REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2015 poz. 41
DECYZJA NR 197
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 16 czerwca 2015 r.
w sprawie sposobu wykonywania zadań służbowych w zakresie postępowania ze sprzętem transportowym Policji zakwalifikowanym jako zbędny lub zużyty
Na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2015 r. poz. 355, ze zm.1)) postanawia się, co następuje:
§ 1.
2. Decyzję stosuje się do stanowiących wyposażenie Policji pojazdów i jednostek pływających, zwanych dalej „sprzętem transportowym”, kwalifikowanych do kategorii zbędnych lub zużytych w rozumieniu § 2 pkt 2 i 3 rozporządzenia.
3. Do sprzętu transportowego, o którym mowa w części I ust. 4 oraz części II ust. 1 i 2 załącznika do zarządzenia nr 922 Komendanta Głównego Policji z dnia 5 września 2005 r. w sprawie zasad współpracy jednostek organizacyjnych Policji w zakresie zbywania lub likwidacji niektórych składników majątku ruchomego (Dz. Urz. KGP Nr 15, poz. 107), decyzję stosuje się w trybie i zakresie określonym w § 5 tego zarządzenia.
4. Ilekroć w niniejszej decyzji jest mowa o „jednostce”, należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną Policji prowadzącą gospodarkę transportową w rozumieniu § 2 pkt 4 zarządzenia nr 66 Komendanta Głównego Policji z dnia 9 października 2014 r. w sprawie szczegółowych zasad użytkowania materiałów pędnych i smarów w Policji (Dz. Urz. KGP poz. 130).
§ 2.
2. Jeżeli w wyniku analizy, o której mowa w ust. 1, okaże się, że dalsze wykorzystywanie poszczególnych składników sprzętu transportowego jest niemożliwe lub niecelowe z przyczyn określonych w § 4 ust. 2 rozporządzenia, powołuje się komisję do oceny przydatności tych składników do dalszego użytkowania, o której mowa w § 4 ust. 2 rozporządzenia, zwaną dalej „komisją”.
3. Komisja stosuje następujące kryteria oceny przydatności sprzętu transportowego do dalszego użytkowania:
1) jako zbędny z powodu niezdatności do dalszego użytku i jednoczesnej nieopłacalności naprawy kwalifikuje się sprzęt transportowy przy stopniu przydatności dla Policji wynoszącym 0%;
2) sprzęt transportowy, w tym przeznaczone dla komórek organizacyjnych ruchu drogowego pojazdy wyposażone w wideorejestratory (pojazdy RD – VIDEO), eksploatowany w warunkach uznanych przez komisję za trudne może być kwalifikowany jako zbędny przy stopniu przydatności dla Policji wynoszącym nie więcej niż 40%;
3) naprawę sprzętu transportowego uszkodzonego lub zniszczonego w wyniku awarii, wypadku drogowego, kolizji drogowej lub aktu wandalizmu albo wskutek oddziaływania sił natury uznaje się za nieopłacalną, jeżeli koszt naprawy przekracza 70% wartości sprzętu przed uszkodzeniem lub zniszczeniem.
§ 3.
2. Normatywne przebiegi całkowite sprzętu transportowego oznaczone symbolem „Ps” oraz całkowite czasy eksploatacji sprzętu transportowego oznaczone symbolem „Ce”, określa dla poszczególnych rodzajów sprzętu transportowego załącznik nr 1 do decyzji.
3. „Sp” dla sprzętu transportowego określonego w części I załącznika nr 1 do decyzji wylicza się według wzoru , gdzie „Pr” oznacza rzeczywisty przebieg sprzętu transportowego.
4. Dla sprzętu transportowego określonego w części II załącznika nr 1 do decyzji „Sp” wylicza się według wzoru , gdzie „Cu” oznacza rzeczywisty czas eksploatacji sprzętu transportowego.
§ 4.
2. Komisja dokumentuje ocenę przydatności sprzętu transportowego do dalszego użytkowania w części I protokołu sporządzanego według wzoru określonego w załączniku nr 2 do decyzji.
3. W przypadku dokonywania oceny sprzętu transportowego, o którym mowa w § 2 ust. 3 pkt 3, komisja jest obowiązana dodatkowo ocenić celowość i możliwy zakres demontażu nieuszkodzonych podzespołów lub części sprzętu z przeznaczeniem do wykorzystania w celu przywrócenia sprawności innych egzemplarzy sprzętu transportowego eksploatowanych w danej jednostce.
4. Dodatkową ocenę, o której mowa w ust. 3, dokumentuje się w części II protokołu, o którym mowa w ust. 2.
5. Przy dokonywaniu oceny, o której mowa w ust. 3, ustala się:
1) wartość rynkową sprzętu transportowego w stanie przed uszkodzeniem lub zniszczeniem, oznaczaną symbolem „Wr”;
2) koszt naprawy elementów uszkodzonych lub odtworzenia elementów zniszczonych, oznaczany symbolem „Kn”;
3) procentowy stosunek kosztów określonych w pkt 3 do wartości rynkowej określonej w pkt 1, oznaczany symbolem „Pu”;
4) wartość rynkową pozostałości sprzętu transportowego, oznaczaną symbolem „Wrp”.
6. „Wr” ustala się w zaokrągleniu do setek złotych, poprzez porównanie z wartościami sprzętu transportowego o najbardziej zbliżonych parametrach technicznych i eksploatacyjnych, podawanymi w publikacjach z notowaniami lokalnego lub krajowego rynku motoryzacyjnego, przy czym w pkt 11 protokołu, o którym mowa w ust. 2, należy podać dane o marce, typie, roku produkcji i przebiegu porównywanego sprzętu transportowego.
7. „Wrp” ustala się z uwzględnieniem szacunkowego kosztu koniecznej naprawy do wartości rynkowej określanej w sposób ustalony w ust. 6.
8. „Kn” ustala się na podstawie opisu uszkodzeń sprzętu transportowego sporządzonego przez komisję lub uprawnionego rzeczoznawcę albo zawartego w protokole oględzin sporządzonym przez rzeczoznawcę zakładu ubezpieczeń.
9. „Wr”, „Wrp” oraz „Kn” mogą być ustalane z wykorzystaniem specjalistycznych programów informatycznych. W takim przypadku w części protokołu, o którym mowa w ust. 4, zamieszcza się informację o użytym programie.
10. Przy dokonywaniu ocen, o których mowa w ust. 2 i 3, można wykorzystywać informacje zawarte w opiniach rzeczoznawców oraz dokumentacji napraw i innych czynności obsługowych sprzętu transportowego. W takim przypadku należy te opinie i dokumentację dołączyć do protokołu, o którym mowa w ust. 2.
§ 5.
2. Przed podjęciem decyzji o sposobie zagospodarowania sprzętu transportowego kierownik jednostki jest obowiązany przekazać do pozostałych jednostek informację o każdym egzemplarzu sprzętu uznanym za zbędny lub zużyty ze wskazaniem terminu, w jakim można zgłaszać wniosek o przejęcie sprzętu, jeżeli został uznany za przydatny do wykorzystania w jakiejkolwiek z pozostałych jednostek.
3. Sprzęt transportowy uznany za zbędny lub zużyty należy zabezpieczyć przed zdekompletowaniem i zniszczeniem do czasu zagospodarowania w sposób określony przez kierownika jednostki oraz pozbawić cech służbowego przeznaczenia (urządzeń uprzywilejowania w ruchu drogowym, łączności policyjnej, techniki operacyjnej i oznakowania), a także wymontować ze sprzętu wszelkie inne dodatkowe policyjne wyposażenie.
4. W przypadku akceptowania przez kierownika jednostki wnioskowanego przez komisję demontażu, o którym mowa w § 4 ust. 3, demontaż dokumentuje się protokołem sporządzanym przez osoby wyznaczone do tej czynności i zawierającym informacje o marce, typie, modelu, roku produkcji, numerze wewnętrznym, numerze rejestracyjnym i numerach VIN albo podwozia lub nadwozia demontowanego sprzętu transportowego, rodzaju i pojemności silnika oraz przebiegu, a także wykaz uzyskanych w wyniku demontażu podzespołów i części zamiennych.
5. Z elementami sprzętu transportowego pozostałymi po demontażu postępuje się w sposób ustalony dla zużytego sprzętu transportowego.
§ 6.
2. Zakwalifikowany jako zbędny lub zużyty sprzęt transportowy uzyskany przez Policję w drodze darowizny lub użyczenia albo zakupu z zastrzeżeniem zwrotu sprzedaje się, wydzierżawia lub wynajmuje albo zwraca z dochowaniem warunków określonych w odpowiedniej umowie darowizny, użyczenia lub zakupu z zastrzeżeniem zwrotu.
3. Kierownik jednostki na wniosek kierownika podległej komórki organizacyjnej właściwej w sprawach transportu może podjąć decyzję o zawarciu z instytucją ubezpieczeniową ugody przekazania sprzętu transportowego uszkodzonego w wyniku kolizji drogowej lub wypadku drogowego w zamian za odszkodowanie. Wzór wniosku o wyrażenie zgody na zawarcie takiej ugody określa załącznik nr 3 do decyzji.
§ 7.
2. Likwidację sprzętu transportowego należy przeprowadzić w sposób uwzględniający wymogi określone w odrębnych przepisach o ochronie środowiska oraz o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.
§ 8.
§ 9.
Komendant Główny Policji |
nadinsp. Krzysztof Gajewski |
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2015 r. poz. 529.
Załączniki do decyzji nr 197 Komendanta Głównego Policji
z dnia 16 czerwca 2015 r.
Załącznik nr 1
NORMATYWNE PRZEBIEGI CAŁKOWITE ORAZ CAŁKOWITE CZASY EKSPLOATACJI SPRZĘTU TRANSPORTOWEGO
CZĘŚĆ I. Normatywny przebieg całkowity „Ps”
RODZAJ SPRZĘTU TRANSPORTOWEGO* | Normatywny przebieg całkowity „Ps” w tys. km |
SAMOCHODY OSOBOWE | |
oznakowane i nieoznakowane z segmentu A | 200 |
oznakowane i nieoznakowane z segmentów B i C | 230 |
RD-VIDEO i pozostałe z segmentu D | 300 |
osobowe terenowe oznakowane i nieoznakowane | 250 |
FURGONY | |
Patrolowe, Nieoznakowane, Wypadowe | 250 |
Małe Więźniarki | 300 |
AUTOBUSY (minibusy i busy) | 400 |
POJAZDY SPECJALNE | |
Duże Więźniarki, Ambulanse Poczty Specjalnej | 400 |
POZOSTAŁY SPRZĘT (autolawety) | 400 |
MOTOCYKLE | |
Motocykle RD | 80 |
motocykle pozostałe | 80 |
CZĘŚĆ II. Całkowity czas eksploatacji „Ce”
RODZAJ SPRZĘTU TRANSPORTOWEGO* | Całkowity czas eksploatacji „Ce” w latach |
FURGONY ETDiE, APRD | 12 |
CIĘŻAROWE skrzyniowe, wywrotki | 20 |
PRZYCZEPY SPECJALISTYCZNE | 15 |
PRZYCZEPY SKRZYNIOWE | 20 |
POJAZDY SPECJALISTYCZNE | |
AW | 20 |
AP, AWGŁ/RO, LRAD | 15 |
TO/LTO, osobowe terenowe opancerzone | 20 |
PE, AMW, RSD, ambulanse sanitarne, pozostałe pojazdy specjalistyczne | 12 |
CIĄGNIKI ROLNICZE, KOPARKI, WÓZKI WIDŁOWE | 25 |
POZOSTAŁY SPRZĘT – motorowery, skutery, quady, inne | 12 |
SPRZĘT PŁYWAJĄCY | |
łodzie patrolowe kategorii R-1 | 20 |
łodzie patrolowe kategorii R-2 lub R-3 z silnikiem zaburtowym | 15 |
łodzie patrolowe kategorii R-2 lub R-3 z silnikiem zabudowanym | 15 |
łodzie pozostałe | 15 |
* należy przyjąć definicje sprzętu transportowego zgodne z zarządzeniem nr 9 Komendanta Głównego Policji z dnia 5 maja 2015 r. w sprawie norm wyposażenia jednostek i komórek organizacyjnych Policji oraz policjantów w sprzęt transportowy (Dz. Urz. KGP, poz. 29)
Załącznik nr 2
WZÓR – PROTOKÓŁ OCENY PRZYDATNOŚCI SPRZĘTU TRANSPORTOWEGO DO DALSZEGO UŻYTKOWANIA
Załącznik nr 3
WZÓR – WNIOSEK O WYRAŻENIE ZGODY NA ZAWARCIE UGODY Z UBEZPIECZYCIELEM
- Data ogłoszenia: 2015-06-18
- Data wejścia w życie: 2015-07-03
- Data obowiązywania: 2015-07-03
- Dokument traci ważność: 2017-01-01
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA