REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2017 poz. 81
DECYZJA NR 315
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 18 grudnia 2017 r.
zmieniająca decyzję w sprawie programu szkolenia zawodowego podstawowego
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 4a ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2017 r. poz. 2067) postanawia się, co następuje:
§ 1.
1) w części 1 „Założenia organizacyjno-programowe szkolenia” punkt 1.9 „Liczebność grupy szkoleniowej” otrzymuje brzmienie:
„1.9. Liczebność grupy szkoleniowej
Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których optymalna liczebność, z uwagi na efektywność stosowanych metod (technik) dydaktycznych oraz cele dydaktyczne zajęć, nie powinna przekraczać 23 osób. Zaleca się, żeby zajęcia w danej grupie szkoleniowej, w obrębie jednostki szkolnej lub jednostki modułowej, prowadził jeden (ten sam) nauczyciel. W przypadku braku określenia liczby prowadzących zajęcia przyjmuje się zasadę, iż do realizacji wyodrębnionych punktów kluczowych wyznacza się jednego nauczyciela. Natomiast w przypadku zajęć praktycznych liczba nauczycieli, wraz z określeniem ich roli, wynika ze sposobu realizacji zajęć w podgrupach oraz przyjętych założeń do stosowanej metody (techniki).”;
2) w części „Program realizacji jednostek modułowych SZP JM02” tabela „Jednostka szkolna – SZP JS11” oraz „Poradnik dla nauczyciela” otrzymują brzmienie:
JEDNOSTKA SZKOLNA – SZP JS11 Nazwa jednostki szkolnej: Pełnienie służby patrolowej Nazwa jednostki modułowej – JM02: Zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego w miejscu pełnienia służby oraz podejmowanie interwencji | Cele: Po zakończeniu jednostki szkolnej słuchacz będzie potrafił: – wyjaśnić podstawowe pojęcia z zakresu służby patrolowej oraz wymienić podstawy prawne jej pełnienia, – przygotować się do pełnienia służby patrolowej, – wyjaśnić zasady współdziałania z podmiotami pozapolicyjnymi oraz korzystania przez policjantów z pomocy instytucji państwowych organów administracji rządowej i samorządu terytorialnego, jednostek gospodarczych i organizacji społecznych oraz osób, – omówić zasady umundurowania i wymienić elementy wyposażenia służbowego, – uczestniczyć aktywnie w odprawie do służby patrolowej, – określić i realizować zadania w służbie patrolowej, – stosować zasady taktyki podczas pełnienia służby patrolowej, – udokumentować służbę, rozliczyć się ze służby patrolowej, – określić cele i zakres zadań wynikających z funkcjonowania Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa (KMZB). | |||
Sposób realizacji | Pomoce dydaktyczne | |||
Kluczowe punkty nauczania | Czas | Metoda | Ilość | Nazwa/opis |
1. Podstawy prawne pełnienia służby patrolowej. 2. Podstawowe pojęcia (organizacja służby patrolowej, służba patrolowa – patrolowanie, rejon zagrożenia, trasa patrolowa, miejsce zagrożone, posterunek, siły wzmocnienia, system koncentryczny, rejon odpowiedzialności, ceduła patrolowa itp.). 3. Zasady pełnienia służby. 4. Pełnienie służby patrolowej z podmiotami pozapolicyjnymi. 5. Korzystanie przez policjantów z pomocy instytucji państwowych, organów administracji rządowej i samorządu terytorialnego, jednostek gospodarczych i organizacji społecznych oraz osób. 6. Formy nadzoru nad pełnieniem służby patrolowej. 7. Sposoby postępowania policjanta w przypadku czynności nadzorczo- kontrolnych (jako kontrolowany). | 4 | wykład, dyskusja, analiza przepisu | 1 1/1 1/1 | Wzory dokumentów Papier kancelaryjny Notatnik służbowy |
8. Zasady umundurowania i wyposażenia do służby. 9. Zadania służby patrolowej. 10. Zadania oraz cele wynikające z funkcjonowania KMZB. 11. Odprawa do służby patrolowej. 12. Omówienie sposobu dokumentowania przebiegu służby. 13. Taktyka realizacji zadań. 14. Czynności policjanta po zakończeniu służby patrolowej. | 3 | wykład, dyskusja |
|
|
15. Pełnienie służby patrolowej zgodnie z zasadami etyki zawodowej. | 40* |
|
|
|
16. Omówienie sporządzonej dokumentacji. | 1 | pogadanka |
|
|
17. Test osiągnięć. | 1 | pisemny test wiedzy |
|
|
PORADNIK DLA NAUCZYCIELA JEDNOSTKA SZKOLNA – SZP JS11 Nazwa jednostki szkolnej: Pełnienie służby patrolowej Nazwa jednostki modułowej – JM02: Zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego w miejscu pełnienia służby oraz podejmowanie interwencji |
1. Wymagania wejściowe. Do realizacji jednostki szkolnej niezbędne jest posiadanie wiadomości związanych z podstawowymi uprawnieniami policjanta. 2. Wskazówki metodyczne do realizacji szkolenia. Tworząc założenia do ćwiczeń, bazuj na przykładach z praktyki bądź z biuletynu. Przedstawione poniżej metody nauczania są propozycjami do realizacji jednostki szkolnej. Punkty kluczowe realizuj zgodnie z chronologią. Kluczowe punkty nauczania nr 1–12: wykład, dyskusja, analiza przepisu Omawiając podstawowe pojęcia dotyczące służby patrolowej, opieraj je na praktycznych przykładach. Określając zasady pełnienia służby, akcentuj ich znaczenie dla prawidłowego pełnienia tej służby przez policjantów. Uwypuklij znaczenie tego rodzaju służby dla kształtowania wizerunku Policji w społeczeństwie. Realizując zagadnienia związane ze współpracą Policji z podmiotami pozapolicyjnymi, np. strażą gminną (miejską), akcentuj obowiązki tych podmiotów w zakresie ochrony porządku publicznego. Zleć słuchaczom do samodzielnego opanowania treści dotyczące zakresu i form współdziałania Policji z innymi podmiotami. Omawiając zagadnienia dotyczące zasad, zakresu i trybu korzystania przez policjantów z pomocy podmiotów pozapolicyjnych, zwróć uwagę na różnicę pomiędzy sytuacjami, w których policjanci występują z żądaniem udzielenia pomocy, a prośbą o udzielenie pomocy. Określając pojęcie nadzoru nad służbą, wskaż jednocześnie osoby upoważnione do jego sprawowania. W dalszej części zajęć zaprezentuj sposoby postępowania policjanta w przypadku czynności nadzorczo-kontrolnych (jako kontrolowany). Omawiając zasady umundurowania, zwróć szczególną uwagę na rodzaje umundurowania, dozwolone zestawienia, dystynkcje i znaki identyfikacyjne. Realizując zagadnienia związane z wyposażeniem do służby, zaakcentuj konieczność właściwego doboru wyposażenia w zależności od rodzaju realizowanych zadań. Omawiając zadania do służby, uwypuklij specyfikę zadań realizowanych przez policjantów w zależności od rodzaju komórek, w jakich pełnią służbę patrolową. Omów zakres przygotowania się policjanta do służby. Zaakcentuj rolę odprawy do służby, jej przebieg (części i czynności odprawiającego) oraz zasady uczestnictwa policjanta w odprawie. Wskaż istotę i znaczenie taktyki realizacji zadań w służbie patrolowej oraz czynności policjanta po jej zakończeniu. Przedstaw cele oraz zasadę funkcjonowania Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa (KMZB). Omów zakres informacji o zagrożeniach uzyskiwanych z KMZB. Zaakcentuj rolę KMZB jako platformy wymiany informacji między społeczeństwem a Policją pozwalających na ocenę i optymalizację działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa. Przedstaw formy weryfikacji informacji o zagrożeniach i sposoby ich dokumentowania. Przedstaw sposoby dokumentowania przez policjantów udziału w odprawie służbowej. Omów zasady i sposoby dokumentowania przebiegu służby patrolowej. Kluczowe punkty nauczania nr 13–14: wykład, dyskusja Sprawdź stopień przyswojenia treści zleconych do opanowania przez słuchaczy w ramach samokształcenia. Omów zasady taktyczne pełnienia służby patrolowo-interwencyjnej oraz zasady współdziałania z dyżurnym jednostki oraz innymi policjantami. Zaprezentuj sposoby rozliczania się ze służby patrolowej, zwracając uwagę na rodzaj dokumentacji sporządzanej po zakończeniu służby. Zleć słuchaczom stawienie się na realizację punktu kluczowego nr 15 w umundurowaniu służbowym oraz z wyposażeniem do służby patrolowej. Kluczowy punkt nauczania nr 15 O sposobie, miejscu i czasie pełnienia służby decyduje kierownik jednostki szkoleniowej, uwzględniając wiedzę i nabyte umiejętności słuchaczy. Służby powinny być pełnione w miarę możliwości w systemie trzyzmianowym. Słuchacze mają obowiązek dokumentowania przebiegu każdej służby, sporządzając notatkę służbową (wskazane jest, by służba była realizowana na przełomie 4 i 5 miesiąca szkolenia). Kluczowy punkt nauczania nr 16: pogadanka Podczas realizacji należy omówić sporządzoną przez słuchaczy w trakcie służby dokumentację, wskazując błędy popełniane w trakcie jej sporządzania. Dokumentację, po omówieniu i zaliczeniu, przekaż słuchaczom. Kluczowy punkt nauczania nr 17: pisemny test wiedzy 3. Sposoby oceniania: – nabywane przez słuchaczy wiadomości i umiejętności podlegają bieżącej ocenie według obowiązującej skali ocen (skala 6–1 lub „zal.” – „nzal.”), – sporządzona przez słuchaczy dokumentacja podlega bieżącej ocenie poprzez zastosowanie zapisu uogólnionego – zaliczono („zal.”) lub nie zaliczono („nzal.”), – zaliczenie dokumentacji i poprawienie wszystkich negatywnych ocen bieżących na oceny pozytywne jest warunkiem przystąpienia do zaliczenia jednostki szkolnej, – zaliczenie jednostki szkolnej JS11 następuje na podstawie oceny uzyskanej z pisemnego testu wiedzy – (skala 6–1) i stanowi ocenę okresową |
§ 2.
§ 3.
Komendant Główny Policji |
z upoważnienia |
Pierwszy Zastępca Komendanta Głównego Policji |
nadinsp. Andrzej Szymczyk |
- Data ogłoszenia: 2017-12-20
- Data wejścia w życie: 2017-12-18
- Data obowiązywania: 2017-12-18
- Dokument traci ważność: 2019-05-22
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA