REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2017 poz. 84

DECYZJA NR 318
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI

z dnia 18 grudnia 2017 r.

zmieniająca decyzję w sprawie programu kursu specjalistycznego dla służby dyżurnej jednostek organizacyjnych Policji

Tekst pierwotny

Na podstawie § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. poz. 877, z późn. zm.1)) postanawia się, co następuje:

§ 1.

W decyzji nr 880 Komendanta Głównego Policji z dnia 5 grudnia 2007 r. w sprawie programu kursu specjalistycznego dla służby dyżurnej jednostek organizacyjnych Policji (Dz. Urz. KGP poz. 193, z 2008 r. poz. 72, z 2012 r. poz. 51, z 2013 r. poz. 79 oraz z 2015 r. poz. 71) w załączniku do decyzji w jednostce modułowej 01 „Reakcja służby dyżurnej na zgłoszone wydarzenie” tabela „Jednostka szkolna – JS02” – postępowanie dyżurnego w związku z wystąpieniem wydarzenia oraz „Poradnik dla nauczyciela” otrzymują brzmienie:

 JEDNOSTKA SZKOLNA – JS 02

Nazwa jednostki szkolnej: Postępowanie dyżurnego w związku z wystąpieniem wydarzenia

Nazwa jednostki modułowej – numer kolejny: Reakcja służby dyżurnej na zgłoszone wydarzenie KSDyż JM01

Nazwa zawodu/stanowiska pracy: dyżurny/zastępca dyżurnego/pomocnik dyżurnego

Zakres pracy: Reagowanie na zgłaszane wydarzenia

Czas: 35 godz. lekcyjnych

Cele: Po zakończeniu jednostki szkolnej słuchacz będzie potrafił:

– przyjąć zgłoszone wydarzenie,

– obsłużyć zgłaszającego,

– wskazać czynniki ułatwiające i utrudniające podejmowanie decyzji w zależności od charakteru wydarzenia,

– określić rodzaj wydarzenia,

– podjąć decyzje w związku z zaistniałym wydarzeniem,

– formułować i zlecać zadania dla podległych sił,

– stosować przepisy prawne związane z zaistniałym wydarzeniem,

– zapewnić prawidłowy obieg informacji,

– dokumentować wykonywane czynności,

– weryfikować dokumenty związane z wydarzeniem.

Pomoce dydaktyczne, sprzęt i materiały do realizacji kursu

Kluczowe punkty nauczania

Czas

Metoda

Ilość

Nazwa/opis

Źródło poch.

Załączniki

1. Przyjęcie zgłoszenia o wydarzeniu.

2

wykład, dyskusja

1/1

1

Prezentacja multimedialna,

Poradnik dla nauczyciela

1

Akty prawne

Film „Miernik jakości obsługi interesantów. Tak czy tak”

W gestii instytucji szkolnej

JM01JS02PN01

2. Obsługa zgłaszającego.

5

wykład, dyskusja, ćwiczenia

Ćwiczenia i zadania

JM01JS02CZ01

 

3. Czynniki ułatwiające i utrudniające podejmowanie decyzji w zależności od charakteru wydarzenia.

4. Stres w pracy dyżurnego.

2

wykład konwersatoryjny, ćwiczenia, dyskusja

5. Obsługa wydarzenia.

2

wykład, dyskusja

6. Zadania oraz cele wynikające z funkcjonowania Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa

1

wykład, dyskusja

1/1

Założenia do ćwiczeń

Prowadzący zajęcia

7. Postępowanie dyżurnego w związku z wystąpieniem wydarzenia.

23

ćwiczenia praktyczne

1/1

Założenia do ćwiczeń

Prowadzący zajęcia


PORADNIK DLA NAUCZYCIELA

JM01JS02PN01

JEDNOSTKA SZKOLNA – JS 02

Nazwa jednostki szkolnej: Postępowanie dyżurnego w związku z wystąpieniem wydarzenia

Nazwa jednostki modułowej – numer kolejny: Reakcja służby dyżurnej na zgłoszone wydarzenie KSDyż JM01

Nazwa zawodu/stanowiska pracy: dyżurny/zastępca dyżurnego/pomocnik dyżurnego

Zakres pracy: Reagowanie na zgłaszane wydarzenia

 

1. Wymagania wejściowe

Wymagane są podstawowe umiejętności z zakresu:

– komunikacji interpersonalnej,

– etyki zawodowej policjanta i praw człowieka,

– kwalifikacji zdarzeń jako przestępstw i wykroczeń,

– określania trybów ścigania i form postępowania.

2. Wskazówki metodyczne do realizacji kursu

Uwaga!

Kluczowy punkt nauczania nr 4 musi być realizowany w czterech blokach sześciogodzinnych (4 x 6 godzin). Z uwagi na charakter zajęć prowadzący mogą regulować czas rozpoczęcia przerw stosownie do potrzeb uwzględniając konieczność rozpoczęcia kolejnych zajęć zgodnie z planem. Zajęcia powinny być prowadzone przez nauczycieli policyjnych realizujących zagadnienia prewencyjne, prawne, psychologiczne i z zakresu łączności i informatyki. Kluczowy punkt nauczania nr 1: wykład, dyskusja

W ramach wykładu wskaż elementy wchodzące w zakres czynności związanych z przyjęciem zgłoszenia o wydarzeniu. Zwróć uwagę na kolejność oraz zakres ustaleń przy przyjmowaniu ustnego zgłoszenia o wydarzeniu. Wypracuj ze słuchaczami tryb postępowania podczas przyjmowania zgłoszenia, gdy stwierdzona zostanie właściwość rzeczowa lub terytorialna innej jednostki Policji. Omów sposoby potwierdzania wiarygodności zgłoszenia o wydarzeniu i dokumentowanie uzyskanych informacji.

Kluczowy punkt nauczania nr 2: wykład, dyskusja, ćwiczenia

Omawiając ogólne założenia systemu recepcyjnego wyjaśnij podstawowe terminy: interesant, obsługa interesantów i określ wyznaczniki „jakości” obsługi: traktowanie interesantów, poszanowanie godności, poszanowanie prywatności, czas oczekiwania, wygląd poczekalni, dostępność jednostki (oznakowanie), pokoje zgłoszeń. Nawiązując do sytuacji, kiedy w jednostce policyjnej nie został wyodrębniony punkt recepcyjny i nie powołano służby recepcyjnej lub jej obowiązki wykonuje służba dyżurna (również w godzinach popołudniowych i nocnych po zakończeniu pracy punktu recepcyjnego), omów zasady obowiązujące służbę recepcyjną, tj.: przyjmujący zgłoszenie jest widoczny, powitanie interesanta, utrzymywanie kontaktu wzrokowego, zapewnienie swobody wypowiedzi, zachowanie przyjazne, grzeczne, udzielenie fachowej pomocy – w tym poinformowanie o możliwości skorzystania z pomocy instytucji i organizacji pozapolicyjnych lub funkcjonariuszy Policji: specjalisty ds. PK, dzielnicowego, pożegnanie interesanta. Omawiając czynności związane z obsługą zgłaszających zwróć uwagę na postępowanie zgodne z etyką i prawami człowieka, kładąc nacisk na poszanowanie godności interesanta i kulturę obsługi. Omawiając zasady obsługi ofiar przestępstw wyjaśnij podstawowe terminy: ofiara przestępstwa w ujęciu prawnym i psychologicznym (na podstawie PKPO oraz Ramowej Decyzji Rady UE z 15.03.2001 r. o pozycji ofiar w postępowaniu karnym) oraz wiktymizacja kryminalna, pierwotna i wtórna. Omawiając negatywne skutki wiktymizacji kryminalnej dla ofiar przestępstw i praktycznych sposobów ich eliminowania przez Policję wskaż na 4 zasadnicze grupy jej negatywnych skutków dla ofiar przestępstw, tj. ekonomiczne, cielesne, emocjonalne i osobiste. Nawiązując do potrzeb ofiar przestępstw, wskaż na 4 zasadnicze grupy oczekiwań-potrzeb kierowanych pod adresem Policji tj.: emocjonalne, informacyjno-konsultacyjne, praktyczne, uznania i szacunku, a następnie podczas dyskusji wypracuj możliwości ich zaspokojenia przez służbę dyżurną. Zwróć uwagę na kategorie pokrzywdzonych wymagające szczególnego podejścia i traktowania, tj.: ofiary zgwałcenia, handel ludźmi, dzieci, osoby starsze, niepełnosprawne fizycznie i psychicznie. Na podstawie zaprezentowanego filmu „Miernik jakości obsługi interesantów tak czy tak” omów typy osób zgłaszających (trudny, pieniacz, bierny, „krzykacz”). Przypomnij prawa i obowiązki zgłaszającego – wykorzystując w tym celu między innymi Polską Kartę Praw Ofiary, uwzględniając przede wszystkim: prawo dostępu do wymiaru sprawiedliwości, prawo do traktowania z godnością, szacunkiem i współczuciem, prawo do bezpieczeństwa. Przypominając zagadnienia związane z komunikacją interpersonalną omów specyfikę kontaktu z ofiarą przestępstw, jej sytuację psychiczną (emocje zagrożenia, ograniczenia, pozbawienia), z uwzględnieniem technik aktywnego słuchania jako efektywnego sposobu dobrego kontaktu interpersonalnego. Przedstaw praktyczne wskazówki dotyczące pierwszego kontaktu z ofiarą przestępstwa, tj.: komunikat (zachęta) werbalny i niewerbalny, parafraza, odzwierciedlanie uczuć, dowartościowanie, podsumowanie, wyjaśnianie. Wyjaśnij, czego nie należy robić w rozmowie z ofiarami. W ramach dyskusji wypracuj zestaw cech dyżurnego przydatnych podczas obsługi interesantów oraz zachowań werbalnych i niewerbalnych wpływających na jakość pracy dyżurnego.

Kluczowe punkty nauczania nr 3–4 : wykład konwersatoryjny, ćwiczenia, dyskusja

Zajęcia prowadzone z udziałem doświadczonego psychologa policyjnego.

Poproś słuchaczy, aby techniką rundy podali, na podstawie własnych doświadczeń, przykłady sytuacji/wydarzeń, które ze względu na ich charakter (rodzaj) uznali za trudne (skomplikowane, niebezpieczne, stresujące). Zapisz hasłowo na tablicy podane casusy. Zapowiedz, że lista ta zostanie wykorzystana w dalszym ciągu zajęć. Następnie przeprowadź krótki wykład odnośnie podziału wydarzeń oraz sytuacji, z którymi może mieć do czynienia służba dyżurna jednostek Policji. Wykorzystaj różne kryteria podziału wydarzeń, m.in. wg rodzajów przestępstw/wykroczeń, skali zagrożenia życia ludzkiego i mienia, konieczności zaangażowania określonych sił i środków (policyjnych i pozapolicyjnych), potrzeby współpracy z mass mediami itd. Wskaż, że oprócz wydarzeń zdefiniowanych w przepisach, służba dyżurna spotyka się z innymi sytuacjami, których rodzaj i charakter może wpływać na obniżenie sprawności psychofizycznej dyżurnego.

Następnie podziel grupę na pary (osoby obok siebie). Każdej parze przydziel jeden casus z listy sporządzonej na początku zajęć. Poproś wszystkie pary o przedyskutowanie tych sytuacji/wydarzeń i podanie symptomów, jakie mogą wskazywać, że można je zaliczyć do trudnych (skomplikowanych, niebezpiecznych, stresujących). Poproś, aby pary przedstawiły na forum swoje uwagi. Zainicjuj dyskusję. Podsumuj ćwiczenie – dołącz niezbędny komentarz psychologa.

Drugą część zajęć rozpocznij od podjęcia dyskusji ze słuchaczami na temat procesu decyzyjnego.

Na forum grupy wypracuj definicję procesu decyzyjnego w odniesieniu do służby dyżurnej Policji – zapisz na tablicy. Następnie podziel grupę na kilka zespołów – każdemu przekaż opis wybranego wydarzenia/sytuacji. Poproś podgrupy o przeanalizowanie „przypadku”, a następnie wskazanie, co utrudniało i co ułatwiało podjęcie decyzji dyżurnemu. Następnie poproś przedstawicieli zespołów o krótkie prezentacje. W ramach podsumowania tego ćwiczenia sporządź, przy udziale całej grupy, listy czynników ułatwiających oraz utrudniających podejmowanie decyzji w zależności od charakteru wydarzenia.

Kluczowy punkt nauczania nr 5: wykład, dyskusja

Posiłkując się katalogiem wydarzeń podlegających meldowaniu dyżurnemu Komendy Głównej Policji przez dyżurnego komendy wojewódzkiej (Stołecznej) Policji omów czynności związane z obsługą wydarzeń zwracając uwagę na ich rodzaje (przestępstwo, wykroczenie, zagrożenie lub inny fakt istotny dla stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego, który nie musi mieć znamion czynu zabronionego). W dalszej części realizacji zajęć scharakteryzuj problem decyzyjny, rodzaje problemów ze względu na ich złożoność oraz model rozwiązywania problemów. Omów pojęcie decyzji oraz proces decyzyjny. Prezentując treści związane z formułowaniem i zlecaniem zadań omów reakcje dyżurnego na zgłoszone wydarzenie. Wyjaśnij pojęcie informacji, kanały przepływu informacji oraz omów czynniki wpływające na jej wartość. Omów obieg informacji o wydarzeniach ujętych w katalogu wydarzeń. Przedstaw zasady dokumentowania służby w formie elektronicznej w policyjnych systemach informatycznych, a w przypadku braku takiej możliwości, w książce przebiegu służby rejestrze interwencji Policji.

Kluczowy punkt nauczania nr 6: wykład, dyskusja

Przedstaw Krajową Mapę Zagrożeń Bezpieczeństwa (KMZB) jako:

– platformę wymiany informacji między społeczeństwem a Policją pozwalających na ocenę i optymalizację działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa,

– narzędzie aktywizujące społeczności lokalne (społeczeństwo obywatelskie).

Omów cele oraz zasadę funkcjonowania KMZB oraz zakres informacji o zagrożeniach uzyskiwanych z KMZB. Przedstaw formy weryfikacji informacji o zagrożeniach i sposoby ich dokumentowania (notatnik służbowy, protokół odprawy do służby, wpis w karcie weryfikacji zagrożenia).

Omów funkcjonalności KMZB, kategorie dostępnych zagrożeń w części interaktywnej oraz proces nanoszenia zagrożeń na mapę. Podkreśl anonimowość aplikacji (IP komputera identyfikuje urządzenie nie osobę). Zaakcentuj konieczność rzetelnej weryfikacji wskazanych zagrożeń pod kątem ich faktycznego występowania – zjawisko niepotwierdzone nie musi okazać się nieprawdziwe (konieczność właściwego nadzoru nad działaniami w celu właściwej weryfikacji zagrożenia).

Kluczowy punkt nauczania nr 7: ćwiczenia praktyczne

W ramach ćwiczeń praktycznych słuchacze na stanowisku kierowania kształcą umiejętności związane z przyjęciem zgłoszenia o wydarzeniu, inicjowaniem działań po przyjęciu zgłoszenia lub informacji o wydarzeniu, bieżącym kierowaniem będącymi w jego dyspozycji siłami i środkami jednostki Policji oraz dokumentowaniem zrealizowanych czynności.

3. Sposoby oceniania

nabywane przez słuchaczy wiadomości i umiejętności podlegają bieżącej ocenie według obowiązującej skali ocen: 6–1,

– zaliczenie jednostki szkolnej JS02 następuje na podstawie średniej arytmetycznej z wszystkich ocen bieżących i stanowi ocenę okresową,

– warunkiem uzyskania zaliczenia jest poprawienie wszystkich ocen niedostatecznych.

 

§ 2.

Kursy specjalistyczne dla służby dyżurnej jednostek organizacyjnych Policji rozpoczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszej decyzji prowadzi się na podstawie programu kursu specjalistycznego dla służby dyżurnej jednostek organizacyjnych Policji, określonego w załączniku do decyzji, o której mowa w § 1.

§ 3.

Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

Komendant Główny Policji

z upoważnienia

Pierwszy Zastępca Komendanta Głównego Policji

nadinsp. Andrzej Szymczyk

 

 

1) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. poz. 1644, z 2008 r. poz. 1116, z 2010 r. poz. 1381, z 2012 r. poz. 899, z 2014 r. poz. 1312, z 2015 r. poz. 593 oraz z 2016 r. poz. 1526.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2017-12-20
  • Data wejścia w życie: 2017-12-18
  • Data obowiązywania: 2017-12-18

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA