REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2011 nr 1 poz. 6
ZARZĄDZENIE NR 6
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO1)
z dnia 18 lutego 2011 r.
w sprawie zmiany nazwy i zakresu działania Ośrodka Ochrony Zbiorów Publicznych
Na podstawie art. 11 i art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
1) gromadzenie i upowszechnianie wiedzy o muzeach, muzealiach, zbiorach publicznych i obiektach zabytkowych;
2) wyznaczanie i upowszechnianie standardów w zakresie muzealnictwa i ochrony zbiorów;
3) kształtowanie świadomości społecznej w zakresie wartości i zachowania dziedzictwa kulturowego;
4) prowadzenie badań naukowych.
MINISTER KULTURY |
Bogdan Zdrojewski |
|
1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej – kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. Nr 216, poz. 1595).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 41, poz.364, z 2003r. Nr 96, poz. 874 , Nr 162, poz. 1568 i Nr 213, poz. 2081, z 2004 r. Nr 11, poz. 96 i Nr 261, poz. 2598, z 2005 r. Nr 131, poz. 1091 i Nr 132, poz. 1111, z 2006 r. Nr 227, poz. 1658 oraz z 2009 r. Nr 62, poz. 504.
Załącznik do zarządzenia Nr 6
z dnia 18 lutego 2011 r.
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
STATUT
Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1. Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, zwany dalej „Instytutem” jest państwową instytucją kultury działającą w szczególności na podstawie:
1) ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123, z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą”;
2) ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 238, poz. 2390, z 2006 r. Nr 50, poz. 362 i Nr 126, poz. 875, z 2007 r. Nr 192, poz. 1394, z 2009 r. Nr 31, poz. 206 i Nr 97, poz. 804 oraz z 2010 r. Nr 75, poz.474 i Nr 130, poz. 871);
3) zarządzenia Nr 6 Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 18 lutego 2011 r. w sprawie zmiany nazwy i zakresu działania Ośrodka Ochrony Zbiorów Publicznych
4) niniejszego Statutu.
§ 2. 1. Organizatorem Instytutu jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwany dalej „Ministrem”.
2. Nadzór nad Instytutem sprawuje Minister, który zapewnia środki niezbędne do jego utrzymania i rozwoju.
3. Instytut jest wpisany do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Ministra i posiada osobowość prawną.
4. Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa, a terenem działania obszar Rzeczypospolitej Polskiej i zagranica.
Rozdział II
Cel i zakres działania
§ 3. 1. Celem działania Instytutu jest:
1) gromadzenie i upowszechnianie wiedzy o muzeach, muzealiach, zbiorach publicznych i obiektach zabytkowych;
2) wyznaczanie i upowszechnianie standardów w zakresie muzealnictwa i ochrony zbiorów;
3) kształtowanie świadomości społecznej w zakresie wartości i zachowania dziedzictwa kulturowego;
4) prowadzenie badań naukowych.
2. Instytut realizuje swoje cele współpracując z:
1) muzeami;
2) uczelniami wyższymi, instytutami badawczymi, w tym w szczególności z prowadzącymi studnia w zakresie muzealnictwa i ochrony zabytków;
3) organami ścigania i sprawiedliwości, Służbą Celną, Strażą Graniczną;
4) instytucjami, stowarzyszeniami i organizacjami o podobnych zakresach działania w kraju i za granicą oraz z właściwymi organami administracji rządowej i samorządowej.
§ 4. Do zadań Instytutu należy w szczególności:
1) przygotowywanie dokumentów programowych w zakresie muzealnictwa, w tym także dotyczących koncepcji zmian legislacyjnych;
2) działanie na rzecz rozwoju muzeów i efektywnego wykorzystania ich potencjału;
3) gromadzenie, przechowywanie, opracowywanie i udostępnianie danych o muzeach w Polsce bez względu na charakter ich organizatorów;
4) monitorowanie zmian prawa w zakresie swojej działalności i przygotowywanie opinii o wpływach zmian w kontekście działalności muzeów i ochrony zbiorów;
5) inicjowanie, organizacja i prowadzenie ogólnokrajowych programów własnych i współrealizowanych z innymi podmiotami, z zakresu muzealnictwa, w tym również powierzonych do realizacji przez Ministra;
6) wspomaganie procesu digitalizacji w muzeach;
7) prowadzenie konkursów Ministra w zakresie muzealnictwa;
8) prowadzenie działalności doradczej i konsultacyjnej na rzecz muzeów;
9) prowadzenie działalności edukacyjnej i szkoleniowej we wszystkich zakresach działalności muzeów, w tym także w zakresie zagadnień obejmujących wszelkie aspekty ochrony zbiorów;
10) wspieranie działalności edukacyjnej muzeów, w tym upowszechnianie najlepszych praktyk w zakresie edukacji prowadzonej przez muzea;
11) prowadzenie działalności wydawniczej w postaci publikacji tradycyjnych, multimedialnych i internetowych w zakresie swojej działalności oraz upowszechnianie wyników badań i studiów wynikających ze statutowej działalności;
12) wspomaganie badań proweniencyjnych;
13) opracowywanie dla Ministra okresowych raportów o stanie muzeów i ochrony zbiorów publicznych w Polsce;
14) udzielanie konsultacji i wydawanie opinii dotyczących ochrony zabytków, muzeów i bibliotek, których zbiory w całości lub części tworzą Narodowy Zasób Biblioteczny;
15) prowadzenie dokumentacji obejmującej dane o:
a) stanie zabezpieczenia zbiorów publicznych,
b) pożarach i przestępstwach dotyczących zbiorów publicznych oraz ich przyczynach,
c) zasadach, metodach, technikach i środkach technicznych stosowanych do zabezpieczenia zbiorów,
d) projektantach, producentach i instalatorach systemów zabezpieczających;
16) prowadzenie „Krajowego wykazu zabytków skradzionych lub wywiezionych za granicę niezgodnie z prawem”;
17) opracowywanie taktyczno-kryminalistycznych zasad ochrony muzeów, zabytków oraz bibliotek, których zbiory tworzą Narodowy Zasób Biblioteczny, przed przestępczością;
18) popularyzowanie historycznych, artystycznych i naukowych wartości muzealiów i zabytków, w szczególności zaginionych bądź skradzionych;
19) udział w pracach międzynarodowych organizacji, których statutowa działalność odpowiada kierunkom działania Instytutu.
Rozdział III
Organizacja i kierownictwo Instytutu
§ 5. Organami Instytutu są: Dyrektor Instytutu zwany dalej „Dyrektorem” oraz Rada Programowa.
§ 6. 1. Dyrektor odpowiada za strategię działania Instytutu, zarządza Instytutem oraz reprezentuje go na zewnątrz.
2. Do zakresu obowiązków Dyrektora należy realizacja celów i zadań statutowych, w szczególności:
1) odpowiedzialność za bieżącą działalność Instytutu oraz nadzór nad powierzonym majątkiem;
2) odpowiedzialność za racjonalne i efektywne gospodarowanie posiadanymi środkami finansowymi i materialnymi;
3) przygotowywanie programów działania i planów finansowych Instytutu;
4) nadzór i koordynacja wykonania przygotowanych programów działania i planów finansowych instytutu;
5) sporządzanie sprawozdań merytorycznych i sprawozdań finansowych za każdy rok;
6) wydawanie wewnętrznych regulaminów i zarządzeń.
3. Dyrektora powołuje i odwołuje Minister w trybie określonym ustawą.
4. Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy zastępcy dyrektora Instytutu.
5. Zastępcę dyrektora Instytutu powołuje i odwołuje Minister na wniosek Dyrektora.
6. Organizację wewnętrzną, szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych, samodzielnych stanowisk pracy oraz tryb pracy Instytutu określa regulamin organizacyjny nadany przez Dyrektora, z zastrzeżeniem art. 13 ust. 3 ustawy.
§ 7. 1. Rada Programowa, zwana dalej „Radą”, jest organem doradczym i opiniodawczym w zakresie działalności statutowej Instytutu.
2. W skład Rady wchodzą osoby powoływane przez Ministra na wniosek Dyrektora na okres 3 lat.
3. Liczba członków Rady nie może przekroczyć 15 osób.
4. Członkostwo w Radzie wygasa przed upływem kadencji w razie:
1) rezygnacji z członkostwa;
2) śmierci;
3) prawomocnego orzeczenia środka karnego pozbawienia praw publicznych lub ubezwłasnowolnienia;
4) odwołania przez Ministra na wniosek Dyrektora, po zasięgnięciu opinii Rady.
5. Pracami Rady kieruje przewodniczący wybrany przez członków Rady.
6. Przewodniczący zwołuje posiedzenie Rady przynajmniej dwa razy w roku.
7. Rada może odbywać posiedzenia w obecności przynajmniej połowy liczby jej członków.
8. Szczegółowy tryb działania Rady określa uchwalony przez nią i uzgodniony z Dyrektorem regulamin.
9. Obsługę kancelaryjno-biurową Rady zapewnia Instytut.
§ 8. 1. Dyrektor może powoływać pełnomocnika albo kolegia doradcze (rady, komisje, zespoły) o charakterze stałym lub dla realizacji konkretnego zadania (zespoły zadaniowe).
2. Powołując pełnomocnika albo kolegium Dyrektor określa przedmiot działania, a w przypadku kolegium liczbę członków.
3. W skład kolegium wchodzą osoby powołane przez Dyrektora spośród pracowników Instytutu lub spoza ich grona.
4. Kolegium formułuje opinie w kwestiach stanowiących przedmiot jego działania.
5. Kolegium przewodniczy Dyrektor lub wyznaczony przez niego pracownik Instytutu.
6. Obsługę kancelaryjno-biurową pełnomocnika albo kolegium zapewnia Instytut.
Rozdział IV
Gospodarka finansowa
§ 9. Instytut prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie.
§ 10. 1. Do składania w imieniu Instytutu oświadczeń woli, w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych upoważniony jest dyrektor i główny księgowy działający łącznie.
2. Dyrektor może upoważnić określone osoby do dokonywania czynności prawnych w imieniu Instytutu, określając każdorazowo zakres pełnomocnictwa.
§ 11. Działalność Instytutu jest finansowana z uzyskiwanych przychodów, którymi są: dotacje z budżetu państwa, środki pozyskane od osób fizycznych i osób prawnych oraz z innych źródeł.
§ 12. 1. Instytut może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie wynikającym z zadań statutowych, według zasad określonych w obowiązujących przepisach, o ile działalność ta nie spowoduje ograniczenia przedmiotu działalności Instytutu, określonego w § 6.
2. Dochód z działalności gospodarczej Instytutu może być wykorzystany wyłącznie w celu finansowania działalności statutowej.
§ 13. Dyrektor Instytutu zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, obligatoryjne jego zbadanie przez biegłego rewidenta i przedłożenie do zatwierdzenia Ministrowi.
Rozdział V
Przepisy końcowe
§ 14. 1. Połączenia, podziału lub likwidacji Instytutu dokonuje Minister na warunkach i w trybie przewidzianym w obowiązujących przepisach.
2. Zmiany w statucie mogą być dokonywane w trybie określonym dla j ego nadania.
- Data ogłoszenia: 2011-02-28
- Data wejścia w życie: 2011-03-01
- Data obowiązywania: 2011-03-01
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA