REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2008 nr 2 poz. 34

Zarządzenie nr 20
Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej

z dnia 30 grudnia 2008 r.

w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 39 ust. 8 w związku z ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.1)) oraz w związku z § 6 ust. 1 pkt 1 statutu Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej stanowiącego załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 września 1999 r. w sprawie nadania statutu Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 75, poz. 843, z 2000 r. Nr 46, poz. 534, z 2006 r. Nr 198, poz. 1455 oraz z 2008 r. Nr 178, poz. 1096) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Ustala się regulamin organizacyjny Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, stanowiący załącznik do zarządzenia.

§ 2.

Kierujący komórkami organizacyjnymi Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej:

1) opracują wewnętrzne regulaminy organizacyjne kierowanych przez siebie komórek, które po zaopiniowaniu przez dyrektora Gabinetu Komendanta, przedstawią do zatwierdzenia Komendantowi Głównemu Państwowej Straży Pożarnej, nie później niż w ciągu 30 dni od dnia podpisania zarządzenia;

2) opracują szczegółowe zakresy czynności pracowników oraz przekażą je do Biura Kadr i Organizacji.

§ 3.

Traci moc zarządzenie nr 8 Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 5 lutego 2007 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej (Dz. Urz. KG PSP Nr 1, poz. 8 i 15 oraz Nr 2, poz. 24, 25 i 31).

§ 4.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

Komendant Główny
Państwowej Straży Pożarnej

nadbryg. Wiesław LEŚNIAKIEWICZ

 

 

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy opublikowane zostały w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 238, poz. 2390, z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 i Nr 169, poz. 1414, oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600.

Załącznik 1. [Regulamin Organizacyjny Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej]

Załącznik do zarządzenia nr 20
Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej
z dnia 30 grudnia 2008 r.

Regulamin Organizacyjny
Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§ 1.

1. Regulamin Organizacyjny Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, zwany dalej „Regulaminem Organizacyjnym”, określa:

1) organizację wewnętrzną;

2) szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych;

3) tryb pracy;

4) cel, zakres zadań, skład i tryb pracy stałych rad i zespołów opiniodawczo-doradczych Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej.

2. Podległość organizacyjną poszczególnych komórek organizacyjnych Komendantowi Głównemu Państwowej Straży Pożarnej, zwanemu dalej „Komendantem Głównym”, zastępcom Komendanta Głównego, zakres spraw zastrzeżonych do wyłącznej kompetencji Komendanta Głównego oraz zakres czynności zastępców Komendanta Głównego określa odrębna decyzja.

Rozdział 2

Organizacja wewnętrzna Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej

§ 2.

1. Komórkami organizacyjnymi Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, zwanej dalej „Komendą Główną”, są:

1) Gabinet Komendanta Głównego;

2) Krajowe Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności;

3) Biuro Rozpoznawania Zagrożeń;

4) Biuro Logistyki;

5) Biuro Współpracy Międzynarodowej;

6) Biuro Szkolenia;

7) Biuro Informatyki i Łączności;

8) Biuro do spraw Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej;

9) Biuro Kadr i Organizacji;

10) Biuro Finansów;

11) Biuro Kontroli, Skarg i Wniosków;

12) Biuro Prawne;

13) Inspektorat Ochrony Informacji Niejawnych i Spraw Obronnych;

14) Samodzielne Stanowisko do spraw Audytu Wewnętrznego.

2. W Komendzie Głównej działa redakcja czasopisma „Przegląd Pożarniczy”.

3. Komórką organizacyjną, o której mowa w ust. 1 pkt 1–12, kieruje dyrektor biura przy pomocy jednego lub dwóch zastępców.

4. Inspektoratem Ochrony Informacji Niejawnych i Spraw Obronnych kieruje pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych albo dyrektor przy pomocy zastępcy pełnomocnika ds. ochrony informacji niejawnych.

5. Redakcją czasopisma „Przegląd Pożarniczy” kieruje redaktor naczelny lub naczelnik wydziału.

6. Dyrektor biura, oraz w przypadku o którym mowa w ust. 4, pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych, zwani dalej „kierownikiem komórki organizacyjnej”, odpowiada za całokształt zadań należących do zakresu właściwości podległej mu komórki, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.

7. Zastępca kierownika komórki organizacyjnej wykonuje zadania w zakresie powierzonym mu przez kierownika komórki organizacyjnej.

8. W czasie nieobecności kierownika komórki organizacyjnej zastępuje go wyznaczony przez niego zastępca, a w przypadku braku obsady na stanowisku lub nieobecności zastępcy kierownika komórki organizacyjnej – osoba wyznaczona przez kierownika lub jego zastępcę. Informacje o zastępstwie przekazywane są do Gabinetu Komendanta Głównego.

§ 3.

1. W strukturze organizacyjnej komórek, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1–13, mogą być tworzone wydziały, sekcje oraz samodzielne stanowiska pracy.

2. Wydziałem kieruje naczelnik wydziału przy pomocy zastępcy naczelnika lub głównego specjalisty. Kierowanie wydziałem może być powierzone zastępcy kierownika komórki organizacyjnej.

3. Naczelnik wydziału odpowiada za realizację całokształtu zadań należących do właściwości wydziału.

4. Sekcją kieruje kierownik sekcji lub główny specjalista. Kierowanie sekcją wchodzącą w skład wydziału można powierzyć zastępcy naczelnika wydziału.

5. Osoba kierująca sekcją odpowiada za realizację całokształtu zadań należących do właściwości sekcji.

6. W strukturze organizacyjnej Inspektoratu Ochrony Informacji Niejawnych i Spraw Obronnych działa kancelaria tajna, którą kieruje kierownik kancelarii tajnej.

7. Osoby zatrudnione na samodzielnych stanowiskach doradców i radców, świadczą doradztwo w zakresie zleconym przez Komendanta Głównego i jego zastępców.

§ 4.

1. Komórki organizacyjne Komendy Głównej realizują, każda w zakresie swojego działania, zadania określone dla Komendanta Głównego w obowiązujących przepisach prawa.

2. Każda komórka organizacyjna, oprócz zadań określonych dla niej w rozdziale 3 Regulaminu Organizacyjnego, w ramach swojej właściwości obowiązana jest do:

1) koordynowania prac dla których jest wiodącą komórką organizacyjną;

2) wdrażania ustaleń i wniosków pokontrolnych Najwyższej Izby Kontroli i innych organów kontroli;

3) opracowywania materiałów w zakresie zleconym przez Komendanta Głównego na posiedzenia Sejmu i Senatu RP, komisji sejmowych i senackich, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, kierownictwa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Kolegium Komendanta Głównego oraz inne organy administracji publicznej;

4) opracowywania programów, analiz, sprawozdań, opinii, informacji oraz innych dokumentów i materiałów;

5) współdziałania z jednostkami organizacyjnymi Państwowej Straży Pożarnej oraz właściwymi komórkami organizacyjnymi naczelnych, centralnych i terenowych organów administracji rządowej i organów administracji samorządowej;

6) współdziałania z Zarządem Głównym Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej i innymi organizacjami pozarządowymi;

7) opracowywania wniosków o dofinansowanie projektów ze środków pochodzących ze źródeł krajowych i zagranicznych oraz realizacji tych projektów;

8) opracowywania projektów aktów prawnych oraz opiniowania projektów aktów prawnych zgodnie z zasadami określonymi w rozdziale 4 pkt III Regulaminu Organizacyjnego, a także udzielania wyjaśnień odnośnie obowiązujących przepisów prawa;

9) realizacji przedsięwzięć z zakresu przygotowań obronnych Komendanta Głównego;

10) wspierania inicjatyw społecznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej, ratownictwa oraz obrony cywilnej;

11) wykonywania obowiązków i zadań z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy;

12) realizacji innych zadań powierzonych Komendantowi Głównemu.

3. Przy wykonywaniu zadań komórki organizacyjne obowiązane są do przestrzegania przepisów prawa oraz polityki jakości i przyjętych celów jakościowych wynikających z wdrożonego w Komendzie Głównej Systemu Zarządzania Jakością.

4. Przy wykonywaniu zadań komórki organizacyjne są obowiązane do ścisłego współdziałania w drodze uzgodnień roboczych, opiniowania dokumentów, udostępniania materiałów oraz prowadzenia wspólnych prac dla realizacji zadania. Czynności te powinny być wykonane w terminach określonych przez komórkę wiodącą dla danej sprawy.

Rozdział 3

Szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych

§ 5.

Gabinet Komendanta Głównego
(symbol GK)

1. Do podstawowych zadań Gabinetu Komendanta Głównego, zwanego dalej „Gabinetem Komendanta”, należy:

1) opracowywanie kierunków i planów rozwoju ochrony przeciwpożarowej, w tym Państwowej Straży Pożarnej oraz krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego;

2) opracowywanie planów pracy Komendy Głównej, zgodnie z § 23 Regulaminu Organizacyjnego;

3) koordynowanie realizacji zadań wynikających z programu prac Sejmu i Senatu RP, dezyderatów, opinii i planów komisji sejmowych i senackich oraz interpelacji poselskich w sprawach ochrony przeciwpożarowej i krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego oraz obrony cywilnej;

4) koordynowanie współdziałania komórek organizacyjnych z Zarządem Głównym Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz innymi stowarzyszeniami i organizacjami, w tym związkami zawodowymi;

5) realizowanie polityki informacyjnej Komendanta Głównego;

6) koordynowanie wykonywania zadań związanych z realizacją przepisów o dostępie do informacji publicznej;

7) prowadzenie działalności popularyzatorskiej i promocyjnej w zakresie ochrony przeciwpożarowej, ratownictwa i obrony cywilnej we współpracy z pozostałymi komórkami organizacyjnymi;

8) wydawanie „Biuletynu Informacyjnego Państwowej Straży Pożarnej”;

9) prowadzenie spraw związanych z ceremoniałem pożarniczym oraz nadawaniem sztandarów i odznak honorowych;

10) prowadzenie spraw związanych z organizacją Komendy Głównej;

11) prowadzenie kancelarii ogólnej Komendy Głównej;

12) obsługa prezydialna Komendanta Głównego i jego zastępców;

13) organizowanie narad, spotkań oraz odpraw stosownie do dyspozycji Komendanta Głównego;

14) prowadzenie zadań służby bezpieczeństwa i higieny pracy w Komendzie Głównej;

15) prowadzenie obsługi strony internetowej www.kgpsp.gov.pl oraz www.ock. gov.pl;

16) koordynowanie i nadzorowanie systemu zarządzania jakością w Komendzie Głównej.

2. W skład Gabinetu Komendanta Głównego wchodzą:

1) Wydział Prezydialny (GK-I);

2) Wydział Informacji i Promocji (GK-II);

3) Wydział Planowania i Analiz (GK-III);

4) Samodzielne stanowiska doradców Komendanta Głównego (GK-IV);

5) Samodzielne stanowisko służby bhp (GK-V).

§ 6.

Krajowe Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności
(symbol CKR)

1. Do zadań podstawowych Krajowego Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności należy:

1) koordynowanie funkcjonowania krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego, w tym:

a) ustalanie zbiorczego planu sieci podmiotów krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego,

b) inicjowanie i określanie zasad obiegu i zakresu tematycznego informacji między stanowiskami kierowania w komendach i szkołach Państwowej Straży Pożarnej,

c) zapewnienie spójności i weryfikowanie procedur postępowania ratowniczego w ramach krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego,

d) uczestniczenie w opracowywaniu potrzeb sprzętowych krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na podstawie analiz zabezpieczenia operacyjnego,

e) koordynowanie opracowywania planów ratowniczych i analiz zabezpieczenia operacyjnego województw;

2) wykonywanie zadań związanych z kierowaniem krajowym systemem ratowniczo-gaśniczym, w tym:

a) zapewnienie funkcjonowania stanowiska kierowania Komendanta Głównego,

b) dysponowanie podmiotami krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego,

c) bieżące analizowanie zagrożeń krótkoterminowych oraz zasobów sił i środków krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego,

d) organizowanie i zapewnienie funkcjonowania centralnego odwodu operacyjnego oraz koordynacja jego działań,

e) koordynowanie działań ratowniczych krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze kraju, w szczególności tych, których rozmiar lub zasięg przekracza możliwości sił ratowniczych województwa

f) organizowanie lub współorganizowanie ćwiczeń krajowych i międzynarodowych,

g) przeprowadzanie inspekcji gotowości operacyjnej podmiotów krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego, których siły i środki tworzą centralny odwód operacyjny,

h) organizowanie i koordynowanie udziału podmiotów krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego w międzynarodowych działaniach ratowniczych, ćwiczeniach oraz akcjach pomocy humanitarnej, zarówno na obszarze kraju jak i poza jego granicą;

3) koordynowanie udziału zagranicznych służb ratowniczych do działań ratowniczych na obszarze kraju w ramach podpisanych umów międzynarodowych;

4) zbieranie i zarządzanie informacjami z systemów wczesnego ostrzegania i systemów monitoringu;

5) analizowanie działań ratowniczych prowadzonych przez podmioty krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego;

6) integrowanie krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego z innymi podmiotami ratowniczymi oraz podmiotami współdziałającymi i wspomagającymi;

7) koordynowanie udzielania pomocy humanitarnej w zakresie zleconym Komedantowi Głównemu.

2. W skład Krajowego Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności wchodzą:

1) Wydział Koordynacji Ratownictwa (CKR-I);

2) Wydział Planowania Operacyjnego i Analiz (CKR-II);

3) Wydział Odwodów Operacyjnych i Działań Międzynarodowych (CKR-III).

§ 7.

Biuro Rozpoznawania Zagrożeń
(symbol BZ)

1. Do podstawowych zadań Biura Rozpoznawania Zagrożeń należy:

1) rozpoznawanie i analizowanie zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń;

2) nadzór nad przestrzeganiem przepisów przeciwpożarowych;

3) określanie zasad ochrony ludności przed skutkami zagrożeń;

4) prowadzenie wykazu zakładów zakwalifikowanych do grupy dużego i zwiększonego ryzyka poważnej awarii przemysłowej oraz nadzór nad przestrzeganiem przepisów w tym zakresie;

5) prowadzenie spraw z zakresu uzgadniania projektów budowlanych pod względem ochrony przeciwpożarowej oraz opiniowanie prawidłowości stosowania zabezpieczeń przeciwpożarowych;

6) przeprowadzanie egzaminów dla kandydatów na rzeczoznawców do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych, sprawdzianów znajomości zmian w przepisach prawa i zasadach wiedzy technicznej dotyczących ochrony przeciwpożarowej oraz nadzoru nad prawidłowością działania rzeczoznawców do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych;

7) określenie potencjalnych zagrożeń dla ludności, ich rozmiarów i skutków na poszczególnych obszarach kraju;

8) rozpatrywanie odwołań od decyzji i zażaleń na postanowienia komendantów wojewódzkich Państwowej Straży Pożarnej w zakresie przestrzegania przepisów przeciwpożarowych i przepisów dotyczących zapobiegania poważnym awariom przemysłowym.

2. W skład Biura wchodzą:

1) Wydział Analiz Zagrożeń (BZ-I);

2) Wydział Nadzoru Prewencyjnego (BZ-II);

3) Wydział Zabezpieczeń Przeciwpożarowych (BZ-III).

§ 8.

Biuro Logistyki
(symbol BT)

1. Do podstawowych zadań Biura Logistyki należy:

1) określanie potrzeb w zakresie standaryzacji i normalizacji sprzętu i pojazdów oraz prowadzenie spraw związanych z wyposażeniem użytkowanym w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej;

2) opracowywanie we współpracy z Biurem do Spraw Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej normatywów w zakresie zaopatrywania organów i formacji obrony cywilnej w sprzęt, środki techniczne i umundurowanie niezbędne do wykonywania zadań obrony cywilnej;

3) zapewnienie Komendzie Głównej obsługi materiałowej i technicznej, z wyłączeniem urządzeń teleinformatyki i łączności, oraz administracyjnej i transportowej;

4) zapewnienie ochrony fizycznej obiektów Komendy Głównej;

5) gospodarowanie zasobami mieszkaniowymi pozostającymi w dyspozycji Komendanta Głównego;

6) prowadzenie spraw mieszkaniowych strażaków i pracowników cywilnych, zgodnie z właściwością Komendanta Głównego;

7) realizowanie programów centralnego zaopatrywania w pojazdy pożarnicze i sprzęt ratowniczy;

8) planowanie rozdziału środków na dofinansowanie jednostek ochrony przeciwpożarowej we współpracy z Krajowym Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności oraz Biurem Finansów;

9) wykonywanie zadań związanych z nadzorem nad gospodarką transportową w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej;

10) wykonywanie zadań związanych z nadzorem nad gospodarką nieruchomościami oraz prowadzenie spraw związanych z procesem inwestycyjnym w stosunku do jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez Komendanta Głównego;

11) gospodarowanie nieruchomościami oraz prowadzenie spraw inwestycyjnych w Komendzie Głównej;

12) przygotowywanie wieloletnich programów inwestycyjnych realizowanych w Państwowej Straży Pożarnej;

13) logistyczna obsługa zespołów i grup ratowniczych powołanych przez Komendanta Głównego na potrzeby likwidacji skutków katastrof, a także udziału w akcjach pomocy humanitarnej i w sytuacjach kryzysowych, w zakresie merytorycznego działania biura;

14) zapewnienie utrzymania właściwego stanu technicznego budynków, urządzeń i instalacji technicznych (z wyłączeniem systemów oraz sprzętu teleinformatyki i łączności) Komendy Głównej, w tym planowanie i realizacja działalności remontowej;

15) prowadzenie gospodarki środkami trwałymi oraz rzeczowymi składnikami majątku Komendy Głównej;

16) wyposażenie strażaków i pracowników cywilnych Komendy Głównej odpowiednio w umundurowanie, odzież specjalną, środki ochrony indywidualnej i ekwipunek osobisty;

17) prowadzenie, przy współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi, postępowań w celu wyjaśnienia okoliczności i przyczyn powstania szkody w mieniu, zgodnie z właściwością Komendanta Głównego, oraz ustalenia jej wysokości i osób odpowiedzialnych za szkodę.

2. W skład Biura wchodzą:

1) Wydział Logistyki i Infrastruktury (BT-I);

2) Wydział Techniki i Standaryzacji (BT-II);

3) Wydział Modernizacji Państwowej Straży Pożarnej (BT-III);

4) Wydział Administracyjny (BT-IV);

5) Wydział Gospodarczy (BT-V).

§ 9.

Biuro Współpracy Międzynarodowej
(symbol BWM)

1. Do podstawowych zadań Biura Współpracy Międzynarodowej należy:

1) inicjowanie, planowanie oraz prowadzenie spraw związanych ze współpracą w ramach Unii Europejskiej oraz współpracy międzynarodowej w zakresie kompetencji Komendanta Głównego;

2) koordynowanie współpracy międzynarodowej prowadzonej przez jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej;

3) koordynowanie współpracy z organizacjami międzynarodowymi działającymi w dziedzinie ochrony przeciwpożarowej, ratownictwa i ochrony ludności oraz obrony cywilnej;

4) opracowywanie projektów umów dwustronnych i wielostronnych w zakresie ochrony przeciwpożarowej, ratownictwa i ochrony ludności oraz obrony cywilnej;

5) przygotowywanie służbowych podróży zagranicznych Komendanta Głównego i jego zastępców oraz przyjmowanych przez nich delegacji zagranicznych;

6) prowadzenie sekretariatu Krajowego Komitetu Międzynarodowego Stowarzyszenia Służb Pożarniczo-Ratowniczych CTIF;

7) koordynowanie w Komendzie Głównej systemu Europejskiej Wymiany Dokumentów – Polska (EWDP);

8) koordynowanie prowadzenia anglojęzycznej wersji strony internetowej www.straz.gov.pl oraz www.ock.gov.pl;

9) organizowanie i monitorowanie działań jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej oraz komórek organizacyjnych Komendy Głównej dotyczących pozyskiwania i wykorzystania środków pochodzących ze źródeł zagranicznych dla jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej;

10) organizowanie udziału Państwowej Straży Pożarnej w pracach międzynarodowych komisji i rad ds. współpracy regionalnej i transgranicznej;

11) koordynowanie prac opracowywania wniosków o dofinansowanie projektów ze środków pochodzących ze źródeł zagranicznych oraz realizacji tych projektów;

12) organizowanie tłumaczenia dokumentów na potrzeby Komendy Głównej.

2. W skład Biura wchodzą:

1) Wydział Współpracy Dwustronnej (BWM-I);

2) Wydział Współpracy Wielostronnej (BWM-II);

3) Wydział Funduszy Strukturalnych i Programów Pomocowych (BWM-III).

§ 10.

Biuro Szkolenia
(symbol BS)

1. Do podstawowych zadań Biura Szkolenia należy:

1) realizacja polityki edukacyjnej Komendanta Głównego;

2) określanie celów oraz kierunków edukacji na potrzeby Państwowej Straży Pożarnej i innych jednostek ochrony przeciwpożarowej;

3) koordynowanie kształcenia, szkolenia i doskonalenia zawodowego na potrzeby ochrony przeciwpożarowej;

4) koordynowanie działań w zakresie kultury fizycznej i sportu na potrzeby Państwowej Straży Pożarnej;

5) sprawowanie nadzoru dydaktycznego nad realizacją programów zatwierdzanych przez Komendanta Głównego;

6) opracowywanie i uzgadnianie programów kształcenia, szkolenia i doskonalenia zawodowego na potrzeby Państwowej Straży Pożarnej oraz pozostałych jednostek ochrony przeciwpożarowej;

7) organizowanie szkolenia i doskonalenia zawodowego w Komendzie Głównej;

8) wykonywanie nadzoru nad realizacją szkoleń prowadzonych w szkołach i ośrodkach szkolenia Państwowej Straży Pożarnej;

9) prowadzenie prac związanych z procesem wydawniczym książek, skryptów i innych wydawnictw z zakresu kształcenia, szkolenia i doskonalenia zawodowego.

2. W skład Biura wchodzą:

1) Wydział Organizacji Kształcenia, Szkolenia i Doskonalenia Zawodowego (BS-I);

2) Wydział Programów Kształcenia, Szkolenia i Doskonalenia Zawodowego (BS-II);

3) Wydział Nadzoru Dydaktycznego (BS-III).

§ 11.

Biuro Informatyki i Łączności
(symbol BIŁ)

1. Do podstawowych zadań Biura Informatyki i Łączności należy:

1) planowanie rozwoju systemów teleinformatycznych, opracowywanie procedur i standardów oraz systemowych rozwiązań organizacyjnych w zakresie teleinformatyki oraz wdrażanie rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych w Państwowej Straży Pożarnej;

2) określanie kierunków rozwoju oraz zasad organizacji łączności na potrzeby krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego;

3) koordynowanie działań związanych z funkcjonowaniem numerów alarmowych w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej;

4) sprawowanie nadzoru nad budową, uruchomieniem i funkcjonowaniem scentralizowanych systemów teleinformatycznych w zakresie właściwości Komendanta Głównego;

5) projektowanie, organizowanie i wdrażanie rozwiązań technicznych, zgodnie ze zgłaszanymi potrzebami komórek organizacyjnych Komendy Głównej, w tym dostarczanie narzędzi, technik i metod wspierających pracę Komendy Głównej, a także umożliwiających ich współdziałanie z innymi podmiotami krajowymi i zagranicznymi;

6) organizowanie, administrowanie oraz kierowanie systemami i sieciami teleinformatycznymi Komendy Głównej, w tym administrowanie systemami służącymi do wytwarzania, przetwarzania i przesyłania informacji niejawnych;

7) planowanie potrzeb, realizacja zakupów oraz utrzymanie sprawności sprzętu teleinformatyki i łączności na potrzeby Komendy Głównej;

8) administrowanie i utrzymanie systemu kontroli dostępu do budynków Komendy Głównej, w tym wydawanie przepustek.

2. W skład Biura wchodzą:

1) Wydział Planowania i Rozwoju Systemów Teleinformatycznych (BIŁ-I);

2) Wydział Utrzymania Systemów Teleinformatycznych (BIŁ-II);

3) Wydział Bezpieczeństwa Systemów Teleinformatycznych (BIŁ-III).

§ 12.

Biuro do spraw Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej
(symbol BL)

1. Do podstawowych zadań Biura do spraw Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej należy wykonywanie zadań z zakresu ochrony ludności, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego w zakresie powierzonym Komendantowi Głównemu, a w szczególności:

1) opracowywanie kierunków działań w zakresie ochrony ludności i obrony cywilnej;

2) opracowanie Programu Doskonalenia Obrony Cywilnej;

3) opiniowanie planów obrony cywilnej;

4) współudział w opiniowaniu planów reagowania kryzysowego;

5) przygotowywanie założeń do planów obrony cywilnej województw, powiatów, gmin i przedsiębiorców;

6) określanie założeń do ewakuacji ludności i mienia na wypadek masowego zagrożenia;

7) prowadzenie spraw w zakresie uzgodnień projektu planu obrony cywilnej państwa z Ministrem Obrony Narodowej oraz z innymi właściwymi ministrami;

8) dokonywanie oceny stanu przygotowań obrony cywilnej województw, powiatów i gmin;

9) analizowanie realizacji przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego zadań obrony cywilnej;

10) realizowanie zadań w zakresie określonym dla Komendanta Głównego w przepisach o zarządzaniu kryzysowym;

11) opracowywanie założeń programowych, kierunków kształcenia i szkolenia oraz dokumentów określających zasady i organizację kształcenia i szkolenia na potrzeby powszechnego systemu ochrony ludności i obrony cywilnej;

12) opracowywanie harmonogramów szkoleń centralnych oraz ich realizacja dla potrzeb administracji publicznej z zakresu obrony cywilnej i ochrony ludności;

13) wykonywanie nadzoru nad realizacją szkoleń z zakresu obrony cywilnej i ochrony ludności organizowanych przez terenowe organy obrony cywilnej, prowadzonych w placówkach szkoleniowych Państwowej Straży Pożarnej oraz wydziałach właściwych do spraw bezpieczeństwa w urzędach wojewódzkich;

14) opracowywanie, na potrzeby ministra właściwego do spraw wewnętrznych i Prezesa Rady Ministrów, informacji dotyczących obrony cywilnej;

15) kontrolowanie warunków odbywania zasadniczej służby w obronie cywilnej.

2. W skład Biura wchodzą:

1) Wydział Planowania Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej (BL-I);

2) Wydział Monitorowania i Analiz (BL-II);

3) Wydział do spraw Szkoleń i Ćwiczeń Obrony Cywilnej (BL-III);

4) Sekcja do spraw Zarządzania Kryzysowego.

§ 13.

Biuro Kadr i Organizacji
(symbol BK)

1. Do podstawowych zadań Biura Kadr i Organizacji należy:

1) realizowanie polityki kadrowej Komendanta Głównego;

2) projektowanie systemów uposażeń strażaków i wynagradzania pracowników Państwowej Straży Pożarnej;

3) koordynowanie zagadnień emerytalno-rentowych w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej;

4) prowadzenie spraw związanych z kształtowaniem organizacji Państwowej Straży Pożarnej;

5) prowadzenie zagadnień dyscyplinarnych strażaków i pracowników w zakresie właściwości Komendanta Głównego;

6) prowadzenie spraw kadrowych strażaków w zakresie właściwości Komendanta Głównego;

7) prowadzenie spraw kadrowych członków korpusu służby cywilnej oraz pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej w Komendzie Głównej;

8) prowadzenie spraw z zakresu medycyny pracy w stosunku do strażaków i pracowników Komendy Głównej oraz współpraca z właściwymi jednostkami w tym zakresie;

9) prowadzenie spraw osobowych związanych z mobilizacją w zakresie właściwości Komendanta Głównego;

10) prowadzenie spraw socjalnych strażaków, pracowników oraz emerytów i rencistów w zakresie właściwości Komendanta Głównego;

11) rozpatrywanie spraw dotyczących odszkodowań wynikających ze stosunku służby lub pracy, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

2. W skład Biura wchodzą:

1) Wydział Kadr (BK-I);

2) Wydział Analiz i Spraw Socjalnych (BK-II);

3) Wydział Spraw Osobowych (BK-III);

4) Wydział Organizacji (BK-IV);

5) Samodzielne stanowiska w dyspozycji Komendanta Głównego.

§ 14.

Biuro Finansów
(symbol BF)

1. Do podstawowych zadań Biura Finansów należy:

1) sporządzanie materiałów i informacji o projekcie i wykonaniu budżetu jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej oraz obrony cywilnej;

2) opracowywanie planów dochodów i wydatków budżetowych, układu wykonawczego budżetu oraz przedkładanie propozycji przeniesień wydatków dla Komendy Głównej jako dysponenta środków budżetu państwa drugiego stopnia;

3) opracowywanie planów dochodów i wydatków budżetowych, układu wykonawczego budżetu oraz przedkładanie propozycji przeniesień wydatków dla Komendy Głównej;

4) prowadzenie rachunkowości oraz sporządzanie sprawozdawczości i bilansu z działalności budżetowej i pozabudżetowej Komendy Głównej, w tym również w odniesieniu do środków pochodzących ze źródeł zagranicznych;

5) sporządzanie sprawozdawczości i bilansu jako dysponent środków budżetu państwa drugiego stopnia;

6) prowadzenie bazy danych w zakresie wydatków budżetowych jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej realizowanych w ramach budżetów wojewodów;

7) prowadzenie obsługi finansowo-księgowej zadań realizowanych przez Komendanta Głównego;

8) realizowanie rozliczeń z urzędami skarbowymi i Zakładem Ubezpieczeń Społecznych wynikających z funkcji płatnika;

9) ewidencjonowanie wpływów uzyskiwanych z firm ubezpieczeniowych z tytułu obowiązkowych składek za ubezpieczenie od ognia i przekazywanie jednostkom ochrony przeciwpożarowej środków z tego tytułu;

10) tworzenie i bieżące aktualizowanie procedur wynikających z kontroli finansowej;

11) ewidencja finansowo-księgowa oraz sprawozdawczość w zakresie ujawnionych w Komendzie Głównej niedoborów i szkód w aktywach rzeczowych i pieniężnych;

12) przekazywanie i rozliczanie w zakresie finansowym dotacji udzielanych z budżetu państwa na zadania zlecone jednostkom niezaliczonym i zaliczonym do sektora finansów publicznych we współpracy Biurem Logistyki;

13) prowadzenie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego;

14) przygotowywanie projektów decyzji w sprawach szkód w majątku resortu spraw wewnętrznych i administracji, z wyłączeniem spraw wynikających ze stosunku służby lub pracy;

15) prowadzenie całokształtu spraw z zakresu egzekucji należności, w tym nieprawidłowo wykorzystanych dotacji.

2. W skład Biura wchodzą:

1) Wydział Planowania i Analiz Budżetowych (BF-I);

2) Wydział Księgowości i Sprawozdawczości (BF-II);

3) Wydział Płac i Rozliczeń Finansowych (BF-III);

4) Wydział Zamówień Publicznych (BF-IV).

§ 15.

Biuro Kontroli, Skarg i Wniosków
(symbol BKSiW)

1. Do podstawowych zadań Biura Kontroli, Skarg i Wniosków należy:

1) opracowywanie zasad metodyki kontroli dla potrzeb Państwowej Straży Pożarnej;

2) przygotowanie i prowadzenie kontroli w komórkach organizacyjnych Komendy Głównej, organach i jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej;

3) analizowanie materiałów z kontroli przeprowadzonych w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej przez Najwyższą Izbę Kontroli, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji i inne instytucje kontrolne;

4) analiza wyników kontroli przeprowadzanych przez komendy wojewódzkie Państwowej Straży Pożarnej;

5) kontrola działalności gospodarczej i finansowej w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej nadzorowanych przez Komendanta Głównego oraz prowadzenie spraw związanych z przygotowaniem dokumentacji i wniosków dotyczących naruszenia dyscypliny budżetowej jednostek nadzorowanych;

6) kontrola wydatkowania dotacji przez jednostki dotowane w zakresie kompetencji Komendanta Głównego;

7) przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących działalności organów i jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej kierowanych do Komendy Głównej;

8) nadzór nad przyjmowaniem i rozpatrywaniem skarg i wniosków w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej;

9) nadzór nad przestrzeganiem bezpieczeństwa i higieny służby w Państwowej Straży Pożarnej;

10) opracowywanie informacji z wyników kontroli realizowanych w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej;

11) analizowanie oświadczeń o stanie majątkowym strażaków zgodnie z właściwością Komendanta Głównego na podstawie udzielonego upoważnienia;

12) prowadzenie archiwum Komendy Głównej;

13) przygotowywanie stanowiska Komendanta Głównego w zakresie wykorzystania ustaleń i wniosków pokontrolnych Najwyższej Izby Kontroli oraz innych organów kontrolnych, we współpracy z zainteresowanymi komórkami organizacyjnymi.

2. W skład Biura wchodzą:

1) Wydział Kontroli (BKSiW-I);

2) Wydział Analiz i Strategii Kontroli (BKSiW-II);

3) Wydział Skarg i Wniosków (BKSiW-III);

4) Sekcja Archiwum Komendy Głównej (BKSiW-IV).

§ 16.

Biuro Prawne
(symbol BP)

Do podstawowych zadań Biura Prawnego należy:

1) świadczenie pomocy prawnej na rzecz Komendanta Głównego jako centralnego organu administracji rządowej;

2) koordynowanie i prowadzenie prac legislacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz w trybie określonym w rozdziale 4 pkt III Regulaminu Organizacyjnego;

3) przygotowywanie stanowisk Komendanta Głównego dotyczących opiniowanych lub uzgadnianych projektów aktów normatywnych, na podstawie opinii właściwych merytorycznie komórek;

4) przygotowywanie wymagających ogłoszenia aktów prawnych Komendanta Głównego do publikacji w Dzienniku Urzędowym Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej;

5) prowadzenie rejestru aktów prawnych Komendanta Głównego oraz porozumień zawieranych przez Komendanta Głównego;

6) sporządzanie w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz na dwa lata, do publikacji w Dzienniku Urzędowym Komendy Głównej wykazu obowiązujących aktów prawnych wydawanych przez Komendanta Głównego.

§ 17.

Inspektorat Ochrony Informacji Niejawnych i Spraw Obronnych
(symbol IO)

1. Do podstawowych zadań Inspektoratu Ochrony Informacji Niejawnych i Spraw Obronnych należy:

1) w zakresie ochrony informacji niejawnych:

a) zapewnienie ochrony informacji niejawnych,

b) sprawowanie nadzoru nad bezpieczeństwem systemów i sieci teleinformatycznych służących do wytwarzania, przetwarzania i przesyłania informacji niejawnych,

c) kontrola ochrony informacji niejawnych, ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów oraz przestrzegania przepisów w tym zakresie,

d) opracowanie i aktualizowanie planu ochrony informacji niejawnych w Komendzie Głównej,

e) realizacja czynności związanych z prowadzeniem postępowań sprawdzających,

f) prowadzenie kancelarii tajnych: krajowej oraz Organizacji Paktu Północnoatlantyckiego, zwanej dalej „NATO” i Unii Europejskiej, zwanej dalej „UE”;

2) w zakresie przygotowań obronnych:

a) koordynowanie realizacji przedsięwzięć związanych z przygotowaniami obronnymi w Komendzie Głównej oraz jednostkach nadzorowanych przez Komendanta Głównego,

b) koordynowanie realizacji zadań Komendanta Głównego związanych z planowaniem i programowaniem obronnym oraz sprawozdawczości o stanie przygotowań obronnych,

c) koordynowanie realizacji zadań Komendanta Głównego związanych z osiąganiem gotowości obronnej,

d) opracowywanie Planu Operacyjnego Funkcjonowania Szefa Obrony Cywilnej Kraju,

e) koordynowanie realizacji zadań Komendanta Głównego związanych z problematyką Programu Mobilizacji Gospodarki oraz gospodarowaniem rezerwami gospodarczymi,

f) prowadzenie spraw związanych ze szczególną ochroną obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa, pozostających w zakresie właściwości Komendanta Głównego.

2. W skład Inspektoratu wchodzą:

1) Samodzielne Stanowiska ds. Ochrony Informacji Niejawnych (IO-I);

2) Kancelaria Tajna (IO-II);

3) Wydział Spraw Obronnych (IO-III).

§ 18.

Samodzielne Stanowisko do spraw Audytu Wewnętrznego
(symbol SAW)

Do zakresu działania audytora wewnętrznego należy wykonywanie audytu wewnętrznego w Komendzie Głównej na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

§ 19.

Redakcja czasopisma „Przegląd Pożarniczy”
(symbol PP)

Do podstawowych zadań redakcji Przeglądu Pożarniczego należy:

1) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem czasopisma „Przegląd Pożarniczy”;

2) prowadzenie spraw wydawniczych Dziennika Urzędowego Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej;

3) prowadzenie działalności kolporterskiej;

4) współpraca z redakcjami czasopism podejmujących tematykę ochrony przeciwpożarowej, ratownictwa i ochrony ludności.

Rozdział 4

Tryb pracy Komendy Głównej

I. Zasady przygotowania dokumentów

§ 20.

Kierownicy komórek organizacyjnych a także naczelnicy wydziałów, kierownicy sekcji oraz osoby zatrudnione na samodzielnych stanowiskach pracy w zakresie spraw należących do ich właściwości rzeczowej – odpowiadają za przestrzeganie terminów załatwiania spraw, określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego i innych przepisach szczególnych.

§ 21.

1. Dokumenty przedstawiane do podpisu Komendantowi Głównemu powinny być uprzednio parafowane przez właściwego zastępcę Komendanta Głównego, jeżeli zostały przygotowane przez komórkę organizacyjną podległą temu zastępcy. Dokumenty przygotowane przez komórkę organizacyjną podległą bezpośrednio Komendantowi Głównemu, parafuje kierujący tą komórką, a w przypadku pism procesowych lub pism zawierających opinie prawne, parafuje je radca prawny.

2. Projekty dokumentów przeznaczonych do wysłania za granicę, przedstawiane do podpisu Komendantowi Głównemu i jego zastępcom, powinny być uprzednio uzgodnione z dyrektorem Biura Współpracy Międzynarodowej i przez niego parafowane.

3. Projekty dokumentów związanych z przeprowadzanymi kontrolami w Państwowej Straży Pożarnej przeznaczone do wysłania organom administracji ogólnej, organom naczelnym i centralnym, przedstawiane do podpisu Komendantowi Głównemu lub jego zastępcom, powinny być uprzednio uzgodnione z dyrektorem Biura Kontroli, Skarg i Wniosków i przez niego parafowane.

4. Pisma niezastrzeżone wyłącznie do podpisu przez Komendanta Głównego lub jego zastępców, z zastrzeżeniem ust. 9 i 10, podpisują kierownicy komórek organizacyjnych. W razie nieobecności kierownika komórki organizacyjnej, pisma podpisuje jego zastępca.

5. Kierownicy komórek organizacyjnych oraz ich zastępcy podpisują decyzje administracyjne oraz inne dokumenty przygotowane w kierowanych przez nich komórkach, w zakresie udzielonych im upoważnień lub pełnomocnictw.

6. Kierownik komórki organizacyjnej może określić rodzaje pism i dokumentów, które może podpisywać jego zastępca lub inna upoważniona osoba. Upoważnienie do podpisywania pism i dokumentów powinno być wystawione imiennie na piśmie. Przepisu nie stosuje się do opinii prawnych i pism procesowych.

7. Pisma procesowe w sprawach, w których zostało udzielone pełnomocnictwo procesowe, podpisuje upełnomocniony radca prawny.

8. Za wstępną ocenę celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków odpowiada kierownik komórki organizacyjnej podejmujący decyzję w sprawie dokonania zakupu.

9. Umowy cywilnoprawne, których stroną jest Komendant Główny, a z których wynikają zobowiązania finansowe, podpisuje Komendant Główny lub jego zastępca po dokonaniu kontroli zgodności przedmiotu umowy z planem finansowym przez głównego księgowego lub zastępcę głównego księgowego.

10. Umowy w imieniu Komendanta Głównego mogą podpisywać kierownicy komórek organizacyjnych, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1–10 i 13 na podstawie udzielonych pełnomocnictw ogólnych do wysokości określonej w pełnomocnictwie, po dokonaniu kontroli zgodności przedmiotu umowy z planem finansowym przez głównego księgowego lub zastępcę głównego księgowego.

11. Zamówień, dla których nie jest wymagane podpisanie umowy, mogą dokonywać jedynie osoby posiadające pełnomocnictwo Komendanta Głównego.

12. Dyrektor Biura Kontroli, Skarg i Wniosków jest uprawniony do:

1) udziału w opracowywaniu przez inne komórki organizacyjne Komendy Głównej stanowiska Komendanta Głównego w sprawie protokołów, dokumentów oraz wyników kontroli Komendy Głównej, przeprowadzanych przez zewnętrzne podmioty i instytucje kontrolne;

2) podejmowania decyzji w sprawach archiwizacji w Państwowej Straży Pożarnej.

§ 22.

1. Projekt pełnomocnictwa opracowuje właściwa rzeczowo komórka organizacyjna, a następnie przedstawia do uzgodnienia formalno-prawnego do Biura Prawnego.

2. Po uzyskaniu parafy radcy prawnego pełnomocnictwo należy przedłożyć w trzech egzemplarzach do podpisu Komendantowi Głównemu, uzasadniając w formie pisemnej potrzebę wydania takiego pełnomocnictwa.

3. Podpisane przez Komendanta Głównego pełnomocnictwo przekazuje się do Biura Prawnego, w którym pełnomocnictwo jest rejestrowane pod kolejnym numerem w danym roku kalendarzowym i który przechowuje oryginał pełnomocnictwa.

4. Drugi egzemplarz pełnomocnictwa przekazuje się osobie, której pełnomocnictwo dotyczy, a trzeci egzemplarz Biuru Finansów, jeśli dotyczy podpisywania umów, o których mowa w § 21 ust. 10, albo do właściwej rzeczowo komórki organizacyjnej.

5. Wzór pełnomocnictwa, o którym mowa w § 21 ust. 10, określa załącznik do Regulaminu Organizacyjnego.

§ 23.

1. Komórki organizacyjne wykonują zadania w zakresie ustalonym w Regulaminie Organizacyjnym, a harmonogram realizacji zadań ustalany jest corocznie w planie pracy Komendy Głównej.

2. Projekt planu pracy przygotowuje dyrektor Gabinetu Komendanta na podstawie propozycji kierowników wszystkich komórek organizacyjnych wymienionych w § 2 ust. 1 i 2 i przedstawia do zatwierdzenia Komendantowi Głównemu.

3. Propozycje, o których mowa w ust. 2, należy przedłożyć do dnia 30 listopada roku poprzedzającego rok na który plan jest opracowywany.

4. Sprawozdania z realizacji zadań kierownicy komórek organizacyjnych sporządzają po zakończeniu każdego kwartału lub innego okresu i przekazują do Gabinetu Komendanta, nie później niż do 10 dnia miesiąca rozpoczynającego kolejny kwartał, bądź terminie określonym przez Gabinet Komendanta.

5. Plan pracy może być na bieżąco korygowany na wniosek kierownika komórki organizacyjnej w trybie, o którym mowa w ust. 2, jednak nie później niż do końca trzeciego kwartału danego roku kalendarzowego.

II. Kompetencje pracowników Komendy Głównej pełniących dodatkowo inne funkcje

§ 24.

1. Dowódcą Centralnego Odwodu Operacyjnego jest wyznaczony przez Komendanta Głównego, zastępca Komendanta Głównego, który z upoważnienia Komendanta Głównego jest uprawniony do:

1) delegowania dowódców pododdziałów Centralnego Odwodu Operacyjnego do realizacji zadań w zakresie funkcjonowania odwodu;

2) wydawania poleceń i rozkazów w zakresie funkcjonowania odwodu;

3) inspekcji sił i środków odwodu oraz stanowisk kierowania jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej w zakresie alarmowania odwodu.

2. Dyżurny operacyjny kraju działa z upoważnienia i w imieniu Komendanta Głównego w zakresie operacyjnego zabezpieczenia kraju, a w szczególności podejmuje działania dotyczące:

1) koordynowania działań ratowniczych prowadzonych w ramach krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze kraju;

2) współdziałania z organami administracji rządowej, innymi urzędami i instytucjami przy podejmowaniu decyzji dotyczących zwalczania zagrożeń oraz ich skutków;

3) udzielania naczelnym i centralnym organom administracji informacji o prowadzonych działaniach ratowniczych;

4) współdziałania z szefami misji zagranicznych, kierownikami urzędów konsularnych, kierownikami przedstawicielstw państw obcych i organizacji międzynarodowych korzystających z immunitetów, w przypadku podejmowania działań ratowniczych w obiektach im podległych;

5) podejmowania decyzji o użyciu sił i środków jednostek krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego poza obszarem województwa;

6) dysponowania sił i środków Centralnego Odwodu Operacyjnego;

7) dysponowania sił i środków Państwowej Straży Pożarnej poza granice kraju w ramach obowiązujących umów międzynarodowych, dotyczących wzajemnego udzielania pomocy ratowniczej;

8) dysponowania do działań ratowniczych krajowych specjalistów do spraw ratownictwa i ekspertów do spraw prognozowania zagrożeń;

9) przekazywania informacji /ostrzeżeń/ o prognozowanych niebezpiecznych zjawiskach hydrologicznych, meteorologicznych i innych do centrów zarządzania kryzysowego administracji rządowej i samorządowej oraz zainteresowanych instytucji na podstawie informacji otrzymanych z IMiGW i innych jednostek monitorujących;

10) aktualizacji danych o stanie sił i środków krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego.

3. O podejmowanych działaniach dyżurny operacyjny kraju na bieżąco informuje właściwego w sprawach operacyjnych zastępcę Komendanta Głównego i Komendanta Głównego.

III. Zasady opracowywania, uzgadniania i wydawania oraz opiniowania w Komendzie Głównej aktów normatywnych i aktów kierownictwa wewnętrznego Komendanta Głównego

§ 25.

1. Komórki organizacyjne są obowiązane analizować akty normatywne i akty kierownictwa wewnętrznego, należące do ich właściwości, pod względem ich obowiązywania, aktualności, celowości i skuteczności.

2. Projekt aktu normatywnego i aktu kierownictwa wewnętrznego opracowuje się zgodnie z zasadami techniki prawodawczej, ustalonymi w obowiązujących przepisach prawa, zgodnie z którymi należy:

1) dążyć do całościowego, usystematyzowanego, a w miarę możliwości – również kompleksowego ujęcia przepisów związanych z regulowanym zagadnieniem;

2) nie zamieszczać przepisów zawartych już w innych aktach normatywnych, ani postanowień nie mających charakteru normatywnego;

3) dołączyć uzasadnienie spełniające wymagania wynikające z odrębnych przepisów oraz projekty przepisów wykonawczych, jeżeli projekt aktu normatywnego przewiduje ich wydanie;

4) opracować i przedłożyć do Biura Prawnego projekt aktu normatywnego, będącego wykonaniem upoważnienia ustawowego, w terminie umożliwiającym wejście tego aktu w życie wraz z ustawą.

3. Opracowanie projektu aktu normatywnego o podstawowym znaczeniu dla działalności Państwowej Straży Pożarnej lub ochrony ludności odbywa się na polecenie Komendanta Głównego.

4. Projekt aktu normatywnego opracowuje właściwa merytorycznie komórka organizacyjna oraz uzgadnia z właściwymi komórkami organizacyjnymi i innymi jednostkami organizacyjnymi Państwowej Straży Pożarnej.

5. Projekt aktu normatywnego, dotyczącego właściwości więcej niż jednej komórki organizacyjnej, opracowuje i uzgadnia ta komórka organizacyjna, której zakresu działania akt prawny w największym stopniu dotyczy. Spory kompetencyjne w tym zakresie rozstrzyga Komendant Główny.

6. Jeżeli wydanie projektowanego aktu prawnego powoduje skutki finansowe, projekt wymaga uzgodnienia z Biurem Finansów.

7. Każdy projekt aktu normatywnego przygotowany w Komendzie Głównej wymaga uzgodnienia z Biurem Współpracy Międzynarodowej pod względem zgodności z prawem Unii Europejskiej.

8. Po przeprowadzeniu uzgodnień, o których mowa w ust. 4–7, projekt aktu prawnego przekazuje się do Biura Prawnego w celu przeprowadzenia kontroli formalno-prawnej i nadania dalszego biegu legislacyjnego.

§ 26.

1. Akty kierownictwa wewnętrznego Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej podpisuje Komendant Główny bądź imiennie upoważniony zastępca.

2. Akty prawne, o których mowa w ust. 1, przedkłada do podpisu Biuro Prawne, z parafą dyrektora, zastępcy dyrektora Biura Prawnego lub radcy prawnego oraz dyrektora lub zastępcy dyrektora właściwej merytorycznie komórki organizacyjnej.

§ 27.

1. Projekty aktów normatywnych przekazane do zaopiniowania lub uzgodnienia Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji, skierowane do Komendy Głównej, Biuro Prawne kieruje w celu zaopiniowania w ustalonym terminie do właściwych merytorycznie komórek organizacyjnych.

2. Uwagi do projektów, o których mowa w ust. 1, właściwa merytorycznie komórka organizacyjna przekazuje do Biura Prawnego po uprzednim uzyskaniu aprobaty Komendanta Głównego lub jego zastępcy, któremu podlega bezpośrednio ta komórka.

3. Stanowisko Komendanta Głównego dotyczące opiniowanego lub uzgadnianego projektu aktu normatywnego opracowuje Biuro Prawne, na podstawie opinii, o których mowa w ust. 2.

4. W przypadku rozbieżności stanowisk pomiędzy komórkami, o których mowa w ust. 1 lub odmiennej opinii Biura Prawnego, o ostatecznej treści stanowiska rozstrzyga, na wniosek Biura Prawnego, Komendant Główny albo upoważniony zastępca.

§ 28.

W sprawach nieuregulowanych w Regulaminie Organizacyjnym, do opracowywania, uzgadniania i wydawania oraz opiniowania w Komendzie Głównej aktów normatywnych i aktów kierownictwa wewnętrznego stosuje się przepisy zarządzenia Nr 9 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 marca 1999 r. w sprawie opracowywania, uzgadniania, wydawania i ogłaszania aktów normatywnych w resorcie spraw wewnętrznych i administracji (Dz. Urz. Min. Spraw Wew. i Ad. Nr 2, poz. 18, ze zm.).

IV. Tryb postępowania z dokumentami otrzymywanymi w związku z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej

§ 29.

1. Koordynację opiniowania dokumentów związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zwanych dalej „dokumentami UE”, prowadzi Biuro Współpracy Międzynarodowej, zwane dalej „koordynatorem”.

2. Kierownicy komórek organizacyjnych są obowiązani do zapewnienia stałej współpracy z koordynatorem przez wyznaczenie minimum dwóch osób znających język angielski, które będą uprawnione do odbioru dokumentów UE od koordynatora i przekazywania opinii lub stanowiska komórki organizacyjnej w danej sprawie.

§ 30.

1. Po otrzymaniu z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej, Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Stałego Przedstawicielstwa Rzeczypospolitej Polskiej przy Unii Europejskiej lub od przedstawicieli Polski uczestniczących w posiedzeniach grup roboczych lub komitetów Unii Europejskiej dokumentów UE, koordynator analizuje ich treść i rozsyła je według kompetencji, do wiadomości lub z wnioskiem o opracowanie projektu opinii lub stanowiska w sprawie, do wyznaczonych osób, o których mowa w § 29 ust. 2.

2. Koordynator przesyła dokument UE do Biura Prawnego, jeśli uzna że zachodzi potrzeba zaopiniowania go pod względem prawnym.

3. Koordynator może organizować spotkania uzgodnieniowe lub spotkania robocze z udziałem kierowników komórek organizacyjnych lub osób wyznaczonych do współpracy.

§ 31.

1. Komórki organizacyjne są obowiązane analizować dokumenty UE i przygotowywać propozycję stanowiska Polski na posiedzenia grup roboczych i komitetów UE, projekt stanowiska Rady Ministrów oraz propozycję stanowiska i opinii Komendy Głównej w sprawach będących w kompetencji Komendanta Głównego.

2. Propozycję stanowiska i opinii komórki organizacyjne opracowują w formie i terminie wskazanym przez koordynatora.

3. Niewyrażenie opinii przez komórki organizacyjne we wskazanym przez koordynatora terminie jest równoznaczne z akceptacją i brakiem uwag do przekazanych dokumentów.

§ 32.

Koordynator po upływie wyznaczonego terminu, na podstawie informacji przekazanych przez komórki organizacyjne, opracowuje projekt opinii lub stanowiska Komendy Głównej w danej sprawie i następnie przekazuje go Komendantowi Głównemu lub jego zastępcy, w celu zatwierdzenia.

§ 33.

Dokumenty UE, projekty opinii lub stanowisk, opinie lub stanowiska i inne informacje związane z opiniowaniem dokumentów UE są przesyłane za pośrednictwem poczty elektronicznej, chyba że koordynator wskaże inną formę przekazania dokumentu.

Rozdział 5

Zakres zadań, skład i tryb pracy rad i zespołów opiniodawczo-doradczych Komendanta Głównego

§ 34.

1. Kolegium Komendanta Głównego, zwane dalej „Kolegium”, jest zespołem opiniodawczo-doradczym Komendanta Głównego powołanym w celu rozwiązywania problemów i zadań o charakterze kompleksowym.

2. W skład Kolegium wchodzą: zastępcy Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej, kierownicy komórek organizacyjnych wymienionych w § 2 ust. 1 i 2 oraz rzecznik prasowy Komendanta Głównego.

3. Do udziału w posiedzeniach Kolegium mogą być zaproszone inne osoby, w zależności od rodzaju spraw będących przedmiotem posiedzenia kolegium.

4. Posiedzeniom Kolegium przewodniczy Komendant Główny bądź wyznaczony przez niego zastępca.

5. Komendant Główny określa termin i miejsce posiedzenia Kolegium oraz wskazuje osoby, które powinny być zaproszone na posiedzenie.

6. Posiedzenia Kolegium odbywają się nie rzadziej niż raz w miesiącu.

7. Ustalenia Kolegium po zatwierdzeniu przez Komendanta Głównego są przekazywane do realizacji lub wiadomości zainteresowanym.

§ 35.

1. Rada Naukowo-Techniczna, zwana dalej „Radą Naukową”, jest stałym zespołem opiniodawczo-doradczym Komendanta Głównego w sprawach kształcenia zawodowego, działalności badawczo-rozwojowej, postępu technicznego, a także rozwoju kadry naukowo-technicznej.

2. Do zadań Rady Naukowej należy w szczególności:

1) inicjowanie działalności naukowo-badawczej w zakresie ochrony przeciwpożarowej i obrony cywilnej;

2) opiniowanie założeń programowych szkolnictwa pożarniczego;

3) opiniowanie projektów i planów prac naukowo-badawczych oraz wniosków zgłaszanych przez jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej do ministra właściwego w sprawach nauki.

3. W skład Rady Naukowej wchodzą: wskazani przez Komendanta Głównego dwaj zastępcy Komendanta Głównego, rektor-komendant Szkoły Głównej Służby Pożarniczej, wskazani przez Komendanta Głównego komendanci wojewódzcy Państwowej Straży Pożarnej w liczbie nie większej niż sześciu, dyrektor Centrum Naukowo-Badawczego Ochrony Przeciwpożarowej, kierownicy komórek organizacyjnych wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 2–6 i 8, komendanci szkół aspirantów Państwowej Straży Pożarnej, komendant Centralnej Szkoły Państwowej Straży Pożarnej w Częstochowie, komendant miejski Państwowej Straży Pożarnej w Warszawie.

4. Imienny skład Rady Naukowej określa odrębna decyzja Komendanta Głównego.

5. Przewodniczącego, jego zastępcę i sekretarza wyznacza, spośród członków Rady Naukowej, Komendant Główny.

6. Posiedzeniom Rady Naukowej przewodniczy przewodniczący lub jego zastępca.

7. Przewodniczący określa termin i miejsce posiedzenia Rady Naukowej oraz wskazuje osoby, które powinny być zaproszone na posiedzenie.

8. Posiedzenia Rady Naukowej zwołuje przewodniczący, nie rzadziej niż 2 razy w roku.

9. Posiedzenia Rady Naukowej odbywają się przy obecności co najmniej połowy jej członków.

§ 36.

1. Rada Programowa do spraw Ochrony Dóbr Kultury przed Nadzwyczajnymi Zagrożeniami, zwana dalej „Radą Programową”, jest stałym organem opiniodawczo-doradczym Komendanta Głównego w sprawach związanych z zabezpieczeniem dóbr kultury.

2. Zadaniem Rady Programowej jest opracowywanie i formułowanie wniosków dotyczących zadań szkoleniowych realizowanych przez Centrum Szkolenia Ochrony Ludności i Dóbr Kultury, funkcjonujące w Szkole Aspirantów w Krakowie, dotyczących w szczególności:

1) określania tematyki szkoleń;

2) określania założeń programowych do realizowanych szkoleń;

3) określania grup profesjonalnych, do których kierowane są szkolenia;

4) przewidzianych wynagrodzeń za czynności dydaktyczne.

3. W skład Rady Programowej wchodzą: dyrektor Biura do spraw Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej Komendy Głównej, komendant Szkoły oraz naczelnik Wydziału Centrum Szkolenia Ochrony Ludności i Dóbr Kultury Szkoły Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie, przedstawiciele komórek organizacyjnych wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 3, 6 i 8.

4. W skład Rady Programowej mogą wchodzić przedstawiciele innych instytucji i organizacji właściwych w sprawach ochrony dóbr kultury.

5. Imienny skład Rady Programowej określa odrębna decyzja Komendanta Głównego.

6. Przewodniczącego, jego zastępcę i sekretarza wyznacza, spośród członków Rady Programowej, Komendant Główny.

7. Posiedzeniom Rady Programowej przewodniczy przewodniczący lub jego zastępca.

8. Przewodniczący określa termin i miejsce posiedzenia Rady Programowej oraz wskazuje osoby, które powinny być zaproszone na posiedzenie.

9. Posiedzenia Rady Programowej zwołuje przewodniczący, nie rzadziej niż 2 razy w roku.

10. Posiedzenia Rady Programowej odbywają się przy obecności, co najmniej połowy jej członków.

§ 37.

1. Rada do spraw Ratownictwa jest organem opiniodawczo-doradczym Komendanta Głównego w zakresie problematyki związanej z zadaniami ratowniczymi realizowanymi przez podmioty krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego i podmioty z nim współdziałające.

2. Do zadań Rady do spraw Ratownictwa należy w szczególności:

1) promowanie ratownictwa i przedsięwzięć służących integracji między służbami i podmiotami ratowniczymi;

2) opiniowanie przedsięwzięć strategicznych dotyczących rozwoju ratownictwa;

3) opiniowanie programów i zasad organizacji szkolenia w poszczególnych dziedzinach ratowniczych i w taktyce ratowniczej;

4) analizowanie skuteczności rozwiązań organizacyjnych w poszczególnych dziedzinach ratownictwa;

5) inicjowanie przedsięwzięć edukacyjnych i popularyzatorskich w zakresie poprawy stanu bezpieczeństwa ludności.

3. W skład Rady do spraw Ratownictwa wchodzą: wskazany przez Komendanta Głównego zastępca Komendanta Głównego, kierownicy komórek organizacyjnych wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 1, 2, 4, 6 i 7, przedstawiciele komendantów szkół Państwowej Straży Pożarnej, przedstawiciele komendantów wojewódzkich oraz powiatowych (miejskich) Państwowej Straży Pożarnej.

4. W skład Rady do spraw Ratownictwa mogą wchodzić przedstawiciele innych instytucji i organizacji właściwych w sprawach ratownictwa.

5. Imienny skład Rady do spraw Ratownictwa określa odrębna decyzja Komendanta Głównego.

6. Przewodniczącego, jego zastępcę i sekretarza wyznacza, spośród członków Rady do spraw Ratownictwa, Komendant Główny.

7. Posiedzeniom Rady do spraw Ratownictwa przewodniczy przewodniczący lub jego zastępca.

8. Przewodniczący określa termin i miejsce posiedzenia Rady do spraw Ratownictwa oraz wskazuje osoby, które powinny być zaproszone na posiedzenie.

9. Posiedzenia Rady do spraw Ratownictwa zwołuje przewodniczący, nie rzadziej niż 2 razy w roku.

10. Posiedzenia Rady do spraw Ratownictwa odbywają się przy obecności, co najmniej połowy jej członków.

Załącznik do Regulaminu Organizacyjnego
Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej

Wzór

infoRgrafika

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2008-12-31
  • Data wejścia w życie: 2008-12-30
  • Data obowiązywania: 2015-11-25
  • Dokument traci ważność: 2016-06-07
Jest zmieniany przez:
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA