REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2012 poz. 38

ZARZĄDZENIE NR 11
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO

z dnia 21 sierpnia 2012 r.

w sprawie nadania statutu Urzędowi Statystycznemu we Wrocławiu

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 25 ust. 4 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2012 r. poz. 591) zarządza się, co następuje:

§ 1.
1. Urzędowi Statystycznemu we Wrocławiu, zwanemu dalej „Urzędem”, nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.

2. Statut określa szczegółowy zakres zadań i organizację Urzędu.

§ 2.
Traci moc zarządzenie nr 9 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 19 kwietnia 2010 r. w sprawie nadania statutu Urzędowi Statystycznemu we Wrocławiu (Dz. Urz. GUS Nr 4, poz. 24).
§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2012 r.

Prezes Janusz Witkowski

Załącznik 1. [STATUT URZĘDU STATYSTYCZNEGO WE WROCŁAWIU]

Załącznik do zarządzenia nr 11 Prezesa GUS
z dnia 21 sierpnia 2012 r.

STATUT URZĘDU STATYSTYCZNEGO WE WROCŁAWIU

§ 1. Urząd działa na podstawie:

1) ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2012 r. poz. 591);

2) niniejszego statutu.

§ 2. Siedzibą Urzędu jest Wrocław.

§ 3. 1. W skład Urzędu wchodzą:

1) Wydział Organizacji;

2) Wydział Rejestrów;

3) Wydział Badań Ankietowych;

4) Wydział Realizacji Badań;

5) Ośrodek Statystyki Produktów Przemysłowych;

6) Ośrodek Statystyki Samorządów Terytorialnych;

7) Ośrodek Banku Danych Lokalnych;

8) Dolnośląski Ośrodek Badań Regionalnych;

9) Wydział Informatyki;

10) Wydział Kadr i Szkolenia;

11) Wydział Ekonomiczny;

12) Wydział Administracyjny;

13) Oddział w Jeleniej Górze;

14) Oddział w Legnicy;

15) Oddział w Wałbrzychu.

2. W Urzędzie tworzy się samodzielne stanowiska pracy:

1) radca prawny;

2) do spraw ochrony informacji niejawnych;

3) do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy – podległe bezpośrednio dyrektorowi Urzędu.

3. Organizację wewnętrzną i szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych oraz tryb pracy Urzędu określa regulamin organizacyjny nadany zarządzeniem wewnętrznym przez dyrektora Urzędu.

4. Dyrektor Urzędu może tworzyć zarządzeniem wewnętrznym w ramach wydziałów, ośrodków i oddziałów komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy, których nazwę i zakres zadań określa regulamin organizacyjny Urzędu, a także inne niż określone w ust. 2, bezpośrednio mu podległe samodzielne stanowiska pracy, po uzyskaniu akceptacji Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.

5. Dyrektor Urzędu może wydawać również inne, niż określone w ust. 3 i 4, zarządzenia wewnętrzne dotyczące funkcjonowania Urzędu.

6. Dyrektor może powoływać komisje lub zespoły, w szczególności o charakterze opiniodawczo-doradczym lub roboczym, określając ich nazwę, skład, zakres i tryb działania.

§ 4. 1. Urzędem kieruje dyrektor podległy Prezesowi Głównego Urzędu Statystycznego, przy pomocy zastępcy.

2. Dyrektor Urzędu jest organem administracji niezespolonej w województwie.

3. Dyrektora Urzędu powołuje i odwołuje Prezes Głównego Urzędu Statystycznego.

4. Stosunek pracy z zastępcą dyrektora Urzędu nawiązuje i rozwiązuje dyrektor Urzędu.

§ 5. Szczegółowy zakres zadań Urzędu obejmuje:

1) przekształcanie zbiorów administracyjnych w zbiory danych statystycznych;

2) zbieranie danych, w tym z systemów informacyjnych administracji publicznej, gromadzenie, opracowywanie oraz analizę danych statystycznych;

3) prowadzenie prac wynikających z programu badań statystycznych statystyki publicznej oraz planu prac metodologicznych;

4) prowadzenie i realizowanie spisów powszechnych oraz innych badań o szerokim zasięgu obserwacji na terenie województwa dolnośląskiego;

5) współudział w prowadzeniu prac nad metodologią badań statystycznych dotyczących województwa dolnośląskiego;

6) rozpoznawanie oraz analizę zapotrzebowania na informacje statystyczne i analizy w przekrojach terytorialnych na obszarze województwa dolnośląskiego, a także projektowanie metod i form ich zaspokajania;

7) udostępnianie i rozpowszechnianie wynikowych informacji statystycznych dotyczących województwa dolnośląskiego;

8) prowadzenie badań i analiz istotnych z punktu widzenia specyfiki województwa, w tym we współpracy z jednostkami naukowo-badawczymi;

9) wspieranie informacyjne jednostek samorządu terytorialnego oraz jednostek doradczych i eksperckich współpracujących z samorządem terytorialnym;

10) prowadzenie prac w zakresie popularyzacji i promocji statystyki oraz upowszechniania wiedzy o statystyce, w tym prowadzenie edukacji statystycznej na terenie województwa dolnośląskiego;

11) współudział w prowadzeniu prac dla potrzeb opracowań statystyki regionalnej;

12) przedstawianie informacji statystycznych dotyczących obszaru województwa dolnośląskiego organom administracji rządowej, organom jednostek samorządu terytorialnego oraz innym odbiorcom;

13) prowadzenie na terenie województwa dolnośląskiego działalności badawczej, analitycznej i publikacyjnej w obszarze statystyki transgranicznej i euroregionalnej, we współpracy z Ośrodkiem Badań Obszarów Transgranicznych i Statystyki Euroregionalnej Urzędu Statystycznego w Rzeszowie;

14) prowadzenie obsługi krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON) w części obejmującej osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, mające siedzibę na obszarze województwa dolnośląskiego, oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, mające miejsce zamieszkania na terenie województwa dolnośląskiego, a także udostępnianie danych z rejestru REGON w tym zakresie;

15) prowadzenie obsługi oraz udostępnianie danych krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju (TERYT) na obszarze województwa dolnośląskiego w części obejmującej system rejonów statystycznych i obwodów spisowych oraz system identyfikacji adresowej ulic, nieruchomości, budynków i mieszkań (wraz z katalogiem ulic);

16) prowadzenie przestrzennych baz adresowych na obszarze województwa dolnośląskiego na potrzeby tworzenia operatów przestrzennych w posiadanym specjalistycznym oprogramowaniu GIS, na bazie danych krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju (TERYT) i rejestrów statystycznych;

17) współpracę z organami administracji rządowej oraz organami samorządu terytorialnego w województwie prowadzącymi urzędowe rejestry oraz systemy informacyjne administracji publicznej w zakresie przekazywania informacji źródłowych do aktualizacji prowadzonych rejestrów i operatów do badań;

18) prowadzenie badań wspólnych z organami administracji rządowej lub samorządowej, ujętych na ich wniosek w programie badań statystycznych statystyki publicznej;

19) prowadzenie prac wydawniczych i poligraficznych;

20) administrowanie infrastrukturą informatyczną służb statystyki publicznej zlokalizowaną na obszarze województwa dolnośląskiego.

§ 6. 1. Urząd specjalizuje się w realizacji zadań ogólnokrajowych wykonywanych na rzecz statystyki publicznej jako całości, współpracując z właściwymi departamentami GUS i urzędami statystycznymi w zakresie:

1) prowadzenia badań statystycznych:

a) organów samorządu terytorialnego i gruntów komunalnych,

b) samorządu terytorialnego w obszarach: leśnictwo i ochrona środowiska, gospodarka mieszkaniowa i komunalna, utrzymanie czystości i porządku, transport krajowy, tereny zieleni, środki trwałe,

c) jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych w zakresie należności, zobowiązań, poręczeń i gwarancji oraz wybranych aktywów finansowych,

d) produkcji wyrobów przemysłowych;

2) opracowywania statystyk sektora instytucji rządowych i samorządowych, w szczególności:

a) prowadzenia analiz z zakresu podmiotowego sektora instytucji rządowych i samorządowych,

b) prowadzenia badań statystycznych jednostek zaliczonych do sektora, które nie są jednostkami sektora finansów publicznych,

c) opracowywania danych i kwestionariuszy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami Unii Europejskiej,

d) przygotowywania dokumentów i materiałów na posiedzenia i konsultacje na potrzeby współpracy międzynarodowej oraz uczestnictwa w spotkaniach międzynarodowych;

3) administrowania zasobami informacyjnymi i metadanymi Banku Danych Lokalnych (BDL) oraz inicjowania i prowadzenia prac metodologicznych związanych z jego rozwojem, w szczególności:

a) rozbudowy zawartości informacyjnej BDL, w tym wprowadzenia modułu wskaźników zrównoważonego rozwoju na szczeblu regionalnym i lokalnym,

b) prac nad systemem udostępniania danych z BDL, w tym prac związanych z rozbudową modułów funkcjonalnych;

4) współpracy międzynarodowej w dziedzinie statystyki transgranicznej, w szczególności:

a) prowadzenia badań transgranicznych, w szczególności we współpracy z Ośrodkiem Badań Obszarów Transgranicznych i Statystyki Euroregionalnej Urzędu Statystycznego w Rzeszowie,

b) opracowywania i wydawania publikacji o euroregionach na granicach Polski,

c) prowadzenia prac rozwojowych systemu informacyjnego o obszarach transgranicznych – Cross-border friendship Database;

5) koordynacji prac informatycznych związanych z prowadzeniem stron internetowych przez urzędy statystyczne w ramach Portalu Informacyjnego GUS.

2. Urząd jako jednostka autorska realizuje badania, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a, w zakresie:

1) inicjowania i prowadzenia prac metodologicznych, ustalania założeń do organizacji badań oraz tworzenia definicji pojęć i udziału w pracach dotyczących klasyfikacji;

2) aktualizacji operatów do badań statystycznych i tworzenia kartotek;

3) opracowywania cząstkowych projektów rocznego programu badań statystycznych statystyki publicznej i wieloletnich programów rozwoju statystyki publicznej oraz przygotowywania projektów rocznych planów opracowań statystycznych;

4) opracowywania wzorów formularzy i kwestionariuszy wraz z objaśnieniami;

5) przygotowywania założeń do systemów informatycznych przeznaczonych do gromadzenia, przetwarzania i opracowywania danych;

6) kontroli i akceptacji tablic kontrolnych i wynikowych wojewódzkich i ogólnopolskich oraz zbiorów wojewódzkich i ogólnopolskich;

7) opracowywania struktur i założeń do zasilania krajowych baz oraz banków danych, w tym Banku Danych Lokalnych;

8) współudziału w identyfikacji pozastatystycznych źródeł danych oraz prowadzenia prac umożliwiających wykorzystanie danych gromadzonych w źródłach administracyjnych;

9) przygotowywania publikacji i opracowań statystycznych;

10) prowadzenia prac dotyczących oceny jakości badań statystycznych statystyki publicznej oraz podejmowania działań usprawniających kolejne edycje badań;

11) monitorowania zmian w prawodawstwie krajowym i międzynarodowym, prowadzenia prac mających na celu dostosowanie badań do obowiązujących wymogów prawnych;

12) udziału w pracach krajowych i zagranicznych grup roboczych oraz seminariach i konferencjach.

3. Urząd wspiera departamenty GUS właściwe w badaniach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b i c oraz w opracowywaniu statystyk sektora instytucji rządowych i samorządowych – jako koordynatorów odpowiedzialnych za realizację prac – w zakresie:

1) rozpoznawania potrzeb informacyjnych użytkowników w zakresie danych i analiz statystycznych oraz podejmowania stosownych działań w celu realizacji potrzeb;

2) inicjowania, programowania i planowania badań statystycznych, w szczególności:

a) opracowywania zakresu podmiotowego i przedmiotowego badań, wytycznych dotyczących realizacji obowiązku statystycznego jednostek sprawozdawczych oraz aktualizacji operatów do badań statystycznych i tworzenia kartotek,

b) opracowywania metodologii prowadzonych badań oraz tworzenia definicji pojęć i udziału w pracach dotyczących klasyfikacji,

c) przygotowywania publikacji i opracowań statystycznych,

d) oceny jakości danych i kontroli kompletności zbiorów, analiz przyczyn braków odpowiedzi i podejmowania działań usprawniających kolejne edycje badań;

3) opracowywania wzorów formularzy wraz z objaśnieniami;

4) opracowywania założeńdo systemów informatycznych przeznaczonych do gromadzenia, przetwarzania, analizowania i opracowania danych wynikowych;

5) kontroli i akceptacji tablic kontrolnych i wynikowych wojewódzkich i ogólnopolskich oraz zbiorów wojewódzkich i ogólnopolskich;

6) tworzenia i prowadzenia baz danych statystycznych;

7) monitorowania zmian w prawodawstwie krajowym i międzynarodowym oraz prowadzenia prac mających na celu dostosowanie badań do obowiązujących wymogów prawnych;

8) opiniowania projektów dokumentów rządowych związanych ze specjalizacją Urzędu;

9) opracowywania struktur i założeń do zasilania krajowych baz oraz banków danych statystycznych, w tym Banku Danych Lokalnych;

10) opracowywania cząstkowych projektów rocznego programu badań statystycznych statystyki publicznej oraz współudziału w przygotowywaniu rocznych planów opracowań statystycznych;

11) współpracy z innymi resortami, instytucjami i organizacjami w celu pozyskiwania danych, w tym uczestnictwa w pracach zespołów międzynarodowych, międzyresortowych i w grupach ekspertów.

4. Urząd wspiera departament GUS właściwy w sprawach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. d –jako koordynatora odpowiedzialnego za realizację prac – w zakresie:

1) rozpoznawania i analizy zapotrzebowania na dane i analizy statystyczne oraz podejmowania działań w celu ich zaspokojenia;

2) inicjowania, programowania i planowania badań statystycznych, w szczególności:

a) opracowywania zakresu podmiotowego i przedmiotowego badań, wytycznych dotyczących realizacji obowiązku statystycznego jednostek sprawozdawczych oraz aktualizacji operatów do badań statystycznych i tworzenia kartotek,

b) opracowywania metodologii prowadzonych badań oraz tworzenia definicji pojęć i udziału w pracach dotyczących klasyfikacji,

c) opracowywania, prezentowania, upowszechniania i udostępniania wyników badań, analiz statystycznych oraz przygotowywania materiałów analitycznych,

d) oceny jakości danych i kontroli kompletności zbiorów, analiz przyczyn braków odpowiedzi i podejmowania działań usprawniających kolejne edycje badań;

3) opracowywania wzorów formularzy wraz z objaśnieniami;

4) przygotowywania założeń do systemów informatycznych przeznaczonych do gromadzenia, przetwarzania i opracowywania danych;

5) kontroli i akceptacji ogólnopolskich tablic kontrolnych i wynikowych oraz zbiorów ogólnopolskich;

6) opracowywania struktur i założeń do zasilania krajowych baz danych statystycznych;

7) opracowywania cząstkowych projektów rocznego programu badań statystycznych statystyki publicznej oraz współudziału w przygotowywaniu rocznych planów opracowań statystycznych;

8) współpracy z innymi resortami, instytucjami i organizacjami w celu pozyskiwania danych, w tym uczestnictwa w pracach zespołów międzynarodowych, międzyresortowych i w grupach ekspertów.

§ 7. Zadaniem Ośrodków, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 5–7, jest w szczególności realizacja zadań określonych w § 6 ust. 1 pkt 1–4 i w ust. 2–4.

§ 8. Zadaniem Dolnośląskiego Ośrodka Badań Regionalnych jest w szczególności realizacja zadań określonych w § 5 pkt 6–13.

§ 9. Zadaniem oddziałów Urzędu, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 13–15, jest:

1) zbieranie, przechowywanie, analizowanie oraz opracowywanie danych statystycznych;

2) udział w realizowaniu spisów powszechnych oraz innych badań o szerokim zasięgu obserwacji;

3) realizowanie zadań związanych z udostępnianiem informacji statystycznych i edukacją statystyczną;

4) wykonywanie innych zadań określonych przez dyrektora Urzędu w regulaminie organizacyjnym Urzędu.

§ 10. 1. Dyrektor Urzędu przy wykonywaniu zadań kieruje się zarządzeniami, wytycznymi i poleceniami Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.

2. Urząd przy wykonywaniu zadań współdziała z Głównym Urzędem Statystycznym i jednostkami podporządkowanymi Prezesowi Głównego Urzędu Statystycznego.

§11. Wykonując zadania dyrektor Urzędu współdziała z organami administracji publicznej, w szczególności z Wojewodą Dolnośląskim oraz organami jednostek samorządu terytorialnego z obszaru województwa dolnośląskiego.

§ 12. Urząd używa pieczęci z godłem państwowym i napisem w otoku: „Urząd Statystyczny we Wrocławiu”.

§ 13. Urząd prowadzi gospodarkę finansową w formie jednostki budżetowej.

§ 14. Działalność Urzędu jest finansowana odpowiednio z działów: „Administracja publiczna” (jednostki terenowe podległe naczelnym i centralnym organom administracji rządowej; spis powszechny i inne) i „Informatyka” (inne jednostki usług informatycznych).

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA