REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2019 poz. 5
ZARZĄDZENIE NR 3
KOMENDANTA GŁÓWNEGO PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ
z dnia 29 stycznia 2019 r.
w sprawie gospodarki transportowej w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej
Na podstawie art. 8 ust. 5 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1313, 1592 i 1669) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1.
Przepisy ogólne
§ 1.
1) sposoby korzystania ze sprzętu transportowego oraz prowadzenia ewidencji pracy tego sprzętu;
2) metody utrzymywania sprawności technicznej sprzętu transportowego;
3) sposoby uznawania sprzętu transportowego za zbędny oraz zagospodarowania tego sprzętu;
4) sposób rozliczania zużycia paliw.
2. Przepisy niniejszego zarządzenia nie mają zastosowania w gospodarce transportowej Centrum Naukowo-Badawczego Ochrony Przeciwpożarowej im. Józefa Tuliszkowskiego - Państwowego Instytutu Badawczego.
§ 2.
1) gospodarce transportowej - należy przez to rozumieć działania związane z planowaniem, nabywaniem, eksploatacją, obsługą, naprawą i zbywaniem sprzętu transportowego oraz zaopatrzeniem i rozliczaniem zużycia paliw i materiałów eksploatacyjnych;
2) sprzęcie transportowym - należy przez to rozumieć:
a) pojazdy,
b) jednostki pływające z silnikiem zabudowanym na stałe, zwane dalej "jednostkami pływającymi"
- stanowiące własność Państwowej Straży Pożarnej, zwanej dalej "PSP", lub będące w jej użytkowaniu, w tym sprawne technicznie eksponaty zgromadzone przez Centralne Muzeum Pożarnictwa, zwane dalej "CMP".
§ 3.
Rozdział 2.
Właściwość organów w sprawach gospodarki transportowej
§ 4.
§ 5.
§ 6.
§ 7.
2. Komendant wojewódzki może żądać od komendantów powiatowych (miejskich) PSP, zwanych dalej "komendantami powiatowymi (miejskimi)", sprawozdań na temat gospodarki transportowej.
Rozdział 3.
Zasady eksploatacji pojazdów w jednostkach PSP
§ 8.
§ 9.
2. Sposób oznakowania sprzętu transportowego określa załącznik nr 1 do zarządzenia.
§ 10.
2. Szczegółowe zasady użytkowania pojazdów innych niż pożarnicze, nie objętych dyspozycją § 17, określa załącznik nr 2.
§ 11.
1) stanowiska kierowania komendanta powiatowego (miejskiego),
2) stanowiska kierowania komendanta wojewódzkiego,
3) stanowiska kierowania Komendanta Głównego
- oraz wprowadzeniu do systemu teleinformatycznego.
§ 12.
1) przejazdów pojazdów Komendy Głównej PSP w obrębie granic administracyjnych m. st. Warszawy;
2) przejazdów Komendanta Głównego PSP i jego zastępców
3) przejazdów funkcjonariuszy prowadzących inspekcje gotowości operacyjnej lub kontrole.
§ 13.
§ 14.
2. Pojazd użyty do wyjazdu poza granice państwa powinien spełniać warunki przewidziane prawem drogowym państwa docelowego i prawem państw przez które przebiega trasa przejazdu.
§ 15.
1) przewozu wyposażenia domowego strażaków przeniesionych do pełnienia służby w innej jednostce PSP;
2) udzielenia, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, pomocy:
a) strażakom,
b) pracownikom cywilnym jednostek PSP,
c) emerytom lub rencistom PSP;
3) zbiorowego przewozu strażaków i pracowników cywilnych jednostek PSP oraz członków ich rodzin na wyjazdy organizowane przez kierownika jednostki PSP;
4) udzielania doraźnej pomocy:
a) jednostkom organizacyjnym służb podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych,
b) właściwemu terytorialnie wojewodzie,
c) właściwym terytorialnie organom samorządu terytorialnego,
d) organizacjom o charakterze społecznym lub charytatywnym,
e) związkom zawodowym działającym w strukturach PSP,
f) jednostkom ochotniczych straży pożarnych, zwanym dalej "OSP";
5) w celu przewiezienia uczestników ceremonii ślubnych i pogrzebowych, z zastrzeżeniem zachowania formy wynikającej z przepisów regulujących ceremoniał pożarniczy;
6) w celu przewiezienia przedstawicieli jednostki PSP biorących udział w ceremonii ślubnej lub pogrzebowej.
2. Użycie do celu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4, pojazdu:
1) Komendy Głównej PSP wymaga pisemnej zgody Komendanta Głównego;
2) komendy powiatowej (miejskiej) PSP i komendy wojewódzkiej PSP wymaga pisemnej zgody komendanta wojewódzkiego;
3) szkoły PSP wymaga pisemnej zgody komendanta szkoły PSP;
4) CMP wymaga pisemnej zgody dyrektora CMP.
3. Użycie pojazdu w celu, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, wymaga pisemnej zgody kierownika jednostki PSP udostępniającego pojazd.
4. Organy, o których mowa w ust. 2, przy rozstrzyganiu spraw, o których mowa w ust. 1, obowiązane są kierować się zasadami racjonalności, celowości, gospodarności i zasadności, a także mogą zażądać od użytkownika pojazdu, dodatkowego ubezpieczenia przewożonych osób.
5. Kierownik jednostki PSP udostępniającej pojazd do realizacji zadania, o którym mowa w ust. 1, udostępnia pojazd z pełnym zbiornikiem paliwa. Po realizacji użycia pojazdu, do celów o których mowa w ust. 1 pkt 4, biorący do używania zwraca pojazd z pełnym zbiornikiem paliwa.
§ 16.
§ 17.
1) Komendant Główny;
2) zastępcy Komendanta Głównego;
3) komendanci wojewódzcy;
4) komendanci szkół PSP;
5) inne organy PSP, za pisemną zgodą Komendanta Głównego.
2. Komendanci wojewódzcy oraz komendanci szkół PSP uprawnieni są do przejazdów, o których mowa w ust. 1, jeśli ich miejsce zamieszkania stałego lub czasowego znajduje się w obrębie granic administracyjnych miasta stanowiącego siedzibę komendy wojewódzkiej PSP lub szkoły PSP. Jeżeli ich miejsce zamieszkania stałego lub czasowego znajduje się poza granicami administracyjnymi miasta stanowiącego siedzibę komendy wojewódzkiej PSP lub szkoły PSP, wymagana jest pisemna zgoda Komendanta Głównego.
§ 18.
1) jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych;
2) jednostek OSP.
2. Pojazdy użycza się za pisemną zgodą:
1) Komendanta Głównego, w odniesieniu do pojazdów Komendy Głównej PSP, szkół PSP oraz CMP;
2) właściwego terytorialnie komendanta wojewódzkiego, w odniesieniu do pojazdów komendy wojewódzkiej PSP i pojazdów komend powiatowych (miejskich) PSP z obszaru województwa.
3. Za pisemną zgodą Komendanta Głównego pojazdy mogą być użyczane podmiotom innym niż wymienione w ust. 1.
4. Kierownik jednostki PSP udostępniającej pojazd, udostępnia pojazd z pełnym zbiornikiem paliwa. Po realizacji użycia pojazdu, biorący do używania zwraca pojazd z pełnym zbiornikiem paliwa.
5. Samochody zaopatrzeniowe oraz autobusy mogą być, za zgodą kierownika jednostki PSP, odpłatnie udostępniane do celów prywatnych na potrzeby podlegających mu strażaków i pracowników cywilnych.
6. Minimalne stawki odpłatności za udostępnienie sprzętu transportowego, o którym mowa w ust. 5, wynoszą:
1) dla samochodu zaopatrzeniowego o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t (w tym mikrobusu) - 1,50 zł,
2) dla samochodu zaopatrzeniowego o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t - 3,00 zł,
3) dla autobusu - 3,00 zł
- za kilometr przebytej trasy.
Rozdział 4.
Kierowanie pojazdami i sterowanie jednostkami pływającymi
§ 19.
§ 20.
1) odpowiednią kategorię prawa jazdy;
2) upoważnienie, którego wzór określa załącznik nr 4 do zarządzenia.
2. Jednostki pływające mogą być sterowane i obsługiwane przez osoby pełniące służbę albo zatrudnione w jednostce PSP i legitymujące się odpowiednimi patentami i innymi uprawnieniami, potwierdzającymi ich kwalifikacje w tym zakresie.
3. Postępowanie w przedmiocie wydania upoważnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, wszczyna się na wniosek zainteresowanego albo z urzędu.
4. Osobę, o której mowa w ust. 1, przed wydaniem upoważnienia kieruje się na właściwe badania lekarskie, których koszty pokrywa jednostka PSP.
5. Przepisu ust. 4 nie stosuje się wobec osób legitymujących się uprawnieniami do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi.
6. Upoważnienie wystawia się na podstawie badań lekarskich będących podstawą do nadania uprawnień do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi.
7. Upoważnienia, o których mowa w ust. 1, wydawane są na czas określony, zgodny z terminem ważności badań lekarskich i upoważniają osobę legitymującą się nimi do prowadzenia wszystkich pojazdów służbowych jednostek PSP, zgodnie z posiadaną kategorią prawa jazdy.
§ 21.
1) dla komendantów wojewódzkich, komendantów szkół PSP i Dyrektora CMP - Komendant Główny;
2) dla komendantów powiatowych (miejskich) - właściwy terytorialnie komendant wojewódzki;
3) dla strażaków i pracowników cywilnych jednostek PSP - kierownicy jednostek PSP.
2. Komendant Główny upoważniony jest do prowadzenia pojazdów służbowych od chwili uzyskania pozytywnego wyniku badań, o których mowa w § 20 ust. 4. Upoważnienie dla Komendanta Głównego wystawia dyrektor biura Komendy Głównej właściwego do spraw gospodarki transportowej.
§ 22.
§ 23.
§ 24.
2. Kierujący pojazdami uprzywilejowanymi muszą posiadać zezwolenie na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym oraz upoważnienie, o którym mowa w § 20 ust. 1 pkt 2.
3. Sprawy dotyczące zezwolenia na kierowanie pojazdami uprzywilejowanymi prowadzi komórka właściwa do spraw osobowych w jednostce PSP.
4. W celach doskonalenia techniki jazdy pojazdami, osoby prowadzące pojazdy służbowe mogą, za zgodą kierownika jednostki PSP, korzystać z samochodu służbowego. Kierownik jednostki PSP ustala zakres godzin albo limit kilometrów do wyjeżdżenia w ramach doskonalenia techniki jazdy.
Rozdział 5.
Prowadzenie ewidencji pracy sprzętu transportowego
§ 25.
2. Pracę jednostki pływającej odnotowuje się w okresowej karcie pracy jednostki pływającej, której wzór określa załącznik nr 6 do zarządzenia.
3. Kierujący pojazdem albo jednostką pływającą wypełnia na bieżąco i zgodnie ze stanem faktycznym właściwą okresową kartę pracy.
4. Sposób wypełniania karty pracy pojazdu określa załącznik nr 7 do zarządzenia.
§ 26.
2. Dokumentację, o której mowa w ust. 1, należy prowadzić na bieżąco, z odzwierciedleniem przebiegu całego cyklu eksploatacji od momentu pozyskania sprzętu przez jednostkę PSP do momentu jego zbycia.
3. Dokumentacja, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać w szczególności:
1) podstawowe dane identyfikacyjne i parametry sprzętu;
2) kopie dokumentów i faktur związanych z pozyskaniem sprzętu transportowego, w tym świadectwo dopuszczenia jeżeli jest wymagane;
3) kopie dokumentów związanych z naprawami i wyposażeniem;
4) książkę gwarancyjną;
5) instrukcję obsługi.
4. Dokumentację, o której mowa w ust. 1, prowadzi komórka właściwa do spraw gospodarki transportowej w jednostce PSP.
5. W przypadku przekazywania sprzętu transportowego dokumentacja, o której mowa w ust. 1, przekazywana jest wraz ze sprzętem.
6. Dokumentacja, o której mowa w ust. 1, może być prowadzona w formie elektronicznej, pod warunkiem, że ten sposób dokumentacji umożliwi zbieranie, aktualizowanie i przetwarzanie danych, o których mowa w ust. 3.
Rozdział 6.
Właściwość organów i postępowanie w sprawach o uznawanie sprzętu transportowego za zbędny
§ 27.
§ 28.
2. W skład komisji powołuje się co najmniej trzy osoby spośród pracowników jednostki, w tym przedstawiciel komórki właściwej do spraw gospodarki transportowej w jednostce PSP.
§ 29.
§ 30.
1) Komendant Główny w odniesieniu do sprzętu Komendy Głównej PSP;
2) Komendant szkoły PSP i Dyrektor CMP w odniesieniu do sprzętu eksploatowanego w tych jednostkach;
3) właściwy terytorialnie komendant wojewódzki w odniesieniu odpowiednio do sprzętu komend powiatowych (miejskich) PSP z terenu województwa i komendy wojewódzkiej PSP.
§ 31.
§ 32.
2. Sprzęt transportowy, o którym mowa w ust. 1, pozbawia się numerów operacyjnych.
§ 33.
2. Sprzęt transportowy, o którym mowa w ust. 1, pozbawia się numerów operacyjnych.
§ 34.
2. Wzór rejestru określa załącznik nr 9 do zarządzenia.
§ 35.
2. Komendant wojewódzki wskazuje miejsce dalszej eksploatacji technicznie sprawnego sprzętu transportowego, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, będącego w jego zasobie, a kierownicy jednostek PSP dokonują przekazania w drodze protokołu zdawczo-odbiorczego.
3. Komendant Główny wskazuje miejsce dalszej eksploatacji technicznie sprawnego sprzętu transportowego, będącego w jego zasobie. Przekazanie następuje w drodze protokołu zdawczo-odbiorczego.
4. Komendant Główny z urzędu lub na wniosek, może przenieść uznany za zbędny sprzęt transportowy pomiędzy zasobami, o których mowa w § 32 oraz § 33.
§ 36.
2. Przekazywanie uznanych za zbędne samochodów ratowniczo-gaśniczych i specjalnych do jednostek OSP odbywa się za zgodą Komendanta Głównego PSP.
§ 37.
§ 38.
2. Ewidencję prowadzi się w ujęciu rocznym i sprawozdaje do biura Komendy Głównej właściwego do spraw gospodarki transportowej w terminie do dnia 15 lutego roku kalendarzowego następującego po roku którego zestawienie dotyczy.
3. Biuro Komendy Głównej właściwe do spraw gospodarki transportowej po opracowaniu informacji zbiorczej, przedkładają Komendantowi Głównemu.
4. Wzór ewidencji, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 10 do zarządzenia.
Rozdział 7.
Przyczyny uznania sprzętu transportowego za zbędny
§ 39.
1) technicznych;
2) organizacyjnych;
3) eksploatacyjnych.
§ 40.
1) przewidywany koszt naprawy, lub wartość zespołów, podzespołów, podstawowych części wymagających wymiany, przekroczy wartość 40% wartości sprzętu ustalonej według zasad określonych w ust. 2, albo
2) naprawa ze względu na brak wykonawców lub części zamiennych nie jest możliwa, albo
3) koszty eksploatacji w typowych dla danego sprzętu warunków eksploatacji znacząco wzrosły.
2. Wartość sprzętu transportowego, na potrzeby uznawania pojazdu za zbędny z przyczyn technicznych ustala się bez wyposażenia i urządzeń nie związanych na stałe ze sprzętem, przyjmując za podstawę ocenę sporządzoną przez uprawnionego rzeczoznawcę.
§ 41.
§ 42.
§ 43.
§ 44.
1) komendanta wojewódzkiego;
2) komendanta szkoły PSP;
3) Dyrektora CMP.
Rozdział 8.
Gospodarka materiałami pędnymi i eksploatacyjnymi oraz właściwość organów
§ 45.
1) bieżącej kontroli i analizy zużycia paliw;
2) inicjowania i wdrażania działań zmierzających do racjonalnego gospodarowania materiałami pędnymi i eksploatacyjnymi, a w szczególności paliwami.
2. Zbyt duże zużycie paliwa w typowych dla danego sprzętu transportowego warunkach eksploatacyjnych podlega ustaleniu pod kątem wystąpienia ewentualnych przyczyn technicznych. Ustaleń dokonuje komórka właściwa do spraw gospodarki transportowej w jednostce PSP, a wyniki przedkładane są kierownikowi jednostki PSP.
Rozdział 9.
Sposób rozliczania zużycia paliw i sprawozdawczość w tych sprawach
§ 46.
§ 47.
§ 48.
2. Każde tankowanie pojazdu i jednostki pływającej podlega ewidencjonowaniu w odpowiedniej okresowej karcie pracy.
§ 49.
§ 50.
§ 51.
2. Zbiorcze zestawienie należy przesłać w terminie do dnia 15 stycznia roku kalendarzowego następującego po roku, którego ono dotyczy.
§ 52.
Rozdział 10.
Przepisy końcowe
§ 53.
2. W okresie, o którym mowa w ust. 1, kierownicy jednostek PSP rozstrzygają o konieczności wydania nowych upoważnień osobom legitymującym się upoważnieniami, o których mowa w ust. 1. Przepis § 20 ust. 5 stosuje się odpowiednio.
3. Pojazdy oznakowane zgodnie z przepisami dotychczasowymi mogą pozostać oznakowane w sposób dotychczasowy.
§ 54.
§ 55.
z up. Komendanta Głównego |
|
nadbryg. Marek Jasiński |
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2017 r. poz. 2418 oraz z 2018 r. poz. 138, 650, 728, 957, 1039, 1098 i 1099, 1284, 1544, 1629, 2172, 2244 i 2245.
Załącznik Nr 1 do zarządzenia Nr 3
Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej
z dnia 29 stycznia 2019 r.
Oznakowanie sprzętu transportowego
Rozdział 1.
Oznakowanie pojazdów
1. Numery umieszczone na nadwoziu pojazdu samochodowego, zwane dalej "numerami operacyjnymi", mają za zadanie przekazanie uczestnikom tych działań istotnych informacji o przynależności pojazdu do jednostki ochrony przeciwpożarowej, jego rodzaju oraz o jego kryptonimie radiowym, a przez to usprawnienie kierowania i prowadzenia działań ratowniczych poziomu interwencyjnego i taktycznego.
2. Numer operacyjny jest umieszczany wyłącznie na tych pojazdach samochodowych, które mają wbudowane radiotelefony wykorzystujące do łączności radiowej częstotliwości przyznane dla PSP przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Numer operacyjny zawiera istotne fragmenty kryptonimu radiowego pojazdu albo jednostki pływającej i przyporządkowany jest do jednego pojazdu albo jednej jednostki pływającej.
3. Numer operacyjny składa się z dwóch grup cyfr, rozdzielonych literą alfabetu polskiego. Schemat numeru operacyjnego:
000 l 00
0 - cyfra, pozycja obowiązkowa,
L - litera, pozycja obowiązkowa,
gdzie:
1) pierwsza grupa cyfr numeru operacyjnego [000] określa jednostkę organizacyjną ochrony przeciwpożarowej, zgodnie z przydziałem grup cyfrowych kryptonimów indywidualnych stałych dla potrzeb jednostek organizacyjnych resortu ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz terenowej administracji rządowej albo zgodnie z przydziałem grup cyfrowych kryptonimów indywidualnych stałych dla województw;
2) druga grupa cyfr numeru operacyjnego [00] określa pojazd wg rodzaju i w kolejności w danej jednostce organizacyjnej ochrony przeciwpożarowej;
3) rozdzielająca grupy cyfr numeru operacyjnego litera [L] określa województwo lub wyróżnik jednostki centralnej.
4. Miejsca umieszczania i wielkość numeru operacyjnego:
1) numer operacyjny powinien mieć kształt oraz proporcje cyfr i liter jak na rysunku 1;
2) numer operacyjny powinien mieć wysokość cyfr i liter określoną w tablicy nr 2 i wynoszącą odpowiednio 40, 30, 20 albo 15 cm;
3) na pojazdach, z zastrzeżeniem pkt 4, numer operacyjny należy umieszczać:
a) na obu płaszczyznach bocznych nadwozia - wysokość cyfr i liter 40 cm, a gdy to nie jest możliwe, na obu bokach kabiny pojazdu lub innych elementach konstrukcyjnych - wysokość cyfr i liter 30 albo 20 cm,
b) centralnie na tylnej płaszczyźnie nadwozia - wysokość cyfr i liter 20 cm, a gdy to nie jest możliwe, na skraju tylnej płaszczyzny nadwozia - wysokość cyfr i liter 15 cm,
c) na dachu - wysokość cyfr i liter 40 albo 30 cm;
4) na samochodach operacyjnych i rozpoznawczo-ratowniczych numer operacyjny należy umieszczać:
a) na obu płaszczyznach bocznych nadwozia - wysokość cyfr i liter 15 cm,
b) na dachu - wysokość cyfr i liter 20 cm;
5. Do oznakowania pozostałych pojazdów (w tym przyczep i naczep) stosuje się przepisy rozdziału 2.
6. Dopuszcza się oznakowanie pojazdów ratowniczo-gaśniczych i specjalnych napisem "STRAŻ" umieszczonym na płaszczyźnie przedniej pojazdu, w tym także w odbiciu lustrzanym.
Rozdział 2.
Oznakowanie na jednostkach pływających, sprzęcie silnikowym i sprzęcie pożarniczym
1. Numer operacyjny na jednostce pływającej, sprzęcie silnikowym i pozostałym sprzęcie, o którym mowa w tablicy nr 1, zwany dalej "numerem na sprzęcie", ma za zadanie przekazanie uczestnikom tych działań informacji o przynależności tego sprzętu do określonej jednostki ochrony przeciwpożarowej, jego rodzaju oraz o jego kryptonimie radiowym, a przez to usprawnienie prowadzenia działań ratowniczych na poziomie interwencyjnym.
2. Numer na sprzęcie składa się z grupy cyfr oraz grupy złożonej z litery i cyfr, rozdzielonych literą alfabetu polskiego. Schemat numeru na sprzęcie:
000 l D00
0 - cyfra, pozycja obowiązkowa,
L - litera, pozycja obowiązkowa,
D - pozycja obowiązkowa,
0 - pozycja obowiązkowa (od 1 do 99)
gdzie:
1) pierwsza grupa cyfr numeru na sprzęcie [000] określa jednostkę organizacyjną ochrony przeciwpożarowej, zgodnie z przydziałem grup cyfrowych kryptonimów indywidualnych stałych dla potrzeb jednostek organizacyjnych resortu ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz terenowej administracji rządowej albo zgodnie z przydziałem grup cyfrowych kryptonimów indywidualnych stałych dla województw;
2) druga grupa złożona z litery i cyfr numeru na sprzęcie [D00] określa sprzęt wg typu jednostki sprzętowej i kolejności w danej jednostce;
3) rozdzielająca grupy cyfr numeru operacyjnego litera [L] określa województwo lub wyróżnik jednostki centralnej.
3. Szczegółowe zasady tworzenia oznakowania sprzętu określa tablica nr 1.
4. Numer na sprzęcie należy umieszczać w dogodnym miejscu na obu płaszczyznach bocznych sprzętu. Numer operacyjny powinien mieć wysokość cyfr i liter określoną w tablicy nr 2 i wynoszącą, o ile to możliwe 40 cm, a gdy nie jest to możliwe, dopuszcza się inną wysokość.
Rozdział 3
Wymagania ogólne dla oznakowania
1. Numer operacyjny albo numer na sprzęcie powinien mieć barwę kontrastującą z elementem lub nadwoziem, na którym został umieszczony. Numer operacyjny albo numer na sprzęcie powinien mieć barwę:
białą | - dla numerów na elementach w kolorze czerwonym lub innym o ciemnej barwie, |
czarną lub czerwoną | - dla numerów na elementach w kolorze białym, kremowym lub innym o jasnej barwie, |
czerwoną | - dla numerów umieszczanych na elementach aluminiowych, ze stali nierdzewnej lub elementach w kolorze srebrnym lub szarym. |
2. Litery i cyfry numeru na nadwoziu lub na sprzęcie powinny mieć proporcje wymiarów określone w tablicy nr 2. Generowanie liter i cyfr, zgodnie z zasadami określonymi w ww. tablicy, jest możliwe po pobraniu fontu p.t. "Oznakowanie" umieszczonego na stronie internetowej Komendy Głównej PSP.
3. Litera numeru operacyjnego, rozdzielająca grupy cyfr [000] i [00] jest zmniejszona o połowę w stosunku do wielkości cyfr i umieszczona w prostokącie o wymiarach jak w tablicy nr 2. Przykładowe oznakowanie numerem operacyjnym samochodu oraz przyczepy przedstawiają rysunki nr 1 i 2.
4. Przykładowe rozmieszczenie numerów na nadwoziu i na sprzęcie przedstawiają rysunki nr 3, 4 i 5.
5. Na pojazdach eksploatowanych w Państwowej Straży Pożarnej, których kolor lub kształt nadwozia nie sugeruje przynależności do jednostek ochrony przeciwpożarowej może być umieszczony napis w kolorze numeru operacyjnego o treści:
STRAŻ POŻARNA
albo
PAŃSTWOWA STRAŻ POŻARNA
8. Na przednich drzwiach kabin samochodów może być umieszczony odpowiednio: herb województwa, powiatu, miasta, emblemat szkoły PSP albo logo PSP. Wysokość elementu powinna wynosić nie więcej 25 cm. Herbów i innych emblematów nie umieszcza się na nadwoziach samochodów operacyjnych.
9. Samochody ratownictwa medycznego, będące w posiadaniu PSP, mogą być dodatkowo oznakowane w sposób przyjęty dla pojazdów służby zdrowia.
10. Jednostki pływające mogą być oznakowane na obu burtach napisem:
STRAŻ POŻARNA
albo
PAŃSTWOWA STRAŻ POŻARNA
wykonanym w kolorze kontrastującym z burtami, na zasadach określonych dla numerów na pojazdach.
11. Inne niezbędne napisy na pojazdach i sprzęcie (na przykład wskazanie darczyńcy, określenie źródła finansowania), należy sporządzać w kolorze i o kroju liter różniącym się od numeru operacyjnego lub numeru na sprzęcie.
12. Zabronione jest umieszczanie na sprzęcie napisów reklamowych oraz napisów obcojęzycznych, za wyjątkiem obcojęzycznych opisów i nazw, wykonanych fabrycznie przez producenta nadwozia.
13. Dopuszcza się umieszczanie na oznakowywanym sprzęcie numeru alarmowego:
tel. 998
tel. 112
albo
( 998
( 112
14. Zabrania się umieszczania na sprzęcie napisów oraz emblematów określających lub sugerujących j ego zastosowanie.
Samochody operacyjne powinny mieć nadwozie barwy białej, czerwonej albo srebrnej. Pojazdy oznakowuje się pasem wyróżniającym o szerokości 15 cm dookoła pojazdu z wyjątkiem pokrywy silnika. Pas powinien być barwy czerwonej odblaskowej. Pas wyróżniający z tyłu nadwozia powinien być w miarę możliwości kontynuacją pasów umieszczonych po bokach. Krawędzie górne i dolne tych pasów powinny znajdować się w miarę możliwości na tej samej wysokości z uwzględnieniem konieczności ominięcia przetłoczeń nadwozia uniemożliwiających naklejenie folii odblaskowej. Po obu bokach pojazdu na pasie wyróżniającym drzwi przednich powinien znajdować się napis "STRAŻ" w kolorze białym odblaskowym - wysokość liter 14 cm wg wzoru określonego w rys. 6. Powyższe elementy oznakowania powinny być umieszczone w sposób trwały.
Rysunek nr 1. Proporcje oraz krój liter i cyfr numeru operacyjnego (samochód) i numeru na sprzęcie (przyczepa).
Rysunek nr 2. Wygląd numeru operacyjnego (samochód) i numeru na sprzęcie (przyczepa).
Rysunek nr 3. Samochód pożarniczy prawidłowo oznakowany numerami operacyjnymi, widok z boku, z tyłu oraz z góry.
Rysunek nr 4. Samochód pożarniczy i przyczepa prawidłowo oznakowane numerami operacyjnymi i numerem na sprzęcie.
Rysunek nr 5. Samochody pożarnicze prawidłowo oznakowane numerami operacyjnymi.
A. Z napisem wskazującym darczyńcę
B. Samochód osobowy - operacyjny
Rysunek nr 6. Wzór i niektóre wymiary napisu "STRAŻ" (wymiary w mm).
Tablica nr 1. Zasady tworzenia numerów dla sprzętu pożarniczego.
Lp | Kategoria sprzętu | Schemat numeru operacyjny sprzętu | Stosowanie numeru dla PSP jest obowiązkowe |
1 | Kontenery | 000 L K00 | Tak |
2 | Jednostki pływające | 000 L Ł00 | Tak |
3 | Transportery | 000 L T00 | Tak |
4 | Quady | 000 L Q00 | Tak |
5 | Naczepy | 000 L N00 | Tak |
6 | Przyczepy (w tym przyczepy z zabudowanym sprzętem silnikowym) | 000 L P00 | Tak |
7 | Namioty | 000 L Z00 | Tak |
8 | Inne wyposażenie | 000 L X00 | Nie |
Tablica nr 2. Wymiary elementów numerów operacyjnych dla wysokości 40, 30, 20 i 15 cm.
Lp. | Element | Wymiar elementu numeru operacyjnego [jednostek] | Wymiar elementu numeru operacyjnego [ mm ] dla napisów | |||
40 cm | 30 cm | 20 cm | 15 cm | |||
1 | Wysokość cyfr i liter | 16 | 400 | 300 | 200 | 150 |
2 | Szerokość cyfr i liter | 8 | 200 | 150 | 100 | 75 |
3 | Odstęp cyfr i liter od cyfry "1" | 4 | 100 | 75 | 50 | 38 |
4 | Odstęp od cyfry "1" gdy jest ona pierwszą lub ostatnią cyfrą numeru operacyjnego | 3 | 75 | 56 | 38 | 28 |
5 | Odległość cyfr i liter od elementu rozdzielającego (prostokąta lub myślnika) | 3 | 75 | 56 | 38 | 28 |
6 | Promień łuku zewnętrznego liter i cyfr | 3 | 75 | 56 | 38 | 28 |
7 | Grubość cyfr, liter oraz myślnika | 2 | 50 | 38 | 25 | 19 |
8 | Odstęp między cyframi i literami | 2 | 50 | 38 | 25 | 19 |
9 | Promień łuku wewnętrznego liter i cyfr | 1 | 25 | 20 | 13 | 10 |
10 | Wymiar prostokąta (szerokość x wysokość ) | 6x10 | 150x250 | 113x188 | 75x125 | 56x94 |
11 | Wymiar prostokąta dla liter "M" i "W" | 8x10 | 200x250 | 150x188 | 100x125 | 75x94 |
12 | Wymiar litery określającej województwo lub jednostkę centralną | 4x8 | 100x200 | 75x150 | 50x100 | 38x75 |
13 | Wymiar liter "M" i "W" określających województwo | 6x8 | 150x200 | 113x150 | 75x100 | 56x75 |
14 | Grubość litery określającej województwo lub jednostkę centralną (uwaga: ta litera ma pomniejszony wymiar) | 1 | 25 | 20 | 13 | 10 |
Załącznik Nr 2 do zarządzenia Nr 3
Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej
z dnia 29 stycznia 2019 r.
Szczegółowe zasady używania samochodów służbowych innych niż pożarnicze
Za użycie samochodu służbowego uważa się przejazd w charakterze kierowcy, dysponenta lub pasażera. Procedura wykorzystania pojazdu wygląda następująco.
1. Zgłoszenie potrzeb transportowych następuje poprzez przedłożenie wypełnionego zamówienia na przydział samochodu służbowego, określonego wg wzoru.
2. Zamówienie składa się do komórki właściwej do spraw transportu z wyprzedzeniem:
1) co najmniej jednego dnia dla wyjazdów w obrębie miasta (powiatu) stanowiącego siedzibę organu;
2) co najmniej trzech dni dla wyjazdów w granicach administracyjnych województwa;
3) co najmniej siedmiu dni dla wyjazdów poza granice administracyjne województwa;
4) co najmniej dwudziestu jeden dni dla wyjazdów planowanych i ujętych w planach danej komórki organizacyjnej (kontrole, ćwiczenia, inspekcje, itp.), niedających się zakwalifikować jako wyjazdy, o których mowa w pkt 1-3;
5) w szczególnie uzasadnionych przypadkach, nie dających się przewidzieć wcześniej, samochód służbowy może zostać udostępniony w dniu złożenia zamówienia pod warunkiem, zabezpieczenia możliwości transportowych jednostki PSP.
3. Złożenie zamówienia nie jest równoznaczne z przyznaniem samochodu służbowego.
4. Rezygnację z zamówienia należy niezwłocznie zgłosić do komórki właściwej w sprawach transportu.
5. Dokumenty oraz kluczyki od samochodów służbowych pobiera się w komórce właściwej w sprawach transportu.
Wzór zamówienia na przydział samochodu służbowego innego niż pożarniczy
Załącznik Nr 3 do zarządzenia Nr 3
Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej
z dnia 29 stycznia 2019 r.
Umowa użyczenia pojazdu
Załącznik Nr 4 do zarządzenia Nr 3
Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej
z dnia 29 stycznia 2019 r.
Wzór upoważnienia do prowadzenia pojazdów służbowych PSP
Załącznik Nr 5 do zarządzenia Nr 3
Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej
z dnia 29 stycznia 2019 r.
OKRESOWA KARTA PRACY POJAZDU
Załącznik Nr 6 do zarządzenia Nr 3
Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej
z dnia 29 stycznia 2019 r.
OKRESOWA KARTA PRACY JEDNOSTKI PŁYWAJĄCEJ
Załącznik Nr 7 do zarządzenia Nr 3
Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej
z dnia 29 stycznia 2019 r.
Sposób wypełniania karty pracy pojazdu
§ 1.
Okresową kartę pracy pojazdu (dalej: karta) należy prowadzić w sposób umożliwiający jednoznaczne ustalenie:
1) trasy i celu wykorzystania pojazdu;
2) czasu i miejsca postoju powyżej 30 min.;
3) czasu pracy na postoju i czasu pracy urządzeń napędzanych silnikiem głównym pojazdu lub zasilanych ze zbiornika paliwa pojazdu.
§ 2.
Na trasę przejazdu składają się następujące elementy:
1) punkt początkowy - nazwa jednostki lub adres;
2) punkt docelowy - nazwa jednostki lub adres;
3) punkt powrotu - nazwa jednostki lub adres.
§ 3.
Trasę przejazdu odnotowuje się poprzez wykazanie w kolumnie 2 wkładki uzupełniającej do karty wszystkich elementów, o których mowa w § 2.
§ 4.
1. Dysponentem jest osoba pełniąca służbę albo pracująca w PSP, z której inicjatywy (za zgodą kierownika jednostki organizacyjnej lub osoby przez niego upoważnionej) lub dyspozycji nastąpiło wykorzystanie pojazdu eksploatowanego w PSP.
2. W przypadku gdy dysponent jest zarazem kierującym, obowiązany jest do samodzielnego wypełnienia odpowiednich pól karty.
Załącznik Nr 8 do zarządzenia Nr 3
Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej
z dnia 29 stycznia 2019 r.
WNIOSEK O UZNANIE SPRZĘTU TRANSPORTOWEGO ZA ZBĘDNY
Załącznik Nr 9 do zarządzenia Nr 3
Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej
z dnia 29 stycznia 2019 r.
REJESTR POJAZDÓW I JEDNOSTEK PŁYWAJĄCYCH UZNANYCH ZA ZBĘDNE
Załącznik Nr 10 do zarządzenia Nr 3
Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej
z dnia 29 stycznia 2019 r.
EWIDENCJA SPRZĘTU TRANSPORTOWEGO PRZEKAZANEGO DO JEDNOSTEK OSP
Załącznik Nr 11 do zarządzenia Nr 3
Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej
z dnia 29 stycznia 2019 r.
NORMY EKSPLOATACJI SPRZĘTU TRANSPORTOWEGO
Załącznik Nr 12 do zarządzenia Nr 3
Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej
z dnia 29 stycznia 2019 r.
ZBIORCZE ZESTAWIENIE ZUŻYCIA PALIWA I PRZEBIEGU KILOMETRÓW PRZEZ SPRZĘT TRANSPORTOWY JEDNOSTEK PSP
- Data ogłoszenia: 2019-02-04
- Data wejścia w życie: 2019-03-05
- Data obowiązywania: 2019-03-05
- Dokument traci ważność: 2020-03-01
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA