bezpieczeństwa placówki zagranicznej.
2. Osoba realizująca zadania z zakresu bezpieczeństwa w placówce zagranicznej z upoważnienia kierownika placówki zagranicznej:
1) sprawuje bieżący nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników placówki zagranicznej przepisów dotyczących jej bezpieczeństwa oraz nad pracownikami ochrony oraz miejscowymi pracownikami ochrony;
2) utrzymuje kontakty z miejscowymi instytucjami odpowiedzialnymi za zapewnienie bezpieczeństwa placówki i ich pracowników oraz z podmiotami świadczącymi usługi z zakresu ochrony na podstawie umów zawartych przez kierownika placówki zagranicznej i działającymi na terenie państwa przyjmującego;
3) nawiązuje i utrzymuje kontakty z przedstawicielami placówek dyplomatycznych i konsularnych innych państw, a w szczególności państw NATO i Unii Europejskiej w celu zapewnienia wymiany informacji z zakresu bezpieczeństwa placówek, podejmowania wspólnych przedsięwzięć zwiększających bezpieczeństwo placówki zagranicznej i zapobiegających wystąpieniu zagrożeń dla jej funkcjonowania;
4) utrzymuje bieżące kontakty z dowódcą ochrony SOP lub ŻW lub innymi osobami w sprawach dotyczących bezpieczeństwa placówki zagranicznej, o ile zostali skierowani do ochrony placówki zagranicznej.
3. Osoba realizująca zadania z zakresu bezpieczeństwa w placówce zagranicznej jest zobowiązana do niezwłocznego informowania kierownika placówki zagranicznej o wszelkich zdarzeniach mających związek z bezpieczeństwem placówki zagranicznej i jej pracowników, a zwłaszcza:
1) aktach o charakterze terrorystycznym, przestępczym lub porządkowym wymierzonych w placówkę zagranicznej lub zakłócających jej funkcjonowanie, a także o ewentualnych możliwościach wystąpienia takich zagrożeń.
2) działaniach służb specjalnych wobec placówki zagranicznej i jej pracowników;
3) danych dotyczących bezpieczeństwa placówki zagranicznej uzyskiwanych w ramach kontaktów z instytucjami kraju urzędowania odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo placówek zagranicznych lub w ramach korpusu dyplomatycznego.
4. W porozumieniu z kierownikami właściwych wydziałów placówki zagranicznej, osoba realizująca zadania z zakresu bezpieczeństwa w placówce zagranicznej sprawuje nadzór nad:
1) przestrzeganiem zasad bezpieczeństwa przez zatrudnionych w placówce zagranicznej pracowników miejscowych;
2) poruszaniem się interesantów, gości oraz pracowników miejscowych podmiotów zewnętrznych świadczących usługi z zakresu ochrony osób i mienia - zgodnie z ustalonymi procedurami i w wyznaczonych strefach ochronnych placówki zagranicznej.
Załącznik nr 7
WYTYCZNE DOTYCZĄCE ZAKRESU OBOWIĄZKÓW KRAJOWYCH PRACOWNIKÓW OCHRONY
Do obowiązków krajowych pracowników ochrony należy w szczególności:
1) Znajomość dokumentacji bezpieczeństwa placówki zagranicznej oraz sposobu działania w przypadku ewentualnego zagrożenia;
2) Kontrolowanie wewnętrznego i zewnętrznego stanu zabezpieczeń obiektów placówki zagranicznej, zwłaszcza sprawdzanie zamknięć drzwi, okien oraz stanu plomb oraz zabezpieczenia pieczęci;
3) Obsługa urządzeń technicznych systemów zabezpieczających obiekty placówki zagranicznej;
4) Kontrola i zapobieganie wnoszeniu na teren placówki zagranicznej przedmiotów mogących zagrażać bezpieczeństwu przebywających na jej terenie osób, w tym kontrola pirotechniczna osób, bagażu, pojazdów, przesyłek otrzymywanych przez placówkę zagraniczną;
5) Kontrola ruchu osób na terenie placówki zagranicznej;
6) Obserwowanie otoczenia placówki zagranicznej, ruchu pojazdów i zachowania osób;
7) Informowanie pracownika do spraw bezpieczeństwa albo osoby realizującej zadania z zakresu bezpieczeństwa placówki zagranicznej, a w przypadku ich nieobecności - kierownika placówki, o zaobserwowanych na terenie placówki zagranicznej lub w jej najbliższym otoczeniu zachowaniach lub sytuacjach mogących stanowić bezpośrednie lub pośrednie zagrożenie dla obiektu lub pracowników placówki;
8) Dokumentowanie w dzienniku służby czynności związanych z bezpieczeństwem placówki zagranicznej.
Załącznik nr 8
WYTYCZNE DOTYCZĄCE ZAKRESU OBOWIĄZKÓW MIEJSCOWYCH PRACOWNIKÓW OCHRONY
Do obowiązków miejscowego pracownika ochrony należy w szczególności:
1) Kontrolowanie zewnętrznego stanu zabezpieczeń obiektów placówki zagranicznej;
2) Kontrola i zapobieganie wnoszeniu na teren placówki zagranicznej przedmiotów mogących zagrażać bezpieczeństwu przebywających w niej osób, w tym sprawdzanie przesyłek otrzymywanych przez placówkę zagraniczną;
3) Nadzorowanie ruchu interesantów w ramach wyznaczonego zakresu obowiązków;
4) Obserwowanie otoczenia placówki zagranicznej, ruchu pojazdów i zachowania osób;
6) Informowanie pracownika do spraw bezpieczeństwa albo osoby realizującej zadania z zakresu bezpieczeństwa w placówce zagranicznej, a w przypadku ich nieobecności - kierownika placówki zagranicznej, o zaobserwowanych na terenie placówki zagranicznej lub w jej najbliższym otoczeniu zachowaniach lub sytuacjach mogących stanowić bezpośrednie lub pośrednie zagrożenie dla obiektu lub pracowników placówki zagranicznej;
7) Prowadzenie dziennika służby w celu dokumentowania czynności związanych ze stanem bezpieczeństwa zewnętrznego placówki zagranicznej o ile przewiduje to stosowna umowa.
Załącznik nr 9
WZÓR - SPRAWOZDANIE Z EWAKUACJI PLANOWEJ PLACÓWKI ZAGRANICZNEJ
Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj
- Data ogłoszenia: 2018-11-13
- Data wejścia w życie: 2018-11-14
- Data obowiązywania: 2024-04-13
- ZARZĄDZENIE NR 11 MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH z dnia 12 kwietnia 2024 r. zmieniające zarządzenie w sprawie organizacji systemu bezpieczeństwa placówek zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej
- ZARZĄDZENIE NR 42 MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH z dnia 17 grudnia 2024 r. zmieniające zarządzenie w sprawie organizacji systemu bezpieczeństwa placówek zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA