REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2022 poz. 46

DECYZJA Nr 40/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ

z dnia 22 marca 2022 r.

w sprawie koordynacji, planowania i realizacji badań naukowych w resorcie obrony narodowej

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 2 pkt 10 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 196) oraz § 1 pkt 8 lit. a i b i § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. poz. 426 oraz z 2014 r. poz. 933) ustala się, co następuje:

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§ 1.

Decyzja określa zasady koordynacji, planowania oraz realizacji badań naukowych w resorcie obrony narodowej.

§ 2.

Planowanie i realizacja badań naukowych ma na celu:

1) zwiększenie kompetencji krajowych ośrodków naukowych i przemysłowych w obszarze technologii, które mogą być wykorzystane dla zaspokojenia potrzeb obronności i bezpieczeństwa państwa;

2) opracowanie technologii służących realizacji zidentyfikowanych, perspektywicznych potrzeb dla zaspokojenia zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

3) zmniejszenie kosztów i ryzyka niepowodzenia projektów rozwojowych, których realizacja wymaga zastosowania nowych technologii;

4) opracowanie technologii, w tym technologii przełomowych, których rozwój i zastosowanie może w znaczący sposób zmienić obraz przyszłego pola walki.

§ 3.

Użyte w decyzji określenia oznaczają:

1) ustawa o NCBR - ustawę z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. z 2020 r. poz. 1861);

2) ustawa o NCN - ustawę z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Nauki (Dz. U. z 2019 r. poz. 1384);

3) ustawa pswn - ustawę z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478, 619, 1630, 2141 i 2232);

4) rozporządzenie ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki - przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 28 ust. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju;

5) AU - Agencję Uzbrojenia;

6) badania naukowe - badania, o których mowa w art. 4 ust. 2 ustawy pswn;

7) CBW - Centralną Bibliotekę Wojskową - jednostkę organizacyjną odpowiedzialną za prowadzenie działalności w zakresie informacji naukowej w resorcie obrony narodowej, pełniącą funkcję Krajowego Centrum Dystrybucji Publikacji Naukowych;

8) członek kierownictwa - właściwą osobę zajmującą kierownicze stanowisko Ministerstwa Obrony Narodowej, której podporządkowany jest Departament Innowacji Ministerstwa Obrony Narodowej;

9) demonstrator technologii - wynik realizacji wybranych badań naukowych (w szczególności urządzenie, stanowisko laboratoryjne, oprogramowanie) potwierdzający osiągnięcie zakładanego poziomu gotowości technologicznej umożliwiającego uruchomienie projektu rozwojowego, którego wynikiem będzie prototyp wyrobu;

10) DIn - Departament Innowacji Ministerstwa Obrony Narodowej;

11) działalność naukowo-badawcza - przedsięwzięcia związane z koordynowaniem, planowaniem i realizacją badań naukowych w resorcie obrony narodowej, mające na celu zwiększenie zasobu wiedzy w obszarze obronności i bezpieczeństwa państwa lub prowadzące do pozyskania nowych technologii, nowych wzorów sprzętu wojskowego niezbędnych do realizacji polityki obronnej i bezpieczeństwa państwa, przygotowań obronnych w sferze militarnej i pozamilitarnej oraz potrzeb Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

12) EDA - Europejską Agencję Obrony (ang. European Defence Agency), agencję Unii Europejskiej powołaną by działać na rzecz poprawy zdolności obronnych Unii Europejskiej, zwanej dalej "UE", wspierać badania, koordynować zamówienia rządów krajów członkowskich w zakresie uzbrojenia i przemysłu obronnego UE;

13) EDF - Europejski Fundusz Obronny (ang. European Defence Fund);

14) honoraria - wynagrodzenia pracowników wykonawcy badań naukowych za realizację tych badań;

15) jednostka inicjująca - komórkę organizacyjną lub jednostkę organizacyjną resortu obrony narodowej, Służbę Kontrwywiadu Wojskowego, Służbę Wywiadu Wojskowego, krajowy podmiot naukowo-badawczy lub przemysłu obronnego, wnioskujące o realizację określonego tematu badań naukowych do koordynatora lub koordynator w przypadku, gdy sam wnioskuje i wprowadza zadanie badawcze do planu badań naukowych;

16) jednostka organizacyjna - jednostkę podległą Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowaną;

17) komórka organizacyjna - departament, zarząd, Centrum Operacyjne Ministra Obrony Narodowej, biuro - wchodzące w skład Ministerstwa Obrony Narodowej;

18) Komisja - komisję powoływaną przez zamawiającego do ocen i odbiorów etapowych lub końcowych badań naukowych;

19) Komitet Sterujący do spraw badań naukowych i prac rozwojowych w obszarze bezpieczeństwa i obronności państwa - organ Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, o którym mowa w art. 3 pkt 3 ustawy o NCBR, realizujący zadania wymienione w art. 17 tej ustawy;

20) konflikt interesów - sytuację prawną lub faktyczną, w której interes prywatny (osobisty bądź majątkowy) osoby podejmującej czynność opisaną w decyzji lub jego małżonka, a także osoby z nią spokrewnionej lub spowinowaconej lub podmiotu, który te osoby reprezentują lub, z którym pozostają w jakimkolwiek stosunku faktycznym lub prawnym, wpływa bądź może wpływać na obiektywne wykonanie tej czynności;

21) koordynator - koordynatora działalności naukowo-badawczej, tj. kierownika komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej odpowiedzialnego za realizację badań naukowych w swoim obszarze właściwości;

22) Minister - Ministra Obrony Narodowej;

23) MON - Ministerstwo Obrony Narodowej;

24) NATO STO - Organizację NATO do spraw Nauki i Technologii (ang. NATO Science and Technology Organization);

25) NCBR - Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, agencję wykonawczą utworzoną ustawą o NCBR;

26) NCN - Narodowe Centrum Nauki, agencję wykonawczą utworzoną ustawą o NCN;

27) Plan badań naukowych - "Plan badań naukowych i rozwoju technologii w resorcie obrony narodowej w latach ...", dokument planistyczny wieloletni lub dwuletni, opracowywany przez DIn, służący do planowania rzeczowo-finansowego w zakresie badań naukowych w resorcie obrony narodowej;

28) poziomy gotowości technologicznej - poziomy określone w załączniku do rozporządzenia ministra właściwego ds. szkolnictwa wyższego i nauki;

29) prace rozwojowe - prace, o których mowa w art. 4 ust. 3 ustawy pswn;

30) Priorytetowe kierunki badań - "Priorytetowe kierunki badań w resorcie obrony narodowej na lata…", dokument określający główne cele badań naukowych i obszary, w których należy je prowadzić oraz opis istotnych elementów priorytetowych bloków technologii, uszeregowanych według priorytetów ich rozwoju w perspektywie średniookresowej (do 15 lat);

31) programy strategiczne, programy i projekty - programy i projekty, o których mowa w art. 2 ustawy o NCBR;

32) programy/projekty naukowo-badawcze EDA - projekty lub programy ustanawiane, na podstawie art. 20 Decyzji Rady (WPZiB) 2015/1835 z dnia 12 października 2015 r. określającej statut, siedzibę i zasady funkcjonowania Europejskiej Agencji Obrony (Dz. Urz. UE L 266 z 13.10.2015, str. 55);

33) resort - resort obrony narodowej, dział administracji rządowej, w skład którego wchodzą: Minister jako kierownik działu administracji rządowej - obrona narodowa, Ministerstwo jako urząd, jednostki organizacyjne, o których mowa w pkt 16 oraz Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej;

34) rok planistyczny - rok, na który planowany jest budżet resortu obrony narodowej;

35) rok przedplanowy - rok przed rokiem planistycznym;

36) SpW - sprzęt wojskowy, tj. wyposażenie specjalnie zaprojektowane lub zaadaptowane do potrzeb wojskowych i przeznaczone do użycia jako broń, amunicja lub materiały wojenne;

37) strony umowy - zamawiającego oraz wykonawcę;

38) umowa - umowę o wykonanie badań naukowych zawieraną pomiędzy zamawiającym a wykonawcą;

39) wykonawca - osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, która ubiega się o udzielenie zamówienia, złożyła ofertę lub zawarła umowę w przedmiocie zamówienia, a także podmioty występujące wspólnie;

40) zamawiający - koordynatora lub wskazaną przez niego komórkę organizacyjną lub jednostkę organizacyjną.

Rozdział 2

Koordynacja i planowanie badań naukowych

§ 4

. Ustanawia się następujących koordynatorów:

1) Dyrektor DIn - koordynator główny, wiodący w zakresie działalności naukowo-badawczej;

2) Dyrektor Narodowego Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni - Dowódca Komponentu Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni - koordynator w obszarze związanym z kryptologią, cyberbezpieczeństwem i informatyzacją resortu;

3) Dyrektor Departamentu Wojskowej Służby Zdrowia - koordynator w obszarze medycyny, zabezpieczenia medycznego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz organizacji i funkcjonowania wojskowej służby zdrowia w czasie pokoju, kryzysu i wojny;

4) Szef AU - koordynator w obszarze techniki i technologii obronnych;

5) wskazani przez Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego szefowie komórek organizacyjnych tworzących Sztab Generalny Wojska Polskiego - koordynatorzy w obszarze doktryn operacji połączonych oraz rozwoju i utrzymania zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

6) w przypadku projektów interdyscyplinarnych oraz innych obszarów działalności naukowo-badawczej resortu, które nie zostały wskazane w pkt 2-5, decyzję o wyborze właściwego koordynatora podejmuje członek kierownictwa, na wniosek Dyrektora DIn uzgodniony z dyrektorem (szefem) właściwej komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej.

§ 5.

Koordynator główny jest odpowiedzialny w szczególności za:

1) zarządzanie działalnością naukowo-badawczą w resorcie;

2) organizowanie systemu planowania i realizacji badań naukowych w resorcie;

3) koordynowanie procesu opracowywania Priorytetowych kierunków badań oraz Planów badań naukowych;

4) koordynowanie międzynarodowej współpracy naukowej resortu z UE i NATO, a także w ramach EDF w zakresie badań naukowych;

5) koordynowanie współpracy resortu z NCBR i NCN;

6) uruchamianie programów i projektów w zakresie działalności naukowo-badawczej kierowanych do uczelni wojskowych i instytutów badawczych nadzorowanych przez Ministra;

7) monitorowanie realizacji Planu badań naukowych;

8) przygotowywanie zbiorczej informacji z realizacji badań naukowych dla członka kierownictwa;

9) opracowanie wniosków o realizację badań naukowych;

10) przygotowanie i prowadzenie postępowań mających na celu wyłonienie wykonawców badań naukowych lub, w przypadku braku uprawnień do prowadzenia postępowań dotyczących zamówień publicznych, wnioskowanie o przygotowanie i przeprowadzenie tych postępowań do komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej właściwej do spraw zamówień publicznych;

11) zawieranie umów na realizację badań naukowych;

12) organizowanie nadzoru, odbioru i zagospodarowania wyników badań naukowych.

§ 6.

Koordynatorzy, o których mowa w § 4 pkt 2-6, są odpowiedzialni w szczególności za:

1) uczestniczenie w procesie opracowywania Priorytetowych kierunków badań;

2) uczestniczenie w procesie opracowywania Planu badań naukowych;

3) weryfikację otrzymywanych od jednostek inicjujących wniosków o realizację badań naukowych;

4) opracowanie wniosków o realizację badań naukowych;

5) przygotowanie i prowadzenie postępowań mających na celu wyłonienie wykonawców badań naukowych lub, w przypadku braku uprawnień do prowadzenia postępowań dotyczących zamówień publicznych, wnioskowanie o przygotowanie i przeprowadzenie tych postępowań do komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej właściwej do spraw zamówień publicznych;

6) zawieranie umów na realizację badań naukowych lub w przypadku braku uprawnień do zawierania umów, wnioskowanie o zawarcie umowy przez dysponenta środków budżetowych właściwego dla koordynatora;

7) organizowanie nadzoru, odbioru i zagospodarowania wyników badań naukowych;

8) monitorowanie wykorzystania na potrzeby obronności państwa wyników zakończonych badań naukowych oraz prowadzenie analiz możliwości wykorzystania osiągniętych wyników badań naukowych w innych projektach, w szczególności projektach rozwojowych;

9) opracowywanie informacji z realizacji badań naukowych w swoim obszarze właściwości.

§ 7.

1. Priorytetowe kierunki badań określają cele badań naukowych i obszary, w których należy je prowadzić, opracowane są w trybie i zgodnie z metodyką określoną w odrębnej decyzji.

2. W sprawach niezastrzeżonych dla innych podmiotów koordynację i realizację przedsięwzięć wynikających z Priorytetowych kierunków badań, związanych z realizacją badań naukowych na rzecz obronności, powierza się Dyrektorowi DIn.

§ 8.

Priorytetowe kierunki badań stanowią zasadniczą podstawę do realizacji działalności naukowo-badawczej prowadzonej w szczególności w formie:

1) badań naukowych na rzecz obronności poprzez NCBR oraz NCN w trybie określonym ustawą o NCBR i ustawą o NCN;

2) badań naukowych na rzecz obronności w ramach dwu- i wielostronnej międzynarodowej współpracy naukowej, w tym z NATO i UE, w tym finansowanych z budżetu MON;

3) krajowych badań naukowych na rzecz obronności, finansowanych z budżetu MON;

4) innych działań.

§ 9.

DIn, w ramach projektu Planu badań naukowych, o którym mowa w § 11 ust. 1 pkt 1, po zasięgnięciu opinii właściwych koordynatorów, podejmuje decyzje o formach finansowania badań naukowych, określonych w § 8.

§ 10.

DIn opracowuje propozycję opinii projektu budżetu państwa w zakresie odnoszącym się do planowanej wysokości środków finansowych przeznaczonych na badania naukowe i prace rozwojowe prowadzone na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa.

§ 11.

1. Dyrektor DIn w porozumieniu z pozostałymi koordynatorami, o których mowa w § 4 pkt 2-6 i na podstawie ich propozycji opracowuje projekty:

1) "Planu badań naukowych i rozwoju technologii w resorcie obrony narodowej w latach ...", obejmującego piętnastoletnią perspektywę planistyczną, zwanego dalej "planem wieloletnim";

2) "Planu badań naukowych i rozwoju technologii w resorcie obrony narodowej w latach...", zwanego dalej "planem dwuletnim".

2. Projekt, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, opracowywany jest zgodnie z cyklem przygotowywania "Programu rozwoju Sił Zbrojnych RP..." co 4 lata.

§ 12.

1. Jednostki inicjujące występują z wnioskiem o realizację badań naukowych do właściwego koordynatora w formie zgodnej ze wzorem określonym w załączniku Nr 1 do decyzji.

2. Jeżeli we wniosku, o którym mowa w ust. 1, jednostka inicjująca zgłosiła temat badań naukowych, który wpisuje się w zakres jej działania oraz może się ona ubiegać o udzielenie zamówienia dotyczącego realizacji tych badań, zobowiązana jest wskazać również istniejące na rynku inne podmioty, które mogą ubiegać się o to zamówienie wraz ze wskazaniem nazw tych podmiotów.

§ 13.

1. Dyrektor DIn w terminie do dnia 31 stycznia roku poprzedzającego pierwszy planowany rok realizacji planu wieloletniego, występuje do koordynatorów o przedstawienie propozycji tematów badań naukowych, zgodnych z Priorytetowymi kierunkami badań, zmierzających do wsparcia rozwoju zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

2. Koordynatorzy, zgodnie z zakresem właściwości, do dnia 31 marca roku przedplanowego weryfikują wnioski o realizację badań naukowych oraz proponują kolejność ich realizacji stosownie do posiadanego limitu środków finansowych. Koordynatorzy mogą występować z wnioskiem o opinię do właściwych komórek organizacyjnych lub jednostek organizacyjnych w zakresie niezbędnym do weryfikacji wniosku z punktu widzenia potrzeb Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i zasadności uruchomienia projektu, w szczególności komórek organizacyjnych tworzących Sztab Generalny Wojska Polskiego odpowiedzialnych za zarządzanie systemem funkcjonalnym.

3. Koordynator zobowiązany jest odrzucić wniosek o realizację badań naukowych, o którym mowa w § 12 ust. 1, w przypadku spełnienia się łącznie następujących przesłanek:

1) na rynku nie ma innych niż jednostka inicjująca podmiotów, które mogą ubiegać się o przyszłe zamówienie dotyczące realizacji badań naukowych objętych wnioskiem;

2) brak jest w resorcie innej niż jednostka inicjująca komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej, która posiada merytoryczną wiedzę w zakresie wnioskowanych badań naukowych albo wiedzę tę posiada jednostka podległa takiej jednostce inicjującej lub przez nią nadzorowana - chyba że uzna jego realizację za szczególnie istotną dla realizacji potrzeb Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. W takim przypadku do wniosku o badania naukowe przekazywanego zgodnie z § 12 ust. 1 załącza swoje umotywowane stanowisko. Decyzję o włączeniu takiego zadania badawczego do Planu badań naukowych podejmuje Dyrektor DIn.

4. Koordynator nie powinien zgłaszać zadania badawczego do Planu badań naukowych, jeżeli występując jako jednostka inicjująca i samodzielnie wnioskując o wprowadzenie zadania badawczego do Planu badań naukowych na etapie przygotowywania wniosku, ustali, że:

1) na rynku nie ma innego niż wskazany w jego wniosku podmiot, który może ubiegać się o przyszłe zamówienie dotyczące realizacji badań naukowych objętych tym wnioskiem;

2) brak jest w resorcie innej niż ten podmiot komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej, która posiada merytoryczną wiedzę w zakresie wnioskowanych badań naukowych albo wiedzę taką posiada jednostka podległa takiemu podmiotowi lub przez niego nadzorowana. W takim wypadku do wniosku o badanie naukowe przekazywanego zgodnie z § 12 ust. 1 załącza swoje umotywowane stanowisko. Decyzję o włączeniu takiego zadania badawczego do Planu badań naukowych podejmuje Dyrektor DIn.

5. Weryfikacji lub ustaleń, o których mowa w ust. 2-4, nie mogą dokonywać lub brać udziału w ich dokonywaniu osoby będące w konflikcie interesów z potencjalnym wykonawcą wnioskowanych badań naukowych.

6. Przepisów ust. 3-4 nie stosuje się do projektów realizowanych we współpracy międzynarodowej.

7. W terminie do dnia 15 kwietnia roku poprzedzającego realizację planu wieloletniego, koordynatorzy przesyłają do DIn zbiorcze zestawienie propozycji zadań badawczych na arkuszu planu wieloletniego, zgodnie ze wzorem opracowanym i przesyłanym do koordynatorów przez DIn (w odrębnym trybie), wraz z załączonymi wnioskami o realizację badań naukowych, wykonanymi zgodnie z wzorem określonym w załączniku Nr 1 do decyzji.

8. Dyrektor DIn, na podstawie zgłoszonych przez koordynatorów propozycji, w terminie do dnia 15 sierpnia roku przedplanowego, opracowuje projekt planu wieloletniego.

§ 14.

1. Projekt planu wieloletniego składa się z następujących części:

1) programy strategiczne, programy i projekty z obszaru obronności państwa, realizowane w NCBR i NCN, realizowane ze środków finansowych na szkolnictwo wyższe i naukę, będących w dyspozycji ministra właściwego do spraw edukacji i nauki;

2) programy i projekty międzynarodowe, finansowane z budżetu MON;

3) programy i projekty krajowe, finansowane z budżetu MON.

2. Projekt planu wieloletniego zawiera w szczególności:

1) informacje dotyczące podstawy opracowania planu;

2) cele realizacji badań naukowych;

3) sposób monitorowania osiągnięcia celów uwzględniający mierniki oraz zarządzanie ryzykiem;

4) limity finansowe na realizację planu w poszczególnych latach;

5) zadania badawcze - tematy badań naukowych w częściach, o których mowa w ust 1;

6) terminy realizacji poszczególnych zadań badawczych w rozbiciu na lata;

7) szacunkowe koszty realizacji zadań badawczych;

8) przyporządkowanie zadań badawczych poszczególnym koordynatorom;

9) informacje dotyczące jednostek inicjujących zgłaszających program strategiczny, program lub projekt;

10) wskazanie komórek organizacyjnych lub jednostek organizacyjnych odpowiedzialnych za realizację poszczególnych zadań badawczych.

§ 15.

1. Dyrektor DIn, w terminie do dnia 15 września roku przedplanowego, dokonuje uzgodnienia projektu planu wieloletniego z Dyrektorem Generalnym, Dyrektorem Departamentu Budżetowego, koordynatorami oraz pozostałymi dysponentami środków budżetowych wskazanymi w tym planie.

2. Dyrektor DIn, w terminie do dnia 20 września roku przedplanowego, przekaże do Dyrektora Generalnego informację o podziale wydatków na poszczególnych dysponentów środków budżetowych.

3. Po uzgodnieniu, o którym mowa ust. 1, w terminie do dnia 30 października roku przedplanowego, projekt planu wieloletniego, koordynator główny przedkłada do zatwierdzenia przez członka kierownictwa.

4. Odpis zatwierdzonego projektu planu wieloletniego Dyrektor DIn przesyła do Dyrektora Generalnego, Dyrektora Departamentu Budżetowego, Dyrektora Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego oraz Szefa Zarządu Planowania Rzeczowego - P8, a wyciągi do koordynatorów i pozostałych dysponentów środków budżetowych wskazanych w projekcie planu, w zakresie ich dotyczącym, w terminie 7 dni od dnia zatwierdzenia projektu planu.

5. Koordynatorzy po otrzymaniu wyciągu z zatwierdzonego projektu planu wieloletniego niezwłocznie zawiadamiają pisemnie kierowników jednostek inicjujących o wynikach kwalifikacji wniosków, o których mowa w § 12 ust. 1.

6. W przypadku wystąpienia zmian w uwarunkowaniach finansowych, dotyczących zagwarantowania limitów wydatków na realizację umów wieloletnich, Dyrektor Generalny przekazuje do Dyrektora DIn stosowne informacje w tej sprawie.

7. Informacje, o których mowa w ust. 6, stanowią podstawę do skorygowania projektu planu wieloletniego.

§ 16.

W opracowaniu i uzgodnieniu projektu planu dwuletniego § 13-15 stosuje się odpowiednio.

§ 17

. 1. W terminie 21 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej Dyrektor DIn uzgadnia plan wieloletni, o ile dokonywano zmian w tym planie, z Dyrektorem Generalnym, Dyrektorem Departamentu Budżetowego, koordynatorami oraz pozostałymi dysponentami środków budżetowych wskazanymi w planie.

2. W terminie 14 dni od dnia ogłoszenia decyzji budżetowej Ministra w pierwszym roku realizacji planu wieloletniego Dyrektor DIn przedstawia plan wieloletni członkowi kierownictwa do zatwierdzenia.

3. Po zatwierdzeniu planu wieloletniego, Dyrektor DIn przesyła jego odpis do Dyrektora Generalnego, Dyrektora Departamentu Budżetowego, Dyrektora Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego oraz Dyrektora Biura Ministra Obrony Narodowej oraz Szefa Zarządu Planowania Rzeczowego - P8, a wyciągi z planu do koordynatorów oraz pozostałych dysponentów środków budżetowych wskazanych w planie w części ich dotyczącej.

4. Na wniosek Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego lub Szefa Służby Wywiadu Wojskowego, za zgodą Ministra, Dyrektor DIn przesyła odpis planu wieloletniego do instytucji wnioskującej, czyli SKW lub SWW, które złożyły wniosek o przesłanie odpisu planu wieloletniego.

5. Koordynatorzy po otrzymaniu wyciągu z zatwierdzonego planu niezwłocznie zawiadamiają pisemnie kierowników jednostek inicjujących o wynikach kwalifikacji wniosków, o których mowa w § 12 ust. 1.

§ 18.

W opracowaniu i uzgodnieniu planu dwuletniego § 17 stosuje się odpowiednio.

§ 19.

W przypadkach wystąpienia potrzeby wprowadzenia nowego tematu badań naukowych, poza przyjętym procesem planowania wieloletniego i dwuletniego, wprowadza się nowe zadanie badawcze, w ramach istniejących możliwości finansowych, do planu dwuletniego, dokonując odpowiedniej korekty tego planu, o której mowa w § 21.

§ 20.

Zatwierdzony projekt planu dwuletniego stanowi podstawę gospodarki finansowej, w okresie od dnia 1 stycznia roku budżetowego do dnia zatwierdzenia tego planu, a także stanowi podstawę do wszczęcia procedur zamówień w zakresie pierwszego roku planistycznego.

§ 21.

1. Dyrektor DIn opracowuje korekty planu dwuletniego:

1) z własnej inicjatywy;

2) na wniosek właściwego dysponenta środków budżetowych;

3) na wniosek właściwego koordynatora.

2. Do wniosków, o których mowa w ust. 1, załącza się uzasadnienie proponowanych zmian.

3. Opracowując korekty planu dwuletniego Dyrektor DIn stosuje odpowiednio przepisy § 13 ust. 3-5.

4. Dyrektor DIn opracowuje korekty i uzgadnia ją z Dyrektorem Generalnym, Dyrektorem Departamentu Budżetowego, koordynatorami oraz pozostałymi dysponentami środków budżetowych wskazanymi w planie, których korekta dotyczy, a następnie przedkłada członkowi kierownictwa do zatwierdzenia.

5. Zatwierdzona korekta planu dwuletniego stanowi podstawę do wprowadzenia zmian w tym planie.

6. W terminie 7 dni od dnia zatwierdzenia korekty przez członka kierownictwa, Dyrektor DIn przekazuje:

1) odpis korekty do Dyrektora Generalnego, Dyrektora Departamentu Budżetowego oraz dysponentów środków budżetowych, których korekta dotyczy;

2) wyciągi z korekty do koordynatorów, którzy niezwłocznie zawiadamiają pisemnie kierowników jednostek inicjujących, których korekta dotyczy.

Rozdział 3

Realizacja krajowych badań naukowych

Oddział 1

Programy strategiczne, programy i projekty z obszaru obronności państwa, realizowane w NCBR i NCN

§ 22.

1. Członek kierownictwa przedstawia Ministrowi rekomendację w zakresie wskazania przez Ministra przedstawiciela do Rady NCBR, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy o NCBR.

2. Minister wskazuje przedstawiciela oraz przedstawicieli środowisk gospodarczych do Komitetu Sterującego NCBR zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o NCBR.

§ 23.

Dyrektor DIn jest zobowiązany do przyjęcia i procedowania wniosków na realizację programów strategicznych, programów i projektów w zakresie badań naukowych z obszaru obronności państwa, w ramach procedury określonej w rozdziale 2.

§ 24.

W planowaniu i realizacji czynności nadzoru nad programami strategicznymi, programami i projektami w zakresie badań naukowych z obszaru obronności państwa realizowanymi w NCBR i NCN stosuje się przepisy decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie wytycznych dotyczących planowania i realizacji w resorcie obrony narodowej czynności nadzoru nad projektami dotyczącymi obronności i bezpieczeństwa państwa realizowanymi poza resortem obrony narodowej.

§ 25.

Dyrektor DIn przedstawia członkowi kierownictwa stanowisko w sprawie uzgodnienia realizacji programów strategicznych, programów i projektów z obszaru obronności i bezpieczeństwa państwa, zgłaszanych do NCBR przez innych ministrów lub Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, w razie potrzeby zasięgając opinii właściwej merytorycznie komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej.

Oddział 2

Programy i projekty krajowe realizowane ze środków budżetowych przeznaczonych na obronę narodową

§ 26.

1. Postępowania, mające na celu wyłonienie wykonawcy badań naukowych, na podstawie zatwierdzonego projektu planu dwuletniego przygotowują i przeprowadzają koordynatorzy, w swoich obszarach właściwości, lub na ich wniosek komórki organizacyjne lub jednostki organizacyjne, właściwe do przygotowania i przeprowadzania postępowań o udzielenie zamówień publicznych.

2. Koordynator każdorazowo rozważa możliwość wykorzystania trybu konkursowego w celu wyłonienia wykonawców badań naukowych. Koordynator decydując się na wykorzystanie trybu konkursowego, określa regulamin konkursu, który będzie podstawą jego organizacji.

3. Merytoryczną podstawę określenia przedmiotu zamówienia, w tym opracowania specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz opracowania przez wykonawcę Koncepcji badań naukowych, której wzór określa załącznik Nr 2 do decyzji, stanowi wniosek o realizację badań naukowych, którego wzór określa załącznik Nr 1 do decyzji.

4. W przypadku, gdy we wniosku o realizację badań naukowych, o którym mowa w ust. 3, jednostka inicjująca wskazała, że może ubiegać się o udzielenie zamówienia dotyczącego realizacji tych badań naukowych, a także na rynku istnieją inne podmioty, które mogą ubiegać się o to zamówienie, w toku czynności poprzedzających wszczęcie postępowania koordynator lub wskazana przez niego komórka organizacyjna lub jednostka organizacyjna, o której mowa w ust. 1, określa warunki udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia dotyczącego realizacji badań naukowych objętych tym wnioskiem w taki sposób, aby uwzględnić możliwość udziału w tym postępowaniu także innych niż jednostka inicjująca podmiotów, w szczególności tych podmiotów, które zostały wskazane we wniosku o badanie naukowe.

5. W przypadku, gdy koordynator sam wnioskował o wprowadzenie zadania badawczego do Planu badań naukowych i we wniosku, o którym mowa w ust. 3, wskazał, że na rynku istnieje kilka podmiotów, które mogą ubiegać się o przyszłe zamówienie dotyczące realizacji badań naukowych objętych tym wnioskiem, w toku czynności poprzedzających wszczęcie postępowania koordynator lub wskazana przez niego komórka organizacyjna lub jednostka organizacyjna, o których mowa w ust. 1, określa warunki udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia dotyczącego realizacji badań naukowych objętych tym wnioskiem w taki sposób, aby uwzględnić możliwość udziału w tym postępowaniu tych podmiotów.

6. Jeżeli w toku czynności poprzedzających wszczęcie postępowania koordynator lub wskazana przez niego komórka organizacyjna lub jednostka organizacyjna, o których mowa w ust. 1, ustalą, że na rynku nie ma innych niż jednostka inicjująca podmiotów, które mogą ubiegać się o przyszłe zamówienie publiczne dotyczące realizacji badań naukowych objętych wnioskiem, o którym mowa w ust. 3, oraz brak jest w resorcie innej niż jednostka inicjująca komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej, która posiada merytoryczną wiedzę w zakresie opisanym we wniosku, niezbędną do określenia przedmiotu zamówienia, w tym opracowania specyfikacji istotnych warunków zamówienia, w sposób zapewniający zachowanie zasady konkurencyjności, przejrzystości i równego traktowania wykonawców przyszłego zamówienia, albo wiedzę tę posiada jednostka podległa takiej jednostce inicjującej lub przez nią nadzorowana - niezwłocznie informują o tym Dyrektora DIn.

7. Przepis ust. 6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy koordynator sam wnioskował o wprowadzenie zadania badawczego do Planu badań naukowych, a z ustaleń koordynatora lub wskazanej przez niego komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej, o których mowa w ust. 1, wynika, że na rynku nie ma innego niż wskazany w jego wniosku podmiot, który może ubiegać się o przyszłe zamówienie publiczne dotyczące realizacji badań naukowych objętych tym wnioskiem oraz brak jest w resorcie innej niż ten podmiot komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej, która posiada merytoryczną wiedzę w zakresie wnioskowanych badań naukowych albo wiedzę tę posiada jednostka podległa takiemu podmiotowi lub przez niego nadzorowana.

8. Na podstawie informacji, o których mowa w ust. 6 i 7, Dyrektor DIn z własnej inicjatywy opracowuje korektę dotyczącą wykreślenia zadania badawczego z planu dwuletniego i przedkłada ją członkowi kierownictwa do zatwierdzenia. Dyrektor DIn może podjąć decyzję o realizacji zadania badawczego, jeśli dotyczy ono badań naukowych, których realizacja na etapie opracowywania Planu badań naukowych została przez Dyrektora DIn uznana za szczególnie istotną dla realizacji potrzeb Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

9. Czynności, o których mowa w ust. 4-8, nie mogą dokonywać, ani brać udziału w ich dokonywaniu, osoby będące w konflikcie interesów z potencjalnym wykonawcą wnioskowanych badań naukowych.

10. Jeżeli w postępowaniu, w danym roku budżetowym, nie został wyłoniony wykonawca badań naukowych, właściwi koordynatorzy występują z wnioskiem do Dyrektora DIn o przeniesienie realizacji badań naukowych na kolejne lata lub skreślenie tematu z planu dwuletniego i wieloletniego.

11. Po wyłonieniu wykonawcy, zamawiający zawiera z wykonawcą umowę. Podpisanie umowy na realizację badań naukowych może nastąpić nie wcześniej, niż dnia 1 stycznia roku budżetowego. Projekt umowy określa załącznik Nr 3 do decyzji. Projekt umowy wymaga uzgodnienia z właściwym dysponentem środków budżetowych oraz AU w zakresie praw własności intelektualnej.

12. Umowę sporządza się w co najmniej trzech jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla stron umowy oraz dysponenta środków budżetowych. Zamawiający nie będący koordynatorem przesyła kopię umowy do właściwego koordynatora oraz Dyrektora DIn. Umowa podlega ewidencjonowaniu w rejestrze prowadzonym przez właściwego dysponenta środków budżetowych finansującego zadanie.

13. Aneksy do umowy, sporządzone w przypadku zmian postanowień umowy, przekazywane są na zasadach określonych w ust. 12.

14. W umowie na realizację badań naukowych wykonawca wskazuje Kierownika badań naukowych reprezentującego wykonawcę, a zamawiający Kierownika nadzoru realizacji umowy reprezentującego koordynatora.

15. Dokumentację dotyczącą postępowania wyłaniającego wykonawcę archiwizuje się w oddzielnej teczce, zgodnie z zasadami archiwizacji dokumentacji zamówień publicznych, z uwzględnieniem przepisów resortowych oraz ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 742). Do wyżej wymienionej dokumentacji dołącza się kopię wniosku o realizację badań naukowych oraz kopię umowy.

Oddział 3

Realizacja i nadzór badań naukowych oraz odbiór wyników badań

§ 27.

1. Realizacja badań naukowych odbywa się etapami, zgodnie z harmonogramem określonym umową.

2. Wykonawca, zgodnie z umową, jest zobowiązany zawiadomić zamawiającego o wykonaniu poszczególnych etapów i całości badań naukowych, nie później niż w terminie ich realizacji określonym w harmonogramie.

3. Po zakończeniu etapu badań naukowych lub całości badań naukowych ich wykonawca, zgodnie z umową, przekazuje zamawiającemu:

1) raporty etapowe, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku Nr 4 do decyzji;

2) raport końcowy, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku Nr 5 do decyzji;

3) dokumenty merytoryczne i inne wyniki realizacji badań naukowych określone w umowie.

§ 28.

Zamawiający nadzoruje realizację badań naukowych poprzez bieżące monitorowanie postępu badań, ich terminowego wykonania i zgodności uzyskanych wyników z warunkami określonymi w umowie.

§ 29.

1. Raport etapowy lub końcowy podpisuje kierownik i główny księgowy wykonawcy oraz kierownik badań naukowych. W uzasadnionych przypadkach zamawiający może zażądać merytorycznej oceny wykonanych badań naukowych, dokonanej przez wskazany przez zamawiającego organ opiniujący wykonawcy (np. radę naukową jednostki naukowej).

2. Raport etapowy lub końcowy składa się w szczególności z:

1) rozliczenia wydatków poniesionych na realizację badań naukowych, zgodnie z harmonogramem kosztowo-rzeczowym oraz w przypadku odbioru końcowego wydruk z ewidencji księgowo-finansowej wykonawcy;

2) sprawozdania merytorycznego z badań naukowych, sporządzonego w formie elektronicznej, zawierającego informacje o sposobie realizacji badań naukowych i stopniu rozwiązania problemu badawczego;

3) rozliczenia poniesionych wydatków w poszczególnych latach (dotyczy raportu końcowego);

4) opisu badań naukowych na formularzu udostępnianym na stronie internetowej CBW (dotyczy raportu końcowego);

5) wykazu wymiernych wyników badań naukowych (dotyczy raportu końcowego).

3. Raport etapowy lub końcowy wykonawca przekazuje zamawiającemu w liczbie egzemplarzy i formie oraz do dnia określonego szczegółowo w umowie.

§ 30.

1. Ocen i odbiorów etapowych lub końcowych wyników badań naukowych dokonuje powołana przez zamawiającego Komisja. Komisja ocenia również sposób wydatkowania przyznanych na ten cel środków finansowych.

2. Komisja składa się z minimum trzech osób. W skład Komisji wchodzą przedstawiciele zamawiającego, koordynatora, jednostki inicjującej oraz, w razie potrzeby, przedstawiciele innych komórek organizacyjnych i jednostek organizacyjnych. W skład Komisji nie wchodzą przedstawiciele wykonawcy projektu.

3. Członkami Komisji nie mogą być osoby pozostające w konflikcie interesów.

§ 31.

1. W ramach oceny wyników badań naukowych, w szczególności w przypadku uzasadnionego braku jednoznacznej oceny wyniku badań naukowych, zamawiający może powołać dwóch opiniujących, posiadających potwierdzony dorobek naukowy w danej dziedzinie, z którymi zawiera umowę o sporządzenie opinii etapu badań naukowych, której projekt określa załącznik Nr 6 do decyzji. W przypadku, gdy wydanie opinii wymaga dostępu do informacji niejawnych o określonej klauzuli tajności opiniujący muszą posiadać właściwe dla danej klauzuli poświadczenie bezpieczeństwa lub pisemną zgodę wydaną przez odpowiedni organ na udostępnienie informacji niejawnych, zgodnie z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych. W przypadku, gdy oceny lub opinie badań naukowych są przeciwstawne, zamawiający powinien powołać trzeciego opiniującego, który również musi posiadać odpowiednie uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych.

2. Pomiędzy opiniującym, o którym mowa w ust. 1, a wykonawcą nie może występować konflikt interesów.

3. Wynagrodzenie za wykonanie opinii, o której mowa w ust. 1, pokrywa się ze środków zaplanowanych na wynagrodzenia opiniujących, ujętych w planie dwuletnim.

4. W przypadku odbiorów etapowych i końcowych związanych z budową lub testowaniem demonstratora technologii, zamawiający może zlecić opiniującemu wykonanie opinii, połączonej z wizytą opiniującego i zapoznaniem się z wynikami praktycznymi u wykonawcy badań naukowych, bądź w innym wskazanym miejscu.

5. Wynagrodzenie za wykonanie opinii badań naukowych ustala się w następujących wysokościach:

1) do 850 złotych brutto za wykonanie opinii etapowej lub końcowej, lub etapowej i końcowej łącznie bez wizyty opiniującego i zapoznania się z wynikami praktycznymi u wykonawcy badań naukowych;

2) do 1 600 złotych brutto - za wykonanie opinii etapowej lub końcowej, lub etapowej i końcowej łącznie z wizytą opiniującego i zapoznaniem się z wynikami praktycznymi u wykonawcy badań naukowych.

6. Obsługę finansowo-księgową umowy o opiniowanie badań naukowych prowadzi wskazany w umowie właściwy dysponent środków budżetowych.

7. Zamawiający może zwrócić się do dyrektora (szefa) komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej albo do Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego lub Szefa Służby Wywiadu Wojskowego z prośbą o wydanie opinii, o której mowa w ust. 1, w ramach obowiązków służbowych zgodnie z kompetencjami.

§ 32.

Opiniującym badania naukowe zapewnia się anonimowość względem wykonawcy badań naukowych, z wyjątkiem, gdy konieczne jest dokonanie oceny w miejscu realizacji badań naukowych. W tym przypadku opiniujący jest upoważniony do wstępu do miejsca realizacji badań naukowych, co powinno być zawarte w umowie o badania naukowe.

§ 33.

1. Opinia badań naukowych powinna zawierać ocenę:

1) zgodności zakresu wykonywanych badań naukowych z koncepcją i umową;

2) poziomu metodycznego i merytorycznego badań naukowych;

3) stopnia rozwiązania problemu badawczego i osiągniętego celu;

4) adekwatności i poprawności użycia zastosowanych metod i technik badawczych;

5) możliwości wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce.

2. Opinię etapu badań naukowych sporządza się na kwestionariuszu, według wzoru określonego w załączniku Nr 7 do decyzji.

§ 34.

Za opinię pozytywną badań naukowych uznaje się taką, w której przyznano minimum 6 punktów z maksymalnych 10 punktów.

§ 35.

1. Po zakończeniu odbioru, przewodniczący Komisji przedstawia zamawiającemu protokół odbioru etapu badań naukowych lub protokół odbioru etapu i odbioru końcowego badań naukowych, według wzoru określonego w załączniku Nr 8 do decyzji, w którym wnioskuje o uznanie etapu lub całości badań naukowych za wykonane lub niewykonane.

2. W przypadku niewłaściwego wykonania zobowiązań przez wykonawcę, Komisja wnioskuje do zamawiającego o zastosowanie odpowiednich postanowień umowy.

3. Po zakończeniu etapu i ocenie wyników zamawiający podejmuje decyzję co do zasadności kontynuacji realizacji projektu. Rozpoczęcie realizacji następnego etapu badań naukowych może nastąpić po zakończeniu etapu i otrzymaniu przez wykonawcę od zamawiającego potwierdzenia zasadności kontynuacji realizacji projektu.

4. Przyjęcie lub odrzucenie wyników badań naukowych lub ich etapu oraz rozliczenie finansowe następuje po zatwierdzeniu przez zamawiającego protokołu odbioru etapowego lub końcowego. Koszty prac badawczych należy ujmować jako koszty okresu, w którym zostały poniesione (Międzynarodowe Standardy Rachunkowości - MSR 38).

5. Zamawiający powiadamia wykonawcę o zatwierdzeniu protokołu odbioru etapowego lub końcowego. W przypadku odbioru końcowego badań naukowych, w wyniku których opracowany został demonstrator technologii, zamawiający dodatkowo wskazuje wykonawcy komórkę organizacyjną lub jednostkę organizacyjną, do której wykonawca zobowiązany jest przekazać ten demonstrator, jeżeli umowa tak stanowi.

6. Zamawiający po zatwierdzeniu protokołu odbioru etapu lub protokołu odbioru etapu i odbioru końcowego przesyła jego kopię do właściwego koordynatora.

7. Zatwierdzony protokół odbioru etapu lub protokół odbioru etapu i odbioru końcowego jest podstawą do wystawienia faktury przez wykonawcę.

8. Wydatkowanie środków przyznanych na realizację badań naukowych, wynikające z wystawionych faktur, akceptuje zamawiający.

9. Obsługę finansowo-księgową wydatków realizuje właściwy dysponent środków budżetowych.

§ 36.

1. Wyniki badań ujmuje się we właściwej ewidencji księgowej resortu prowadzonej przez poszczególnych dysponentów środków budżetowych.

2. Przepis ust. 1 nie ma zastosowania w przypadku, gdy wynikiem nie jest demonstrator technologii, a kompletna dokumentacja badań naukowych została przekazana zamawiającemu lub gdy umowa nie przewiduje zagospodarowania wyników badań naukowych przez zamawiającego.

§ 37.

1. Zamawiający przesyła do koordynatora i do DIn w terminie do dnia 31 stycznia roku poplanowego syntetyczną informację z realizacji Planu badań naukowych według wzoru określonego w załączniku Nr 9 do decyzji, w szczególności ogólną kwotę środków finansowych wydatkowanych w roku planistycznym.

2. Koordynatorzy opracowują i przekazują do DIn, w terminie 10 dni od zakończenia kwartału, z wyłączeniem czwartego kwartału, kwartalną informację o postępach w realizacji badań naukowych według wzoru określonego w załączniku Nr 9 do decyzji oraz na bieżąco zgłaszają do Dyrektora DIn informacje o problemach w realizacji badań naukowych.

3. Koordynatorzy opracowują i przekazują do DIn, w terminie do dnia 28 lutego roku poplanowego, szczegółową informację z realizacji badań naukowych za poprzedni rok, której wzór określa:

1) Raport roczny z realizacji projektu finansowanego z budżetu MON stanowiący załącznik Nr 10 do decyzji;

2) Raport roczny z realizacji projektu z obszaru obronności realizowanego w NCBR stanowiący załącznik Nr 11 do decyzji.

4. Na podstawie informacji, o których mowa w ust. 2 i 3, Dyrektor DIn, w terminie do dnia 30 kwietnia roku poplanowego, opracowuje i przedstawia członkowi kierownictwa informację z realizacji badań naukowych w resorcie za poprzedni rok, uwzględniającą wyniki monitorowania osiągniętych celów, biorąc pod uwagę mierniki i zarządzanie ryzykiem.

Oddział 4

Zagospodarowanie, upowszechnianie i udostępnianie wyników badań naukowych

§ 38.

1. Właścicielem autorskich praw majątkowych i praw własności przemysłowej do wyników badań oraz innych składników majątkowych będących efektem realizacji badań naukowych jest Skarb Państwa - Minister Obrony Narodowej reprezentowany przez zamawiającego w zakresie przewidzianym w umowie. Skarb Państwa - Minister Obrony Narodowej jest uprawniony do pobierania danych i wtórnego ich wykorzystania w całości lub w istotnej części, co do jakości lub ilości, z baz danych powstałych w wyniku wykonania badań naukowych. Ewidencję przyjętych praw będących efektem badań naukowych prowadzi właściwy dysponent środków budżetowych.

2. Umowa może przewidywać pozostawienie wykonawcy badań naukowych autorskich praw majątkowych i praw własności przemysłowej do wyników realizacji umowy na badania naukowe.

§ 39.

1. Za upowszechnianie, udostępnianie i zagospodarowanie wyników badań naukowych odpowiedzialny jest zamawiający, a w przypadku wyników badań przekazanych komórkom organizacyjnym i jednostkom organizacyjnym wskazanym przez koordynatora - ten koordynator.

2. Wyniki badań naukowych zamawiający, w porozumieniu z koordynatorem lub jednostką inicjującą, zagospodarowuje zgodnie z "Procedurą zagospodarowania wyników badań naukowych" stanowiącą załącznik Nr 12 do decyzji.

3. Decyzję w sprawie formy upowszechniania wyników badań naukowych podejmuje zamawiający.

§ 40.

Dokumentacja badań naukowych zawiera w szczególności:

1) umowę o wykonanie badań naukowych wraz z załącznikami;

2) raporty etapowe i końcowe z badań naukowych wraz z jednym egzemplarzem sprawozdań merytorycznych w formie elektronicznej;

3) umowy o sporządzenie opinii badań naukowych;

4) opinie badań naukowych;

5) protokoły odbioru etapów badań naukowych i protokół końcowego odbioru badań naukowych;

6) inne dokumenty wymagane, wytworzone w wyniku realizacji umowy o wykonanie badań naukowych.

§ 41.

1. Sprawozdania merytoryczne w formie elektronicznej stanowią wynik badań naukowych i podlegają zagospodarowaniu zgodnie z § 39 ust. 2. Jeden egzemplarz sprawozdania merytorycznego pozostawia się w dokumentacji badań naukowych.

2. Dokumentację badań naukowych oraz sprawozdania merytoryczne wytworzone jako informacje niejawne, w tym również inne dokumenty m.in. wyniki badań naukowych, kosztorys, informacje na temat źródeł finansowania projektów oraz dane wykonawców, opiniujących badania i innych osób/podmiotów zaangażowanych w proces badań naukowych, prowadzi się zgodnie z obowiązującymi przepisami o ochronie informacji niejawnych. Dokumentacja nie może być udostępniana osobom/podmiotom trzecim bez pisemnej zgody zamawiającego.

3. Dokumentacja badań naukowych podlega archiwizacji zgodnie z obowiązującymi przepisami resortowymi oraz przepisami o ochronie informacji niejawnych, z zastrzeżeniem § 26 ust. 15.

4. W przypadku badań naukowych prowadzonych w trybie niejawnym lub uznanych w trakcie ich prowadzenia za informacje niejawne dane wykonawcy badań naukowych, opiniujących badania oraz innych osób/podmiotów zaangażowanych w proces badań naukowych są chronione odpowiednimi klauzulami tajności.

Rozdział 4

Badania naukowe realizowane w ramach współpracy międzynarodowej

Oddział 1

Międzynarodowe programy i projekty naukowo-badawcze

§ 42.

1. Międzynarodowe programy i projekty naukowo-badawcze, finansowane z budżetu MON, mogą być realizowane w ramach współpracy z UE i NATO, zgodnie z zasadami tych organizacji, oraz na mocy porozumień dwustronnych i wielostronnych.

2. Międzynarodowe programy i projekty naukowo-badawcze mogą być również finansowane lub współfinansowane z funduszy UE, w szczególności EDF.

3. Programy i projekty naukowo-badawcze mogą być także realizowane w ramach współpracy z organizacjami międzynarodowymi i finansowane z ich środków finansowych, zgodnie z zasadami tych organizacji.

§ 43.

1. Za przygotowanie programów lub projektów, o których mowa w § 42, oraz monitorowanie ich realizacji odpowiada Dyrektor DIn.

2. Udział w międzynarodowych programach i projektach oraz jego zasady i warunki uzgadniane są, zgodnie z przepisami decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie opracowywania, uzgadniania, wydawania i ogłaszania aktów normatywnych oraz innych dokumentów w resorcie obrony narodowej, z uwzględnieniem postanowień decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego.

§ 44.

1. Na wniosek Dyrektora DIn szefowie (dyrektorzy, dowódcy, kierownicy) właściwych merytorycznie komórek organizacyjnych lub jednostek organizacyjnych wyznaczają przedstawicieli do udziału w przygotowaniu międzynarodowych programów i projektów naukowo-badawczych oraz do udziału w międzynarodowych zespołach nadzorujących te programy i projekty.

2. Dyrektor DIn przekazuje informację o przedstawicielach wyznaczonych do zespołów nadzorujących programy i projekty naukowo-badawcze do odpowiedniej organizacji międzynarodowej lub partnera zagranicznego.

3. Dyrektor DIn odpowiada za monitorowanie działania przedstawicieli resortu wyznaczonych do zespołów przygotowujących i nadzorujących realizację międzynarodowych programów i projektów naukowo-badawczych oraz może wydawać dla nich wytyczne dotyczące kierunków działalności naukowo-badawczej.

4. Dyrektor DIn prowadzi wykaz osób wyznaczonych do przygotowania programów i projektów naukowo-badawczych lub nadzoru nad ich realizacją.

5. Przedstawicielem resortu, o którym mowa w ust. 1, nie może być osoba pozostająca w konflikcie interesów z potencjalnym beneficjentem międzynarodowych programów lub projektów naukowo-badawczych.

§ 45.

Dyrektor DIn monitoruje realizację międzynarodowych programów i projektów na podstawie sprawozdań osób wyznaczonych do udziału w zespołach nadzorujących oraz informacji otrzymywanych od odpowiedniej organizacji międzynarodowej.

§ 46.

Dyrektor DIn podpisuje listy intencyjne dla polskich podmiotów naukowych i przemysłowych aplikujących o pozyskanie środków finansowych na realizację międzynarodowych programów i projektów naukowo-badawczych z funduszy UE, NATO i innych organizacji międzynarodowych.

§ 47.

1. Środki finansowe na realizację programów i projektów naukowo-badawczych ujmowane są w Planie badań naukowych.

2. Środki finansowe na udział przedstawicieli w spotkaniach związanych z przygotowaniem programów i projektów naukowo-badawczych lub nadzorem nad ich realizacją są ujmowane w planie współpracy międzynarodowej resortu obrony narodowej.

Oddział 2

Międzynarodowe programy i projekty naukowo-badawcze realizowane w ramach Europejskiej Agencji Obrony

§ 48.

Programy/projekty naukowo-badawcze EDA są przygotowywane w ramach posiedzeń paneli technologicznych EDA (Capability Technology Areas - CapTech), zwanych dalej "panelami EDA", oraz posiedzeń technologicznych doraźnych grup roboczych EDA (Ad Hoc Working Groups), zwanych dalej "doraźnymi grupami roboczymi".

§ 49.

W panelach EDA oraz w doraźnych grupach roboczych uczestniczą:

1) przedstawiciele rządowi (CapTech National Coordinator - CNC), zwani dalej "koordynatorami krajowymi (CNC)";

2) eksperci rządowi (CapTech Governmental Expert - CGE), zwani dalej ekspertami rządowymi (CGE);

3) przedstawiciele podmiotów naukowych i przemysłowych (CapTech non-Governmental Expert - CnGE), zwani dalej "ekspertami pozarządowymi (CnGE)".

§ 50.

1. Dyrektor DIn wyznacza koordynatorów krajowych (CNC) oraz ekspertów rządowych (CGE) do prac w panelach EDA i doraźnych grupach roboczych spośród kandydatów zgłoszonych na jego wniosek przez kierowników komórek organizacyjnych lub jednostek organizacyjnych.

2. Eksperci pozarządowi (CnGE) biorą udział w pracach paneli EDA i doraźnych grupach roboczych z własnej inicjatywy, na wniosek zgłoszony przez nich bezpośrednio do EDA.

§ 51.

Dyrektor DIn wydaje wytyczne szczegółowe dotyczące współpracy resortu z panelami EDA, co najmniej raz w bieżącym cyklu programowania rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

§ 52.

Koordynatorzy krajowi (CNC) zobowiązani są w szczególności do:

1) osobistego uczestnictwa w posiedzeniach panelu EDA;

2) działania zgodnie z zasadami EDA oraz wytycznymi Dyrektora DIn;

3) działania zgodnie z priorytetami określonymi w Priorytetowych kierunkach badań oraz interesem Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

4) przekazywania do DIn sprawozdań, opinii i rekomendacji merytorycznych w zakresie działania panelu EDA;

5) proponowania udziału w programach/projektach naukowo-badawczych EDA;

6) dystrybucji informacji o działaniach panelu EDA do właściwych merytorycznie komórek organizacyjnych i jednostek organizacyjnych;

7) prowadzenia wykazu polskich ekspertów pozarządowych (CnGE) uczestniczących w pracach panelu EDA;

8) koordynowania prac polskich ekspertów rządowych (CGE) i polskich ekspertów pozarządowych (CnGE) uczestniczących w pracach panelu EDA.

§ 53.

Eksperci rządowi (CGE) w panelach EDA zobowiązani są w szczególności do:

1) osobistego uczestnictwa w posiedzeniach panelu EDA;

2) udzielania wsparcia merytorycznego dla koordynatora krajowego (CNC);

3) działania zgodnie z zasadami określonymi w EDA oraz wytycznymi Dyrektora DIn;

4) działania zgodnie z priorytetami określonymi w Priorytetowych kierunkach badań oraz interesem Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

5) zastępowania koordynatora krajowego (CNC) w przypadku jego nieobecności na posiedzeniu panelu EDA.

§ 54.

Zainicjowanie przez resort programu/projektu naukowo-badawczego EDA może polegać na:

1) dołączeniu do programu/projektu naukowo-badawczego EDA zgłaszanego przez inne państwo członkowskie EDA albo

2) zgłoszeniu programu/projektu naukowo-badawczego EDA.

§ 55.

W przypadku dołączenia do programu/projektu naukowo-badawczego EDA zgłaszanego przez inne państwo członkowskie EDA:

1) inicjatywę uruchomienia nowego programu/projektu naukowo-badawczego EDA na posiedzeniu panelu technologicznego EDA zgłasza przedstawiciel innego państwa członkowskiego EDA;

2) koordynator krajowy (CNC) może potwierdzić wstępne zainteresowanie polskiego udziału w projekcie. W celu sprawnego procesu przygotowania projektu potwierdzenie to musi być zgłoszone na etapie prac nad opisem wstępnym projektu (Outline Description - OD);

3) w pracach nad przygotowaniem opisu wstępnego projektu (OD) udział biorą koordynatorzy krajowi (CNC) oraz eksperci rządowi (CGE) i eksperci pozarządowi (CnGE).

§ 56.

W przypadku zgłaszania programu/projektu naukowo-badawczego EDA:

1) inicjowanie projektu w EDA poprzedzone jest inicjowaniem projektu w resorcie, które realizuje się zgodnie z wzorem wniosku o realizację badań naukowych określonym w załączniku Nr 13 do decyzji;

2) krajowy koordynator (CNC) zgłasza propozycję realizacji projektu ujętego w Planie badań naukowych, na posiedzeniu panelu EDA, w celu poszukiwania partnerów zagranicznych;

3) po potwierdzeniu przynajmniej jednego państwa członkowskiego zainteresowanego realizacją projektu polscy i zagraniczni eksperci rządowi i eksperci pozarządowi uczestniczą w opracowaniu opisu wstępnego projektu (OD).

§ 57.

1. DIn przeprowadza w ramach resortu proces opiniowania opisu wstępnego projektu (OD), opracowanego w ramach panelu EDA i przesłanego do wstępnej akceptacji krajów członkowskich w procedurze zielonego światła i przedstawia rekomendację w tej sprawie członkowi kierownictwa.

2. Zgoda członka kierownictwa na dalsze procedowanie udziału w programie/projekcie naukowo-badawczym EDA stanowi podstawę do ujęcia projektu w Planie badań naukowych oraz zgłoszenia do EDA wstępnej akceptacji projektu w procedurze zielonego światła.

§ 58.

1. Opis wstępny projektu (OD), zatwierdzony przez Radę Sterującą EDA stanowi podstawę dla koordynatorów krajowych (CNC) oraz ekspertów rządowych (CGE) i ekspertów pozarządowych (CnGE) do opracowania propozycji opisu technicznego projektu (Research Technical Proposal - RTP).

2. Opis techniczny projektu (RTP) stanowi podstawę do opracowania projektu porozumienia projektowego lub programowego (Project/Programme Arrangement - PA), zwanego dalej "porozumieniem (PA)".

§ 59.

1. DIn uczestniczy w pracach EDA dotyczących opracowania porozumienia (PA) i odpowiada za prowadzenie procesu uzgodnień porozumienia (PA) w resorcie.

2. Uzgodnione porozumienie (PA) wraz z uzasadnieniem Dyrektor DIn przedstawia do akceptacji członka kierownictwa.

3. DIn przekazuje do EDA informację o akceptacji porozumienia (PA) w procedurze gotowości do podpisu (Ready to Sign - RTS).

4. Uzgodnione porozumienie (PA) podpisuje Dyrektor DIn na podstawie imiennego upoważniania wydanego przez Ministra.

5. Podpisane porozumienie (PA) jest podstawą do zawarcia kontraktu na realizację projektu.

§ 60.

1. Realizację projektu nadzoruje grupa zarządzająca porozumieniem projektowym (Project Arrangement Management Group - PAMG), zwana dalej "PAMG", z udziałem przedstawiciela resortu, wskazanego w porozumieniu (PA).

2. Przedstawiciela resortu do PAMG wskazuje, na wniosek Dyrektora DIn, kierownik właściwej merytorycznie komórki organizacyjnej lub jednostki organizacyjnej. Dyrektor DIn może podjąć decyzję o zmianie przedstawiciela resortu w PAMG.

3. Dyrektor DIn monitoruje realizację projektów EDA na podstawie sprawozdań osób wyznaczonych do udziału w PAMG oraz informacji otrzymywanych z EDA.

§ 61.

Prawa własności intelektualnej do wyników projektów EDA pozostają po stronie wykonawców zgodnie z Decyzją Rady Sterującej EDA Nr 2010/19 z dnia 10 czerwca 2010 r. w sprawie Ogólnych Zasad Postępowania (ang. General Rules & Provisions - GR&P) oraz Postanowieniami Ogólnymi (ang. General Provisions - GP) EDA mających zastosowanie do projektów i programów naukowo-badawczych ad hoc EDA.

§ 62.

Demonstrator technologii opracowany w ramach programu/projektu naukowo-badawczego EDA po zakończeniu projektu może być dekomponowany przez wykonawcę (konsorcjum międzynarodowe), a powstałe w wyniku tego elementy demonstratora technologii pozostają u poszczególnych wykonawców, zgodnie z wniesionym wkładem, do celów dalszych badań naukowych i rozwoju technologii, chyba że PAMG zdecyduje o innym sposobie ich zagospodarowania.

§ 63.

1. Dyrektor DIn może zlecić wykonanie opinii lub ekspertyzy dotyczącej programu/projektu naukowo-badawczego EDA. Przepis § 31 stosuje się odpowiednio.

2. Środki na wynagrodzenia dla osób sporządzających opinie i ekspertyzy są ujmowane w Planie badań naukowych.

Oddział 3

Współpraca w ramach Europejskiego Funduszu Obronnego

§ 64.

1. Dyrektor DIn wyznacza przedstawiciela Ministra do udziału w pracach komitetu, o którym mowa w art. 34 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/697 z dnia 29 kwietnia 2021 r. ustanawiającego Europejski Fundusz Obronny i uchylającego rozporządzenie (UE) 2018/1092 (Dz. Urz. UE L 170 z 12.05.2021, str. 149).

2. Przedstawiciel DIn, o którym mowa w ust. 1, uprawniony jest do przedstawiania stanowiska Ministra w zakresie badań naukowych i technologii zgodnie z wytycznymi resortu wypracowywanymi w ramach konsultacji wewnątrzresortowych.

Oddział 4

Współpraca naukowo-badawcza w ramach NATO STO

§ 65.

Współpraca naukowo-badawcza w ramach NATO STO realizowana jest w szczególności poprzez:

1) wskazywanie przedstawicieli do Rady do Spraw Nauki i Technologii (Science and Technology Board), zwanej dalej "STB", będącej najwyższym organem decyzyjnym w NATO STO, oraz wyznaczanie przedstawicieli do organów podległych STB, zgodnie z decyzją Nr 322/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 listopada 2016 r. w sprawie Krajowego Dyrektora do Spraw Uzbrojenia (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 190);

2) kierowanie przedstawicieli do prac w ramach grup badawczych, ujętych w programie prac NATO STO, realizujących projekty badawcze;

3) kierowanie przedstawicieli do udziału w innych formach działalności, ujętych w programie prac NATO STO, w tym w szczególności: spotkań specjalistów, sympozjów naukowych, warsztatów czy wykładów;

4) organizowanie lub współorganizowanie w Rzeczypospolitej Polskiej przedsięwzięć NATO STO, wynikających z planu prac tej organizacji.

§ 66.

Dyrektor DIn pełni funkcję głównego przedstawiciela resortu w STB i odpowiada za koordynację udziału przedstawicieli w pracach tej organizacji, w tym poprzez określanie kierunków działalności przedstawicieli uwzględniających Priorytetowe kierunki badań.

§ 67.

1. Dyrektor DIn wyznacza koordynatora krajowego NATO STO, zwanego dalej "koordynatorem krajowym", spośród pracowników DIn i określa zakres jego obowiązków.

2. Koordynator krajowy pełni funkcję głównego punktu kontaktowego dla NATO STO w Rzeczypospolitej Polskiej.

§ 68.

Dyrektor DIn wyznacza do trzech przedstawicieli, w tym jednego z prawem głosu, do każdego z organów odpowiedzialnych w strukturze NATO STO za planowanie i realizację projektów w obszarach tematycznych albo technologicznych, to jest do:

1) Applied Vehicle Technology (AVT),

2) Human Factors and Medicine (HFM),

3) Information Systems Technology (IST),

4) System Analysis and Studies (SAS),

5) Systems Concepts and Integration (SCI),

6) Sensors and Electronics Technology (SET),

7) NATO Modelling and Simulation Group (NMSG)

- zwanych dalej "Panelami".

§ 69.

Dyrektor DIn występuje do kierowników komórek organizacyjnych, jednostek organizacyjnych, państwowych jednostek organizacyjnych, instytucji naukowych, agencji wykonawczych, publicznych uczelni akademickich oraz jednostek sektora przemysłu obronnego, których zakres działalności odpowiada zakresowi działalności paneli NATO STO, z wnioskiem o wskazanie kandydatów na przedstawicieli w Panelach.

§ 70.

Dyrektor DIn wyznacza przedstawicieli z prawem głosu spośród kandydatów wskazanych przez kierowników komórek organizacyjnych lub jednostek organizacyjnych, a przedstawicieli bez prawa głosu spośród kandydatów zgłoszonych przez kierowników podmiotów, o których mowa w § 69.

§ 71.

Dyrektor DIn wydaje wytyczne określające szczegółowe zasady i terminy wskazywania i wyznaczania przedstawicieli do Paneli oraz ich zadania z uwzględnieniem zasad obowiązujących w NATO STO.

§ 72.

1. Planowanie działalności grup badawczych odbywa się w ramach Paneli, w których przedstawiciele mogą zgłaszać inicjatywy utworzenia grup badawczych lub innych form działalności albo zgłaszać przystąpienie do inicjatyw zgłaszanych przez inne państwa.

2. Zgłoszenia przedstawicieli do pracy w grupach badawczych są akceptowane przez przedstawiciela w danym Panelu, a następnie przesyłane do NATO STO przez koordynatora krajowego, po uzyskaniu zgody kierownika instytucji, w której przedstawiciel jest zatrudniony.

3. Przedstawiciel jest zobowiązany do udziału w pracach grupy badawczej przez cały czas jej trwania.

§ 73.

1. W grupach badawczych oraz innych formach działalności NATO STO uczestniczą instytucje, o których mowa w § 69, zgodnie ze swoim zakresem działania albo w ramach działalności statutowej. Udział w pracach NATO STO jest finansowany ze środków własnych tych instytucji lub pozyskanych ze źródeł zewnętrznych albo w ramach Planu badań naukowych.

2. Dyrektor DIn może wyrazić zgodę na pokrycie kosztów udziału wskazanych przedstawicieli w spotkaniach grup badawczych lub w innym przedsięwzięciu realizowanym w ramach działalności NATO STO ze środków ujętych w planie współpracy międzynarodowej resortu obrony narodowej w części pozostającej w jego dyspozycji.

§ 74.

1. Udział przedstawicieli w posiedzeniach STB oraz w posiedzeniach plenarnych Paneli jest finansowany z planu współpracy międzynarodowej resortu obrony narodowej.

2. Udział przedstawicieli Paneli lub grup badawczych w pracach NATO STO może być dofinansowany ze środków NATO, w szczególności z NATO Support Programme, za którego koordynację odpowiada Dyrektor DIn.

§ 75.

1. Dyrektor DIn koordynuje przedsięwzięcia realizowane w ramach NATO STO, w których Rzeczpospolita Polska występuje jako gospodarz. Przedsięwzięcia te mogą być realizowane przez podmioty, o których mowa w § 69 samodzielnie, we współpracy z DIn lub przez DIn.

2. Do organizacji przedsięwzięć stosuje się przepisy decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie organizowania współpracy międzynarodowej w resorcie obrony narodowej.

3. Przedsięwzięcia mogą być finansowane także z innych środków resortu przeznaczonych na ten cel lub ze środków NATO.

Oddział 5

Współpraca dwustronna i wielostronna

§ 76.

1. Podstawą do nawiązania dwustronnej lub wielostronnej współpracy naukowo-badawczej jest obowiązująca umowa międzynarodowa lub porozumienie międzynarodowe w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa, których postanowienia uwzględniają badania naukowe.

2. Szczegółowy zakres współpracy określa się w porozumieniu międzynarodowym dotyczącym konkretnego programu lub projektu.

3. Za przygotowanie porozumienia odpowiada Dyrektor DIn. Do przygotowania porozumienia stosuje się przepisy określone w § 43 ust. 2.

§ 77.

Przygotowanie programu lub projektu rozpoczyna Dyrektor DIn z własnej inicjatywy, na podstawie wniosków z prowadzonej współpracy międzynarodowej, lub na wniosek zgłoszony przez właściwego koordynatora. Wzór wniosku zgłoszonego przez właściwego koordynatora określa załącznik Nr 1 do decyzji.

§ 78.

1. Porozumienie międzynarodowe, o którym mowa w § 76 ust. 2, powinno określać co najmniej:

1) cel i planowane rezultaty;

2) zakres prac badawczych;

3) podział zadań pomiędzy uczestników;

4) sposób zarządzania programem lub projektem i nadzoru nad jego realizacją;

5) wstępny harmonogram prac;

6) określenie zasad finansowania;

7) kwestie praw własności intelektualnej;

8) sposób odbioru wyników;

9) zasady ochrony informacji niejawnych;

10) okres obowiązywania i warunki wypowiedzenia.

2. Przepis ust. 1 nie stosuje się, jeśli wzór porozumienia międzynarodowego został określony w umowie międzynarodowej lub porozumieniu międzynarodowym, o których mowa w § 76 ust. 1.

§ 79.

1. Wyboru wykonawcy projektu dokonuje się zgodnie z procedurą określoną w umowie międzynarodowej lub porozumieniu międzynarodowym, o których mowa w § 76 ust. 1.

2. Jeśli procedury takiej nie określono, do wyboru wykonawcy stosuje się przepisy decyzji.

Rozdział 5

Zadania wspierające realizację badań naukowych na rzecz obronności

§ 80.

1. Zadania wspierające realizację badań naukowych na rzecz obronności obejmują:

1) gromadzenie i upowszechnianie informacji o realizowanych badaniach naukowych;

2) opracowywanie sprawozdań przez komórki organizacyjne i jednostki organizacyjne z ich działań naukowo-badawczych;

3) realizację programów i konkursów oraz ustanawianie stypendiów i nagród, zgodnie z art. 460 ust. 1, art. 404 ust. 1 w zw. z art. 435 ust. 1 ustawy pswn oraz art. 37 ust. 1-2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1383 oraz z 2021 r. poz. 1192 i 2333).

2. Realizacja zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 3, odbywa się z zachowaniem zasady przejrzystości i równego traktowania beneficjentów środków przeznaczonych na ich realizację.

§ 81.

1. CBW prowadzi i udostępnia Centralną Bazę Specjalistyczną zawierającą:

1) informacje o dokumentach wytworzonych w komórkach organizacyjnych i jednostkach organizacyjnych z zakresu najnowszych osiągnięć i kierunków rozwoju poszczególnych dziedzin nauki;

2) centralny rejestr zakończonych badań naukowych prowadzonych w resorcie;

3) materiały naukowe pochodzące z badań naukowych prowadzonych w ramach organizacji międzynarodowych oraz ze współpracy międzynarodowej;

4) informacje bibliograficzne o krajowych i zagranicznych publikacjach z zakresu nauk o bezpieczeństwie;

5) sprawozdania z projektów dotyczących obronności i bezpieczeństwa państwa realizowanych poza resortem;

6) prace naukowe dotyczące projektów posiadających potencjał zastosowania w obszarze obronności lub bezpieczeństwa państwa.

2. Wszystkie komórki organizacyjne i jednostki organizacyjne zobowiązane są do przekazywania do CBW:

1) po zakończeniu realizacji projektu krajowego opisów badań naukowych na formularzu udostępnianym na stronie CBW, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku Nr 14 do decyzji;

2) opracowań wyników międzynarodowych projektów i programów;

3) innych publikacji naukowych, będących wynikiem realizacji programów oraz projektów UE i NATO, a także powstałych w wyniku realizacji badań naukowych w ramach innych organizacji międzynarodowych lub w ramach współpracy między dwoma lub więcej państwami.

3. Koordynatorzy projektów, nad którymi czynności nadzoru określone są w decyzji Nr 59/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie wytycznych dotyczących planowania i realizacji w resorcie obrony narodowej czynności nadzoru nad projektami dotyczącymi obronności i bezpieczeństwa państwa realizowanymi poza resortem obrony narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 74, z 2017 r. poz. 137 oraz z 2021 r. poz. 266), zobowiązani są do przekazywania do CBW jako Krajowego Centrum Dystrybucji Publikacji Naukowych sprawozdań z badań naukowych realizowanych poza resortem.

4. Zasady dystrybucji i udostępniania publikacji, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6 oraz ust. 2 i ust. 3, określa Dyrektor CBW w uzgodnieniu z Dyrektorem DIn.

§ 82.

CBW, wspólnie z DIn, uczestniczy w pracach Komitetu Zarządzania Wiedzą i Informacją (Knowleadge and Information Management Committee), działającego w ramach NATO STO, a także odpowiada za realizację zadań w tym zakresie na potrzeby resortu.

Rozdział 6

Przepisy przejściowe i końcowe

§ 83.

Do spraw, w tym postępowań o udzielenie zamówień, wszczętych przed dniem wejścia w życie niniejszej decyzji, mają zastosowanie postanowienia decyzji uchylanej w § 86.

§ 84.

Badania naukowe wszczęte przed dniem wejścia w życie niniejszej decyzji koordynują dotychczasowi koordynatorzy.

§ 85.

Szefowie (dyrektorzy, dowódcy, kierownicy) komórek organizacyjnych i jednostek organizacyjnych, odpowiedzialni za opracowanie projektów aktów prawnych w resorcie obrony narodowej, powiązanych lub wynikających z postanowień niniejszej decyzji, w ramach planowanych nowelizacji stosownych aktów prawnych, dostosują ich postanowienia do uregulowań zawartych w niniejszej decyzji.

§ 86.

Traci moc decyzja Nr 299/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 21 lipca 2014 r. w sprawie koordynacji, planowania i realizacji badań naukowych w resorcie obrony narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 248 oraz z 2018 r. poz. 145).

§ 87.

Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Minister Obrony Narodowej: z up. W. Skurkiewicz

Załącznik 1. [WZÓR – WNIOSEK O REALIZACJĘ BADAŃ NAUKOWYCH W RAMACH PROGRAMU STRATEGICZNEGO, PROGRAMU LUB PROJEKTU NARODOWEGO CENTRUM BADAŃ I ROZWOJU/ PROGRAMU LUB PROJEKTU KRAJOWEGO, FINANSOWANEGO Z BUDŻETU MON/ MIĘDZYNARODOWEJ WSPÓŁPRACY DWUSTRONNEJ I WIELOSTRONNEJ]

Załączniki do decyzji Nr 40/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 22 marca 2022 r. (poz. 46)

Załącznik Nr 1

WZÓR - WNIOSEK O REALIZACJĘ BADAŃ NAUKOWYCH W RAMACH PROGRAMU STRATEGICZNEGO, PROGRAMU LUB PROJEKTU NARODOWEGO CENTRUM BADAŃ I ROZWOJU/ PROGRAMU LUB PROJEKTU KRAJOWEGO, FINANSOWANEGO Z BUDŻETU MON/ MIĘDZYNARODOWEJ WSPÓŁPRACY DWUSTRONNEJ I WIELOSTRONNEJ

Treść załącznika w wersji PDF do pobrania tutaj

Załącznik 2. [WZÓR – KONCEPCJA BADAŃ NAUKOWYCH]

Załącznik Nr 2

WZÓR - KONCEPCJA BADAŃ NAUKOWYCH

Treść załącznika w wersji PDF do pobrania tutaj

Załącznik 3. [UMOWA O WYKONANIE BADANIA NAUKOWEGO ]

Załącznik Nr 3

UMOWA O WYKONANIE BADANIA NAUKOWEGO 

Treść załącznika w wersji PDF do pobrania tutaj

Załącznik 4. [WZÓR – RAPORT ETAPOWY Z BADAŃ NAUKOWYCH]

Załącznik Nr 4

WZÓR - RAPORT ETAPOWY Z BADAŃ NAUKOWYCH

Treść załącznika w wersji PDF do pobrania tutaj

Załącznik 5. [WZÓR – RAPORT KOŃCOWY Z REALIZACJI BADAŃ NAUKOWYCH]

Załącznik Nr 5

WZÓR - RAPORT KOŃCOWY Z REALIZACJI BADAŃ NAUKOWYCH

Treść załącznika w wersji PDF do pobrania tutaj

Załącznik 6. [UMOWA O DZIEŁO O SPORZĄDZENIE OPINII ETAPU BADAŃ NAUKOWYCH]

Załącznik Nr 6

UMOWA O DZIEŁO O SPORZĄDZENIE OPINII ETAPU BADAŃ NAUKOWYCH

Treść załącznika w wersji PDF do pobrania tutaj

Załącznik 7. [WZÓR – OPINIA BADAŃ NAUKOWYCH]

Załącznik Nr 7

WZÓR - OPINIA BADAŃ NAUKOWYCH

Treść załącznika w wersji PDF do pobrania tutaj

Załącznik 8. [PROTOKÓŁ ODBIORU BADAŃ NAUKOWYCH]

Załącznik Nr 8

WZÓR - PROTOKÓŁ ODBIORU BADAŃ NAUKOWYCH

Treść załącznika w wersji PDF do pobrania tutaj

Załącznik 9. [WZÓR – SYNTETYCZNA INFORMACJA Z REALIZACJI „PLANU BADAŃ NAUKOWYCH I ROZWOJU TECHNOLOGII W RESORCIE OBRONY NARODOWEJ]

Załącznik Nr 9

WZÓR - SYNTETYCZNA INFORMACJA Z REALIZACJI "PLANU BADAŃ NAUKOWYCH I ROZWOJU TECHNOLOGII W RESORCIE OBRONY NARODOWEJ

Treść załącznika w wersji PDF do pobrania tutaj

Załącznik 10. [WZÓR – RAPORT ROCZNY Z REALIZACJI PROJEKTU FINANSOWANEGO Z CZĘŚCI OBRONA NARODOWA]

Załącznik Nr 10

WZÓR - RAPORT ROCZNY Z REALIZACJI PROJEKTU FINANSOWANEGO Z CZĘŚCI OBRONA NARODOWA

Treść załącznika w wersji PDF do pobrania tutaj

Załącznik 11. [WZÓR – RAPORT ROCZNY Z REALIZACJI PROJEKTU Z OBSZARU OBRONNOŚCI REALIZOWANEGO W NCBR]

Załącznik Nr 11

WZÓR - RAPORT ROCZNY Z REALIZACJI PROJEKTU Z OBSZARU OBRONNOŚCI REALIZOWANEGO W NCBR

Treść załącznika w wersji PDF do pobrania tutaj

Załącznik 12. [PROCEDURA ZAGOSPODAROWANIA WYNIKÓW BADAŃ NAUKOWYCH]

Załącznik Nr 12

PROCEDURA ZAGOSPODAROWANIA WYNIKÓW BADAŃ NAUKOWYCH

Treść załącznika w wersji PDF do pobrania tutaj

Załącznik 13. [WZÓR – WNIOSEK O REALIZACJĘ BADAŃ NAUKOWYCH W RAMACH PROGRAMU/PROJEKTU EDA FINANSOWANEGO Z BUDŻETU MON]

Załącznik Nr 13

WZÓR - WNIOSEK O REALIZACJĘ BADAŃ NAUKOWYCH W RAMACH PROGRAMU/PROJEKTU EDA FINANSOWANEGO Z BUDŻETU MON

Treść załącznika w wersji PDF do pobrania tutaj

Załącznik 14. [KARTA INFORMACYJNA O PRACY BADAWCZEJ]

Załącznik Nr 14

KARTA INFORMACYJNA O PRACY BADAWCZEJ

Treść załącznika w wersji PDF do pobrania tutaj

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2022-03-23
  • Data wejścia w życie: 2022-03-23
  • Data obowiązywania: 2022-03-23
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA