REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2020 poz. 44
ZARZĄDZENIE NR 28
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 11 sierpnia 2020 r.
w sprawie zbiorów danych daktyloskopijnych
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2020 r. poz. 360 i 956) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
1) metody i formy wykonywania zadań związanych z prowadzeniem zbiorów danych daktyloskopijnych, o których mowa w art. 21h ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2020 r. poz. 360 i 956), zwanej dalej "ustawą";
2) metody i formy wykonywania zadań związanych z przetwarzaniem informacji, w tym danych osobowych, o których mowa w art. 21h ust. 2 i 3 ustawy, w zbiorach danych daktyloskopijnych.
§ 2.
1) administrator - właściwy organ, który samodzielnie lub wspólnie z innym właściwym organem lub właściwymi organami ustala cele i sposoby przetwarzania danych osobowych, podmiot wskazany przez ustawę jako administrator, jeżeli cele i sposoby przetwarzania danych osobowych są określone w ustawie, albo podmiot wskazany przez prawo Unii Europejskiej albo prawo państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub podmiot wyznaczony zgodnie z kryteriami określonymi w prawie tego państwa;
2) AFIS - zbiór automatycznie przetwarzający dane daktyloskopijne, o którym mowa w art. 21h ust. 1 pkt 2 ustawy;
3) CLKP - Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji;
4) CRD - Centralną Registraturę Daktyloskopijną, o której mowa w art. 21h ust. 1 pkt 1 ustawy;
5) DAKTYL III - elektroniczny skorowidz kart daktyloskopijnych będący zbiorem danych;
6) dane daktyloskopijne - ślady linii papilarnych lub odciski linii papilarnych palców rąk lub dłoni osób i zwłok ludzkich;
7) ID AFIS - numer rejestracyjny AFIS, nadawany karcie daktyloskopijnej oraz będący informacją łączącą obrazy odcisków linii papilarnych przetwarzanych w AFIS z informacjami o osobie daktyloskopowanej, przetwarzanymi w zbiorach danych KSIP, DAKTYL III lub innym właściwym zbiorze informacji zawierającym takie dane;
8) karta daktyloskopijna - kartę daktyloskopijną zawierającą odciski linii papilarnych palców, do której może być dołączona karta daktyloskopijną zawierająca odciski linii papilarnych dłoni;
9) KSIP - Krajowy System Informacyjny Policji;
10) 1k kwp/KSP - laboratorium kryminalistyczne komendy wojewódzkiej Policji lub Komendy Stołecznej Policji;
11) NN ślady - niezidentyfikowane ślady linii papilarnych;
12) operator AFIS - biegłego badań daktyloskopijnych, który posiada kompetencje potwierdzone przez dyrektora CLKP do samodzielnej pracy oraz prowadzenia doskonalenia zawodowego w zakresie wykorzystania i obsługi AFIS;
13) Pobyt - system teleinformatyczny, w którym jest prowadzony krajowy zbiór rejestrów, ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców, o których mowa w art. 449 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2020 r. poz. 35);
14) selekcjoner - osobę, która posiada kompetencje potwierdzone przez dyrektora CLKP (certyfikat zawodowy) do samodzielnej pracy w zakresie selekcji śladów linii papilarnych do rejestracji w AFIS zgodnie z nadanymi uprawnieniami;
15) urządzenie MT - urządzenie do szybkiej identyfikacji daktyloskopijnej osób, np. MorphoTouch, MorphoRapID, L1 IBIS Extreme;
16) WRD - Wojewódzką Registraturę Daktyloskopijną;
17) wywiad daktyloskopijny - odbywający się w ZD CLKP proces, o którym mowa w przepisach rozporządzenia wydanego przez Radę Ministrów na podstawie art. 15 ust. 8 ustawy;
18) ZD CLKP - Zakład Daktyloskopii CLKP.
Rozdział 2
Zbiory danych daktyloskopijnych
§ 3.
1) Zbiorze Rejestracji Kryminalnych, w którym przetwarza się oryginały kart daktyloskopijnych zawierających odciski linii papilarnych palców i dłoni osób, o których mowa w art. 21h ust. 2 pkt 1 lit. a-f ustawy, w celu wykonywania czynności wykrywczych lub identyfikacyjnych;
2) Zbiorze Rejestracji Administracyjnych, w którym przetwarza się oryginały kart daktyloskopijnych zawierających odciski linii papilarnych palców osób, o których mowa w art. 21h ust. 2 pkt 1 lit. g ustawy, w celu wykonywania czynności identyfikacyjnych;
3) Zbiorze Eliminacyjnym, w którym przetwarza się oryginały kart daktyloskopijnych zawierających odciski linii papilarnych palców i dłoni policjantów i pracowników Policji, o których mowa w art. 20 ust. 11 ustawy, w celu wyeliminowania pozostawionych przez nich śladów;
4) Zbiorach WRD, w których przetwarza się drugie komplety oryginałów kart daktyloskopijnych sporządzone metodą tuszową przed dniem 7 lutego 2020 r. przez jednostki organizacyjne Policji, w celu wykonywania czynności wykrywczych lub identyfikacyjnych.
§ 4.
2. Karty daktyloskopijne przetwarzane w Zbiorze Rejestracji Administracyjnych są porządkowane według ID AFIS nadanego pierwszej rejestrowanej karcie daktyloskopijnej danej osoby. Każdej kolejnej karcie daktyloskopijnej, na której znajdują się obrazy odcisków linii papilarnych palców tej samej osoby, nadaje się indywidualny ID AFIS, a następnie kartę tę dołącza się do poprzednich rejestracji i przechowuje pod numerem pierwszej zarejestrowanej karty daktyloskopijnej danej osoby.
3. Wszystkie ID AFIS kart daktyloskopijnych rejestrowanych w Zbiorze Rejestracji Administracyjnych rozpoczynają się od cyfry "7".
4. Karty daktyloskopijne przetwarzane w Zbiorze Rejestracji Administracyjnych stanowią część rejestrów odcisków linii papilarnych, o których mowa w art. 428 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2020 r. poz. 35) oraz w art. 119 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1666 i 322).
5. Karty daktyloskopijne przetwarzane w Zbiorze Eliminacyjnym są porządkowane w sposób umożliwiający ich odróżnienie od kart daktyloskopijnych przetwarzanych w pozostałych podzbiorach.
6. Karty daktyloskopijne przetwarzane w WRD są porządkowane w sposób umożliwiający ich wyszukiwanie.
7. W przypadku braku pierwszego kompletu oryginału karty daktyloskopijnej w Zbiorze Rejestracji Kryminalnych, dyrektor CLKP może zezwolić na wyłączenie z WRD drugiego kompletu oryginałów kart daktyloskopijnych i włączenie go w celu dalszego przetwarzania do Zbioru Rejestracji Kryminalnych.
8. Rejestrowanie w Zbiorze Rejestracji Kryminalnych drugiego kompletu oryginałów kart daktyloskopijnych wyłączonego z WRD odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w § 10.
§ 5.
2. Informacje z podzbiorów CRD, o których mowa w§ 3 pkt 1-3, są przetwarzane w AFIS w wyodrębnionych programowo, oddzielnych zbiorach.
§ 6.
§ 7.
§ 8.
1) wykonuje zadania administratora wynikające z przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości (Dz. U. z 2019 r. poz. 125) oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.1));
2) przetwarza informacje, w tym dane osobowe, o których mowa w art. 21h ust. 2 i 3 ustawy, gromadzone w zbiorach danych daktyloskopijnych w zakresie niezbędnym do wykonania zadań określonych w zarządzeniu;
3) nadaje, zmienia lub cofa uprawnienia do przetwarzania informacji zgromadzonych w:
a) Zbiorze Rejestracji Kryminalnych, Zbiorze Rejestracji Administracyjnych i Zbiorze Eliminacyjnym - policjantom i pracownikom CLKP,
b) AFIS - policjantom i pracownikom CLKP i 1k kwp/KSP;
4) kontroluje dostęp do informacji, w tym danych osobowych, przetwarzanych w Zbiorze Rejestracji Kryminalnych, Zbiorze Rejestracji Administracyjnych, Zbiorze Eliminacyjnym i AFIS;
5) udostępnia informacje, w tym dane osobowe, o których mowa w pkt 2, podmiotom określonym w ustawie, jednostkom organizacyjnym Policji, innym podmiotom określonym w ustawie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskiwania danych i informacji przetwarzanych w zbiorach danych daktyloskopijnych na podstawie przepisów odrębnych;
6) nadzoruje realizację zadań krajowego punktu kontaktowego do spraw wymiany danych daktyloskopijnych ze zautomatyzowanych systemów identyfikacji daktyloskopijnej, o których mowa w art. 145j ust. 3 ustawy;
7) nadzoruje realizację zadań krajowego punktu dostępu do systemu Eurodac, o których mowa w art. 145j ust. 5b ustawy;
8) współpracuje z komórkami organizacyjnymi Komendy Głównej Policji w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania czynności służbowych związanych z przetwarzaniem informacji, w tym danych osobowych, w zbiorach danych daktyloskopijnych;
9) wyznacza oraz upoważnia policjantów lub pracowników CLKP do realizacji zadań, o których mowa w pkt 4-7 lub innych związanych z realizacją zadań krajowego punktu kontaktowego, o których mowa w art. 145j ust. 3 ustawy i krajowego punktu dostępu do systemu Eurodac, o których mowa w art. 145j ust. 5b;
10) wyznacza komisję do usuwania, w tym niszczenia, informacji, w tym danych osobowych, ze zbiorów CRD i AFIS.
11) ocenia informacje, w tym dane osobowe, przetwarzane w zbiorach danych daktyloskopijnych, o których mowa w art. 21h ust. 1 ustawy, pod kątem wystąpienia innych wynikających z przepisów prawa powszechnie obowiązującego okoliczności skutkujących koniecznością weryfikacji oraz usunięcia danych i informacji ze zbiorów danych daktyloskopijnych na podstawie informacji przekazanych przez uprawnione podmioty.
2. Osobom szkolącym się do samodzielnej pracy w AFIS, dyrektor CLKP nadaje uprawnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 3 lit. b, na czas oznaczony nieprzekraczający 12 miesięcy.
3. Uprawnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 3, dyrektor CLKP nadaje na pisemny wniosek kierownika komórki lub jednostki organizacyjnej Policji. Wzór wniosku o nadanie, zmianę lub cofnięcie uprawnień do przetwarzania danych osobowych w zbiorze danych daktyloskopijnych, jest określony w załączniku nr 1 do zarządzenia.
4. Komendantów wojewódzkich Policji (Komendanta Stołecznego Policji) upoważnia się do:
1) wykonywania zadań administratora wynikających z ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości w odniesieniu do danych i informacji zgromadzonych we właściwym zbiorze WRD;
2) przetwarzania informacji, w tym danych osobowych, o których mowa w art. 21h ust. 2 ustawy, gromadzonych we właściwym zbiorze WRD w zakresie niezbędnym do wykonania zadań określonych w niniejszym zarządzeniu;
3) nadawania, zmiany lub cofania uprawnień do:
a) przetwarzania informacji zgromadzonych we właściwym zbiorze WRD dla policjantów lub pracowników 1k kwp/KSP,
b) pobierania, przetwarzania i sprawdzania danych daktyloskopijnych w zakresie wynikającym z dostępu do urządzeń do elektronicznego daktyloskopowania osób i urządzeń MT dla policjantów i pracowników podległych jednostek i komórek organizacyjnych Policji wykorzystujących te urządzenia;
4) kontroli dostępu do danych i informacji przetwarzanych we właściwym zbiorze WRD;
5) wyznaczania oraz upoważniania policjantów lub pracowników 1k kwp/KSP do realizacji zadań, o których mowa w pkt 2 i 4.
5. Uprawnienia, o których mowa w ust. 4 pkt 3, komendant wojewódzki Policji (Komendant Stołeczny Policji) nadaje na pisemny wniosek kierownika komórki lub jednostki organizacyjnej Policji. Wzór wniosku o nadanie, zmianę lub cofnięcie uprawnień do przetwarzania danych osobowych w zbiorze danych daktyloskopijnych, jest określony w załączniku nr 2 do zarządzenia.
6. Policjantów i pracowników jednostek i komórek organizacyjnych Policji służby kryminalnej, śledczej i spraw wewnętrznych upoważnia się do przetwarzania informacji, w tym danych osobowych, zgromadzonych w CRD i AFIS w zakresie:
1) odczytu informacji, w tym danych osobowych udostępnionych z CRD i AFIS przez ZD CLKP oraz 1k kwp/KSP;
2) wprowadzania informacji, w tym danych osobowych w ramach pobierania i rejestrowania danych daktyloskopijnych w CRD i AFIS.
§ 9.
2. Dostęp do właściwych zbiorów WRD i zbioru AFIS mają policjanci pełniący służbę i pracownicy zatrudnieni w 1k kwp/KSP, do których zadań należy identyfikowanie osób na podstawie linii papilarnych w zakresie posiadanych uprawnień i upoważnień.
3. Uprawnionym organom, o których mowa w art. 21j ustawy, udostępnia się wyłącznie kopie kart daktyloskopijnych lub wydruki kart daktyloskopijnych, zgromadzonych w Zbiorze Rejestracji Kryminalnych, Zbiorze Rejestracji Administracyjnych i Zbiorze Eliminacyjnym.
4. Przeglądanie oryginałów kart daktyloskopijnych zgromadzonych w CRD odbywa się w ZD CLKP albo w 1k kwp/KSP w sposób określony w dokumentacji bezpieczeństwa zbiorów danych daktyloskopijnych, o której mowa w art. 31 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości, na podstawie upoważnienia wystawionego przez uprawniony podmiot.
Rozdział 3
Czynności związane z przetwarzaniem danych z kart daktyloskopijnych zgromadzonych w CRD i AFIS
§ 10.
2. Uwzględniając tryb określony w przepisach, o których mowa w ust. 1, przy rejestracji kart daktyloskopijnych w CRD i AFIS wykonuje się następujące czynności:
1) sprawdzenie czy osoba daktyloskopowana jest już zarejestrowana w CRD i AFIS;
2) rejestrowanie osoby daktyloskopowanej;
3) pobranie obrazów linii papilarnych osoby daktyloskopowanej;
4) przekazanie karty daktyloskopijnej do ZD CLKP;
5) weryfikowanie prawidłowości sporządzenia i przekazania karty daktyloskopijnej;
6) usunięcie plików zawierających dane powstałe w czasie daktyloskopowania.
§ 11.
2. W przypadku uzyskania pozytywnej odpowiedzi na urządzeniu do szybkiej identyfikacji daktyloskopijnej osób w postaci numeru ID AFIS, informacje, w tym dane osobowe, osoby, której ten numer dotyczy, ustala się odpowiednio w KSIP, Pobyt lub Daktyl III.
3. Jeżeli w wyniku ustalenia, o którym mowa w ust. 2, okaże się, że zarejestrowane dane osoby sprawdzanej są inne, niż te które podaje osoba w chwili daktyloskopowania, policjant prowadzący postępowanie podejmuje niezbędne czynności celem wyjaśnienia rozbieżności.
4. W przypadku braku dostępu do urządzenia MT, lub w przypadku uzyskania wyniku negatywnego albo powzięcia uzasadnionych wątpliwości co do wyniku ustalenia, potwierdzenia lub weryfikacji tożsamości osoby, przeprowadza się wywiad daktyloskopijny stosując odpowiednio przepisy rozporządzenia wydanego na podstawie art. 15 ust. 8 ustawy.
5. Przekazane do ZD CLKP w celu wykonania wywiadu daktyloskopijnego karty daktyloskopijne oznacza się indywidualnym kodem kreskowym.
6. Przekazane obrazy odcisków linii papilarnych porównywane są niezwłocznie z obrazami odcisków linii papilarnych zgromadzonymi w AFIS.
7. W przypadku stwierdzenia, że w ZD CLKP znajduje się karta daktyloskopijna, na której zawarte są dane daktyloskopijne odpowiadające odciskom linii papilarnych przekazanym w ramach wywiadu daktyloskopijnego, podmiotowi zlecającemu wywiad daktyloskopijny przekazuje się informacje z tej karty daktyloskopijnej, obejmujące okoliczności rejestracji oraz informacje, w tym dane osobowe, osoby wpisane do karty daktyloskopijnej.
§ 12.
§ 13.
§ 14.
1) sporządzenie kart daktyloskopijnych polega na wypełnieniu pól zgodnie z opisem oraz pobraniu czytelnych odcisków linii papilarnych palców i dłoni na właściwe karty daktyloskopijne, których wzory określone są w przepisach rozporządzenia wydanego na podstawie art. 20 ust. 1o ustawy;
2) wpisów w polach kart daktyloskopijnych dokonuje się pismem ręcznym, w sposób czytelny, trwałym środkiem kryjącym lub pismem maszynowym. Pisownia poszczególnych wyrazów i cyfr nie może budzić wątpliwości, przy czym imiona i nazwiska należy wpisywać dużymi literami, na wzór pisma technicznego;
3) w przypadku zastosowania środków przymusu bezpośredniego wobec osoby daktyloskopowanej w celu pobrania odcisków linii papilarnych, informację o tym umieszcza się w górnej części odwrotnej strony karty daktyloskopijnej;
4) po sporządzeniu karty daktyloskopijnej, policjant daktyloskopujący i osoba daktyloskopowana składają swoje podpisy na każdym arkuszu karty, w przeznaczonym do tego polu;
5) jeden egzemplarz karty daktyloskopijnej należy niezwłocznie przekazać do ZD CLKP.
§ 15.
2. Za jakość i poprawność informacji zawartych na kartach daktyloskopijnych przekazywanych do ZD CLKP odpowiadają, każdy w swoim zakresie, osoba prowadząca postępowanie lub czynności, w związku z którymi nastąpiło daktyloskopowanie oraz osoba daktyloskopująca. Karty daktyloskopijne przekazuje się do ZD CLKP w celu rejestracji i włączenia do zbiorów, wraz z wnioskiem, w którym wskazuje się liczbę przesłanych kart, bez podawania danych identyfikujących osobę daktyloskopowana.
3. Dane zawarte w kartach daktyloskopijnych przetwarzanych w CRD nie mogą być modyfikowane. Dopuszcza się poprawę jakości i czytelności obrazów odcisków linii papilarnych gromadzonych i przetwarzanych w AFIS.
§ 16.
2. ID AFIS nadawany karcie daktyloskopijnej w chwili wprowadzania jej do AFIS jest informacją łączącą obrazy odcisków linii papilarnych opuszek palców i dłoni przetwarzanych w AFIS z informacjami o osobie daktyloskopowanej przetwarzanymi w zbiorach, o których mowa w § 12.
§ 17.
2. W celu ustalenia, potwierdzenia lub weryfikacji tożsamości osoby stosuje się odpowiednio przepisy § 11.
3. W celu ustalenia tożsamości niezidentyfikowanych zwłok ludzkich stosuje się odpowiednio przepisy § 11 ust. 4-7.
§ 18.
2. Dane daktyloskopijne z kart daktyloskopijnych przekazanych w celu przeprowadzenia czynności, o których mowa w ust. 1, podlegające automatycznemu sprawdzeniu w międzynarodowych bazach danych, wprowadza się na czas sprawdzenia do zbioru AFIS.
§ 19.
2. Kierownik jednostki organizacyjnej Policji przekazuje do ZD CLKP wyniki dokonanych ocen oraz informacje o wystąpieniu przesłanek, o których mowa w art. 21l ust. 2 ustawy lub innych niezbędnych do przeprowadzenia weryfikacji na wniosku, którego wzór jest określony w załączniku nr 3.
3. Komisja, o której mowa w art. 21n ustawy, dokonuje usunięcia informacji, w tym danych osobowych, z CRD i AFIS, w tym zniszczenia karty daktyloskopijnej, na podstawie informacji własnych CLKP, przekazanych przez jednostki organizacyjne Policji w sposób określony w ust. 2 lub kierownika, o którym mowa w ust. 1, po ich uprzedniej weryfikacji pod kątem:
1) wystąpienia podstawy usunięcia informacji, w tym danych osobowych, określonej w art. 21l ust. 2 ustawy lub zasadności usunięcia w pozostałych przypadkach;
2) powiązania danych daktyloskopijnych w AFIS z innymi rejestracjami - w odniesieniu do usuwania kart daktyloskopijnych.
4. Usuwanie polega na wyłączeniu karty daktyloskopijnej ze zbiorów CRD i AFIS oraz usunięciu wszystkich informacji wprowadzonych przez ZD CLKP, dotyczących tej karty, z systemów informatycznych. Po wykonaniu tych czynności wyłączona karta daktyloskopijna jest protokolarnie niszczona.
5. ZD CLKP może zwracać się do jednostek organizacyjnych Policji o dokonanie oceny zarejestrowanych w CRD i AFIS informacji pod kątem wystąpienia przesłanek, o których mowa w art. 21l ust. 2 ustawy, na potrzeby weryfikacji przeprowadzanej zgodnie z ust. 1. Przekazanie wyników oceny zarejestrowanych informacji następuje na wniosku, o którym mowa w ust. 2.
6. Jeżeli w wyniku oceny, o której mowa w ust. 1, zachodzi podstawa do usunięcia informacji o fakcie daktyloskopowania osoby z KSIP, a nie wystąpiła jedna z przesłanek do usunięcia danych daktyloskopijnych z CRD i AFIS, o których mowa w art. 21l ust. 2 ustawy lub nie uznano danych za zbędne, ZD CLKP usuwa z KSIP wyłącznie informację o ID AFIS.
7. Usunięcie informacji o fakcie daktyloskopowania osoby z KSIP w przypadku, gdy nie zachodziły podstawy do usunięcia informacji, w tym danych osobowych, i karty daktyloskopijnej z CRD i AFIS nie zwalnia jednostek organizacyjnych Policji z przeprowadzania oceny zasadności dalszego przetwarzania danych, w tym pod kątem wystąpienia przesłanek, o których mowa w art. 21l ust. 2 ustawy oraz przesyłania wyników tej oceny do ZD CLKP na wniosku, o którym mowa w ust. 2.
8. O usunięciu informacji, w tym danych osobowych, z CRD i AFIS w innych przypadkach niż wymienione w art. 21l ust. 2 ustawy, decyduje dyrektor CLKP lub osoba przez niego upoważniona.
§ 20.
2. Dane daktyloskopijne osób, o których mowa w ust. 1, przetwarzane w AFIS, mogą być wykorzystywane jedynie do wyeliminowania pozostawionych przez te osoby śladów.
§ 21.
2. W przypadku gdy osoba, o której mowa w § 20, pełni służbę lub jest zatrudniona w innej jednostce organizacyjnej Policji niż ta, która zleciła sprawdzenie, kierownik jednostki organizacyjnej Policji, o którym mowa w ust. 1, informuje o pozytywnym sprawdzeniu również kierownika tej jednostki organizacyjnej Policji.
Rozdział 4
Czynności związane z przetwarzaniem niezidentyfikowanych śladów linii papilarnych oraz śladów, które mogą pochodzić od osób zaginionych
§ 22.
2. Do wniosku AFIS dołącza się odpowiednie karty daktyloskopijne do eliminacji śladów.
3. Wniosek AFIS kieruje się do właściwego terytorialnie 1k kwp/KSP lub w drodze wyjątku do CLKP.
§ 23.
2. Na etapie selekcji, selekcjoner lub operator AFIS:
1) spośród nadesłanych wraz z wnioskiem AFIS śladów linii papilarnych typuje ślady, które spełniają wymogi sprawdzenia w AFIS;
2) z wytypowanych śladów eliminuje ślady pochodzące od osób wskazanych we wniosku AFIS jako materiał do eliminacji.
3. Na etapie sprawdzenia operator AFIS na stanowisku systemu:
1) koduje ślady pozostałe po eliminacji, o której mowa w ust. 2 pkt 2;
2) przesyła ślady, o których mowa w pkt 1, do jednostki centralnej AFIS celem dokonania sprawdzenia z bazami danych;
3) dokonuje weryfikacji uzyskanego wyniku sprawdzenia.
4. Na etapie rejestracji ślady linii papilarnych podlegają rejestracji w AFIS w przypadku, gdy:
1) nie zostały zidentyfikowane z odciskami linii papilarnych pobranymi od osób do eliminacji lub z obrazami linii papilarnych zarejestrowanymi w AFIS;
2) spełniają kryteria jakościowe niezbędne do masowych sprawdzeń w AFIS.
5. O sprawdzeniu i ewentualnej rejestracji NN śladów w AFIS rozstrzyga operator AFIS na podstawie oceny wartości identyfikacyjnej śladów.
6. W przypadku braku możliwości ustalenia osób do eliminacji śladów, gdy wraz z wnioskiem AFIS jednostka wnioskująca o rejestrację NN śladu zamiast kart daktyloskopijnych do eliminacji przekaże pisemne uzasadnienie braku możliwości ustalenia osób do eliminacji, operator AFIS sprawdza w AFIS ślady linii papilarnych, a po zweryfikowaniu wyniku sprawdzenia ślady te wprowadza do AFIS. Informację o dokonanym sprawdzeniu umieszcza się na formularzu karty sprawdzenia NN śladów w krajowym AFIS, której wzór jest określony w załączniku nr 5 do zarządzenia. Rejestracja tych śladów w AFIS może nastąpić dopiero po informacji jednostki wnioskującej o rejestrację NN śladu, że ślad z uwagi na okoliczności jego ujawnienia może pochodzić od sprawcy przestępstwa.
7. Obrazy śladów, których pochodzenie zostało ustalone w wyniku sprawdzenia i weryfikacji, przechowuje się w bazie danych AFIS do upływu terminu przedawnienia ścigania przestępstwa, ale nie biorą one udziału w dalszych sprawdzeniach.
§ 24.
§ 25.
2. W przypadku uzyskania pozytywnego sprawdzenia NN śladu w AFIS, w wyniku AFIS podaje się wyłącznie ID AFIS karty daktyloskopijnej, z której uzyskano pozytywny wynik sprawdzenia. Informacje, w tym dane osobowe, osoby, której ten numer dotyczy, ustala się w zbiorach, o których mowa w § 12.
3. Wynik AFIS przekazuje się jednostce lub komórce organizacyjnej Policji, która wystąpiła z wnioskiem AFIS.
4. Policjant prowadzący postępowanie po otrzymaniu informacji o pozytywnym wyniku sprawdzenia, w ramach którego sporządzono wniosek AFIS, jest zobowiązany dopuścić dowód z opinii biegłego poprzez wydanie postanowienia:
1) w którym nie umieszcza się pytań związanych z wynikiem sprawdzenia lub rejestracji śladów linii papilarnych w AFIS;
2) do którego, jako materiał porównawczy dołącza się oryginalną kartę daktyloskopijną sporządzoną w ramach danego postępowania.
5. Policjant prowadzący postępowanie, w ramach którego sporządzono wniosek AFIS, jest zobowiązany w terminie 30 dni od dnia otrzymania pozytywnego wyniku AFIS przekazać informacje o sposobie wykorzystania tego wyniku odpowiednio do:
1) komórki organizacyjnej służby kryminalnej w komendzie wojewódzkiej Policji (Komendzie Stołecznej Policji), jeśli wniosek AFIS był skierowany przez jednostki Policji podległe komendantowi wojewódzkiemu Policji (Komendantowi Stołecznemu Policji);
2) komórki organizacyjnej Biura Spraw Wewnętrznych Policji, jeśli wniosek AFIS był skierowany przez komórkę organizacyjną Biura Spraw Wewnętrznych Policji;
3) komórki organizacyjnej Centralnego Biura Śledczego Policji, jeśli wniosek AFIS był skierowany przez komórkę organizacyjną Centralnego Biura Śledczego Policji.
§ 26.
Rozdział 5
Sprawdzenia w międzynarodowych bazach danych
§ 27.
§ 28.
2. W celu sprawdzenia NN śladów w bazach danych PC UE do wniosku AFIS należy dołączyć wniosek o sprawdzenie niezidentyfikowanych śladów linii papilarnych w międzynarodowych bazach danych, którego wzór jest określony w załączniku nr 8 do zarządzenia. We wniosku tym zlecający określa zakres sprawdzenia oraz wskazuje PC UE, z których bazami danych ma nastąpić sprawdzenie NN śladów.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, wraz z wnioskiem AFIS przesyła się do właściwego terytorialnie 1k kwp/KSP, które po uprzednim sprawdzeniu i zarejestrowaniu NN śladów w krajowym AFIS, przesyła wniosek o sprawdzenie niezidentyfikowanych śladów linii papilarnych w międzynarodowych bazach danych do ZD CLKP łącznie z kopią wyniku AFIS.
4. W przypadku konieczności sprawdzenia NN śladów, które zostały zarejestrowane w krajowym AFIS, wniosek, o którym mowa w ust. 2, wraz z kopią wyniku AFIS, przesyła się bezpośrednio do ZD CLKP.
5. Realizacja wniosku o sprawdzenie niezidentyfikowanych śladów linii papilarnych w międzynarodowych bazach danych polega na jednorazowym sprawdzeniu wskazanych NN śladów z bazami danych wybranych PC UE.
6. Wynik sprawdzenia wpisuje się do formularza zawierającego wynik sprawdzenia niezidentyfikowanych śladów linii papilarnych lub kart daktyloskopijnych w międzynarodowych bazach danych, którego wzór jest określony w załączniku nr 9 do zarządzenia. Wynik ten nie zastępuje dowodu z opinii biegłego.
7. W przypadku uzyskania pozytywnego sprawdzenia NN śladu w bazach danych PC UE, w wyniku sprawdzenia niezidentyfikowanych śladów linii papilarnych w międzynarodowych bazach danych podaje się nazwę państwa, z którego uzyskano pozytywny wynik sprawdzenia oraz ID AFIS karty daktyloskopijnej lub oznaczenie identyfikacyjne NN śladów.
8. Informacje, w tym dane osobowe, osoby lub dane sprawy, której ten numer dotyczy, ustala się w punkcie kontaktowym znajdującym się w komórce organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej w sprawach międzynarodowej współpracy Policji.
§ 29.
2. Ustalenie, o którym mowa w ust. 1, odbywa się na formularzu wniosku o sprawdzenie kart daktyloskopijnych w międzynarodowych bazach danych, którego wzór jest określony w załączniku nr 10 do zarządzenia. We wniosku tym zlecający określa zakres sprawdzenia oraz wskazuje PC UE, z których bazami danych ma nastąpić sprawdzenie danej karty.
3. Karta daktyloskopijna, o której mowa w ust. 1, może pochodzić z krajowego AFIS i posiadać ID AFIS lub może być sporządzona przez policjanta, który potwierdza lub ustala tożsamość NN osoby.
4. Realizacja wniosku, o którym mowa w ust. 2, polega na jednorazowym sprawdzeniu wskazanych kart daktyloskopijnych z bazami danych wybranych PC UE.
5. Wynik sprawdzenia wpisuje się do formularza, o którym mowa w § 28 ust. 6. Wynik ten jest wyłącznie informacją o źródle dowodowym albo ustaleniem lub potwierdzeniem tożsamości NN osoby.
6. W przypadku uzyskania pozytywnego sprawdzenia karty daktyloskopijnej w bazach danych PC UE, w wyniku sprawdzenia karty daktyloskopijnej w międzynarodowych bazach danych podaje się nazwę państwa, z którym uzyskano pozytywny wynik sprawdzenia oraz ID AFIS karty daktyloskopijnej lub oznaczenie identyfikacyjne NN śladów.
7. Informacje, w tym dane osobowe, osoby lub oznaczenie NN śladów, ustala się w punkcie kontaktowym, o którym mowa w § 28 ust. 8.
Rozdział 6
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 30.
2. Pisemne zlecenia kieruje się do komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej w sprawach międzynarodowej współpracy Policji, po uprzednim sprawdzeniu w krajowym AFIS.
§ 31.
§ 32.
§ 33.
§ 34.
Komendant Główny Policji gen. insp. Jarosław Szymczyk |
|
1) Zmiana wymienionego rozporządzenia została ogłoszona w Dz. Urz. UE L 127 z 23.05.2018, str. 2.
Załączniki do zarządzenia nr 28 Komendanta Głównego Policji
z dnia 11 sierpnia 2020 r.
Załącznik nr 1
WZÓR - WNIOSEK
DO DYREKTOR CLKP O NADANIE, ZMIANĘ LUB COFNIĘCIE UPRAWNIEŃ DO PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH W ZBIORZE DANYCH DAKTYLOSKOPIJNYCH
Załącznik nr 2
WZÓR - WNIOSEK DO KOMENDANTA WOJEWÓDZKIEGO/STOŁECZNEGO POLICJI O NADANIE, ZMIANĘ LUB COFNIĘCIE UPRAWNIEŃ DO PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH W ZBIORZE DANYCH DAKTYLOSKOPIJNYCH
Załącznik nr 3
WZÓR - WNIOSEK DOT. WYNIKÓW WERYFIKACJI LUB USUNIĘCIA INFORMACJI ZE ZBIORÓW DANYCH OSOBOWYCH
Załącznik nr 4
WZÓR - WNIOSEK O SELEKCJĘ, SPRAWDZENIE I REJESTRACJĘ NIEZIDENTYFIKOWANYCH ŚLADÓW LINII PAPILARNYCH W KRAJOWYM AFIS
Załącznik nr 5
WZÓR - KARTA SPRAWDZENIA NN ŚLADÓW W KRAJOWYM AFIS
Załącznik nr 6
WZÓR - KARTA REJESTRACYJNA NN ŚLADÓW/ MOGĄCYCH POCHODZIĆ OD OSÓB ZAGINIONYCH W KRAJOWYM AFIS
Załącznik nr 7
WZÓR - WYNIK SELEKCJI / SPRAWDZENIA / REJESTRACJI NIEZIDENTYFIKOWANYCH ŚLADÓW LINII PAPILARNYCH W KRAJOWYM AFIS
Załącznik nr 8
WZÓR - WNIOSEK O SPRAWDZENIE NIEZIDENTYFIKOWANYCH ŚLADÓW LINII PAPILARNYCH W MIĘDZYNARODOWYCH BAZACH DANYCH
Załącznik nr 9
WZÓR - WYNIK SPRAWDZENIA NIEZIDENTYFIKOWANYCH ŚLADÓW LINII PAPILARNYCH/KART DAKTYLOSKOPIJNYCH W MIĘDZYNARODOWYCH BAZACH DANYCH
Załącznik nr 10
WZÓR - WNIOSEK O SPRAWDZENIE KART DAKTYLOSKOPIJNYCH W MIĘDZYNARODOWYCH BAZACH DANYCH
- Data ogłoszenia: 2020-08-14
- Data wejścia w życie: 2020-08-22
- Data obowiązywania: 2020-08-22
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA