REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2016 poz. 80
ZARZĄDZENIE NR 19
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 29 grudnia 2016 r.
w sprawie planowania strategicznego oraz systemu kontroli zarządczej w Policji
Na podstawie art. 69 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870 i 1984) w związku z § 4 ust. 3 i § 11 ust. 4 i 5 zarządzenia nr 15 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 8 kwietnia 2016 r. w sprawie systemu kontroli zarządczej w działach administracji rządowej – administracja publiczna, sprawy wewnętrzne, wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne (Dz. Urz. Min. Spraw Wew. i Ad. poz. 16) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
1) planowania strategicznego;
2) informacji o sposobie realizacji Planu działalności Komendanta Głównego Policji i innych dokumentów planistycznych oraz oceny realizacji tych dokumentów;
3) kontroli zarządczej, a w szczególności:
a) obowiązków kierowników jednostek organizacyjnych Policji i komórek organizacyjnych Komendy Głównej Policji, zwanej dalej „KGP”,
b) szczegółowego trybu sporządzania dokumentów.
2. Przepisy zarządzenia nie naruszają przewidzianych w odrębnych przepisach obowiązków Policji w zakresie planowania i sprawozdawczości.
§ 2.
1) komendancie wojewódzkim Policji – należy przez to rozumieć także Komendanta Stołecznego Policji;
2) komendzie wojewódzkiej Policji – należy przez to rozumieć także Komendę Stołeczną Policji;
3) komórce organizacyjnej KGP – należy przez to rozumieć biuro lub równorzędną komórkę organizacyjną KGP;
4) kierowniku komórki organizacyjnej KGP – należy przez to rozumieć dyrektora biura lub kierownika równorzędnej komórki organizacyjnej KGP;
5) Planie działalności Komendanta Głównego Policji – należy przez to rozumieć Plan działalności Komendanta Głównego Policji, opracowany na podstawie art. 70 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, określający główne cele i zadania dla Policji, wynikające z Planu działalności Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz priorytetowych celów Komendanta Głównego Policji, zwanych dalej „Priorytetami Komendanta Głównego Policji”;
6) Planie działalności KGP – należy przez to rozumieć Plan działalności dla KGP opracowany na podstawie przepisów niniejszego zarządzenia, zawierający zadania z Planu działalności Komendanta Głównego Policji realizowane przez komórki organizacyjne KGP, Centralne Biuro Śledcze Policji, zwane dalej „CBŚP”, oraz Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji, zwane dalej „CLKP”;
7) Planie działalności komendanta wojewódzkiego Policji – należy przez to rozumieć Plan działalności dla komendy wojewódzkiej Policji, opracowany na podstawie przepisów niniejszego zarządzenia, zawierający zadania z Planu działalności Komendanta Głównego Policji, realizowane przez komórki organizacyjne komendy wojewódzkiej Policji oraz podległe jednostki organizacyjne Policji;
8) wartości oczekiwanej – należy przez to rozumieć planowaną do osiągnięcia w danym roku wartość miernika służącego ocenie stopnia realizacji zadania;
9) ryzyku – należy przez to rozumieć możliwość wystąpienia zdarzenia, które może mieć negatywny wpływ na realizację zadań lub osiągnięcie założonych celów;
10) analizie ryzyka – należy przez to rozumieć proces, w którym identyfikuje się i ocenia ryzyko pod kątem prawdopodobieństwa jego wystąpienia i możliwych skutków;
11) postępowaniu z ryzkiem – należy przez to rozumieć przeciwdziałanie ryzyku lub też ograniczanie jego skutków przez adekwatne i terminowe działania;
12) zarządzaniu ryzykiem – należy przez to rozumieć ciągły proces, obejmujący całą jednostkę organizacyjną Policji, w którego ramach jest dokonywana analiza ryzyka i są podejmowane działania, mające na celu przeciwdziałanie skutkom jego zmaterializowania, w celu usprawnienia funkcjonowania jednostki organizacyjnej Policji oraz zapewnienia ochrony jej majątku i wizerunku;
13) następstwie ryzyka – należy przez to rozumieć rezultat, jaki nastąpi w wyniku zmaterializowania się ryzyka;
14) prawdopodobieństwie wystąpienia ryzyka – należy przez to rozumieć możliwość występowania zdarzenia objętego ryzykiem;
15) poziomie istotności ryzyka – należy przez to rozumieć iloczyn oceny prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka i oceny jego następstwa;
16) właścicielu ryzyka – należy przez to rozumieć kierownika komórki organizacyjnej komendy wojewódzkiej Policji, kierownika komórki organizacyjnej KGP, Komendanta CBŚP, Dyrektora CLKP, komendanta szkoły policyjnej, do których właściwości merytorycznej należy realizacja lub nadzór nad realizacją zadań operacyjnych i strategicznych;
17) pracowniku – należy przez to rozumieć pracownika lub funkcjonariusza Policji;
18) zadaniach strategicznych – należy przez to rozumieć zadania wynikające z planów działalności, o których mowa w niniejszym zarządzeniu;
19) zadaniach operacyjnych – należy przez to rozumieć zadania, inne niż strategiczne, wynikające z ustawy o Policji i innych przepisów.
§ 3.
2. W skład zespołu wchodzą:
1) przewodniczący zespołu – Pierwszy Zastępca Komendanta Głównego Policji;
2) sekretarz zespołu – Dyrektor Gabinetu Komendanta Głównego Policji;
3) członkowie zespołu:
a) zastępcy Komendanta Głównego Policji,
b) Komendant CBŚP lub jego zastępca,
c) Dyrektor CLKP lub jego zastępca,
d) zastępca Dyrektora Gabinetu Komendanta Głównego Policji,
e) kierownicy komórek organizacyjnych KGP lub ich zastępcy.
3. Zespół prowadzi działalność w formie:
1) posiedzeń odbywających się w terminach wskazanych przez przewodniczącego;
2) zebrań problemowych, zwoływanych w terminach wskazanych przez przewodniczącego;
3) konsultacji udzielanych przez poszczególnych członków zespołu, ustnie lub pisemnie, na wniosek przewodniczącego.
4. O formie prac zespołu decyduje przewodniczący zespołu.
Rozdział 2
Planowanie strategiczne na szczeblu KGP
§ 4.
1) opracowywanie diagnozy otoczenia zewnętrznego oraz poszczególnych obszarów funkcjonowania Policji;
2) ustalanie Priorytetów Komendanta Głównego Policji;
3) określanie zadań dla komórek organizacyjnych KGP, komend wojewódzkich Policji, CBŚP, CLKP;
4) określenie mierników służących do oceny realizacji zadań, o których mowa w pkt 3, oraz ich wartości oczekiwanych;
5) sporządzanie Planu działalności Komendanta Głównego Policji;
6) sporządzanie Planu działalności KGP;
7) opracowanie systemu oceny stopnia realizacji Planu działalności Komendanta Głównego Policji przez komendy wojewódzkie Policji, zwanego dalej „Systemem oceny KWP”.
§ 5.
2. Diagnoza, o której mowa w ust. 1, jest opracowywana przy udziale przedstawicieli:
1) komend wojewódzkich Policji;
2) szkół policyjnych;
3) komórek organizacyjnych KGP;
4) Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie, zwanej dalej „WSPol.”;
5) CBŚP;
6) CLKP.
§ 6.
2. Priorytety Komendanta Głównego Policji określają główne kierunki pracy Policji i zadania służące do ich realizacji.
3. Priorytety Komendanta Głównego Policji są opracowywane na 3 lata następujące po roku, w którym przeprowadzono diagnozę, o której mowa w § 5 ust. 1.
4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach przewodniczący zespołu może wystąpić do Komendanta Głównego Policji z wnioskiem o przedłużenie lub skrócenie okresu obowiązywania Priorytetów Komendanta Głównego Policji.
5. Propozycje Priorytetów Komendanta Głównego Policji są oceniane przez zespół, a następnie zatwierdzane przez Komendanta Głównego Policji.
§ 7.
2. Zadania, o których mowa w ust. 1, są ustalane na jeden rok.
3. Propozycje zadań oceniane są przez zespół, a następnie zatwierdzane przez Komendanta Głównego Policji.
§ 8.
2. Mierniki są ustalane na jeden rok.
3. Propozycje mierników dla komend wojewódzkich Policji zespół przesyła do konsultacji komendantom wojewódzkim Policji, Komendantowi-rektorowi WSPol. oraz komendantom szkół policyjnych.
4. Komendanci, o których mowa w ust. 3, mogą w terminie 10 dni roboczych od dnia otrzymania propozycji mierników przekazać opinie, które są oceniane przez zespół.
5. Propozycje mierników są opiniowane przez zespół, a następnie zatwierdzane przez Komendanta Głównego Policji.
6. Dla wszystkich komend wojewódzkich Policji są stosowane te same mierniki.
7. Podstawą określenia mierników powinny być dane:
1) z dostępnych w Policji baz danych;
2) zbierane w ramach sprawozdawczości w Policji;
3) pochodzące z badań opinii;
4) zbierane na podstawie odrębnych przepisów.
8. Zespół dokonuje zmiany miernika w przypadku, gdy uzna to za konieczne. Do zmiany miernika stosuje się odpowiednio przepisy ust. 1–7.
9. Po analizie danych za rok poprzedni właściwi merytorycznie kierownicy komórek organizacyjnych KGP, Komendant CBŚP lub Dyrektor CLKP przekazują do Gabinetu Komendanta Głównego Policji wartości oczekiwane do poszczególnych mierników.
10. Wartości oczekiwane są wyznaczane indywidualnie dla każdej komendy wojewódzkiej Policji.
§ 9.
2. Plan działalności Komendanta Głównego Policji jest opracowywany w dwóch egzemplarzach według wzoru określonego w załączniku nr 1 do zarządzenia, przy uwzględnieniu zadań wynikających z:
1) Planu działalności Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, w zakresie zadań określonych dla Policji;
2) Priorytetów Komendanta Głównego Policji.
3. Plan działalności Komendanta Głównego Policji jest opracowywany na jeden rok.
4. Plan działalności Komendanta Głównego Policji jest uzgadniany z kierownikami komórek organizacyjnych KGP, Komendantem CBŚP oraz Dyrektorem CLKP.
5. Uzgodniony Plan działalności Komendanta Głównego Policji jest przedkładany do zatwierdzenia Komendantowi Głównemu Policji.
6. Zatwierdzony Plan działalności Komendanta Głównego Policji Gabinet Komendanta Głównego Policji przesyła kierownikom komórek organizacyjnych KGP, Komendantowi CBŚP, Dyrektorowi CLKP, komendantom wojewódzkim Policji, Komendantowi-rektorowi WSPol. oraz komendantom szkół policyjnych.
7. Plan działalności Komendanta Głównego Policji publikuje się na stronie podmiotowej Komendanta Głównego Policji w Biuletynie Informacji Publicznej.
§ 10.
2. Plan działalności KGP jest opracowywany według wzoru, określonego w załączniku nr 2 do zarządzenia, przy uwzględnieniu:
1) zadań wynikających z Priorytetów Komendanta Głównego Policji;
2) propozycji zgłoszonych przez kierowników komórek organizacyjnych KGP, Komendanta CBŚP oraz Dyrektora CLKP.
3. Plan działalności KGP jest opracowywany na trzy lata, zgodnie z okresem obowiązywania Priorytetów Komendanta Głównego Policji, o których mowa w § 6 ust. 3.
4. Plan działalności KGP jest uzgadniany z kierownikami komórek organizacyjnych KGP, Komendantem CBŚP oraz Dyrektorem CLKP.
5. Uzgodniony Plan działalności KGP jest przedkładany do zatwierdzenia Komendantowi Głównemu Policji.
6. Gabinet Komendanta Głównego Policji przesyła zatwierdzony Plan działalności KGP kierownikom komórek organizacyjnych KGP, Komendantowi CBŚP, Dyrektorowi CLKP, komendantom wojewódzkim Policji, Komendantowi-rektorowi WSPol. oraz komendantom szkół policyjnych.
§ 11.
§ 12.
2. System oceny KWP zawiera:
1) wagi poszczególnych mierników, o których mowa w § 8 ust. 1, w ogólnej ocenie stopnia realizacji Planu działalności Komendanta Głównego Policji;
2) zasady określania stopnia realizacji poszczególnych mierników.
3. System oceny KWP jest opiniowany przez zespół, a następnie zatwierdzany przez Komendanta Głównego Policji.
4. Gabinet Komendanta Głównego Policji przesyła zatwierdzony System oceny KWP kierownikom komórek organizacyjnych KGP, Komendantowi CBŚP, Dyrektorowi CLKP, komendantom wojewódzkim Policji, Komendantowi-rektorowi WSPol. oraz komendantom szkół policyjnych.
Rozdział 3
Planowanie strategiczne na szczeblu komendy wojewódzkiej Policji
§ 13.
2. Do każdego z priorytetów lokalnych komendant wojewódzki Policji określa zadania, służące ich realizacji oraz mierniki, służące ocenie realizacji zadań i wartości do osiągnięcia dla tych mierników.
3. Priorytety lokalne są opracowywane na 3 lata.
4. Okres obowiązywania priorytetów lokalnych może być przedłużony lub skrócony przez komendanta wojewódzkiego Policji.
5. Zadania i mierniki, o których mowa w ust. 2, są opracowywane na jeden rok.
6. Podstawą określenia mierników lokalnych powinny być dane:
1) z dostępnych w Policji baz danych;
2) zbierane w ramach sprawozdawczości w Policji;
3) pochodzące z badań opinii;
4) zbierane na podstawie odrębnych przepisów.
§ 14.
2. Komendant wojewódzki Policji, uwzględniając Plan działalności Komendanta Głównego Policji oraz priorytety lokalne, opracowuje Plan działalności komendanta wojewódzkiego Policji w terminie do 30 dni od dnia podpisania Planu działalności Komendanta Głównego Policji.
3. Plan działalności komendanta wojewódzkiego Policji jest opracowywany na jeden rok.
4. Wzór Planu działalności komendanta wojewódzkiego Policji określa załącznik nr 4 do zarządzenia.
§ 15.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zmiany Planu działalności komendanta wojewódzkiego Policji.
Rozdział 4
Informacja o sposobie realizacji Planu działalności Komendanta Głównego Policji i innych dokumentów planistycznych oraz ocena realizacji tych dokumentów
§ 16.
2. W przypadku, gdy istnieje zagrożenie nieosiągnięcia przyjętych celów, o których mowa w ust. 1, kierownik komórki organizacyjnej KGP, Komendant CBŚP lub Dyrektor CLKP dołącza do informacji stosowne wyjaśnienia oraz propozycje działań zapobiegawczych.
3. Na podstawie informacji, o których mowa w ust. 1 i 2, Gabinet Komendanta Głównego Policji przygotowuje zbiorczą informację o poziomie realizacji celów z Planu działalności Ministra Spraw Wewnętrznych w zakresie zadań określonych dla Policji i przekazuje ją do komórki nadzorującej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, nie później niż do 14 dnia miesiąca następnego kwartału.
4. Informacje za cały rok, o których mowa w ust. 1 i 2, są przekazywane po zakończeniu czwartego kwartału, do dnia 25 stycznia następnego roku.
5. Na podstawie informacji, o których mowa w ust. 1 i 4, Gabinet Komendanta Głównego Policji przygotowuje sprawozdanie z wykonania Planu działalności Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji za rok poprzedni.
6. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 5, Dyrektor Gabinetu Komendanta Głównego Policji przedkłada do zapoznania zastępcom Komendanta Głównego Policji, a następnie do zatwierdzenia Komendantowi Głównemu Policji.
7. Zatwierdzone sprawozdanie, o którym mowa w ust. 5, Gabinet Komendanta Głównego Policji przekazuje do komórki nadzorującej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w terminie do dnia 15 lutego każdego roku za rok ubiegły.
§ 17.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, przekazywane po pierwszym, drugim i trzecim kwartale nie dotyczą mierników, których osiągnięte wartości można uzyskać wyłącznie w cyklu rocznym.
3. Na podstawie informacji, o których mowa w ust. 1, Gabinet Komendanta Głównego Policji przygotowuje co kwartał sprawozdania o poziomie realizacji celów i przekazuje je do zapoznania zastępcom Komendanta Głównego Policji, a następnie do zatwierdzenia Komendantowi Głównemu Policji.
4. Informacje, o których mowa w ust. 1, po zakończeniu czwartego kwartału są przekazywane do dnia 25 stycznia następnego roku.
5. Na podstawie informacji, o których mowa w ust. 4, oraz Systemu oceny KWP Gabinet Komendanta Głównego Policji przygotowuje za rok poprzedni sprawozdanie z wykonania przez poszczególne komendy wojewódzkie Policji Planu działalności Komendanta Głównego Policji.
6. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 5, zawiera informacje o:
1) wartościach mierników, o których mowa w § 8 ust. 1, osiągniętych przez poszczególne komendy wojewódzkie Policji;
2) stanie realizacji Priorytetów Komendanta Głównego Policji i przypisanych do nich zadań, w tym o przyczynach braku osiągnięcia wartości oczekiwanych dla poszczególnych mierników oraz podjętych i planowanych działaniach naprawczych.
7. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 5, Dyrektor Gabinetu Komendanta Głównego Policji przedkłada do zapoznania zastępcom Komendanta Głównego Policji, a następnie do zatwierdzenia Komendantowi Głównemu Policji.
8. Zatwierdzone sprawozdanie, o którym mowa w ust. 5, Gabinet Komendanta Głównego Policji przekazuje kierownikom komórek organizacyjnych KGP, Komendantowi CBŚP i Dyrektorowi CLKP oraz komórce nadzorującej w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji.
§ 18.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, przekazywane po pierwszym półroczu, nie dotyczą mierników, których osiągnięte wartości można uzyskać wyłącznie w cyklu dłuższym, niż półroczny.
3. Na podstawie informacji, o których mowa w ust. 1, Gabinet Komendanta Głównego Policji przygotowuje co pół roku sprawozdania o poziomie realizacji Planu działalności KGP i przekazuje je do zapoznania Zastępcom Komendanta Głównego Policji, a następnie do zatwierdzenia Komendantowi Głównemu Policji.
4. Zatwierdzone sprawozdanie, sporządzone po zakończeniu drugiego półrocza, Gabinet Komendanta Głównego Policji przekazuje kierownikom komórek organizacyjnych KGP, Komendantowi CBŚP oraz Dyrektorowi CLKP.
§ 19.
2. Podstawę przeprowadzenia audytów strategicznych stanowią dokumenty, o których mowa w § 16 ust. 5, § 17 ust. 5 oraz § 18 ust. 4.
3. Szczegółowe zasady przeprowadzania audytów strategicznych określają odrębne przepisy.
Rozdział 5
Kontrola zarządcza w Policji
§ 20.
2. Komendant-rektor WSPol. realizuje zadania, o których mowa w ust. 1, na podstawie odrębnych przepisów.
§ 21.
1) koordynacja działań związanych z funkcjonowaniem kontroli zarządczej w KGP, CBŚP i CLKP;
2) organizacja procesu samooceny, o której mowa w § 31 ust. 1;
3) przygotowanie raportu o stanie kontroli zarządczej w KGP, CBŚP i CLKP;
4) przygotowanie raportu o stanie kontroli zarządczej w komendach wojewódzkich Policji i szkołach policyjnych;
5) przygotowanie oświadczenia Komendanta Głównego Policji o stanie kontroli zarządczej w Policji;
6) dokonywanie corocznej oceny stosowania i adekwatności przepisów niniejszego zarządzenia.
§ 22.
2. Zarządzanie ryzykiem w szkołach policyjnych odbywa się według zasad określonych przez komendanta szkoły policyjnej.
§ 23.
1) analizę ryzyka;
2) postępowanie z ryzykiem;
3) monitorowanie i raportowanie ryzyka.
§ 24.
2. Kierownicy komórek organizacyjnych KGP, Komendant CBŚP oraz Dyrektor CLKP opracowują i przekazują Dyrektorowi Gabinetu Komendanta Głównego Policji dokumentację z zarządzania ryzykiem, o której mowa w § 25 ust. 2 pkt 1 i 2, w zakresie zadań z Planu działalności Komendanta Głównego Policji i Planu działalności KGP.
3. W celu zidentyfikowania ryzyk należących do wszystkich komórek organizacyjnych KGP, CBŚP i CLKP Gabinet Komendanta Głównego Policji przeprowadza analizę nadesłanej dokumentacji.
4. Dyrektor Gabinetu Komendanta Głównego Policji przedkłada wyniki analizy, o której mowa w ust. 3, do zapoznania Zastępcom Komendanta Głównego Policji, a następnie do zatwierdzenia Komendantowi Głównemu Policji.
5. Analiza, o której mowa w ust. 3, jest przesyłana kierownikom komórek organizacyjnych KGP, Komendantowi CBŚP oraz Dyrektorowi CLKP w celu wykorzystania w procesie zarządzania ryzykiem.
6. Zarządzanie ryzykiem w komendach wojewódzkich Policji obejmuje również jednostki podległe i nadzorowane.
7. Najistotniejsze zadania operacyjne, dla których jest prowadzone zarządzanie ryzykiem, są określane odpowiednio przez komendanta wojewódzkiego Policji, kierownika komórki organizacyjnej KGP, Komendanta CBŚP oraz Dyrektora CLKP, realizujących te zadania.
8. Zarządzanie ryzykiem w zakresie Planu działalności Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji jest prowadzone na podstawie przepisów Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie systemu kontroli zarządczej w działach administracji rządowej – administracja publiczna, sprawy wewnętrzne, wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne.
§ 25.
1) powiązania z celami i zadaniami na poziomie strategicznym i operacyjnym;
2) zrozumienia i akceptacji przez pracowników jednostki roli zarządzania ryzykiem w realizacji celów jednostki;
3) zaangażowania pracowników w działania związane z zarządzaniem ryzykiem;
4) ciągłości procesu zarządzania ryzykiem;
5) proporcjonalności podejmowanych działań zapobiegawczych w stosunku do istotności danego ryzyka;
6) przypisania odpowiedzialności.
2. Proces zarządzania ryzykiem jest dokumentowany, w szczególności, w formie:
1) arkusza analizy ryzyka;
2) planu postępowania z ryzykiem;
3) rejestru ryzyk.
3. Dokumentacja, o której mowa w ust. 2, jest prowadzona przez właścicieli ryzyk i obejmuje również jednostki podległe i nadzorowane w zakresie merytorycznym właściciela ryzyka.
4. Komórka organizacyjna lub osoba wyznaczona przez komendanta wojewódzkiego Policji na podstawie dokumentacji, o której mowa w ust. 2, prowadzi zbiorczy rejestr ryzyk dla całej komendy wojewódzkiej Policji oraz okresowo przedstawia go do zapoznania komendantowi wojewódzkiemu Policji.
5. Dokumentacja, o której mowa w ust. 2, może być prowadzona w formie elektronicznej.
6. Dokumentacja, o której mowa w ust. 2 pkt li 2, jest opracowywana w terminie 30 dni od daty zatwierdzenia Planu działalności komendanta wojewódzkiego Policji.
§ 26.
2. Analiza ryzyka powinna być również przeprowadzona w sytuacji zaistnienia istotnych zmian, mogących wpłynąć na pojawienie się nowych zdarzeń lub zmianę uwarunkowań, dotyczących zidentyfikowanych zdarzeń, jeśli będą miały wpływ na osiągnięcie celów.
3. Analiza ryzyka jest dokumentowana w formie arkusza analizy ryzyka, którego wzór stanowi załącznik nr 7 do zarządzenia.
§ 27.
2. Postępowanie z ryzykiem może obejmować:
1) zapobieganie (Z) – działania polegające na zmniejszeniu poziomu ryzyka;
2) przeniesienie (P) – przekazanie ryzyka na inną jednostkę, w tym ubezpieczyciela;
3) unikanie (U) – czyli zaprzestanie działań, które wiążą się z największym ryzykiem;
4) tolerowanie (T) – akceptowanie ryzyka o małej istotności lub jego tolerowanie w przypadku, gdy istnieją istotne trudności w przeciwdziałaniu ryzyku lub, gdy koszty planowanych działań doskonalących mogą przekroczyć przewidywane korzyści.
3. Właściciel ryzyka podejmuje decyzję dotyczącą postępowania z ryzykiem, kierując się celowością, adekwatnością i racjonalnością.
4. Postępowanie z ryzykiem może obejmować zastosowanie więcej niż jednej metody.
5. W przypadku, gdy właściciel ryzyka podejmuje decyzję o tolerowaniu lub unikaniu ryzyka zidentyfikowanego jako duże lub bardzo duże decyzja taka powinna być uzasadniona i udokumentowana.
§ 28.
2. W razie potrzeby wskazuje się planowane w jednostce Policji lub komórce organizacyjnej Policji działania, mające na celu modyfikację istniejących lub wdrożenie nowych działań zapobiegawczych niezbędnych dla ograniczenia ryzyka.
3. Działania, o których mowa w ust. 1, są opisane w formie Planu postępowania z ryzykiem, który sporządza się zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 8 do zarządzenia.
§ 29.
2. W Rejestrze ryzyk są dokumentowane przypadki zmaterializowania się ryzyka oraz informacje o podjętych działaniach mających na celu ograniczenie skutków zmaterializowania się ryzyka.
3. W przypadku zmaterializowania się ryzyka, które może wpłynąć na realizację zadań z Planu działalności Komendanta Głównego Policji lub Planu działalności KGP, informacja o tym jest przekazywana niezwłocznie przez właściciela ryzyka Komendantowi Głównemu Policji za pośrednictwem Gabinetu Komendanta Głównego Policji.
§ 30.
2. W przypadku stwierdzenia zaistnienia zdarzeń, mających wpływ na zarządzanie ryzykiem, w szczególności rozpoznania nowych rodzajów ryzyka lub stwierdzenia istotnych zmian w zakresie oceny ryzyka już zidentyfikowanego lub pojawienia się potrzeb w odniesieniu do wskazanych w planie postępowania z ryzykiem, o którym mowa w § 25 ust. 2 pkt 2, działań zapobiegawczych, każdy pracownik ma obowiązek niezwłocznie poinformować o tym zdarzeniu kierownika komórki organizacyjnej Policji, w której jest zatrudniony lub pełni służbę.
§ 31.
2. Samoocena realizowana przez komendantów wojewódzkich Policji i komendantów szkół policyjnych odbywa się zgodnie z zasadami i metodami przyjętymi odpowiednio w komendach wojewódzkich Policji i szkołach policyjnych.
§ 32.
2. W procesie samooceny realizowanej przez kierowników komórek organizacyjnych KGP, Komendanta CBŚP i Dyrektora CLKP uczestniczą pracownicy tych komórek.
3. Formularze samooceny, po ich wypełnieniu i podpisaniu, są przesyłane do Gabinetu Komendanta Głównego Policji w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku.
§ 33.
§ 34.
2. Ocena funkcjonowania kontroli zarządczej w KGP jest dokonywana na podstawie:
1) wyników samooceny kontroli zarządczej przeprowadzonej przez kierowników komórek organizacyjnych KGP, Komendanta CBŚP oraz Dyrektora CLKP;
2) sprawozdań, o których mowa w § 18 ust. 3;
3) wyników monitorowania, audytów i kontroli;
4) innych dokumentów dotyczących kontroli zarządczej w KGP, CBŚP i CLKP.
§ 35.
§ 36.
2. Ocena, o której mowa w ust. 1, jest dokonywana na podstawie:
1) oświadczeń komendantów wojewódzkich Policji o stanie kontroli zarządczej w kierowanych przez nich jednostkach organizacyjnych Policji oraz jednostkach podległych i nadzorowanych;
2) oświadczeń komendantów szkół policyjnych o stanie kontroli zarządczej w kierowanych przez nich jednostkach organizacyjnych Policji;
3) innych dokumentów dotyczących kontroli zarządczej w tych jednostkach.
§ 37.
§ 38.
2. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, jest przedkładane do akceptacji Komendantowi Głównemu Policji przez Dyrektora Gabinetu Komendanta Głównego Policji.
3. Podpisane oświadczenie Komendanta Głównego Policji o stanie kontroli zarządczej w Policji Dyrektor Gabinetu Komendanta Głównego Policji przesyła Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji w terminie do dnia 15 marca każdego roku.
4. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, jest publikowane na stronie podmiotowej Komendanta Głównego Policji w Biuletynie Informacji Publicznej do dnia 30 kwietnia każdego roku.
Rozdział 6
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 39.
§ 40.
§ 41.
Komendant Główny Policji |
nadinsp. Jarosław Szymczyk |
Załączniki do zarządzenia nr 19 Komendanta Głównego Policji
z dnia 29 grudnia 2016 r.
Załącznik nr 1
PLAN DZIAŁALNOŚCI KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
Załącznik nr 2
WZÓR – PLAN DZIAŁALNOŚCI KGP
Załącznik nr 3
WNIOSEK – WNIOSEK O ZMIANĘ PLANU DZIAŁALNOŚCI KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI/PLANU DZIAŁALNOŚCI KGP
Załącznik nr 4
WZÓR – PLAN DZIAŁALNOŚCI
Załącznik nr 5
WZÓR – INFORMACJA O REALIZACJI PLANU DZIAŁALNOŚCI KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
Załącznik nr 6
WZÓR – INFORMACJA O REALIZACJI PLANU DZIAŁALNOŚCI KOMENDY GŁÓWNEJ POLICJI
Załącznik nr 7
WZÓR – ARKUSZ ANALIZY RYZYKA
Załącznik nr 8
WZÓR – PLAN POSTĘPOWANIA Z RYZYKIEM
- Data ogłoszenia: 2016-12-30
- Data wejścia w życie: 2016-12-30
- Data obowiązywania: 2023-09-15
- OBWIESZCZENIE KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI z dnia 12 stycznia 2017 r. o sprostowaniu błędu
- ZARZĄDZENIE NR 37 KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI z dnia 14 listopada 2017 r. zmieniające zarządzenie w sprawie planowania strategicznego oraz systemu kontroli zarządczej w Policji
- ZARZĄDZENIE NR 2 KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI z dnia 4 stycznia 2019 r. zmieniające zarządzenie w sprawie planowania strategicznego oraz systemu kontroli zarządczej w Policji
- ZARZĄDZENIE NR 79 KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI z dnia 24 czerwca 2022 r. zmieniające zarządzenie w sprawie planowania strategicznego oraz systemu kontroli zarządczej w Policji
- ZARZĄDZENIE NR 47 KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI z dnia 14 września 2023 r. zmieniające zarządzenie w sprawie planowania strategicznego oraz systemu kontroli zarządczej w Policji
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA