REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2016 poz. 34

ZARZĄDZENIE NR 27
MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH1)

z dnia 26 lipca 2016 r.

w sprawie zasad zarządzania ryzykiem w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra Spraw Zagranicznych

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064) w związku z art. 69 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1.

Dla zapewnienia funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej wprowadza się do stosowania zasady zarządzania ryzykiem w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra Spraw Zagranicznych.

§ 2.

Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:

1) analizie ryzyka – należy przez to rozumieć czynności podjęte w celu zrozumienia charakteru i oszacowania możliwego wpływu zidentyfikowanego ryzyka na osiąganie celów i realizację zadań;

2) dyrektorze generalnym – należy przez to rozumieć dyrektora generalnego służby zagranicznej;

3) istotności ryzyka – należy przez to rozumieć wynik oceny prawdopodobieństwa wystąpienia i oddziaływania ryzyka;

4) Kierownictwie Ministerstwa – należy przez to rozumieć Ministra Spraw Zagranicznych, sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu i dyrektora generalnego;

5) komórce organizacyjnej – należy przez to rozumieć komórkę wymienioną w zarządzeniu Prezesa Rady Ministrów nr 54 z dnia 21 czerwca 2012 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Spraw Zagranicznych (M. P. poz. 443 oraz z 2015 r. poz. 812);

6) kontroli zarządczej – należy przez to rozumieć kontrolę zarządczą w rozumieniu art. 68 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;

7) mechanizmie kontrolnym – należy przez to rozumieć zasady określone przez przepisy prawa, polityki, standardy, procedury, fizyczne środki ochrony, które mają ograniczać prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka lub jego skutków;

8) Ministerstwie – należy przez to rozumieć Ministerstwo Spraw Zagranicznych;

9) Ministrze – należy przez to rozumieć Ministra Spraw Zagranicznych;

10) oddziaływaniu ryzyka – należy przez to rozumieć możliwe skutki lub konsekwencje wystąpienia ryzyka dla realizowanych celów i zadań;

11) placówce zagranicznej – należy przez to rozumieć placówkę zagraniczną w rozumieniu ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o służbie zagranicznej (Dz. U. poz. 1403, z późn. zm.3));

12) planie działalności – należy przez to rozumieć plan działalności Ministra, o którym mowa w art. 70 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;

13) prawdopodobieństwie – należy przez to rozumieć szacowane prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia, stopień niepewności, co do możliwości wystąpienia zdarzenia;

14) ryzyku – należy przez to rozumieć możliwość zaistnienia zdarzenia, które będzie miało negatywny wpływ na realizację założonych celów i zadań;

15) rejestrze ryzyk – należy przez to rozumieć rejestr zidentyfikowanych ryzyk i działań zapobiegawczych;

16) właścicielu ryzyka – należy przez to rozumieć kierującego właściwą komórką organizacyjną lub właściwą placówką zagraniczną odpowiedzialnego za zarządzanie ryzykiem.

Rozdział 2

Cel i zakres zarządzania ryzykiem

§ 3.

1. Celem ustanowienia zasad zarządzania ryzykiem jest zapewnienie mechanizmów identyfikowania, określania oddziaływania, prawdopodobieństwa i istotności ryzyk oraz podejmowania adekwatnych działań zapobiegawczych w celu minimalizacji ryzyka, co powinno przyczynić się do poprawy efektywności i skuteczności realizacji celów i zadań Ministra.

2. Celem zarządzania ryzykiem jest zwiększenie prawdopodobieństwa realizacji założonych celów i zadań, w szczególności poprzez:

1) poprawę efektywności wykorzystania posiadanych zasobów;

2) podniesienie jakości realizowanych zadań;

3) wzmocnienie pamięci instytucjonalnej.

3. Kierownictwo Ministerstwa, kierujący komórkami organizacyjnymi i placówkami zagranicznymi wspierają działania pracowników podejmowane w ramach zarządzania ryzykiem.

§ 4.

1. Zarządzanie ryzykiem odbywa się w odniesieniu do celów i zadań zawartych w planie działalności.

2. Zarządzanie ryzykiem obejmuje:

1) identyfikowanie, analizowanie i dokumentowanie ryzyk, które mają istotny wpływ na realizację celów i zadań;

2) określenie istotności ryzyk w odniesieniu do realizowanych celów z uwzględnieniem prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka oraz potencjalnych skutków ryzyka, a także istniejących mechanizmów kontrolnych;

3) projektowanie i wdrażanie działań zapobiegawczych;

4) wskazanie osób odpowiedzialnych za podjęcie działań zapobiegawczych, ustalenie zakładanego terminu podjęcia tych działań i monitoring ich realizacji;

5) prowadzenie rejestru ryzyk;

6) monitorowanie poziomu ryzyka, w tym ocena funkcjonowania mechanizmów kontrolnych pod kątem ich adekwatności, skuteczności i efektywności;

7) monitorowanie harmonogramu realizacji działań zapobiegawczych i ich skuteczności.

3. Odpowiedzialność za realizację zadań określonych w ust. 2 pkt 1–4, 6 i 7 ponosi właściciel ryzyka.

4. Zasady zarządzania ryzykiem w projektach i w zadaniach projektowych są uregulowane w przepisach o zarządzaniu projektowym w Ministerstwie i w placówkach zagranicznych.

Rozdział 3

Komitet do spraw zarządzania ryzykiem

§ 5.

1. Do zadań Komitetu do spraw zarządzania ryzykiem, zwanego dalej „Komitetem”, należy:

1) dokonywanie analizy i akceptacji projektu rejestru ryzyk w zakresie:

a) zgodności z przepisami zarządzenia;

b) adekwatności działań zapobiegawczych w stosunku do zidentyfikowanych ryzyk i zadań realizowanych przez właścicieli ryzyka;

c) adekwatności i kompletności rejestru ryzyk w odniesieniu do celów i zadań Ministra ujętych w planie działalności;

d) przypisania właścicieli ryzyka do poszczególnych ryzyk;

2) przegląd wyników monitoringu realizacji działań zapobiegawczych;

3) inicjowanie prac nad rejestrem ryzyk na kolejny rok;

4) przygotowywanie informacji na temat procesu zarządzania ryzykiem w Ministerstwie i w placówkach zagranicznych, zawierającej w szczególności wnioski dotyczące usprawniania procesu zarządzania ryzykiem i zestawienie działań zapobiegawczych zrealizowanych względem ryzyk wysokich.

2. Właściciel ryzyka na wniosek przewodniczącego Komitetu przedstawia Komitetowi informacje na temat realizacji zadań określonych w § 4 ust. 2 pkt 1–4, 6 i 7.

§ 6.

1. Członków Komitetu powołuje, w drodze decyzji, dyrektor generalny na wniosek kierującego komórką organizacyjną właściwą w sprawach koordynacji kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra.

2. W skład komitetu wchodzą:

1) przewodniczący Komitetu – kierujący komórką organizacyjną właściwą w sprawach koordynacji kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra lub wskazany przez niego pracownik tej komórki organizacyjnej;

2) sześciu członków wyznaczonych spośród pracowników Ministerstwa.

§ 7.

1. Przewodniczący Komitetu zwołuje posiedzenia i zapewnia organizację prac Komitetu.

2. W przypadku nieobecności przewodniczącego Komitetu, jego obowiązki wykonuje wyznaczony przez niego członek Komitetu.

3. Komitet obraduje na posiedzeniach.

4. Obecność przewodniczącego i członków Komitetu na posiedzeniach Komitetu jest obowiązkowa.

5. Członek Komitetu, który nie może wziąć udziału w jego posiedzeniu, jest zobowiązany poinformować przewodniczącego Komitetu o przyczynach swojej nieobecności.

6. Członkowie Komitetu na czas posiedzeń oraz realizacji zadań związanych z członkostwem w Komitecie są zwolnieni z wykonywania obowiązków służbowych realizowanych przez nich w komórkach organizacyjnych.

7. Członek Komitetu, w uzasadnionych przypadkach, może złożyć przewodniczącemu Komitetu rezygnację z pełnionej funkcji.

8. W sytuacji określonej w ust. 7, przewodniczący Komitetu niezwłocznie wnioskuje do dyrektora generalnego o powołanie nowego członka Komitetu.

9. W uzasadnionych przypadkach przewodniczący Komitetu ma prawo zaprosić do udziału w pracach Komitetu pracowników Ministerstwa, których wiedza i doświadczenie mogą mieć znaczenie dla realizacji określonego zadania.

§ 8.

Obsługę prac Komitetu zapewnia komórka organizacyjna właściwa w sprawach koordynacji kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra.

Rozdział 4

Identyfikacja ryzyka, analiza ryzyka oraz określanie działań zapobiegawczych

§ 9.

1. Proces identyfikacji i analizy ryzyka oraz określania działań zapobiegawczych rozpoczyna się niezwłocznie po przedstawieniu Prezesowi Rady Ministrów projektu planu działalności.

2. Zidentyfikowane ryzyka oraz proponowane działania zapobiegawcze są dokumentowane w formularzu rejestru ryzyk, określonym w załączniku nr 1 do zarządzenia.

§ 10.

W procesie identyfikacji ryzyka należy wziąć pod uwagę w szczególności:

1) ryzyka związane ze zmianami w Ministerstwie lub w jego otoczeniu;

2) ryzyka związane z obowiązkiem zapewnienia efektywnego i skutecznego nadzoru nad jednostkami podległymi Ministrowi, w szczególności placówkami zagranicznymi;

3) zagrożenia zidentyfikowane w dokumentach planistycznych i sprawozdawczych komórek organizacyjnych i placówek zagranicznych;

4) ustalenia audytu, kontroli wewnętrznych i zewnętrznych w Ministerstwie;

5) ryzyka zasygnalizowane przez Komitet Audytu, o których mowa w art. 289 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;

6) wyniki samooceny kontroli zarządczej przeprowadzanej na potrzeby oświadczenia Ministra o stanie kontroli zarządczej za dany rok.

§ 11.

1. Ryzyka podlegają analizie pod kątem ich wpływu na osiąganie celów i zadań określonych w planie działalności.

2. W ramach analizy ryzyka oceniane jest prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka i oddziaływanie ryzyka.

3. Ocena oddziaływania ryzyka polega na nadaniu ryzyku oceny w skali punktowej od 1 do 5, gdzie 1 oznacza bardzo małe oddziaływanie a 5 bardzo duże oddziaływanie. Punktowa tabela oddziaływania ryzyka jest określona w załączniku nr 2 do zarządzenia.

4. Ocenę prawdopodobieństwa dokonuje się w skali punktowej od 1 do 5, gdzie 1 oznacza bardzo małe prawdopodobieństwo, a 5 bardzo duże prawdopodobieństwo. Punktowa tabela prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka jest określona w załączniku nr 3 do zarządzenia.

5. Przy ocenie wpływu ryzyka na osiąganie założonego celu i realizację zadania brane są pod uwagę skutki materialne i niematerialne.

6. Ocenę punktową istotności ryzyka stanowi iloczyn oceny punktowej prawdopodobieństwa i oceny punktowej oddziaływania.

§ 12.

W działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra definiuje się trzy poziomy ryzyka, oparte na wyniku oceny punktowej istotności ryzyka, o której mowa w § 11 ust. 6:

1) ryzyko niskie, którego wartość punktowa zawiera się w przedziale 1–4;

2) ryzyko średnie, którego wartość punktowa zawiera się w przedziale 5–12;

3) ryzyko wysokie, którego wartość punktowa zawiera się w przedziale 15–25.

§ 13.

1. Przyjmuje się następujące poziomy akceptowalności ryzyka:

1) ryzyko niskie – ryzyko akceptowalne, które należy monitorować i w miarę możliwości kontrolować;

2) ryzyko średnie – ryzyko nieakceptowalne, które może wywierać istotny wpływ na działalność Ministerstwa i placówek zagranicznych; należy je monitorować i wprowadzać działania zapobiegawcze;

3) ryzyko wysokie – ryzyko nieakceptowalne, stanowiące zagrożenie dla działalności Ministerstwa i placówek zagranicznych; w przypadku jego identyfikacji wymagane jest natychmiastowe działanie poprzez wprowadzenie skutecznych i efektywnych działań zapobiegawczych, w tym mechanizmów kontrolnych; podlega ciągłemu monitorowaniu; nie powinno być tolerowane.

2. Przyjmuje się następujące sposoby postępowania z ryzykiem nieakceptowalnym:

1) tolerowanie ryzyka – w przypadku, gdy istnieją obiektywne okoliczności do niepodejmowania przeciwdziałania ryzyku, a także, gdy koszty podjętych działań mogą przekroczyć przewidywane korzyści;

2) transfer ryzyka – przeniesienie ryzyka na inną komórkę organizacyjną, placówkę zagraniczną lub podmiot zewnętrzny;

3) przeciwdziałanie – podjęcie działań, które pozwolą na ograniczenie ryzyka do poziomu akceptowalnego;

4) przesunięcie w czasie – zaniechanie w danym momencie działań, które rodzą zbyt duże ryzyko lub koszty tych działań przewyższają korzyści.

§ 14.

1. W stosunku do każdego ryzyka średniego i wysokiego, które nie będzie podlegało tolerowaniu lub przesunięciu w czasie, planowane i wdrażane są działania zapobiegawcze.

2. Przed przystąpieniem do określania działań zapobiegawczych, mających na celu ograniczenie ryzyka do poziomu akceptowalnego należy rozważyć:

1) jakie mechanizmy kontrolne funkcjonują obecnie i czy są adekwatne do istotności ryzyka;

2) jakie nowe mechanizmy kontrolne należy wdrożyć;

3) jaki poziom ryzyka można osiągnąć po realizacji działań zapobiegawczych;

4) jakie są koszty wprowadzenia działań zapobiegawczych;

5) czy planowane działania zapobiegawcze są wykonalne.

§ 15.

1. Kierujący komórkami organizacyjnymi, we współpracy z kierującymi nadzorowanymi placówkami zagranicznymi, do 31 stycznia każdego roku przedstawiają Komitetowi propozycje ryzyk i działań zapobiegawczych oraz inne informacje niezbędne do opracowania rejestru ryzyk na dany rok kalendarzowy.

2. Komitet dokonuje analizy propozycji, o których mowa w ust. 1, w zakresie określonym w § 5 ust. 1 pkt 1. W przypadku konieczności wprowadzenia do nich zmian, ostateczna wersja zapisów w rejestrze ryzyk jest uzgadniana z właściwym kierującym komórką organizacyjną.

3. Przewodniczący Komitetu przedstawia projekt rejestru ryzyk do akceptacji dyrektorowi generalnemu do dnia 28 lutego każdego roku, a następnie przekazuje go pozostałym członkom Kierownictwa Ministerstwa oraz właścicielom ryzyk.

Rozdział 5

Monitorowanie ryzyka, raportowanie ryzyka i aktualizacja rejestru ryzyk

§ 16.

1. Proces monitorowania ryzyka jest realizowany w ramach kontroli zarządczej na każdym szczeblu zarządzania w Ministerstwie i w placówkach zagranicznych.

2. Proces monitorowania ryzyka jest procesem ciągłym i obejmuje:

1) wykonanie przeglądu ryzyk w celu określenia, czy ryzyka uległy zmianie;

2) sprawdzenie, czy punktowa ocena istotności ryzyka jest wciąż odpowiednia;

3) sprawdzenie skuteczności dotychczasowych mechanizmów kontrolnych;

4) określenie, czy działania zapobiegawcze są realizowane.

§ 17.

1. Każdy pracownik ma obowiązek informowania przełożonego o ryzykach, które mogą zakłócić realizację celów i zadań Ministra i negatywnie wpłynąć na wizerunek Ministerstwa lub placówek zagranicznych.

2. Kierujący komórkami organizacyjnymi mogą zgłaszać propozycje zmian w rejestrze ryzyk, wraz z uzasadnieniem.

3. Propozycje, o których mowa w ust. 2, są akceptowane przez Komitet, który przekazuje projekt zaktualizowanego rejestru ryzyk do zatwierdzenia, zgodnie z przepisami § 15 ust. 3.

§ 18.

Właściciel ryzyka przygotowuje, każdorazowo na wniosek przewodniczącego Komitetu, informację w zakresie realizowanych działań zapobiegawczych.

§ 19.

1. Przewodniczący Komitetu przygotowuje informację w zakresie zarządzania ryzykiem w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra w terminie do dnia 31 marca każdego roku.

2. Projekt informacji, o której mowa w ust. 1, przewodniczący komitetu przedstawia do akceptacji dyrektorowi generalnemu, a następnie przekazuje pozostałym członkom Kierownictwa Ministerstwa oraz właścicielom ryzyk.

Rozdział 6

Przepisy przejściowe, dostosowujące i końcowe

§ 20.

1. Tworzy się Komitet do spraw zarządzania ryzykiem.

2. W terminie 14 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia kierujący komórką organizacyjną właściwą w sprawach koordynacji kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra wystąpi z wnioskiem do dyrektora generalnego o powołanie nowych członków Komitetu.

§ 21.

Traci moc zarządzenie nr 42 Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 15 grudnia 2011 r. w sprawie zasad zarządzania ryzykiem w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. Urz. Min. Spraw Zagr. poz. 72 oraz z 2015 r. poz. 4).

§ 22.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Minister Spraw Zagranicznych: Witold Waszczykowski

 

1) Minister Spraw Zagranicznych kieruje działami administracji rządowej – sprawy zagraniczne oraz członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. poz. 1899 oraz z 2016 r. poz. 131).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 938 i 1646, z 2014 r. poz. 379, 911, 1146, 1626, 1646 i 1877, z 2015 r. poz. 238, 532, 1045, 1117, 1130, 1189, 1190, 1269, 1358, 1513, 1830, 1854, 1890 i 2150 oraz z 2016 r. poz. 195.

3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. poz. 2703, z 2006 r. poz. 1217, 1218 i 1600, z 2008 r. poz. 1505, z 2009 r. poz. 1277, z 2015 r. poz. 1220 i 1274 oraz z 2016 r. poz. 34.


Załącznik 1. [REJESTR RYZYK I DZIAŁAŃ ZAPOBIEGAWCZYCH NA ROK]

Załączniki do zarządzenia nr 27 Ministra Spraw Zagranicznych
z dnia 26 lipca 2016 r.

Załącznik nr 1

REJESTR RYZYK I DZIAŁAŃ ZAPOBIEGAWCZYCH NA ROK

infoRgrafika


Załącznik 2.

Załącznik nr 2

Liczba punktów – oszacowane ryzyko

Opis oddziaływania (skutków)

1 – nieznaczne

Brak skutków finansowych i prawnych.

Nie występuje zagrożenie utraty dobrego wizerunku Ministerstwa.

Ewentualne zakłócenia bez wpływu na realizację zadań i osiąganie celów.

Ewentualne skutki ograniczane (neutralizowane) przez istniejące mechanizmy kontrolne.

2 – małe

Nieznaczne skutki finansowe lub prawne.

Małe zakłócenia pracy, ewentualne utrudnienia w realizacji zadań, nie mające wpływu na osiąganie celów.

Istniejące mechanizmy kontrolne powinny ograniczyć skutki ewentualnych zakłóceń.

Małe zagrożenie utraty dobrego wizerunku Ministerstwa.

3 – średnie

Znaczne skutki finansowe lub prawne.

Średnie zakłócenia pracy. Potencjalne zagrożenia mogą doprowadzić do niewykonania podstawowych zadań w określonym czasie.

Istniejące mechanizmy kontrolne tylko w pewnym stopniu mogą ograniczyć skutki ewentualnych zakłóceń.

Średnie zagrożenie utraty dobrego wizerunku Ministerstwa.

4 – wysokie

Poważne skutki prawne lub finansowe.

Poważne zakłócenia pracy; mogą doprowadzić do nie wykonania celów Ministerstwa cyklicznie (stałe zagrożenie).

Niska skuteczność istniejących mechanizmów kontrolnych.

Wysokie zagrożenie utraty dobrego wizerunku Ministerstwa.

5 – bardzo wysokie

Bardzo poważne skutki prawne lub finansowe.

Olbrzymie zakłócenia pracy ministerstwa.

Zagrożenia spowodują brak zachowania ciągłości procesów działania, utrzymania funkcjonalności systemów niezbędnych do wykonywania podstawowych celów; brak osiągnięcia kluczowych celów.

Brak odpowiednich mechanizmów kontrolnych bądź istniejące mechanizmy okazują się nieskuteczne.

Bardzo wysokie zagrożenie związane z utratą dobrego wizerunku Ministerstwa.

Zagrożenie bezpieczeństwa ludzi.

 

Załącznik 3. [PRAWDOPODOBIEŃSTWO WYSTĄPIENIA RYZYKA]

Załącznik nr 3

PRAWDOPODOBIEŃSTWO WYSTĄPIENIA RYZYKA

Liczba punktów/ oszacowane ryzyko

Opis prawdopodobieństwa

1 – niskie

Może wystąpić w wyjątkowych sytuacjach.

Obszar działania/proces nie dotyczy zadań strategicznych.

Obszar działania/proces funkcjonuje w sposób stabilny od dłuższego czasu od wprowadzenia ew. zmian technologicznych, organizacyjnych i kadrowych.

Istniejące mechanizmy kontrolne są skuteczne i adekwatne.

2 – mało prawdopodobne

Ryzyko prawdopodobnie nie wystąpi.

Istniejące mechanizmy kontrolne są najczęściej skuteczne i adekwatne.

Obszar/proces w małym stopniu objęty jest regulacjami o charakterze zewnętrznym.

3 – umiarkowane

Ryzyko może wystąpić w najbliższym roku.

Realizacja zadań w ramach danego obszaru / procesu nie wymaga współpracy między wieloma komórkami, bądź z podmiotami zewnętrznymi.

W ciągu ostatniego roku obszar/proces podlegał ograniczonym zmianom organizacyjnym, technologicznym i kadrowym.

Obszar/proces objęty w małym stopniu regulacjami zewnętrznymi i wewnętrznymi, które mogły podlegać zmianom.

4 – prawdopodobne

Istnieje duże prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka w najbliższym roku.

Obszar/proces wymaga współpracy między wieloma komórkami organizacyjnymi bądź podmiotami zewnętrznymi.

W ciągu ostatniego roku obszar/proces podlegał zmianom technologicznym, organizacyjnym i kadrowym, które mogą powodować konieczność działań dostosowawczych.

Obszar/proces objęty dużą liczbą regulacji prawnych (zewnętrznych i wewnętrznych).

Wdrożone mechanizmy kontrolne są w większości przypadków nieskuteczne.

5 – prawie pewne

Ryzyko z pewnością wystąpi w ciągu najbliższego roku.

Obszar/proces związany jest z działalnością większej liczby komórek organizacyjnych, wymaga współpracy z podmiotami zewnętrznymi.

W ciągu ostatniego roku obszar/proces podlegał istotnym zmianom technologicznym, organizacyjnym i kadrowym lub jest w trakcie zmian.

Obszar działania/proces uregulowany jest dużą liczbą przepisów – wewnętrznych i zewnętrznych.

Brak jest wdrożonych mechanizmów kontrolnych ograniczających ryzyko lub są nieskuteczne.

Zagrożenia dotyczą zadań w ramach celów strategicznych i należących do priorytetowych czynności/obszarów generujących ryzyko.

 

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA