REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2021 poz. 2
ZARZĄDZENIE
PREZESA URZĘDU OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW
z dnia 3 września 2021 r.
w sprawie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Na podstawie § 1 ust. 2 statutu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 272 Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 2019 r. w sprawie nadania statutu Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów (M.P. poz. 1198 oraz z 2020 r. poz. 498) w związku z § 20 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2247) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1) sposób określania zasad i procedur dotyczących bezpieczeństwa informacji;
2) działania podejmowane w celu wdrożenia i eksploatacji, monitorowania i przeglądu oraz utrzymania i doskonalenia Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w Urzędzie;
3) strukturę organizacyjną zapewniającą właściwe zarządzanie bezpieczeństwem informacji w Urzędzie i osoby odpowiedzialne za realizację działań, o których mowa w pkt 2.
§ 2.
2. System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji dotyczy informacji tworzonych, wykorzystywanych, gromadzonych, udostępnianych, przetwarzanych w sposób zautomatyzowany lub niezautomatyzowany przez Urząd:
1) niezależnie od tego, czy stanowią własność Urzędu, czy zostały przekazane lub powierzone Urzędowi przez inne osoby lub podmioty, w szczególności w ramach umów lub porozumień,
2) niezależnie od formy ich przetwarzania lub przesyłania, w tym informacji przekazywanych pisemnie, ustnie lub z wykorzystaniem systemów informatycznych,
3) niezależnie od sposobu ich zapisania lub przechowywania, w tym informacji utrwalonych na informatycznych nośnikach danych lub w postaci papierowej, w formie nagrań audio lub video
- zwanych dalej „informacjami”.
3. Zasady dotyczące bezpieczeństwa informacji określone w ramach Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji nie naruszają zasad określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych i przepisach o ochronie danych osobowych.
§ 3.
1) poufność - właściwość zapewniającą, że informacja nie jest udostępniana lub wyjawiana nieupoważnionym osobom fizycznym;
2) system teleinformatyczny - zespół współpracujących ze sobą urządzeń informatycznych i oprogramowania zapewniający przetwarzanie, przechowywanie, a także wysyłanie i odbieranie danych przez sieci telekomunikacyjne za pomocą właściwego dla danego rodzaju sieci telekomunikacyjnego urządzenia końcowego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2021 r. poz. 576).
§ 4.
1) zarządzanie ryzykiem;
2) zarządzanie dostępem do zasobów;
3) monitorowanie poziomu bezpieczeństwa;
4) zarządzanie incydentami naruszenia bezpieczeństwa informacji.
2. Nakłady ponoszone na zapewnienie i utrzymanie bezpieczeństwa informacji powinny być poprzedzone analizą ryzyka i kosztów oraz powinny być adekwatne do potencjalnych strat spowodowanych naruszeniem bezpieczeństwa informacji.
§ 5.
2. Politykę Bezpieczeństwa Informacji wprowadza w drodze odrębnego zarządzenia Prezes Urzędu, na wniosek Dyrektora Generalnego Urzędu.
§ 6.
2. Przepisy, o których mowa w ust. 1, obejmują:
1) zasady ochrony przetwarzanych informacji przed ich kradzieżą, nieuprawnionym dostępem, uszkodzeniami lub zakłóceniami, realizowanej przez:
a) monitorowanie dostępu do informacji,
b) czynności zmierzające do wykrycia nieautoryzowanych działań związanych z przetwarzaniem informacji,
c) zapewnienie środków uniemożliwiających nieautoryzowany dostęp na poziomie systemów operacyjnych, usług sieciowych i aplikacji;
2) zasady zabezpieczania informacji w sposób uniemożliwiający nieuprawnionemu jej ujawnienie, modyfikacje, usunięcie lub zniszczenie;
3) zasady postępowania z informacjami, zapewniające minimalizację wystąpienia ryzyka kradzieży informacji i środków przetwarzania informacji, w tym urządzeń mobilnych;
4) zasady postępowania z informacjami klasyfikowanymi do poszczególnych kategorii i zasady dokonywania zmian kategorii informacji, a także zasady ochrony, oznaczania, przetwarzania, przechowywania, przekazywania, udostępniania, niszczenia poszczególnych kategorii informacji, w zakresie w jakim kwestie te nie są uregulowane w przepisach prawa powszechnie obowiązującego;
5) zasady nadawania, zmiany i cofania uprawnień w zakresie przetwarzania informacji oraz dostępów do baz danych i systemów informatycznych;
6) zasady korzystania ze sprzętu komputerowego i systemów informatycznych, w tym zasady bezpieczeństwa w systemach teleinformatycznych, z uwzględnieniem Polskiej Normy PN-ISO/IEC 27001;
7) podstawowe zasady gwarantujące bezpieczną pracę przy przetwarzaniu mobilnym i pracy na odległość;
8) zasady zgłaszania incydentów naruszenia bezpieczeństwa informacji i podejmowania działań korygujących;
9) zasady inwentaryzacji sprzętu i oprogramowania służącego do przetwarzania informacji, obejmujące ich rodzaj i konfigurację, z uwzględnieniem ogólnych zasad inwentaryzacji majątku Urzędu;
10) zasady przeprowadzania przez dyrektorów komórek organizacyjnych Urzędu okresowych analiz ryzyka utraty integralności, dostępności lub poufności informacji, w szczególności zasady dokonywania oceny takiego ryzyka, z uwzględnieniem Polskiej Normy PN-ISO/IEC 27005;
11) plan wdrożenia i egzekwowania Polityki Bezpieczeństwa Informacji;
12) inne zasady i procedury dotyczące bezpieczeństwa informacji, jeśli jest to niezbędne do sprawnego i prawidłowego działania Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w Urzędzie.
§ 7.
1) Prezes Urzędu,
2) Wiceprezesi Urzędu,
3) Dyrektor Generalny Urzędu,
4) Zespół do spraw Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji, zwany dalej „Zespołem ds. SZBI”,
5) Dyrektor Biura Informatyki i Ochrony,
6) Dyrektor Biura Kadr, Szkolenia i Organizacji,
7) dyrektorzy komórek organizacyjnych Urzędu w sprawach należących do zakresu zadań tych komórek,
8) gestorzy systemów informatycznych, administratorzy aplikacji i administratorzy techniczni systemów informatycznych, zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach wewnętrznych,
9) Inspektor Ochrony Danych,
10) Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych
- zgodnie z zasadami określonymi w § 8-17.
§ 8.
§ 9.
§ 10.
1) określa zasady i procedury, o których mowa w § 6;
2) zapewnia zawieranie w umowach cywilnoprawnych, w tym umowach serwisowych dotyczących systemów informatycznych, podpisywanych ze stronami trzecimi, zapisów gwarantujących odpowiedni poziom bezpieczeństwa informacji;
3) zapewnia organizowanie okresowego audytu wewnętrznego w zakresie bezpieczeństwa informacji, nie rzadziej niż raz na rok;
4) zapewnia podejmowanie działań kontrolnych w zakresie przestrzegania zasad i procedur określonych w Polityce Bezpieczeństwa Informacji i innych przepisach wewnętrznych określających zasady i procedury dotyczące bezpieczeństwa informacji w Urzędzie.
§ 11.
2. Do zadań Zespołu ds. SZBI należy w szczególności:
1) analizowanie wykrytych incydentów naruszenia bezpieczeństwa informacji i przygotowywanie rekomendacji dotyczących działań w tym zakresie;
2) przygotowywanie rekomendacji w zakresie rozwiązań organizacyjno-technicznych dotyczących wdrożenia i eksploatacji, monitorowania i przeglądu oraz utrzymania i doskonalenia Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w Urzędzie;
3) przygotowywanie rekomendacji w zakresie organizacji szkoleń dotyczących bezpieczeństwa informacji i współpraca w tym zakresie z Biurem Kadr, Szkolenia i Organizacji;
4) opracowanie projektów zasad i procedur, o których mowa w § 6;
5) analizowanie wyników kontroli przestrzegania zasad i procedur określonych w Polityce Bezpieczeństwa Informacji oraz przygotowywanie rekomendacji dotyczących zmian Polityki;
6) wspieranie działań podejmowanych w ramach procesu zarządzania ryzykiem w obszarze bezpieczeństwa informacji, w szczególności w zakresie identyfikacji ryzyka, analizy ryzyka i dokonywania oceny ryzyka oraz stosowanych zabezpieczeń.
3. W skład Zespołu ds. SZBI wchodzą:
1) Dyrektor Biura Informatyki i Ochrony, pełniący funkcję przewodniczącego Zespołu;
2) Zastępca Dyrektora Biura Informatyki i Ochrony, pełniący funkcję zastępcy przewodniczącego Zespołu;
3) Inspektor Ochrony Danych;
4) Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych,
5) przedstawiciele następujących komórek organizacyjnych Urzędu, wskazani przez dyrektorów tych komórek:
a) Biura Prezesa,
b) Biura Kadr, Szkolenia i Organizacji,
c) Biura Budżetu i Administracji,
d) Departamentu Komunikacji,
e) Departamentu Ochrony Konkurencji,
f) Departamentu Monitorowania Pomocy Publicznej,
g) Departamentu Inspekcji Handlowej,
h) Departamentu Rozwoju Analiz,
i) Departamentu Postępowań w Sprawach Zatorów Płatniczych.
4. Przewodniczący Zespołu ds. SZBI może występować do dyrektorów komórek organizacyjnych Urzędu w sprawie przedstawienia opinii lub udzielenia pomocy w realizacji zadań Zespołu.
5. Dyrektor Generalny Urzędu, po zasięgnięciu opinii Prezesa Urzędu, określa w drodze zarządzenia tryb pracy i harmonogram pracy Zespołu ds. SZBI.
§ 12.
1) utrzymywanie aktualności inwentaryzacji sprzętu i oprogramowania służącego do przetwarzania informacji, obejmującej ich rodzaj i konfigurację;
2) koordynowanie przeprowadzania okresowych analiz ryzyka utraty integralności, dostępności lub poufności informacji oraz podejmowania działań minimalizujących to ryzyko, stosownie do wyników przeprowadzonej analizy;
3) zapewnienie ochrony przetwarzanych informacji przed ich kradzieżą, nieuprawnionym dostępem, uszkodzeniami lub zakłóceniami w szczególności przez:
a) monitorowanie dostępu do informacji,
b) podejmowanie czynności zmierzających do wykrycia nieautoryzowanych działań związanych z przetwarzaniem informacji,
c) zapewnienie środków uniemożliwiających nieautoryzowany dostęp na poziomie systemów operacyjnych, usług sieciowych i aplikacji;
4) zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa w systemach teleinformatycznych, polegającego w szczególności na:
a) dbałości o aktualizację oprogramowania,
b) minimalizowaniu ryzyka utraty informacji w wyniku awarii,
c) ochronie przed błędami, utratą, nieuprawnioną modyfikacją,
d) stosowaniu mechanizmów kryptograficznych w sposób adekwatny do zagrożeń lub wymogów przepisu prawa,
e) zapewnieniu bezpieczeństwa plików systemowych,
f) redukcji ryzyka wynikającego z wykorzystania opublikowanych podatności technicznych systemów teleinformatycznych,
g) niezwłocznym podejmowaniu działań po dostrzeżeniu nieujawnionych podatności systemów teleinformatycznych na możliwość naruszenia bezpieczeństwa,
h) kontroli zgodności systemów teleinformatycznych z odpowiednimi normami i politykami bezpieczeństwa;
5) zapewnienie ciągłości działania procesów przetwarzania informacji;
6) zapewnienie możliwości sprawnego odtworzenia informacji w przypadku ich zniszczenia;
7) zapewnienie gotowości do reakcji na sytuację awaryjną lub kryzysową.
§ 13.
1) zagrożenia bezpieczeństwa informacji;
2) skutki naruszenia zasad bezpieczeństwa informacji, w tym odpowiedzialność prawna;
3) stosowanie środków zapewniających bezpieczeństwo informacji, w tym urządzenia i programowanie minimalizujące ryzyko błędów ludzkich;
4) analiza ryzyka utraty integralności, dostępności lub poufności informacji.
§ 14.
1) zapewnienie aktualizacji przepisów wewnętrznych w zakresie dotyczącym zmieniającego się otoczenia, w szczególności zapewnienie, że zarządzenia określające zasady i procedury postępowania w sprawach należących do zakresu działania tych komórek uwzględniają zmiany w przepisach prawa powszechnie obowiązującego, nowe metody komunikacji oraz inne zmiany wynikające z informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne;
2) przeprowadzanie okresowych analiz ryzyka utraty integralności, dostępności lub poufności informacji oraz podejmowanie działań minimalizujących to ryzyko, stosownie do wyników przeprowadzonej analizy, we współpracy z Biurem Informatyki i Ochrony;
3) podejmowanie działań zapewniających, że osoby zaangażowane w proces przetwarzania informacji posiadają stosowne uprawnienia i uczestniczą w tym procesie w stopniu adekwatnym do realizowanych przez nie zadań oraz obowiązków mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa informacji;
4) zapewnienie ciągłości działania procesów przetwarzania informacji;
5) realizację innych działań dotyczących bezpieczeństwa informacji, wynikających z regulaminu organizacyjnego Urzędu oraz przepisów wewnętrznych określających zasady i procedury dotyczące bezpieczeństwa informacji w Urzędzie oraz zasady i procedury bezpieczeństwa informatycznego, a także z umów cywilnoprawnych, porozumień i innych form współpracy Urzędu lub Prezesa Urzędu z innymi podmiotami.
§ 15.
1) komórek organizacyjnych Urzędu zarządzających merytorycznymi funkcjami systemów informatycznych (gestorów systemów informatycznych) i pracowników tych komórek pełniących funkcje administratorów merytorycznych systemów informatycznych,
2) administratorów technicznych systemów informatycznych
- określa Dyrektor Generalny Urzędu w ramach zasad i procedur, o których mowa w § 6.
§ 16.
2. Inspektor Ochrony Danych opracowuje projekt zasad i procedur dotyczących postępowania w zakresie przetwarzania danych osobowych oraz środków technicznych i procedur zapewniających przetwarzanie danych osobowych zgodnie z prawem, monitoruje i analizuje oraz kontroluje przestrzeganie tych zasad i procedur, a także przygotowuje rekomendacje dotyczące zmian tych zasad i procedur.
§ 17.
§ 18.
2. Inspektor Ochrony Danych dokona przeglądu „Polityki Bezpieczeństwa Przetwarzania Danych Osobowych” i opracuje propozycje zmian niezbędnych dla zapewnienia zgodności z zasadami i procedurami określonymi w ramach Systemu Zarządzania Bezpieczeństwa Informacji, w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego zarządzenia.
3. Dyrektor Biura Informatyki i Ochrony dokona przeglądu „Instrukcji Zarządzania Systemem Informatycznym” i opracuje propozycje zmian niezbędnych dla zapewnienia zgodności z zasadami i procedurami określonymi w ramach Systemu Zarządzania Bezpieczeństwa Informacji, w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego zarządzenia.
§ 19.
§ 20.
PREZES URZĘDU OCHRONY
KONKURENCJI I KONSUMENTÓW
Tomasz Chróstny
- Data ogłoszenia: 2021-09-03
- Data wejścia w życie: 2021-09-18
- Data obowiązywania: 2024-11-01
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA