REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2022 poz. 10

DECYZJA NR 9/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ

z dnia 2 lutego 2022 r.

w sprawie postępowania w zakresie oceny występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 2 pkt 10 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 196) oraz § 1 pkt 8 lit. a i § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. poz. 426 oraz z 2014 r. poz. 933), ustala się, co następuje:

§ 1.

Decyzja określa tryb postępowania w sprawie oceny występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa.

§ 2.

Użyte w decyzji określenia oznaczają:

1) ustawa - ustawa z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, 1598, 2054, 2269 oraz z 2022 r. poz. 25);

2) ocena - dokonywana przez Ministra Obrony Narodowej ocena występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa związanego z pozyskiwanym sprzętem wojskowym;

3) wniosek - wniosek o ocenę;

4) zamówienie - zadanie, część zadania lub kilka zadań, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy;

5) zadanie - pozycja lub część pozycji lub kilka pozycji ujętych we właściwym planie resortu obrony narodowej, w szczególności w centralnym planie rzeczowym, w planie badań naukowych lub w planie finansowym Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, w stosunku do którego dokonuje się oceny oraz kwalifikacji;

6) sprzęt wojskowy - będący przedmiotem oceny w ramach zamówienia sprzęt wojskowy, o którym mowa w art. 7 pkt 22 ustawy, w tym specjalistyczne części i urządzenia o charakterze wojskowym dotyczące tego sprzętu, usługi bezpośrednio z nim związane oraz sprzęt wojskowy pozyskiwany w formie usługi;

7) zamawiający - zamawiający, o którym mowa w ustawie.

§ 3.

1. Wykazy zadań planowanych do realizacji w okresie najbliższych czterech pełnych lat kalendarzowych, w stosunku do których może zaistnieć konieczność dokonania oceny, sporządzają:

1) Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego - w zakresie zadań ujmowanych w centralnych planach rzeczowych;

2) Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej koordynujący działalność naukowo-badawczą - w zakresie zadań ujmowanych w planach badań naukowych;

3) organ planujący sporządzający plany rzeczowe, o których mowa w wytycznych Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych w sprawie określenia szczegółowych zasad planowania potrzeb w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

2. W terminie do dnia 31 października każdego roku, wykazy zadań, o których mowa w ust. 1, przesyłane są do odpowiednich zamawiających (za wyjątkiem sytuacji w której organ planujący jest jednocześnie zamawiającym w stosunku do zadań wynikających z opracowanego przez siebie planu) oraz do Departamentu Polityki Zbrojeniowej.

3. W uzasadnionych przypadkach, ocena może być dokonywana odnośnie sprzętu wojskowego przed ujęciem zadania we właściwym planie rzeczowym resortu obrony narodowej.

§ 4.

1. W celu przygotowania wniosku, zamawiający inicjuje jego opracowanie pozyskując niezbędne informacje dotyczące planowanego do pozyskania sprzętu wojskowego od:

1) Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego;

2) Dyrektora Departamentu Polityki Zbrojeniowej;

3) Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego,

4) Szefa Służby Wywiadu Wojskowego.

2. W przypadku gdy otrzymana przez zamawiającego informacja nie odpowiada zakresowi wskazanemu w § 5 i § 6 lub w inny sposób utrudnia jej wykorzystanie, zamawiający zwraca się o jej uzupełnienie lub modyfikację we wskazanym przez siebie terminie podając powody konieczności uzupełnienia lub modyfikacji przekazanej informacji.

§ 5.

1. W informacji, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 1, Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego przedstawia:

1) stanowisko dotyczące oddziaływania sprzętu wojskowego na podstawowy interes bezpieczeństwa państwa w aspekcie utrzymania i osiągania pożądanego poziomu zdolności operacyjnych przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa państwa, uwzględniając w szczególności:

a) wskazanie jakiego podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa dotyczy sprzęt wojskowy,

b) wpływ sprzętu wojskowego na uzyskanie, rozwój lub utrzymanie zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa państwa do realizacji obowiązków określonych w dokumentach strategicznych i operacyjnych dotyczących obronności i bezpieczeństwa państwa,

c) konieczność wskazania potrzeby operacyjnej, na której zaspokojenie będzie miał wpływ sprzęt wojskowy,

d) znaczenie sprzętu wojskowego dla utrzymania lub rozwoju potencjału Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,

e) przeznaczenie sprzętu wojskowego z uwzględnieniem przewidywanych zadań operacyjnych,

f) związek pomiędzy sprzętem wojskowym, a zobowiązaniami sojuszniczymi,

g) wskazanie szczególnych wymogów i środków bezpieczeństwa, jakich należy przestrzegać w związku z realizacją zamówienia,

h) logistyczne uwarunkowania dotyczące eksploatacji oraz bojowego wykorzystania sprzętu wojskowego, w szczególności wymagania definiujące potrzeby w zakresie budowy i ciągłego utrzymania systemu zabezpieczenia logistycznego;

2) dane dotyczące sprzętu wojskowego odpowiednio w zakresie:

a) docelowej ilości sprzętu wojskowego przewidywanej do pozyskania na potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,

b) przewidywanego zużycia sprzętu wojskowego, w tym straty wynikające z bojowego wykorzystania sprzętu wojskowego,

c) potrzeb uzupełniania sprzętu wojskowego w celu utrzymania gotowości operacyjnej przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej,

d) potrzeb urzutowania zapasów w zakresie środków bojowych i technicznych środków materiałowych,

e) potrzeb uzupełnienia strat wynikających z działań bojowych i konieczności odtworzenia sprawności lub zdatności technicznej sprzętu wojskowego,

f) potrzeb odtworzenia sprawności technicznej sprzętu wojskowego wynikających z jego zużycia podczas bieżącej eksploatacji,

g) pożądanego lub przyjętego systemu eksploatacji sprzętu wojskowego z określeniem poziomu zabezpieczenia logistycznego oraz wymagań w tym zakresie względem krajowego potencjału przemysłowego,

h) wynikającego z lit. a-g pożądanego zakresu ulokowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej produkcji, serwisu, modernizacji, remontu, napraw sprzętu wojskowego lub jego newralgicznych elementów, zespołów oraz urządzeń stanowiących jego ukompletowanie (wymagania dla krajowego potencjału przemysłowego),

i) wskazanie zakresu, z punktu widzenia militarno-operacyjnego, koniecznego do uniezależnienia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej od wykonawców/podwykonawców zagranicznych.

2. Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego w terminie do 30 dni od dnia otrzymania zapotrzebowania na informację od zamawiającego:

1) przedstawia zamawiającemu informacje, o których mowa w ust. 1, albo

2) informuje zamawiającego, że w ocenie Sztabu Generalnego Wojska Polskiego sprzęt wojskowy nie ma wpływu na podstawowy interes bezpieczeństwa państwa w aspekcie utrzymania i osiągania pożądanego poziomu zdolności operacyjnych przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej.

3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego przedstawia szczegółowe uzasadnienie powodów uznania, że pozyskiwany sprzęt wojskowy nie ma wpływu na podstawowy interes bezpieczeństwa państwa w aspekcie utrzymania i osiągania pożądanego poziomu zdolności operacyjnych przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej.

4. W celu przedstawienia informacji, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 1, Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego może pozyskiwać niezbędne dane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, również od jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, które nie są mu podporządkowane.

5. Informacje i dane, o których mowa w ust. 1, przesyłane są do wiadomości Dyrektora Departamentu Polityki Zbrojeniowej.

§ 6.

1. W informacji, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 Dyrektor Departamentu Polityki Zbrojeniowej przedstawia:

1) analizę wpływu zadania na ustanawianie, utrzymanie lub rozwój zdolności przemysłowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zapewniających zachowanie bezpieczeństwa dostaw, uwzględniając w szczególności:

a) możliwości udziału krajowego potencjału przemysłowego w procesie modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i utrzymania zdolności operacyjnych,

b) wymogi związane z ustanowieniem lub utrzymaniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej potencjału przemysłowego (produkcyjnego lub serwisowego) wskazując w szczególności jego minimalny poziom z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa w stosunku do zadania,

c) możliwości zapewnienia przez przedsiębiorców ciągłości realizacji zadań w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny oraz zabezpieczenia ich wykonania w ramach programu mobilizacji gospodarki;

2) proponowane środki ochrony podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa w przedmiocie ustanawiania, rozwoju lub utrzymania zdolności przemysłowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gwarantujących zachowanie bezpieczeństwa dostaw, w szczególności poprzez wskazanie:

a) zdolności produkcyjnych, które powinny być ustanowione, rozwijane lub utrzymane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym określenie niezbędnego (minimalnego) poziomu/zakresu,

b) działań jakie powinny być podjęte przez Skarb Państwa względem przedsiębiorcy realizującego zadanie w celu ustanowienia, utrzymania lub rozwoju krajowego potencjału przemysłowego.

2. Dyrektor Departamentu Polityki Zbrojeniowej, w terminie do 30 dni od dnia otrzymania zapotrzebowania na informację od zamawiającego:

1) przedstawia zamawiającemu informacje, o których mowa w ust. 1, albo

2) informuje zamawiającego, że w ocenie Departamentu Polityki Zbrojeniowej zadanie nie ma wpływu na podstawowy interes bezpieczeństwa państwa w aspekcie ustanawiania, rozwoju lub utrzymania zdolności przemysłowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gwarantujących zachowanie bezpieczeństwa dostaw.

3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, Dyrektor Departamentu Polityki Zbrojeniowej przedstawia szczegółowe uzasadnienie powodów uznania, że pozyskiwany sprzęt wojskowy nie ma wpływu na podstawowy interes bezpieczeństwa państwa w aspekcie ustanowienia lub utrzymania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej potencjału przemysłowego (produkcyjnego lub serwisowego).

§ 7.

1. Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego może przedstawić informację, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 3, w terminie 30 dni od dnia otrzymania zapotrzebowania na informację od zamawiającego. Informacja ta zawiera dane czy wykonawca lub przedmiot zamówienia nie posiadają wiarygodności niezbędnej do wykluczenia zagrożenia dla obronności lub bezpieczeństwa państwa, także w inny sposób niż w drodze wydania decyzji o cofnięciu świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego, o której mowa w przepisach o ochronie informacji niejawnych.

2. Szef Służby Wywiadu Wojskowego może przedstawić, w zakresie swojej właściwości, opinie lub spostrzeżenia dotyczące przedmiotu oceny w terminie 30 dni od dnia otrzymania zapotrzebowania na informację od zamawiającego, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 4.

3. Opinie, spostrzeżenia lub informacje, o których mowa w ust. 1 i 2, przesyłane są do wiadomości Dyrektora Departamentu Polityki Zbrojeniowej.

§ 8.

Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, zgodnie ze swoją właściwością, może:

1) wydawać wytyczne w zakresie opracowywania wniosku,

2) przekazywać niezbędne informacje i wskazania dotyczące charakterystyki zadania, w tym dane określające wymagania techniczne dla sprzętu wojskowego z nim związanych, w stosunku do którego może zaistnieć konieczność dokonania oceny

- w stosunku do zamawiających, dla których jest organem planującym drugiego stopnia.

§ 9.

1. Opracowując wniosek zamawiający:

1) identyfikuje:

a) wykonawców posiadających w swojej ofercie sprzęt wojskowy niezbędny do ustanowienia, utrzymania lub rozwoju zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa państwa,

b) posiadane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zdolności techniczno-produkcyjne wykonawców na potrzeby planowanego do pozyskania sprzętu wojskowego,

c) posiadane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zdolności wykonawców do świadczenia usług serwisu, modernizacji, remontu, napraw oraz wsparcia eksploatacji sprzętu wojskowego, którego dotyczy przedmiot oceny,

d) posiadane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zdolności wykonawców do realizacji dostaw technicznych środków materiałowych;

2) przeprowadza analizę zebranych danych oraz zdolności krajowego potencjału przemysłowego, na potrzeby zamówienia mogącego zaspokoić podstawowy interes bezpieczeństwa państwa w aspekcie zapewnienia bezpieczeństwa dostaw sprzętu wojskowego niezbędnego do skutecznej realizacji zobowiązań Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa państwa.

2. Zamawiający ustala formę i układ informacji, o których mowa w § 5 i § 6.

3. Jeżeli ochrona podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa wymaga zastosowania środków zapewniających ochronę podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa w odniesieniu do więcej niż jednego przedmiotu zamówienia, sporządza się jeden wniosek dla tych przedmiotów, które są bezpośrednio ze sobą powiązane funkcjonalnie.

§ 10.

1. Zamawiający opracowuje wniosek, wskazując w nim docelową ilość sprzętu wojskowego, jaka jest przewidywana na potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

2. Wniosek zawiera uzasadnienie określające w szczególności:

1) wskazanie podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa, mając na uwadze obowiązek zapewnienia prawidłowego stosowania przepisu art. 346 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. poz. 864/2, z późn. zm.) oraz potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa dostaw sprzętu wojskowego, a także właściwego wykonywania usług związanych ze sprzętem wojskowym;

2) przesłankę przyczynowo-skutkową wiążącą przedmiot zamówienia z podstawowym interesem bezpieczeństwa państwa, w tym opis związku przedmiotu zamówienia z podstawowym interesem bezpieczeństwa państwa;

3) wyjaśnienie, że podjęte środki nie wpłyną negatywnie na warunki konkurencji na rynku wewnętrznym w odniesieniu do produktów, które nie są przeznaczone wyłącznie do celów wojskowych.

3. Wniosek przedstawiany jest Ministrowi Obrony Narodowej, za pośrednictwem Dyrektora Departamentu Polityki Zbrojeniowej, najpóźniej wraz z przesłaniem do zatwierdzenia przez Radę Modernizacji Technicznej wymagań sprzętowych, o których mowa w decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego.

4. W sytuacji gdy wymagania sprzętowe nie są definiowane, zamawiający zobowiązany jest przedstawić wniosek Ministrowi Obrony Narodowej, za pośrednictwem Dyrektora Departamentu Polityki Zbrojeniowej, z odpowiednim wyprzedzeniem, umożliwiającym przygotowanie i przeprowadzenie zamówienia zgodnie z terminem wynikającym z właściwego planu rzeczowego resortu obrony narodowej.

§ 11.

W przypadku identyfikacji przez zamawiającego braku przesłanek występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa w toku opracowywania wniosku, zamawiający odstępuje od jego opracowania, informując o tym Dyrektora Departamentu Polityki Zbrojeniowej.

§ 12.

1. Minister Obrony Narodowej dokonuje oceny, w ramach Rady Modernizacji Technicznej, poprzez akceptację wniosku albo brak akceptacji wniosku.

2. W uzasadnionych przypadkach Minister Obrony Narodowej może:

1) dokonać oceny bez wniosku, zlecając zamawiającemu przygotowanie niezbędnych informacji do dokonania oceny. Przepisy § 4-10 oraz § 12 ust. 1 stosuje się odpowiednio;

2) unieważnić dokonaną przez siebie ocenę, po rozpatrzeniu zasadności jej unieważnienia w ramach Rady Modernizacji Technicznej.

§ 13.

W oparciu o dokonaną przez Ministra Obrony Narodowej ocenę, zamawiający podejmuje decyzję o kwalifikacji przedmiotu zamówienia jako związanego z podstawowym interesem bezpieczeństwa państwa, jeżeli sprzęt wojskowy będący przedmiotem zamówienia mieści się w ilości wskazanej we wniosku.

§ 14.

1. Zamawiający może wystąpić do Ministra Obrony Narodowej o zmianę dokonanej oceny.

2. Wniosek o zmianę oceny zawiera w szczególności:

1) numer wniosku;

2) opis istotnych okoliczności w tym faktycznych lub prawnych, które uzasadniają potrzebę dokonania zmiany;

3) propozycję zmiany albo propozycję unieważnienia oceny w całości lub w części wraz z uzasadnieniem.

§ 15.

1. Przepisy § 12 ust. 2 pkt 2 i § 14 mają zastosowanie również w stosunku do ocen dokonanych przez Ministra Obrony Narodowej przed dniem wejścia w życie decyzji.

2. Sprawy, w stosunku do których nie dokonano oceny do dnia wejścia w życie niniejszej decyzji, wymagają przygotowania przez zamawiającego wniosku na zasadach wynikających z niniejszej decyzji.

3. Wykazy zadań planowanych do realizacji, o których mowa w § 3 ust. 2, w stosunku do których może zaistnieć konieczność dokonania oceny, sporządzane są po raz pierwszy w terminie 60 dni od dnia wejścia w życie decyzji.

§ 16.

Traci moc decyzja Nr 92/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 21 marca 2014 r. w sprawie szczegółowego trybu postępowania w zakresie kwalifikowania zamówień i oceny występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 101 i 271, z 2015 r. poz. 154 oraz z 2018 r. poz. 87).

§ 17.

Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Minister Obrony Narodowej: M. Błaszczak

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2022-02-03
  • Data wejścia w życie: 2022-02-03
  • Data obowiązywania: 2022-05-31

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA