REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2021 poz. 280
DECYZJA Nr 197/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 28 grudnia 2021 r.
zmieniająca decyzję w sprawie zapewnienia jakości sprzętu wojskowego i usług, których przedmiotem jest sprzęt wojskowy
Na podstawie art. 2 pkt 10 i 12 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 196) w związku z § 1 pkt 8 lit. e i pkt 11 lit. f oraz § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. poz. 426 oraz z 2014 r. poz. 933) ustala się, co następuje:
§ 1.
1) w § 2:
a) uchyla się pkt 3 i 5,
b) pkt 7 otrzymuje brzmienie:
"7) klauzula jakościowa - dokument zawierający wymagania dotyczące zapewnienia jakości SpW, wprowadzane do umowy zawieranej z wykonawcą lub umowy pomiędzy wykonawcą a podwykonawcą;",
c) pkt 10 otrzymuje brzmienie:
"10) podwykonawca - osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która pozostaje w stosunku prawnym z wykonawcą (zawarła umowę w formie pisemnej o charakterze odpłatnym, na mocy której zobowiązuje się wykonać część zamówienia); w odniesieniu do sojuszniczych publikacji AQAP, podwykonawcę należy rozumieć jako dostawcę zewnętrznego;",
d) pkt 16 otrzymuje brzmienie:
"16) rejonowe przedstawicielstwo wojskowe (RPW) - jednostka organizacyjna właściwa w zakresie nadzorowania jakości, podległa Ministrowi Obrony Narodowej, podporządkowana Szefowi Agencji Uzbrojenia;",
e) pkt 25 i 26 otrzymują brzmienie:
"25) użytkownik sprzętu wojskowego (użytkownik SpW) - jednostka wojskowa lub żołnierz (pracownik), wykorzystująca zgodnie z przeznaczeniem SpW, przydzielony na podstawie etatów, tabel należności lub przydzielony dodatkowo do realizacji zadań służbowych, odpowiedzialna za utrzymanie jego właściwego stanu technicznego;
26) wykonawca - osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która oferuje na rynku dostawę produktów lub świadczenie usług lub ubiega się o udzielenie zamówienia, złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia publicznego; w odniesieniu do sojuszniczych publikacji AQAP wykonawcę należy rozumieć jako dostawcę;";
2) § 3 otrzymuje brzmienie:
"§ 3. System zapewnienia jakości SpW w resorcie obrony narodowej tworzą uczestnicy systemu: Centrum, zamawiający, Agencja Uzbrojenia, instytucje eksperckie właściwe w zakresie sprzętu wykorzystywanego w resorcie obrony narodowej, organy logistyczne właściwe w zakresie sprzętu wykorzystywanego w resorcie obrony narodowej, użytkownik SpW lub odbiorca SpW oraz RPW wraz z występującymi między nimi powiązaniami organizacyjnymi i funkcjonalnymi.";
3) § 6-7 otrzymują brzmienie:
"§ 6. Dyrektor Centrum pełni funkcję koordynatora systemu zapewnienia jakości SpW w resorcie obrony narodowej oraz reprezentuje Centrum, jako polską instytucję narodową w NATO do spraw zapewnienia jakości w rozumieniu porozumienia standaryzacyjnego NATO STANAG 4107. Sprawuje on nadzór nad realizacją zadań przez poszczególnych uczestników systemu zapewnienia jakości, w zakresie ich obowiązków opisanych w decyzji.
§ 7. Proces nadzorowania jakości przez RPW odbywa się w obiektach uzgodnionych z wykonawcą lub podwykonawcą i ujętych w planie nadzorowania.";
4) § 9-11 otrzymują brzmienie:
"§ 9. Do obowiązków instytucji eksperckich właściwych w zakresie sprzętu wykorzystywanego w resorcie obrony narodowej oraz organów logistycznych właściwych w zakresie sprzętu wykorzystywanego w resorcie obrony narodowej, w systemie zapewnienia jakości SpW należy, w szczególności:
1) przeprowadzenie, na wniosek zamawiającego, identyfikacji, analizy i oceny ryzyka niespełnienia przez SpW wymagań jakościowych (między innymi na podstawie danych z eksploatacji) oraz opracowanie (zgodnie z załącznikiem nr 1 do procedury P-01, o której mowa w § 14 pkt 1) arkusza analizy ryzyka i przekazanie go zamawiającemu;
2) współpraca z pozostałymi uczestnikami systemu w zakresie identyfikacji, analizy i oceny ryzyka;
3) opiniowanie wniosków o zgodę na odstępstwo od określonych w umowie wymagań jakościowych, w przypadku wystąpienia o opinię przez zamawiającego.
§ 10. 1. Do obowiązków zamawiającego w systemie zapewnienia jakości SpW należy, w szczególności:
1) przeprowadzenie identyfikacji, analizy i oceny ryzyka niespełnienia przez SpW wymagań jakościowych oraz opracowanie arkusza analizy ryzyka (zgodnie z załącznikiem nr 1 do procedury P-01, o której mowa w § 14 pkt 1). W przypadku stwierdzenia potrzeby uzyskania arkusza analizy ryzyka od instytucji eksperckich właściwych w zakresie sprzętu wykorzystywanego w resorcie obrony narodowej lub organów logistycznych właściwych w zakresie sprzętu wykorzystywanego w resorcie obrony narodowej, występowanie z wnioskiem o jego opracowanie;
2) opracowywanie klauzuli jakościowej do umowy zawierającej wymagania dotyczące zapewnienia jakości pozyskiwanego SpW na podstawie wyników identyfikacji, analizy i oceny ryzyka, o których mowa w pkt 1;
3) współpraca z innymi uczestnikami systemu zapewnienia jakości SpW, w zakresie określania potencjalnych obszarów niespełnienia wymagań jakościowych umowy (obszarów ryzyka) oraz informacji dotyczących realizowanych umów przez wykonawców, w tym reklamacji;
4) występowanie do Dyrektora Centrum, przed wszczęciem postępowania, z wnioskiem o uzgodnienie zapisów klauzuli jakościowej do umowy z jednoczesnym przekazywaniem do Centrum arkusza analizy ryzyka. Stosuje się to odpowiednio do korekty klauzuli jakościowej, o ile będzie wymagana, z zastrzeżeniem ust. 2;
5) występowanie według potrzeb do Dyrektora Centrum z wnioskiem o uruchomienie procesu GQA, gdy umowa obejmuje działania realizowane przez zagranicznych wykonawców;
6) występowanie do Szefa Agencji Uzbrojenia z wnioskiem o wyznaczenie RPW do nadzorowania czynności przygotowawczych wykonawcy, z którym prowadzone są negocjacje przed podpisaniem umowy, z zastrzeżeniem ust. 2;
7) wprowadzanie klauzuli jakościowej w formie załącznika do dokumentów postępowania o udzielenie zamówienia oraz jej zapisów do umowy;
8) występowanie, nie później niż na 6 dni roboczych przed planowanym terminem podpisania umowy, z wnioskiem do Szefa Agencji Uzbrojenia o wyznaczenie RPW do realizacji procesu nadzorowania jakości. Wymieniony wniosek powinien zawierać arkusz analizy ryzyka oraz uzgodnioną klauzulę jakościową i określać lokalizację obiektów wykonawcy, w których będzie realizowany przedmiot umowy, o ile jest ona znana, z zastrzeżeniem ust. 2;
9) ustalanie z Szefem Agencji Uzbrojenia sposobu pokrycia kosztów zapewnienia jakości SpW, w przypadku prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia na dostawę SpW z państwa należącego do NATO, które nie implementowało porozumienia standaryzacyjnego STANAG 4107, państwa spoza NATO lub państwa, z którym nie podpisano MoU o wzajemnej bezkosztowej realizacji zapewnienia jakości, z zastrzeżeniem ust. 2;
10) przekazywanie do wyznaczonego RPW kopii podpisanej umowy, w terminie do 5 dni roboczych od dnia podpisania umowy;
11) przekazywanie do RPW stanowiska, w zakresie okoliczności uniemożliwiających prowadzenie procesu nadzorowania jakości, po otrzymaniu wystąpienia RPW o przekazanie takiego stanowiska, w terminie określonym we wniosku RPW;
12) udostępnianie, na wniosek Centrum lub RPW, danych niezbędnych do opracowania wniosku o GQA w państwie wykonawcy, w terminie umożliwiającym zakończenie procesu GQA i dostawę SpW zgodnie z wymaganiami umowy;
13) realizowanie procesu nadzorowania jakości bez udziału RPW, w przypadku podjęcia takiej decyzji;
14) podejmowanie decyzji o akceptacji lub odrzuceniu wniosków o zgodę na odstępstwo po uzyskaniu opinii instytucji eksperckiej właściwej w zakresie sprzętu wykorzystywanego w resorcie obrony narodowej lub organu logistycznego właściwego w zakresie sprzętu wykorzystywanego w resorcie obrony narodowej i RPW, jeżeli były wymagane, z zastrzeżeniem § 12 pkt 6.
2. W przypadku gdy zamawiającym jest Agencja Uzbrojenia nie stosuje się ust. 1 pkt 4, 6, 8 i 9.
§ 11. Do obowiązków Dyrektora Centrum w systemie zapewnienia jakości SpW należy, w szczególności:
1. w zakresie pełnienia funkcji koordynatora systemu zapewnienia jakości SpW w resorcie obrony narodowej:
1) inicjowanie, aktualizacja i uczestniczenie w opracowywaniu unormowań prawnych dotyczących systemu zapewnienia jakości SpW;
2) uzgadnianie klauzuli jakościowej (oraz jej korekt) w zakresie możliwości prowadzenia procesu nadzorowania jakości, możliwości uruchomienia procesu GQA oraz poprawności zastosowania publikacji AQAP adekwatnych do zidentyfikowanych zagrożeń;
3) organizowanie i prowadzenie szkoleń dotyczących zapewnienia jakości SpW dla uczestników systemu zapewnienia jakości;
4) nadzór nad realizacją obowiązków uczestników systemu zapewnienia jakości SpW, wynikających z decyzji;
5) udział w przeglądach realizacji procesów nadzorowania jakości lub GQA przez RPW;
6) organizowanie rocznej odprawy rozliczeniowo-koordynacyjnej z uczestnikami systemu zapewnienia jakości;
7) przedstawianie raz w roku (do końca I kwartału) osobie zajmującej kierownicze stanowisko w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwej do spraw modernizacji technicznej, sprawozdania z funkcjonowania systemu zapewnienia jakości SpW w resorcie obrony narodowej za poprzedni rok;
2. w zakresie pełnienia funkcji instytucji narodowej do spraw jakości w rozumieniu porozumienia standaryzacyjnego STANAG 4107:
1) organizowanie i koordynowanie realizacji procesu GQA zgodnie z porozumieniem standaryzacyjnym STANAG 4107 oraz publikacją AQAP 2070 lub wymaganiami MoU;
2) występowanie do Szefa Agencji Uzbrojenia, w ciągu 5 dni roboczych od otrzymania RGQA, z wnioskiem o wyznaczenie RPW, które będzie odpowiedzialne za realizację GQA na wniosek instytucji narodowej państwa zamawiającego;
3) inicjowanie oraz udział w pracach nad opracowaniem i wdrożeniem porozumień MoU dotyczących wzajemnej realizacji GQA;
4) uczestnictwo w pracach nieetatowych struktur NATO, takich jak grupy robocze będące w strukturze CNAD Allied Committee AC/327 do spraw zarządzania cyklem życia;
5) uczestnictwo w pracach grupy Q4 do spraw jakości funkcjonującej w ramach Grupy Wyszehradzkiej (V4);
6) uczestnictwo w pracach grupy roboczej oddziału Europa DCMA;
7) realizacja przedsięwzięć z obszaru zapewnienia jakości SpW w ramach międzynarodowej współpracy dwustronnej i wielostronnej;
8) organizowanie i prowadzenie szkoleń i warsztatów w zakresie realizacji procesu GQA oraz dokumentów NATO dotyczących jakości, trendów, wypracowanych stanowisk, dobrych praktyk;
9) prowadzenie bazy danych o realizowanych procesach GQA.";
5) w § 12:
a) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2) współpraca z zamawiającym (delegującym) i Centrum w zakresie procesu nadzorowania jakości lub GQA;",
b) pkt 4 otrzymuje brzmienie:
"4) niezwłoczne powiadamianie Szefa Agencji Uzbrojenia (w przypadku, gdy Agencja Uzbrojenia nie jest zamawiającym) oraz Dyrektora Centrum o wprowadzonych zmianach do umów z wykonawcami (podwykonawcami) zagranicznymi, dla których uruchomiony został GQA;",
c) pkt 9 otrzymuje brzmienie:
"9) prowadzenie i bieżąca aktualizacja bazy danych o realizowanych procesach nadzorowania jakości;";
6) w § 13 pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:
"1) nadzorowanie jakości usług dotyczących naprawy (serwisowania) SpW realizowanych w obiektach użytkownika SpW lub odbiorcy SpW oraz ocena jakości przedmiotów umów, które nie podlegają nadzorowaniu jakości przez RPW;
2) współpraca z innymi uczestnikami systemu zapewnienia jakości SpW w zakresie identyfikacji, analizy i oceny ryzyka, w szczególności w zakresie przekazywania danych z eksploatacji dla instytucji eksperckiej właściwej w zakresie sprzętu wykorzystywanego w resorcie obrony narodowej lub organu logistycznego właściwego w zakresie sprzętu wykorzystywanego w resorcie obrony narodowej;";
7) po § 13 dodaje się § 13a w brzmieniu:
"§ 13a. 1. Do obowiązków Szefa Agencji Uzbrojenia w systemie zapewnienia jakości SpW należy, w szczególności:
1) analiza i ocena wniosku zamawiającego o wyznaczenie RPW do realizacji zapewnienia jakości lub nadzorowania czynności przygotowawczych wykonawcy;
2) zatwierdzanie klauzul jakościowych dla zamówień realizowanych przez Agencję Uzbrojenia;
3) przekazanie zamawiającemu, w terminie do 5 dni roboczych od otrzymania wniosku, informacji dotyczącej podjętej decyzji o wyznaczeniu lub odmowie wyznaczenia RPW (kilku RPW, w tym wiodącego, wraz z zakresem jego odpowiedzialności), do realizacji procesu nadzorowania jakości, z zastrzeżeniem ust. 2;
4) wyznaczenie na wniosek Centrum, w ciągu 5 dni roboczych, RPW, które będzie odpowiedzialne za realizację GQA dla umów zawartych przez zamawiających z zagranicy z wykonawcami mającymi siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
5) wydanie RPW polecenia przeprowadzenia procesu nadzorowania jakości wraz z przekazaniem arkusza analizy ryzyka i klauzuli jakościowej;
6) harmonizacja działalności RPW w systemie zapewnienia jakości SpW;
7) organizowanie i prowadzenie przeglądów realizacji procesów nadzorowania jakości i GQA przez RPW;
8) organizowanie wyjazdów przedstawicieli wojskowych związanych z realizacją procesu nadzorowania jakości u wykonawców zagranicznych;
9) ustalanie z zamawiającym sposobu pokrycia kosztów zapewnienia jakości SpW, w przypadku prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia na dostawę SpW z państwa należącego do NATO, które nie implementowało porozumienia standaryzacyjnego STANAG 4107, państwa spoza NATO lub państwa, z którym nie podpisano MoU o wzajemnej bezkosztowej realizacji zapewnienia jakości, z zastrzeżeniem ust. 2;
10) przekazywanie, przed wszczęciem postępowania, do Dyrektora Centrum opracowanych klauzul jakościowych (oraz korekt) wraz z arkuszami analizy ryzyka;
11) monitorowanie procesów nadzorowania jakości dla umów zawieranych na podstawie centralnych i decentralnych planów rzeczowych.
2. W przypadku gdy zamawiającym jest Agencja Uzbrojenia nie stosuje się ust. 1 pkt 3 i 9.";
8) w załączniku Nr 1 "P-01 Procedura wykonawcza - zasady włączania wymagań zapewnienia jakości do umowy":
a) pkt 3.2.1-3.2.4. otrzymują brzmienie:
"3.2.1 W przypadku umów, których zapisy przewidują prowadzenie procesu nadzorowania jakości przez RPW, zamawiający nie później niż na 6 dni roboczych przed podpisaniem umowy, występuje z wnioskiem do Szefa Agencji Uzbrojenia o wyznaczenie RPW, do przeprowadzenia procesu nadzorowania jakości umowy, zawierającym arkusze analizy ryzyka oraz uzgodnioną klauzulę jakościową ze wskazaniem potencjalnego wykonawcy i miejsca wytwarzania SpW (o ile jest znane), numeru umowy lub postępowania o zamówienie publiczne (numeru sprawy) oraz przekazuje zapisy umowy (umowę) dotyczące zapewnienia jakości.
3.2.2. Szef Agencji Uzbrojenia podejmuje decyzję o wyznaczeniu lub odmowie wyznaczenia RPW w terminie 5 dni roboczych od dnia otrzymania wniosku od zamawiającego.
3.2.3. Szef Agencji Uzbrojenia może odmówić wyznaczenia RPW, w szczególności gdy:
1) brak jest uzgodnionej klauzuli jakościowej dotyczącej przedmiotu umowy;
2) wystąpienie przez zamawiającego o wyznaczenie RPW do nadzorowania jakości nastąpiło w terminie uniemożliwiającym prowadzenie przez RPW procesu nadzorowania jakości;
3) brak jest zidentyfikowanych obszarów ryzyka będących podstawą do prowadzenia procesu nadzorowania jakości przez RPW.
3.2.4. W przypadku odmowy wyznaczenia RPW, Szef Agencji Uzbrojenia przesyła pisemne uzasadnienie do zamawiającego.",
b) pkt 3.2.6. otrzymuje brzmienie:
"3.2.6. Po podpisaniu umowy z wykonawcą proces nadzorowania jakości realizuje RPW wskazane przez Szefa Agencji Uzbrojenia, zgodnie z P-02 Procedurą wykonawczą - Zasady realizacji procesu nadzorowania jakości lub GQA, zwaną dalej "procedurą P-02".",
c) pkt 3.2.8. otrzymuje brzmienie:
"3.2.8. Zamawiający może wystąpić z wnioskiem do Szefa Agencji Uzbrojenia o wyznaczenie RPW do nadzorowania czynności przygotowawczych realizowanych przez wykonawcę, z którym są prowadzone negocjacje przed podpisaniem z nim umowy. Wniosek taki musi zawierać:
1) informację, że potencjalny wykonawca realizuje czynności przygotowawcze na własne ryzyko i odpowiedzialność;
2) nazwę wykonawcy, przedmiot oraz ilość SpW objętego potencjalną umową;
3) zakres realizowanych czynności wykonawcy do monitorowania przez RPW.",
d) pkt 4.3.1. i 4.3.2. otrzymują brzmienie:
"4.3.1. Zamawiający na etapie formułowania klauzuli jakościowej może konsultować z Centrum oraz instytucją ekspercką właściwą w zakresie sprzętu wykorzystywanego w resorcie obrony narodowej lub organem logistycznym właściwym w zakresie sprzętu wykorzystywanego w resorcie obrony narodowej wymagające tego zapisy.
4.3.2. Dla SpW, o którym mowa w art. 50 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 742) zamawiający podejmuje decyzję, czy wymagane będzie prowadzenie procesu nadzorowania jakości przez RPW i jego zakres, uwzględniając wyłączenie z procesu nadzorowania jakości koncesji oraz certyfikatu wydawanego przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ABW) lub Służbę Kontrwywiadu Wojskowego (SKW).",
e) w pkt 4.4.1. ppkt 9 otrzymuje brzmienie:
"9) zamawiający:
a) podejmuje ostateczną decyzję w zakresie odstępstw od poszczególnych wymagań jakościowych, na wniosek wykonawcy zaopiniowany przez instytucję ekspercką właściwą w zakresie sprzętu wykorzystywanego w resorcie obrony narodowej lub organ logistyczny właściwy w zakresie sprzętu wykorzystywanego w resorcie obrony narodowej i RPW,
b) może upoważnić szefa RPW do akceptowania odstępstw sklasyfikowanych jako niewielkie2 poprzez umieszczenie stosownego upoważnienia w umowie, upoważnienie takie ma zastosowanie do odstępstw wynikających z zakresu nadzorowania wymagań jakościowych określonych w pkt 3 klauzuli jakościowej;",
f) w pkt 4.4.2. ppkt 4 i 5 otrzymują brzmienie:
"4) dokument, o którym mowa w ppkt 3, powinien zawierać w szczególności: datę i miejsce jego wystawienia, nazwę wykonawcy, adres siedziby wykonawcy, dane identyfikacyjne SpW (nazwę, nr typu oraz nr serii), oświadczenie wykonawcy, że SpW jest zgodny ze specyfikacją techniczną, pełną identyfikację specyfikacji technicznej i jej nazwę oraz podpis osoby upoważnionej przez wykonawcę;
5) w zakresie odstępstw od poszczególnych wymagań jakościowych, na wniosek wykonawcy zaopiniowany, według decyzji zamawiającego, przez instytucję ekspercką właściwą w zakresie sprzętu wykorzystywanego w resorcie obrony narodowej lub organ logistyczny właściwy w zakresie sprzętu wykorzystywanego w resorcie obrony narodowej, ostateczną decyzję podejmuje zamawiający.",
g) załącznik Nr 1 do "P-01 Procedury wykonawczej - zasady włączania wymagań zapewnienia jakości do umowy" otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszej decyzji;
9) w załączniku Nr 2 "P-02 Procedura wykonawcza - zasady realizacji procesu nadzorowania jakości lub GQA":
a) w pkt 3.1. ppkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) polecenie nadzorowania wydane przez Szefa Agencji Uzbrojenia wraz z dołączonym arkuszem analizy ryzyka i uzgodnioną klauzulą jakościową;",
b) w pkt 4.1.2. ppkt 7 otrzymuje brzmienie:
"7) wymagań dotyczących zwolnienia SpW z zakładu wykonawcy lub podwykonawcy, w tym wymaganych dokumentów potwierdzających zgodność SpW oraz oświadczeń podpisywanych przez przedstawiciela wojskowego lub GQAR;",
c) w pkt 4.1.3.:
- ppkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) podejmuje decyzję o rozpoczęciu procesu nadzorowania jakości lub, w uzasadnionych przypadkach, występuje o zmianę decyzji zawartej w poleceniu nadzorowania do Szefa Agencji Uzbrojenia;",
- ppkt 3 otrzymuje brzmienie:
"3) akceptuje, częściowo akceptuje lub odrzuca wniosek o GQA i przekazuje informację o podjętej decyzji do Szefa Agencji Uzbrojenia i Dyrektora Centrum.",
d) pkt 4.2.1. i 4.2.2. otrzymują brzmienie:
"4.2.1. W przypadku stwierdzenia uzasadnionych okoliczności uniemożliwiających prowadzenie procesu nadzorowania jakości, Szef RPW ma prawo do podjęcia decyzji o zawieszeniu procesu nadzorowania jakości na czas trwania tych okoliczności. W takim przypadku występuje z wnioskiem o zajęcie stanowiska do zamawiającego (określając termin uzyskania stanowiska) i informuje Szefa Agencji Uzbrojenia.
4.2.2. W przypadku braku stanowiska zamawiającego, o którym mowa w pkt 4.2.1., w określonym terminie lub gdy okoliczności w sposób trwały uniemożliwiają prowadzenie procesu nadzorowania jakości, Szef RPW podejmuje decyzję o odstąpieniu od realizacji procesu nadzorowania jakości przez RPW, informując Szefa Agencji Uzbrojenia i zamawiającego.",
e) pkt 4.3.1. otrzymuje brzmienie:
"4.3.1.Uwzględniając wyniki przeglądu umowy i zakres czynności przygotowawczych określonych przez zamawiającego (jeśli takie czynności występują), dokumenty z analizy ryzyka opracowane przez instytucję ekspercką właściwą w zakresie sprzętu wykorzystywanego w resorcie obrony narodowej lub organ logistyczny właściwy w zakresie sprzętu wykorzystywanego w resorcie obrony narodowej, zamawiającego lub delegującego proces nadzorowania jakości lub GQA oraz własne doświadczenie i wykonaną analizę ryzyka, przedstawiciel wojskowy lub GQAR opracowuje wstępnie plan nadzorowania lub plan GQA.",
f) w pkt 4.3.2. ppkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) obszary ryzyka zidentyfikowane przez instytucję ekspercką właściwą w zakresie sprzętu wykorzystywanego w resorcie obrony narodowej lub organ logistyczny właściwy w zakresie sprzętu wykorzystywanego w resorcie obrony narodowej, zamawiającego lub delegującego proces nadzorowania jakości lub GQA oraz w wyniku własnej analizy ryzyka z uwzględnieniem tych, które występują w łańcuchu dostaw, w których działania wykonawcy są niewystarczające w celu jego obniżenia do poziomu akceptowalnego;",
g) w pkt 4.5.2. ppkt 6 otrzymuje brzmienie:
"6) ocenę skuteczności prowadzonych przez wykonawcę działań korygujących, a w szczególnych przypadkach zawieszenie czynności realizowanych w procesie nadzorowania jakości oraz poinformowanie o tym fakcie zamawiającego oraz Szefa Agencji Uzbrojenia;",
h) w pkt 4.6.2. ppkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2) skuteczność podejmowanych przez wykonawcę działań korygujących;",
i) w pkt 4.6.4. ppkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) odrzucenie niezgodnego SZJ, procesu wykonawcy lub SpW i zaprzestanie dalszych działań do czasu określenia i usunięcia przez wykonawcę przyczyny niezgodności oraz poinformowanie o tym fakcie zamawiającego i Szefa Agencji Uzbrojenia, a w przypadku, gdy dotyczy to realizacji procesu GQA również Dyrektora Centrum;",
j) w pkt 5.4.2. ppkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2) zamawiającego oraz instytucję ekspercką właściwą w zakresie sprzętu wykorzystywanego w resorcie obrony narodowej lub organ logistyczny właściwy w zakresie sprzętu wykorzystywanego w resorcie obrony narodowej o statusie ryzyka na zakończenie procesu nadzorowania jakości odnosząc się do obszarów ryzyka zawartych w arkuszu analizy ryzyka dołączonym do polecenia nadzorowania w terminie 10 dni roboczych od dnia zakończenia procesu nadzorowania jakości, wykorzystując formularz arkusza analizy ryzyka zgodny z załącznikiem nr 1 do "P-01 Procedury wykonawczej - zasady włączania wymagań zapewnienia jakości do umowy";",
k) w załączniku Nr 6 do "P-02 Procedury wykonawczej - zasady realizacji procesu nadzorowania jakości lub GQA":
- w pkt 3 uchyla się ppkt 3,
- w pkt 4.2. ppkt 5 otrzymuje brzmienie:
"5) dokonanie oceny działań korygujących prowadzonych przez wykonawcę.",
- pkt 5.5.5.2 otrzymuje brzmienie:
"5.5.5. W przypadku odrzucenia SZJ wykonawcy należy powiadomić zamawiającego, Szefa Agencji Uzbrojenia a w przypadku, gdy dotyczy to realizacji procesu GQA również Dyrektora Centrum.".
§ 2.
2. Zachowują ważność czynności podjęte przez Dyrektora Wojskowego Centrum Normalizacji, Jakości i Kodyfikacji na podstawie przepisów dotychczasowych.
§ 3.
Minister Obrony Narodowej: z up. W. Skurkiewicz
2 Zgodnie z pkt 4.7.9.6 procedury P-02
Załącznik do decyzji Nr 197/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 28 grudnia 2021 r.
- Data ogłoszenia: 2021-12-29
- Data wejścia w życie: 2022-01-01
- Data obowiązywania: 2022-01-01
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA