REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2017 poz. 64
ZARZĄDZENIE NR 30
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 22 września 2017 r.
w sprawie pełnienia służby na drogach
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2016 r. poz. 1782, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
1) organizacji, pełnienia i dokumentowania służby na drogach;
2) stosowania przyrządów kontrolno-pomiarowych do pomiaru prędkości;
3) postępowania na miejscu zdarzenia drogowego;
4) badania na zawartość w organizmie alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu.
2. Przez użyte w zarządzeniu określenia należy rozumieć:
1) wideorejestrator - prędkościomierz kontrolny, o którym mowa w przepisach w sprawie wymagań, którym powinny odpowiadać przyrządy do pomiaru prędkości pojazdów w ruchu drogowym, oraz szczegółowego zakresu badań i sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów pomiarowych;
2) ręczny miernik prędkości - radarowy albo laserowy przyrząd do pomiaru prędkości, o którym mowa w przepisach w sprawie wymagań, którym powinny odpowiadać przyrządy do pomiaru prędkości pojazdów w ruchu drogowym, oraz szczegółowego zakresu badań i sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów pomiarowych;
3) zdarzenie drogowe - wypadek drogowy albo kolizja drogowa;
4) wypadek drogowy - zdarzenie drogowe, w wyniku którego jest osoba zabita albo ranna;
5) kolizja drogowa - zdarzenie drogowe, w którym powstały wyłącznie straty materialne.
§ 2.
2. Jeżeli wyznaczenie do pełnienia służby na drogach policjanta, z komórki o której mowa w ust. 1, nie jest możliwe, kierownik jednostki organizacyjnej Policji, upoważniona przez niego osoba lub dyżurny jednostki organizacyjnej Policji, zwany dalej "dyżurnym", wyznacza do pełnienia służby na drogach policjanta spoza tej komórki.
3. Kierownik jednostki organizacyjnej Policji, upoważniona przez niego osoba lub dyżurny może skierować policjanta, o którym mowa w ust. 1, do wykonywania zadań innych niż służba na drogach w przypadku wydarzenia wymagającego niezwłocznego podjęcia czynności służbowych.
4. Czynność wymagającą wiedzy specjalistycznej i umiejętności w zakresie:
1) kierowania ruchem drogowym, z wyjątkiem kierowania ruchem na miejscu zdarzenia drogowego oraz przy zabezpieczaniu imprezy na drodze,
2) kontroli stanu technicznego pojazdu silnikowego,
3) kontroli przewozu towarów niebezpiecznych,
4) kontroli przestrzegania obowiązków lub warunków przewozu drogowego,
5) stosowania przyrządów kontrolno-pomiarowych do pomiaru prędkości,
6) obsługi wypadku drogowego
- wykonuje policjant, o którym mowa w ust. 1, posiadający przeszkolenie w zakresie ruchu drogowego.
5. W uzasadnionych przypadkach osoba, o której mowa w ust. 2, może skierować do wykonywania czynności, o których mowa w ust. 4 pkt 1-4 lub 6 policjanta, który nie posiada przeszkolenia w zakresie ruchu drogowego, jeżeli ma odpowiednią wiedzę specjalistyczną i umiejętności w tym zakresie.
6. Dopuszcza się możliwość stosowania przyrządów kontrolno-pomiarowych do pomiaru prędkości przez policjanta, który ukończył kurs specjalistyczny w tym zakresie.
Rozdział 2
Organizacja służby na drogach
§ 3.
2. Komendant wojewódzki Policji lub Komendant Stołeczny Policji, po zasięgnięciu opinii podległych komendantów powiatowych (miejskich) Policji, określa organizację służby na wybranych drogach nieobjętych centralną koordynacją służby.
§ 4.
1) analizy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego i porządku publicznego oraz zagrożenia przestępczością na drogach;
2) natężenia ruchu drogowego i kategorii pojazdów poruszających się na poszczególnych odcinkach dróg;
3) harmonogramu pełnienia służby na drogach objętych centralną koordynacją służby oraz służby, o której mowa w § 3 ust. 2;
4) planów wykorzystania dróg w sposób szczególny;
5) krajowych, wojewódzkich i powiatowych planów działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego;
6) zgłaszanych uwag i wniosków.
2. Przy ustalaniu dyslokacji służby oraz sposobu jej pełnienia należy uwzględniać w szczególności warunki atmosferyczne oraz informacje o przewidywanych zagrożeniach dla bezpieczeństwa i porządku publicznego na drogach.
3. Wyznaczając zadania w zakresie wykorzystania ręcznego miernika prędkości lub sprawdzenia wyłącznie stanu trzeźwości jak największej liczby kierujących pojazdami, należy wskazać czas i miejsce wykonywania tych czynności.
§ 5.
§ 6.
2. W patrolu jednoosobowym służba na drogach może być pełniona:
1) od świtu do zmierzchu;
2) przez całą dobę, w przypadku czynności wykonywanych na miejscu zdarzenia drogowego, przy zabezpieczaniu imprez na drogach oraz realizacji zadań związanych z pilotowaniem pojazdu, w tym z eskortą policyjną.
§ 7.
§ 8.
2. Podczas odprawy do służby należy w szczególności:
1) sprawdzić gotowość policjanta do pełnienia służby;
2) przekazać informacje o aktualnym stanie bezpieczeństwa i porządku w rejonie służbowym oraz wydarzeniach istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa i porządku na drogach;
3) poinformować o dyslokacji służby, składzie patrolu oraz wskazać dowódcę patrolu;
4) przekazać zadania doraźne;
5) określić sposób pełnienia służby i realizacji zadań służbowych;
6) określić czas przerwy w służbie;
7) przypomnieć o warunkach bezpiecznego pełnienia służby.
3. Przebieg odprawy do służby oraz przekazane podczas niej informacje, dotyczące organizacji służby, oraz zadań doraźnych i sposobu ich realizacji, dokumentuje się w policyjnych systemach informatycznych lub w innej formie elektronicznej, a w przypadku braku możliwości takiego udokumentowania - w książce odpraw lub protokole z odprawy.
§ 9.
2. Policjant w czasie przerwy może opuścić rejon służbowy wyłącznie za zgodą przełożonego lub dyżurnego.
3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się w przypadku centralnej koordynacji służby.
Rozdział 3
Pełnienie służby na drogach
§ 10.
§ 11.
1) udzielać pomocy uczestnikom ruchu drogowego;
2) reagować na przestępstwa i wykroczenia;
3) wykonywać czynności na miejscach zdarzeń drogowych;
4) podejmować działania zmierzające do przywrócenia płynności ruchu drogowego;
5) okazywać na żądanie osoby kontrolowanej utrwalony obraz naruszenia lub wynik dokonanego pomiaru chyba, że z przyczyn technicznych jest to niemożliwe;
6) utrzymywać stałą łączność radiową lub telefoniczną z dyżurnym, w tym również w czasie przerwy;
7) zgłaszać przełożonemu uwagi i propozycje dotyczące przedsięwzięć niezbędnych do usprawnienia i poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym również w zakresie infrastruktury drogowej;
8) posiadać przy sobie i okazywać na żądanie osoby kontrolowanej uwierzytelnione kopie świadectw legalizacji lub wzorcowania wymagane dla wykorzystywanych przyrządów pomiarowych;
9) niezwłocznie poinformować dyżurnego o:
a) ujawnieniu kierującego, który jest w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu, bądź wobec którego istnieje uzasadnione podejrzenie, że znajduje się w takim stanie,
b) asystowaniu, do najbliższego miejsca wypłaty lub wymiany środków pieniężnych, osobie obowiązanej do zapłaty mandatu karnego, wydawanego ukaranemu po uiszczeniu grzywny bezpośrednio funkcjonariuszowi, który ją nałożył.
2. Decyzję co do trybu i metod podejmowania działań lub wykonywania określonych czynności w zakresie nieokreślonym na odprawie służbowej, podejmuje dowódca patrolu lub policjant pełniący służbę w patrolu jednoosobowym.
3. W przypadku legitymowania osoby lub kontroli pojazdu sprawdza się w dostępnych policyjnych i pozapolicyjnych zbiorach danych, o których mowa w przepisach w sprawie funkcjonowania Krajowego Systemu Informacyjnego Policji, w szczególności informacje dotyczące tej osoby lub pojazdu.
§ 12.
1) wykonywania czynności niezwiązanych ze służbą, w szczególności wykorzystywania pojazdu Policji niezgodnie z jego przeznaczeniem;
2) przebywania w pojeździe Policji podczas postoju, z wyjątkiem:
a) prowadzenia korespondencji służbowej,
b) sporządzania dokumentacji w związku z wykonywanymi czynnościami służbowymi,
c) korzystania z przerwy w służbie,
d) pełnienia służby w niekorzystnych warunkach atmosferycznych,
e) realizacji zadań związanych z pilotowaniem pojazdu, w tym z eskortą policyjną,
f) prowadzenia badań na zawartość w organizmie alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu, obsługi urządzeń rejestrujących, w szczególności pomiaru ręcznym miernikiem prędkości zamontowanym w pojeździe;
3) opuszczania rejonu służbowego z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w ust. 2;
4) wsiadania do kontrolowanego pojazdu, z wyjątkiem, gdy jest to konieczne w celu:
a) kontroli jego stanu technicznego, wyposażenia, przewożonego ładunku lub osób,
b) kontroli zapisów tachografu,
c) sprawdzenia, czy znajduje się w nim lub jest stosowane urządzenie:
- mogące wpływać na niewłaściwe funkcjonowanie tachografu,
- wysyłające sygnały świetlne w postaci niebieskich lub czerwonych świateł błyskowych albo sygnał dźwiękowy o zmiennym tonie, stanowiące obowiązkowe wyposażenie pojazdu uprzywilejowanego,
- informujące o działaniu przyrządu kontrolno-pomiarowego, używanego przez organy kontroli ruchu drogowego lub działanie to zakłócające,
d) kierowania tym pojazdem,
e) udzielania pomocy osobie, która się w nim znajduje.
2. Policjant, w uzasadnionych przypadkach, opuszcza rejon służbowy na polecenie albo za zgodą przełożonego lub dyżurnego.
3. Opuszczenie rejonu służbowego policjant zgłasza niezwłocznie dyżurnemu.
§ 13.
1) dynamicznie - patrolując drogę pieszo albo przy użyciu pojazdu Policji, z prędkością zapewniającą obserwację ruchu drogowego;
2) statycznie - wykonując czynności służbowe w wyznaczonym miejscu, w tym również kierując ruchem drogowym;
3) naprzemiennie, w sposób określony w pkt 1 i 2.
2. W przypadku pełnienia służby z użyciem pojazdu Policji, w czasie postoju, należy go ustawić w miejscu bezpiecznym i widocznym dla uczestników ruchu drogowego.
3. W warunkach niedostatecznej widoczności w oznakowanym pojeździe Policji powinien być podświetlony napis "POLICJA", o ile pojazd jest w niego wyposażony.
§ 14.
2. Policjant prowadzący pościg stosuje przepisy w sprawie metod i form organizowania i prowadzenia przez Policję pościgów i zorganizowanych działań pościgowych.
§ 15.
2. Patrol może zatrzymać do kontroli w tym samym czasie tylko jeden pojazd, z wyjątkiem sytuacji, w której:
1) kierujący innym pojazdem popełnił przestępstwo lub wykroczenie;
2) otrzymał od przełożonego lub dyżurnego polecenie lub zgodę na skontrolowanie większej liczby pojazdów lub kierujących pojazdami;
3) zachodzi potrzeba niezwłocznego podjęcia czynności kontrolnych wobec większej liczby pojazdów lub kierujących pojazdami.
§ 16.
§ 17.
2. Jeżeli w pojeździe podlegającym usunięciu przewożona jest osoba albo wymagający dostarczenia do miejsca przeznaczenia w określonym czasie ładunek o szczególnych właściwościach, policjant niezwłocznie informuje o tym dyżurnego w celu uzgodnienia dalszego trybu postępowania.
§ 18.
Rozdział 4
Stosowanie przyrządów kontrolno-pomiarowych do pomiaru prędkości
§ 19.
2. Dowódca patrolu lub policjant pełniący służbę w patrolu jednoosobowym jest obowiązany mieć przy sobie i prowadzić na formularzu, którego wzór określa załącznik nr 1 do zarządzenia, rejestr pracy przyrządu kontrolno-pomiarowego do pomiaru prędkości.
3. W rejestrze, o którym mowa w ust. 2, dopuszcza się wypełnienie kolumn zatytułowanych "godzina do", "liczba minut lub godzin", "liczba ujawnionych wykroczeń", "liczba ujawnionych przestępstw" oraz "uwagi", po zakończeniu pomiaru lub pomiarów przyrządem kontrolno-pomiarowym do pomiaru prędkości.
4. Jeżeli wideorejestrator, stanowi urządzenie dodatkowe do ręcznego miernika prędkości, dopuszcza się prowadzenie jednego rejestru pracy.
§ 20.
2. W trakcie służby pełnionej w patrolu, o którym mowa w § 6 ust. 1, pomiaru prędkości dokonuje się przy użyciu jednego ręcznego miernika prędkości, bez względu na liczbę policjantów wchodzących w skład patrolu.
3. W trakcie pełnienia służby dynamicznie dopuszcza się użycie ręcznego miernika prędkości wyłącznie przy wykorzystywaniu wideorejestratora jako urządzenia dodatkowego do ręcznego miernika prędkości.
§ 21.
2. Przerwa w rejestracji zachowań uczestników ruchu drogowego jest dopuszczalna w razie:
1) przerwy w służbie;
2) wymiany nośnika informacji;
3) braku zasadności lub możliwości rejestracji czynności służbowych na miejscu zdarzenia drogowego albo podczas kierowania ruchem drogowym;
4) realizacji zadań związanych z pilotowaniem pojazdu, w tym z eskortą policyjną;
5) korzystania z pojazdu Policji podczas wykonywania czynności innych niż służba na drodze;
6) zmiany złączy sygnałowych przyrządu kontrolno-pomiarowego do pomiaru prędkości.
3. W przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1-5, policjant jest obowiązany odnotować w notatniku służbowym przyczynę i czas przerwy w rejestracji zachowań uczestników ruchu drogowego.
§ 22.
1) sporządza informację dotyczącą wykorzystania pojazdu Policji wyposażonego w wideorejestrator, na formularzu, którego wzór określa załącznik nr 2 do zarządzenia;
2) przekazuje kierownikowi komórki organizacyjnej Policji właściwej do spraw ruchu drogowego lub wyznaczonemu przez niego policjantowi informację, czy materiał zarejestrowany przez wideorejestrator:
a) stanowi lub może stanowić dowód w postępowaniu,
b) może być przydatny do celów profilaktycznych lub szkoleniowych.
2. Kierownik komórki organizacyjnej Policji właściwej do spraw ruchu drogowego, użytkującej pojazd Policji wyposażony w wideorejestrator, jest obowiązany w terminie do dziesiątego dnia każdego miesiąca przekazać informację dotyczącą wykorzystania tego pojazdu w miesiącu poprzednim, kierownikowi komórki organizacyjnej komendy wojewódzkiej Policji albo Komendy Stołecznej Policji właściwej do spraw ruchu drogowego, na formularzu, którego wzór określa załącznik nr 2 do zarządzenia.
3. Kierownik właściwej do spraw ruchu drogowego komórki organizacyjnej komendy wojewódzkiej Policji oraz Komendy Stołecznej Policji jest obowiązany, w terminie do dnia 31 stycznia, przekazać kierownikowi komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej do spraw ruchu drogowego zbiorczą informację, dotyczącą wykorzystania pojazdów Policji wyposażonych w wideorejestratory w poprzednim roku, na formularzu, którego wzór określa załącznik nr 2 do zarządzenia.
4. Dopuszcza się odstąpienie od dokumentowania informacji dotyczącej wykorzystania pojazdu lub pojazdów Policji wyposażonych w wideorejestrator, w sposób określony w ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 i 3, w przypadku wprowadzenia jej do ewidencji komputerowej służącej do gromadzenia danych sprawozdawczych w Policji.
§ 23.
2. Pojazd Policji wyposażony w wideorejestrator, podczas czynności kontrolnych podejmowanych wobec uczestnika ruchu drogowego powinien, w miarę możliwości, stać w miejscu pozwalającym rejestrować ich przebieg.
§ 24.
1) zabezpiecza zarejestrowany materiał dotyczący zachowań uczestników ruchu drogowego i przechowuje go przez okres nie krótszy niż 30 dni;
2) zabezpiecza przez okres niezbędny do zapewnienia prawidłowego toku postępowania zarejestrowany materiał, stanowiący lub mogący stanowić dowód w tym postępowaniu;
3) podejmuje decyzję o zniszczeniu materiału, o którym mowa w pkt 2, w szczególności na podstawie informacji uzyskanej od policjanta prowadzącego postępowanie;
4) prowadzi na formularzu, którego wzór określa załącznik nr 3 do zarządzenia, rejestr zabezpieczonych lub zniszczonych materiałów, o których mowa w pkt 2.
§ 25.
2. Wykonanie testu, o którym mowa w ust. 1, policjant odnotowuje w notatniku służbowym, wpisując w szczególności model miernika oraz jego numer fabryczny.
§ 26.
2. W przypadku odmowy przyjęcia mandatu karnego przez sprawcę wykroczenia ujawnionego w wyniku pomiaru wykonanego ręcznym miernikiem prędkości, policjant odnotowuje w notatniku służbowym:
1) wskazaną odległość, z jakiej dokonano pomiaru albo zastosowany poziom czułości miernika, o ile posiada on takie funkcjonalności lub, w miarę możliwości, określa miejsce, w którym znajdował się kontrolowany pojazd podczas pomiaru;
2) czas, jaki upłynął od pomiaru do okazania jego wyniku kierującemu pojazdem, o ile miernik posiada taką funkcjonalność.
§ 27.
Rozdział 5
Postępowanie na miejscu zdarzenia drogowego
§ 28.
1) dokumentuje w notatniku służbowym źródło i czas jej uzyskania;
2) informuje o zdarzeniu drogowym dyżurnego, jeżeli informację o tym uzyskał od innej osoby;
3) na polecenie dyżurnego niezwłocznie udaje się na miejsce zdarzenia drogowego.
2. Użycie sygnałów uprzywilejowania pojazdu Policji w celu dojazdu na miejsce zdarzenia drogowego, odbywa się zgodnie z przepisami ustawy - Prawo o ruchu drogowym.
§ 29.
1) zabezpiecza miejsce zdarzenia drogowego w celu uniknięcia kolejnego zdarzenia drogowego oraz organizuje ruch drogowy w nowo powstałej sytuacji poprzez:
a) ustawienie pojazdu Policji w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne oraz uczestników ruchu drogowego,
b) włączenie niebieskich świateł błyskowych w pojeździe Policji,
c) zastosowanie ostrzegawczych urządzeń technicznych oraz znaków drogowych służących do zabezpieczania miejsca zdarzenia drogowego, jeżeli posiada je na wyposażeniu;
2) wydobywa lub uwalnia osobę ranną z pojazdu;
3) udziela osobie rannej pierwszej pomocy;
4) wzywa zespół ratownictwa medycznego, a w razie potrzeby również inne służby ratownicze;
5) usuwa z miejsca zdarzenia drogowego osoby postronne;
6) zabezpiecza miejsce zdarzenia drogowego dla przeprowadzenia czynności procesowych, poprzez ochronę śladów kryminalistycznych przed ich utratą bądź zniekształceniem, w tym również przez służby ratownicze i techniczne;
7) wykonuje działania mające na celu zapewnienie porządku i bezpieczeństwa na miejscu zdarzenia drogowego, ustalając formy współpracy i współdziałając z innymi służbami ratowniczymi w celu zminimalizowania jego skutków;
8) dokonuje wstępnej oceny zdarzenia drogowego, a w razie potrzeby przekazuje dyżurnemu informację o konieczności:
a) przybycia dodatkowych sił wsparcia, innych służb ratowniczych lub służb technicznych zarządcy drogi,
b) przybycia osoby pełniącej nadzór w jednostce organizacyjnej Policji, celem skoordynowania wszystkich działań,
c) czasowego zamknięcia lub ograniczenia ruchu drogowego,
d) zorganizowania objazdów,
e) ewakuacji uczestników ruchu drogowego zablokowanych na drodze dwujezdniowej;
9) ustala uczestników i świadków zdarzenia drogowego, odnotowując ich dane personalne oraz przeprowadza z nimi rozmowę w zakresie niezbędnym do wstępnego ustalenia przebiegu zdarzenia drogowego;
10) podejmuje pościg, jeżeli sprawca zdarzenia drogowego zbiegł z jego miejsca i istnieje prawdopodobieństwo jego schwytania lub informuje dyżurnego o konieczności podjęcia czynności zmierzających do schwytania tego sprawcy;
11) ustala obrażenia osób rannych oraz miejsce ich hospitalizacji;
12) poddaje, w miarę możliwości, kierującego pojazdem oraz osobę, w stosunku do której zachodzi uzasadnione podejrzenie, że mogła kierować pojazdem uczestniczącym w zdarzeniu drogowym, badaniu w celu ustalenia zawartości w organizmie alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu.
2. Czynności określonych w ust. 1 pkt 1 lit. b i c nie stosuje się, jeżeli pojazd Policji oraz pojazdy uczestniczące w zdarzeniu drogowym znajdują się poza jezdnią, a prowadzone czynności służbowe nie stwarzają zagrożenia bezpieczeństwa.
§ 30.
2. Z czynności wykonanych na miejscu zdarzenia drogowego, wstępnie zakwalifikowanego jako wypadek drogowy, policjant, o którym mowa w § 29, sporządza notatkę urzędową, którą przekazuje dowódcy patrolu.
§ 31.
1) przeprowadzić czynności, o których mowa w § 29, jeżeli nie wykonał ich policjant zabezpieczający miejsce wypadku drogowego;
2) ustalić wstępnie przebieg i istotne okoliczności wypadku drogowego, w szczególności na podstawie rozmowy z uczestnikami i świadkami obecnymi na miejscu tego wypadku oraz analizy śladów kryminalistycznych;
3) przeprowadzić oględziny miejsca, rzeczy i osób, a w przypadku niecierpiącym zwłoki - dokonać zewnętrznych oględzin zwłok;
4) przeprowadzić inne, niezbędne czynności procesowe;
5) sporządzić dokumentację z przeprowadzonych czynności procesowych, a w szczególności:
a) protokół oględzin wraz ze szkicem kryminalistycznym miejsca wypadku drogowego w skali,
b) dokumentację fotograficzną lub wideo,
c) notatkę urzędową oraz kartę zdarzenia drogowego;
6) powiadomić dyżurującego prokuratora za pośrednictwem dyżurnego, jeżeli:
a) następstwem wypadku drogowego jest śmierć osoby,
b) osobą podejrzaną o spowodowanie wypadku drogowego, zaistniałego w okolicznościach uzasadniających podejrzenie popełnienia przestępstwa, jest sędzia, prokurator, funkcjonariusz Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Służby Celno-Skarbowej, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Żandarmerii Wojskowej, finansowego organu postępowania przygotowawczego lub organu nad nim nadrzędnego,
c) następstwem wypadku drogowego jest ciężki uszczerbek na zdrowiu, a osoba podejrzana o jego spowodowanie znajduje się w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka działającego podobnie do alkoholu,
d) istnieje prawdopodobieństwo, że wypadek drogowy wyczerpuje znamiona katastrofy komunikacyjnej;
7) poinformować dyżurnego o konieczności wezwania biegłego;
8) zabezpieczyć mienie uczestników wypadku drogowego, jeżeli sami nie są w stanie tego uczynić i udokumentować przeprowadzone czynności;
9) wykonać inne czynności zlecone przez prokuratora lub dyżurnego oraz:
a) ustalić, czy wypadek drogowy został zarejestrowany przez system monitoringu wizyjnego,
b) zabezpieczyć, w uzasadnionych przypadkach, dokumenty, a w szczególności: kartę kierowcy, wykresówki, zapisy odręczne, wydruki oraz inne dokumenty dotyczące okresów prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i odpoczynków kierowcy, a także pobrać, jeżeli jest to możliwe, dane z tachografu cyfrowego,
c) poinformować uczestników wypadku drogowego o procedurze dalszego postępowania w sprawie;
10) przesłuchać lub spowodować przesłuchanie świadków i uczestników wypadku drogowego w przypadkach niecierpiących zwłoki zwłaszcza, gdy zachodzi potrzeba zastosowania środka zapobiegawczego wobec osoby podejrzanej o spowodowanie wypadku drogowego albo, gdy w wypadku drogowym uczestniczyła osoba czasowo przebywająca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub zamieszkująca w znacznej odległości od miejsca wypadku;
11) w uzasadnionych przypadkach zatrzymać osobę lub osoby podejrzane o spowodowanie wypadku drogowego;
12) wykonać czynności związane z przywróceniem ruchu drogowego w miejscu wypadku drogowego, w szczególności:
a) zarządzić usunięcie pojazdu,
b) zgłosić dyżurnemu konieczność wezwania właściwych służb do uporządkowania i uprzątnięcia miejsca wypadku drogowego,
c) usunąć urządzenia ostrzegawczo-zabezpieczające,
d) przywrócić ruch do stanu pierwotnego, w tym zlikwidować wprowadzone objazdy;
13) zgłosić dyżurnemu konieczność powiadomienia właściwego przedsiębiorcy, odpowiedzialnego za ładunek, o potrzebie jego zabezpieczenia;
14) powiadomić dyżurnego o konieczności poinformowania:
a) osoby najbliższej ofierze śmiertelnej wypadku drogowego, rannej osobie nieprzytomnej, bądź poszkodowanemu małoletniemu,
b) innej osoby lub podmiotu, jeżeli przemawiają za tym okoliczności zdarzenia, w szczególności, gdy osobą, o której mowa w lit. a jest cudzoziemiec;
15) powiadomić dyżurnego o zakończeniu czynności na miejscu wypadku drogowego.
§ 32.
1) przeprowadzić czynności, o których mowa w § 29, jeżeli nie wykonał ich policjant zabezpieczający miejsce kolizji drogowej;
2) ustalić wstępnie przebieg i istotne okoliczności kolizji drogowej w szczególności na podstawie rozmowy z uczestnikami i świadkami obecnymi na miejscu tej kolizji oraz analizy śladów kryminalistycznych;
3) ujawnić, w miarę możliwości zwymiarować oraz udokumentować graficznie w notatniku służbowym, ślady kryminalistyczne istotne dla rozstrzygnięcia sprawy, w szczególności dotyczące usytuowania pojazdów po kolizji drogowej;
4) zarządzić usunięcie pojazdów z miejsca kolizji drogowej, aby nie powodowały zagrożenia lub tamowania ruchu, chyba że usunięcie pojazdów jest niemożliwe z przyczyn technicznych lub pozostawienie pojazdów jest konieczne do zrealizowania dalszych czynności;
5) zastosować wobec sprawcy lub sprawców kolizji prawem przewidziane środki;
6) sporządzić dokumentację niezbędną do dalszych czynności, w szczególności szkic miejsca kolizji drogowej dokumentujący, przynajmniej orientacyjnie, rozmieszczenie śladów kryminalistycznych oraz protokół oględzin pojazdu - w sytuacji, gdy na miejscu kolizji drogowej nie jest możliwe ustalenie jej sprawcy lub zbiegł on z miejsca tej kolizji albo odmówił przyjęcia mandatu karnego;
7) w razie potrzeby wykonać inne czynności, w szczególności:
a) zatrzymać paszport lub inny dokument uprawniający do przekroczenia granicy oraz zabezpieczyć dokumenty i dane, o których mowa w § 31 pkt 9 lit. b,
b) poinformować uczestników kolizji drogowej o procedurze dalszego postępowania w sprawie,
c) przesłuchać lub spowodować przesłuchanie świadków i uczestników kolizji drogowej mających miejsce zamieszkania w znacznej odległości od miejsca zdarzenia,
d) zatrzymać osobę podejrzaną o spowodowanie kolizji drogowej, jeżeli zachodzą przesłanki uzasadniające zastosowanie wobec tej osoby postępowania przyspieszonego albo nie można ustalić jej tożsamości;
8) w razie potrzeby wykonać czynności związane z przywróceniem lub usprawnieniem ruchu drogowego w miejscu kolizji drogowej, a w szczególności:
a) zgłosić dyżurnemu konieczność wezwania właściwych służb do uporządkowania i uprzątnięcia miejsca kolizji drogowej,
b) usunąć urządzenia ostrzegawczo-zabezpieczające,
c) przywrócić ruch do stanu pierwotnego, w tym zlikwidować wprowadzone objazdy;
9) powiadomić dyżurnego o zakończeniu czynności na miejscu kolizji drogowej.
§ 33.
1) ustawić pojazd Policji w bezpiecznej odległości;
2) podjąć próbę ustalenia rodzaju przewożonego ładunku oraz, czy doszło do jego uwolnienia;
3) wykonać czynności zmierzające do odizolowania terenu, jeżeli mogło nastąpić jego skażenie;
4) podjąć niezbędne czynności do czasu przybycia jednostki straży pożarnej lub służby ratownictwa chemicznego.
Rozdział 6
Badanie w celu ustalenia w organizmie zawartości alkoholu lub obecności środka działającego podobnie do alkoholu
§ 34.
2. Rejestr, o którym mowa w ust. 1, prowadzi się indywidualnie dla każdego analizatora wydechu, posiadającego świadectwo wzorcowania.
3. W przypadku realizacji zadania polegającego na sprawdzeniu wyłącznie stanu trzeźwości jak największej liczby kierujących pojazdami, jeżeli badanie nie wykaże obecności alkoholu w wydychanym powietrzu:
1) w rejestrze, o którym mowa w ust. 1, fakt badania odnotowuje się wpisując liczbę porządkową, datę badania, powód badania oraz liczbę takich badań;
2) można odstąpić od dokumentowania czynności kontrolnych w notatniku służbowym.
4. Liczbę badań przeprowadzonych analizatorem wydechu, nieposiadającym świadectwa wzorcowania, w toku realizacji zadania, o którym mowa w ust. 3, dokumentuje się w notatniku służbowym.
5. Do rejestru wpisuje się również badania niezwiązane z kontrolą ruchu drogowego.
6. Wzór protokołu badania stanu trzeźwości analizatorem wydechu określa załącznik nr 5 do zarządzenia.
§ 35.
§ 36.
§ 37.
2. Jeżeli badanie, o którym mowa w ust. 1, wykaże obecność środków działających podobnie do alkoholu, kierującego pojazdem należy poddać badaniu krwi lub moczu.
3. Badanie krwi lub moczu należy przeprowadzić również w przypadku, jeżeli nie ma możliwości wykorzystania badania śliny.
4. Wzór protokołu badania śliny określa załącznik nr 6 do zarządzenia.
§ 38.
Rozdział 7
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 39.
§ 40.
§ 41.
1) zarządzenie nr 496 Komendanta Głównego Policji z dnia 25 maja 2004 r. w sprawie badań na zawartość w organizmie alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu (Dz. Urz. KGP poz. 40, z 2010 r. poz. 72 oraz z 2011 r. poz. 34 i 51);
2) zarządzenie nr 497 Komendanta Głównego Policji z dnia 25 maja 2004 r. w sprawie pełnienia służby przez policjantów wykorzystujących przyrządy kontrolno-pomiarowe służące do rejestracji zachowań uczestników ruchu drogowego (Dz. Urz. KGP poz. 41, z 2007 r. poz. 53 oraz z 2010 r. poz. 27);
3) zarządzenie nr 609 Komendanta Głównego Policji z dnia 25 czerwca 2007 r. w sprawie sposobu pełnienia służby na drogach przez policjantów (Dz. Urz. KGP poz. 100, z 2010 r. poz. 69 oraz z 2013 r. poz. 44);
4) wytyczne nr 3 Komendanta Głównego Policji z dnia 5 lipca 2007 r. w sprawie postępowania policjantów na miejscu zdarzenia drogowego (Dz. Urz. KGP poz. 133).
§ 42.
Komendant Główny Policji |
nadinsp. Jarosław Szymczyk |
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2016 r. poz. 1948 i 1955 oraz z 2017 r. poz. 60, 244, 708, 768, 1086 i 1321.
Załączniki do zarządzenia nr 30
Komendanta Głównego Policji
z dnia 22 września 2017 r. (poz. 64)
Załącznik nr 1
WZÓR - REJESTR PRACY PRZYRZĄDU KONTROLNO-POMIAROWEGO DO POMIARU PRĘDKOŚCI
Załącznik nr 2
WZÓR - INFORMACJA DOTYCZĄCA WYKORZYSTANIA POJAZDU(-DÓW) POLICJI WYPOSAŻONEGO(-NYCH) W WIDEOREJESTRATOR
-
Załącznik nr 3
WZÓR - REJESTR ZABEZPIECZONYCH LUB ZNISZCZONYCH MATERIAŁÓW
Załącznik nr 4
WZÓR - REJESTR BADAŃ ANALIZATOREM WYDECHU
Załącznik nr 5
WZÓR - PROTOKÓŁ BADANIA STANU TRZEŹWOŚCI ANALIZATOREM WYDECHU
Załącznik nr 6
WZÓR - PROTOKÓŁ BADANIA ŚLINY
- Data ogłoszenia: 2017-10-10
- Data wejścia w życie: 2017-11-10
- Data obowiązywania: 2019-08-22
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA