REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2003 nr 4 poz. 13
DECYZJA NR 25 KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 5 lutego 2003 r.
w sprawie zorganizowania i przeprowadzenia egzaminu oficerskiego dla policjantów, którzy ukończyli szkolenie wyższe zawodowe dla absolwentów szkół wyższych – specjalizacja kryminalna, zrealizowane w dniach 14.01 – 25.07.2002 r.
§ 1
1. Egzamin oficerski, zwany dalej „egzaminem”, zorganizuje i przeprowadzi Wyższa Szkoła Policji w Szczytnie.
2. W celu zorganizowania i przeprowadzenia egzaminu Komendant – Rektor Wyższej Szkoły Policji powoła komisję egzaminacyjną zwaną dalej „komisją”, w skład której wejdą przedstawiciele Komendanta Głównego Policji z właściwego merytorycznie biura i Wyższej Szkoły Policji.
3. Nabór policjantów – kandydatów na egzamin oficerski prowadzi Wyższa Szkoła Policji w Szczytnie.
§ 2
Egzamin składa się z:
1) testu wiedzy;
2) sprawdzianu umiejętności zawodowych;
3) rozmowy kwalifikacyjnej,
przeprowadzonych na zasadach i w trybie określonym w decyzji.
§ 3
1. Test wiedzy trwa 80 minut i składa się z 80 pytań zawierających 4 odpowiedzi, z których tylko jedna jest poprawna, punktowanych w skali 0–1 punkt.
2. Zaliczenie testu wiedzy następuje po uzyskaniu przez policjanta minimum 48 punktów i stanowi podstawę dopuszczenia do sprawdzianu umiejętności zawodowych.
§ 4
1. Sprawdzian umiejętności zawodowych polega na wykonaniu zadania praktycznego, opracowanego na podstawie katalogu zadań i umiejętności określonych w programie ramowym szkolenia wyższego zawodowego dla absolwentów szkół wyższych – specjalizacja kryminalna.
2. Za wykonanie zadania praktycznego, o którym mowa w ust. 1, policjant może uzyskać od 0 do 40 punktów.
3. Zaliczenie sprawdzianu umiejętności zawodowych następuje po uzyskaniu przez policjanta minimum 24 punktów i stanowi podstawę dopuszczenia do rozmowy kwalifikacyjnej.
§ 5
1. Rozmowa kwalifikacyjna ma na celu sprawdzenie umiejętności stosowania przez policjanta posiadanej wiedzy i doświadczenia zawodowego związanych z realizacją zadań na zajmowanym przez niego stanowisku oraz ocenę jego cech określonych w załączniku do decyzji.
2. Z przeprowadzonej rozmowy kwalifikacyjnej policjant może uzyskać od 0 do 40 punktów.
3. Zaliczenie rozmowy kwalifikacyjnej następuje po uzyskaniu przez policjanta minimum 24 punktów.
§ 6
1. Suma punktów uzyskanych przez policjanta z testu wiedzy, sprawdzianu umiejętności zawodowych oraz rozmowy kwalifikacyjnej stanowi podstawę określenia oceny, z jaką policjant złożył egzamin oficerski, według następującej skali ocen:
1) 0–95 punktów – ocena 1 (niedostateczna);
2) 96–108 punktów – ocena 2 (dopuszczająca);
3) 109–121 punktów – ocena 3 (poprawna);
4) 122–134 punkty – ocena 4 (dobra);
5) 135–147 punktów – ocena 5 (bardzo dobra);
6) 148–160 punktów – ocena 6 (wyróżniająca).
2. Brak zaliczenia którejkolwiek z trzech części egzaminu oficerskiego skutkuje przerwaniem egzaminu i wystawieniem policjantowi oceny niedostatecznej.
3. Zaliczeń i egzaminów poprawkowych nie przeprowadza się.
§ 7
Policjant, który złożył egzamin oficerski, otrzymuje świadectwo złożenia egzaminu oficerskiego.
§ 8
O wyniku egzaminu oficerskiego Komendant – Rektor Wyższej Szkoły Policji powiadamia pisemnie Dyrektora Biura Kadr i Szkolenia Komendy Głównej Policji oraz przełożonego policjanta właściwego w sprawach osobowych.
§ 9
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.
Komendant Główny Policji:
gen. insp. Antoni Kowalczyk
Załącznik do decyzji nr 25
Komendanta Głównego Policji
z dnia 5 lutego 2003 r.
Cechy pozytywne i negatywne kandydata obserwowane podczas rozmowy kwalifikacyjnej
Standardy zawodowe i etyczne:
Cechy pozytywne:
● bezstronność i sprawiedliwość,
● takt w rozmowach, wrażliwość w doborze słów,
● panowanie nad sobą,
● spokój i pewność siebie w stresowych sytuacjach,
● poczucie dumy z samorealizacji,
● poczucie dumy z wykonywanego zawodu.
Cechy negatywne:
● okazywanie obojętności,
● działanie nierozważne, bez uwzględnienia odczuć innych osób,
● brak elastyczności w stosunkach z innymi osobami,
● egocentryzm, brak taktu, obcesowość,
● arogancja, nadużywanie władzy,
● stwarzanie napięć,
● przejawianie stronniczości lub uprzedzeń,
● podważanie ustanowionych procedur,
● brak dumy ze swej sprawności lub wyglądu,
● brak dumy z pracy w Policji.
Komunikacja
Cechy pozytywne:
● mówi wyraźnie i zwięźle,
● wymowny, płynny i przekonujący mówca,
● dostosowuje styl komunikacji do potrzeb publiczności,
● zadaje pytania, dąży do pełnego zrozumienia wypowiedzi innych osób.
Cechy negatywne:
● mówi niejasno lub niewyraźnie,
● wypowiedzi nie zawierają potrzebnych informacji,
● nie zwraca uwagi na wypowiedzi innych osób,
● często przerywa innym osobom.
Motywacja własna
Cechy pozytywne:
● zainteresowanie pracą,
● wytrwałość w obliczu trudności i przeszkód,
● ciągłe uaktualnianie wiedzy zawodowej,
● dążenie do osiągania wyznaczonych celów,
● ciągłe śledzenie osiąganych przez siebie postępów,
● planowanie i organizowanie pracy.
Cechy negatywne:
● apatia,
● tendencja do negatywnego postrzegania spraw,
● brak zaangażowania w wykonywanie zadań i pracę,
● łatwe poddawanie się w obliczu problemów,
● brak uaktualniania wiedzy zawodowej,
● unikanie pracy lub odpowiedzialności,
● brak zorganizowania w podejściu do zarządzania pracą.
Podejmowanie decyzji
Cechy pozytywne:
● szybko i dokładnie przyswaja sobie informacje i nabywa doświadczenie,
● wnikliwie i sprawnie korzysta z posiadanej wiedzy i doświadczenia,
● jest obiektywny, decyzje podejmuje bez uprzedzeń,
● będąc pod presją podejmuje decyzje racjonalnie i bezstronnie,
● zmienia, wyjaśnia lub broni decyzji w świetle późniejszych informacji,
● myśli o skutkach swego działania,
● przewiduje problemy i stara się je rozwiązać w odpowiednim czasie.
Cechy negatywne:
● przyjmuje informacje bez dociekania ich prawdziwości lub dokładności,
● podejmując decyzje kieruje się osobistymi uprzedzeniami,
● podejmuje decyzje zbyt subiektywnie,
● unika podejmowania decyzji,
● niezdecydowany: podjęcie decyzji trwa zbyt długo,
● podejmując decyzje nie opiera się na uzyskanych doświadczeniach,
● po podjęciu decyzji zbytnio upiera się przy niej pomimo nowych lub odmiennych informacji.
Kreatywność i innowacyjność
Cechy pozytywne:
● dochodzi do innowacyjnych i możliwych do zrealizowania w praktyce rozwiązań problemów,
● poszukuje nowych dróg wykonywania pracy, mając na uwadze konieczność jej ulepszania,
● docenia uczciwie nowe pomysły,
● przedstawia praktyczne plany innowacyjnych zmian,
● wspiera wdrażanie nowych praktyk.
Cechy negatywne:
● brak oryginalnych pomysłów,
● wykazuje nieuzasadniony upór przy każdej zmianie w stosunku do tradycyjnego podejścia,
● brak wyobraźni,
● jest zawsze zadowolony z istniejącego stanu rzeczy, nie dąży do ulepszeń,
● ma „klapki na oczach”,
● cechuje się brakiem wrażliwości i brakiem reakcji.
Przywództwo
Cechy pozytywne:
● wyraźnie wytycza innym kierunek,
● wyznacza realistyczne cele zespołowe,
● uznaje i chwali dobrą pracę,
● przydziela pracę bezstronnie,
● konsultuje się z innymi i dąży do poznania ich poglądów,
● przekazuje zespołowi informacje,
● okazuje osobiste zaangażowanie poprzez interesowanie się zdarzeniami i incydentami,
● jest pewny siebie w stosunkach z personelem i społeczeństwem,
● jest osobiście zainteresowany, wspiera i zachęca zespół.
Cechy negatywne:
● nie wywiera wpływu na zespół i nie motywuje go,
● unika stosunków z ludźmi,
● zachęca do przekazywania informacji w górę, drogą służbową, a nie zachęca do przekazywania ich w dół i w poziomie,
● brakuje mu wiarygodności w stosunkach z innymi,
● nie wytycza lub nie wyjaśnia kierunku,
● nie wie kiedy ingerować, a kiedy nie ingerować w zaistniałą sytuację,
● nie włącza zespołu do pracy,
● czuje się niepewnie wobec zgromadzonego personelu lub w publicznych wystąpieniach.
- Data ogłoszenia: 2003-02-25
- Data wejścia w życie: 2003-02-05
- Data obowiązywania: 2003-02-05
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA