REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2002 nr 12 poz. 93

WYTYCZNE NR 5 KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI

z dnia 23 sierpnia 2002 r.

w sprawie zasad organizacji i trybu wykonywania przez Policję zadań związanych z przejazdami środkami kolejowego transportu publicznego uczestników imprez, uroczystości i zgromadzeń

Tekst pierwotny

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

1. W celu zapewnienia porządku publicznego na trasach przejazdu uczestników imprez, uroczystości i zgromadzeń, zwanych dalej „uczestnikami imprez”, środkami kolejowego transportu publicznego komendy wojewódzkie Policji (Komenda Stołeczna Policji) i podległe jednostki organizacyjne Policji, zwane dalej „jednostkami Policji” – na podstawie decyzji komendanta wojewódzkiego Policji (Komendanta Stołecznego Policji) organizują i wykonują zabezpieczenie przejazdu uczestników imprez.

2. Decyzję o zasadności realizacji zabezpieczenia przejazdu uczestników imprez podejmuje się na podstawie analizy zgromadzonych w toku rozpoznania informacji dotyczących:

1) zagrożeń wynikających ze znanych i prognozowanych zachowań oraz zamiarów grup pseudokibiców klubów sportowych, subkultur młodzieżowych, fanów muzyki, demonstrantów itp.;

2) występujących antagonizmów pomiędzy grupami pseudokibiców klubów sportowych, subkultur młodzieżowych, fanów muzyki, demonstrantów itp.;

3) gruntownej znajomości terminarza rozgrywek sportowych, terminów i miejsc organizowania imprez o charakterze kulturalnym i rozrywkowym, terminów i miejsc urządzania pikiet i demonstracji itp.;

4) wniosków z zakresu bezpieczeństwa imprez, uroczystości i zgromadzeń wypracowanych i przyjętych w toku współpracy jednostek Policji z klubami sportowymi, klubami kibica, fanklubami muzyki oraz organizatorami imprez, uroczystości i zgromadzeń, a także organizatorami pikiet i demonstracji;

5) wniosków z dokonanych przypadków chuligańskich ekscesów i zbiorowych naruszeń prawa w związku z odbywającymi się imprezami, uroczystościami i zgromadzeniami;

6) realnych zamiarów pseudokibiców sportowych, subkultur młodzieżowych, fanów muzyki, demonstrantów oraz potencjalnych prognoz ich zachowań, prezentowanych w środkach masowego przekazu (np. media, internet) itp.

3. Wykonywanie zadań w pociągach specjalnych organizowanych w celu przewozu uczestników imprez uzależnione jest od treści umowy zawartej pomiędzy przewoźnikiem kolejowym a usługobiorcą.

4. Zadania związane z zabezpieczeniem przejazdu uczestników imprez, uroczystości i zgromadzeń realizuje się zgodnie z postanowieniami rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 października 2001 r. w sprawie rozkładu czasu służby policjantów (Dz. U. z 2002 r. Nr 131, poz. 1471), w którym określono, że czas służby policjantów patrolu wahadłowego nie może przekraczać 12 godzin, licząc od rozpoczęcia do jej zakończenia w jednostce macierzystej.

5. Na trasach przejazdu uczestników imprez, szczególnie w miejscach, gdzie planowane są postoje i zatrzymania pociągów, jednostki Policji zapewniają siły i środki do podjęcia interwencji w przypadkach wystąpienia naruszeń porządku i bezpieczeństwa publicznego.

6. Właściwy miejscowo komendant wojewódzki Policji (Komendant Stołeczny Policji) określi za pomocą wytycznych zakres i sposoby realizacji zabezpieczeń przejazdów uczestników imprez środkami kolejowego transportu publicznego na obszarze województwa (terenu działania Komendy Stołecznej Policji).

II. ZASADY ORGANIZACJI PATROLI WAHADŁOWYCH

1. W przypadku kiedy zachodzi uzasadnione przypuszczenie dokonania zbiorowego naruszenia porządku publicznego przez uczestników imprez, którzy w większych grupach dokonują przemieszczenia (również poza obszar województwa), jednostka Policji właściwa dla miejsca rozpoczęcia podróży uczestników organizuje zabezpieczenie przejazdu środkami kolejowego transportu publicznego.

2. Obecność patrolu wahadłowego w pociągu utrzymuje się do czasu, kiedy dowódca patrolu (uwzględniając sugestie i informacje uzyskane od kierownika pociągu) uzna, że jadący uczestnicy imprez w dalszej części podróży nie stworzą zagrożenia dla bezpieczeństwa pozostałych pasażerów pociągu. Patrol wahadłowy kończy wówczas służbę w pociągu na najbliższej stacji kolejowej dogodnej do dokonania przesiadki celem udania się w drogę powrotną do jednostki macierzystej. Łączny czas służby policjantów patrolu wahadłowego od odprawy do momentu powrotu do jednostki Policji nie może przekraczać 12 godzin.

3. Po opuszczeniu pociągu przez partol wahadłowy zachowanie kibiców na pozostałej części trasy przejazdu kibiców monitoruje na bieżąco obsługa pociągu lub służba ochrony kolei.

4. W przypadku wystąpienia zdarzeń wymagających podjęcia interwencji w pociągu, w którym brak jest patrolu wahadłowego, podstawą podjęcia działań przez Policję jest informacja przekazana przez kierownika pociągu do dyżurnego jednostki Policji.

5. Po przeprowadzeniu interwencji pozostawanie kibiców w pociągu na dalszą część trasy uzależnione jest od decyzji kierownika pociągu.

6. Na trasach przejazdu pociągów z uczestnikami imprez, w szczególności na stacjach kolejowych, gdzie przewiduje się postój pociągu, właściwe terytorialnie jednostki Policji (komendy powiatowe i miejskie Policji, komisariaty Policji) na czas postoju pociągu wystawiają wzmocnione patrole.

7. Czynności patrolu wahadłowego, wskazane w ust. 2, dotyczą również wyjazdu uczestników imprez w drogę powrotną. Patrol wahadłowy wystawia wówczas jednostka Policji właściwa dla miejsca, z którego uczestnicy rozpoczynają powrót.

8. W uzasadnionych przypadkach, w szczególności gdy agresywne zachowanie podróżujących uczestników imprez i przerwanie kontynuowania zabezpieczenia z uwagi na upływ 12-godzinnego czasu służby stworzyłoby poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa pozostałych podróżnych, dowódca patrolu, zgodnie z przepisem § 8 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 października 2001 r. w sprawie rozkładu czasu służby policjantów, podejmie decyzję o pozostaniu patrolu w pociągu i kontynuowaniu zabezpieczenia do chwili ustania przyczyn uzasadniających podjęcie decyzji.

9. Decyzję o kontynuowaniu patrolu wahadłowego dowódca podejmuje na podstawie własnej oceny, uwzględniając informacje otrzymane od dyżurnego macierzystej jednostki Policji oraz sugestie i informacje uzyskane od kierownika pociągu. Informację o podjętej decyzji dowódca patrolu przekazuje dyżurnemu komendy wojewódzkiej Policji (Komendy Stołecznej Policji).

10. Do służby w patrolach wahadłowych w pierwszej kolejności kieruje się policjantów ze stanów osobowych Oddziałów Prewencji Policji (Samodzielnych Pododdziałów Prewencji Policji). Wyposażenie policjantów powinno obejmować: kaski, rękawice, kamizelki ochronne, pałki szturmowe, uzbrojenie adekwatne do postawionych zadań oraz etatowe środki łączności.

11. Dla policjantów patrolu wahadłowego, który zabezpiecza przejazd uczestników imprez na trasie w obie strony (tam i z powrotem), jednostka Policji właściwa dla miejsca odbywania imprezy, uroczystości i zgromadzenia zapewnia odpoczynek oraz możliwość spożycia posiłku.

12. W razie potrzeby wsparcia sił policyjnych wyznaczonych do zabezpieczenia imprezy, uroczystości i zgromadzenia policjantami z patrolu wahadłowego, decyzje w tej sprawie powinny być uzgadniane pomiędzy właściwymi komendantami wojewódzkimi Policji (Komendantem Stołecznym Policji).

III. WSPÓŁDZIAŁANIE POMIĘDZY JEDNOSTKAMI POLICJI PODCZAS ZABEZPIECZANIA PRZEJAZDU UCZESTNIKÓW IMPREZ

1. W zakresie wymiany informacji o przejazdach uczestników imprez oraz związanych z tym zagrożeniach, a także o podejmowanych decyzjach w sprawach dotyczących realizacji zabezpieczeń, do współdziałania zobowiązane są jednostki Policji wszystkich szczebli, właściwe dla trasy przejazdu uczestników oraz miejsca odbywania imprezy, uroczystości i zgromadzenia.

2. Współdziałanie dotyczy etapów przygotowania zabezpieczenia oraz okresu od wyjazdu uczestników na imprezę, uroczystość i zgromadzenie aż do ich powrotu, jak również etapu gromadzenia informacji o zagrożeniach.

3. We współdziałaniu pomiędzy jednostkami Policji na etapach przygotowania zabezpieczenia i gromadzenia informacji o zagrożeniach, wiodącymi ogniwami są sztaby komend wojewódzkich Policji (Komendy Stołecznej Policji), komend powiatowych Policji i komend miejskich Policji, a na etapie realizacji – służby dyżurne tych jednostek.

IV. WSPÓŁPRACA POLICJI Z JEDNOSTKAMI ORGANIZACYJNYMI POLSKICH KOLEI PAŃSTWOWYCH

Komendanci wojewódzcy Policji (Komendant Stołeczny Policji) dokonują uzgodnień z właściwymi jednostkami organizacyjnymi Polskich Kolei Państwowych, dotyczących zakresu udziału Policji w realizacji zadań związanych z ochroną porządku i bezpieczeństwa publicznego w środkach kolejowego transportu publicznego podczas przejazdów grup uczestników imprez, a zwłaszcza:

1) udziału służb ochrony kolei w patrolach wahadłowych organizowanych przez jednostki Policji,

2) dokonywania, w pierwszej kolejności (przed lub tuż po wejściu uczestników imprez), wspólnego sprawdzenia stanu wyposażenia wagonów i odnotowania stwierdzonych uszkodzeń, nie mających związku z przejazdem uczestników,

3) współdziałania kierowników pociągów i drużyn konduktorskich z policyjnymi patrolami wahadłowymi,

4) zapewnienia możliwości wykorzystania środków łączności będących na wyposażeniu pociągów przy podejmowaniu wyprzedzających działań prewencyjnych przez służby ochrony kolei i Policję,

5) przekazywania – przez obsługi pociągów, dyżurnych służb ochrony kolei oraz jednostki organizacyjne Polskich Kolei Państwowych na trasie przemieszczania się uczestników imprez – do dyżurnych właściwych jednostek Policji informacji i prognoz dotyczących zachowania się pasażerów, w tym wyprzedzających informacji o potrzebie podjęcia interwencji policyjnej na wskazanej stacji kolejowej.

V. ZADANIA DO REALIZACJI PRZY ZABEZPIECZENIACH PRZEJAZDÓW

1. Kierownik jednostki Policji odpowiedzialnej za zabezpieczenie przejazdu zobowiązany jest do:

1) informowania zainteresowanych jednostek Policji o zamiarach przemieszczania się uczestników imprez, szczególnie o prognozowanych zagrożeniach, czasie, sposobie przejazdu, liczebności i pochodzeniu grup,

2) określenia, w porozumieniu z kierownikami jednostek właściwych dla miejsca organizowania imprezy masowej oraz trasy przejazdu jej uczestników, podziału zadań, sposobu i zakresu zabezpieczenia przejazdu oraz poinformowania właściwych jednostek organizacyjnych Polskich Kolei Państwowych o przyjętych wariantach działań,

3) wyznaczenia dowódcy, określenia stanu osobowego i zadań dla patrolu wahadłowego,

4) określenia umundurowania, wyposażenia i uzbrojenia policjantów,

5) zapewnienia wyposażenia w środki łączności radiowej, w tym telefonu komórkowego dla dowódcy patrolu wahadłowego,

6) podejmowania decyzji o włączeniu w skład patrolu ekipy rejestrującej zachowania uczestników imprezy techniką video,

7) przekazywania informacji o wystawieniu patrolu wahadłowego zainteresowanym kierownikom jednostek Policji i właściwym jednostkom organizacyjnym Polskich Kolei Państwowych,

8) przydzielenia środków transportu,

9) zatwierdzenia planu służby patrolu wahadłowego,

10) udzielania pomocy służbom ochrony kolei w zakresie uzgodnionym przez komendanta wojewódzkiego Policji (Komendanta Stołecznego Policji) z kierownikiem właściwej jednostki organizacyjnej Polskich Kolei Państwowych,

11) zapewnienia obecności wzmocnionych patroli policyjnych na stacjach kolejowych i w miejscach zatrzymania pociągu z podróżującymi uczestnikami imprezy.

2. Dyżurni jednostek Policji właściwych dla trasy przejazdu uczestników imprez oraz miejsca organizowanej imprezy, uroczystości i zgromadzenia zobowiązani są do:

1) niezwłocznego przekazania wszystkim jednostkom Policji położonym na trasie przejazdu uczestników imprez uzyskanych od dowódcy patrolu wahadłowego istotnych informacji dotyczących prowadzonego zabezpieczenia przejazdu,

2) wyprzedzającego i niezwłocznego przekazywania informacji dyżurnym jednostek sąsiednich o przejeździe uczestników imprez, ich liczebności, zachowaniu oraz sposobie zabezpieczania trasy przejazdu, a także innych danych, istotnych z punktu widzenia zagrożenia porządku i bezpieczeństwa w środkach kolejowego transportu publicznego i na stacjach,

3) bieżącego nadzorowania zadań wykonywanych przez patrol wahadłowy oraz informowania dowódcy patrolu wahadłowego o możliwości wystąpienia zagrożeń,

4) utrzymywania łączności z dyżurnym służb ochrony kolei na trasie przejazdu uczestników imprez.

3. Zadania patrolu wahadłowego:

1) rozpoznanie planów i zamierzeń uczestników imprez podróżujących pociągiem,

2) nawiązanie ścisłej współpracy z drużyną konduktorską i funkcjonariuszami służb ochrony kolei,

3) legitymowanie osób zachowujących się agresywnie,

4) po uprzednim uzgodnieniu z drużyną konduktorską eliminowanie ze składu podróżującej grupy osób: nietrzeźwych, posiadających niebezpieczne przedmioty, podejmujących próby niszczenia mienia oraz podróżujących bez uiszczenia opłaty za przejazd, a także innych naruszających regulamin przewozu – wskazanych przez kierownika pociągu,

5) przekazywanie zatrzymanych osób policjantom pełniącym służbę na stacjach kolejowych,

6) w przypadku gdy patrol wahadłowy zabezpiecza przejazd pociągu na całej trasie, przekazanie grupy uczestników imprez jednostce Policji organizującej zabezpieczenie w miejscu organizowania imprezy, uroczystości i zgromadzenia następuje na stacji kolejowej lub w innym uzgodnionym punkcie. Ponowne przejęcie uczestników imprez w celu odbycia podróży powrotnej następuje po ich wejściu do pociągu.

4. Dowódca patrolu wahadłowego zobowiązany jest do:

1) opracowania planu służby z uwzględnieniem:

a) sił, środków i wyposażenia, przewidzianych do zabezpieczenia,

b) zadań dla policjantów wyznaczonych do pełnienia służby w patrolu wahadłowym,

c) trasy i czasu przejazdu,

d) zadań i sposobu kierowania pracą zespołu rejestrującego zachowania uczestników imprez,

e) wewnętrznego systemu dowodzenia, w tym policjantów wyznaczonych do pobrania środków łączności oraz kryptonimów, którymi będą się posługiwać podczas służby,

f) spraw organizacyjnych,

2) z chwilą opuszczenia pociągu przekazania dyżurnemu operacyjnemu komendy wojewódzkiej Policji (Komendy Stołecznej Policji) informacji o efektach służby oraz prognozowanych zachowaniach uczestników imprez,

3) sporządzenia, po zakończeniu służby, notatki zawierającej informacje na temat:

a) zachowania uczestników imprez,

b) zaistniałych zdarzeń,

c) liczby osób zatrzymanych,

d) wykonanych czynności, w tym także przeprowadzonych wspólnie z funkcjonariuszami służb ochrony kolei i innych jednostek organizacyjnych Polskich Kolei Państwowych (np. drużyną konduktorską), sprawdzenia stanu wyposażenia wagonów – przed lub tuż po wejściu uczestników imprez – w celu ustalenia uszkodzeń taboru, oszacowania strat w mieniu przewoźnika oraz wskazania strat związanych z przemieszczaniem się uczestników imprez,

e) współpracy z patrolami policyjnymi na stacjach kolejowych oraz zabezpieczającymi imprezę,

f) innych problemów, jakie wystąpiły podczas realizacji zadania.

VI. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

1. Zachowują moc Wytyczne Komendanta Głównego Policji z dnia 12 listopada 1997 r. w sprawie postępowania Policji w związku z przejazdem kibiców.

2. Tracą moc Wytyczne Komendanta Głównego Policji z dnia 16 lutego 1993 r. w sprawie organizacji i zasad zabezpieczania przejazdów uczestników imprez sportowych środkami Polskich Kolei Państwowych poza teren województw.

Komendant Główny Policji:

gen. insp. Antoni Kowalczyk

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2002-10-02
  • Data wejścia w życie: 2002-10-21
  • Data obowiązywania: 2002-10-21
  • Dokument traci ważność: 2006-10-04
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA