REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2022 poz. 39

DECYZJA Nr 35/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ

z dnia 15 marca 2022 r.

w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego w obszarze informatyki, kryptologii i cyberbezpieczeństwa

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 2 pkt 10 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 196) oraz § 1 pkt 8 lit. a-c i § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. poz. 426 oraz z 2014 r. poz. 933) ustala się, co następuje:

§ 1.

1. Decyzja określa zasady pozyskiwania sprzętu wojskowego, zwanego dalej „SpW”, w resorcie obrony narodowej oraz wszelkich jego części, komponentów lub podzespołów, technicznych środków materiałowych do SpW oraz usług, a także dostaw, usług i robót budowlanych bezpośrednio związanych z tym SpW, w obszarze informatyki, kryptologii i cyberbezpieczeństwa pozyskiwanego przez jednostki podległe Narodowemu Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni - Dowództwu Komponentu Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni, zwanemu dalej „NCBC-DKWOC”, na potrzeby:

1) zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa,

2) zapewnienia zdolności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych dalej „SZ RP”, do działań w cyberprzestrzeni,

3) rozwoju infrastruktury przeznaczonej do montażu lub funkcjonowania SpW w cyberprzestrzeni

- z wyłączeniem fazy realizacyjnej pozyskiwania SpW nabywanego w ramach programu Foreign Military Sales, za realizację którego odpowiedzialny jest Szef Agencji Uzbrojenia.

2. W sprawach pozyskiwania SpW będącego w kompetencjach instytucji eksperckiej - NCBC-DKWOC, nieuregulowanych w decyzji, zastosowanie mają w szczególności:

1) rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 12 października 2005 r. w sprawie szczegółowych warunków wykonywania działalności telekomunikacyjnej (Dz. U. z 2015 r. poz. 1669);

2) decyzja Nr 189/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 28 grudnia 2021 r. w sprawie opracowania, wprowadzenia i aktualizacji „Wykazu obowiązujących standardów sprzętu informatyki i oprogramowania do stosowania w resorcie obrony narodowej” (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 272);

3) Instrukcja o gospodarowaniu sprzętem informatyki i oprogramowaniem w resorcie obrony narodowej DU-4.22.3.1, wprowadzona do użytku decyzją Nr 36/Log./P4 Ministra Obrony Narodowej z dnia 25 maja 2015 r. w sprawie wprowadzenia do użytku „Instrukcji o gospodarowaniu sprzętem informatyki i oprogramowaniem w resorcie obrony narodowej” DU-4.22.3.1 (niepublikowana);

4) Instrukcja o gospodarowaniu sprzętem, urządzeniami i narzędziami kryptologicznymi w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej DU-4.22.3.2, wprowadzona do użytku decyzją Nr 40/Log./P4 Ministra Obrony Narodowej z dnia 25 czerwca 2018 r. w sprawie wprowadzenia do użytku w resorcie obrony narodowej „Instrukcji o gospodarowaniu sprzętem, urządzeniami i narzędziami kryptologicznymi w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, DU-4.22.3.2” (niepublikowana);

5) Instrukcja organizacji i zarządzania projektami informatycznymi w resorcie obrony narodowej DU-6.1.1, wprowadzona do użytku decyzją Nr 357/NCBC Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 listopada 2020 r. w sprawie wprowadzenia do użytku „Instrukcji organizacji i zarządzania projektami informatycznymi w resorcie Obrony Narodowej DU- 6.1.1” (niepublikowana);

6) regulacje wewnętrzne zamawiającego w zakresie planowania, przygotowywania, przeprowadzania oraz nadzoru i kontroli postępowań o udzielanie zamówień.

§ 2.

Użyte w decyzji określenia oznaczają:

1) analiza techniczno-ekonomiczna (ATE) - dokument będący wynikiem prac analitycznych etapu „określenie założeń do projektowania”, zawierający ekonomiczne uwarunkowania realizacji koncepcji zaproponowanych w projekcie koncepcyjnym SpW, w tym między innymi oszacowanie kosztów realizacji prac rozwojowych, kosztów badań, opracowania dokumentacji, ceny wyrobu w produkcji seryjnej, kosztów eksploatacji i kosztów utylizacji;

2) arkusz analizy ryzyka (AAR) - dokument będący zapisem wyniku przeprowadzonej analizy ryzyka, o którym mowa w przepisach dotyczących funkcjonowania systemu zapewnienia jakości SpW;

3) badania naukowe - działalność, o której mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478, 619, 1630, 2141 i 2232);

4) cykl życia - określenie, o którym mowa w ustawie z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, 1598, 2054 i 2269 oraz z 2022 r. poz. 25);

5) dokumentacja techniczna (DT) - dokumentacja, o której mowa w decyzji Nr 349/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 września 2011 r. w sprawie wprowadzenia „Instrukcji w sprawie zarządzania dokumentacją techniczną sprzętu wojskowego” oraz „Instrukcji w sprawie określenia wymagań na dokumentację techniczną sprzętu wojskowego” (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 287 oraz z 2021 r. poz. 290);

6) Foreign Military Sales (FMS) - program amerykańskiej polityki bezpieczeństwa pozwalający uprawnionym instytucjom państw oraz rządom państw będących sojusznikami Stanów Zjednoczonych Ameryki, nabywać od rządu Stanów Zjednoczonych Ameryki towary i usługi związane z obronnością, finansowane ze środków pomocowych lub środków własnych;

7) instytucja ekspercka - komórka organizacyjna Ministerstwa Obrony Narodowej lub jednostka organizacyjna resortu obrony narodowej właściwa w zakresie danego rodzaju SpW;

8) karta katalogowa - dokument, o którym mowa w przepisach dotyczących zasad wprowadzania do SZ RP SpW oraz wycofywania SpW nieodpowiadającego wymaganiom wojska;

9) modernizacja - proces unowocześnienia SpW polegający na zmianie jego zasadniczych elementów konstrukcji w sposób skutkujący polepszeniem parametrów użytkowych i eksploatacyjnych, w tym w szczególności parametrów krytycznych, których efektem będzie zmiana jego przeznaczenia, w wyniku czego powstaje nowy SpW;

10) nowy SpW - SpW, który nie został dotychczas wprowadzony do SZ RP;

11) ocena zgodności - działania, o których mowa w ustawie z dnia 17 listopada 2006 r. o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa (Dz. U. z 2018 r. poz. 114 oraz z 2021 r. poz. 2052), których celem jest wykazanie, że wyspecyfikowane wymagania dotyczące SpW zostały spełnione;

12) organizator systemu teleinformatycznego - kierownik jednostki organizacyjnej organizującej system teleinformatyczny lub upoważniony przez niego kierownik komórki organizacyjnej, w rozumieniu przepisów w sprawie organizacji ochrony systemów teleinformatycznych przeznaczonych do przetwarzania informacji niejawnych w resorcie obrony narodowej;

13) parametry krytyczne - zbiór parametrów (charakterystyk) taktyczno-technicznych ujętych w specyfikacji technicznej, które posiadają decydujące znaczenie dla funkcjonalności SpW, podlegających ocenie na poszczególnych etapach pozyskiwania SpW;

14) prace rozwojowe - działalność, o której mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Warunkiem rozpoczęcia prac rozwojowych jest zastosowanie technologii, które uzyskały co najmniej VI poziom gotowości, określony w odrębnych przepisach;

15) program sprawdzeń weryfikacyjnych - dokument określający zakres oraz sposób przeprowadzenia i oceny wyników prób i sprawdzeń poznawczych lub porównawczych nowego SpW, oferowanego poza procesem realizacji prac rozwojowych;

16) projekt koncepcyjny (PK) - dokument zawierający propozycje rozwiązania technicznego (rozwiązań technicznych) danej koncepcji realizacji pozyskania SpW, zawierający specyfikację techniczną systemu zweryfikowaną przez niezbędne analizy, modele i badania;

17) specyfikacja techniczna - dokumenty, o których mowa w ustawie z dnia 17 listopada 2006 r. o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa, w szczególności w odniesieniu do SpW o strukturze informacyjnej zgodnej z Założeniami Taktyczno-Technicznymi;

18) sprawdzenia weryfikacyjne - sprawdzenia zgodności parametrów krytycznych oferowanego SpW z wymogami określonymi w specyfikacji technicznej, realizowane przed zawarciem umowy z wykonawcą, zgodnie z programem sprawdzeń weryfikacyjnych;

19) sprzęt powszechnego użytku (SpPU) - określony przez instytucję ekspercką sprzęt powszechnie dostępny na rynku, dla którego nie są sprecyzowane specjalne wymagania wojskowe, powodujące konieczność zmian jego cech;

20) sprzęt wojskowy (SPW) - wyposażenie specjalnie zaprojektowane lub zaadaptowane do potrzeb wojskowych i przeznaczone do użycia jako broń, amunicja lub materiały wojenne; pod pojęciem sprzętu wojskowego, na potrzeby decyzji, należy rozumieć również SpPU, niebędący SpW, dla którego nie są określone specjalne wymagania wojskowe, powodujące konieczność zmian cech produktu;

21) Studium Wykonalności (SW) - dokument zawierający informacje dotyczące sposobu pozyskania, obejmujący w szczególności:

a) opis SpW, w tym rozpatrywanych alternatywnych rozwiązań,

b) opis i ocenę możliwości osiągnięcia przez rozpatrywane alternatywne rozwiązania SpW wymagań ujętych w Wymaganiach Sprzętowych,

c) analizę rynku w zakresie dostępności SpW spełniających wymagania ujęte w Wymaganiach Sprzętowych, w tym analizę istniejących technologii krytycznych lub rozwiązań technicznych i analizę potrzeb wykonania dodatkowych badań naukowych, zapewniających uzyskanie wymaganego poziomu gotowości technologii, o których mowa w przepisach dotyczących koordynacji, planowania i realizacji badań naukowych w resorcie obrony narodowej,

d) analizę kosztów cyklu życia SpW, w tym w szczególności analizę finansową pozyskania SpW,

e) analizę potrzeb wraz z rekomendacjami w zakresie nabycia dokumentacji technicznej i praw własności intelektualnej, pozyskania licencji i zapewnienia dostępu do informacji wrażliwych,

f) analizę potrzeb w zakresie systemu funkcjonalnego logistyki, zapewniającego warunki dla właściwej eksploatacji SpW, obejmującej jego użytkowanie, w tym przechowywanie oraz wsparcie i zabezpieczenie logistyczne, z uwzględnieniem zdolności obsługiwania technicznego jakie powinny być ustanawiane poza SZ RP,

g) analizę czasowo-zadaniową pozyskania SpW, w tym wymaganej infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do montażu lub funkcjonowania SpW oraz pozostałej infrastruktury, w tym możliwy harmonogram dostaw SpW wraz z harmonogramem realizacji infrastruktury lub usług oraz propozycję finansowania zadań w poszczególnych latach budżetowych,

h) analizę potrzeb w zakresie systemu szkolenia,

i) analizę zakresu oraz sposobu weryfikacji SpW, dotyczącą sprawdzeń weryfikacyjnych, testów lub oceny zgodności w zakresie obronności i bezpieczeństwa w tym rekomendacje dotyczące trybu oceny zgodności,

j) analizę ryzyka pozyskania i eksploatacji SpW, w szczególności w obszarze bezpieczeństwa dostaw,

k) rekomendacje dotyczące sposobu pozyskania SpW, w tym infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do montażu lub funkcjonowania SpW oraz pozostałej infrastruktury,

l) rekomendacje dotyczące etapów wymaganych w realizacji pracy rozwojowej;

22) szef właściwej komórki Sztabu Generalnego Wojska Polskiego - szef komórki organizacyjnej tworzącej Sztab Generalny Wojska Polskiego, któremu powierzono odpowiedzialność za zarządzanie systemem funkcjonalnym;

23) system teleinformatyczny - system, o którym mowa w ustawie z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344);

24) technologia krytyczna - technologia, o której mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 17 września 2019 r. w sprawie klasyfikacji rodzajów materiałów wybuchowych, broni, amunicji oraz wyrobów i technologii o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym, na których wytwarzanie lub obrót jest wymagane uzyskanie koncesji (Dz. U. poz. 1888);

25) testy SpW - sprawdzenie zgodności wybranych elementów dostarczanego SpW z wymogami określonymi w specyfikacji technicznej, realizowane zgodnie z „Programem testów” i nadzorowanych przez grupę testującą;

26) usługa - określenie, o którym mowa w ustawie z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych;

27) Wymagania Sprzętowe (WS) - dokument zawierający wymagania w zakresie parametrów taktyczno-technicznych dla planowanego do pozyskania nowego SpW. W ramach definiowania WS opracowuje się w formie załącznika Studium Wykonalności. WS w szczególności obejmuje informacje dotyczące:

a) konstrukcji, przeznaczenia oraz funkcji jakie ma realizować SpW,

b) eksploatacji, w tym normowania, strategii i systemów eksploatacji, wsparcia i zabezpieczenia logistycznego, włączając wymóg kodyfikacji oraz niezbędnej infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do montażu lub funkcjonowania SpW,

c) stref klimatycznych i warunków środowiskowych, w jakich SpW będzie użytkowany,

d) potrzeb ilościowych, miejsc dyslokacji oraz uwarunkowań czasowych pozyskania SpW,

e) kompatybilności z innymi systemami,

f) szkolenia oraz urządzeń szkolno-treningowych,

g) DT,

h) weryfikacji SpW w tym w zakresie parametrów krytycznych, obejmujące sprawdzenia weryfikacyjne, testy lub ocenę zgodności w zakresie obronności i bezpieczeństwa,

i) ochrony informacji niejawnych,

j) zakresów częstotliwości radiowych - w przypadku urządzeń emitujących energię elektromagnetyczną;

28) zakup z dostosowaniem - procedura pozyskania nowego SpW realizowana w przypadku, gdy z analizy rynku wynika, że nie ma istniejących na rynku gotowych rozwiązań spełniających wszystkie wymagania techniczne, a istnieje możliwość ich spełnienia poprzez dostosowanie (integrację) istniejących rozwiązań do wymagań zamawiającego;

29) zamawiający - jednostka organizacyjna podporządkowana Dyrektorowi NCBC - Dowódcy KWOC - Centrum Zasobów Cyberprzestrzeni Sił Zbrojnych, przygotowująca i realizująca postępowania o udzielenie zamówienia publicznego i prowadząca je zgodnie z ustawą z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych, przepisami wydanymi przez Ministra Obrony Narodowej dotyczącymi zasad i trybu udzielania w resorcie obrony narodowej zamówień o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa oraz własnymi regulacjami wewnętrznymi;

30) Założenia Taktyczno-Techniczne (ZTT) - podstawowy dokument techniczny określający wymagania dotyczące opracowywanego (modernizowanego) wyrobu o przeznaczeniu wojskowym i dokumentacji tego wyrobu. Układ i zawartość ZTT określono w Normie Obronnej NO-06-A101:2021.

§ 3.

Minister Obrony Narodowej:

1) nadzoruje funkcjonowanie pozyskiwania SpW;

2) może nakazać ponowne przeprowadzenie definiowania WS i opracowania SW;

3) podejmuje decyzje o:

a) czasowym wstrzymaniu pozyskiwania SpW,

b) przerwaniu pozyskiwania SpW;

4) wydaje decyzje w sprawie pozyskania SpW w sposób lub na zasadach innych niż określone w decyzji, w szczególności w zakresie przyjęcia jako podstawy pozyskania SpW innych dokumentów niż określone w decyzji;

5) akceptuje propozycje uczestnictwa Rzeczypospolitej Polskiej w międzynarodowych programach rozwojowych w obszarze techniki oraz technologii i nadzoruje ich realizację;

6) może powierzyć swoje uprawnienia wynikające z decyzji sekretarzowi stanu lub podsekretarzowi stanu.

§ 4.

Dyrektor NCBC-Dowódca KWOC, w odniesieniu do SpW wykorzystywanego w resorcie obrony narodowej, dla którego NCBC-DKWOC jest instytucją ekspercką:

1) inicjuje i uczestniczy w realizacji procesu pozyskiwania SpW;

2) podejmuje decyzje o opracowaniu specyfikacji technicznych dla usunięcia podatności systemów teleinformatycznych, zidentyfikowanych w ramach bieżących analiz ich funkcjonowania, w szczególności na podstawie wyników monitorowania bezpieczeństwa cyberprzestrzeni oraz potrzeb zgłaszanych przez organizatorów systemów teleinformatycznych wynikających z przeprowadzanego w sposób ciągły szacowania ryzyka dla bezpieczeństwa danych oraz systemów;

3) zatwierdza WS zdefiniowane dla sprzętu informatyki, kryptologii i cyberbezpieczeństwa;

4) identyfikuje konieczność weryfikacji WS poprzednich edycji, w odniesieniu do WS przez niego zatwierdzonych;

5) ustala, w zależności od: specyfiki i właściwości SpW, trybu pozyskiwania i warunków eksploatacji, zadania stawiane wykonawcy oraz sposób weryfikacji i odbioru SpW, uwzględniając zasady określone w Normie Obronnej NO-06-A105:2021, a także wymagania dotyczące DT;

6) na wniosek zamawiającego przeprowadza identyfikację, analizę i ocenę ryzyka niespełnienia przez SpW wymagań jakościowych oraz przekazuje do zamawiającego AAR wraz z wnioskiem o przeprowadzenie postępowania w celu przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia;

7) występuje do właściwych jednostek organizacyjnych i organizatorów systemów teleinformatycznych, dla których przeznaczony jest SpW, o wydzielenie ich przedstawicieli do komisji powoływanych w trakcie realizacji procesu pozyskiwania;

8) może pełnić rolę wnioskodawcy w procesie certyfikacji, o której mowa w rozdziale 8 „Bezpieczeństwo teleinformatyczne” ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. 2019 r. poz. 742), o ile uzyskanie stosownego certyfikatu jest niezbędne;

9) jeżeli pełni rolę wnioskodawcy w procesie certyfikacji, uzgadnia ze Służbą Kontrwywiadu Wojskowego, zwaną dalej „SKW”, harmonogram czynności niezbędnych do uzyskania certyfikatu, o którym mowa w rozdziale 8 „Bezpieczeństwo teleinformatyczne” ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych oraz występuje do SKW z wnioskiem o przeprowadzenie tej certyfikacji;

10) określa, w drodze decyzji, procedurę wytwarzania SpW przez NCBC-DKWOC, w której w szczególności uwzględnia:

a) źródła finansowania procesu wytwarzania i serwisowania wytworzonego SpW,

b) zadania komórek organizacyjnych NCBC-DKWOC odpowiedzialnych za:

- realizację i odbiory poszczególnych etapów wytwarzania SpW,

- dystrybucję wytworzonego SpW do komórek lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej,

- naprawy, przeglądy i serwisowanie wytworzonego SpW.

§ 5.

1. Definiowanie WS odbywa się jako drugi etap Przeglądu Potrzeb dla Zdolności Operacyjnych i jest realizowane pod kierownictwem Szefa Agencji Uzbrojenia przez grupy zadaniowe.

2. W skład grup zadaniowych wchodzą przedstawiciele NCBC-DKWOC skierowani do prac w grupach zadaniowych, zgodnie z wnioskiem Szefa Agencji Uzbrojenia.

3. Osoby delegowane do grup zadaniowych, o których mowa w ust. 2, pełnią funkcje eksperckie.

§ 6.

1. Definiowanie WS jest procesem ciągłym.

2. Procedura weryfikacji WS poprzednich edycji może być zainicjowana między cyklami planistycznymi każdorazowo, w zakresie wynikającym z:

1) nowych warunków wynikających ze zmiany środowiska bezpieczeństwa państwa, zmian/aktualizacji misji i zadań SZ RP;

2) wprowadzania nowych technologii w obszarze SpW;

3) bieżącego funkcjonowania SZ RP;

4) niewystarczającej skuteczności użytkowanego SpW lub niepełnego zakresu realizowanych usług;

5) konieczności dostosowania parametrów i charakterystyk użytkowanego SpW do aktualnie obowiązujących przepisów.

3. Weryfikacja WS poprzednich edycji, w odniesieniu do WS zatwierdzonych przez Dyrektora NCBC-Dowódcę KWOC, odbywa się pod kierownictwem Dyrektora NCBC-Dowódcy KWOC przez grupy zadaniowe, w skład których wchodzą przedstawiciele:

1) NCBC-DKWOC,

2) Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego,

3) Agencji Uzbrojenia,

4) innych komórek lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej

- skierowanych do prac w grupach zadaniowych zgodnie z wnioskiem Dyrektora NCBC-Dowódcy KWOC.

4. O konieczności przeprowadzenia weryfikacji WS poprzednich edycji zatwierdzonych przez Dyrektora NCBC-Dowódcę KWOC, Dyrektor NCBC-Dowódca KWOC informuje szefa Agencji Uzbrojenia.

5. Osoby skierowane do grup zadaniowych, o których mowa w ust. 3, pełnią funkcje eksperckie.

6. Kwestie sporne powstałe w ramach prac grup zadaniowych rozstrzyga Dyrektor NCBC-Dowódca KWOC.

7. Zmiany WS dotyczące parametrów krytycznych mających wpływ na Identyfikację Potrzeb dla Zdolności Operacyjnych, wymagają zatwierdzenia przez Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego. Pozostałe zmiany zatwierdza Dyrektor NCBC-Dowódca KWOC. W przypadku gdy wymagane jest uzyskanie certyfikatu, o którym mowa w rozdziale 8 „Bezpieczeństwo teleinformatyczne” ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych, podlegają one opiniowaniu w SKW w zakresie możliwości certyfikacji zaproponowanych rozwiązań.

§ 7.

W przypadku, gdy w WS określono, że osiągnięcie zdolności operacyjnej jest możliwe poprzez pozyskanie SpPU, opracowuje się specyfikację techniczną, uwzględniając wymogi procedur opracowania dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych oraz regulacjach wewnętrznych Dyrektora Centrum Zasobów Cyberprzestrzeni Sił Zbrojnych.

§ 8.

Pozyskiwanie nowego SpW realizuje się na podstawie zatwierdzonych WS, zgodnie z zawartą w SW rekomendacją sposobu pozyskania, a także przesłanego do zamawiającego „Wniosku o przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego” z załączoną specyfikacją techniczną, w trybie:

1) zakupu SpW na podstawie dokumentacji technicznej producenta;

2) zakupu z dostosowaniem;

3) modernizacji SpW eksploatowanego w SZ RP;

4) prac rozwojowych;

5) wytwarzania SpW w NCBC-DKWOC;

6) wykonania innych usług.

§ 9.

Podstawę rozpoczęcia fazy realizacyjnej pozyskiwania SpW stanowi Plan modernizacji technicznej zawierający zadanie (zadania) oraz:

1) w przypadku nowego SpW:

a) zatwierdzone WS, przez Dyrektora NCBC-Dowódcę KWOC, wraz z załącznikiem - SW,

b) specyfikację techniczną, a w sytuacji gdy pozyskanie SpW wynika z realizacji zobowiązań w zakresie osiągnięcia interoperacyjności z systemami teleinformatycznymi Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, zwanej dalej „NATO”, (Unii Europejskiej) - dokumentację techniczną producenta;

2) w przypadku zakupu SpW wprowadzonego do SZ RP:

a) rozkaz (Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego - w przypadku gdy SpW wymaga obsady etatowej), polecenie (Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, w przypadku gdy SpW nie wymaga obsady etatowej) - o wprowadzeniu SpW do SZ RP wraz z aktualną kartą katalogową,

b) DT;

3) w przypadku, gdy z rekomendacji zawartych w zatwierdzonych WS wraz z załącznikiem - SW, wynika że potrzebę można zaspokoić przez pozyskanie SpPU, specyfikację techniczną.

§ 10.

W przypadku zadania nie ujętego w Planie modernizacji technicznej zatwierdzone WS i SW (z zatwierdzonymi zmianami WS - jeśli występują), wraz z opinią Zarządu Planowania Rzeczowego - P8 o możliwości wydzielenia środków budżetowych na jego realizację, Dyrektor NCBC-Dowódca KWOC przedstawia do akceptacji Radzie Modernizacji Technicznej.

§ 11.

Jednostki organizacyjne zgłaszające potrzeby, organizatorzy systemów teleinformatycznych oraz Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych uczestniczą w procesie uzgadniania specyfikacji technicznych, a także wydzielają, na wniosek Dyrektora NCBC-Dowódcy KWOC, przedstawicieli do komisji realizujących proces pozyskiwania SpW i usług.

§ 12.

1. W przypadku realizacji pozyskania nowego SpW w trybie zakupu SpW na podstawie dokumentacji technicznej producenta, w celu podjęcia decyzji dotyczącej możliwości wprowadzenia tego SpW do SZ RP, obligatoryjne jest przeprowadzenie sprawdzenia weryfikacyjnego.

2. Sprawdzenia weryfikacyjne, w oparciu o „Program sprawdzeń weryfikacyjnych” zgodnie z „Metodyką sprawdzeń weryfikacyjnych” opracowanymi przez NCBC-DKWOC, wykonuje komisja powołana przez Dyrektora NCBC-Dowódcę KWOC.

3. Komisja, o której mowa w ust. 2, opracowuje protokół ze sprawdzeń weryfikacyjnych. Do protokołu zawierającego informacje o tym czy weryfikowany SpW spełnia określone parametry krytyczne, dołącza się sprawozdanie ze sprawdzeń weryfikacyjnych, zawierające wyniki sprawdzeń parametrów krytycznych.

§ 13.

W przypadku, gdy pozyskanie SpW od producenta zagranicznego wynika z realizacji zobowiązań w zakresie osiągnięcia interoperacyjności z systemami teleinformatycznymi NATO, realizowany jest proces rządowego zapewnienia jakości (Government Quality Assurance - GQA) w rozumieniu porozumienia standaryzacyjnego NATO - STANAG 4107 „Wzajemna akceptacja procesu rządowego zapewnienia jakości oraz stosowanie sojuszniczych publikacji zapewnienia jakości”.

§ 14.

Celem fazy realizacyjnej pozyskiwania nowego SpW w trybie, o którym mowa w § 8 pkt 2-5, jest:

1) opracowanie DT;

2) pozyskanie prototypu SpW, wykonanego zgodnie z tą DT, spełniającego wymagania zamawiającego;

3) opracowanie, zgodnie z wymaganiami SKW, dokumentacji niezbędnej do uzyskania certyfikatu, o którym mowa w rozdziale 8 „Bezpieczeństwo teleinformatyczne” ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych, o ile uzyskanie takiego certyfikatu jest niezbędne;

4) podjęcie decyzji dotyczącej możliwości wprowadzenia SpW do SZ RP i przekazania go do produkcji seryjnej.

§ 15.

1. Faza realizacyjna procesu pozyskiwania nowego SpW w trybie, o którym mowa w § 8 pkt 2-5, w zależności od specyfiki i właściwości SpW, warunków eksploatacji, może być realizowana w etapach „określenie założeń do projektowania” oraz „projektowanie i rozwój”.

2. Dyrektor NCBC-dowódca KWOC lub upoważniona przez niego osoba ustala, w zależności od: specyfiki i właściwości SpW, trybu pozyskiwania SpW i warunków eksploatacji SpW, zadania stawiane wykonawcy oraz sposób weryfikacji i odbioru SpW, które w formie opisu przedmiotu zamówienia, z załączoną specyfikacją techniczną, przekazywane są Dyrektorowi Centrum Zasobów Cyberprzestrzeni Sił Zbrojnych.

3. Przeprowadzenie badań kwalifikacyjnych jest obligatoryjne.

§ 16.

Wykonawca etapu „określenie założeń do projektowania” opracowuje i przedstawia do akceptacji zamawiającego:

1) PK zawierający w szczególności:

a) analizę możliwości osiągnięcia parametrów technicznych SpW niezbędnych do spełnienia wymagań ujętych w specyfikacji technicznej wraz z ewentualną propozycją weryfikacji tych parametrów i uzasadnieniem,

b) analizę możliwości osiągnięcia parametrów technicznych SpW niezbędnych do spełnienia wymagań ujętych w specyfikacji technicznej pod kątem dostępnych na rynku technologii wraz z ewentualną propozycją weryfikacji tych parametrów i uzasadnieniem,

c) identyfikację problemów dotyczących kompatybilności, unifikacji, bezpieczeństwa teleinformatycznego, ochrony informacji, zabezpieczenia metrologicznego oraz kodyfikacji i standaryzacji, w tym koniecznych do zastosowania norm krajowych, międzynarodowych i właściwych dokumentów standaryzacyjnych NATO,

d) rekomendację rozwiązania technicznego SpW optymalnego dla zamawiającego wraz z uzasadnieniem i szczegółową specyfikację techniczną;

2) ATE;

3) projekt ZTT opracowany zgodnie z Normą Obronną NO-06-A101:2021.

§ 17.

1. Zamawiający powołuje komisję do oceny przedstawionego przez wykonawcę PK. Zadaniem komisji jest opracowanie i przedstawienie zamawiającemu do akceptacji ocenę projektu koncepcyjnego, zwaną dalej „OPK”, która w szczególności powinna zawierać ocenę spełnienia, w rozwiązaniu proponowanym przez wykonawcę, funkcji i parametrów zawartych w specyfikacji technicznej.

2. W przypadku niespełnienia zdefiniowanych funkcji lub parametru zawartego w WS, OPK powinna zawierć uzasadnienie braku możliwości spełnienia danego wymagania oraz proponowaną nową wartość rozważanego parametru dotyczącego tego wymagania, wraz z uzasadnieniem.

§ 18.

Na podstawie OPK i projektu ZTT, zamawiający opracowuje ZTT.

§ 19.

Przed zatwierdzeniem ZTT, uzgodnionego z Dyrektorem NCBC-Dowódcą KWOC, zamawiający przesyła OPK i ZTT do zaopiniowania przez:

1) szefa właściwej komórki Sztabu Generalnego Wojska Polskiego;

2) SKW w zakresie możliwości certyfikacji zaproponowanych rozwiązań, jeżeli w WS lub specyfikacji technicznej zawarto wymóg uzyskania certyfikatów, o których mowa w rozdziale 8 „Bezpieczeństwo teleinformatyczne” ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych;

3) Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych - w razie potrzeby;

4) organizatora systemu teleinformatycznego - w razie potrzeby;

5) wykonawcę etapu „określenie założeń do projektowania” - w razie potrzeby.

§ 20.

Akceptacja przez zamawiającego OPK i przekazanie wykonawcy zatwierdzonych ZTT jest warunkiem niezbędnym dla rozpoczęcia etapu „projektowanie i rozwój”.

§ 21.

Etap „projektowanie i rozwój" realizuje się w szczególności przez opracowanie prototypu SpW i jego weryfikację pod kątem zgodności z ZTT.

§ 22.

Wykonawca opracowuje:

1) projekt wstępny zawierający analizy niezbędne do potwierdzenia możliwości spełnienia wymagań ujętych w ZTT, w razie potrzeby proponuje weryfikację ZTT wraz z uzasadnieniem proponowanych zmian, dołączając projekt zweryfikowanej wersji ZTT;

2) uszczegółowiony szacunek kosztów wytworzenia SpW w produkcji seryjnej (Karta kosztów) zawierająca co najmniej:

a) koszty materiałów,

b) koszty robocizny (ilość roboczogodzin wraz z ceną wynikającą z kwalifikacji wykonawcy),

c) koszty przygotowania i uzyskania certyfikatów, jeżeli są wymagane,

d) inne koszty (kooperacja, gwarancja itp.),

e) koszt jednostkowy sugerowany w ramach produkcji seryjnej,

f) całkowity koszt jednostkowy urządzenia (uwzględnienie VAT oraz narzutów wydziałowych, zakładowych itp.).

§ 23.

Zamawiający opracowuje ocenę projektu wstępnego, zwaną dalej „OPW”, i w razie potrzeby weryfikuje ZTT. Zatwierdzenie ZTT realizowane jest zgodnie z procedurą przyjętą dla etapu „określenie założeń do projektowania".

§ 24.

Akceptacja przez zamawiającego OPW i przekazanie wykonawcy zatwierdzonych ZTT jest warunkiem niezbędnym dla rozpoczęcia opracowywania przez wykonawcę projektu technicznego.

§ 25.

W ramach projektu technicznego wykonawca opracowuje w szczególności DT prototypu SpW, dokumentację niezbędną do uzyskania certyfikatu, o którym mowa w rozdziale 8 „Bezpieczeństwo teleinformatyczne” ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych - jeżeli jest wymagany, prototyp SpW, program badań wraz z metodykami badań, wykonuje i dokumentuje badania wstępne.

§ 26.

Badania wstępne wykonuje się w celu sprawdzenia zgodności prototypu SpW z wymaganiami podanymi w zamówieniu (w zatwierdzonych ZTT) oraz określenia możliwości przedstawienia prototypu SpW do badań kwalifikacyjnych. przed zakończeniem wykonania prototypu SpW dopuszcza się weryfikację ZTT wraz z opracowaniem przez wykonawcę uzasadnienia dla proponowanych zmian i dołączeniem projektu zweryfikowanej wersji ZTT - przy uwzględnieniu trybu procedowania zweryfikowanej wersji ZTT zgodnie z procedurą przyjętą dla etapu „określenie założeń do projektowania".

§ 27.

1. Badania wstępne przeprowadza wykonawca prototypu SpW. W badaniach uczestniczy przedstawiciel zamawiającego, który bierze udział w sporządzaniu protokołu z badań wstępnych i orzeczenia z badań wstępnych. Badania są prowadzone i dokumentowane zgodnie z zasadami określonymi w Normie Obronnej NO-06-A105:2021.

2. Na podstawie wyników badań wstępnych wykonawca i zamawiający podejmują wspólnie decyzję o możliwości przystąpienia do badań kwalifikacyjnych. W razie konieczności prototyp należy dopracować, sprawdzić skuteczność wniesionych poprawek na drodze ponownych lub dodatkowych badań wstępnych oraz skorygować dokumentację konstrukcyjną.

§ 28.

1. Badania kwalifikacyjne, wykonane w warunkach określonych w ZTT, wykonuje się w celu sprawdzenia zgodności prototypu SpW z wymaganiami określonymi w ZTT, sprawdzenia poprawności wykonania dokumentacji technicznej oraz opracowania zaleceń w zakresie bojowego zastosowania, a także określenia możliwości wprowadzenia urządzenia do SZ RP i przekazania go do produkcji seryjnej.

2. Badania kwalifikacyjne są prowadzone i dokumentowane zgodnie z zasadami określonymi w Normie Obronnej NO-06-A105:2021.

§ 29.

Prototypy SpW przedstawione do badań kwalifikacyjnych powinny mieć pozytywne wyniki badań wstępnych wykonanych w pełnym zakresie zgodnym z programem badań wstępnych, być przyjęte przez kontrolę jakości wykonawcy i sprawdzone przez właściwe Rejonowe Przedstawicielstwo Wojskowe na zgodność z DT, zweryfikowaną na podstawie wyników badań wstępnych.

§ 30.

1. Program badań kwalifikacyjnych wraz z metodykami badań opracowuje wykonawca pracy zgodnie z Normą Obronną NO-06-A105:2021.

2. Wykonawca uzgadnia program badań kwalifikacyjnych i metodyki badań, przed przesłaniem ich do zamawiającego, z właściwym Rejonowym Przedstawicielstwem Wojskowym.

3. Przed zatwierdzeniem programu badań kwalifikacyjnych zamawiający, stosownie do potrzeb, przesyła program badań kwalifikacyjnych i metodyki badań do zaopiniowania przez właściwe komórki i jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej, w szczególności te, które delegują swoich przedstawicieli do komisji badań kwalifikacyjnych.

§ 31.

Badania kwalifikacyjne przeprowadza się pod nadzorem komisji powołanej przez zamawiającego. Przewodniczącym komisji zostaje przedstawiciel NCBC-DKWOC. Komisja przedstawia zamawiającemu do zatwierdzenia protokół badań kwalifikacyjnych i orzeczenie z badań kwalifikacyjnych.

§ 32.

W przypadku braku konieczności uzyskania certyfikatów, o których mowa w rozdziale 8 „Bezpieczeństwo teleinformatyczne" ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych, wprowadzenie do DT uwag i zaleceń określonych w badaniach kwalifikacyjnych, jeśli miało to miejsce, jest podstawą zaakceptowania przez zamawiającego DT do produkcji seryjnej, podjęcia decyzji dotyczącej możliwości wprowadzenia SpW do SZ RP i przekazania go do produkcji seryjnej.

§ 33.

W przypadku konieczności uzyskania certyfikatów, o których mowa w rozdziale 8 „Bezpieczeństwo teleinformatyczne” ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych, po wprowadzeniu do DT uwag i zaleceń określonych w badaniach kwalifikacyjnych, jeśli miało to miejsce, prototypy SpW wraz z wymaganą przez SKW dokumentacją, wykonawca przekazuje do SKW.

§ 34.

Uzyskanie certyfikatu, o którym mowa w rozdziale 8 „Bezpieczeństwo teleinformatyczne” ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych, jest warunkiem niezbędnym zaakceptowania przez zamawiającego DT do produkcji seryjnej, podjęcia decyzji dotyczącej możliwości wprowadzenia SpW do SZ RP i przekazania go do produkcji seryjnej.

§ 35.

1. Przygotowanie do odbioru końcowego przedmiotu umowy zawieranej z wykonawcą, zwanego dalej „pracą”, realizuje wykonawca.

2. Odbiór końcowy pracy realizowany jest pod nadzorem komisji powołanej przez zamawiającego, której przewodniczącym jest przedstawiciel zamawiającego.

3. Komisja, o której mowa w ust. 2, sporządza protokół końcowy odbioru pracy.

4. Protokół końcowy odbioru pracy powinien zawierać między innymi wyszczególnienie rezultatów pracy, rozliczenie nakładów finansowych, listę składników majątkowych zakupionych i wytworzonych w trakcie realizacji pracy wraz z określeniem planu zagospodarowania pozyskanych wartości niematerialnych i prawnych, w tym praw własności intelektualnej.

§ 36.

Sprawy wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie decyzji realizuje się na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów, do zakończenia określonego etapu pozyskiwania SpW ujętego w decyzji. Na potrzeby prowadzonego SW wykorzystuje się zdefiniowane w poprzedniej edycji wymagania operacyjne.

§ 37.

Traci moc decyzja Nr 19/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 19 lutego 2019 r. w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług, dla których gestorem jest Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni na potrzeby zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa w systemach teleinformatycznych resortu obrony narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 26, z 2020 r. poz. 81 oraz z 2021 r. poz. 155).

§ 38.

Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 1 stycznia 2022 r.

Minister Obrony Narodowej: z up. W. Skurkiewicz

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2022-03-15
  • Data wejścia w życie: 2022-03-15
  • Data obowiązywania: 2022-03-15
  • Dokument traci ważność: 2024-03-20
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA