REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2007 nr 12 poz. 95
ZARZĄDZENIE NR 528 KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 6 czerwca 2007 r.
w sprawie form i metod wykonywania zadań przez dzielnicowego i kierownika rewiru dzielnicowych
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2007 r. Nr 43, poz. 277 i Nr 57, poz. 390) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1
Niniejsze zarządzenie określa:
1) kryteria przydzielania dzielnicowemu rejonu służbowego;
2) formy wykonywania zadań przez dzielnicowego;
3) metody wykonywania zadań przez dzielnicowego i kierownika rewiru dzielnicowych;
4) dokumentacje, prowadzoną przez dzielnicowego i kierownika rewiru dzielnicowych.
§ 2
Użyte w niniejszym zarządzeniu określenia oznaczają:
1) jednostka organizacyjna Policji – komenda powiatowa (miejska, rejonowa) Policji oraz komisariat Policji;
2) rewir dzielnicowych – komórka organizacyjna usytuowana w jednostce organizacyjnej Policji wyznaczona jako teren działania kierownika rewiru;
3) rejon służbowy – część obszaru działania komendy, komisariatu lub posterunku Policji, wyznaczona jako teren działania dzielnicowego;
4) dzielnicowy – policjant mianowany na stanowisko dzielnicowego.
§ 3
1. Kierownik jednostki organizacyjnej Policji pisemnie przydziela dzielnicowemu rejon służbowy.
2. Przy wyznaczaniu rejonu służbowego uwzględnia się następujące kryteria:
1) ogólną liczbę i strukturę demograficzną ludności, gęstość zaludnienia oraz stopień koncentracji zabudowy o przeznaczeniu mieszkalnym;
2) poziom bezpieczeństwa oraz ogólną liczbę zdarzeń wymagających interwencji Policji;
3) lokalizację miejsc zagrożonych, obiektów użyteczności publicznej oraz innych miejsc gromadzenia się osób.
3. Dzielnicowemu może być przydzielony tylko jeden rejon służbowy, z zastrzeżeniem ust. 4.
4. Kierownik jednostki organizacyjnej Policji, na wniosek kierownika rewiru dzielnicowych lub innego policjanta, wyznaczonego przez kierownika jednostki organizacyjnej Policji, w szczególnie uzasadnionych przypadkach może przydzielić dzielnicowemu, na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy, dodatkowy rejon służbowy.
5. Rejony służbowe wyznacza się odrębnie dla terenów miejskich oraz terenów pozamiejskich.
6. Dzielnicowi obsługujący graniczące ze sobą rejony służbowe mogą wspólnie pełnić służbę w części lub całości obu rejonów służbowych.
§ 4
Dzielnicowy obejmujący rejon służbowy powinien posiadać niezbędne informacje dotyczące, w szczególności:
1) położenia geograficznego i ukształtowania terenu;
2) zasięgu działania spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych oraz zarządów budynków komunalnych.
§ 5
1. Podstawową formą pełnienia służby dzielnicowego jest obchód, polegający na przemieszczaniu się w granicach przydzielonego mu rejonu służbowego i realizowaniu zadań wynikających z zakresu jego obowiązków służbowych.
2. Podczas obchodu rejonu służbowego dopuszcza się korzystanie ze środka transportu służącego do przemieszczania się.
§ 6
1. Służba dzielnicowego organizowana jest w systemie zmianowym.
2. Przy planowaniu służby uwzględnia się propozycje dzielnicowego co do czasu pełnienia służby oraz aktualny stan zagrożenia porządku i bezpieczeństwa publicznego w rejonie służbowym.
§ 7
Dzielnicowy podlega bezpośrednio kierownikowi rewiru dzielnicowych lub innemu policjantowi, wyznaczonemu przez kierownika jednostki organizacyjnej Policji.
Rozdział 2
Zakres zadań dzielnicowego
§ 8
1. Dzielnicowy realizuje zadania w granicach przydzielonego mu rejonu służbowego.
2. Do zadań dzielnicowego należą, w szczególności:
1) prowadzenie rozpoznania przydzielonego mu rejonu służbowego pod względem osobowym, terenowym, zjawisk i zdarzeń mających wpływ na stan porządku i bezpieczeństwa publicznego;
2) realizowanie zadań z zakresu profilaktyki społecznej;
3) realizowanie zadań z zakresu ścigania sprawców przestępstw i wykroczeń;
4) kontrolowanie przestrzegania prawa powszechnie obowiązującego oraz przepisów prawa miejscowego.
§ 9
1. Dzielnicowy przeprowadzający rozpoznanie gromadzi niezbędne informacje dotyczące swojego rejonu służbowego, w szczególności w zakresie:
1) stosunków społeczno-ekonomicznych oraz struktury gospodarczej i środowiskowej;
2) lokalizacji, rozmiaru i natężenia zjawisk kryminogennych;
3) konfliktów społecznych oraz ich genezy;
4) planowanych doraźnie lub okresowo imprez, w tym imprez sportowych, kulturalnych, rozrywkowych i handlowych.
2. Informacje jawne, uzyskane w toku rozpoznania, dzielnicowy gromadzi w teczce rejonu.
3. Informacje mające szczególny wpływ na poziom bezpieczeństwa publicznego dzielnicowy przekazuje bezpośredniemu przełożonemu.
§ 10
1. W ramach rozpoznania osobowego dzielnicowy na bieżąco zdobywa informacje o osobach zamieszkałych lub przebywających w jego rejonie służbowym, które ze względu na swoją przeszłość, aktualny tryb życia i zachowania stwarzają zagrożenie porządku i bezpieczeństwa publicznego, a w szczególności o osobach:
1) karanych oraz korzystających z przepustki lub przerwy w odbywaniu kary;
2) podejrzewanych o prowadzenie działalności przestępczej;
3) uzależnionych od alkoholu, narkotyków lub innych środków odurzających;
4) nieletnich zagrożonych demoralizacją i sprawców czynów karalnych.
2. Dzielnicowy w stosunku do osób, o których mowa w ust. 1, podejmuje następujące czynności:
1) prowadzi z nimi rozmowy profilaktyczne;
2) stosuje wobec nich środki oddziaływania wychowawczego i społecznego lub występuje o ich zastosowanie;
3) inicjuje działania w zakresie organizowania pomocy w umieszczeniu w zakładzie odwykowym, leczniczym lub opiekuńczym.
3. W ramach rozpoznania osobowego dzielnicowy powinien utrzymywać kontakty z osobami, które – z racji wykonywanego zawodu, pełnionej funkcji oraz w związku z ich działalnością społeczną lub zainteresowaniami – mogą mieć wpływ na funkcjonowanie środowiska lokalnego i dzięki którym mogą być podejmowane skuteczne działania zapobiegające popełnianiu przestępstw i wykroczeń.
4. Dzielnicowy powinien kontaktować się z osobami – potencjalnymi ofiarami przestępstw i wykroczeń – w celu wskazania im właściwych sposobów unikania zagrożenia.
§ 11
Dzielnicowy prowadzi rozpoznanie terenowe następujących miejsc:
1) wymagających szczególnego nadzoru:
a) ze względu na nasilenie przestępczości narkotykowej i alkoholowej,
b) punktów gromadzenia się osób zagrażających porządkowi i bezpieczeństwu publicznemu, a także lokali uczęszczanych przez osoby podejrzewane o popełnianie przestępstw i wykroczeń,
c) bazarów i targowisk oraz okolic lokali gastronomicznych,
d) miejsc grupowania się nieletnich mogących stanowić zagrożenie bezpieczeństwa i porządku publicznego,
e) obiektów narażonych na działalność przestępczą ze względu na położenie, charakter produkcji lub świadczonych usług oraz atrakcyjność sprzedawanych lub magazynowanych towarów;
2) ulic, placów, dróg dojazdowych, podwórek, przejść między ulicami i domami, skwerów, parków, terenów leśnych, opuszczonych obiektów i urządzeń obrony cywilnej;
3) siedzib organów administracji publicznej, instytucji, organizacji politycznych i społecznych, spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych oraz zarządów budynków komunalnych;
4) przedsiębiorstw i zakładów pracy, obiektów i placówek oświatowo-wychowawczych, kulturalnych, rozrywkowych, gastronomicznych, baz transportowych, inwestycji budowlanych, banków i placówek handlowych, w tym obiektów, obszarów i urządzeń podlegających obowiązkowej ochronie na podstawie odrębnych przepisów;
5) tras przebiegu linii komunikacji miejskiej i międzymiastowej, dworców, przystanków, stacji benzynowych, pogotowia technicznego, informacji turystycznej, hoteli, obiektów służby zdrowia i obiektów sportowych.
§ 12
Na podstawie prowadzonego rozpoznania, dzielnicowy zgłasza kierownikowi rewiru dzielnicowych lub innemu policjantowi, o którym mowa w § 7, wnioski i propozycje, co do liczby oraz rozmieszczenia służb patrolowych i czasu pełnienia przez nie służby, z jednoczesnym wskazaniem propozycji konkretnych przedsięwzięć w stosunku do osób podejrzewanych o popełnianie przestępstw i wykroczeń.
§ 13
Dzielnicowy realizuje zadania profilaktyki społecznej, w szczególności, przez:
1) inspirowanie i organizowanie działań i przedsięwzięć o charakterze profilaktycznym i prewencyjnym, współdziałając z innymi policjantami;
2) inicjowanie i uczestniczenie w spotkaniach organizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego, szkoły lub organizacje mogące przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz zwalczania patologii;
3) informowanie mieszkańców o występujących zagrożeniach i udzielanie instrukcji o sposobach zabezpieczania się, zachowania się w określonych sytuacjach oraz organizowania się w celu poprawy bezpieczeństwa;
4) utrzymywanie kontaktu z ofiarami przestępstw oraz inicjowanie działań mających na celu rozwiązanie problemu strachu, a także organizowanie doradztwa dla tej grupy osób;
5) przeciwdziałanie przemocy w rodzinie.
§ 14
W zakresie ścigania sprawców przestępstw i wykroczeń dzielnicowy jest obowiązany do:
1) natychmiastowego podjęcia niezbędnych czynności służbowych po uzyskaniu informacji lub ujawnieniu faktu popełnienia przestępstwa lub wykroczenia, w szczególności do:
a) udzielenia pomocy ofiarom – do momentu przybycia służb ratowniczych,
b) zabezpieczenia miejsca zdarzenia przed zatarciem śladów i dowodów – do momentu przybycia grupy operacyjno-dochodzeniowej,
c) ustalenia świadków zdarzenia, osób pokrzywdzonych oraz rysopisów sprawców;
2) podejmowania czynności zmierzających do ustalenia miejsca pobytu lub ujęcia osób poszukiwanych oraz do odzyskiwania przedmiotów utraconych w wyniku przestępstwa lub wykroczenia, bądź służących do ich popełnienia;
3) bieżącej analizy stanu bezpieczeństwa w swoim rejonie służbowym;
4) zbierania i przekazywania informacji mogących przyczynić się do ustalenia sprawcy czynu niedozwolonego i udowodnienia mu winy.
§ 15
1. Zakres zadań dzielnicowego pełniącego służbę, na terenach miejskich nie obejmuje:
1) prowadzenia postępowań sprawdzających i przygotowawczych;
2) prowadzenia spraw dotyczących osób poszukiwanych i zaginionych;
3) pełnienia takich form służby, jak:
a) konwojowa,
b) ochronna,
c) dyżurna,
d) dochodzeniowo-śledcza w dyspozycji dyżurnego jednostki organizacyjnej Policji.
2. Dzielnicowy pełniący służbę, na terenach miejskich i pozamiejskich – na polecenie kierownika jednostki organizacyjnej Policji, w szczególnie uzasadnionych przypadkach – może być skierowany do pełnienia służby patrolowej pod warunkiem, że rejon patrolu obejmował będzie rejon służbowy tego dzielnicowego albo rejon służbowy tego dzielnicowego i rejon służbowy z nim sąsiadujący.
§ 16
1. Dzielnicowy pełniący służbę na terenach pozamiejskich – na polecenie kierownika jednostki organizacyjnej Policji, w szczególnie uzasadnionych przypadkach – może:
1) prowadzić postępowania sprawdzające i przygotowawcze w sprawach o przestępstwa popełnione w jego rejonie służbowym;
2) wykonywać zadania, o których mowa w § 15 ust. 1 pkt 3.
2. Komendant powiatowy (miejski, rejonowy) Policji określi katalog przestępstw, w związku z którymi dzielnicowy może prowadzić postępowania sprawdzające i przygotowawcze.
§ 17
Kierownik jednostki organizacyjnej Policji, przydzielając dzielnicowemu do realizacji inne zadania, w szczególności:
1) wykonywanie czynności związanych z przyjęciem zawiadomienia o przestępstwie lub wykroczeniu;
2) wykonywanie czynności w ramach pomocy prawnej;
3) prowadzenie czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia
jest obowiązany zapewnić dzielnicowemu możliwości właściwej realizacji jego podstawowych zadań.
§ 18
1. Dzielnicowy prowadzi:
1) notatnik służbowy;
2) teczkę rejonu, której wzór stanowi załącznik do niniejszego zarządzenia;
3) dokumentację, określoną w innych przepisach prawnych.
2. Dopuszcza się prowadzenie dokumentacji, o której mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, w formie elektronicznej.
Rozdział 3
Zakres zadań i obowiązków kierownika rewiru dzielnicowych
§ 19
Do obowiązków kierownika rewiru dzielnicowych lub innego policjanta, o którym mowa w § 7, w zakresie nadzoru i organizacji służby, należy w szczególności:
1) kierowanie pracą podległych policjantów i udzielanie im niezbędnej pomocy w rozwiązywaniu trudniejszych spraw oraz wykonywaniu skomplikowanych czynności;
2) zapewnienie dzielnicowym aktualnej informacji o bieżących wydarzeniach mających znaczenie dla ich pracy;
3) organizowanie odpraw służbowych z dzielnicowymi w celu właściwego ukierunkowania ich pracy i stwarzania warunków do wymiany doświadczeń;
4) inicjowanie współdziałania dzielnicowych z przedstawicielami organów administracji publicznej, instytucji, szkół, zakładów pracy, organizacji społecznych i młodzieżowych oraz samorządu mieszkańców – w ochronie porządku i bezpieczeństwa publicznego;
5) przekazywanie koordynatorowi szczebla komendy powiatowej (miejskiej, rejonowej) Policji informacji mających znaczenie dla koordynacji służby;
6) sporządzanie okresowych grafików służby poszczególnych dzielnicowych z określeniem czasu jej pełnienia dostosowanych do potrzeb wynikających z rozpoznania, aktualnego stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w rejonie dzielnicowego oraz wniosków i propozycji dzielnicowego;
7) prowadzenie ewidencji przydzielonych dzielnicowemu spraw oraz przestrzeganie właściwego i terminowego ich załatwienia;
8) prowadzenie bieżącej współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi jednostki organizacyjnej Policji;
9) motywowanie dzielnicowych do podnoszenia poziomu kwalifikacji zawodowych;
10) udział we wstępnych czynnościach na miejscu zdarzeń, wymagających osobistego nadzoru nad czynnościami wykonywanymi przez dzielnicowych;
11) uczestniczenie bądź konsultowanie przedsięwzięć w procesie tworzenia programów prewencyjnych;
12) przyjmowanie obywateli w sprawach dotyczących pracy dzielnicowych.
§ 20
Kierownikowi rewiru dzielnicowych lub innemu policjantowi, o którym mowa w § 7, nie przydziela się do prowadzenia postępowań sprawdzających i przygotowawczych oraz spraw dotyczących osób poszukiwanych i zaginionych.
§ 21
Kierownik rewiru dzielnicowych lub inny policjant, o którym mowa w § 7, na bieżąco rozlicza każdego dzielnicowego z wykonania zadań służbowych oraz przestrzegania dyscypliny służbowej. Formę, rozliczenia określa kierownik jednostki organizacyjnej Policji.
§ 22
Kierownik rewiru dzielnicowych lub inny policjant, o którym mowa w § 7, przedkłada kierownikowi jednostki organizacyjnej Policji pisemne wnioski w sprawie utworzenia, zniesienia lub zmiany rejonów oraz obsady personalnej stanowisk dzielnicowych w podległym rewirze.
§ 23
1. Kierownik rewiru dzielnicowych lub inny policjant, o którym mowa w § 7, prowadzi:
1) książkę, kontroli spraw przydzielonych dzielnicowemu;
2) książkę, odpraw do służby dzielnicowych;
3) ewidencje, wyników pracy dzielnicowych.
2. Dopuszcza się prowadzenie dokumentacji, o której mowa w ust. 1, w formie elektronicznej.
Rozdział 4
Przepisy końcowe
§ 24
Traci moc zarządzenie nr 15 Komendanta Głównego Policji z dnia 23 września 1999 r. w sprawie metod i form wykonywania zadań przez dzielnicowego i kierownika rewiru dzielnicowych (Dz. Urz. KGP Nr 15, poz. 107).
§ 25
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 15 czerwca 2007 r.
Komendant Główny Policji
Konrad Kornatowski
Załącznik do zarządzenia nr 528 Komendanta
Głównego Policji z dnia 6 czerwca 2007 r.
WZÓR – TECZKA REJONU
- Data ogłoszenia: 2007-06-20
- Data wejścia w życie: 2007-06-15
- Data obowiązywania: 2012-04-28
- Dokument traci ważność: 2013-04-29
- ZARZĄDZENIE NR 921 KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI z dnia 11 września 2008 r. zmieniające zarządzenie w sprawie form i metod wykonywania zadań przez dzielnicowego i kierownika rewiru dzielnicowych
- ZARZĄDZENIE NR 115 KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI z dnia 13 kwietnia 2012 r. zmieniające zarządzenie w sprawie form i metod wykonywania zadań przez dzielnicowego i kierownika rewiru dzielnicowych
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA