REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2024 poz. 175

DECYZJA Nr 140/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ

z dnia 25 października 2024 r.

w sprawie planowania i rozliczania działalności w dziale administracji rządowej - obrona narodowa

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 2 pkt 1 i 23 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 1438 oraz z 2024 r. poz. 1222) oraz § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. poz. 426 oraz z 2014 r. poz. 933), w związku z art. 70 ust. 1-5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530), ustala się, co następuje:

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§ 1.

Decyzja określa:

1) zasady planowania i rozliczania działalności, w tym zarządzania ryzykiem w resorcie obrony narodowej;

2) procedury planowania oraz opracowania dokumentów planistycznych i sprawozdawczych poziomu Ministra Obrony Narodowej i Ministerstwa Obrony Narodowej;

3) sposób monitorowania osiągania celów i realizacji zadań ujętych w planie działalności Ministra Obrony Narodowej dla działu administracji rządowej - obrona narodowa oraz planie działań komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej;

4) przebieg procesu zarządzania ryzykiem dla celów ujętych w planie działalności Ministra Obrony Narodowej dla działu administracji rządowej - obrona narodowa oraz planie działań komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej;

5) wzory dokumentów planistycznych i sprawozdawczych.

§ 2.

Użyte w decyzji określenia oznaczają:

1) adekwatność - dostosowanie wysokości zasobów finansowych do planowanych zadań umożliwiających osiągnięcie celów;

2) asortyment potrzeb - jednostkowe pozycje zestawienia zasobów, usług i robót budowlanych, o których mowa w przepisach określających szczegółowe zasady planowania potrzeb w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

3) cykl planistyczny - okres od określenia wstępnych limitów wydatków dla organów planujących przez Departament Budżetowy do planowania działalności w kolejnym cyklu, w którym wyróżnia się:

a) rok poprzedzający rok przedplanowy - rok przed rokiem przedplanowym,

b) rok przedplanowy - rok przed rokiem planistycznym,

c) rok planistyczny - rok wykonywania: planu działalności Ministra Obrony Narodowej oraz planu działań komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej,

d) rok następny - okres po zakończeniu roku planistycznego, w którym sporządza się sprawozdania roczne;

4) dział - dział administracji rządowej - obrona narodowa, w którego skład wchodzą:

a) Minister Obrony Narodowej, jako kierujący działem,

b) Ministerstwo Obrony Narodowej, jako urząd obsługujący Ministra,

c) jednostki organizacyjne podległe Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowane, w tym Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej;

5) działalność - osiąganie celów poprzez realizację zadań;

6) efektywność - rozumie się przez to rezultat podjętych działań opisany relacją uzyskanych efektów do poniesionych nakładów;

7) jednostka organizacyjna - jednostkę w dziale, o której mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz jednostkę spoza sektora finansów publicznych podległą Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowaną, na której działalność wykorzystuje się środki publiczne;

8) kierownik - dyrektora, dowódcę, szefa lub komendanta komórki organizacyjnej albo jednostki organizacyjnej;

9) kierownik komórki do spraw planowania i rozliczania działalności - kierownika komórki, o której mowa w pkt 12;

10) Komitet Audytu - komitet audytu, o którym mowa w art. 288 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, utworzony dla działu administracji rządowej - obrona narodowa;

11) komórka organizacyjna - komórki organizacyjne tworzące urząd obsługujący Ministra Obrony Narodowej;

12) komórka do spraw planowania i rozliczania działalności - komórkę organizacyjną właściwą do spraw planowania i rozliczania działalności Ministra Obrony Narodowej;

13) kontrola zarządcza - kontrolę zarządczą w rozumieniu art. 68 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;

14) Koordynator Systemu Kontroli Zarządczej - Dyrektora Generalnego Ministerstwa Obrony Narodowej, zwanego dalej „Dyrektorem Generalnym”, odpowiedzialnego za organizację i nadzór nad funkcjonowaniem systemu kontroli zarządczej w dziale administracji rządowej - obrona narodowa;

15) miernik - narzędzie pomiaru (kryterium oceny) stopnia osiągnięcia celu;

16) Minister - Ministra Obrony Narodowej;

17) Ministerstwo - Ministerstwo Obrony Narodowej jako urząd;

18) odpowiedzialny za osiągnięcie celu - osobę właściwą kompetencyjnie w obszarze przydzielonego jej celu, odpowiedzialnej w szczególności za:

a) zdefiniowanie mierników osiągnięcia celu, określenie ich wartości oraz wskazanie wykonawców zadań,

b) uszczegółowienie zadań określonych przez ich wykonawców, warunkujące osiągnięcie przydzielonego mu celu,

c) monitorowanie i koordynację realizacji zadań przez ich wykonawców, w tym przygotowanie sprawozdań z osiągnięcia celów Ministra;

19) osoby zajmujące kierownicze stanowiska Ministerstwa - Ministra, sekretarza stanu, podsekretarza stanu, Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Dyrektora Generalnego;

20) planowanie działalności - planowanie (krótkookresowe) na rok planistyczny, obejmujące zdefiniowanie celów oraz wynikających z nich zadań służących ich osiągnięciu, określenie mierników osiągnięcia celów, wskazanie odpowiedzianych za osiągnięcie celów, wskazanie wykonawców zadań i terminów ich realizacji oraz wykonanie dokumentów planistycznych; opiera się w szczególności na realizacji strategii, projektów, programów oraz planów pochodnych;

21) plan działalności Ministra - plan działalności Ministra dla działu administracji rządowej - obrona narodowa - dokument sporządzany zgodnie z rozporządzeniem wydanym na podstawie art. 70 ust. 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;

22) plan działań komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej - dokument sporządzany obligatoryjnie, zawierający cele i obejmujący zadania komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej, opracowany zgodnie ze standardami kontroli zarządczej na podstawie przepisów dotyczących planowania i rozliczania działalności w dziale administracji rządowej - obrona narodowa, obejmujący cele wykraczające poza systematycznie realizowane zadania wynikające z wewnętrznego regulaminu organizacyjnego komórki organizacyjnej lub szczegółowego zakresu działania jednostki organizacyjnej;

23) podstawowe procesy kontroli zarządczej - wyznaczanie celów i zadań, monitorowanie ich osiągania oraz zarządzanie ryzykiem;

24) potrzeby - zasoby, usługi i roboty budowlane, o których mowa w przepisach określających szczegółowe zasady planowania potrzeb w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

25) rejestr ryzyka - dokument zawierający zestawienie ryzyk zidentyfikowanych w procesie zarządzania ryzykiem w odniesieniu do celów ujętych w dokumentach wykonywanych w procesie planowania działalności;

26) rozliczanie działalności - ocenę stopnia osiągnięcia celów, realizacji zadań wynikających z dokumentów wykonywanych w procesie planowania działalności;

27) skuteczność - stopień, w jakim planowane cele są osiągnięte;

28) sprawozdanie z wykonania planu działalności Ministra - sprawozdanie z wykonania planu działalności Ministra Obrony Narodowej za rok poprzedni sporządzane zgodnie z rozporządzeniem wydanym na podstawie art. 70 ust. 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;

29) standardy kontroli zarządczej - standardy określone w komunikacie Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz. Urz. Min. Fin. poz. 84);

30) wykonawca - osobę wskazaną przez osobę odpowiedzialną za osiągnięcie celu, odpowiedzialną za realizację zadań warunkujących osiągnięcie celu;

31) zarządzanie ryzykiem - procedury i polityki oraz skoordynowane działania, podejmowane zarówno przez kierownika, jak i pracowników komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej, które poprzez identyfikację i analizę ryzyka oraz określanie adekwatnych reakcji na ryzyko, zwiększają prawdopodobieństwo osiągnięcia celów i realizacji zadań;

32) zestawienie potrzeb - zestawienie asortymentów potrzeb, które zostały zidentyfikowane w ramach grup asortymentowych, w celu zabezpieczenia realizacji zamierzeń w roku planistycznym.

Rozdział 2

Zasady planowania i rozliczania działalności w resorcie obrony narodowej - podstawowe procesy kontroli zarządczej

§ 3.

Dokumentami wykonywanymi w procesie planowania działalności w resorcie obrony narodowej są w szczególności:

1) plan działalności Ministra wraz z rejestrem ryzyka;

2) plan działań komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej wraz z rejestrem ryzyka.

§ 4.

Dokumentami wykonywanymi w procesie rozliczania działalności w resorcie obrony narodowej są w szczególności:

1) sprawozdanie półroczne i roczne z wykonania planu działalności Ministra;

2) sprawozdanie półroczne oraz roczne z wykonania planu działań komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej.

§ 5.

Kierownik komórki do spraw planowania i rozliczania działalności odpowiada za:

1) organizację i funkcjonowanie procesu planowania i rozliczania działalności Ministra;

2) monitorowanie funkcjonowania procesu planowania i rozliczania działalności Ministra;

3) opracowanie i przedkładanie Ministrowi:

a) projektu planu działalności Ministra,

b) projektu sprawozdania półrocznego i rocznego z wykonania planu działalności Ministra;

4) koordynację zarządzania ryzykiem w odniesieniu do celów ujętych w planie działalności Ministra.

§ 6.

1. Za organizację, koordynację i nadzór nad funkcjonowaniem planowania i rozliczania działalności oraz zarządzaniem ryzykiem odpowiadają:

1) Minister - w jednostkach organizacyjnych podporządkowanych Ministrowi;

2) osoba zajmująca kierownicze stanowisko Ministerstwa - w jednostkach organizacyjnych podporządkowanych tej osobie oraz w jednostkach organizacyjnych podporządkowanych Ministrowi za pośrednictwem tej osoby;

3) Dyrektor Generalny - w Ministerstwie;

4) kierownik jednostki organizacyjnej - w podporządkowanych jednostkach organizacyjnych;

5) kierownik komórki organizacyjnej:

a) w jednostkach organizacyjnych podporządkowanych temu kierownikowi,

b) w jednostkach organizacyjnych podporządkowanych Ministrowi za pośrednictwem tego kierownika.

2. Osoba zajmująca kierownicze stanowisko Ministerstwa może upoważnić kierownika podporządkowanej komórki organizacyjnej do wykonywania zadań, o których mowa w ust. 1.

§ 7.

Planowane do osiągnięcia cele i realizowane zadania:

1) powinny być zgodne ze standardami kontroli zarządczej;

2) nie mogą być powtórzeniem zadań wynikających z dokumentów kompetencyjnych, w szczególności wewnętrznego regulaminu organizacyjnego komórki organizacyjnej lub szczegółowego zakresu działania jednostki organizacyjnej;

3) mogą być formułowane na bazie zadań, o których mowa w pkt 2, pod warunkiem ich doprecyzowania oraz określenia terminu realizacji.

§ 8.

W dokumentach wykonywanych w procesie planowania działalności dokonuje się oznaczenia celów i zadań.

§ 9.

Cele ujęte w planie działalności Ministra oraz zadania wynikające z ich realizacji podlegają procesowi określenia potrzeb według przepisów w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej.

§ 10.

Zasady, tryb oraz procedury planowania, koordynowania i rozliczania działalności kontrolnej określają odrębne przepisy.

Rozdział 3

Planowanie działalności Ministra

§ 11.

1. Planowanie działalności w każdym cyklu planistycznym w dziale rozpoczyna się od przygotowania przez kierownika komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej propozycji priorytetowych celów operacyjnych i szczegółowych zadań warunkujących ich osiąganie, zdefiniowania propozycji mierników oraz określenia ich wartości docelowej wraz z zestawieniem potrzeb. W przypadku rozbudowanych lub złożonych mierników podaje się algorytm obliczenia jego wartości.

2. Propozycje priorytetowych celów operacyjnych, o których mowa w ust. 1, poddaje się analizie i ocenie przez właściwe organy planujące w kontekście zdefiniowania asortymentu potrzeb do zabezpieczenia ich realizacji z jednoczesnym określeniem skutków finansowych i etatowych, jak również wskazaniem w odniesieniu do potrzeb dodatkowych, potencjalnych źródeł możliwości ich finansowania w roku planistycznym zgodnie z harmonogramem określonym w załączniku nr 1 do decyzji.

3. Kierownik komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej przed przekazaniem propozycji priorytetowych celów operacyjnych zobowiązany jest uzyskać akceptację osoby zajmującej kierownicze stanowisko Ministerstwa, której jest podporządkowany lub podporządkowany Ministrowi za jej pośrednictwem.

4. Propozycje priorytetowych celów operacyjnych generujących skutki etatowe dla Ministerstwa kierowane są do uzgodnienia z Dyrektorem Generalnym pod kątem możliwości wypełnienia potrzeb w zakresie stanowisk etatowych, zgodnie z przepisami normującymi działalność organizacyjno-etatową w Ministerstwie.

5. Kierownik komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej przekazuje zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 2 do decyzji - do dnia 2 stycznia roku przedplanowego - propozycje priorytetowych celów operacyjnych, o których mowa w ust. 1, wraz z rejestrem ryzyka do komórki do spraw planowania i rozliczania działalności oraz do wiadomości Koordynatora Systemu Kontroli Zarządczej, który opiniuje propozycje priorytetowych celów operacyjnych pod względem spełnienia standardów kontroli zarządczej.

6. Kierownik komórki do spraw planowania i rozliczania działalności opracowuje projekt zestawienia priorytetowych celów operacyjnych na podstawie propozycji, o których mowa w ust. 4, weryfikując ich zasadność w szczególności, w kontekście dokumentów strategicznych.

7. Kierownik komórki do spraw planowania i rozliczania działalności organizuje do dnia 26 stycznia każdego roku konferencję uzgodnieniową dotyczącą zestawienia priorytetowych celów operacyjnych z udziałem przedstawiciela Dyrektora Generalnego i kierowników komórek organizacyjnych lub jednostek organizacyjnych.

8. Opracowane zestawienie priorytetowych celów operacyjnych wraz z ewentualnym arkuszem rozbieżności przekazywane jest do Departamentu Budżetowego w celu oceny możliwości zabezpieczenia ich finansowania, natomiast do departamentów: Kadr oraz Spraw Socjalnych pod kątem możliwości zabezpieczenia stanowisk etatowych oraz do wiadomości szefów: Zarządu Planowania Rzeczowego - P8 i Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, do dnia 31 stycznia każdego roku.

9. Informacje dotyczące możliwości zabezpieczenia, o którym mowa w ust. 8, dyrektorzy departamentów: Budżetowego, Kadr oraz Spraw Socjalnych przekazują do kierownika komórki do spraw planowania i rozliczania działalności, do dnia 31 marca każdego roku.

10. Kierownik komórki do spraw planowania i rozliczania działalności, na podstawie danych, o których mowa w ust. 9, przygotowuje dla Ministra informacje dotyczące propozycji zestawienia priorytetowych celów operacyjnych wraz z ich zabezpieczeniem oraz rejestrem ryzyka, które są omawiane podczas odprawy, o której mowa w § 12.

§ 12.

1. Odprawę rozliczeniowo-zadaniową kierownictwa resortu obrony narodowej organizuje się w terminie pomiędzy 5 a 30 kwietnia każdego roku w szczególności w celu:

1) przedstawienia oceny poziomu osiągnięcia celów oraz realizacji zadań postawionych przez Ministra w roku poprzednim;

2) akceptacji sprawozdania rocznego z wykonania planu działalności Ministra;

3) określenia na podstawie propozycji, o których mowa w § 11 ust. 10, celów Ministra do planowania działalności w resorcie obrony narodowej na rok planistyczny wraz z odpowiedzialnymi za osiągniecie celów.

2. Odprawę, o której mowa w ust. 1, przygotowuje Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego po ustaleniu z Ministrem koncepcji, daty, miejsca, programu i uczestników odprawy. Sprawozdanie z odprawy Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego przekazuje osobom zajmującym kierownicze stanowiska Ministerstwa, Dowódcy Komponentu Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni, Komendantowi Głównemu Żandarmerii Wojskowej oraz kierownikom komórek organizacyjnych do 15 dni po jej zakończeniu.

§ 13.

1. Kierownik komórki do spraw planowania i rozliczania działalności na podstawie danych, o których mowa w § 12 ust. 1 pkt 3, opracowuje projekt planu działalności Ministra, wraz z projektem rejestru ryzyka, które następnie przesyła do Komitetu Audytu oraz odpowiedzialnych za osiągnięcie celu i Koordynatora Systemu Kontroli Zarządczej, nie później niż do dnia 30 czerwca każdego roku.

2. Posiedzenie Komitetu Audytu, na którym będzie opiniowany plan działalności Ministra i sprawozdanie półroczne z wykonania planu działalności Ministra organizuje się nie później niż do dnia 31 lipca każdego roku.

3. Projekt planu działalności Ministra przedkładany jest przez kierownika komórki do spraw planowania i rozliczania działalności do podpisu Ministra do 5 dni po posiedzeniu Komitetu Audytu, na którym został pozytywnie zaopiniowany, nie później niż do dnia 15 sierpnia każdego roku. Do projektu planu działalności Ministra dołącza się podpisany przez kierownika komórki do spraw planowania i rozliczania działalności rejestr ryzyka.

4. Plan działalności Ministra przedstawiany jest Prezesowi Rady Ministrów w terminie do dnia 31 października każdego roku.

5. Plan działalności Ministra, po jego podpisaniu, kierownik komórki do spraw planowania i rozliczania działalności przekazuje do:

1) komórki organizacyjnej właściwej do publikacji dokumentu w Biuletynie Informacji Publicznej nie później niż do dnia 15 listopada każdego roku;

2) komórek organizacyjnych lub jednostek organizacyjnych podporządkowanych Ministrowi oraz osób zajmujących kierownicze stanowiska Ministerstwa do 5 dni po jego podpisaniu i otrzymaniu.

Rozdział 4

Plan działań komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej

§ 14.

1. Kierownik komórki organizacyjnej opracowuje projekt planu działań komórki organizacyjnej wraz z rejestrem ryzyka, który następnie:

1) przedstawia Dyrektorowi Generalnemu celem potwierdzenia spełnienia standardów kontroli zarządczej określonych w decyzji Nr 204/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 31 grudnia 2021 r. w sprawie organizacji i funkcjonowania kontroli zarządczej w dziale administracji rządowej - obrona narodowa oraz w Ministerstwie Obrony Narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 287), w terminie do dnia 15 września każdego roku;

2) po uzyskaniu akceptacji Dyrektora Generalnego, przedstawia do zatwierdzenia osobie zajmującej kierownicze stanowisko Ministerstwa, której jest podporządkowany, nie później niż w terminie do dnia 25 października każdego roku.

2. Akceptacja, o której mowa w ust. 1 pkt 2, dotyczy spełnienia standardów kontroli zarządczej określonych w decyzji Nr 204/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 31 grudnia 2021 r. w sprawie organizacji i funkcjonowania kontroli zarządczej w dziale administracji rządowej - obrona narodowa oraz w Ministerstwie Obrony Narodowej.

3. Kierownik jednostki organizacyjnej podporządkowanej Ministrowi opracowuje projekt planu działań jednostki organizacyjnej wraz z rejestrem ryzyka, w terminie do dnia 15 września każdego roku z uwzględnieniem celów przyjętych do realizacji w planie działalności Ministra.

4. Kierownik jednostki organizacyjnej podporządkowanej osobie zajmującej kierownicze stanowisko Ministerstwa albo kierownikowi komórki organizacyjnej opracowuje projekt planu działań jednostki organizacyjnej wraz z rejestrem ryzyka, w terminie do dnia 15 września każdego roku z uwzględnieniem celów przyjętych do realizacji w planie działalności Ministra.

§ 15.

Plan działań komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej:

1) zawiera - sformułowane na podstawie celów poziomu nadrzędnego (przełożonego) - cele, mierniki, zadania warunkujące osiągnięcie celów, wykonawców oraz terminy realizacji zadań i osiągnięcia celów;

2) może zawierać cele własne, w szczególności związane z poprawą skuteczności i efektywności funkcjonowania kierowanej komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej lub wynikające ze strategii, projektów, programów oraz planów pochodnych, a także wniosków z realizacji poprzednich planów;

3) wykonuje się w formie określonej w załączniku nr 3 do decyzji;

4) za podstawę oznaczenia celów i zadań wynikających z celów ujętych w planie działalności Ministra, przyjmuje porządek numeracji w nim nadanej.

§ 16.

1. Plan działań jednostki organizacyjnej akceptuje:

1) Minister dla jednostki organizacyjnej bezpośrednio podporządkowanej Ministrowi;

2) osoba zajmująca kierownicze stanowisko Ministerstwa dla jednostki organizacyjnej jej podporządkowanej lub podporządkowanej Ministrowi za jej pośrednictwem;

3) kierownik komórki organizacyjnej dla jednostki organizacyjnej jemu podporządkowanej lub podporządkowanej Ministrowi za jego pośrednictwem;

4) kierownik jednostki organizacyjnej dla jednostki organizacyjnej jemu podporządkowanej.

2. Plan działań komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej jest akceptowany nie później niż do dnia 20 listopada każdego roku.

§ 17.

Harmonogram planowania działalności w resorcie obrony narodowej określa załącznik nr 1 do decyzji.

Rozdział 5

Zarządzanie ryzykiem

§ 18.

1. Zarządzanie ryzykiem jest integralną częścią planowania działalności oraz osiągania celów i realizacji zadań ujętych w dokumentach planistycznych.

2. Zarządzanie ryzykiem prowadzi się i dokumentuje w komórkach organizacyjnych lub jednostkach organizacyjnych zgodnie z załącznikiem nr 4 do decyzji.

Rozdział 6

Monitorowanie osiągania celów i realizacji zadań, rozliczanie działalności Ministra

§ 19.

1. Osiąganie celów i realizacja zadań w dziale podlega monitorowaniu zgodnie z załącznikiem nr 5 do decyzji.

2. Realizację celów ujętych w planie działalności Ministra i wynikających z nich zadań monitorują odpowiedzialni za osiągnięcie celu z udziałem wykonawców.

3. Odpowiedzialny za osiągnięcie celu jest zobowiązany do przedstawienia informacji o poziomie realizacji celu i zadań wynikających z planu działalności Ministra na każde żądanie nadzorującej go osoby zajmującej kierownicze stanowisko Ministerstwa.

4. Odpowiedzialny za osiągnięcie celu odpowiada za określenie formy przesyłanych mu sprawozdań.

5. W przypadku, gdy istnieje zagrożenie dla osiągniecia celów ujętych w planie działalności Ministra i realizacji wynikających z nich zadań, w sprawozdaniu umieszcza się stosowne wyjaśnienia oraz propozycje działań naprawczych.

§ 20.

1. Wykonawca przesyła do właściwej osoby odpowiedzialnej za osiągnięcie celu, nie później niż do dnia 17 lipca roku planistycznego, oraz 26 stycznia roku następnego, odpowiednio sprawozdanie półroczne i roczne o poziomie realizacji przypisanych mu zadań.

2. Na podstawie sprawozdań, o których mowa w ust. 1, odpowiedzialny za osiągnięcie celu sporządza sprawozdania z wykonania celów ujętych w planie działalności Ministra jemu przypisanych, które przesyła kierownikowi komórki do spraw planowania i rozliczania działalności:

1) półroczne, nie później niż do dnia 3 sierpnia roku planistycznego;

2) roczne, nie później niż do dnia 15 lutego roku następnego.

3. Sprawozdania odpowiedzialnych za osiągnięcie celu przesyłane są po uzyskaniu akceptacji właściwej osoby zajmującej kierownicze stanowisko Ministerstwa, której odpowiedzialny za osiągnięcie celu jest podporządkowany lub jest przez nią nadzorowany.

§ 21.

Na podstawie sprawozdań odpowiedzialnych za osiągnięcie celu, kierownik komórki do spraw planowania i rozliczania działalności opracowuje projekt sprawozdania z wykonania planu działalności Ministra:

1) półrocznego, nie później niż do dnia 22 sierpnia roku planistycznego, w formie określonej w załączniku nr 6 do decyzji;

2) rocznego, nie później niż do dnia 6 marca roku następnego.

§ 22.

1. Kierownik komórki do spraw planowania i rozliczania działalności, przedstawia Komitetowi Audytu celem zaopiniowania projekty sprawozdań oraz do wiadomości Koordynatora Systemu Kontroli Zarządczej:

1) półroczne, niż później niż do dnia 25 sierpnia roku planistycznego;

2) roczne, nie później niż do dnia 8 marca roku następnego.

2. Komitet Audytu przekazuje kierownikowi komórki do spraw planowania i rozliczania działalności opinię, o której mowa w ust. 1, w terminie do 5 dni po posiedzeniu.

3. Kierownik komórki do spraw planowania i rozliczania działalności przekazuje do akceptacji Ministra sprawozdania:

1) półroczne, nie później niż 5 dni po otrzymaniu opinii, o której mowa w ust. 2;

2) roczne, na odprawę, o której mowa w § 12.

4. Sprawozdanie półroczne podlega omówieniu podczas posiedzenia osób zajmujących kierownicze stanowiska Ministerstwa.

§ 23.

Kierownik komórki do spraw planowania i rozliczania działalności, niezwłocznie po podpisaniu przez Ministra, przekazuje sprawozdanie roczne z wykonania planu działalności Ministra do:

1) komórki organizacyjnej właściwej do publikacji dokumentu w Biuletynie Informacji Publicznej;

2) komórek organizacyjnych lub jednostek organizacyjnych podporządkowanych Ministrowi oraz osób zajmujących kierownicze stanowiska Ministerstwa.

§ 24.

Harmonogram rozliczania działalności w Ministerstwie określa załącznik nr 7 do decyzji.

Rozdział 7

Monitorowanie osiągania celów i realizacji zadań, rozliczanie działalności komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej

§ 25.

Kierownicy mają obowiązek rozliczania działalności w kierowanej komórce organizacyjnej lub jednostce organizacyjnej w zakresie posiadanych kompetencji na podstawie sprawozdań sporządzanych w cyklu półrocznym/rocznym z wykonania planu działań tej komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej.

§ 26.

Rozliczanie działalności prowadzi się w celu oceny poziomu osiągniecia celów i realizacji zadań ujętych w planach działań.

§ 27.

1. Kierownik zobowiązany jest do opracowania sprawozdania z wykonania planu działań kierowanej komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej.

2. Sprawozdanie:

1) zawiera w szczególności:

a) ocenę stopnia osiągnięcia celów i realizacji zadań, w tym osiągniętą wartość mierników,

b) najważniejsze przyczyny, które wpłynęły na nieosiągnięcie celów, wystąpienie istotnych różnic w planowanych i osiągniętych wartościach mierników;

2) wykonuje się w formie określonej w załącznikach nr 8 i 9 do decyzji;

3) podpisuje kierownik.

3. Kierownik jednostki organizacyjnej przekazuje osobie, o której mowa w § 16 ust. 1, sprawozdania z wykonania planu działań wraz z arkuszem monitorowania ryzyka: półroczne - nie później niż do dnia 31 lipca każdego oraz roczne - nie później niż do dnia 15 lutego każdego roku.

4. Kierownik komórki organizacyjnej przekazuje osobie, o której mowa w § 16 ust. 1, sprawozdania półroczne i roczne z wykonania planu działań wraz z arkuszem monitorowania ryzyka poprzez Dyrektora Generalnego.

5. Sprawozdania wraz z arkuszem monitorowania ryzyka, o których mowa w ust. 4, przekazywane są do Dyrektora Generalnego: półroczne - nie później niż do dnia 22 lipca każdego roku oraz roczne - nie później niż do dnia 5 lutego każdego roku.

Rozdział 8

Postanowienia przejściowe i końcowe

§ 28.

W celu wykonania niniejszej decyzji, w uzgodnieniu z Koordynatorem Systemu Kontroli Zarządczej oraz kierownikiem komórki do spraw planowania i rozliczania działalności, w terminie dwóch miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej decyzji:

1) Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego wyda przepisy regulujące planowanie i rozliczanie działalności, w tym zarządzanie ryzykiem w podporządkowanych jednostkach organizacyjnych oraz jednostkach organizacyjnych podporządkowanych Ministrowi za jego pośrednictwem;

2) kierownicy jednostek organizacyjnych podporządkowanych bezpośrednio Ministrowi, wydadzą przepisy regulujące planowanie i rozliczanie działalności, w tym zarządzanie ryzykiem w podporządkowanych jednostkach.

§ 29.

Aktualizacja lub zmiana przepisów, o których mowa w § 28, podlega każdorazowo uzgodnieniu z Koordynatorem Systemu Kontroli Zarządczej oraz kierownikiem komórki do spraw planowania i rozliczania działalności.

§ 30.

Plan działalności Ministra dla działu administracji rządowej - obrona narodowa w 2025 roku wydawany jest na postawie „Zestawienia celów operacyjnych Ministra Obrony Narodowej do planowania działalności na 2025 roku”.

§ 31.

Proces planistyczny dotyczący planów działań komórek organizacyjnych lub jednostek organizacyjnych realizuje się na podstawie § 18-20 decyzji uchylanej w § 33, jednak nie dłużej niż do dnia 31 marca 2025 r.

§ 32.

Proces kontroli zarządczej związany z monitorowaniem osiągania celów i realizacji zadań oraz rozliczaniem działalności realizowany jest zgodnie z przepisami rozdziału IV decyzji uchylanej w § 33, jednak nie dłużej niż do dnia 31 marca 2026 r.

§ 33.

Traci moc decyzja Nr 206/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 31 grudnia 2021 r. w sprawie planowania i rozliczania działalności w dziale administracji rządowej - obrona narodowa (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 289).

§ 34.

Decyzja wchodzi w życie z dniem 1 listopada 2024 r.

Minister Obrony Narodowej: W. Kosiniak-Kamysz

Załącznik 1. [HARMONOGRAM PLANOWANIA DZIAŁALNOŚCI W MINISTERSTWIE OBRONY NARODOWEJ]

Załączniki do decyzji Nr 140/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 25 października 2024 r. (poz. 175)

Załącznik nr 1

HARMONOGRAM PLANOWANIA DZIAŁALNOŚCI W MINISTERSTWIE OBRONY NARODOWEJ

L.P.

PRZEDSIĘWZIĘCIE

WYKONAWCA

ROK POPRZEDZAJĄCY ROK PRZEDPLANOWY

ROK PRZEDPLANOWY

11

12

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

1.

Przygotowanie propozycji priorytetowych celów operacyjnych i szczegółowych zadań warunkujących ich osiąganie.

Kierownik komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej

do 2














2.

Przekazanie organom planującym wstępnych limitów wydatków na rok planistyczny.

Dyrektor Departamentu Budżetowego

do 15














3.

Analiza i ocena możliwości zabezpieczenia realizacji zadań szczegółowych w ramach projektowanych priorytetowych celów operacyjnych, w tym:

1) zdefiniowanie asortymentu potrzeb:

a) z posiadanych zasobów w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,

b) dodatkowych w ramach procesu planowania w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej przez właściwe organy planujące;

2) określenie skutków finansowych i źródeł finansowania zdefiniowanych potrzeb dodatkowych, o których mowa w pkt 1 lit. b.

Kierownik komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej organy planujące


do 20













4.

Uzyskanie akceptacji osoby zajmującej kierownicze stanowisko Ministerstwa dla opracowanych propozycji priorytetowych celów operacyjnych.

Kierownik komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej


do 28













5.

Przekazanie propozycji priorytetowych celów operacyjnych do kierownika komórki do spraw planowania i rozliczania działalności

Kierownik komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej



do 2












6.

Konferencja uzgodnieniowa dot. zestawienia priorytetowych celów operacyjnych

Kierownik komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej



do 26












7.

Opracowanie projektu zestawienia priorytetowych celów operacyjnych i przekazanie ich do oceny

Kierownik komórki do spraw planowania i rozliczania działalności



do 31













L.P.

PRZEDSIĘWZIĘCIE

WYKONAWCA

ROK POPRZEDZAJĄCY ROK PRZEDPLANOWY

ROK PRZEDPLANOWY

11

12

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

8.

Ocena możliwości zabezpieczenia zestawienia priorytetowych celów operacyjnych

Departamenty: Budżetowy, Kadr i Spraw Socjalnych





do 31










9.

Przesłanie do Ministra zestawienia priorytetowych celów operacyjnych Ministra wraz z informacją dotyczącą ich zabezpieczenia

Kierownik komórki do spraw planowania i rozliczania działalności






do 4









10.

Odprawa rozliczeniowo-zadaniowa kierownictwa resortu obrony narodowej

Szef Sztabu Generalnego WP






5-

30









11.

Przesłanie sprawozdania z odprawy rozliczeniowo-zadaniowej kierownictwa resortu obrony narodowej do członków Kierownictwa Ministerstwa

Szef Sztabu Generalnego WP







1)








12.

Przesłanie do wykonawców zadań konkretnych wartości mierników dla każdej z instytucji, w szczególności dla celów współrealizowanych

Odpowiedzialny za osiągnięcie celu








do 30







13.

Opracowanie projektu planu działalności Ministra dla działu administracji rządowej - obrona narodowa wraz z rejestrem ryzyka

Kierownik komórki do spraw planowania i rozliczania działalności








do 30







14.

Przekazanie Komitetowi Audytu projektu planu działalności Ministra dla działu administracji rządowej - obrona narodowa, wraz z rejestrem ryzyka, celem zajęcia stanowiska

Kierownik komórki do spraw planowania i rozliczania działalności








do 30







15.

Przedłożenie do podpisu Ministrowi projektu planu działalności Ministra dla działu administracji rządowej - obrona narodowa

Kierownik komórki do spraw planowania i rozliczania działalności










2)





16.

Przesłanie podpisanego Planu działalności Ministra do komórek organizacyjnych lub jednostek organizacyjnych podporządkowanych Ministrowi oraz osób zajmujących kierownicze stanowiska Ministerstwa

Kierownik komórki do spraw planowania i rozliczania działalności










3)





17.

Przesłanie Prezesowi Rady Ministrów planu działalności Ministra dla działu administracji rządowej - obrona narodowa

Minister, kierownik komórki do spraw planowania i rozliczania działalności












do 15




L.P.

PRZEDSIĘWZIĘCIE

WYKONAWCA

ROK POPRZEDZAJĄCY ROK PRZEDPLANOWY

ROK PRZEDPLANOWY

11

12

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

18.

Opracowanie planów działań komórek organizacyjnych lub jednostek organizacyjnych wraz z rejestrem ryzyka

kierownicy komórek organizacyjnych lub jednostek organizacyjnych











do 15




19.

Uzyskanie akceptacji Dyrektora Generalnego

kierownicy komórek organizacyjnych












do 25



20.

Zatwierdzenie planu działań komórek organizacyjnych lub jednostek organizacyjnych wraz z rejestrem ryzyka

kierownicy komórek organizacyjnych lub jednostek organizacyjnych













do 20



1) nie później niż 15 dni po zakończeniu odprawy rozliczeniowo-zadaniowej

2) corocznie do 5 dni po posiedzeniu Komitetu Audytu, na którym został pozytywnie zaopiniowany, jednak nie później niż do dnia 15 sierpnia

3) do 5 dni po jego podpisaniu i otrzymaniu

Załącznik 2. [ZESTAWIENIE PROPOZYCJI PRIORYTETOWYCH CELÓW OPERCYJNYCH MINISTRA OBRONY NARODOWEJ DO PLANOWANIA DZIAŁALNOŚCI]

Załącznik nr 2

ZESTAWIENIE PROPOZYCJI PRIORYTETOWYCH CELÓW OPERCYJNYCH MINISTRA OBRONY NARODOWEJ DO PLANOWANIA DZIAŁALNOŚCI

A

Najważniejsze cele Ministra

Nr celu

Cel

Miernik

Potrzeby finansowe/ etatowe

Najważniejsze zadania warunkujące osiągnięcie celu

Termin realizacji

Odpowiedzialny za osiągnięcie celu Wykonawca zadań

Nazwa

Wartość docelowa

A. I








A. II








B

Cele wynikające z budżetu państwa w układzie zadaniowym

Treść celu z Funkcji 11. Bezpieczeństwo zewnętrzne i nienaruszalność granic

Nr celu

Cel

Miernik

Potrzeby finansowe/ etatowe

Najważniejsze zadania warunkujące osiągnięcie celu

Termin realizacji

Odpowiedzialny za osiągnięcie celu Wykonawca zadań

Nazwa

Wartość docelowa

B. 11.1








B. 11.2








C

Inne cele

(np. wynikające ze strategii, koncepcji, projektów, w tym strategicznych, programów, w tym wieloletnich, oraz planów pochodnych)

Nr celu

Cel

Miernik

Potrzeby finansowe/ etatowe

Najważniejsze zadania warunkujące osiągnięcie celu

Termin realizacji

Odpowiedzialny za osiągnięcie celu Wykonawca zadań

Nazwa

Wartość docelowa

C. I








C. II








Załącznik 3. [PLAN DZIAŁAŃ]

Załącznik nr 3

PLAN DZIAŁAŃ

Załącznik 4. [ZASADY ZARZĄDZANIA RYZYKIEM W DZIALE]

Załącznik nr 4

ZASADY ZARZĄDZANIA RYZYKIEM W DZIALE

Treść załącznika w wersji PDF do pobrania tutaj

Załącznik 5. [PRZEBIEG PROCESU MONITOROWANIA OSIĄGANIA CELÓW]

Załącznik nr 5

PRZEBIEG PROCESU MONITOROWANIA OSIĄGANIA CELÓW

1. Zebranie danych o uzyskanych wartościach mierników oraz stanie realizacji zadań.

2. Porównanie stanu faktycznego z zaplanowanym (mierniki, zadania).

3. Analiza ryzyka oraz ocena mechanizmów kontroli ujętych w rejestrze ryzyka.

4. W przypadku takiej potrzeby, zmiana (korekta) lub wprowadzenie nowych mechanizmów kontroli w zależności od wyników ich oceny.

5. Identyfikacja nowych ryzyk w przypadku ich ujawnienia, ich analiza i zdefiniowanie reakcji na ryzyko (mechanizmy kontroli).

6. Aktualizacja rejestru ryzyka, jeśli podejmowane były czynności określone w pkt 4 i 5.

Załącznik 6. [SPRAWOZDANIE PÓŁROCZNE Z WYKONANIA PLANU DZIAŁALNOŚCI MINISTRA]

Załącznik nr 6

SPRAWOZDANIE PÓŁROCZNE Z WYKONANIA PLANU DZIAŁALNOŚCI MINISTRA W ROKU .........

Numer oraz treść celu

Miernik określający stopień osiągnięcia celu

Czy istnieje zagrożenie nieosiągnięcia celu (tak/nie)

Czy realizacja zadań przebiega zgodnie z planem. Jeśli nie - proszę o wskazanie zadania i przyczyn.

Informacja o zmaterializowanych ryzykach lub ryzykach utrzymujących się na poziomie wysokim i krytycznym

Informacja o podjętych i zaplanowanych działaniach (mechanizmach kontroli) w reakcji na ryzyko

Nazwa

Wartość docelowa

Wartość na dzień 30.06























Załącznik 7. [HARMONOGRAM ROZLICZANIA DZIAŁALNOŚCI W MINISTERSTWIE OBRONY NARODOWEJ]

Załącznik nr 7

HARMONOGRAM ROZLICZANIA DZIAŁALNOŚCI W MINISTERSTWIE OBRONY NARODOWEJ

Załącznik 8. [SPRAWOZDANIE PÓŁROCZNE Z WYKONANIA PLANU DZIAŁAŃ KOMÓRKI ORGANIZACYJNEJ LUB JEDNOSTKI ORGANIZACYJNEJ]

Załącznik nr 8

SPRAWOZDANIE PÓŁROCZNE Z WYKONANIA PLANU DZIAŁAŃ KOMÓRKI ORGANIZACYJNEJ LUB JEDNOSTKI ORGANIZACYJNEJ W ROKU .........

Numer oraz treść celu

Miernik określający stopień osiągnięcia celu

Czy istnieje zagrożenie nieosiągnięcia celu (tak/nie)

Czy realizacja zadań przebiega zgodnie z planem.

Jeśli nie - proszę o wskazanie zadania i przyczyn.

Informacja o zmaterializowanych ryzykach lub ryzykach utrzymujących się na poziomie wysokim i krytycznym

Informacja o podjętych i zaplanowanych działaniach (mechanizmach kontroli) w reakcji na ryzyko

Nazwa

Wartość docelowa

Wartość na dzień 30 czerwca
































Załącznik 9. [SPRAWOZDANIE ROCZNE Z WYKONANIA PLANU DZIAŁAŃ KOMÓRKI ORGANIZACYJNEJ LUB JEDNOSTKI ORGANIZACYJNEJ]

Załącznik nr 9

SPRAWOZDANIE ROCZNE Z WYKONANIA PLANU DZIAŁAŃ KOMÓRKI ORGANIZACYJNEJ LUB JEDNOSTKI ORGANIZACYJNEJ

Numer oraz treść celu

Miernik określający stopień osiągnięcia celu

Sposób osiągnięcia celu

Efekty osiągnięte poprzez realizację najważniejszych zadań

służących osiągnięciu celu.

Informacja o przyczynach niezrealizowania zadań

Informacja o podjętych działaniach zaradczych, korygujących lub naprawczych1)

Nazwa

Wartość docelowa

Wartość osiągnięta na koniec roku

Informacja o przyczynach nieosiągnięcia zaplanowanej wartości miernika





Wypełnić w przypadku nieosiągnięcia zaplanowanej wartości


Wypełnić w przypadku niezrealizowania zaplanowanych zadań









1) w tym informacja o nowych zadaniach, nieuwzględnionych w planie, których realizacja przyczyniła się do osiągnięcia celu

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2024-10-25
  • Data wejścia w życie: 2024-11-01
  • Data obowiązywania: 2024-11-01
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA