REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2004 nr 13 poz. 70
POROZUMIENIE KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 6 lipca 2004 r.
o współdziałaniu w zakresie strategii zmierzającej do poprawy stanu bezpieczeństwa na obszarach kolejowych
zawarte w Warszawie dnia 6 lipca 2004 r. pomiędzy:
Komendantem Głównym Policji
– nadinsp. Leszkiem Szrederem,
02-514 Warszawa,
ul. Puławska 148/150;
Komendantem Głównym Straży Granicznej
– gen. dyw. Józefem Klimowiczem,
02-514 Warszawa,
Al. Niepodległości 100;
Komendantem Głównym Żandarmerii Wojskowej
– gen. bryg. Bogusławem Packiem,
00-909 Warszawa,
ul. Koszykowa 82c;
a Spółką „Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna” z siedzibą w Warszawie ul. Szczęśliwicka 62, wpisaną do Rejestru Przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy XIX Wydz. Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000019193 zwaną dalej „PKP S.A.”, reprezentowaną przez:
1. Macieja Męclewskiego – Prezesa Zarządu – Dyrektora Generalnego,
2. Radosława Żołnierzaka – Członka Zarządu – Dyrektora ds. Rozwoju.
Strony, mając na względzie bezpieczeństwo pasażerów, przewożonych koleją towarów oraz należyte utrzymanie szlaków kolejowych, jak również:
– oceniając dotychczasową współpracę jednostek organizacyjnych Policji, Straży Granicznej i Żandarmerii Wojskowej ze Spółkami Grupy PKP w dziedzinie bezpieczeństwa i porządku publicznego na obszarach kolejowych, dworcach i w ich okolicach, w pojazdach kolejowych, jako niezbędną, celową i przynoszącą pozytywne efekty,
– dostrzegając potrzebę wprowadzenia rozwiązań uwzględniających zmiany funkcjonowania kolei, wynikające z restrukturyzacji Polskich Kolei Państwowych Spółki Akcyjnej,
– w celu dalszej poprawy bezpieczeństwa osób i przeciwdziałania zakłóceniom porządku publicznego na obszarach kolejowych, na dworcach, w pojazdach kolejowych,
– w celu stworzenia możliwości wszechstronnej wymiany informacji i doświadczeń Stron związanych z poprawą bezpieczeństwa i porządku publicznego na obszarach kolejowych, na dworcach, w pojazdach kolejowych,
– w celu przeciwdziałania, rozpoznawania i neutralizowania sytuacji zagrożenia terroryzmem,
uzgodniły co następuje:
§ 1
1. Strony będą współdziałać na podstawie „Strategii działań zmierzających do poprawy stanu bezpieczeństwa na obszarach kolejowych”, stanowiącej załącznik do niniejszego Porozumienia, zwanej dalej „Strategią”.
2. Strategia będzie:
1) realizowana przez Spółki Grupy PKP, komendy wojewódzkie Policji i Komendę Stołeczną Policji, a także oddziały Straży Granicznej oraz jednostki organizacyjne Żandarmerii Wojskowej na podstawie własnego rozpoznania zagrożeń;
2) koordynowana i monitorowana odpowiednio przez PKP S.A. Centralę, Komendę Główną Policji, Komendę Główną Straży Granicznej, Komendę Główną Żandarmerii Wojskowej.
3. Zakres prowadzonych działań będzie zmierzać do uzyskania możliwie jak największej ilości danych niezbędnych dla zapewnienia pożądanego stanu bezpieczeństwa na obszarach kolejowych.
4. Strategia stanowi podstawę do sporządzania lokalnych strategii bezpieczeństwa i porządku publicznego na obszarach kolejowych przez zainteresowane podmioty na podstawie aktualnych informacji dotyczących eksploatowanych linii kolejowych, stacji przeładunku towarów oraz pociągów pasażerskich zagrożonych przestępstwami lub wykroczeniami.
§ 2
Strategia obejmuje następujące obszary działań:
1) bezpieczeństwo w pociągach pasażerskich;
2) bezpieczeństwo na dworcach, przystankach i stacjach;
3) bezpieczeństwo przewozów przesyłek towarowych;
4) przeciwdziałanie, rozpoznawanie i neutralizowanie zagrożeń terrorystycznych;
5) działalność profilaktyczno-zapobiegawczą;
6) współpracę z mediami.
§ 3
Strony, każda w zakresie własnych zadań i kompetencji, zapewnią realizację zadań dotyczących:
1) rozpoznawania i przeciwdziałania przestępczości dokonywanej na szkodę podróżnych;
2) wzajemnego przekazywania informacji o zagrożeniach;
3) prowadzenia działań w pociągach na najbardziej zagrożonych szlakach kolejowych oraz na terenach wytypowanych dworców;
4) odbywania cyklicznych spotkań koordynatorów spółek przewozowych, Straży Ochrony Kolei, Policji, Straży Granicznej, Żandarmerii Wojskowej;
5) koordynowania wykonywania patroli Straży Ochrony Kolei, Żandarmerii Wojskowej, Straży Granicznej i Policji;
6) rozszerzenia systemu monitoringu na stacjach i dworcach a także, jeśli będzie to konieczne, i w pociągach;
7) określenia i wprowadzenia niezbędnych przedsięwzięć mających na celu poprawę bezpieczeństwa przewozu towarów, w szczególności paliw stałych;
8) opracowania i wdrożenia procedur postępowania na wypadek zaistnienia wydarzenia nadzwyczajnego na obszarach kolejowych;
9) kontrolowania gotowości własnych sił do podjęcia działań w zakresie eliminowania efektów wydarzeń nadzwyczajnych;
10) konsultowania propozycji wprowadzania zmian organizacyjnych mających wpływ na transport towarów niebezpiecznych i usług świadczonych społeczeństwu w aspekcie wydarzeń nadzwyczajnych;
11) prowadzenia szeroko zakrojonej działalności profilaktyczno-zapobiegawczej, mającej na celu poprawę jakości i bezpieczeństwa podróży w przewozach pasażerskich, ograniczenia skali kradzieży części taboru oraz innych kradzieży na szlakach kolejowych;
12) udziału w posiedzeniach Centralnego i wojewódzkich zespołów ds. bezpieczeństwa na obszarach kolejowych.
§ 4
1. Dla zapewnienia i maksymalnego usprawnienia procesu podejmowania decyzji oraz w celu koordynacji działań powołuje się Centralny Zespół ds. Bezpieczeństwa na obszarach kolejowych, w skład którego wchodzą przedstawiciele:
1) Policji wyznaczeni przez Komendanta Głównego Policji;
2) Straży Granicznej wyznaczeni przez Komendanta Głównego Straży Granicznej;
3) Żandarmerii Wojskowej wyznaczeni przez Komendanta Głównego Żandarmerii Wojskowej;
4) PKP S.A. i Spółek Grupy PKP wyznaczeni w odrębnym trybie przez PKP S.A.
2. Do zadań Centralnego Zespołu ds. Bezpieczeństwa na obszarach kolejowych należą:
1) ocena i analiza stanu bezpieczeństwa podróżnych na dworcach kolejowych i w pociągach oraz przewożonego mienia;
2) nadzór nad realizacją strategii działania w zakresie poprawy bezpieczeństwa podróżnych, mienia będącego własnością PKP S.A. oraz przewożonych towarów;
3) ścisła współpraca w zakresie poprawy bezpieczeństwa na obszarach kolejowych pomiędzy Spółkami Grupy PKP, Policją, Strażą Graniczną i Żandarmerią Wojskową;
4) nadzór nad pracą wojewódzkich zespołów ds. bezpieczeństwa na obszarach kolejowych.
3. Prace Centralnego Zespołu ds. Bezpieczeństwa na obszarach kolejowych organizuje Komendant Główny Policji.
4. Na terenie województw powołuje się wojewódzkie zespoły ds. bezpieczeństwa na obszarach kolejowych, w skład których wchodzą przedstawiciele:
1) komendantów wojewódzkich/Stołecznego Policji;
2) właściwych terytorialnie komendantów oddziałów Straży Granicznej;
3) właściwych terytorialnie komendantów oddziałów Żandarmerii Wojskowej;
4) właściwych terytorialnie komendantów oddziałów okręgowych Straży Ochrony Kolei;
5) właściwych terytorialnie zakładów Spółek Grupy PKP.
5. W pracach wojewódzkich zespołów ds. bezpieczeństwa na obszarach kolejowych mogą uczestniczyć przedstawiciele innych podmiotów.
6. Do zadań wojewódzkich zespołów ds. bezpieczeństwa na obszarach kolejowych należy:
1) określenie kierunków działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa;
2) prowadzenie działalności profilaktyczno-zapobiegawczej;
3) bieżące rozpoznawanie i analizowanie istniejących zagrożeń;
4) stworzenie warunków logistycznego zabezpieczenia realizacji planowanych przedsięwzięć.
7. Prace wojewódzkich zespołów ds. bezpieczeństwa na obszarach kolejowych organizują komendanci wojewódzcy/ Stołeczny Policji.
§ 5
Wszelkie zmiany porozumienia wymagają formy pisemnej.
§ 6
Niniejsze porozumienie zostało zawarte na czas nieokreślony i może być rozwiązane przez każdą ze stron z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia.
§ 7
Porozumienie wchodzi w życie z dniem podpisania przez Strony.
§ 8
Porozumienie zostało sporządzone w czterech jednobrzmiących egzemplarzach po jednym egzemplarzu dla każdej ze Stron.
KOMENDANT GŁÓWNY POLICJI |
| PREZES ZARZĄDU DYREKTOR GENERALNY |
KOMENDANT GŁÓWNY |
| CZŁONEK ZARZĄDU |
| KOMENDANT GŁÓWNY ŻANDARMERII WOJSKOWEJ |
|
Załącznik do porozumienia
o współdziałaniu w zakresie strategii
zmierzającej do poprawy stanu bezpieczeństwa
na obszarach kolejowych zawartego
w Warszawie w dniu 6 lipca 2004 r.
Strategia działań zmierzających do poprawy stanu bezpieczeństwa na obszarach kolejowych
Zmiany restrukturyzacyjne zachodzące w funkcjonowaniu Spółek Grupy PKP, a także nasilające się zjawiska przestępczości na obszarach kolejowych skłaniają wszystkie podmioty działające na rzecz bezpieczeństwa i porządku publicznego do opracowania programu, mającego na celu zmniejszenie niekorzystnych zjawisk, wpływających na komfort podróżowania oraz bezpieczeństwo przewozów.
Program taki w postaci „Strategii działań zmierzających do poprawy stanu bezpieczeństwa na obszarach kolejowych” przedstawiono poniżej przy założeniu, że:
1) strategia będzie realizowana przez wszystkie Spółki Grupy PKP, w tym Straż Ochrony Kolei w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Policję, Straż Graniczną i Żandarmerię Wojskową;
2) działania objęte programem będą monitorowane i koordynowane przez PKP S.A. Centralę przy udziale przedstawicieli Komendy Głównej Policji, Komendy Głównej Straży Granicznej, Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej;
3) zakres prowadzonych działań będzie zmierzał do zatrzymania wzrostu przestępczości przeciwko zdrowiu i życiu oraz mieniu na obszarach kolejowych oraz wprowadzenia takich rozwiązań organizacyjnych, które mobilizowałyby do aktywnego uczestnictwa zainteresowanych Spółek Grupy PKP w działaniach na rzecz poprawy stanu bezpieczeństwa;
4) sporządzeniem lokalnych strategii bezpieczeństwa i porządku publicznego na obszarach kolejowych będą zainteresowane wszystkie podmioty posiadające dostęp do informacji związanych z eksploatacją linii kolejowych, stacjami przeładunkowymi oraz pociągami pasażerskimi zagrożonymi przestępstwami lub wykroczeniami.
Do podstawowych zagrożeń na obszarach kolejowych należą:
1) przestępstwa przeciwko zdrowiu i życiu pasażerów;
2) przestępstwa przeciwko mieniu pasażerów;
3) podrabianie dokumentów uprawniających do ulgowych przejazdów;
4) kradzieże przewożonego przez kolej mienia, w szczególności paliw stałych;
5) kradzieże mienia należącego do PKP S.A. i Spółek Grupy PKP, a w szczególności metali;
6) kradzieże mienia należącego do infrastruktury kolejowej (np. bocznice kolejowe, magazyny, trakcje).
Podstawą prawną do realizacji przyjętych założeń współdziałania poszczególnych służb w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa przewozów pasażerskich i towarów są ustawy określające przedmiot ochrony:
– ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 86, poz. 789 z późniejszymi zmianami), gdzie w rozdziale 4 „Bezpieczeństwo transportu kolejowego” art. 17, rozdziale 10 „Ochrona porządku na obszarze kolejowym”, art. 58–64 oraz rozdziale 5 „Przewozy towarów niebezpiecznych”, art. 26–28, określa się zasady postępowania w celu zapewnienia bezpiecznego przewozu pasażerów i towarów oraz przestrzegania zasad właściwego korzystania ze szlaków kolejowych i obiektów infrastruktury kolejowej;
– ustawa z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. Nr 30, poz. 179 z późniejszymi zmianami), która w art. 1 ust. 2, pkt 2 stanowi: „Do podstawowych zadań Policji należą: ochrona bezpieczeństwa i porządku publicznego, w tym zapewnienie spokoju w miejscach publicznych oraz w środkach publicznego transportu i komunikacji publicznej, w ruchu drogowym i na wodach przeznaczonych do powszechnego korzystania”;
– ustawa z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1399 z późniejszymi zmianami), która w art. 1 ust. 2, pkt 5 stanowi: „Do zadań Straży Granicznej należy: zapewnienie bezpieczeństwa w komunikacji międzynarodowej i porządku publicznego w zasięgu terytorium przejścia granicznego, a w zakresie właściwości Straży Granicznej – także w strefie nadgranicznej.”;
– ustawa z dnia 24 sierpnia 2001 r. o Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organach porządkowych (Dz. U. Nr 123, poz. 1353), która w art. 4, ust. 1, pkt 2, stanowi: „Ochranianie porządku publicznego na terenach i obiektach jednostek wojskowych oraz w miejscach publicznych”.
Głównymi celami budowania „Strategii działań zmierzających do poprawy stanu bezpieczeństwa na obszarach kolejowych” są:
1) usprawnienie współdziałania pomiędzy PKP S.A. i Spółkami Grupy PKP, Policją, Strażą Graniczną i Żandarmerią Wojskową;
2) określenie zakresu współpracy pomiędzy ww. podmiotami i ich odpowiedzialności za realizację przedsięwzięć w wyznaczonych obszarach;
3) powstrzymanie wzrostu liczby przestępstw i wykroczeń na obszarach kolejowych, a w konsekwencji poprzez wdrożone rozwiązania dążenie do ich ograniczania;
4) wypracowanie zasad współdziałania pomiędzy wszystkimi podmiotami w sytuacji wystąpienia zdarzeń o charakterze kryzysowym na obszarach kolejowych.
Właściwa realizacja zadań przez poszczególne służby współdziałające w zakresie utrzymania bezpieczeństwa i porządku na obszarach kolejowych, dworcach i w ich okolicach, w pojazdach kolejowych możliwa będzie przy spełnieniu wymogów stawianych w zakresie wymienionych niżej obszarów działania:
I. Bezpieczeństwo w pociągach pasażerskich.
II. Bezpieczeństwo na dworcach, przystankach, stacjach.
III. Bezpieczeństwo przewozów przesyłek towarowych.
IV. Przeciwdziałanie, rozpoznawanie i neutralizowanie sytuacji kryzysowych.
V. Działalność profilaktyczno-zapobiegawcza.
VI. Współpraca z mediami.
I. Bezpieczeństwo w pociągach pasażerskich
W celu zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa w pociągach pasażerskich należy przeprowadzić następujące przedsięwzięcia, poprawiające organizację wykonania zadań przez poszczególne podmioty:
1) określić zasady przekazywania przez pracowników Spółek Grupy PKP informacji o występujących zagrożeniach w pociągach pasażerskich. Zasady takie w szczególności powinny dotyczyć pracowników Spółek Grupy PKP wchodzących w skład załóg pociągów, którzy w celu zapewnienia natychmiastowej reakcji po zauważeniu podejrzanego zdarzenia, otrzymaniu informacji od pasażera lub innej osoby powinni niezwłocznie powiadomić funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei, Policji lub Straży Granicznej;
2) uruchomić bezpłatny telefon interwencyjny dla zgłaszania wydarzeń na obszarze kolejowym z możliwością przekierowania do najbliższej jednostki Straży Ochrony Kolei;
3) określić zasady pozyskiwania, rejestrowania, analizowania i wykorzystania informacji o zagrożeniach dla podróżnych. Straż Ochrony Kolei realizując to zadanie, po uzgodnieniu z Policją zarejestrowanych zdarzeń, cyklicznie, nie rzadziej jak raz w miesiącu, przekazuje dane dotyczące zagrożeń spółkom przewozowym;
4) organizować działania prewencyjne przez Policję z udziałem Straży Ochrony Kolei, Żandarmerii Wojskowej, Straży Granicznej na najbardziej zagrożonych trasach w wytypowanych pociągach krajowych, międzynarodowych oraz w pociągach podmiejskich. Współpraca w tej dziedzinie powinna polegać na trafnym wytypowaniu zagrożeń oraz takim współdziałaniu, aby kierować działania na najbardziej zagrożone obszary. Ponadto należy podjąć starania zmierzające do włączenia straży gminnych/miejskich w zabezpieczanie porządku w pociągach podmiejskich;
5) prowadzić działania operacyjne na wytypowanych dworcach oraz w pociągach pasażerskich na najbardziej zagrożonych trasach. Policja oraz Straż Graniczna na podstawie analizy wydarzeń na obszarach kolejowych, biorąc w szczególności pod uwagę zdarzenia skierowane przeciwko zdrowiu, życiu i mieniu pasażerów, będą prowadziły działania operacyjne zmierzające do zatrzymania sprawców przestępstw;
6) koordynować wykonywanie patroli Straży Ochrony Kolei, Straży Granicznej, Żandarmerii Wojskowej i Policji;
7) wymieniać informacje o planowanych patrolach, które prowadzone będą na terenie więcej niż jednego województwa;
8) Straż Ochrony Kolei i Straż Graniczna będą aktywnie współdziałać w zakresie poprawy bezpieczeństwa podróżnych w pociągach pasażerskich oraz wymiany informacji o przebywaniu nielegalnych imigrantów w strefie nadgranicznej;
9) wprowadzić patrole Straży Ochrony Kolei i służb bezpieczeństwa zagranicznych operatorów pomiędzy stacjami granicznymi zainteresowanych państw włączając funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei i służb współdziałających w skład załóg kolejowych – każda ze służb wykonuje patrole wyłącznie na terytorium państwa operatora;
10) przeciwdziałać obrzucaniu pociągów kamieniami lub innymi przedmiotami:
a) Spółki Grupy PKP w ramach obowiązujących przepisów i instrukcji zobowiążą pracowników do natychmiastowego powiadamiania Straży Ochrony Kolei o zaobserwowanych grupach osób postronnych znajdujących się w pobliżu torów kolejowych. Koordynacja działań podjętych po otrzymaniu informacji o obrzuceniu pociągu kamieniami bądź innymi przedmiotami należy do Straży Ochrony Kolei,
b) Straż Ochrony Kolei zorganizuje spotkania z młodzieżą na terenie szkół na temat zagrożeń na obszarach kolejowych, w których uczestniczyć będą jej przedstawiciele i przedstawiciele spółek przewozowych;
11) zabezpieczać przejazdy grup uczestników imprez masowych:
c) przejazdy grup uczestników imprez masowych Policja realizuje na podstawie wytycznych Komendanta Głównego Policji. Wytyczne będą omawiane na spotkaniach koordynatorów,
d) Spółki Grupy PKP zorganizują instruktaż dla pracowników biorących udział w przewozach uczestników imprez masowych.
Spółki przewozów pasażerskich Grupy PKP dla umożliwienia realizacji zadań wynikających z niniejszej Strategii umożliwią umundurowanym funkcjonariuszom Policji, Straży Granicznej i Żandarmerii Wojskowej korzystanie z przejazdów bez ponoszenia kosztów przez ww. służby. Dla przejazdu funkcjonariuszy w ubraniu cywilnym zasady przejazdów zostaną określone w drodze odrębnych uregulowań.
II. Bezpieczeństwo na dworcach, przystankach i stacjach
W celu poprawy bezpieczeństwa na dworcach, przystankach i stacjach:
1) zarządcy infrastruktury dworca zapewnią oznaczenie siedzib jednostek Policji i Straży Ochrony Kolei poprzez wywieszenie tablic informacyjnych. Na dworcach w miejscach ogólnie dostępnych zapewnią wgląd do wyciągu z przepisów porządkowych obowiązujących na terenie dworca;
2) informacje o zagrożeniach należy przekazywać w trakcie roboczych spotkań wojewódzkiego zespołu koordynacyjnego. W przypadku stwierdzenia rażących nieprawidłowości i wystąpienia nagłego zagrożenia zarządca dworca na bieżąco informuje Straż Ochrony Kolei lub Policję. Pracowników spółek Grupy PKP i zatrudnione inne podmioty pełniące całodobowe dyżury należy zobligować do bieżącego informowania o zaistniałych zdarzeniach;
3) należy rozszerzyć i instalować system monitoringu między innymi na dworcach i przystankach o znacznym zagrożeniu przestępczością oraz na innych dworcach i przystankach wytypowanych przez wojewódzkie zespoły koordynacyjne. PKP S.A. winny wyznaczyć podmiot odpowiedzialny za obsługę, naprawę i konserwację systemu monitoringu:
a) system monitoringu należy rozszerzyć na następujących dworcach: Szczecin, Poznań, Gdynia Główna, Łódź Fabryczna,
b) system monitoringu należy zainstalować na następujących dworcach i przystankach: Katowice, Bydgoszcz Główna, Gliwice, Bielsko-Biała, przystanki warszawskie;
4) Straż Ochrony Kolei we współdziałaniu z Policją, Żandarmerią Wojskową, Strażą Graniczną obejmie ochroną wytypowane dworce, przystanki najbardziej zagrożone przestępczością i zjawiskami patologicznymi. Ponadto należy podjąć starania zmierzające do włączenia straży gminnych/miejskich w podejmowane działania w tym zakresie.
5) należy zamykać dworce na noc w czasie przerwy technologicznej w celu uniknięcia obecności niepożądanych osób. Należy wprowadzić obowiązek dla osób przebywających w poczekalniach posiadania ważnego biletu na przejazd z możliwością przebywania w poczekalniach osób odprowadzających;
6) należy określić lokalizację miejsc oraz pomieszczeń i ich ewentualne nieodpłatne przekazanie dla Policji na terenie dworca PKP na wniosek kierownika jednostki Policji w razie zaistnienia takiej potrzeby.
III. Bezpieczeństwo przewozów przesyłek towarowych i mienia Spółek Grupy PKP
W celu poprawy stanu bezpieczeństwa przewozów przesyłek towarowych i mienia Spółek Grupy PKP należy:
1) określić zasady przekazywania przez pracowników Spółek Grupy PKP informacji o zagrożeniach dla przewożonych towarów i mienia Spółek Grupy PKP;
2) wyposażyć nastawnie na szlakach najbardziej zagrożonych kradzieżami przesyłek w bezpośrednią łączność ze Strażą Ochrony Kolei lub Policją;
3) doposażyć Straż Ochrony Kolei w sprzęt niezbędny do realizacji postawionych przed nią zadań (np. samochody, noktowizory, środki łączności);
4) prowadzić działania skierowane na rozpoznanie i eliminację zorganizowanych grup przestępczych;
5) wprowadzić skuteczne metody i sposoby zabezpieczenia wagonów przed dostępem do towarów osób nieuprawnionych;
6) zabezpieczać na bieżąco oraz odzyskiwać usypy paliw stałych, złomu i innych towarów;
7) płynnie prowadzić ruch pociągów i eliminować bezzasadne postoje pociągów;
8) eliminować ograniczenia prędkości pociągów na szlakach najbardziej zagrożonych kradzieżami;
9) określić podmioty Grupy PKP odpowiedzialne za bezpieczeństwo towarów na poszczególnych etapach procesu przewozowego;
10) utrzymywać szlaki i przyległe tereny w należytym stanie, tj. bez zadrzewień i elementów mogących służyć do wykładania przeszkód;
11) sukcesywnie instalować na stacjach towarowych i postojowych system monitoringu;
12) objąć ochroną bezpośrednią Straży Ochrony Kolei miejsca najbardziej zagrożone na szlakach, stacjach i torach odstawczych;
13) konsekwentnie wykorzystywać przez poszkodowane Spółki Grupy PKP proces adhezyjny wobec sprawców przestępstw przeciwko mieniu, którzy zostali zatrzymani i prowadzone jest postępowanie karne;
14) kontrolować punkty skupu złomu pod kątem znajdowania się w nich mienia kolejowego i powierzonego do przewozu, korzystając z pomocy pracowników Spółek Grupy PKP;
15) kontrolować legalność pochodzenia paliw stałych i płynnych sprzedawanych sposobem obwoźnym;
16) wprowadzić patrole Straży Ochrony Kolei i służb bezpieczeństwa zagranicznych operatorów pomiędzy stacjami granicznymi zainteresowanych państw włączając funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei i służb współdziałających w skład załóg kolejowych – każda ze służb wykonuje patrole wyłącznie na terytorium państwa operatora.
IV. Przeciwdziałanie, rozpoznawanie i neutralizowanie sytuacji kryzysowych
Czerpiąc z doświadczeń ostatnich lat oraz biorąc pod uwagę przewidywane zagrożenia wynikające z zadań realizowanych przez Spółki Grupy PKP oraz ze zwiększonego udziału Polski w walce ze światowym terroryzmem należy:
1) opracować plany działania zawierające procedury postępowania na wypadek zaistnienia wydarzeń nadzwyczajnych na obszarach kolejowych;
2) określić tryb analizowania wydarzeń nadzwyczajnych i aktualizowania planów działania;
3) określić kalendarz wspólnych ćwiczeń kontrolujących gotowość sił do przeciwdziałania wydarzeniom nadzwyczajnym z zaangażowaniem Spółek Grupy PKP;
4) włączyć Straż Ochrony Kolei w system radiowej łączności na kanale ratunkowym;
5) określić kalendarz kontroli zabezpieczenia przesyłek niebezpiecznych przewożonych koleją. Przynajmniej raz w miesiącu kontrolować zabezpieczenie przewożonych koleją towarów niebezpiecznych. Kontrole powinny być przeprowadzane przy współpracy Straży Ochrony Kolei, Transportowego Dozoru Technicznego i Państwowej Straży Pożarnej;
6) konsultować z Policją i Państwową Strażą Pożarną propozycje wprowadzania zmian organizacyjnych mających wpływ na transport towarów niebezpiecznych i usług świadczonych społeczeństwu w aspekcie wydarzeń nadzwyczajnych;
7) egzekwować przestrzeganie przez pracowników „Zasad postępowania w przypadku zagrożenia działaniem terrorystycznym (zgłoszenia o podłożonym, znalezionym ładunku wybuchowym na terenie lub w obiekcie jednostki wykonawczej Spółki)” – (pismo Podsekretarza Stanu MSWiA L. dz. AP/443-62(3)/98/MS z dnia 30 września 1998 r.).
W realizacji powyższych zadań wiodącą rolę pełnią Zarządcy Infrastruktury – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., PKP Szybka Kolej Miejska Sp. z o.o., PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Sp. z o.o., PKP Warszawska Kolej Dojazdowa Sp. z o.o. przy udziale innych merytorycznie zainteresowanych Spółek Grupy PKP, Policji, Żandarmerii Wojskowej, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz jednostek samorządu terytorialnego.
V. Działalność profilaktyczno-zapobiegawcza
W zakresie działalności profilaktyczno-zapobiegawczej należy:
1) kontynuować program szkoleń pracowników Spółek Grupy PKP związanych z obsługą pasażerów i obsługą stacji postojowych w zakresie poprawy stopnia przygotowania personelu do zadań, obejmujący następującą tematykę:
a) identyfikacja podejrzanych zdarzeń (terroryzm),
b) sposoby reagowania,
c) przekazywanie informacji o zagrożeniach i zdarzeniach,
d) zachowanie się w stosunku do napastnika, osób zakłócających spokój, osób podejrzanych,
e) zachowanie się w stosunku do podróżnego, któremu zagraża niebezpieczeństwo (ostrzeżenie przed zagrożeniem) oraz w stosunku do podróżnego poszkodowanego,
f) formy współpracy z pracownikami innych Spółek i organami bezpieczeństwa;
2) wprowadzić szczegółowe programy szkoleń dla każdej Spółki Grupy PKP i jej jednostek organizacyjnych z uwzględnieniem warunków miejscowych;
3) wprowadzić szkolenia z wybranych zagadnień psychologii (np. komunikacja interpersonalna) dla personelu związanego z obsługą podróżnych;
4) wdrożyć szkolenia dla funkcjonariuszy Policji, Żandarmerii Wojskowej i Straży Granicznej z zakresu poruszania się po torach, budowy wagonów towarowych i pasażerskich, znajomości planów orientacyjnych, używania podstawowych sygnałów;
5) szkolić drużyny trakcyjne, manewrowych, rewidentów itd. z zakresu bezpieczeństwa życia i mienia;
6) informować pasażerów na dworcach i w pociągach (piktogramy, plany dojścia do jednostek Policji, Straży Ochrony Kolei i innych);
7) zabezpieczać tabor i jego elementy tak, by utrudnić dokonanie kradzieży części;
8) kontynuować wymianę elementów wykonanych z materiałów podatnych na kradzież (stopy metali lekkich przedstawiające dużą wartość rynkową) na elementy ze stali, plastiku (np. półki, popielniczki, listwy, pokrywy, linki) oraz stosować odpowiednie ich zabezpieczenie;
9) stosować zasadę „zerowej tolerancji” na wszelkie najdrobniejsze przejawy naruszenia obowiązujących norm prawnych. Natychmiast reagować na naruszanie porządku szczególnie na dworcach i w pociągach oraz na pozostałych obszarach kolejowych;
10) udostępnić Policji katalog rzeczy najczęściej kradzionych;
11) zwrócić się do podmiotów udzielających koncesji na otwarcie punktów skupu metali i złomu o nałożenie obowiązku posiadania katalogów rzeczy najczęściej kradzionych na prowadzących ww. punkty skupu;
12) wykorzystywać informacje zawarte w skargach i wnioskach pasażerów oraz osób postronnych;
13) współpracować z Policją w zakresie pracy operacyjnej poprzez przekazywanie informacji o występujących zagrożeniach na obszarach kolejowych. Instalować w wagonach ukryte kamery w celu monitorowania osób, których zachowanie może wskazywać na to, że mogą dokonywać przestępstw;
14) wprowadzić obowiązek składania raportów o podejrzanych wydarzeniach i osobach przez rewizorów i pracowników firm posiadających uprawnienia do kontroli biletów;
15) dokonywać jazd kontrolnych przez pracowników administracji upoważnionych do przeprowadzania kontroli, szczególnie na odcinkach zagrożonych;
16) opracować koncepcję możliwości instalacji kamer w składach pociągów przy naprawach głównych i zakupie nowych pojazdów;
17) wprowadzić obowiązek przekazywania przez wszystkich pracowników biorących udział w procesie przewozowym (w tym maszynistów) z każdej jazdy pociągu pisemnej informacji o zdarzeniach i zaobserwowanych podejrzanych osobach z podaniem lokalizacji i czasu. W sytuacjach szczególnego zagrożenia informacja musi być natychmiast przekazywana drogą telefoniczną lub radiową;
18) prowadzić wspólne działania mające na celu ujęcie w budżecie państwa, budżecie samorządów terytorialnych kwot na częściowe pokrycie nakładów inwestycyjnych na urządzenia techniczne i monitoring podnoszące bezpieczeństwo na obszarach kolejowych;
19) przy nagłośnionych składach informować o konieczności zgłaszania wszelkich uwag i zastrzeżeń do kierownika pociągu (przy czym powinien być podany numer telefonu komórkowego załogi pociągu);
20) okresowo wymieniać doświadczenia i wdrażać rozwiązania, które na poszczególnych obszarach przyczyniły się do poprawy bezpieczeństwa;
21) edytować komunikaty ostrzegające przed zagrożeniem w formie plakatów, komunikatów megafonowych typu „Prosimy o zwrócenie uwagi na rzeczy osobiste podczas wsiadania do pociągu”;
22) informować pasażerów o zagrożeniach pożarowych i przypominać o bezwzględnym zakazie palenia tytoniu w miejscach niedozwolonych;
23) wprowadzić cykliczne comiesięczne spotkania koordynatorów Spółek Grupy PKP, Straży Ochrony Kolei, Straży Granicznej i Policji pod kierownictwem koordynatora Policji w celu określenia miejsc i pociągów zagrożonych na swoim terenie oraz w strefie nadgranicznej;
24) perony stacji zagrożonych przestępstwami na szkodę podróżnego wyposażyć w system monitoringu (PKP S.A. wskaże podmiot, który będzie odpowiedzialny za monitoring);
25) niezwłocznie przesyłać przez koordynatorów Spółek Grupy PKP dokumentację dotyczącą wydarzeń do miejscowego koordynatora Policji i Straży Ochrony Kolei.
VI. Współpraca z mediami
W zakresie współpracy z mediami należy:
1) dążyć do współdziałania rzeczników prasowych Policji, Żandarmerii Wojskowej, Straży Granicznej, PKP S.A. i Spółek Grupy PKP;
2) współpracować z lokalną prasą, radiem, telewizją przybliżając pasażerom problematykę związaną z przebywaniem na obszarach kolejowych w celu podniesienia poczucia bezpieczeństwa;
3) prowadzić politykę medialną zmierzającą do zaniechania usprawiedliwiania warunkami socjalno-bytowymi przestępstw popełnianych przeciwko mieniu;
4) informować na stronach internetowych lokalnych i centralnej o aktualnej sytuacji dotyczącej bezpieczeństwa na obszarach kolejowych oraz udzielać w tym zakresie porad.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Harmonogram realizacji postanowień „Strategii działań zmierzających do poprawy stanu bezpieczeństwa na obszarach kolejowych” stanowi integralną część strategii.
Załącznik
do „Strategii działań zmierzających
do stanu bezpieczeństwa
na obszarach kolejowych”
Harmonogram realizacji Strategii działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa na obszarach kolejowych | ||||
I. Realizacja zadań w zakresie bezpieczeństwa w pociągach pasażerskich | ||||
Lp. | Zadanie | Termin realizacji | Realizujący | Nadzorujący |
1. | Określenie zasad przekazywania przez pracowników Spółek Grupy PKP informacji o występujących zagrożeniach w pociągach pasażerskich. | 30.07.2004 r. | SOK, KGP, PKP Intercity sp. z o.o., PKP Przewozy Regionalne PKP sp. z o.o., PKP WKD sp. z o.o., PKP SKM sp. z o.o. | KGP, KGSG, KGŻW, KSOK |
2. | Uruchomienie bezpłatnego telefonu interwencyjnego SOK. |
| SOK | KSOK |
3. | Określenie zasad pozyskiwania, rejestrowania, analizowania i wykorzystania informacji o zagrożeniach dla podróżnych. | 30.07.2004 r. | KWP, SOK, jednostki terenowe ŻW, oddziały SG, Zakłady Spółek Grupy PKP | KGP, KGŻW, KGSG, |
4. | Organizowanie i prowadzenie przez Policję z udziałem SOK, ŻW, SG działań prewencyjnych na najbardziej zagrożonych trasach w wytypowanych pociągach krajowych, międzynarodowych oraz w pociągach podmiejskich. | praca ciągła | KWP przy współpracy Zakładów PKP Intercity sp. z o.o. i PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o., oddziały okręgowych SOK, jednostek terenowych ŻW, SG | KGP, KGŻW, KGSG, KSOK |
5. | Prowadzenie działań operacyjnych w wytypowanych pociągach pasażerskich na najbardziej zagrożonych trasach. | praca ciągła | Jednostki terenowe Policji, SG | KWP, KGSG |
6. | Koordynowanie wykonywania patroli SOK, SG, ŻW i Policji. | praca ciągła | KWP, jednostki terenowe ŻW, oddziały SG, oddziały okręgowe SOK przy współpracy Zakładów PKP Intercity sp. z o.o. i PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o. | KGP, KGŻW, KGSG, KSOK |
7. | Określenie zasad wymiany informacji o patrolach. | 30.07.2004 r. | KSOK, KGP, KGSG, KGŻW |
|
8. | Bieżąca współpraca i wymiana informacji w strefie nadgranicznej pomiędzy SOK a SG. | praca ciągła | SOK i SG | KGSG, KSOK |
9. | Wprowadzenie patroli SOK i służb bezpieczeństwa zagranicznych operatorów pomiędzy stacjami granicznymi zainteresowanych państw włączając funkcjonariuszy SOK i służb współdziałających pracowników w skład załóg kolejowych – każda ze służb wykonuje patrole wyłącznie na terytorium państwa operatora. | 30.07.2004 r. | SOK, oddziały SG | KGSG, KSOK |
10. | Określenie zasad powiadamiania o zagrożeniach obrzucania pociągów kamieniami lub innymi przedmiotami. | 30.07.2004 r. | SOK, KWP, PKP PLK S.A., PKP CARGO S.A., PKP Intercity sp. z o.o., PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o., PKP WKD sp. z o.o., PKP SKM sp. z o.o. | KGP, PKP S.A. |
11. | Określenie zasad koordynowania działaniami po uzyskaniu informacji o obrzuceniu pociągu kamieniami lub innymi przedmiotami. | 30.07.2004 r. | Jednostki terenowe Policji i SOK | KWP, KSOK |
12. | Opracowanie kalendarza spotkań profilaktycznych z młodzieżą z terenów zagrożonych obrzucaniem pociągów. | 30.07.2004 r. | Oddziały Rejonowe SOK | KSOK |
13. | Prowadzenie instruktażu dla pracowników Spółek Grupy PKP na temat przejazdów pociągami uczestników imprez masowych. | praca ciągła | Spółki Grupy PKP. Szkolenie własne na podstawie wytycznych z KWP | PKP S.A., KGP |
14. | Określenie zasad przejazdu uczestników imprez, uroczystości i zgromadzeń środkami kolejowego transportu publicznego. | 30.09.2004 r. | KGP, PKP S.A. |
|
II. Realizacja zadań w zakresie bezpieczeństwa na dworcach, przystankach i stacjach | ||||
Lp. | Zadanie | Termin realizacji | Realizujący | Nadzorujący |
1. | Oznaczenie dworców kolejowych informacjami dotyczącymi zarządcy, jednostek Policji, SOK itp. | 30.07.2004 r. | PKP S.A. Centrala – Zakłady Gospodarowania Nieruchomościami | PKP S.A. |
2. | Określenie zasad informowania Policji i SOK przez zarządców dworców o zagrożeniach. | 30.07.2004 r. | Biuro Gospodarowania Nieruchomościami w Centrali PKP S.A., SOK | PKPS.A., KSOK, KWP |
3. | Rozszerzenie i instalowanie systemu monitoringu na dworcach i przystankach o znacznym zagrożeniu przestępczością oraz na innych dworcach i przystankach wytypowanych przez wojewódzkie zespoły koordynacyjne. | praca ciągła | PKP S.A. Centrala – Zakłady Gospodarowania Nieruchomościami Zakłady PKP PLK, PKP WKD sp. z o.o., PKP SKM sp. z o.o., Telekomunikacja Kolejowa sp. z o.o. | PKP S.A., PKP PLK S.A. |
4. | Objęcie ochroną wytypowanych dworców, przystanków najbardziej zagrożonych przestępczością i zjawiskami patologicznymi. | praca ciągła | SOK, jednostki terenowe Policji, ŻW i SG | PKP S.A. KWP, KGŻW, KGSG |
5. | Określenie zasad zamykania dworców w porze nocnej w celu przeciwdziałania przebywania na obszarach kolejowych osób niepożądanych. | praca ciągła | PKP S.A. Centrala – Zakłady Gospodarowania Nieruchomościami | KWP, PKP S.A. |
6. | Wytypowanie przez PKP S.A., na podstawie oceny dokonywanej przez właściwego kierownika jednostki Policji i stwierdzeniu potrzeby funkcjonowania Policji na terenie dworca kolejowego, lokalizacji miejsc i pomieszczeń i ich ewentualne nieodpłatne udostępnienie. | praca ciągła | KPP/KMP/KRP, KWP, PKP S.A. Centrala – Zakłady Gospodarowania Nieruchomościami | KWP, PKP S.A. |
III. Realizacja zadań w zakresie bezpieczeństwa przewozu przesyłek towarowych i mienia Spółek Grupy PKP | ||||
Lp. | Zadanie | Termin realizacji | Realizujący | Nadzorujący |
1. | Określenie zasad przekazywania przez pracowników Spółek Grupy PKP informacji o zagrożeniach dla przewożonych towarów i mienia Spółek Grupy PKP. | 30.09.2004 r. | Spółki Grupy PKP, SOK, KWP | PKP S.A., KSOK, KGP |
2. | Wyposażenie posterunków ruchu na szlakach najbardziej zagrożonych kradzieżami przesyłek w bezpośrednią łączność z SOK lub Policją. | 30.09.2004 r. | PKP PLK S.A., PKP CARGO S.A., SOK | PKP S.A. |
3. | Określenie zakresu doposażenia SOK w sprzęt umożliwiający skuteczne przeciwdziałanie kradzieżom. | 30.09.2004 r. | PKP PLK S.A. | PLK S.A. |
4. | Prowadzenie planowych działań ukierunkowanych na zwalczanie kradzieży przesyłek. | praca ciągła | SOK | KSOK |
5. | Określenie sposobów zabezpieczania wagonów towarowych przed nieuprawnionym otwieraniem. | praca ciągła | PKP CARGO S.A. | PKP S.A. |
6. | Uzgodnienie zasad zabezpieczania i usuwania usypów przewożonych towarów. | praca ciągła | PKP PLK S.A., PKP CARGO S.A. | PKP S.A. |
7. | Określenie na szlakach zagrożonych kradzieżami zasad płynnego prowadzenia ruchu pociągów. | praca ciągła | PKP PLK S.A. | PLK S.A. |
8. | Poprawa stanu nawierzchni kolejowych w celu eliminowania ograniczeń prędkości na szlakach najbardziej zagrożonych. | praca ciągła | PKP PLK S.A. | PLK S.A. |
9. | Określenie podmiotów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo towarów na poszczególnych etapach procesu przewozowego. | 30.09.2004 r. | PKP PLK S.A., PKP CARGO S.A., SOK | PKP S.A. |
10. | Określenie kalendarza przeglądu szlaków kolejowych oraz uporządkowania terenu w celu przeciwdziałania kradzieżom. | 30.09.2004 r. | PKP PLK S.A., PKP CARGO S.A., SOK | PKP S.A. |
11. | Sukcesywne instalowanie na stacjach towarowych i postojowych systemu monitoringu. | praca ciągła | PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o., PKP Intercity sp. z o.o., Telekomunikacja Kolejowa sp. z o.o. PKP CARGO S.A., PKP PLK S.A. | PKP S.A. |
12. | Objęcie ochroną bezpośrednią miejsc najbardziej zagrożonych na szlakach, stacjach i torach odstawczych. | praca ciągła | PKP PLK S.A, PKP CARGO S.A., PKP Intercity sp. z o.o., PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o., PKP WKD sp. z o.o., PKP SKM sp. z o.o., PKP LHS sp. z o.o. | PKP S.A. |
13. | Określenie obowiązku uczestniczenia poszkodowanych w wyniku kradzieży podmiotów kolejowych w postępowaniu adhezyjnym. | praca ciągła | PKP PLK S.A., PKP CARGO S.A., PKP Intercity sp. z o.o., PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o., PKP WKD sp. z o.o., PKP SKM sp. z o.o., PKP LHS sp. z o.o. | PKP S.A. |
14. | Prowadzenie planowych działań ukierunkowanych na kontrolowanie punktów skupu metali nieżelaznych. | praca ciągła | Jednostki terenowe Policji, PKP PLK S.A., PKP CARGO S.A., PKP Intercity sp. z o.o., PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o., WKD, SKM sp. z o.o., LHS sp. z o.o. | KWP, PKP S.A. |
15. | Kontrolowanie legalności paliw stałych i płynnych sprzedawanych sposobem obwoźnym. | praca ciągła | Jednostki terenowe Policji | KWP |
16. | Określenie i uzgodnienie zasad zabezpieczenia transportów przed kradzieżą pomiędzy stacjami granicznymi. | praca ciągła | SOK, oddziały SG i PKP CARGO S.A. | KSOK, PKP S.A., KGSG |
IV. Realizacja zadań w zakresie przeciwdziałania, rozpoznawania i neutralizowania sytuacji kryzysowych | ||||
Lp. | Zadanie | Termin realizacji | Realizujący | Nadzorujący |
1. | Opracowywanie planów działania zawierających procedury postępowania na wypadek zaistnienia wydarzeń nadzwyczajnych. | 30.07.2004 r. | Zakłady Spółek Grupy PKP, jednostki terenowe ŻW i oddziały SG | PKP S.A., PKP PLK S.A, KWP, KGŻW, KGSG |
2. | Określenie trybu analizowania wydarzeń nadzwyczajnych i aktualizowania planów działania. | 30.07.2004 r. | Zakłady Spółek Grupy PKP, jednostki terenowe, ŻW, oddziały SG KWP | PKP S.A., PKP PLK S.A., KGP, KGŻW, KGSG |
3. | Określenie kalendarza wspólnych ćwiczeń kontrolujących gotowość sił do przeciwdziałania wydarzeniom nadzwyczajnym. | 30.07.2004 r. | Zakłady Spółek Grupy PKP, KWP, jednostki terenowe ŻW i oddziały SG | PKP S.A., PKP PLK S.A., KGP, KGŻW, KGSG |
4. | Włączenie SOK w system radiowej łączności na kanale ratunkowym. | 30.09.2004 r. | SOK | PKP PLK S.A. |
5. | Określenie kalendarza kontroli zabezpieczenia przesyłek niebezpiecznych przewożonych koleją. | 30.07.2004 r. | PKP CARGO S.A., PKP LHS sp. z o.o., SOK | PKP S.A. |
6. | Określenie zasad konsultowania z Policją i Państwową Strażą Pożarną zmian organizacyjnych mających wpływ na transport przesyłek niebezpiecznych. | 30.07.2004 r. | Zakłady Spółek Grupy PKP, KWP | PKP S.A., PKP PLK S.A., PKP LHS sp. z o.o. , PKP CARGO S.A., KGP |
7. | Zapoznanie pracowników kolei z zasadami postępowania w wypadku zagrożenia działaniem terrorystycznym. | praca ciągła | Spółki Grupy PKP | PKP S.A. |
V. Realizacja zadań w zakresie działalności profilaktyczno-zapobiegawczej | ||||
Lp. | Zadanie | Termin realizacji | Realizujący | Nadzorujący |
1. | Określenie kalendarza szkoleń dla pracowników PKP zajmujących się obsługą podróżnych i stacji postojowych w zakresie terroryzmu, przekazywania informacji, przeciwdziałania zagrożeniom, sposobu zachowania się w razie zagrożenia itp. | 30.07.2004 r. | Zakłady Spółek Grupy PKP, Oddziały Okręgowe SOK, KWP, jednostki terenowe ŻW, oddziały SG | KGP, KGŻW, KGSG, Spółki Grupy PKP S.A., KSOK |
2. | Wyposażenie dworców i pociągów w piktogramy informujące o jednostkach Policji, SOK itp. | 30.07.2004 r. | PKP S.A. Centrala – Zakłady Gospodarowania Nieruchomościami we współpracy z Zakładami PKP Intercity sp. z o.o., PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o., PKP SKM sp. zo.o., PKP WKD sp. z o.o. | PKP S.A. |
3. | Określenie i uzgodnienie harmonogramu zmodyfikowania wyposażenia taboru w sposób utrudniający dokonywanie kradzieży. | 30.07.2004 r. | Zakłady Spółek Grupy PKP, PKP CARGO S.A. | Spółki Grupy PKP, PKP S.A. |
4. | Wymienianie elementów wykonanych z materiałów podatnych na kradzież (stopy metali lekkich przedstawiające dużą wartość rynkową) na elementy ze stali, plastiku (np. półki, popielniczki, listwy, pokrywy, linki itp.) oraz stosowanie odpowiedniego ich zabezpieczenia. | praca ciągła | PKP PLK S.A., PKP CARGO S.A., PKP Intercity sp. z o.o., PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o., PKP WKD sp. z o.o., PKP SKM sp. z o.o. | PKP S.A. |
5. | Stosowanie zasady „zerowej tolerancji” na wszelkie najdrobniejsze przejawy naruszenia obowiązujących norm prawnych. Natychmiastowe reagowanie na łamanie ładu i porządku szczególnie na dworcach i w pociągach oraz na pozostałych obszarach kolejowych. | praca ciągła | SOK, jednostki terenowe Policji, SG i ŻW, Spółki Grupy PKP | PKP S.A., KWP, KGSG, KGŻW |
6. | Wyposażenie Policji w katalog części najczęściej kradzionych. | 30.10.2004 r. | Spółki Grupy PKP | PKP S.A. |
7. | Wystąpienie do właściwych podmiotów o nałożenie obowiązku posiadania przez punkty skupu katalogu najczęściej kradzionych elementów wyposażenia wagonów. | 30.10.2004 r. | Spółki Grupy PKP | PKP S.A. |
8. | Określenie sposobu wykorzystywania informacji uzyskiwanych od podróżnych o zagrożeniach na obszarach kolejowych. | 30.07.2004 r. | PKP PLK S.A., PKP CARGO S.A., PKP Intercity sp. z o.o., PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o., PKP WKD sp. z o.o., PKP SKM sp. z o.o., SOK i KWP | PKP S.A., KGP |
9. | Współdziałanie z Policją w zakresie pracy operacyjnej poprzez przekazywanie informacji o występujących zagrożeniach na obszarach kolejowych. Instalowanie w wagonach ukrytych kamer w celu monitorowania osób, których zachowanie może wskazywać na to, że mogą dokonywać przestępstw. | praca ciągła | Jednostki terenowe Policji, SOK, Spółki Grupy PKP | PKP S.A., KWP |
10. | Wprowadzenie obowiązku składania raportów o podejrzanych wydarzeniach przez rewizorów i pracowników firm posiadających uprawnienia do kontroli biletów. | praca ciągła | PKP PLK S.A., PKP CARGO S.A., PKP Intercity sp. z o.o., PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o., PKP WKD sp. z o.o., PKP SKM sp. z o.o., SOK | PKP S.A., KWP |
11. | Określenie kalendarza jazd kontrolnych pracowników Spółek Grupy PKP upoważnionych do dokonywania kontroli. | 30.07.2004 r. | PKP PLK S.A., PKP CARGO S.A., PKP Intercity sp. z o.o., PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o., PKP WKD sp. z o.o., PKP SKM sp. z o.o., PKP LHS sp. z o.o. | PKP S.A. |
12. | Opracowanie koncepcji instalowania kamer w naprawianych lub kupowanych wagonach. | praca ciągła | PKP Intercity sp. z o.o., PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o., PKP WKD sp. z o.o. i PKP SKM sp. z o.o. | PKP S.A. |
13. | Określenie sposobu przekazywania informacji o zagrożeniach, przez maszynistów, bez ujawniania danych osobowych. | praca ciągła | PKP CARGO S.A., PKP PLK S.A., SOK | PKP S.A., KWP |
14. | Wprowadzenie obowiązku przekazywania przez wszystkich pracowników biorących udział w procesie przewozowym (w tym maszynistów) z każdej jazdy pociągu pisemnej informacji o zdarzeniach i zaobserwowanych podejrzanych osobach z podaniem lokalizacji i czasu. W sytuacjach szczególnego zagrożenia informacja musi być natychmiast przekazywana drogą telefoniczną lub radiową. | praca ciągła | PKP PLK S.A., PKP CARGO S.A., PKP Intercity sp. z o.o., PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o., SOK, PKP WKD sp. z o.o., PKP SKM sp. z o.o., PKP LHS sp. z o.o. | PKP S.A., KWP |
15. | Wypracowanie zasad instalacji monitoringu na zagrożonych dworcach. | 30.10.2004 r. | PKP S.A. Centrala – Zakłady Gospodarowania Nieruchomościami Telekomunikacja Kolejowa sp. z o.o. z zainteresowanymi spółkami | PKP S.A. |
16. | W nagłośnionych składach informowanie o konieczności zgłaszania uwag i zastrzeżeń do kierownika pociągu, podając numer telefonu komórkowego załogi pociągu. | Do 30.07.2004 r. | Zakłady PKP Intercity sp. z o.o. i PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o., PKP WKD sp. z o.o., PKP SKM sp. z o.o. | PKP Intercity sp. z o.o., PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o. |
17. | Okresowe wymienianie doświadczeń i wdrażanie rozwiązań, które na poszczególnych obszarach przyczyniły się do poprawy bezpieczeństwa. | praca ciągła | SOK, Zakłady Spółek Grupy PKP, jednostki terenowe Policji | PKP S.A., KSOK, KWP |
18. | Edytowanie komunikatów ostrzegających przed zagrożeniem w formie plakatów, komunikatów megafonowych typu „Prosimy o zwrócenie uwagi na rzeczy osobiste podczas wsiadania do pociągu”. | praca ciągła | PKP Intercity sp. z o.o., PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o., PKP WKD sp. z o.o., PKP SKM sp. z o.o. | PKP S.A. |
19. | Informowanie pasażerów o zagrożeniach pożarowych i przypominanie o bezwzględnym zakazie palenia tytoniu w miejscach niedozwolonych. | praca ciągła | PKP Intercity sp. z o.o., PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o., PKP WKD sp. z o.o., PKP SKM sp. z o.o. | PKP S.A. |
20. | Organizowanie spotkań koordynatorów Spółek przewozowych, SOK, Straży Granicznej, Żandarmerii Wojskowej i Policji pod kierownictwem koordynatora Policji w celu określenia miejsc i pociągów zagrożonych na swoim terenie oraz w strefie nadgranicznej. | praca ciągła | PKP Intercity sp. z o.o., PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o., PKP WKD sp. z o.o., PKP SKM sp. zo.o., KWP, oddziały SG, jednostki terenowe ŻW, Policji, SOK | KSOK, PKP S.A., KGSG, KGP |
21. | Wyposażenie peronów stacji zagrożonych przestępstwami na szkodę podróżnego w system monitoringu (PKP S.A. wskaże podmiot, który będzie odpowiedzialny za monitoring). | praca ciągła | PKP PLK S.A., Telekomunikacja Kolejowa sp. z o.o. we współpracy z PKP S.A. Centrala –Zakładami Gospodarowania Nieruchomościami | PKP S.A. | ||
22. | Niezwłoczne przesyłanie przez koordynatorów Spółek przewozowych dokumentacji o wydarzeniach do miejscowego koordynatora Policji i SOK. | praca ciągła | Zakłady PKP Intercity sp. z o.o., PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o., PKP WKD sp. z o.o., PKP SKM sp. z o.o. | PKP Intercity, PKP Przewozy Regionalne, WKD, PKP SKM, PKP S.A. | ||
VI. Realizacja zadań w zakresie współpracy z mediami | ||||||
Lp. | Zadanie | Termin realizacji | Realizujący | Nadzorujący | ||
1. | Dążenie do współdziałania rzeczników prasowych Policji, Żandarmerii Wojskowej, Straży Granicznej, PKP S.A. i Spółek Grupy PKP. | praca ciągła | KWP, jednostki terenowe Policji, ŻW, oddziały SG, Spółki Grupy PKP | PKP S.A., KGP, KGSG, KGŻW, Centrale Spółek Grupy PKP | ||
2. | Przybliżenie pasażerom problematyki związanej z przebywaniem na obszarach kolejowych w celu podniesienia poczucia bezpieczeństwa poprzez współpracę z lokalną prasą, radiem, telewizją. | praca ciągła | KWP, jednostki terenowe Policji, ŻW, oddziały SG, Spółki Grupy PKP | PKP S.A., KGP, KGSG, KGŻW, Centrale Spółek Grupy PKP | ||
3. | Prowadzenie polityki medialnej zmierzającej do zaniechania usprawiedliwiania popełnianych przestępstw przeciwko mieniu warunkami socjalno-bytowymi. | praca ciągła | KWP, jednostki terenowe Policji, ŻW, oddziały SG, Spółki Grupy PKP | PKP S.A., KGP, KGSG, KGŻW, Centrale Spółek Grupy PKP | ||
4. | Na stronach internetowych informowanie o aktualnej sytuacji dotyczącej bezpieczeństwa na obszarach kolejowych oraz udzielanie w tym zakresie porad. | praca ciągła | KWP, jednostki terenowe Policji, ŻW, oddziały SG, Spółki Grupy PKP | PKP S.A., KGP, KGSG, KGŻW, Centrale Spółek Grupy PKP |
Indeks nazw:
PKP S.A. – Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna,
KSOK – Komenda Straży Ochrony Kolei w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.,
SOK – Straż Ochrony Kolei w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.,
KGP – Komenda Główna Policji,
KGŻW – Komenda Główna Żandarmerii Wojskowej,
ŻW – Żandarmeria Wojskowa,
KGSG – Komenda Główna Straży Granicznej,
SG – Straż Graniczna,
KWP - Komendy Wojewódzkie Policji,
PKP CARGO S.A.,
PKP PLK S.A. – PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna,
Telekomunikacja Kolejowa sp. z o.o. – PKP Telekomunikacja Kolejowa spółka z o.o.,
PKP Intercity sp. z o.o. – Intercity spółka z o.o.,
PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o. – PKP Przewozy Regionalne spółka z o.o.,
PKP WKD sp. z o.o. – PKP Warszawska Kolej Dojazdowa spółka z o.o.,
PKP LHS sp. z o.o. – PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa spółka z o.o.,
PKP SKM sp. z o.o. – PKP Szybka Kolej Miejska spółka z o.o.
- Data ogłoszenia: 2004-07-30
- Data wejścia w życie: 2004-07-06
- Data obowiązywania: 2004-07-06
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA