REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2009 nr 15 poz. 69
ZARZĄDZENIE NR 1385 KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 17 listopada 2009 r.
w sprawie metod i form wykonywania przez policjantów zadań związanych z realizacją eskort policyjnych
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2007 r., Nr 43, poz. 277, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1
1. Zarządzenie określa metody i formy wykonywania przez policjantów zadań w zakresie zabezpieczenia porządku i bezpieczeństwa ruchu drogowego w czasie eskort policyjnych pojazdu lub kolumny pojazdów.
2. Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o komendancie wojewódzkim Policji należy przez to rozumieć także Komendanta Stołecznego Policji.
3. Użyte w zarządzeniu określenia i skróty oznaczają:
1) eskorta policyjna – zespół przedsięwzięć realizowanych na wniosek uprawnionego podmiotu, związanych bezpośrednio z zapewnieniem porządku i bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym również bezpieczeństwa osób, o których mowa w § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 września 2002 r. w sprawie okoliczności, w jakich są używane pojazdy uprzywilejowane w kolumnach (Dz. U. Nr 167, poz. 1377), na określonej trasie w czasie przejazdu pojazdu lub kolumny pojazdów z wykorzystaniem pojazdu lub pojazdów uprzywilejowanych (motocykli i radiowozów policyjnych);
2) wniosek o zabezpieczenie przejazdu – pisemny wniosek podmiotu określonego w § 1 pkt 2 rozporządzenia, o którym mowa w pkt 1, kierowany z zachowaniem terminów, o których mowa w § 2 lub w trybie działań niezwłocznych, przekazywany również z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych;
3) „MAH” – motocyklowa asysta honorowa – reprezentacyjna formacja eskorty policyjnej, realizująca zadania z wykorzystaniem motocykli policyjnych;
4) zabezpieczenie trasy przejazdu – zespół skoordynowanych czynności, do których realizacji niezbędne jest użycie większej liczby policjantów pełniących służbę patrolową na trasie lub posterunku, których zadaniem jest wykonywanie poleceń dowódcy zabezpieczenia policyjnego, w tym kierowanie ruchem drogowym;
5) formy zabezpieczenia przejazdu – określone warianty realizacji eskorty policyjnej;
6) plan eskorty policyjnej – dokument określający cele i organizację działań policyjnych, w tym formę zabezpieczenia trasy przejazdu pojazdu lub kolumny pojazdów, użyte do działań siły i środki Policji, a także zasady współdziałania i koordynacji;
7) dowódca zabezpieczenia policyjnego – komendant wojewódzki Policji, komendant powiatowy Policji lub inny policjant wyznaczony przez kierownika jednostki Policji właściwej terytorialnie dla miejsca przedsięwzięcia;
8) dowódca eskorty policyjnej – policjant prowadzący eskortę lub inny policjant wyznaczony przez dowódcę zabezpieczenia policyjnego;
9) działania niezwłoczne – zespół przedsięwzięć podejmowanych w przypadku nagle zaistniałego zdarzenia, uniemożliwiającego przygotowanie planu eskorty policyjnej;
10) „ZZD” – zespół zabezpieczenia dynamicznego – zespół przemieszczających się posterunków kierowania ruchem drogowym;
11) grupa eskortująca – zespół pojazdów policyjnych wykonujących eskortę policyjną;
12) prowadzący eskortę – policjant wyznaczony przez dowódcę eskorty policyjnej do realizacji zadań, o których mowa w § 10 ust. 2 z wykorzystaniem pojazdu uprzywilejowanego;
13) zamykający eskortę – policjant wyznaczony przez dowódcę eskorty policyjnej do realizacji zadań, o których mowa w § 10 ust. 3 z wykorzystaniem pojazdu uprzywilejowanego;
14) dowódca MAH – policjant wyznaczony przez dowódcę zabezpieczenia policyjnego do wykonania motocyklowej asysty honorowej.
§ 2
1. Podstawę opracowania planu eskorty policyjnej, stanowi pisemny wniosek o zabezpieczenie przejazdu, przekazany przez podmiot, o którym mowa w § 1 ust. 3 pkt 2 nie później niż przed upływem 7 dni przed realizacją eskorty policyjnej do komendanta wojewódzkiego Policji, właściwego terytorialnie dla miejsca wykonywania eskorty policyjnej.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 należy przekazać do wiadomości komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej w sprawach sztabowych.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 powinien zawierać informacje, dotyczące w szczególności:
1) formy zabezpieczenia przejazdu;
2) daty i godziny rozpoczęcia oraz zakończenia eskorty policyjnej;
3) danych osoby eskortowanej;
4) trasy przejazdu;
5) nazwy podmiotu wnioskującego;
Wzór wniosku o zabezpieczenie przejazdu określa załącznik do zarządzenia.
4. Dopuszcza się opracowanie jednego planu eskorty policyjnej realizowanej na terenie więcej niż jednej komendy wojewódzkiej Policji.
5. Komendant wojewódzki Policji właściwy terytorialnie dla miejsca rozpoczęcia eskorty policyjnej w przypadku, o którym mowa w ust. 4 odpowiada za opracowanie planu eskorty policyjnej oraz jej realizację.
§ 3
1. Komendant wojewódzki Policji lub jego zastępca na podstawie wniosku o zabezpieczenie przejazdu określa formę zabezpieczenia przejazdu i poleca opracowanie planu eskorty policyjnej.
2. Plan eskorty policyjnej opracowuje kierownik komórki właściwej w sprawach ruchu drogowego komendy wojewódzkiej Policji.
3. Nie sporządza się planu eskorty policyjnej, jeżeli wniosek dotyczy wykonania eskorty policyjnej, o której mowa w § 13.
§ 4
W przypadku, gdy z planu eskorty policyjnej wynika, że zabezpieczenie przejazdu spowoduje tymczasowe ograniczenia lub zakazy ruchu na drodze, komendant wojewódzki Policji bezzwłocznie powiadamia właściwy organ zarządzający ruchem oraz zarząd drogi z zachowaniem wymogów określonych w § 10 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz. U. Nr 177, poz. 1729).
§ 5
1. W przypadku realizacji eskorty policyjnej organizowanej w trybie działań niezwłocznych, wniosek oraz informacje niezbędne do realizacji eskorty policyjnej uprawniony podmiot przekazuje z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych, a następnie potwierdza pisemnie.
2. Podstawą realizacji eskorty policyjnej w trybie działań niezwłocznych jest polecenie komendanta wojewódzkiego Policji właściwego terytorialnie dla miejsca wykonania eskorty policyjnej lub innego wyznaczonego policjanta.
3. W przypadku działań niezwłocznych można odstąpić od opracowania planu eskorty policyjnej.
Rozdział 2
Zasady zabezpieczenia przejazdu
§ 6
1. Dowódca zabezpieczenia policyjnego w trakcie wykonywania eskorty policyjnej, w uzasadnionych przypadkach może dokonać zmiany formy zabezpieczenia policyjnego.
2. Eskorta policyjna jest realizowana z użyciem sygnałów świetlnych i dźwiękowych, o których mowa w art. 53 ustawy Prawo o ruchu drogowym z dnia 20 czerwca 1997 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.2)).
3. Dowódca zabezpieczenia policyjnego może podjąć decyzję o realizacji eskorty policyjnej bez użycia sygnałów uprzywilejowania.
§ 7
1. W zależności od wariantu eskorty policyjnej, do składu grupy eskortującej dowódca zabezpieczenia policyjnego może wyznaczyć:
1) prowadzącego eskortę;
2) zamykającego eskortę;
3) ZZD;
4) MAH.
2. Prowadzący eskortę porusza się przed eskortowanym pojazdem lub kolumną pojazdów, w odległości umożliwiającej utrzymywanie kontaktu wzrokowego. Do zadań prowadzącego należy:
1) sprawne i bezpieczne prowadzenie eskortowanego pojazdu lub kolumny pojazdów po określonej trasie przejazdu;
2) podawanie informacji o położeniu i prędkości poruszania się pojazdu lub kolumny pojazdów, a także o ważnych wydarzeniach związanych z eskortą policyjną;
3) informowanie dowódcy zabezpieczenia policyjnego o zatrzymaniu pojazdu lub kolumny pojazdów ze wskazaniem przyczyn, a także o innych okolicznościach mających wpływ na dalszy przebieg eskorty policyjnej;
4) doprowadzenie eskortowanego pojazdu lub kolumny pojazdów do miejsca przeznaczenia;
5) wykonywanie poleceń dowódcy zabezpieczenia policyjnego właściwego terytorialnie dla miejsca wykonywania eskorty policyjnej.
3. Zamykający eskortę porusza się za ostatnim eskortowanym pojazdem. Do zadań zamykającego należy:
1) niedopuszczanie do wyprzedzania eskortowanego pojazdu lub kolumny pojazdów przez inne pojazdy na obszarze zabudowanym;
2) niedopuszczanie do włączenia się w skład kolumny pojazdów innych pojazdów;
3) ułatwianie wyjazdu na trasę przy odjeździe z miejsca czasowego pobytu;
4) wykonywanie poleceń prowadzącego.
4. ZZD porusza się przed prowadzącym eskortę. Do zadań zespołu należy:
1) wydawanie poleceń uczestnikom ruchu drogowego co do sposobu korzystania z drogi;
2) współdziałanie z policjantami biorącymi udział w zabezpieczeniu trasy przejazdu;
3) informowanie dowódcy zabezpieczenia policyjnego i prowadzącego eskortę o sytuacji na trasie przejazdu;
4) wykonywanie poleceń prowadzącego;
5) przejęcie obowiązków na polecenie dowódcy eskorty policyjnej w razie niemożliwości wykonywania zadań przez prowadzącego lub zamykającego eskortę.
§ 8
1. Przejazd z udziałem eskorty policyjnej przez teren więcej niż jednego województwa, realizowany jest przez zmieniające się grupy eskortujące, po wcześniejszym uzgodnieniu czasu i miejsca przejęcia eskorty na granicach poszczególnych województw. Podjęcie i przekazanie kolumny eskortowanych pojazdów może nastąpić po nawiązaniu łączności radiowej i kontaktu wzrokowego pomiędzy eskortami.
2. Dopuszcza się realizację eskorty policyjnej przez stałą grupę eskortującą na całej trasie przejazdu.
§
Usuwanie pojazdu pozostawionego na trasie przejazdu eskorty policyjnej oraz MAH w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu, odbywa się na zlecenie Policji, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym.
Rozdział 3
Formy zabezpieczenia przejazdu
§ 10
1. Wariant I eskorty policyjnej obejmuje przejazd z udziałem eskorty policyjnej w warunkach pełnego zabezpieczenia trasy przejazdu, z całkowitym wyłączeniem ruchu poprzecznego i podłużnego oraz przy wyłączonej sygnalizacji świetlnej, z możliwością wykorzystania MAH.
2. Zabezpieczenie trasy przejazdu obejmuje wszystkie skrzyżowania i zjazdy wzdłuż trasy przejazdu oraz miejsca do zawracania, obiekty mostowe oraz inne miejsca wskazane przez dowódcę zabezpieczenia policyjnego.
3. Na trasie przejazdu drogą dwujezdniową można nie wyłączać ruchu podłużnego z przeciwnego kierunku, jeżeli jezdnie są od siebie oddzielone pasem zieleni, utwardzonym pasem dzielącym obramowanym krawężnikiem lub urządzeniami zabezpieczającymi.
4. Czas wyłączenia ruchu kołowego, przed przejazdem kolumny pojazdów, określa dowódca zabezpieczenia policyjnego.
§ 11
1. Wariant II eskorty policyjnej obejmuje przejazd z udziałem eskorty policyjnej, w warunkach odbywającego się ruchu na drodze z wykorzystaniem pojazdu prowadzącego i zamykającego eskortę.
2. Zabezpieczenie trasy przejazdu może obejmować niektóre skrzyżowania i miejsca gdzie następuje zmiana kierunku jazdy pojazdów uczestniczących w eskorcie policyjnej.
§ 12
1. Wariant III eskorty policyjnej obejmuje przejazd z udziałem eskorty policyjnej, w warunkach odbywającego się ruchu na drodze z wykorzystaniem ZZD.
2. Zabezpieczenie trasy przejazdu może obejmować niektóre skrzyżowania i miejsca gdzie następuje zmiana kierunku jazdy pojazdów uczestniczących w eskorcie policyjnej.
§ 13
Wariant IV eskorty policyjnej obejmuje przejazd z udziałem policyjnego pojazdu prowadzącego eskortę, w warunkach odbywającego się ruchu na drodze.
Rozdział 4
Motocyklowa Asysta Honorowa (MAH)
§ 14
1. Komendant wojewódzki Policji wystawia MAH i powiadamia o tym komórkę właściwą do spraw ruchu drogowego Komendy Głównej Policji.
2. W przypadku zaistnienia stanu zagrożenia dla życia lub zdrowia członków delegacji znajdujących się w eskortowanej kolumnie, MAH pełni funkcję zabezpieczającą, zgodnie z zadaniami określonymi w planie eskorty policyjnej, o którym mowa w § 3.
3. MAH powołuje się co najmniej na pięć dni przed podjęciem zadań.
4. Do zadań dowódcy MAH przed podjęciem działań należy:
1) zapoznanie teoretyczne i praktyczne policjantów MAH z trasami przejazdu;
2) przeprowadzenie praktycznego treningu szyku.
5. Miejsce i czas rozpoczęcia służby przez MAH określa dowódca zabezpieczenia policyjnego.
6. W razie zaistnienia zagrożenia dla życia i zdrowia osób objętych eskortą policyjną, działania policjantów MAH, w zależności od charakteru zagrożenia, mogą przybierać formę:
1) zmiany ustalonej prędkości jazdy;
2) zmiany trasy przejazdu lub miejsca docelowego;
3) wyłączenia się MAH ze składu eskorty policyjnej;
4) działań ochronnych.
7. W razie zaistnienia w czasie eskorty policyjnej sytuacji wymagającej udzielenia niezbędnej pomocy policjantowi MAH, kolumna z pominięciem wskazanego funkcjonariusza nie zatrzymując się kontynuuje jazdę, a pomoc organizuje dowódca zabezpieczenia policyjnego.
§ 15
1. Ustala się następujące składy zespołów MAH:
1) zespół A – dla głowy państwa – stanowi go asysta 7-osobowa oraz 2 motocyklistów rezerwowych;
2) zespół B – dla osoby premiera – stanowi go asysta 5-osobowa oraz 2 motocyklistów rezerwowych.
2. Podczas realizacji MAH stosuje się następujący szyk:
1) zespół wachlarza – od 5 do 7 motocyklistów poruszających się przed eskortowanym pojazdem;
2) motocykliści rezerwowi poruszają się za pojazdami kolumny w miejscu wskazanym przez dowódcę MAH.
3. Podczas ruszania kolumny MAH przewiduje się dwa usytuowania wyjściowe:
1) zespół usytuowany w szyku kolumny w miejscach przewidzianych dla nich w czasie jazdy;
2) motocykliści zespołu wachlarza oraz rezerwowi ustawieni są po obu stronach pojazdu lub kolumny pojazdów, w chwili ich ruszenia płynnie włączają się do ruchu zajmując wyznaczone miejsca w szyku:
a) numery parzyste po lewej stronie,
b) numery nieparzyste po prawej stronie.
4. Podczas doraźnego zatrzymania kolumny w trakcie przejazdu, MAH zachowuje szyk w jakim porusza się w czasie jazdy, silniki motocykli pracują i zachowana jest pełna gotowość do natychmiastowego kontynuowania jazdy.
5. Podczas docelowego zatrzymania kolumny w miejscu wcześniej uzgodnionym z dowódcą zabezpieczenia policyjnego, MAH rozjeżdża się na lewą i prawą stronę, zatrzymując się przy krawężnikach, zachowując pełną gotowość do kontynuowania jazdy.
Rozdział 5
Przepisy końcowe
§ 16
Nadzór nad przestrzeganiem przepisów zarządzenia sprawuje kierownik komórki właściwej do spraw ruchu drogowego Komendy Głównej Policji.
§ 17
Traci moc zarządzenie nr 19 Komendanta Głównego Policji z dnia 11 maja 1996 r. w sprawie wykonywania przez policjantów zadań związanych z zapewnieniem porządku i bezpieczeństwa ruchu na drogach w czasie przejazdu delegacji państwowych.
§ 18
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Komendant Główny Policji |
gen. insp. Andrzej Matejuk |
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U z 2005 r., Nr 90, poz. 756 i 757, Nr 25, poz. 202, Nr 179, poz. 1486, Nr 180, poz. 1494 i 1497, Nr 175, poz. 1462, Nr 109, poz. 925 z 2006 r., Nr 104, poz.708, Nr 104, poz. 711, Nr 190, poz. 1400, Nr 191, poz. 1410, Nr 235, poz. 1701, z 2007 r., Nr 52, poz. 343, Nr 57, poz. 381, Nr 99, poz. 661, Nr 123, poz. 845, Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 100, poz. 649, Nr 163, poz. 1015, Nr 209, poz. 1320, Nr 220, poz. 1411, Nr 220. poz. 1426, Nr 223, poz. 1461 i 1462, Nr 234, poz. 1573 i 1574, oraz 2009 r., Nr 3, poz. 11, Nr 18, poz. 97, Nr 79, poz. 663, Nr 91, poz. 739, Nr 92, poz. 753, Nr 97, poz. 802 i Nr 98, poz. 817.
Załącznik do zarządzenia nr 1385
Komendanta Głównego Policji
z dnia 17 listopada 2009 r.
WZÓR – WNIOSEK O ZABEZPIECZENIE PRZEJAZDU Z WYKORZYSTANIEM ESKORTY POLICYJNEJ
- Data ogłoszenia: 2009-11-26
- Data wejścia w życie: 2009-11-17
- Data obowiązywania: 2013-08-29
- Dokument traci ważność: 2023-08-19
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA