REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2008 nr 1 poz. 8

Zarządzenie nr 8
Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej

z dnia 10 kwietnia 2008 r.

w sprawie gospodarki transportowej w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 8 ust. 5 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2006 r. Nr 96, poz. 667 z późn. zm.1), zarządza się, co następuje:

Rozdział I

Przepisy ogólne

§ 1.

Zarządzenie określa:

1) sposoby korzystania ze sprzętu transportowego oraz prowadzenia ewidencji pracy tego sprzętu w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej, zwanych dalej jednostkami PSP”;

2) sposób rozliczania zużycia paliw;

3) metody utrzymywania sprawności technicznej sprzętu transportowego;

4) sposoby uznawania sprzętu transportowego za zbędny oraz zagospodarowania tego sprzętu.

§ 2.

Przepisy zarządzenia dotyczą sprzętu transportowego:

1) pojazdów w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.2)), zwanych dalej „pojazdami”;

2) łodzi i statków pożarniczych oraz poduszkowców, zwanych dalej „sprzętem pływającym”;

3) motopomp, agregatów oraz innego sprzętu zasilanego paliwami silnikowymi, zwanych dalej „sprzętem silnikowym”;

4) kontenerów oraz innych urządzeń pożarniczych, zwanych dalej „sprzętem pożarniczym”.

§ 3.

Sprzęt transportowy, o którym mowa w § 2, może być wykorzystywany wyłącznie do celów służbowych, z wyjątkiem sytuacji określonych w § 8, § 9 i § 10 zarządzenia.

§ 4.

1. Pojazdy eksploatowane w Państwowej Straży Pożarnej, zwanej dalej w skrócie „PSP”, muszą spełniać wymagania przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym.

2. Pojazdy samochodowe PSP muszą spełniać warunki dodatkowe dla pojazdu samochodowego uprzywilejowanego określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262 z późn. zm.). Elementy oznakowania muszą być trwale zamocowane.

3. Pojazdy zarejestrowane po raz pierwszy przed dniem wejścia w życie zarządzenia, o którym mowa w § 34 niniejszego zarządzenia, inne niż pożarnicze oraz osobowe, mogą nie spełniać wymagań, o których mowa w ust. 2 oraz § 7 niniejszego zarządzenia. Pojazdy te muszą mieć na przednich drzwiach, po obu stronach pojazdu, w sposób trwały umieszczone godło PSP o wysokości 25 cm, którego wzór zawiera załącznik nr 1 do zarządzenia.

4. Samochody osobowe zarejestrowane po raz pierwszy przed dniem wejścia w życie zarządzenia, o którym mowa w § 34 niniejszego zarządzenia, mogą nie spełniać wymagań, określonych w załączniku nr 1 do niniejszego zarządzenia, w zakresie wymaganej kolorystyki nadwozia.

5. Komendant Główny PSP może w szczególnie uzasadnionych przypadkach wyrazić zgodę na dopuszczenie do użytkowania w PSP pojazdów niespełniających wymagań określonych w ust. 2–4.

§ 5.

1. Kierownicy jednostek PSP prowadzą gospodarkę transportową oraz zapewniają możliwość funkcjonowania zaplecza obsługowo-naprawczego w kierowanych przez siebie jednostkach PSP.

2. Kierownicy jednostek PSP wykonując zadania określone w ust. 1:

1) decydują o sposobie korzystania z pojazdów, sprzętu pływającego, sprzętu silnikowego oraz sprzętu pożarniczego jednostek PSP, w granicach określonych w zarządzeniu;

2) zapewniają sprawność i niezawodność pojazdów, sprzętu pływającego, sprzętu silnikowego oraz sprzętu pożarniczego, uwzględniając zalecenia producentów, poprzez:

a) umożliwienie wykonywania czynności obsługi codziennej w zakresie przygotowania pojazdu dojazdy,

b) przeprowadzanie badań technicznych, napraw bieżących i okresowych obsług technicznych,

c) właściwe warunki garażowania pojazdów lub przechowywania sprzętu pływającego, sprzętu silnikowego i sprzętu pożarniczego,

d) przeprowadzanie corocznych przeglądów technicznych.

§ 6.

1. Komenda Główna PSP koordynuje działania związane z gospodarką transportową prowadzoną w jednostkach PSP.

2. Właściwi terytorialnie komendanci wojewódzcy PSP prowadzą nadzór nad gospodarką transportową podległych jednostek PSP.

3. Biuro Kwatermistrzowskie Komendy Głównej PSP prowadzi nadzór nad gospodarką transportową jednostek PSP podległych lub nadzorowanych przez Komendanta Głównego PSP.

Rozdział II

Oznakowanie pojazdów i sprzętu: pływającego, silnikowego oraz pożarniczego

§ 7.

1. W jednostkach PSP stosuje się oznakowanie sprzętu transportowego, którego wzór oznakowania określa załącznik nr 1 do zarządzenia.

2. Komendanci wojewódzcy PSP oraz komendanci szkół PSP obowiązani są do prowadzenia i stałego aktualizowania rejestru numerów operacyjnych dla sprzętu transportowego, dla którego stosowanie numerów określone zostało w załączniku nr 1 jako obowiązkowe, zwanego dalej „rejestrem”.

3. Komendanci wojewódzcy PSP oraz komendanci szkół PSP obowiązani są do okresowego przekazywania Komendantowi Głównemu PSP zbiorczych rejestrów z obszaru województw i szkół, zgodnie z ustalonym formatem i zakresem danych rejestru do przetwarzania elektronicznego, według stanów na dzień 30 czerwca i 31 grudnia danego roku.

4. Komendant Główny PSP, na wniosek właściwego komendanta wojewódzkiego PSP lub komendanta szkoły PSP, może w uzasadnionych interesem służby przypadkach wyrazić zgodę na odstępstwo od sposobu oznakowania, o którym mowa w ust. 1.

Rozdział III

Używanie pojazdów

§ 8.

Pojazdy, z zastrzeżeniem § 33, mogą być nieodpłatnie użyte do:

1) przewozu wyposażenia domowego strażaków przeniesionych służbowo do innej miejscowości;

2) zbiorowego przewozu strażaków i pracowników jednostek PSP oraz ich rodzin na wyjazdy organizowane przez kierownika jednostki PSP;

3) udzielania pomocy w przypadkach losowych strażakom, pracownikom oraz emerytom i rencistom PSP;

4) udzielania doraźnej pomocy instytucjom, organizacjom społecznym lub charytatywnym za pisemną zgodą:

a) Komendanta Głównego PSP,

b) komendanta wojewódzkiego PSP lub komendanta miejskiego/powiatowego PSP na terenie swojego działania,

c) komendantów szkół PSP, dyrektora Centralnego Muzeum Pożarnictwa na terenie województwa właściwego dla siedziby tych jednostek PSP;

5) przewozu na rzecz jednostek ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w art. 15 pkt 6 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229, z późn. zm.4), zwanych dalej jednostkami OSP”:

a) sprzętu pożarniczego,

b) drużyn pożarniczych na zawody i ćwiczenia,

c) orkiestr strażackich na zawody, pokazy i uroczystości państwowe lub strażackie, a także innych wyjazdów związanych z zapewnieniem funkcjonowania jednostek na rzecz ochrony przeciwpożarowej .

§ 9.

Pojazdów, z zastrzeżeniem § 33, można użyczać za pisemną zgodą Komendanta Głównego PSP lub właściwego komendanta wojewódzkiego PSP na podstawie umowy użyczenia, której wzór określa załącznik nr 2 do zarządzenia, na potrzeby:

1) jednostek organizacyjnych resortu spraw wewnętrznych i administracji;

2) jednostek OSP, z wyjątkiem przypadków wymienionych w § 8 pkt 4 i 5.

§ 10.

Za pisemną zgodą Komendanta Głównego PSP pojazdy mogą zostać użyczone na podstawie umowy użyczenia podmiotom innym niż wymienione w § 9, z zastrzeżeniem § 33.

§ 11

1. Strażacy i pracownicy jednostek PSP mogą używać do celów służbowych na koszt jednostki PSP, właściwej ze względu na miejsce służby lub pracy, pojazdów prywatnych w postaci: samochodów osobowych, motocykli i motorowerów.

2. Warunkiem odpłatnego wykorzystania pojazdów prywatnych, o których mowa w ust. 1, do celów służbowych jest przyznanie przez kierownika jednostki PSP strażakowi lub pracownikowi tej jednostki PSP limitu kilometrów lub wyrażenie indywidualnej zgody na jednorazowe użycie pojazdu.

3. Szczegółowe zasady rozliczania kosztów używania pojazdów prywatnych, o których mowa w ust. 1, do celów służbowych, limity przebiegu kilometrów oraz koszty używania pojazdów określają przepisy wydane na podstawie art. 34a ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874 i Nr 176, poz. 1238).

Rozdział IV

Kierowanie pojazdami

§ 12.

1. Osoby kierujące pojazdami uprzywilejowanymi, niezależnie od zajmowanego stanowiska, muszą posiadać zaświadczenie, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do zarządzenia.

2. Dokumentację dotyczącą posiadania uprawnień do kierowania pojazdami i wydawanie zaświadczeń, o których mowa w ust. 1, prowadzi komórka właściwa do spraw osobowych jednostki PSP.

§ 13.

1. Pojazdy nieuprzywilejowane w ruchu mogą być kierowane również przez osoby pełniące służbę lub zatrudnione w jednostkach PSP na stanowiskach innych niż stanowisko kierowcy.

2. Osoby, o których mowa w ust. 1. są obowiązane posiadać zezwolenie na prowadzenie pojazdów służbowych, którego wzór stanowi załącznik nr 4 do zarządzenia.

3. Zezwolenie na prowadzenie pojazdów służbowych wydaje się w przypadku stwierdzenia, że powierzenie kierowania pojazdami osobom niezatrudnionym na stanowiskach kierowców usprawni funkcjonowanie jednostki PSP lub obniży koszty jej działania.

4. Zezwolenie na prowadzenie pojazdów służbowych na wniosek zainteresowanego wydaje kierownik jednostki PSP, a kierownikowi jednostki PSP – przełożony uprawniony do jego mianowania lub powołania.

5. Dokumentację dotyczącą wydawania zezwolenia na prowadzenie pojazdów służbowych, o którym mowa w ust. 2, prowadzi komórka właściwa do spraw gospodarki transportowej jednostki PSP.

Rozdział V

Dokumentowanie pracy pojazdu

§ 14.

1. Pracę pojazdu odnotowuje się w okresowej karcie pracy pojazdu, której wzór stanowi załącznik nr 5 do zarządzenia.

2. Okresową kartę pracy pojazdu należy prowadzić w sposób umożliwiający jednoznaczne ustalenie trasy i celu przejazdu, czasu i miejsca postoju, czasu pracy na postoju i czasu pracy urządzeń napędzanych silnikiem głównym lub zasilanych ze zbiornika paliwa pojazdu.

3. Dysponent pojazdu jest zobowiązany informować kierującego pojazdem o celu jazdy.

4. Kierujący pojazdem czytelnie i zgodnie ze stanem faktycznym odnotowuje w okresowej karcie pracy pojazdu trasę przejazdu, wskazania drogomierza. godziną rozpoczęcia i zakończenia pracy pojazdu, czas pracy urządzeń napędzanych silnikiem głównym lub zasilanych ze zbiornika paliwa pojazdu i czas pracy silnika na postoju.

5. W przypadku zainstalowania w pojeździe liczników czasu pracy urządzeń napędzanych silnikiem głównym lub zasilanych ze zbiornika pojazdu czas pracy tych urządzeń należy odnotować w okresowej karcie pracy pojazdu na podstawie wskazań zainstalowanych liczników.

Rozdział VI

Rozliczenie zużycia paliwa przez pojazdy

§ 15.

1. Rozliczenie zużycia paliwa przez pojazdy dokonuje się na podstawie:

1) wskazań liczników, o których mowa w § 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 marca 2005 r. w sprawie rodzajów przyrządów pomiarowych podlegających prawnej kontroli metrologicznej oraz zakresu tej kontroli (Dz. U. Nr 74. poz. 653), które są legalizowane bez zatwierdzenia typu w odniesieniu do pojazdów wyposażonych w takie przyrządy;

2) norm zużycia paliwa.

2. Normy podstawowe zużycia paliwa ustala kierownik jednostki PSP na podstawie:

1) norm zużycia paliwa podanych przez producenta;

2) badań zużycia paliwa przeprowadzonych w trakcie procesu uzyskiwania świadectwa dopuszczenia typu pojazdu do stosowania w ochronie przeciwpożarowej;

3) pomiaru zużycia paliwa przeprowadzonego w sposób określony w załączniku nr 6 do zarządzenia;

4) norm zużycia paliwa ustalonych przez jednostki PSP i będących w bazie danych Biura Kwatermistrzowskiego Komendy Głównej PSP;

5) dotychczas obowiązujących norm w odniesieniu do pojazdów zakupionych przed wejściem w życie niniejszego zarządzenia.

3. Pomiar, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, przeprowadza komisja powołana przez kierownika jednostki PSP, sporządzając z przeprowadzonych czynności protokół, którego wzór stanowi załącznik nr 7 do zarządzenia.

4. Kopię protokołu, o którym mowa w ust. 3, należy przesłać do Biura Kwatermistrzowskiego Komendy Głównej PSP.

5. Dopuszcza się do stosowania normę tymczasową, określoną w załączniku nr 8 do zarządzenia, na okres od nabycia pojazdu do czasu ustalenia normy podstawowej, nie dłużej jednak niż przez okres 6 miesięcy od daty nabycia pojazdu.

6. Norma podstawowa zużycia paliwa może być zwiększona w przypadku:

1) wyjazdu alarmowego – do 8% normy, dla przebiegu pojazdu liczonego łącznie od wyjazdu do powrotu;

2) jazdy w ruchu miejskim w miastach:

a) do 50 tysięcy mieszkańców – do 5% normy,

b) od 50 tysięcy do 300 tysięcy mieszkańców – do 10% normy.

c) powyżej 300 tysięcy mieszkańców – do 15% normy;

3) ciągnięcia przyczepy, z wyjątkiem naczepy, na każdą tonę rzeczywistej masy całkowitej przyczepy:

a) do 4,% normy – dla pojazdu z silnikiem o zapłonie iskrowym.

b) do 2,5% normy – dla pojazdów z silnikiem o zapłonie samoczynnym;

4) używania pojazdu w trudnych warunkach pracy w okresie zimowym od 1 listopada do 31 marca – do 10% normy;

5) jazdy po drogach gruntowych, błotnistych i bezdrożach – do 30% normy;

6) używania pojazdu do szkolenia kierowców w zakresie techniki i doskonalenia jazdy – do 10% normy;

7) jazdy po drogach leżących powyżej 600 m n.p.m.:

a) do 5% normy – dla samochodów osobowych,

b) do 15% normy – dla pozostałych pojazdów silnikowych;

8) używania poza okresem zimowym klimatyzacji w pojazdach – o 10% normy.

7. Łącznie suma zwiększenia normy podstawowej zużycia paliwa nie może przekraczać 30% tej normy.

8. Normę pracy silnika pojazdu na postoju ustala się na podstawie normy podstawowej zużycia paliwa przez pomnożenie jej przez współczynnik do 0,005 i wyrażenie jej w dm3/min.

9. Dla pracy autopompy normę pracy silnika pojazdu na postoju ustala się na podstawie normy podstawowej zużycia paliwa przez pomnożenie jej przez współczynnik do 0,01 i wyrażenie jej w dm3/min.

10. Dla pozostałych urządzeń napędzanych z silnika pojazdu normę pracy silnika pojazdu na postoju ustala się na podstawie normy podstawowej zużycia paliwa, przez pomnożenie jej przez współczynnik do 0,006 i wyrażenie jej w dm3/min.

11. Okres rozliczeniowy ustala się na ostatni dzień miesiąca z tolerancją +/- 5 dni w cyklu miesięcznym.

§ 16.

Kierownik jednostki PSP podejmuje decyzję co do dalszej eksploatacji pojazdu przekraczającego normę zużycia paliwa.

§ 17.

1. Jednostki PSP, z zastrzeżeniem ust. 3, przesyłają do właściwych terytorialnie komend wojewódzkich PSP w okresach sześciomiesięcznych zbiorcze zestawienie zużycia paliwa oraz przejechanych kilometrów, zwane dalej „zbiorczym zestawieniem”, którego wzór określa załącznik nr 9 do zarządzenia.

2. Komendy wojewódzkie PSP przesyłają zbiorcze zestawienie, obejmujące tę jednostkę PSP oraz wszystkie podległe terytorialnie jednostki PSP, do Biura Kwatermistrzowskiego Komendy Głównej PSP.

3. Jednostki PSP podległe lub nadzorowane przez Komendanta Głównego PSP przesyłają zbiorcze zestawienie do Biura Kwatermistrzowskiego Komendy Głównej PSP.

4. Zbiorcze zestawienia są przesyłane w terminach do dnia 15 stycznia i dnia 15 lipca za minione półrocze, z tym, że jednostki organizacyjne PSP, o których mowa w ust. 1, przesyłają zbiorcze zestawienia odpowiednio do dnia 7 stycznia i dnia 7 lipca.

Rozdział VII

Dokumentowanie pracy sprzętu: pływającego, silnikowego oraz pożarniczego

§ 18.

1. Pracę sprzętu: pływającego, silnikowego oraz pożarniczego odnotowuje się w okresowej karcie pracy sprzętu, której wzór stanowi załącznik nr 10 do zarządzenia.

2. Okresową kartę pracy sprzętu: pływającego, silnikowego oraz pożarniczego należy prowadzić w sposób umożliwiający jednoznaczne określenie celu użycia i czasu pracy.

Rozdział VIII

Rozliczenie zużycia paliwa przez sprzęt: pływający, silnikowy oraz pożarniczy

§ 19.

1. Rozliczenia zużycia paliwa przez sprzęt: pływający, silnikowy oraz pożarniczy dokonuje się na podstawie norm zużycia paliwa.

2. Normy zużycia paliwa ustala kierownik jednostki PSP na podstawie:

1) norm zużycia paliwa podanych przez producenta;

2) pomiaru zużycia paliwa, przeprowadzonego w sposób określony w załączniku nr 11 do zarządzenia;

3) norm zużycia paliwa ustalonych przez jednostki PSP i będących w bazie danych Biura Kwatermistrzowskiego Komendy Głównej PSP;

4) dotychczas obowiązujących norm w odniesieniu do sprzętu zakupionego przed wejściem w życie niniejszego zarządzenia.

3. Pomiar, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, przeprowadza komisja powołana przez kierownika jednostki PSP, sporządzając z przeprowadzonych czynności protokół, którego wzór stanowi załącznik nr 12 do zarządzenia.

4. Kopię protokołu, o którym mowa w ust. 3, wraz z kopią instrukcji obsługi sprzętu: pływającego, silnikowego oraz pożarniczego należy przesłać do Biura Kwatermistrzowskiego Komendy Głównej PSP.

5. Kierownik jednostki PSP podejmuje decyzję co do dalszej eksploatacji sprzętu: pływającego, silnikowego oraz pożarniczego przekraczającego normę zużycia paliwa.

6. Okres rozliczeniowy ustala się na ostatni dzień miesiąca z tolerancją +/- 5 dni w cyklu miesięcznym.

Rozdział IX

Dokumentowanie eksploatacji pojazdów i sprzętu: pływającego, silnikowego oraz pożarniczego

§ 20.

1. Każdy pojazd i sprzęt: pływający, silnikowy oraz pożarniczy musi posiadać dokumentację z jego eksploatacji.

2. Dokumentacja powinna być prowadzona na bieżąco i obrazować przebieg całej eksploatacji.

3. Dokumentacja powinna zawierać co najmniej:

1) dane identyfikacyjne pojazdu lub sprzętu: pływającego, silnikowego oraz pożarniczego, tj.: marka, typ, model, nr rejestracyjny, nr podwozia/nadwozia, nr silnika/pompy, nr fabryczny;

2) kopie dokumentów i faktur związanych z pozyskaniem pojazdu lub sprzętu: pływającego, silnikowego oraz pożarniczego;

3) kopie dokumentów związanych z przeglądami, naprawami i wyposażeniem;

4) książkę gwarancyjną;

5) instrukcję obsługi;

6) zestawienia roczne – dla pojazdu: z przebiegów w kilometrach, zużycia paliwa w dm3 pracy urządzeń specjalnych zamontowanych na pojeździe i biorących napęd z silnika pojazdu w godzinach, a dla sprzętu: pływającego, silnikowego oraz pożarniczego: zużycia paliwa w dm3 zużycia oleju silnikowego, czasu pracy w godzinach. Zestawienia należy wykonać w rozbiciu na poszczególne miesiące roku.

4. Dokumentację pojazdu lub sprzętu prowadzi komórka właściwa do spraw gospodarki transportowej w jednostce PSP.

5. W przypadku przekazywania pojazdu lub sprzętu: pływającego, silnikowego oraz pożarniczego do innej jednostki PSP dokumentacja przekazywana jest wraz z pojazdem lub sprzętem.

Rozdział X

Zbywanie pojazdów i sprzętu: pływającego, silnikowego oraz pożarniczego

§ 21.

1. Normy eksploatacji pojazdów określa załącznik nr 13 do zarządzenia.

2. W przypadku używania w szkołach i ośrodkach szkolenia PSP pojazdów przeznaczonych do szkolenia kierowców normy eksploatacji mogą zostać obniżone o 20%, jeżeli okres eksploatacji lub przebieg pojazdów związany z prowadzeniem szkolenia przekracza połowę wielkości tych norm.

§ 22.

Pojazdy mogą być uznawane za zbędne:

1) z przyczyn technicznych;

2) z przyczyn organizacyjnych;

3) po osiągnięciu norm eksploatacji.

§ 23.

Wartość pojazdu, na potrzeby uznawania pojazdu za zbędny z przyczyn technicznych, ustala się bez wyposażenia i urządzeń niezwiązanych na stałe z pojazdem, przyjmując za podstawę ocenę techniczną sporządzoną przez uprawnionego rzeczoznawcę.

§ 24.

1. Za zbędne z przyczyn technicznych mogą być uznane pojazdy:

1) zużyte lub uszkodzone, jeżeli przewidywany koszt ich naprawy lub wartość zespołów, podzespołów i podstawowych części wymagających wymiany przekroczy 40% wartości pojazdu ustalonej według zasad określonych w § 23;

2) uszkodzone, zużyte lub przestarzałe technicznie, których naprawa, ze względu na brak wykonawców albo części zamiennych, nie jest możliwa.

2. Jeżeli pojazd kwalifikuje się do uznania za zbędny z przyczyn technicznych przed upływem określonej dla niego normy eksploatacji, o której mowa w § 21, to przed wydaniem decyzji o uznaniu pojazdu za zbędny przeprowadza się postępowanie ustalające przyczyny przedwczesnego zużycia.

§ 25.

Za zbędne z przyczyn organizacyjnych mogą być uznane pojazdy, których ilość w jednostce lub rodzaj jest niezgodny z zasadami wyposażenia określonymi w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 września 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad wyposażania jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 93, poz. 1035).

§ 26.

O uznaniu pojazdu za zbędny i przekazaniu go do innej jednostki PSP decyduje:

1) właściwy komendant wojewódzki PSP na wniosek komendanta miejskiego/powiatowego PSP lub komórki właściwej do spraw gospodarki transportowej w komendzie wojewódzkiej PSP;

2) Komendant Główny PSP na wniosek komendantów szkół PSP, dyrektorów: Biura Kwatermistrzowskiego Komendy Głównej PSP i Centralnego Muzeum Pożarnictwa.

§ 27.

Pojazdy uznane za zbędne z przyczyn technicznych lub pojazdy, które osiągnęły normy eksploatacji i nie zostały zagospodarowane w jednostkach PSP, można wycofać z eksploatacji i nieodpłatnie przekazać jednostkom OSP w trybie określonym w art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej, z zastrzeżeniem § 33.

§ 28.

1. Wzór wniosku o uznanie pojazdu za zbędny stanowi załącznik nr 14 do zarządzenia.

2. Wzór decyzji właściwego komendanta PSP o uznaniu pojazdu za zbędny stanowi załącznik nr 15 do zarządzenia.

§ 29.

1. Sprzęt: pływający, silnikowy oraz pożarniczy można wycofać z eksploatacji z chwilą:

1) jego technicznego zużycia i braku możliwości przywrócenia mu właściwego stanu technicznego lub kiedy koszty tej operacji są ekonomicznie nieuzasadnione;

2) gdy jest on przestarzały technicznie;

3) gdy jego ilość w jednostce lub rodzaj jest niezgodna z zasadami wyposażenia określonymi w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 września 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad wyposażania jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej, niezależnie od jego stanu technicznego.

2. Decyzję o sposobie zagospodarowania wycofanego sprzętu: pływającego, silnikowego oraz pożarniczego podejmuje kierownik jednostki PSP.

§ 30.

Pojazdy i sprzęt: pływający, silnikowy oraz pożarniczy, uznane za zbędne, do czasu ich zagospodarowania powinny być zabezpieczone przed zdekompletowaniem i nie mogą być poddane rozbiórce, z zastrzeżeniem § 33.

§ 31.

1. Sprzęt transportowy niezagospodarowany w sposób, o którym mowa w § 27 i § 29, można zagospodarować na podstawie odrębnych przepisów.

2. Sprzęt transportowy niezagospodarowany zgodnie z ust. 1, po wymontowaniu części i podzespołów mających wartość użytkową, przekazuje się przedsiębiorcy prowadzącemu stację demontażu lub punkt zbierania pojazdów.

3. Części i podzespoły, o których mowa w ust. 2, przekazuje się do magazynu jednostki PSP, z zachowaniem przepisów o gospodarce magazynowej i ewidencji księgowej.

Rozdział XI

Zaplecze obsługowo-naprawcze

§ 32.

1. Kierownicy jednostek PSP, w uzasadnionych ekonomicznie warunkach, mogą organizować zaplecze obsługowo-naprawcze do wykonywania obsługi technicznej lub napraw sprzętu transportowego w kierowanych jednostkach PSP.

2. Zaplecze obsługowo-naprawcze dla dwóch lub większej liczby podległych jednostek PSP organizuje komendant wojewódzki PSP lub komendant miejski/powiatowy PSP.

Rozdział XII

Przepisy przejściowe i końcowe

§ 33.

1. Przepisy § 8, § 9, § 10, § 27 i § 30 zarządzenia nie mają zastosowania w gospodarce transportowej Centrum Naukowo-Badawczego Ochrony Przeciwpożarowej.

2. W zakresie nieuregulowanym zarządzeniem w odniesieniu do Centrum Naukowo-Badawczego Ochrony Przeciwpożarowej stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące gospodarki transportowej właściwe dla jednostek badawczo-rozwojowych.

§ 34.

Kierownicy jednostek PSP w terminie do dnia 30 czerwca 2008 r. dostosują prowadzoną gospodarkę transportową w podległych jednostkach PSP do postanowień wynikających z zarządzenia.

§ 35.

Traci moc zarządzenie nr 1 Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 20 stycznia 2006 r. w sprawie gospodarki transportowej w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej (Dz. Urz. KG PSP Nr 1, poz. 1).

§ 36.

Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia podpisania.

Komendant Główny
Państwowej Straży Pożarnej

nadbryg. Wiesław LEŚNIAKIEWICZ

 

 

1 Zmiany ustawy wymienionej w przypisie zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i poz. 711 oraz z 2007 r. Nr 181, poz. 1291.

2 Zmiany ustawy wymienionej w przypisie zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 175, poz. 1462, Nr 179, poz. 1486 i Nr 180, poz. 1494 i 1497, z 2006 r. Nr 17, poz. 141, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 190, poz. 1400, Nr 191, poz. 1410 i Nr 235, poz. 1701 oraz. z 2007 r. Nr 52, poz. 343, Nr 57, poz. 381, Nr 99, poz. 661, Nr 123, poz. 845 i Nr 176, poz. 1238.

3 Zmiany rozporządzenia wymienionego w przypisie zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 34, poz. 300, Nr 103, poz. 1085 i Nr 169, poz. 1773 oraz z 2007 r. Nr 90. poz. 604.

4 Zmiany ustawy wymienionej w przypisie zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 52, poz. 452, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, z 2005 r. Nr 100, poz. 835 i 836, z 2006 r. Nr 191, poz. 1410 oraz z 2007 r. Nr 89, poz. 590.

Załącznik 1. [Oznakowanie pojazdów, sprzętu: pływającego, silnikowego, pożarniczego]

Załączniki do zarządzenia Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej
z dnia 10 kwietnia 2008 r. w sprawie gospodarki transportowej
w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej

Załącznik nr 1

Oznakowanie pojazdów, sprzętu: pływającego, silnikowego, pożarniczego

Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj

Załącznik 2. [WZÓR - Umowa użyczenia pojazdu]

Załącznik nr 2

WZÓR – Umowa użyczenia pojazdu

infoRgrafika

Załącznik 3. [Wzór zaświadczenia potwierdzającego kwalifikacje do prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych]

Załącznik nr 3

Wzór zaświadczenia potwierdzającego kwalifikacje do prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych

(format zaświadczenia 85,5 x 54 mm)

awers

infoRgrafika

rewers

infoRgrafika

Załącznik 4. [Wzór zezwolenia na prowadzenie służbowych pojazdów samochodowych]

Załącznik nr 4

Wzór zezwolenia na prowadzenie służbowych pojazdów samochodowych

(format zezwolenia 85,5 x 54 mm)

awers

infoRgrafika

rewers

infoRgrafika


Załącznik 5. [Wzór okresowej karty pracy pojazdu]

Załącznik nr 5

Wzór okresowej karty pracy pojazdu

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika


infoRgrafika

Załącznik 6. [Sposób pomiaru zużycia paliwa przez pojazdy silnikowe]

Załącznik nr 6

Sposób pomiaru zużycia paliwa przez pojazdy silnikowe

1. Badany pojazd musi być sprawny technicznie.

2. Pomiar eksploatacyjnego zużycia paliwa przeprowadza się przy zapewnieniu dokładności pomiaru w granicach +/-2% i przy użyciu paliwa zalecanego przez producenta.

3. Pomiar eksploatacyjnego zużycia paliwa przeprowadza się w następujących warunkach:

1) w okresie letnim (od dnia 1 kwietnia do dnia 31 października) z wyłączeniem ekstremalnych warunków atmosferycznych (silne wiatry, ulewne deszcze, skrajnie wysoka temperatura, silna mgła);

2) przy wykorzystaniu ładowności pojazdu w 70%, dla samochodów samowyładowczych w 50%, a dla pojazdów używanych do celów specjalnych, o których mowa w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.) z pełnym uzbrojeniem w sprzęt i środki gaśnicze;

3) droga, po której przeprowadza się pomiar, powinna:

a) przebiegać przez tereny pozamiejskie,

b) przebiegać w terenie nizinnym po drogach twardych i składać się z odcinków dróg różnej kategorii,

c) stanowić zamkniętą pętlę o długości nie mniejszej niż 100 km;

4) prędkość jazdy powinna być zbliżona do granic ustalonych w art. 20 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, z tym, że powinna być ona zawsze dostosowana do warunków, w jakich odbywa się jazda.

Załącznik 7. [Protokół pomiaru zużycia paliwa przez pojazd]

Załącznik nr 7

Protokół pomiaru zużycia paliwa przez pojazd

infoRgrafika

Załącznik 8. [TABELA NORM TYMCZASOWYCH ZUŻYCIA PALIW PŁYNNYCH DLA POJAZDÓW PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ]

Załącznik nr 8

TABELA
NORM TYMCZASOWYCH ZUŻYCIA PALIW PŁYNNYCH DLA POJAZDÓW PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ

A. NORMY TYMCZASOWE ZUŻYCIA PALIW PŁYNNYCH DLA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH Z SILNIKIEM O ZAPŁONIE ISKROWYM:

RODZAJ POJAZDU

Wskaźnik normy w dm3 na 100 km przebiegu

do

a) do 1,3 dm3 włącznie

10,5

b) powyżej 1,3 dm3 do 1,8 dm3 włącznie

13,0

c) powyżej 1,8 dm3

15,5

 

B. NORMY TYMCZASOWE ZUŻYCIA PALIW PŁYNNYCH DLA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH Z SILNIKIEM O ZAPŁONIE SAMOCZYNNYM:

RODZAJ POJAZDU

Wskaźnik normy w dm3 na 100 km przebiegu

do

Samochody osobowe z silnikiem o pojemności skokowej:

 

a) do 1,6 dm3 włącznie

7,0

b) powyżej 1,6 dm3 do 2,2 dm3 włącznie

9,5

b) powyżej 2,2 dm3

12,0

Samochody osobowo-terenowe z silnikiem
o pojemności skokowej:

 

a) do 2,5 dm3 włącznie

13,0

b) powyżej 2,5 dm3

15,0

Samochody ciężarowe i pochodne oraz ciągniki siodłowe z naczepą o dopuszczalnej masie całkowitej:

 

a) do 2,5 t włącznie

12,0

b) powyżej 2,5 t do 4,0 t włącznie

14,0

c) powyżej 4,0 t do 6,0i włącznie

17,5

d) powyżej 6,0 t do 8,0 t włącznie

21,5

e) powyżej 8,0 t do 10,0 t włącznie

25,0

f) powyżej 10,0 t do 12,0 t włącznie

28,0

g) powyżej 12,0 t do 15,01 włącznie

32,0

h) powyżej 15.0 t do 23,0 t włącznie

35,5

i) powyżej 23,01 do 32,0 i włącznie

41,5

j) powyżej 32,0 t

bez ograniczeń formalnych

Ciągniki samochodowe z silnikiem o mocy:

 

a) do 59 kW włącznie

28,5

b) powyżej 59 kW do 92 kW włącznie

38,0

c) powyżej 92 kW

bez ograniczeń formalnych

Autobusy o dopuszczalnej masie całkowitej:

 

a) do 3,0 t włącznie

12,5

b) powyżej 3,0 t do 6.0 t włącznie

17,0

c) powyżej 6,0 t do 9,0 t włącznie

22,0

d) powyżej 9,0 t do 12,0 t włącznie

26,5

e) powyżej 12,0 t do 16.0 t włącznie

23,0

f) powyżej i 6,0 t

37,0

 

Załącznik 9. [ZBIORCZE ZESTAWIENIE ZUŻYCIA PALIWA I PRZEBIEGU KILOMETRÓW PRZEZ SPRZĘT TRANSPORTOWY JEDNOSTEK PSP]

Załącznik nr 9

ZBIORCZE ZESTAWIENIE ZUŻYCIA PALIWA I PRZEBIEGU KILOMETRÓW PRZEZ SPRZĘT TRANSPORTOWY JEDNOSTEK PSP

infoRgrafika

Załącznik 10. [OKRESOWA KARTA PRACY SPRZĘTU: PŁYWAJĄCEGO, SILNIKOWEGO, POŻARNICZEGO]

Załącznik nr 10

OKRESOWA KARTA PRACY SPRZĘTU: PŁYWAJĄCEGO, SILNIKOWEGO, POŻARNICZEGO

infoRgrafika

Załącznik 11. [Sposób pomiaru zużycia paliwa przez sprzęt: pływający, silnikowy, pożarniczy]

Załącznik nr 11

Sposób pomiaru zużycia paliwa przez sprzęt: pływający, silnikowy, pożarniczy

1. Badany sprzęt musi być sprawny technicznie.

2. Silnik sprzętu powinien być całkowicie dotarty, jeżeli potrzeba docierania określona jest w instrukcji obsługi danego sprzętu.

3. Pomiar zużycia paliwa przeprowadza się przy zapewnieniu dokładności pomiaru w granicach (+/-) 2%.

4. Pomiar zużycia paliwa przeprowadza się w następujących warunkach:

1) temperatura otoczenia powyżej + 5°C;

2) badanie przeprowadza się na biegu jałowym oraz przy obciążeniu silnika 50% i 100% obciążenia nominalnego;

3) czas badania przy każdym obciążeniu wynosi 20 min, a dla sprzętu, którego zbiorniki paliwa mają pojemność znamionową do 2 litrów – 10 min.

5. Dla silników łodzi i statków pożarniczych badania przeprowadza się podczas pracy na wodzie. W przypadku badania na wodzie bieżącej (rzece) wybrany odcinek pomiarowy należy przebyć z prądem i pod prąd wody.

6. Z przeprowadzonych pomiarów zużycia paliwa sporządza się protokół według wzoru określonego w załączniku nr 12 zarządzenia, który wraz z kopią instrukcji obsługi sprzętu należy przesłać do Biura Kwatermistrzowskiego KG PSP.

Załącznik 12. [Protokół pomiaru zużycia paliwa przez sprzęt: pływający, silnikowy, pożarniczy]

Załącznik nr 12

Protokół pomiaru zużycia paliwa przez sprzęt: pływający, silnikowy, pożarniczy

infoRgrafika

Załącznik 13. [Normy eksploatacji pojazdów]

Załącznik nr 13

Normy eksploatacji pojazdów

Lp.

Wyszczególnienie

Norma eksploatacji „N”

przebieg
w tys.
km

okres
eksploatacji
w latach

1

2

3

4

 

1.

Samochody osobowe przystosowane
do przewozu do pięciu osób

wszystkie

250

10

2.

Samochody osobowo-terenowe

wszystkie

300

12

3.

Samochody ciężarowe o masie całkowitej
do 3,5 t i samochody osobowe powyżej pięciu osób (mikrobusy)

wszystkie

250

12

4.

Samochody ciężarowe o masie całkowitej powyżej 3,5 t

wszystkie

300

15

5.

Autobusy

wszystkie

400

15

6.

Samochody ratowniczo-gaśnicze

lekkie
średnie
ciężkie



10
10
12

7.

Podnośniki i drabiny mechaniczne

wszystkie

20

8.

Dźwigi

wszystkie

20

9.

Samochody specjalne inne

lekkie
średnie
ciężkie



12
15
20

10.

Przyczepy i naczepy

cysterny ze stali nierdzewnej pozostałe

20
15

11.

Maszyny budowlane i ciągniki rolnicze

wszystkie

5000 mtg

12

 

Załącznik 14. [WNIOSEK O UZNANIE POJAZDU ZA ZBĘDNY]

Załącznik nr 14

WNIOSEK O UZNANIE POJAZDU ZA ZBĘDNY

infoRgrafika

Załącznik 15. [DECYZJA O UZNANIU POJAZDU ZA ZBĘDNY]

Załącznik nr 15

DECYZJA O UZNANIU POJAZDU ZA ZBĘDNY

infoRgrafika

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA