REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2020 poz. 3

ZARZĄDZENIE NR 1
KOMENDANTA GŁÓWNEGO PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ

z dnia 24 stycznia 2020 r.

w sprawie gospodarki transportowej w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 8 ust. 5 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1499, 1635, 1726 i 2020) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1.

Przepisy ogólne

§ 1.

1. Zarządzenie określa:

1) sposoby korzystania ze sprzętu transportowego oraz prowadzenia ewidencji pracy tego sprzętu;

2) metody utrzymywania sprawności technicznej sprzętu transportowego;

3) sposoby uznawania sprzętu transportowego za zbędny oraz zagospodarowania tego sprzętu;

4) sposób rozliczania zużycia paliw.

2. Przepisy zarządzenia nie dotyczą gospodarki transportowej Centrum Naukowo-Badawczego Ochrony Przeciwpożarowej im. Józefa Tuliszkowskiego – Państwowego Instytutu Badawczego.

§ 2.

Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:

1) gospodarce transportowej – należy przez to rozumieć działania związane z planowaniem, nabywaniem, eksploatacją, obsługą, naprawą i zbywaniem sprzętu transportowego oraz zaopatrzeniem i rozliczaniem zużycia paliw i materiałów eksploatacyjnych;

2) sprzęcie transportowym – należy przez to rozumieć:

a) pojazdy w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 2002 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2018 r. poz. 1990, z późn. zm.) w tym pojazdy ziemno-wodne,

b) jednostki pływające z silnikiem zabudowanym na stałe, zwane dalej Jednostkami pływającymi”

– stanowiące własność Państwowej Straży Pożarnej, zwanej dalej „PSP”, lub będące w jej użytkowaniu, w tym sprawne technicznie eksponaty zgromadzone przez Centralne Muzeum Pożarnictwa, zwane dalej „CMP”.

§ 3.

Kierownik jednostki organizacyjnej PSP, zwanej dalej Jednostką PSP”, może upoważniać w formie pisemnej, swoich pracowników do załatwiania spraw z zakresu gospodarki transportowej w jego imieniu w ustalonym zakresie, a w szczególności do spraw związanych z gospodarką paliwami i uznawaniem pojazdów za zbędne.

Rozdział 2.

Właściwość organów w sprawach gospodarki transportowej

§ 4.

Kierownik jednostki PSP prowadzi gospodarkę transportową w kierowanej jednostce.

§ 5.

Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej, zwany dalej „Komendantem Głównym”, koordynuje działania kierowników jednostek PSP w zakresie gospodarki transportowej.

§ 6.

Komendant Główny może żądać od kierowników jednostek PSP sprawozdań z zakresu gospodarki transportowej.

§ 7.

1. Komendanci wojewódzcy PSP, zwani dalej „komendantami wojewódzkimi”, koordynują gospodarkę transportową komend powiatowych (miejskich) PSP na obszarze województwa.

2. Komendant wojewódzki może żądać od komendantów powiatowych (miejskich) PSP, zwanych dalej „komendantami powiatowymi (miejskimi)”, sprawozdań dotyczących zakresu gospodarki transportowej.

Rozdział 3.

Zasady eksploatacji sprzętu transportowego w jednostkach PSP

§ 8.

Pozyskany sprzęt transportowy wprowadza się do Systemu Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej, zwanego dalej „systemem teleinformatycznym”, a następnie do eksploatacji.

§ 9.

1. Kierownicy jednostek PSP zapewniają sprawność użytkową sprzętu transportowego, jego bieżącą obsługę, przeglądy, naprawy i badania techniczne oraz zaopatrzenie w części zamienne, paliwo i materiały eksploatacyjne, decydują o sposobie zagospodarowania sprzętu transportowego i zapewniają jego oznakowanie, a także sprawują nadzór nad zgodnością stanu posiadanego sprzętu transportowego z normatywem.

2. Kierownicy jednostek PSP nadają numery operacyjne dla sprzętu transportowego zgodnie z zasadami określonymi w Krajowych Danych Radiowych.

3. Sposób oznakowania sprzętu transportowego określa załącznik nr 1 do zarządzenia.

§ 10.

1. Sprzęt transportowy wykorzystywany jest do celów służbowych, z zastrzeżeniem § 15, 17 i 18.

2. Szczegółowe zasady użytkowania pojazdów innych niż pożarnicze, z wyłączeniem pojazdów objętych dyspozycją § 17, wykorzystywanych w działaniach ratowniczo-gaśniczych, wykorzystywanych do zapewnienia bieżącego funkcjonowania jednostek, a także wzór wniosku o przydział samochodu służbowego określa załącznik nr 2. Dopuszcza się obsługę potrzeb transportowych przy pomocy systemów teleinformatycznych.

§ 11.

W każdym przypadku wyjazd pojazdu, z zastrzeżeniem § 12 i 13, podlega zgłoszeniu odpowiednio do:

1) stanowiska kierowania komendanta powiatowego (miejskiego),

2) stanowiska kierowania komendanta wojewódzkiego,

3) stanowiska kierowania Komendanta Głównego

– oraz wprowadzeniu do systemu teleinformatycznego.

§ 12.

Obowiązek, o którym mowa w § 11, nie dotyczy:

1) przejazdów pojazdów Komendy Głównej PSP w obrębie granic administracyjnych m. st. Warszawy;

2) przejazdów Komendanta Głównego PSP i jego zastępców;

3) przejazdów funkcjonariuszy prowadzących inspekcje gotowości operacyjnej lub kontrole.

§ 13.

1. Wyjazd pojazdu szkoły PSP albo CMP, jeżeli pojazd przekracza granice administracyjne miasta stanowiącego siedzibę szkoły PSP lub CMP, podlega zgłoszeniu do właściwego terytorialnie stanowiska kierowania, o którym mowa w § 11 ust. 1 pkt 1 oraz wprowadzeniu do systemu teleinformatycznego.

2. Każdorazowo wprowadzeniu do systemu teleinformatycznego podlegają wyjazdy do działań ratowniczo-gaśniczych pojazdów eksploatowanych w szkolnych jednostkach ratowniczo-gaśniczych. Zasady współpracy w tym zakresie z właściwym miejscowo stanowiskiem kierowania, jeżeli ma ona wykraczać poza samo wprowadzenie do systemu ustalają kierownicy jednostek PSP.

§ 14.

1. Wyjazd pojazdu poza granice państwa, z wyjątkiem wyjazdu do działań ratowniczo-gaśniczych lub ćwiczeń prowadzonych na podstawie obowiązujących dwustronnych umów lub porozumień międzynarodowych, wymaga zgody właściwego terytorialnie komendanta wojewódzkiego. Wymóg powyższy nie dotyczy wyjazdów pojazdów samochodowych Komendy Głównej PSP, szkół PSP oraz CMP.

2. Pojazd użyty do wyjazdu poza granice państwa powinien spełniać warunki przewidziane prawem drogowym państwa docelowego i prawem państw przez które przebiega trasa przejazdu.

§ 15.

1. Pojazdy mogą być nieodpłatnie użyte do:

1) przewozu wyposażenia domowego strażaków przeniesionych do pełnienia służby w innej jednostce PSP;

2) udzielenia, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, pomocy:

a) strażakom,

b) pracownikom cywilnym jednostek PSP,

c) emerytom lub rencistom PSP, a także związkowi Emerytów i Rencistów Pożarnictwa Rzeczypospolitej Polskiej;

3) zbiorowego przewozu strażaków i pracowników cywilnych jednostek PSP oraz członków ich rodzin na wyjazdy organizowane przez kierownika jednostki PSP;

4) udzielania doraźnej pomocy:

a) jednostkom organizacyjnym służb podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, z wyłączeniem przewozu osób,

b) właściwemu terytorialnie wojewodzie, w zakresie w jakim przyczyni się to do realizacji jego zadań związanych z ochroną przeciwpożarową oraz ochroną ludności,

c) właściwym terytorialnie organom samorządu terytorialnego w zakresie w jakim przyczyni się to do realizacji ich zadań związanych z ochroną przeciwpożarową oraz ochroną ludności,

d) organizacjom o charakterze społecznym lub charytatywnym, z wyłączeniem przewozu osób,

e) związkom zawodowym działającym w strukturach PSP w ramach wykonywania zadań statutowych,

f) jednostkom ochotniczych straży pożarnych, zwanym dalej „OSP”, w zakresie przewozu:

– sprzętu pożarniczego,

– drużyn pożarniczych,

– orkiestr,

– druhów OSP na przedsięwzięcia szkoleniowe i ćwiczenia organizowane przez jednostki PSP,

– innych wyjazdów związanych z zapewnieniem funkcjonowania OSP na rzecz ochrony przeciwpożarowej;

5) w celu przewiezienia uczestników ceremonii ślubnych i pogrzebowych strażaków lub pracowników cywilnych jednostek PSP, z zastrzeżeniem zachowania formy wynikającej z przepisów regulujących ceremoniał pożarniczy;

6) w celu przewiezienia przedstawicieli jednostki PSP biorących udział w ceremonii ślubnej lub pogrzebowej.

2. Użycie do celu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1–3 oraz pkt 4 lit. a, b i f, pojazdu komendy powiatowej (miejskiej) PSP lub komendy wojewódzkiej PSP wymaga pisemnej zgody komendanta wojewódzkiego.

3. W pozostałych przypadkach użycie pojazdu wymaga pisemnej zgody kierownika jednostki PSP udostępniającego pojazd.

4. Organy, o których mowa w ust. 2 i 3, wyrażając zgodę w przypadkach, o których mowa w ust. 1, obowiązane są kierować się zasadami racjonalności, celowości, gospodarności i zasadności, a także mogą zażądać od użytkownika pojazdu, dodatkowego ubezpieczenia przewożonych osób.

5. Warunki, o których mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a, dotyczące przewozu osób oraz wymogi uzyskania zgód, o których mowa w ust. 2, nie obowiązują w przypadku przedsięwzięć o charakterze ewakuacyjnym oraz w stanach nadzwyczajnych.

§ 16.

W przypadku użycia pojazdu w celu, o którym mowa w § 15 ust. 1 pkt 2–6, poza granice państwa, wymagana jest zgoda właściwego terytorialnie komendanta wojewódzkiego. Wymóg powyższy nie dotyczy wyjazdów pojazdów samochodowych Komendy Głównej PSP, szkół PSP oraz CMP.

§ 17.

1. Samochód służbowy z kierowcą lub do wyłącznej dyspozycji przysługuje:

1) Komendantowi Głównemu PSP i jego zastępcom w celu realizacji ich służbowych potrzeb komunikacyjnych, w tym dojazdu z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem;

2) komendantom wojewódzkim PSP w celu realizacji ich służbowych potrzeb komunikacyjnych, w tym dojazdu z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem, jeżeli miejsce ich zamieszkania znajduje się w granicach administracyjnych miasta stanowiącego siedzibę komendy wojewódzkiej;

3) komendantom szkół PSP w celu realizacji ich służbowych potrzeb komunikacyjnych, w tym dojazdu z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem, jeżeli miejsce ich zamieszkania znajduje się w granicach administracyjnych miasta stanowiącego siedzibę szkoły;

4) Dyrektorowi CMP w celu realizacji jego służbowych potrzeb komunikacyjnych, z wyłączeniem dojazdów z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem.

5) komendantom powiatowym (miejskim) PSP w celu realizacji ich służbowych potrzeb komunikacyjnych, z wyłączeniem dojazdów z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem.

2. Samochód służbowy z kierowcą lub do wyłącznej dyspozycji przysługuje zastępcom osób, o których mowa w ust. 1 pkt 2–5, w celu realizacji ich służbowych potrzeb komunikacyjnych, z wyłączeniem dojazdów z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem.

3. Samochód służbowy z kierowcą lub do wyłącznej dyspozycji przysługuje osobom, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i ust. 2, również w przypadku udziału w akcji ratowniczo-gaśniczej.

4. Jeżeli miejsce zamieszkania osób, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 4, znajduje się poza granicami administracyjnymi miasta stanowiącego siedzibę organu, dojazdy z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem mogą odbywać się wyłącznie za pisemną zgodą Komendanta Głównego PSP. Zgoda wydawana jest na wniosek.

§ 18.

1. Sprzęt transportowy, o którym mowa w § 2 pkt 2 lit a, może, za pisemną zgodą, zostać użyczony na podstawie umowy, której wzór określa załącznik nr 3 do zarządzenia, na potrzeby:

1) jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych;

2) jednostek OSP;

3) podmiotów, o których mowa w § 15 ust. 1 pkt 4 lit. b, c oraz e;

4) innych podmiotów, działających na rzecz ochrony przeciwpożarowej.

2. Przepis § 15 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio. Zawarcie umowy użyczenia z podmiotem, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, wymaga zgody Komendanta Głównego.

3. Pojazd podlega zwrotowi w sytuacjach:

1) wygaśnięcia umowy użyczenia;

2) w przypadku gdy stanie się potrzebny jednostce PSP z powodów nieprzewidzianych w chwili zawarcia umowy.

4. W sytuacjach, o których mowa w ust. 3, jednostka PSP podejmuje działania przywracające gotowość operacyjną pojazdu, w tym uzupełnienie zbiornika paliwa.

Rozdział 4.

Kierowanie pojazdami i sterowanie jednostkami pływającymi

§ 19.

1. Do podstawowych obowiązków kierującego pojazdem zatrudnionego na stanowisku związanym z prowadzeniem pojazdu, poza prowadzeniem należy także obsługa codzienna pojazdu.

2. Dbanie o czystość oraz stan higieniczno-sanitarny pojazdów należy do ich użytkowników w ramach aktualnej zmiany służbowej lub osób, którym powierzono pojazd do używania.

§ 20.

1. Pojazdami mogą kierować osoby pełniące służbę albo zatrudnione w jednostce PSP posiadające:

1) odpowiednią kategorię prawa jazdy;

2) upoważnienie do prowadzenia pojazdów służbowych, którego wzór określa załącznik nr 4 do zarządzenia.

2. Jednostki pływające mogą być sterowane i obsługiwane przez osoby pełniące służbę albo zatrudnione w jednostce PSP i legitymujące się odpowiednimi patentami i innymi uprawnieniami, potwierdzającymi ich kwalifikacje w tym zakresie.

3. Postępowanie w przedmiocie wydania upoważnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, wszczyna się na wniosek zainteresowanego albo z urzędu.

4. Osobę, o której mowa w ust. 1, przed wydaniem upoważnienia kieruje się na właściwe badania lekarskie, których koszty pokrywa jednostka PSP. Zakres badań ustala lekarz medycyny pracy.

5. Przepisu ust. 4 nie stosuje się wobec osób legitymujących się uprawnieniami do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi.

6. Osobom, o których mowa w ust. 5, upoważnienie wystawia się na podstawie badań lekarskich będących podstawą do nadania uprawnień do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi.

7. Upoważnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, wydawane jest na czas określony, zgodny z terminem ważności badań lekarskich i upoważnia osobę legitymującą się nim do prowadzenia wszystkich pojazdów służbowych jednostek PSP, zgodnie z posiadaną kategorią prawa jazdy.

8. Upoważnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci ważność w sytuacjach:

1) przeniesienia strażaka do dalszego pełnienia służby w innej jednostce PSP;

2) odwołania ze stanowiska, o którym mowa w § 21 ust. 2 i 3;

3) upływu terminu ważności badań lekarskich;

4) utraty uprawnień do prowadzenia pojazdów mechanicznych.

§ 21.

1. Upoważnienie, o którym mowa w § 20 ust. 1 pkt 2, wydają kierownicy jednostek PSP.

2. W przypadkach, o których mowa w§ 17 ust. 3 upoważnienie, o którym mowa w § 20 ust. 1 pkt 2, wydają:

1) dla komendantów wojewódzkich, komendantów szkół PSP i Dyrektora CMP – Komendant Główny;

2) dla komendantów powiatowych (miejskich) – właściwy terytorialnie komendant wojewódzki.

3. Komendant Główny i jego zastępcy upoważnieni są do prowadzenia pojazdów służbowych od chwili uzyskania pozytywnego wyniku badań, o których mowa w § 20 ust. 4. Przepis § 22 i 23 stosuje się odpowiednio. Upoważnienie wydaje kierownik komórki organizacyjnej, o której mowa w § 23.

§ 22.

Upoważnienia rejestruje się w rejestrze upoważnień prowadzonym w jednostce PSP, który zawiera w szczególności, nr upoważnienia, imię i nazwisko osoby legitymującej się upoważnieniem oraz datę ważności upoważnienia.

§ 23.

Sprawy upoważnień prowadzi komórka właściwa do spraw osobowych w jednostce PSP.

§ 24.

1. Uprawnienie do prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych wydaje się w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2019 r. poz. 341, 622, 1287 i 2020).

2. Kierujący pojazdami uprzywilejowanymi muszą posiadać zezwolenie na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym oraz upoważnienie, o którym mowa w § 20 ust. 1 pkt 2.

3. Sprawy dotyczące zezwolenia na kierowanie pojazdami uprzywilejowanymi prowadzi komórka właściwa do spraw osobowych w jednostce PSP.

4. W celach doskonalenia techniki jazdy pojazdami, osoby prowadzące pojazdy służbowe mogą, za zgodą kierownika jednostki PSP, korzystać z samochodu służbowego. Kierownik jednostki PSP ustala zakres godzin albo limit kilometrów do wyjeżdżenia w ramach doskonalenia techniki jazdy.

Rozdział 5.

Prowadzenie ewidencji pracy sprzętu transportowego

§ 25.

1. Pracę pojazdu, z uwzględnieniem warunków technicznych, w tym rodzaju napędu, odnotowuje się w okresowej karcie pracy pojazdu, której wzór określa załącznik nr 5 do zarządzenia.

2. Pracę jednostki pływającej odnotowuje się w okresowej karcie pracy jednostki pływającej, której wzór określa załącznik nr 6 do zarządzenia.

3. Kierujący pojazdem albo jednostką pływającą wypełnia na bieżąco i zgodnie ze stanem faktycznym właściwą okresową kartę pracy.

4. Sposób wypełniania karty pracy pojazdu określa załącznik nr 7 do zarządzenia.

§ 26.

1. Sprzęt transportowy musi posiadać dokumentację jego eksploatacji.

2. Dokumentację, o której mowa w ust. 1, należy prowadzić na bieżąco, z odzwierciedleniem przebiegu całego cyklu eksploatacji od momentu pozyskania sprzętu przez jednostkę PSP do momentu jego zbycia.

3. Dokumentacja, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać w szczególności:

1) podstawowe dane identyfikacyjne i parametry sprzętu;

2) kopie dokumentów i faktur związanych z pozyskaniem sprzętu transportowego, w tym świadectwo dopuszczenia jeżeli jest wymagane;

3) kopie dokumentów związanych z naprawami i wyposażeniem;

4) książkę gwarancyjną;

5) instrukcję obsługi.

4. Dokumentację, o której mowa w ust. 1, prowadzi komórka właściwa do spraw gospodarki transportowej w jednostce PSP.

5. W przypadku przekazywania sprzętu transportowego dokumentacja, o której mowa w ust. 1, przekazywana jest wraz ze sprzętem.

6. Dokumentacja, o której mowa w ust. 1, może być prowadzona w formie elektronicznej, pod warunkiem, że ten sposób dokumentacji umożliwi zbieranie, aktualizowanie i przetwarzanie danych, o których mowa w ust. 3.

Rozdział 6.

Właściwość organów i postępowanie w sprawach o uznawanie sprzętu transportowego za zbędny

§ 27.

Kierownicy jednostek PSP na bieżąco analizują stan sprzętu transportowego, z uwzględnieniem jego stanu technicznego oraz przydatności do dalszego użytkowania.

§ 28.

1. Kierownik jednostki PSP powołuje komisję do oceny przydatności sprzętu transportowego.

2. W skład komisji powołuje się co najmniej trzy osoby spośród pracowników jednostki PSP, w tym co najmniej jednego przedstawiciela komórki właściwej do spraw gospodarki transportowej w jednostce PSP.

§ 29.

Komisja, w przypadku stwierdzenia przesłanek do uznania sprzętu transportowego za zbędny, sporządza wniosek o uznanie sprzętu transportowego za zbędny. Wniosek wymaga akceptacji kierownika jednostki PSP. Wzór wniosku określa część A załącznika nr 8 do zarządzenia.

§ 30.

O uznaniu sprzętu transportowego za zbędny rozstrzyga:

1) Komendant Główny w odniesieniu do sprzętu Komendy Głównej PSP;

2) Komendant szkoły PSP i Dyrektor CMP w odniesieniu do sprzętu eksploatowanego w tych jednostkach;

3) właściwy terytorialnie komendant wojewódzki w odniesieniu odpowiednio do sprzętu komend powiatowych (miejskich) PSP z terenu województwa i komendy wojewódzkiej PSP.

§ 31.

Uznanie sprzętu transportowego za zbędny odbywa się poprzez wyrażenie przez właściwy organ zgody na taką kwalifikację pojazdu. Wzór zgody na uznanie sprzętu za zbędny stanowi część B załącznika nr 8 do zarządzenia.

§ 32.

1. Sprzęt transportowy uznany za zbędny w komendach wojewódzkich PSP oraz w komendach powiatowych (miejskich) PSP tworzy zasób pozostający w dyspozycji komendanta wojewódzkiego.

2. Na sprzęcie transportowym, o którym mowa w ust. 1, usuwa się numery operacyjne.

§ 33.

1. Sprzęt transportowy uznany za zbędny w Komendzie Głównej PSP, szkołach PSP oraz CMP tworzy zasób pozostający w dyspozycji Komendanta Głównego.

2. Na sprzęcie transportowym, o którym mowa w ust. 1, usuwa się numery operacyjne.

§ 34.

1. Kierownicy jednostek PSP uprawnieni do wskazania miejsca dalszej eksploatacji zbędnego sprzętu transportowego prowadzą rejestr uznanych za zbędne pojazdów i jednostek pływających oraz analizują potrzeby sprzętowe na obszarze ich właściwości miejscowej, z zastrzeżeniem sprzętu przekazanego w użyczenie.

2. Wzór rejestru określa załącznik nr 9 do zarządzenia.

§ 35.

1. Sprzęt transportowy uznany za zbędny z przyczyn organizacyjnych i eksploatacyjnych zagospodarowuje się poprzez dążenie do uzupełnienia braków stwierdzonych w oparciu o normatywy wyposażenia ustalone w trybie i na zasadach przepisów wydanych na podstawie art. 8 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej.

2. Komendant wojewódzki wskazuje miejsce dalszej eksploatacji technicznie sprawnego sprzętu transportowego, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, będącego w jego zasobie, a kierownicy jednostek PSP dokonują przekazania w drodze protokołu zdawczo-odbiorczego.

3. Komendant Główny wskazuje miejsce dalszej eksploatacji technicznie sprawnego sprzętu transportowego, będącego w jego zasobie. Przekazanie następuje w drodze protokołu zdawczo-odbiorczego.

4. Komendant Główny z urzędu lub na wniosek, może przenieść uznany za zbędny sprzęt transportowy pomiędzy zasobami, o których mowa w § 32 oraz § 33.

§ 36.

Sprzęt transportowy niezagospodarowany w jednostkach PSP można przekazać do jednostek OSP. Przepisy art. 31 oraz § 35 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1372, 1518 i 1593) stosuje się odpowiednio.

§ 37.

Sprzęt transportowy niezagospodarowany w sposób określony w przepisach niniejszego rozdziału należy zagospodarować w sposób, o którym mowa w przepisach o zasadach zarządzania mieniem państwowym.

§ 38.

1. Komendant Główny i komendanci wojewódzcy prowadzą ewidencję sprzętu transportowego przekazanego do OSP.

2. Ewidencję prowadzi się w ujęciu rocznym i sprawozdaje do biura Komendy Głównej właściwego do spraw gospodarki transportowej w terminie do dnia 15 lutego roku kalendarzowego następującego po roku którego zestawienie dotyczy.

3. Biuro Komendy Głównej właściwe do spraw gospodarki transportowej po opracowaniu informacji zbiorczej, przedkładają Komendantowi Głównemu.

4. Wzór ewidencji, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 10 do zarządzenia.

Rozdział 7.

Przyczyny uznania sprzętu transportowego za zbędny

§ 39.

Sprzęt transportowy może zostać uznany za zbędny z przyczyn:

1) technicznych;

2) organizacyjnych;

3) eksploatacyjnych.

§ 40.

1. Za zbędny z przyczyn technicznych uznaje się sprzęt transportowy uszkodzony, zużyty lub przestarzały technicznie jeżeli:

1) przewidywany koszt naprawy, lub wartość zespołów, podzespołów, podstawowych części wymagających wymiany, przekroczy wartość 40% wartości sprzętu ustalonej według zasad określonych w ust. 2, albo

2) naprawa ze względu na brak wykonawców lub części zamiennych nie jest możliwa, albo

3) koszty eksploatacji w typowych dla danego sprzętu warunków eksploatacji znacząco wzrosły.

2. Wartość sprzętu transportowego, na potrzeby uznawania pojazdu za zbędny z przyczyn technicznych ustala się bez wyposażenia i urządzeń nie związanych na stałe ze sprzętem, przyjmując za podstawę ocenę sporządzoną przez uprawnionego rzeczoznawcę.

§ 41.

Za zbędny z przyczyn organizacyjnych może być uznany sprzęt transportowy, jeżeli jego liczba w jednostce organizacyjnej przekracza liczby ustalone normatywem wyposażenia dla jednostki PSP, przy czym w jednostce pozostawia się sprzęt będący w najlepszym stanie technicznym.

§ 42.

Za zbędny z przyczyn eksploatacyjnych może być uznany sprzęt transportowy, który wypełnił normy eksploatacji, określone w załączniku nr 11 do zarządzenia.

§ 43.

Sprzęt transportowy może być dalej użytkowany w jednostce PSP po osiągnięciu normy eksploatacji, jeżeli nie ma możliwości zastąpienia go innym sprzętem transportowym.

§ 44.

Komendant Główny może, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, zmniejszyć normę eksploatacyjną sprzętu transportowego z urzędu lub na wniosek:

1) komendanta wojewódzkiego;

2) komendanta szkoły PSP;

3) Dyrektora CMP.

Rozdział 8.

Gospodarka materiałami pędnymi i eksploatacyjnymi oraz właściwość organów

§ 45.

1. Kierownicy jednostek PSP zobowiązani są do prowadzenia gospodarki materiałami pędnymi i eksploatacyjnymi, a w tym do:

1) bieżącej kontroli i analizy zużycia paliw;

2) inicjowania i wdrażania działań zmierzających do racjonalnego gospodarowania materiałami pędnymi i eksploatacyjnymi, a w szczególności paliwami.

2. Zbyt duże zużycie paliwa w typowych dla danego sprzętu transportowego warunkach eksploatacyjnych podlega ustaleniu pod kątem wystąpienia ewentualnych przyczyn technicznych. Ustaleń dokonuje komórka właściwa do spraw gospodarki transportowej w jednostce PSP, a wyniki przedkładane są kierownikowi jednostki PSP.

Rozdział 9.

Sposób rozliczania zużycia paliw i sprawozdawczość w tych sprawach

§ 46.

Rozliczenie zużytego paliwa odbywa się po zakończeniu okresu rozliczeniowego.

§ 47.

Koniec okresu rozliczeniowego dla sprzętu transportowego ustala się na ostatni dzień każdego miesiąca, przy czym okres może być skrócony lub przedłużony o 5 dni. W zależności od intensywności eksploatacji, okres ten może być przedłużony do 3 miesięcy, nie dłużej jednak niż do końca roku kalendarzowego.

§ 48.

1. Każde tankowanie sprzętu transportowego podlega ewidencjonowaniu w odpowiedniej okresowej karcie pracy.

2. Podczas każdego tankowania oraz na koniec okresu rozliczeniowego należy, przestrzegać zasady pełnego zbiornika paliwa. Zezwala się na tworzenie zapasu paliwa w przenośnych zbiornikach.

§ 49.

W szczególnie uzasadnionych przypadkach można rozliczyć sprzęt transportowy z niepełnym zbiornikiem paliwa.

§ 50.

Ilość paliwa rzeczywiście zużytego w badanym okresie ustala się poprzez dodanie do stanu paliwa z poprzedniego okresu rozliczeniowego ilości paliwa zatankowanego i pomniejszenie otrzymanego wyniku o ustalony stan paliwa w zbiorniku na koniec okresu rozliczeniowego.

§ 51.

1. Komendy wojewódzkie PSP, po zebraniu informacji zbiorczej z jednostek im podległych, oraz szkoły PSP i CMP przesyłają do biura właściwego do spraw gospodarki transportowej Komendy Głównej PSP zbiorcze zestawienia za dany rok kalendarzowy, dotyczące zużycia paliwa i przejechanych kilometrów przez sprzęt transportowy eksploatowany w tych jednostkach, zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 12 do zarządzenia.

2. Zbiorcze zestawienie należy przesłać w terminie do dnia 15 stycznia roku kalendarzowego następującego po roku, którego ono dotyczy.

§ 52.

1. Każdorazowe wydanie paliwa do zbiorników sprzętu silnikowego innego niż transportowy o mocy pow. 5 kW, powinno być odnotowane w okresowej karcie pracy sprzętu, której wzór stanowi załącznik nr 13 do zarządzenia. W karcie tej dokonuje się również rozliczenia zużycia paliwa.

2. Zasady ewidencjonowania pracy i zużycia paliwa przez sprzęt inny niż transportowy o mocy do 5 kW koordynują komendanci wojewódzcy PSP w ramach uprawnień, o których mowa w § 7.

Rozdział 10.

Przepisy końcowe

§ 53.

1. Sprzęt transportowy oznakowany w sposób zgodny z uchylanym zarządzeniem może pozostać oznakowany w sposób dotychczasowy.

2. Do postępowań w przedmiocie wydania upoważnienia, o którym mowa w § 20 ust. 1, wszczętych i nie zakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.

§ 54.

Traci moc zarządzenie Nr 3 Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 29 stycznia 2019 r. w sprawie gospodarki transportowej w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej (Dz. Urz. KG PSP poz. 5).

§ 55.

Zarządzenie wchodzi w życie po upływie miesiąca od dnia ogłoszenia.

 

Komendant Główny
Państwowej Straży Pożarnej

bryg. Andrzej Bartkowiak

 

Załącznik 1. [OZNAKOWANIE SPRZĘTU TRANSPORTOWEGO I INNEGO SPRZĘTU MAJĄCEGO ZASTOSOWANIE W GOSPODARCE TRANSPORTOWEJ JEDNOSTEK PSP]

Załączniki do zarządzenia Nr 1 Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej
z dnia 24 stycznia 2020 r. (poz. 3)

Załącznik nr 1

OZNAKOWANIE SPRZĘTU TRANSPORTOWEGO I INNEGO SPRZĘTU MAJĄCEGO ZASTOSOWANIE W GOSPODARCE TRANSPORTOWEJ JEDNOSTEK PSP

Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj

Załącznik 2. [SZCZEGÓŁOWE ZASADY UŻYWANIA SAMOCHODÓW SŁUŻBOWYCH INNYCH NIŻ POŻARNICZE]

Załącznik Nr 2

SZCZEGÓŁOWE ZASADY UŻYWANIA SAMOCHODÓW SŁUŻBOWYCH INNYCH NIŻ POŻARNICZE

Za użycie samochodu służbowego, o którym mowa w § 10 ust. 2 zarządzenia, uważa się przejazd w charakterze kierowcy, dysponenta lub pasażera. Zgłoszenie służbowych potrzeb komunikacyjnych, wykraczających poza potrzeby wynikające z normalnego trybu pracy jednostki organizacyjnej, następuje poprzez przedłożenie wypełnionego zamówienia na przydział samochodu służbowego, sporządzonego wg wzoru. Zakres stosowania zamówień ustala kierownik jednostki PSP. Złożenie zamówienia nie jest równoznaczne z przyznaniem samochodu służbowego. Rezygnację z zamówienia należy niezwłocznie zgłosić do komórki właściwej w sprawach transportu. Dokumenty oraz kluczyki od samochodów służbowych, udostępnianych w ramach zamówienia pobiera się w komórce właściwej w sprawach transportu lub w razie potrzeby w komórce organizacyjnej funkcjonującej w systemie zmianowym.

Wzór zamówienia na przydział samochodu służbowego innego niż pożarniczy

infoRgrafika

Załącznik 3. [UMOWA UŻYCZENIA POJAZDU]

Załącznik Nr 3

UMOWA UŻYCZENIA POJAZDU

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik 4. [WZÓR UPOWAŻNIENIA DO PROWADZENIA POJAZDÓW SŁUŻBOWYCH PSP]

Załącznik Nr 4

WZÓR UPOWAŻNIENIA DO PROWADZENIA POJAZDÓW SŁUŻBOWYCH PSP

infoRgrafika

Załącznik 5. [OKRESOWA KARTA PRACY POJAZDU]

Załącznik Nr 5

OKRESOWA KARTA PRACY POJAZDU

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik 6. [OKRESOWA KARTA PRACY JEDNOSTKI PŁYWAJĄCEJ]

Załącznik Nr 6

OKRESOWA KARTA PRACY JEDNOSTKI PŁYWAJĄCEJ

infoRgrafika

Załącznik 7. [WSKAZÓWKI CO DO SPOSOBU WYPEŁNIANIA OKRESOWEJ KARTY PRACY POJAZDU]

Załącznik Nr 7

WSKAZÓWKI CO DO SPOSOBU WYPEŁNIANIA OKRESOWEJ KARTY PRACY POJAZDU

§ 1.

Okresową kartę pracy pojazdu (dalej: karta) należy prowadzić w sposób umożliwiający jednoznaczne ustalenie:

1) trasy i celu wykorzystania pojazdu;

2) czasu i miejsca postoju powyżej 30 min.;

3) czasu pracy na postoju i czasu pracy urządzeń napędzanych silnikiem głównym pojazdu lub zasilanych ze zbiornika paliwa pojazdu.

§ 2.

Na trasę przejazdu składają się następujące elementy:

1) punkt początkowy – nazwa jednostki lub adres;

2) punkt docelowy – nazwa jednostki lub adres;

3) punkt powrotu – nazwa jednostki lub adres.

§ 3.

Trasę przejazdu odnotowuje się poprzez wykazanie w kolumnie 2 wkładki uzupełniającej do karty wszystkich elementów, o których mowa w § 2.

§ 4.

1. Dysponentem jest osoba pełniąca służbę w albo pracująca w PSP, z której inicjatywy (za zgodą kierownika jednostki organizacyjnej lub osoby przez niego upoważnionej) lub dyspozycji nastąpiło wykorzystanie pojazdu eksploatowanego w PSP.

2. W przypadku gdy dysponent jest zarazem kierującym, obowiązany jest do samodzielnego wypełnienia odpowiednich pól karty.

§ 5.

Wartości wpisywane w kolumnie: „Pobrano paliwa do: zbiorników” w tabeli pt. „Pobrane paliwo i olej silnikowy nie mogą być większe niż deklarowana pojemność zbiorników paliwa w tabeli pt. „Rodzaje i ilości paliw silnikowych”.

Załącznik 8. [WNIOSEK O UZNANIE SPRZĘTU TRANSPORTOWEGO ZA ZBĘDNY]

Załącznik Nr 8

WNIOSEK O UZNANIE SPRZĘTU TRANSPORTOWEGO ZA ZBĘDNY

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik 9. [REJESTR POJAZDÓW I JEDNOSTEK PŁYWAJĄCYCH UZNANYCH ZA ZBĘDNE]

Załącznik Nr 9

REJESTR POJAZDÓW I JEDNOSTEK PŁYWAJĄCYCH UZNANYCH ZA ZBĘDNE

infoRgrafika

Załącznik 10. [ZBIORCZE ZESTAWIENIE ZBĘDNEGO SPRZĘTU TRANSPORTOWEGO PRZEKAZANEGO DO JEDNOSTEK OSP]

Załącznik Nr 10

ZBIORCZE ZESTAWIENIE ZBĘDNEGO SPRZĘTU TRANSPORTOWEGO PRZEKAZANEGO DO JEDNOSTEK OSP

infoRgrafika

Załącznik 11. [NORMY EKSPLOATACJI SPRZĘTU TRANSPORTOWEGO]

Załącznik Nr 11

NORMY EKSPLOATACJI SPRZĘTU TRANSPORTOWEGO

infoRgrafika

Załącznik 12. [ZBIORCZE ZESTAWIENIE ZUŻYCIA PALIWA I PRZEBIEGU KILOMETRÓW PRZEZ SPRZĘT TRANSPORTOWY JEDNOSTEK PSP]

Załącznik Nr 12

ZBIORCZE ZESTAWIENIE ZUŻYCIA PALIWA I PRZEBIEGU KILOMETRÓW PRZEZ SPRZĘT TRANSPORTOWY JEDNOSTEK PSP

infoRgrafika

Załącznik 13. [OKRESOWA KARTA PRACY SPRZĘTU SILNIKOWEGO]

Załącznik Nr 13

OKRESOWA KARTA PRACY SPRZĘTU SILNIKOWEGO

infoRgrafika

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA