REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2007 nr 13 poz. 104
WYTYCZNE NR 2 KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 26 czerwca 2007 r.
w sprawie zasad ewidencjonowania, wypełniania oraz przechowywania notatników służbowych
W celu właściwego unormowania problematyki notatników służbowych w służbie prewencyjnej, określającej zasady ewidencjonowania, wypełniania oraz przechowywania tych notatników postanawia się, co następuje:
§ 1
Wytyczne określają:
1) szczegółowy tryb wydania lub zwrotu notatników służbowych;
2) osoby prowadzące notatniki służbowe;
3) sposób dokumentowania czynności służbowych;
4) sposób przechowywania notatników służbowych.
§ 2
1. Wydanie lub zwrot notatnika podlega rejestracji w ewidencji notatników służbowych.
2. Strona tytułowa notatnika zawiera:
1) kolejny numer rejestru;
2) stempel nagłówkowy jednostki lub komórki organizacyjnej Policji;
3) datę rozpoczęcia oraz zakończenia notatnika;
4) stopień, imię i nazwisko oraz numer identyfikacyjny policjanta, któremu notatnik przydzielono;
5) czytelny podpis lub imienną pieczątkę i parafę przełożonego.
§ 3
Notatnik służbowy zobowiązani są prowadzić:
1) policjanci pełniący służbę patrolową (w tym policjanci komórek ruchu drogowego pełniący służbę zewnętrzną), interwencyjną, obchodową, konwojową i ochronną z wyjątkiem policjantów pełniących służbę na stanowiskach, gdzie przebieg służby rejestruje się w odrębnej dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami;
2) inni policjanci na podstawie odrębnych przepisów oraz wskazani decyzjami komendantów wojewódzkich / Stołecznego, powiatowych (rejonowych, miejskich) Policji na obszarze swojego działania.
§ 4
1. W notatniku służbowym policjant dokumentuje czynności służbowe, zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz inne, niezbędne informacje, dotyczące przebiegu służby.
2. Zapisy w notatniku służbowym dotyczą:
1) odprawy do służby, a w szczególności powinny zawierać:
a) datę i godziny pełnienia służby,
b) rodzaj służby (patrol pieszy, konwój, obchód rejonu itp.),
c) rejon pełnienia służby (trasa patrolowa),
d) czas rozpoczęcia i zakończenia odprawy,
e) stopień, imię i nazwisko oraz podpis osoby przeprowadzającej odprawę,
f) skład patrolu (ze wskazaniem dowódcy) oraz kryptonim radiowy,
g) czas i miejsce przerwy w służbie,
h) przekazane w trakcie odprawy zadania doraźne o ile nie znajdują się one w cedule patrolowej;
2) wykonywanych czynności służbowych, a w szczególności:
a) legitymowania osób, ze wskazaniem podstawy faktycznej,
b) podjętych interwencji i sposobu ich załatwienia,
c) czynności związanych z użyciem środków przymusu bezpośredniego,
d) czynności związanych z użyciem broni palnej,
e) czynności związanych z ujawnionym wykroczeniem,
f) informacji dotyczących przypadku opuszczenia rejonu służbowego,
g) kontroli drogowej,
h) zatrzymania osób, dokumentów, pojazdów, rzeczy w toku wykonywanych czynności służbowych,
i) doprowadzenia oraz wykonanych konwojów,
j) użycia sygnałów pojazdu uprzywilejowanego,
k) czynności na miejscu zdarzeń,
I) kontroli osobistej, przeglądania zawartości bagaży i sprawdzania ładunków w portach i na dworcach oraz w środkach transportu lądowego, powietrznego i wodnego,
m) udzielenia pomocy lub asysty;
3) podsumowania czynności wykonanych w czasie służby, potwierdzonych podpisem upoważnionej osoby.
3. W przypadku, kiedy policjant nie korzysta z ceduły patrolowej, dopuszcza się prowadzenie przyjętego przez kierownika jednostki Policji załącznika do notatnika służbowego, zawierającego zadania stałe, doraźne oraz inne informacje przydatne w trakcie pełnienia służby.
4. Wpisy dotyczące poszczególnych czynności powinny być krótkie, rzeczowe, i zawierać dane niezbędne do opracowania innej dokumentacji, a w szczególności:
1) czasu przyjęcia zgłoszenia, miejsca oraz czasu rozpoczęcia i zakończenia poszczególnych czynności;
2) zastosowania środków oddziaływania wychowawczego oraz poinformowania osoby, wobec której podjęto czynność o prawie złożenia zażalenia do właściwego miejscowo prokuratora na sposób przeprowadzania czynności określonych w odrębnych przepisach.
5. Zapisy powinny być czytelne, dokonywane w trakcie lub bezpośrednio po zakończeniu czynności służbowej.
6. W patrolach dwu– lub wieloosobowych oraz w służbie obchodowej dzielnicowych, dopuszcza się prowadzenie szczegółowego zapisu przebiegu podejmowanych czynności przez policjanta, który wykonywał czynność. Pozostali policjanci dokonują zapisu w sposób skrócony, wskazując jedynie miejsce, czas i rodzaj czynności.
§ 5
1. Policjant w notatniku służbowym wpisy, o których mowa w § 3, uzupełnia o informacje dotyczące w szczególności:
1) w przypadku dokonywania kontroli drogowej:
a) danych osobowych kierującego pojazdem, a w uzasadnionych przypadkach innego uczestnika ruchu,
b) marki i numeru rejestracyjnego pojazdu,
c) rodzaju, serii i numeru zatrzymanego dokumentu oraz numeru wydanego pokwitowania;
2) czynności wykonywanych na miejscu wypadku lub kolizji drogowej z uwzględnieniem:
a) czasu, miejsca i okoliczności zdarzenia,
b) informacji o podmiotach ubezpieczeniowych, w tym o numerze polisy,
c) danych świadków,
d) informacji o sporządzeniu dokumentacji zdarzenia (szkice, protokoły, notatki urzędowe, itp.);
3) informacji dotyczących badania w celu stwierdzenia obecności w organizmie alkoholu lub podobnie działającego środka z podaniem: wyniku badania, numeru protokołu, ewentualnie numeru ampułki itp.;
4) spostrzeżeń i wniosków, w tym zgłoszonych przez uczestników ruchu, odnoszących się w szczególności do zagrożeń, utrudnień, nieprawidłowości w oznakowaniu;
5) innych wydarzeń, zmian w czasie i miejscu służby, ręcznym kierowaniu ruchem, doraźnych poleceń przełożonych lub dyżurnego jednostki Policji, a także czasu i miejsca udzielania pomocy uczestnikom ruchu.
2. W przypadku dokumentowania interwencji należy dokładnie określić:
1) rodzaj interwencji (własna lub zlecona) i jej charakter (np.: „domowa, w miejscu publicznym”);
2) dane osoby zgłaszającej;
3) przyczynę, interwencji, jej przebieg, wykonane czynności oraz dane personalne uczestników i świadków, jak również sposób zakończenia;
4) dane personalne policjantów, strażników miejskich lub innych osób udzielających wsparcia podczas interwencji (stopień, nazwisko i imię. oraz jednostkę.);
5) dane przedstawicieli służb miejskich, drogowych itp.
3. Nakładając grzywnę, w drodze mandatu karnego należy obowiązkowo odnotować rodzaj mandatu (gotówkowy, kredytowany, zaoczny), jego wysokość, serie, i numer, za jakie wykroczenie został nałożony oraz fakt odmowy przyjęcia mandatu.
§ 6
1. W celu uproszczenia procedury dokonywania wpisów dopuszcza się stosowanie następujących symboli literowych:
1) O – obchód;
2) PP – patrol pieszy;
3) PZ – patrol z wykorzystaniem środka transportu;
4) PK – patrol konny;
5) PR – patrol rowerowy;
6) PM – patrol mieszany (w nawiasie skrót formacji np. SM, ŻW itp.)
7) K – konwój;
8) SO – służba ochronna;
9) A – udzielona asysta, pomoc;
10) L – osoba legitymowana;
11) Z – osoba zatrzymana;
12) ZN – osoba zatrzymana nieletnia;
13) ZP – osoba zatrzymana poszukiwana;
14) ZW – osoba doprowadzona w celu wytrzeźwienia;
15) P – zastosowany środek oddziaływania pozakarnego na podstawie art. 41 k.w. (pouczenie);
16) MKK – nałożenie grzywny w drodze mandatu karnego kredytowanego;
17) MKG – nałożenie grzywny w drodze mandatu karnego gotówkowego;
18) MKZ – nałożenie grzywny w drodze mandatu karnego zaocznego;
19) WSG – skierowanie wniosku o ukaranie do sądu;
20) KD – kontrola drogowa;
21) KO – kontrola osobista;
22) KB – kontrola bagażu;
23) KMZ – kontrola miejsca zagrożonego;
24) KZO – kontrola zabezpieczenia obiektu;
25) IW – interwencja własna;
a) IWP – interwencja własna w miejscu publicznym;
b) IWD – interwencja własna domowa;
26) IZ – interwencja zlecona;
a) IZP – interwencja zlecona w miejscu publicznym;
b) IZD – interwencja zlecona domowa;
27) ZPR – zabezpieczenie prewencyjne (imprezy masowe, zgromadzenia itp.);
28) ZMZ – zabezpieczenie miejsca zdarzenia;
29) KD – wykonywanie czynności na miejscu kolizji drogowej;
30) WD – wykonywanie czynności na miejscu wypadku drogowego;
31) ŚPB – użycie środków przymusu bezpośredniego;
32) BP – użycie broni palnej;
33) SPU – użycie sygnałów pojazdu uprzywilejowanego;
34) UP – poinformowanie osoby, wobec której podjęto czynność o prawie złożenia zażalenia do właściwego miejscowo prokuratora na sposób przeprowadzania czynności określonych w innych przepisach.
2. Symbole literowe umieszcza się na marginesie notatnika przy oznaczonej czynności.
3. W przypadku powtarzania się czynności wprowadza się oznaczenia cyfrowe w postaci cyfr arabskich przy oznaczeniach literowych określających daną czynność, np. L1, L2, L3 itd.
§ 7
1. Rejestr notatników służbowych powinien zawierać:
1) imię, nazwisko policjanta oraz kolejny numer notatnika;
2) datę wydania oraz datę zdania notatnika służbowego;
3) datę przekazania notatnika zakończonego do archiwizacji;
4) czytelny podpis osoby przyjmującej notatnik na swój stan.
2. Policjant po zakończeniu służby i dokonanej ocenie realizacji zadań, przechowuje notatnik służbowy w miejscu wyznaczonym przez przełożonego.
3. Zakończony notatnik służbowy powinien być niezwłocznie zdany osobie prowadzącej rejestr i zarchiwizowany zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§ 8
Policjant prowadzi tylko jeden notatnik służbowy.
§ 9
W notatniku służbowym zabrania się wyrywania stron i zacierania zapisów.
§ 10
Wytyczne wchodzą w życie z dniem 1 lipca 2007 r.
Komendant Główny Policji |
Konrad Kornatowski |
- Data ogłoszenia: 2007-07-16
- Data wejścia w życie: 2007-07-01
- Data obowiązywania: 2013-11-20
- Dokument traci ważność: 2019-03-17
- OBWIESZCZENIE KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI z dnia 13 grudnia 2011 r. o sprostowaniu błędu
- WYTYCZNE NR 5 KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI z dnia 20 listopada 2013 r. zmieniające wytyczne w sprawie zasad ewidencjonowania, wypełniania oraz przechowywania notatników służbowych
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA