REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2021 poz. 269

DECYZJA Nr 186/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ

z dnia 23 grudnia 2021 r.

w sprawie zasad wprowadzania sprzętu wojskowego do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz wycofywania sprzętu wojskowego

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 2 pkt 10 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 196) oraz § 1 pkt 8 lit. a-d oraz § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. poz. 426 oraz z 2014 r. poz. 933) ustala się, co następuje:

ROZDZIAŁ 1

Postanowienia ogólne

§ 1.

1. Decyzja określa tryb postępowania oraz zadania komórek i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, zwanych dalej „komórkami i jednostkami organizacyjnymi", a także uprawnienia i obowiązki osób funkcyjnych w zakresie:

1) wprowadzania sprzętu wojskowego do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych dalej „Siłami Zbrojnymi";

2) wydawania zezwoleń na czasową eksploatację sprzętu wojskowego;

3) organizacji i prowadzenia badań eksploatacyjno-wojskowych sprzętu wojskowego;

4) wycofywania sprzętu wojskowego z Sił Zbrojnych.

2. Czynności określone w ust. 1 realizowane są w fazie eksploatacyjnej i sankcjonowane wydawaniem w tej sprawie dokumentów, których opracowanie, uzgadnianie oraz podpisywanie przez uprawnioną osobę funkcyjną, określone jest w decyzji oraz procedurach, stanowiących załączniki do decyzji.

3. Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych (Szef IW sp SZ) kieruje i odpowiada za fazę eksploatacyjną, w tym opracowuje i wydaje dokumenty normujące zasady eksploatacji i gospodarowania sprzętem wojskowym, zwanym dalej „SpW", wszelkich jego części, komponentów lub podzespołów SpW oraz technicznych środków materiałowych do SpW w Siłach Zbrojnych, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

4. Szczegółowe zasady eksploatacji pozyskanego SpW określa właściwy organ logistyczny przy współudziale instytucji eksperckiej, mając na względzie przepisy dotyczące eksploatacji SpW, doktryny i dokumenty doktrynalne, normy eksploatacji, dokumentację techniczną SpW oraz rozkazy i wytyczne właściwych osób funkcyjnych oraz komórek i jednostek organizacyjnych.

5. Dostawa do wytypowanej komórki lub jednostki organizacyjnej pierwszego, seryjnego egzemplarza nowego SpW, sformalizowana podpisaniem protokołu przyjęcia-przekazania przez uprawnioną osobę funkcyjną, rozpoczyna jego fazę eksploatacyjną, którą kończy wydanie przez uprawnioną osobę funkcyjną dyspozycji całkowitego wycofania danego SpW z Sił Zbrojnych.

6. Faza wycofania SpW z Sił Zbrojnych rozpoczyna się z chwilą wydania dyspozycji przez właściwy organ wojskowy w sprawie całkowitego wycofania danego SpW z Sił Zbrojnych i obejmuje realizację harmonogramu wycofania SpW z Sił Zbrojnych, procesów wspierających jego wycofanie i kończy się likwidacją lub zagospodarowaniem na zasadach i w trybie określonym w odrębnych przepisach.

7. Postanowienia niniejszej decyzji odniesione do SpW, mają zastosowanie do sprzętu powszechnego użytku, zwanego dalej „SpPU", posiadającego obsadę etatową oraz do SpPU będącego urządzeniem radiowym lub SpPU, w skład którego wchodzi urządzenie radiowe.

§ 2.

Użyte w decyzji określenia oznaczają:

1) badania eksploatacyjno-wojskowe - przedsięwzięcia badawcze związane z testowaniem pozyskanego SpW dla Sił Zbrojnych, przeznaczone do precyzowania zasad szkolenia i operacyjnego wykorzystania SpW oraz weryfikacji norm eksploatacji, realizowane w warunkach użytkowania zbliżonych do przewidywanego wykorzystania bojowego danego rodzaju SpW;

2) centralne plany rzeczowe (CPR) - plany, o których mowa w decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych;

3) centralny katalog wydanej dokumentacji SpW - zbiór informacji o dokumentacji SpW, prowadzony i aktualizowany w Siłach Zbrojnych, na nośniku elektronicznym;

4) dokumentacja SpW - rozkaz, polecenie, zezwolenie, kartę katalogową oraz inne dokumenty, wydane w trybie niniejszej decyzji, które opisują SpW oraz jego zmiany w fazie eksploatacyjnej i wycofania;

5) dokumentacja techniczna (DT) - dokumentacja, o której mowa w decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego;

6) dostawa - dostawę w rozumieniu ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo Zamówień Publicznych (Dz. U. poz. 1129 i 1598);

7) eksploatacja SpW - zespół celowych działań organizacyjno-technicznych i ekonomicznych podejmowanych przez użytkowników wobec SpW oraz wzajemne relacje między nimi, realizowanych od dostawy do Sił Zbrojnych aż do jego wycofania;

8) faza eksploatacyjna - jedną z faz cyklu życia SpW, zawierającą etapy: wprowadzania SpW do Sił Zbrojnych, użytkowania, wsparcia i zabezpieczenia;

9) faza wycofania SpW z Sił Zbrojnych - jedną z faz cyklu życia SpW, zawierającą etapy: usuwania ze środowiska operacyjnego, likwidacji;

10) instytucja ekspercka, organ logistyczny - komórkę lub jednostkę organizacyjną resortu obrony narodowej, właściwą w zakresie danego rodzaju sprzętu na podstawie odrębnych przepisów;

11) indeks materiałowy - odpowiednio usystematyzowany zbiór numerów indeksowych stanowiących symbolizację cyfrowo-znakową nomenklatur sprzętu, umożliwiający jego jednoznaczną identyfikację;

12) kodyfikacja - działania obejmujące identyfikację, klasyfikację i przydzielanie numerów magazynowych NATO wyrobom obronnym (NSN - NATO Stock Number) w ramach Systemu kodyfikacyjnego NATO (NCS - NATO Codification System) oraz utrzymywanie zbioru danych kodyfikacyjnych i ich udostępnianie. NSN umożliwia jednoznaczną identyfikację wyrobu oraz jego producenta/dostawcy;

13) modernizacja - proces unowocześnienia SpW, o którym mowa w decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego, w wyniku którego powstaje nowy SpW;

14) modyfikacja - proces unowocześniania SpW, o którym mowa w decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego, w wyniku którego nie powstaje nowy SpW;

15) nowy SpW - SpW, który nie został dotychczas wprowadzony do Sił Zbrojnych, z wyłączeniem eksploatowanego SpW, który na mocy niniejszej decyzji nie podlega wprowadzeniu do Sił Zbrojnych;

16) praca rozwojowa - w odniesieniu do SpW, procesów, systemów lub usług zespół przedsięwzięć, o których mowa w decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego;

17) sprzęt powszechnego użytku (SpPU) - wyposażenie niebędące SpW, dla którego nie są określone specjalne wymagania wojskowe, powodujące konieczność zmian cech produktu;

18) sprzęt wojskowy (SpW) - wyposażenie specjalnie zaprojektowane lub zaadaptowane do potrzeb wojskowych i przeznaczone do użycia jako broń, amunicja lub materiały wojenne. Pod pojęciem sprzętu wojskowego, na potrzeby niniejszej decyzji, należy rozumieć również wszelkie jego części, komponenty, podzespoły oraz oprogramowanie (na potrzeby niniejszej decyzji rozumiane jako elementy poziomu struktury konstrukcyjnej SpW obejmujące: zespoły, podzespoły, części oraz oprogramowanie wbudowane w sprzęt tj. oprogramowanie stanowiące integralną część obsługiwanego sprzętu lub system operacyjny wraz ze specjalizowanym oprogramowaniem, zapewniające podstawowe procedury wykorzystania i obsługi SpW);

19) SpW złożony - SpW o wielopoziomowej konstrukcyjnej i funkcjonalnej konfiguracji, najczęściej o charakterze systemowym lub modułowym, gdzie poszczególne zespoły, podzespoły i jego oprogramowanie funkcjonują synergicznie w środowisku operacyjnym lub mogą funkcjonować samodzielnie poza przyjętą konfiguracją. Poszczególne części, komponenty, podzespoły i oprogramowanie SpW złożonego mogą pozostawać we właściwości różnych instytucji eksperckich;

20) środki bojowe (śb) - amunicję i jej zasadnicze elementy oraz materiały wybuchowe o przeznaczeniu wojskowym, w tym urządzenia zaelaborowane materiałem obojętnym, służące do celów szkoleniowych i treningowych. Pojęcie to obejmuje bomby i głowice bojowe, pociski rakietowe i rakietowe pociski balistyczne, amunicję artyleryjską, moździerzową, rakietową, przeciwlotniczą, czołgową i strzelecką, wszelkiego typu granaty, miny, torpedy i bomby głębinowe; ładunki minerskie, środki pirotechniczne, zasobniki, urządzenia uruchamiane nabojami i ładunkami miotającymi, urządzenia elektrowybuchowe, ukryte i improwizowane urządzenia wybuchowe oraz wszelkie podobne lub związane elementy albo ich komponenty mające charakter obojętny;

21) szef właściwej komórki Sztabu Generalnego Wojska Polskiego - szefa komórki organizacyjnej tworzącej Sztab Generalny Wojska Polskiego, któremu powierzono odpowiedzialność za zarządzanie systemem funkcjonalnym;

22) testy poznawcze SpW - przedsięwzięcia badawcze, o których mowa we właściwej decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego;

23) testy SpW - przedsięwzięcia sprawdzające, o których mowa we właściwej decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego;

24) urządzenie radiowe - urządzenie elektroniczne, które celowo emituje lub odbiera fale radiowe na potrzeby radiokomunikacji lub radiolokacji;

25) użytkowanie SpW - planowe wykorzystanie SpW, w celu wykonania określonych zadań i wykorzystania jego funkcji użytkowych zgodnie z jego przeznaczeniem i właściwościami funkcjonalnymi;

26) użytkownik SpW - jednostkę organizacyjną resortu obrony narodowej (w tym żołnierza lub pracownika) wykorzystującą zgodnie z przeznaczeniem SpW, przydzielony na podstawie etatów, tabel należności lub przydzielony dodatkowo do realizacji zadań służbowych, odpowiedzialną za utrzymanie właściwego stanu technicznego SpW;

27) wprowadzenie SpW do Sił Zbrojnych - dyspozycję właściwego organu wojskowego w sprawie rozpoczęcia eksploatacji danego SpW w Siłach Zbrojnych;

28) wycofanie SpW z Sił Zbrojnych - dyspozycję właściwego organu wojskowego w sprawie całkowitego wycofania danego SpW z Sił Zbrojnych;

29) zakup z dostosowaniem - procedurę pozyskania SpW, o której mowa we właściwej decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego.

§ 3.

Decyzji nie stosuje się do:

1) przedmiotów umundurowania i wyekwipowania, za wyjątkiem sprzętu służby mundurowej, określonego w przepisach o gospodarce mundurowej wojska;

2) środków zaopatrzenia żywnościowego, za wyjątkiem sprzętu służby żywnościowej, określonego w przepisach o działalności służby żywnościowej;

3) produktów leczniczych w rozumieniu ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1977 i 2120) oraz wyrobów medycznych ogólnie dostępnych w rozumieniu ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1565) za wyjątkiem produktów leczniczych i wyrobów medycznych zaprojektowanych lub zaadaptowanych do celów wojskowych.

4) systemów informatycznych wspomagających zarządzanie i kierowanie resortem obrony narodowej.

§ 4.

1. Uczestnikami procedur opisanych w decyzji są:

1) Minister Obrony Narodowej;

2) Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego (Szef SG WP);

3) Szefowie właściwych komórek Sztabu Generalnego Wojska Polskiego (Sztabu Generalnego WP), którym powierzono odpowiedzialność za zarządzanie systemami funkcjonalnymi;

4) Szef Zarządu Organizacji i Uzupełnień - P1;

5) Szef Zarządu Logistyki - P4;

6) Szef Zarządu Planowania i Programowania Rozwoju SZ - P5;

7) Szef Zarządu Planowania Rzeczowego - P8;

8) Szef Agencji Uzbrojenia;

9) Dowódca Komponentu Wojsk Specjalnych;

10) Szef IWsp SZ ;

11) instytucje eksperckie;

12) organy logistyczne;

13) Dyrektor Narodowego Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni - Dowódca Komponentu Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni;

14) Dyrektor Wojskowego Biura Zarządzania Częstotliwościami;

15) Dyrektor Wojskowego Centrum Metrologii;

16) Dyrektor Wojskowego Centrum Normalizacji, Jakości i Kodyfikacji;

17) Szef Wojskowego Dozoru Technicznego;

18) Szef Wojskowej Inspekcji Gospodarki Energetycznej;

19) użytkownicy SpW.

2. Zadania uczestników, o których mowa w ust. 1, oraz tryb i sposób realizacji zadań wynikają z treści niniejszej decyzji oraz z właściwości uczestników i zadań określonych w odrębnych przepisach.

3. Instytucja ekspercka, we współpracy z właściwym organem logistycznym i szefem właściwej komórki Sztabu Generalnego WP koordynuje działania związane z opracowaniem i aktualizacją dokumentacji SpW, wydawanej w trybie niniejszej decyzji.

4. W opracowaniu dokumentacji SpW oraz jej uzgadnianiu, należy zapewnić udział właściwych osób funkcyjnych oraz komórek i jednostek organizacyjnych, wskazanych jako uczestnicy procedur, według zasad określonych w decyzji.

5. Instytucja ekspercka przedstawia drogą służbową do podpisania uprawnionej osobie funkcyjnej uzgodnioną dokumentację SpW:

1) w terminie do 6 miesięcy dla procedur:

a) wprowadzenia SpW do Sił Zbrojnych, od podpisania protokołu przyjęcia-przekazania SpW lub zakończenia badań eksploatacyjno-wojskowych,

b) wycofania SpW z Sił Zbrojnych, od daty zaakceptowania przez Ministra Obrony Narodowej lub osobę przez niego upoważnioną wniosku o wycofanie SpW;

2) w terminie do 3 miesięcy w przypadku:

a) wnioskowania o zezwolenie na czasową eksploatację SpW, od podpisania protokołu przyjęcia-przekazania SpW,

b) wnioskowania o wycofanie SpW z Sił Zbrojnych, od daty podpisania protokołu oceny przydatności SpW dla Sił Zbrojnych,

c) aktualizacji dokumentacji SpW, od daty podpisania protokołu przyjęcia-przekazania po zakończonym procesie modyfikacji pierwszego egzemplarza SpW, lub innych zmian dotyczących SpW - niewynikających z procesu modyfikacji, lecz powodujących konieczność dokonania zmian w wydanym wcześniej rozkazie (poleceniu) lub ich załącznikach,

d) opracowania lub aktualizacji dokumentacji SpW, od daty wydania decyzji w sprawie przekazania zadań do innej instytucji eksperckiej;

3) nie później, niż data obowiązywania wydanego zezwolenia na czasową eksploatację SpW, dla procedury wydania rozkazu (polecenia) w sprawie jego wprowadzenia do Sił Zbrojnych, za wyjątkiem zezwolenia wydanego na czas badań eksploatacyjno-wojskowych, dla którego termin wprowadzenia SpW określono w pkt 1;

4) w innym terminie, jeżeli wynika to z obiektywnych przesłanek nieleżących po stronie instytucji eksperckiej, dla procedury wydania rozkazu (polecenia) w sprawie wprowadzenia SpW do Sił Zbrojnych.

6. Uzgodniona dokumentacja SpW posiadającego obsadę etatową, przedstawiana jest uprawnionej osobie funkcyjnej do podpisania, za pośrednictwem szefa właściwej komórki Sztabu Generalnego WP.

7. Osoby funkcyjne oraz komórki i jednostki organizacyjne wskazane do wykonania czynności określonych w decyzji i załączonych procedurach, wykonują je z należytą starannością i bez zbędnej zwłoki.

ROZDZIAŁ 2

Wprowadzanie sprzętu wojskowego do Sił Zbrojnych

§ 5.

1. Wprowadzanie SpW do Sił Zbrojnych jest etapem fazy eksploatacyjnej, w ramach którego tworzone są warunki do wprowadzenia nowego SpW do środowiska operacyjnego, zakończone wydaniem przez określoną w § 8 ust. 1 uprawnioną osobę funkcyjną, dyspozycji, która pozwala na rozpoczęcie jego eksploatacji.

2. SpW podlega wprowadzeniu, po pozyskaniu go dla Sił Zbrojnych w wyniku:

1) pozytywnie zakończonej pracy rozwojowej lub jej części (po przeprowadzeniu badań kwalifikacyjnych) i zatwierdzeniu orzeczenia o jej zakończeniu przez szefa (dyrektora) właściwej jednostki organizacyjnej resortu obrony narodowej, na podstawie odrębnych przepisów, albo

2) zrealizowanej dostawy nowego SpW, zgodnie z CPR, w tym zakupu nowego SpW z dostosowaniem, albo

3) dostaw nowego SpW finansowanego ze środków pomocowych w ramach programu Foreign Military Financing (FMF), albo

4) modernizacji SpW, wprowadzonego wcześniej do Sił Zbrojnych, albo

5) wytworzenia SpW przez Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni - Dowództwo Komponentu Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni (NCBC), albo

6) innej formy wejścia w posiadanie przez Siły Zbrojne.

3. Bez względu na sposób lub tryb pozyskania SpW dla Sił Zbrojnych, procedurę jego wprowadzenia należy realizować po:

1) uzyskaniu pozytywnych wyników testów SpW, jeżeli były prowadzone;

2) uzyskaniu pozytywnych wyników oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa, jeżeli były wymagane;

3) uzyskaniu pozytywnych wyników weryfikacji po przeprowadzeniu procesu nadzorowania jakości zgodnie z klauzulą jakościową do umowy, jeżeli były wymagane;

4) odbiorze SpW przez użytkownika.

4. Informacje o spełnieniu warunków określonych w ust. 3 umieszczane są w dokumentacji SpW.

§ 6.

1. Nie wymaga wprowadzenia do Sił Zbrojnych:

1) SpW, na czas poddawania go testom poznawczym lub prototypy poprzedzające pozyskanie SpW z produkcji seryjnej, poddane odpowiednim badaniom i testom;

2) SpPU nieposiadający obsady etatowej;

3) SpW będący w eksploatacji, pozyskany przed dniem 1 stycznia 1980 r., dla którego nie przeprowadzono procedury jego wprowadzenia do Sił Zbrojnych;

4) SpW, dla którego instytucją ekspercką jest Dowództwo Komponentu Wojsk Specjalnych (DKWS), użytkowany wyłącznie w jednostkach Wojsk Specjalnych i został dla nich pozyskany przed dniem wejścia w życie niniejszej decyzji;

5) SpPU będący urządzeniem radiowym oraz SpPU w skład którego wchodzi urządzenie radiowe, dla którego nie jest wymagane uzyskanie pozwolenia radiowego na jego użytkowanie, o którym mowa w art. 144 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2021 r. poz. 576).

2. Dla SpW wymienionego w ust. 1 pkt 3 i 4, dla którego nie jest wymagane wprowadzenie rozkazem (poleceniem), właściwa instytucja ekspercka opracowuje kartę katalogową SpW, dla którego dokument ten jest wymagany z istotnych przyczyn operacyjnych, organizacyjnych, etatowych lub logistycznych, w tym także planowanej dostawy SpW w oparciu o dane z aktualnej karty katalogowej.

§ 7.

Wyłączenia z obowiązku wprowadzania SpW wymienionego w § 6 ust. 1 pkt 3 i 4, nie mają zastosowania w przypadkach:

1) modernizacji lub modyfikacji niewprowadzonego SpW;

2) użytkowania niewprowadzonego SpW, dla którego instytucją ekspercką jest DKWS, przez jednostki innych rodzajów wojsk niż Wojska Specjalne.

§ 8.

1. Uprawnionymi osobami funkcyjnymi, które wprowadzają SpW do Sił Zbrojnych, są:

1) Szef SG WP - w przypadku, gdy SpW posiada obsadę etatową;

2) Szef IWsp SZ - w zakresie pozostałego SpW, za wyjątkiem SpW, dla którego instytucją ekspercką jest DKWS;

3) Dowódca Komponentu Wojsk Specjalnych - w zakresie SpW nieposiadającego obsady etatowej, dla którego DKWS jest instytucją ekspercką.

2. Wprowadzenia SpW do Sił Zbrojnych dokonują uprawnione osoby funkcyjne:

1) Szef SG WP - rozkazem;

2) Szef IWsp SZ - poleceniem;

3) Dowódca Komponentu Wojsk Specjalnych - poleceniem.

§ 9.

1. Dla zespołów lub podzespołów wprowadzanego SpW, dla których w procesie eksploatacji przewidziano zastosowanie jako SpW samodzielny pod względem operacyjnym i funkcjonalnym, należy stosować zasadę odrębnego ich opisania dokumentacją SpW i można przeprowadzić odrębną procedurę wprowadzenia ich do Sił Zbrojnych. Zasada dotyczy także śb wchodzących w skład sprzętowej jednostki ognia wprowadzanego SpW. Wszystkie zespoły, podzespoły i części SpW oraz jego oprogramowanie, podlegające definicji SpW, po wydaniu rozkazu (polecenia) w sprawie jego wprowadzenia do Sił Zbrojnych, należy uznać za wprowadzone.

2. SpW może być eksploatowany dopiero po wejściu w życie rozkazu (polecenia) w sprawie jego wprowadzenia do Sił Zbrojnych, z uwzględnieniem § 6 ust. 1 oraz § 10.

3. Zasady przygotowania i opracowania dokumentacji SpW w sprawie jego wprowadzenia do Sił Zbrojnych określa załącznik Nr 1 do decyzji „Procedura wprowadzenia sprzętu wojskowego do Sił Zbrojnych", zwana dalej „procedurą wprowadzenia".

4. Dopuszcza się odstąpienie od załączania do rozkazu (polecenia) wymaganych dokumentów, zgodnie z pkt 8 procedury wprowadzenia, przy opracowywaniu niżej wymienionej dokumentacji wprowadzającej SpW:

1) dla SpW będącego w eksploatacji przed dniem 31 grudnia 2005 r., ale niewprowadzonego do Sił Zbrojnych dokumentacją SpW, o której mowa w § 5 ust. 1;

2) dla SpW będącego w eksploatacji przed dniem wejścia w życie niniejszej decyzji, dla którego instytucją ekspercką jest DKWS, a użytkownikiem są także inne rodzaje wojsk, niż Wojska Specjalne.

5. W odniesieniu do SpW, o którym mowa w ust. 4, dopuszcza się jego eksploatację do czasu wydania rozkazu lub polecenia w sprawie wprowadzenia SpW do Sił Zbrojnych.

6. W uzasadnionych przypadkach, w szczególności wynikających z konieczności zmian nazwy SpW, numeru indeksowego lub innych istotnych zmian w opisie wprowadzonego SpW, niebędących efektem jego modernizacji:

1) wprowadza się zmiany w rozkazach (poleceniach), o których mowa w § 8 ust. 2, oraz w miarę potrzeby w dokumentach do nich załączonych;

2) zmian dokonuje się rozkazem lub poleceniem zmieniającym, opracowanym według wzoru stanowiącego załącznik Nr 6 lub 7 do decyzji, oraz wypełnia zgodnie z załączoną do wzoru instrukcją. Dokument zmieniający podpisuje uprawniona osoba funkcyjna (lub jej następca prawny), która wcześniej podpisała dokument wprowadzający;

3) przy opracowywaniu i uzgadnianiu rozkazów (poleceń) zmieniających stosuje się odpowiednio postanowienia § 4 decyzji oraz realizuje czynności procedury wprowadzenia.

7. W przypadku podjęcia decyzji o przekazaniu zadań instytucji eksperckiej, dotyczących grupy lub typu SpW, przekazaniu podlegają także poświadczone kopie dokumentacji SpW. Do uzupełnienia brakującej dokumentacji zobowiązana jest instytucja ekspercka przekazująca.

ROZDZIAŁ 3

Zezwolenie na czasową eksploatację SpW

§ 10.

1. W uzasadnionych przypadkach, w szczególności wynikających z pilnej konieczności realizacji zadań przez jednostki wojskowe z użyciem nowego SpW, w tym potrzeby wykorzystania jego okresu gwarancyjnego, na wniosek instytucji eksperckiej złożony drogą służbową, dopuszcza się czasową eksploatację SpW, bez wprowadzenia go do Sił Zbrojnych.

2. Dopuszczenie do czasowej eksploatacji SpW może mieć miejsce tylko w przypadku, gdy nowy SpW spełnia wymóg określony w § 5 ust. 3, a w przypadku śb, uzyska także certyfikat klasyfikacyjny oraz kartę oceny materiału wybuchowego pod względem bezpieczeństwa. Wymienione dokumenty przesyła się w postaci elektronicznej, wraz z projektem zezwolenia na czasową eksploatację SpW.

3. Projekt wniosku o zezwolenie na czasową eksploatację przygotowuje instytucja ekspercka, zgodnie z załącznikiem Nr 2 do decyzji oraz wypełnia zgodnie z instrukcją, określając termin czasowej eksploatacji sprzętu nie dłuższy, niż niezbędny na skompletowanie i przedstawienie do podpisu dokumentacji wprowadzającej SpW do Sił Zbrojnych. Maksymalnie może on wynosić 12 miesięcy za wyjątkiem przypadków, o których mowa w § 11 ust. 2 decyzji.

4. W niżej wymienionych przypadkach, przed złożeniem wniosku o zezwolenia na czasową eksploatację, instytucja ekspercka uzgadnia wniosek z:

1) innymi instytucjami eksperckimi zespołów/podzespołów/części oraz jego oprogramowania - w przypadku SpW złożonego;

2) Wojskowym Biurem Zarządzania Częstotliwościami (WBZC) - w przypadku występowania urządzeń radiowych lub zestawów, w których takie urządzenia występują;

3) Wojskową Inspekcją Gospodarki Energetycznej (WIGE) - w przypadku urządzeń/zespołów energetycznych, przy których eksploatacji wymagane jest posiadanie kwalifikacji potwierdzonych świadectwem kwalifikacyjnym;

4) szefem właściwej komórki Sztabu Generalnego WP - we wszystkich przypadkach występowania z wnioskiem.

5. Uzgodniony wniosek załączany jest do projektu zezwolenia na czasową eksploatację SpW.

§ 11.

1. Uprawnionymi osobami funkcyjnymi do wydawania zezwoleń na czasową eksploatację SpW są:

1) Dowódca Komponentu Wojsk Specjalnych - dla SpW, dla którego DKWS jest instytucją ekspercką;

2) Szef IWsp SZ - dla pozostałego SpW.

2. Łączny okres czasowej eksploatacji SpW, proponowany w składanym wniosku, nie może być dłuższy niż 12 miesięcy, za wyjątkiem eksploatacji:

1) SpW użyczonego na podstawie umowy międzynarodowej, dla którego nie może on przekraczać okresu obowiązywania porozumienia wykonawczego do takiej umowy;

2) SpW przygotowanego wyłącznie na potrzeby misji poza granicami kraju, dla którego nie może on przekroczyć czasu trwania tej misji;

3) prototypów SpW wykorzystywanych dla potrzeb Sił Zbrojnych, w szczególności w celach szkoleniowych i badawczych;

4) SpW poddanego badaniom eksploatacyjno-wojskowym na czas ich prowadzenia.

3. Termin ważności zezwolenia na czasową eksploatację, należy określać datą rozpoczęcia i zakończenia zadania, także dla przypadków eksploatacji SpW wymienionych w ust. 2, podając np. daty obowiązywania umowy, trwania misji poza granicami kraju lub prowadzenia badań. Informację o dokumencie określającym czas trwania zadania umieszcza się w uzasadnieniu do wniosku o zezwolenie, według wzoru ustalonego w instrukcji jego wypełniania.

4. Projekt zezwolenia na czasową eksploatację SpW, przygotowany zgodnie z załącznikiem Nr 3 do decyzji, instytucja ekspercka przesyła wraz z uzgodnionym wnioskiem oraz innymi dokumentami, o których mowa w § 10 ust. 2, do podpisu uprawnionej osobie funkcyjnej.

5. Procedurę wnioskowania oraz wydanie zezwolenia realizować z zachowaniem postanowień § 4 ust. 5.

6. Przedłużenie okresu czasowej eksploatacji dla SpW, dla którego uprawniona osoba funkcyjna wydała zezwolenie, jest możliwe jedynie z uwzględnieniem ust. 2 i odbywa się w trybie wnioskowania, o którym mowa w § 10 ust. 1.

7. Zezwolenie na czasową eksploatację SpW jest podstawą do podejmowania wszelkich działań z SpW, zgodnie z celem jego użycia określonym przez instytucję ekspercką, a także przygotowania dokumentacji SpW do jego wprowadzenia do Sił Zbrojnych, gdy dokumentacja taka jest wymagana.

ROZDZIAŁ 4

Badania eksploatacyjno-wojskowe sprzętu wojskowego

§ 12.

1. Celem badań eksploatacyjno-wojskowych SpW jest:

1) opracowanie zaleceń dotyczących bojowego wykorzystania SpW;

2) zweryfikowanie norm eksploatacyjnych i materiałowych SpW, ustalonych przez producenta oraz ocena dokumentacji użytkowania i zabezpieczenia;

3) dookreślenie warunków do właściwej eksploatacji SpW, w tym:

a) przystosowanie istniejącej bazy obsługowo-naprawczej i metrologicznej do wymagań wprowadzanego SpW,

b) dostosowanie programów szkolenia obsady etatowej i personelu technicznego,

c) weryfikacja wyspecyfikowanych przez producenta materiałów eksploatacyjnych oraz części zamiennych gwarantujących ciągłość użytkowania, obsługiwania oraz napraw SpW,

d) ustalenie wymaganych warunków przechowywania SpW,

e) ustalenie czasookresów weryfikacji kosztów eksploatacji SpW;

4) dookreślenie potrzeb dotyczących przygotowania bazy szkoleniowej;

5) dookreślenie innych potrzeb, zapewniających racjonalne wykorzystanie SpW w Siłach Zbrojnych, w tym szczególnie:

a) ewentualnych deficytów w systemie nadrzędnym (np. systemie funkcjonalnym rozpoznania, systemie komponentu rodzaju sił zbrojnych) zakłócających racjonalne użycie SpW,

b) potrzeb w zakresie zmian organizacyjno-etatowych,

c) potrzeb w zakresie doposażenia zwiększającego funkcjonalność SpW.

2. Badaniom eksploatacyjno-wojskowym może podlegać SpW, bez względu na sposób jego pozyskania dla Sił Zbrojnych, wprowadzony rozkazem, poleceniem lub posiadający zezwolenie na czasową eksploatację.

3. Złożony SpW powinien być poddany bezwzględnie badaniom eksploatacyjno-wojskowym, w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych przewidywanych dla tego rodzaju sprzętu. O potrzebie i zakresie prowadzenia badań eksploatacyjno-wojskowych pozostałego SpW decyduje właściwa instytucja ekspercka, w uzgodnieniu z organem logistycznym.

4. Warunkiem przeprowadzenia badań eksploatacyjno-wojskowych SpW, który podlegał wcześniej badaniom zdawczo-odbiorczym/testom prototypu poprzedzającego pozyskanie SpW z produkcji seryjnej, partii próbnej lub testom SpW jest odpowiednio:

1) uzyskanie pozytywnych wyników badań zdawczo-odbiorczych/testów prototypu poprzedzającego pozyskanie SpW z produkcji seryjnej, pierwszej partii produkcyjnej (partii próbnej) wyrobów wyprodukowanych zgodnie z DT, albo

2) wydanie orzeczenia o pozytywnych wynikach badań/testów SpW, albo

3) uzyskanie pozytywnych wyników badań państwowych (kwalifikacyjnych) w odniesieniu do SpW (prototypów) opracowanych w ramach pracy rozwojowej.

5. Zasady prowadzenia oraz dokumentowania badań eksploatacyjno-wojskowych SpW określa załącznik Nr 4 do decyzji „Procedura badań eksploatacyjno-wojskowych".

§ 13.

W przypadku odstąpienia od przeprowadzenia badań eksploatacyjno-wojskowych instytucja ekspercka, w uzgodnieniu z organem logistycznym, określa i ujmuje w harmonogramie wymienionym w pkt 16 procedury wprowadzenia, przedsięwzięcia wdrożeniowe zapewniające:

1) warunki do właściwej eksploatacji SpW, w tym:

a) przystosowanie istniejącej bazy obsługowo-naprawczej i metrologicznej do wymagań wprowadzanego SpW,

b) dostosowanie programów szkolenia obsady etatowej i personelu technicznego,

c) możliwość wykorzystania wyspecyfikowanych przez producenta materiałów eksploatacyjnych oraz części zamiennych, gwarantujących ciągłość użytkowania, obsługiwania oraz napraw,

d) wymagane warunki przechowywania;

2) przygotowanie bazy szkoleniowej;

3) opracowanie zaleceń dotyczących bojowego wykorzystania SpW;

4) inne przedsięwzięcia, zapewniające zgodne z przeznaczeniem wykorzystanie SpW.

ROZDZIAŁ 5

Wycofywanie sprzętu wojskowego z Sił Zbrojnych

§ 14.

Znajdujący się w Siłach Zbrojnych SpW podlega wycofaniu z eksploatacji, ze względu na co najmniej jeden z poniższych warunków:

1) wykonanie normy docelowej eksploatacji, lub

2) stan techniczny, świadczący o znikomej przydatności lub wpływający negatywnie na bezpieczeństwo eksploatacji, o stopniu zużycia fizycznego, uniemożliwiającym dalsze użytkowanie, w szczególności gdy naprawa jest nieopłacalna lub niemożliwa, lub

3) obniżona wartość bojowa (szkoleniowa) oraz przestarzała konstrukcja, gdy parametry bojowe, techniczne i eksploatacyjne nie spełniają wymagań Sił Zbrojnych, w szczególności, gdy modernizacja lub modyfikacja jest nieopłacalna lub niemożliwa, lub

4) niekompatybilność, gdy przystosowanie do współpracy ze sprzętem użytkowanym w Siłach Zbrojnych, byłoby nieuzasadnione technicznie i ekonomicznie, lub

5) wyrażenie lub zidentyfikowanie zainteresowania sił zbrojnych państw trzecich, SpW pozostającym w zasobach Sił Zbrojnych i niewykorzystywanym do realizacji ich zadań, lub

6) zmiany organizacyjno-etatowe w Siłach Zbrojnych, skutkujące brakiem perspektyw jego dalszej eksploatacji.

§ 15.

Zagospodarowanie SpW nieodpowiadającego wymaganiom wojska odbywa się na zasadach i w trybie określonym w odrębnych przepisach.

§ 16.

1. Przygotowanie do podpisania dokumentacji całkowicie wycofującej SpW z Sił Zbrojnych, następuje po akceptacji przez Ministra Obrony Narodowej lub osobę przez niego upoważnioną wniosku o wycofanie SpW z Sił Zbrojnych, z którym występuje instytucja ekspercka.

2. W uzasadnionych przypadkach, przed opracowaniem wniosku o którym mowa w ust. 1, instytucja ekspercka w porozumieniu z właściwymi komórkami i jednostkami organizacyjnymi, może powołać komisję do oceny przydatności SpW dla Sił Zbrojnych.

3. Komisji, o której mowa w ust. 2, przewodniczy przedstawiciel instytucji eksperckiej. W skład komisji wchodzą przedstawiciele właściwej instytucji eksperckiej oraz innych instytucji eksperckich SpW złożonego, organu logistycznego, Agencji Uzbrojenia (AU) i innych właściwych komórek i jednostek organizacyjnych.

§ 17.

Wycofanie pojedynczych egzemplarzy SpW niebędącego SpPU z Sił Zbrojnych, następuje po zatwierdzeniu przez instytucję ekspercką wniosków właściwego organu logistycznego, określonych odrębnymi przepisami, z uwzględnieniem warunków określonych w § 14.

§ 18.

1. Osobami funkcyjnymi, uprawnionymi do wycofania danego SpW z Sił Zbrojnych, są:

1) Szef SG WP - w przypadku, gdy wycofywany SpW posiada obsadę etatową;

2) Szef IWsp SZ - w zakresie pozostałego SpW, za wyjątkiem SpW dla którego instytucją ekspercką jest DKWS;

3) Dowódca Komponentu Wojsk Specjalnych - w zakresie SpW nieposiadającego obsady etatowej, dla którego DKWS jest instytucją ekspercką.

2. Wycofania SpW z Sił Zbrojnych uprawnione osoby funkcyjne dokonują:

1) Szef SG WP - rozkazem;

2) Szef IWsp SZ - poleceniem;

3) Dowódca Komponentu Wojsk Specjalnych - poleceniem.

§ 19.

Zasady przygotowania wniosku o wycofanie SpW oraz opracowania dokumentacji SpW w sprawie jego wycofania z Sił Zbrojnych określa załącznik Nr 5 do decyzji „Procedura wycofania sprzętu wojskowego z Sił Zbrojnych", zwana dalej „procedurą wycofania".

ROZDZIAŁ 6

Ochrona danych, zasady obiegu, publikowania dokumentacji SpW oraz archiwizacji

§ 20.

1. SpW lub zespoły/podzespoły/części oraz oprogramowanie wchodzące w jego skład, które są urządzeniami podlegającymi ochronie - jako materiał niejawny, należy opisywać dokumentacją SpW, dla której klauzulę tajności określa osoba uprawniona do podpisania dokumentu, zapewniając właściwą ochronę w zależności od poziomu zagrożeń.

2. Przy opracowywaniu i przekazywaniu dokumentacji SpW oznaczonej klauzulą tajności, stosuje się przepisy ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 742) oraz wydane na jej podstawie akty prawne i resortowe przepisy wykonawcze.

3. W procesie uzgodnień dokumentacji SpW, jako zasadniczą formę przesyłania projektów i wydawania opinii, stosować system elektronicznego obiegu dokumentów, z zachowaniem przepisów ustawy o ochronie informacji niejawnych.

4. Do dokumentacji SpW lub zespołów/podzespołów/części oraz oprogramowania wchodzącego w jego skład, dołącza się informację o ograniczeniach w zakresie ich obrotu, wykorzystania lub dysponowania, o których mowa w odrębnych przepisach.

§ 21.

1. Bazę danych o wydanych rozkazach i poleceniach w sprawie wprowadzenia SpW do Sił Zbrojnych oraz wycofania SpW z Sił Zbrojnych, a także dokumentach je zmieniających oraz zezwoleniach na czasową eksploatację SpW, prowadzą:

1) IWsp SZ - dla SpW użytkowanego przez jednostki Sił Zbrojnych, w formie centralnego katalogu wydanej dokumentacji SpW;

2) instytucja ekspercka - dla SpW pozostającego w zakresie jej właściwości;

2. IWsp SZ przechowuje kopie rozkazów oraz oryginały lub kopie poleceń, wraz z kopiami załączników określonych w pkt 4 procedury wprowadzenia oraz w pkt 8 procedury wycofania.

3. Centralny katalog wydanej dokumentacji SpW, IWsp SZ zamieszcza w użytkowanym portalu informacyjnym, podając następujące informacje: rodzaj i numer dokumentu, osobę uprawnioną podpisującą dokument, datę jego podpisania, pełną nazwę oraz numer indeksowy SpW, a także instytucję ekspercką.

4. Instytucja ekspercka udostępnia w użytkowanym portalu informacyjnym kopię rozkazu (polecenia) w sprawie wprowadzenia SpW do Sił Zbrojnych oraz wycofania SpW z Sił Zbrojnych, wraz z załącznikami (w wersji elektronicznej w postaci skanowanej dokumentacji). Informację o opublikowaniu dokumentów przesyła do: zarządów Sztabu Generalnego WP, Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych (DG RSZ), Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowództwa Wojsk Obrony Terytorialnej, Dowództwa Garnizonu Warszawa, Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej, Departamentu Polityki Zbrojeniowej, AU, IWsp SZ, Wojskowego Centrum Normalizacji, Jakości i Kodyfikacji (WCNJiK), Wojskowego Centrum Metrologii (WCM), WBZC (w przypadku urządzeń radiowych lub zestawów, w których takie występują), NCBC (w przypadku wprowadzenia lub wycofania zestawów SpW, w których występuje sprzęt kryptograficzny), Wojskowego Dozoru Technicznego (WDT) - w przypadku występowania urządzeń podlegających dozorowi technicznemu, WIGE (w przypadku występowania urządzeń/zespołów podlegających regulacjom WIGE), Inspektoratu Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej (w przypadku występowania urządzeń/zespołów podlegających jego regulacjom) oraz innych komórek lub jednostek organizacyjnych realizujących zadania z nich wynikające.

5. Nie wymagają publikacji według zasad określonych w ust. 4, załączniki do rozkazu (polecenia), których umieszczenie w użytkowanym przez instytucję ekspercką portalu informacyjnym, naruszałoby zasady ochrony informacji o operacyjnym i wojskowym użyciu SpW. W przypadku odstąpienia instytucji eksperckiej od publikacji załączników, jest ona zobowiązana do ich udostępnienia, na uzasadniony wniosek komórki lub jednostki organizacyjnej.

6. Instytucja ekspercka zamieszcza w użytkowanym portalu informacyjnym kopię podpisanego zezwolenia na czasową eksploatację SpW, o czym przesyła informację do właściwego organu logistycznego, szefa właściwej komórki Sztabu Generalnego WP oraz Zarządu Logistyki - P4 (ZL-P4).

7. Zasady publikowania dokumentacji SpW określone w ust. 4, dotyczą także odpowiednio dokumentów zmieniających wydane rozkazy (polecenia) oraz kart katalogowych SpW aktualizujących sporządzone wcześniej karty katalogowe.

8. Dokumentacja SpW zakończona jej podpisaniem lub zatwierdzeniem (za wyjątkiem zezwolenia na czasową eksploatację SpW) podlega przechowywaniu, jako materiał archiwalny na zasadach obowiązujących w resorcie obrony narodowej.

9. Obowiązki w zakresie prowadzenia baz danych o wprowadzonym i wycofanym SpW, a także wydanych zezwoleniach czasowych, określają w drodze wydania rozkazu, wytycznych lub instrukcji, stosownie do posiadanych uprawnień i kompetencji oraz zakresów działania, Szef IWsp SZ i instytucje eksperckie.

ROZDZIAŁ 7

Postanowienia końcowe

§ 22.

Procedury wprowadzania sprzętu wojskowego do Sił Zbrojnych oraz wycofywania sprzętu wojskowego, a także wzory dokumentów określono w załącznikach Nr 1-8 do decyzji.

§ 23.

Do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej decyzji stosuje się przepisy dotychczas obowiązujące.

§ 24.

Traci moc decyzja Nr 444/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 grudnia 2013 r. w sprawie zasad wprowadzania do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej sprzętu wojskowego oraz wycofywania sprzętu wojskowego nieodpowiadającego wymaganiom wojska (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 397).

§ 25.

Decyzja wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2022 r.

Minister Obrony Narodowej: z up. W. Skurkiewicz

Załącznik 1. [Procedura wprowadzenia sprzętu wojskowego do Sił Zbrojnych]

Załączniki do decyzji Nr 186/MON
Ministra Obrony Narodowej
z dnia 23 grudnia 2021 r. (poz. 269)

Załącznik Nr 1

Procedura wprowadzenia sprzętu wojskowego do Sił Zbrojnych

1. Proces przygotowania informacji i dokumentów źródłowych do opracowania projektu dokumentacji wprowadzającej SpW do Sił Zbrojnych, należy realizować z takim wyprzedzeniem, aby rozpoczęcie eksploatacji SpW w jednostkach wojskowych, było możliwe zgodnie z planami jego operacyjnego i wojskowego użycia, z uwzględnieniem § 9 ust. 2 decyzji.

2. Projekt rozkazu lub polecenia, o których mowa w § 8 ust. 2 decyzji, oraz załączane do nich dokumenty, opracowuje się i uzgadnia w sposób uwzględniający poziom złożoności SpW oraz podległość pod właściwe instytucje eksperckie jego zespołów/podzespołów/części oraz jego oprogramowania.

3. Projekt rozkazu lub polecenia w sprawie wprowadzenia SpW do Sił Zbrojnych opracowuje instytucja ekspercka przy udziale organu logistycznego, według wzoru stanowiącego odpowiednio załącznik Nr 1a lub 1b do niniejszej procedury, oraz wypełnia zgodnie z dołączoną do wzorów dokumentów instrukcją.

4. Do projektu rozkazu (polecenia), bez względu na sposób pozyskania SpW, załącza się następujące dokumenty, wykonane w formie papierowej:

1) kartę katalogową;

2) harmonogram wprowadzenia SpW do Sił Zbrojnych oraz realizacji procesów wspierających jego eksploatację;

3) certyfikat klasyfikacyjny dla SpW (dotyczy tylko środków bojowych), wraz z kartą oceny materiału wybuchowego pod względem bezpieczeństwa;

4) sprawozdanie Wojskowego Dozoru Technicznego (WDT) z uzgodnienia dokumentacji urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu (tylko wówczas jeżeli takie urządzenia występują, a przepisy ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (Dz. U. z 2021 r. poz. 272), wymagają uzgodnienia dokumentacji);

5) wniosek o akceptację odstąpienia od dołączenia dokumentów, zaakceptowany przez Szefa IWsp SZ (dotyczy wyłącznie SpW, o którym mowa w pkt 8 niniejszej procedury);

6) wykaz instytucji uzgadniających;

7) inne dokumenty, które instytucja ekspercka uzna za konieczne, stanowiące uzupełnienie informacji zawartych w dokumentach wymienionych w ppkt 1-4.

5. Dopuszcza się wprowadzenie kilku typów nowego SpW lub jego odmian, jednym rozkazem lub poleceniem, gdy przypisane są one do jednej grupy sprzętowej instytucji eksperckiej. Zasadę jednego dokumentu wprowadzającego można stosować także przy wprowadzaniu SpW złożonego, bez względu na przypisanie jego zespołów i podzespołów do grupy sprzętowej. Załączane do takich rozkazów (poleceń) dokumenty wymienione w pkt 4, mogą być opracowane łącznie lub oddzielnie dla każdego typu SpW i jego odmian.

6. Dla SpW, którego zespoły/podzespoły/części oraz jego oprogramowanie pozostają w gestii innych instytucji eksperckich, właściwa instytucja ekspercka uzgadnia z tymi instytucjami sposób przygotowania przez nie dokumentów wymienionych w pkt 4, które po opracowaniu załącza do projektu rozkazu (polecenia).

7. Numer indeksowy SpW i SpPU, o których mowa w § 5 ust. 2 decyzji, nadają lub zmieniają:

1) ZL-P4, wg Znowelizowanego Indeksu Materiałowego WP/68 (IM-WP/68) - na wniosek opracowany według wzoru stanowiącego załącznik Nr 1c do niniejszej procedury, składany przez instytucję ekspercką;

2) IWsp SZ, wg Jednolitego Indeksu Materiałowego (JIM) - na wniosek złożony w systemie informatycznym JIM, składany przez instytucję ekspercką;

3) WCNJiK, wg Systemu kodyfikacyjnego NATO (NCS - NATO Codification System) - na wniosek instytucji eksperckiej, przypisuje oznaczenie NSN (numer magazynowy NATO).

8. W razie ograniczonego dostępu do pełnej dokumentacji i braku możliwości jej skompletowania, w odniesieniu do SpW określonego w § 9 ust. 4 decyzji, dopuszcza się, po wcześniejszej akceptacji Szefa IWsp SZ, odstąpienie od załączania do rozkazu (polecenia) dokumentów wymienionych w pkt 4 niniejszej procedury, za wyjątkiem: karty katalogowej, certyfikatu klasyfikacyjnego dla SpW wraz z kartą oceny materiału wybuchowego oraz wykazu instytucji uzgadniających. Przygotowany w tej sprawie wniosek o akceptację odstąpienia, według wzoru stanowiącego załącznik Nr 1d do niniejszej procedury, instytucja ekspercka przedstawia do akceptacji przed opracowaniem pozostałych dokumentów. Wniosek, z wyjaśnieniem w uzasadnieniu, może być przygotowany jako zbiorczy dokument załączany do rozkazu (polecenia) wprowadzającego kilka typów SpW lub jego odmian.

9. Karta katalogowa jest zasadniczym dokumentem opisującym SpW. Kartę katalogową opracowuje lub aktualizuje, według wzoru stanowiącego załącznik Nr 1e do niniejszej procedury:

1) instytucja ekspercka - dla SpW z zastrzeżeniem ppkt 2;

2) właściwa jednostka organizacyjna resortu obrony narodowej - w zakresie SpW, dla którego była prowadzona praca rozwojowa na podstawie odrębnych przepisów.

10. Kartę katalogową:

1) opracowuje się w niżej wymienionych przypadkach, oznaczając ją w nagłówku odpowiednim symbolem literowym i opisem:

a) KN - wprowadzenie nowego (zmodernizowanego) SpW do Sił Zbrojnych,

b) KE - wprowadzenie SpW będącego w eksploatacji w Sił Zbrojnych,

c) KO - opis SpW, bez wprowadzania do Sił Zbrojnych;

2) aktualizuje się w niżej wymienionych przypadkach, niewynikających z modernizacji SpW, oznaczając ją w nagłówku symbolem literowym KA i opisem - aktualizacja karty katalogowej:

a) zmian w SpW, które zgodnie z § 9 ust. 6 decyzji powodują konieczność dokonania zmian w rozkazie/poleceniu wprowadzającym SpW,

b) innych zmian w SpW powodujących konieczność dokonania korekty lub uzupełnienia opisu SpW.

11. Części opisowe karty katalogowej (A do D) wypełniane są przez organ opracowujący wg instrukcji zamieszczonej w załączniku Nr 1e. Jeżeli, ze względu na brak danych do wypełnienia części A, C lub D karty, nie jest możliwe wypełnienie niektórych pól, należy dokonać wpisu „brak danych" a informację o terminie ich uzupełnienia zamieścić w pkt 37 karty.

12. Wypełnienie części B karty katalogowej jest obowiązkowe przed przedstawieniem dokumentacji wprowadzającej SpW do podpisu uprawnionej osobie funkcyjnej. Zawiera ona, w zależności od sposobu pozyskania SpW, informacje o dokumentach potwierdzających zgodność pozyskanego SpW z umową oraz oświadczenia o pozytywnych wynikach badań.

13. W uzasadnionych sytuacjach, podyktowanych względami obronności i bezpieczeństwa państwa, wypełnienie niektórych pól, szczególnie części B i C karty katalogowej, można ograniczyć do wpisu o treści „nie dotyczy".

14. W celu zapewnienia zgodności dokumentacji opisującej SpW z budową funkcjonalną zespołów/podzespołów/części oraz jego oprogramowaniem, karty katalogowe mogą być opracowane oddzielnie dla każdego z nich, stanowiąc załączniki do rozkazu (polecenia) w sprawie wprowadzenia SpW złożonego. Ustaleń w tej sprawie dokonuje instytucja ekspercka, w trybie określonym w § 4 ust. 4 decyzji oraz uwzględniając § 9 ust. 1 decyzji.

15. Organ opracowujący (aktualizujący) kartę katalogową, o którym mowa w pkt 9 niniejszej procedury, uzgadnia dokument z następującymi stałymi uczestnikami uzgadniania: organem logistycznym, szefem właściwej komórki Sztabu Generalnego WP, ZL-P4, WCM. Ponadto w uzgodnieniach uczestniczą: Zarząd Organizacji i Uzupełnień - P1 (ZOiU-P1) - jeżeli wprowadzany SpW posiada obsadę etatową, WCNJiK - jeśli instytucja ekspercka planuje kodyfikację SpW lub SpW ma przydzielony NSN, WBZC - w przypadku urządzeń radiowych lub zestawów w których urządzenia takie występują, NCBC - w przypadku zestawów w których występuje sprzęt kryptograficzny, WDT - w przypadku urządzeń/zespołów podlegających dozorowi technicznemu, WIGE - w przypadku urządzeń/zespołów, przy których eksploatacji wymagane jest posiadanie kwalifikacji potwierdzonych świadectwem kwalifikacyjnym. Uczestników należy określić w pkt 38 karty katalogowej a fakt uzgodnienia potwierdzić w wykazie instytucji uzgadniających, według zasad określonych w pkt 25 niniejszej procedury.

16. Harmonogram wprowadzenia SpW do Sił Zbrojnych oraz realizacji procesów wspierających jego eksploatację, opracowuje instytucja ekspercka z udziałem organu logistycznego, według wzoru stanowiącego załącznik Nr 1f do niniejszej procedury.

17. Zadania i terminy realizacji zaplanowanych przedsięwzięć powinny być skorelowane z właściwym CPR. Harmonogram jest podstawą do opracowania przez właściwe komórki i jednostki organizacyjne szczegółowych planów precyzujących zadania dla podległych jednostek organizacyjnych. Wyciągi z tych planów, są podstawą dla użytkowników SpW do realizacji zamierzeń związanych z eksploatacją SpW. Harmonogram zatwierdza uprawniona osoba funkcyjna, określona w § 8 ust. 1.

18. W przypadku wprowadzania jednym rozkazem (poleceniem) SpW złożonego lub kilku typów (odmian) SpW, dopuszcza się ujęcie zaplanowanych zadań i procesów wspierających dla tego SpW i jego otoczenia, w jednym zbiorczym harmonogramie wprowadzania. Muszą być przy tym zachowane wymagania dla harmonogramu określone w pkt 16, uwzględniające instytucje eksperckie SpW złożonego oraz udział innych instytucji eksperckich i organów logistycznych.

19. Organ opracowujący harmonogram wprowadzania uzgadnia dokument z następującymi stałymi uczestnikami: organem logistycznym, szefem właściwej komórki Sztabu Generalnego WP, Zarząd Planowania Rzeczowego - P8, ZL-P4. Ponadto w uzgodnieniach uczestniczy WCM - jeżeli w harmonogramie ujęto przedsięwzięcia związane z przystosowaniem bazy obsługowo-naprawczej i metrologicznej do wymagań SpW. Uczestników należy określić w części B harmonogramu wprowadzania a fakt uzgodnienia potwierdzić w wykazie instytucji uzgadniających, według zasad określonych w pkt 25 niniejszej procedury.

20. Certyfikat klasyfikacyjny dla SpW i kartę oceny materiału wybuchowego pod względem bezpieczeństwa wydają jednostki organizacyjne upoważnione przez ministra właściwego do spraw gospodarki. Dokumenty te załącza się do projektu rozkazu (polecenia) w przypadku wprowadzania do Sił Zbrojnych śb, także tych które wprowadzane są jednym rozkazem/poleceniem wraz z nowym SpW (dla którego naliczono sprzętową jednostką ognia), stosując odpowiednio pkt 5, 6 i 14 niniejszej procedury.

21. Dla urządzeń podlegających zgodnie z odrębnymi przepisami jednej z form dozoru technicznego, sprawozdanie z uzgodnienia dokumentacji technicznej SpW, sporządzane jest przez właściwą delegaturę WDT.

22. Uzgodnienie projektu dokumentacji SpW w sprawie jego wprowadzenia do Sił Zbrojnych należy przeprowadzić po akceptacji wniosków w sprawie nadania numerów indeksowych SpW, opracowaniu i przesłaniu dokumentów opracowanych przez inne instytucje eksperckie oraz po akceptacji wniosku o odstąpienie od załączania dokumentów - w przypadku występowania z takim wnioskiem. Dokumenty SpW wymagające podpisania przez instytucję ekspercką lub innego wykonawcę, muszą być podpisane przed wysłaniem do uzgodnień.

23. Uzgodnienia realizowane są, w pierwszej kolejności z organem logistycznym i innymi instytucjami eksperckimi, a następnie z pozostałymi uczestnikami wprowadzania SpW, w terminie określonym przez przesyłającego dokumentację SpW do uzgodnienia.

24. Do uzgodnień należy kierować całość wymaganej dokumentacji SpW, uwzględniając uczestników, zgodnie z pkt 15 i 19 niniejszej procedury.

25. Wykaz instytucji uzgadniających przygotowany przez organ opracowujący dokumentację SpW, według wzoru w załączniku Nr 8 do decyzji, jest dokumentem potwierdzającym fakt przekazania do uzgodnień kompletnego projektu dokumentacji SpW. Wykaz zawiera instytucje wymienione w pkt 15 i 19. Podpisaniu podlega dokumentacja SpW, która uzyskała pozytywne oceny wszystkich instytucji uzgadniających.

Treść załączników do procedury w formacie PDF

Załącznik 2. [WNIOSEK O ZEZWOLENIE NA CZASOWĄ EKSPLOATACJĘ]

Załącznik Nr 2

WNIOSEK O ZEZWOLENIE NA CZASOWĄ EKSPLOATACJĘ

Załącznik 3. [ZEZWOLENIE SZEFA INSPEKTORATU WSPARCIA SZ]

Załącznik Nr 3

ZEZWOLENIE SZEFA INSPEKTORATU WSPARCIA SZ

Załącznik 4. [Procedura badań eksploatacyjno-wojskowych]

Załącznik Nr 4

Procedura badań eksploatacyjno-wojskowych

1. Badania eksploatacyjno-wojskowe wykonuje się zgodnie z programem i metodykami badań zatwierdzonymi przez właściwą instytucję ekspercką, w wytypowanych jednostkach wojskowych oraz w ośrodkach szkolenia, w środowisku zbliżonym do warunków eksploatacji i zastosowania bojowego SpW. Sprawy organizacyjne związane z przygotowaniem i przebiegiem badań eksploatacyjno-wojskowych ujmuje się w rozkazie dowódcy będącego przełożonym instytucji eksperckiej.

2. W razie potrzeby przeprowadzenia wybranych fragmentów programu badań eksploatacyjno-wojskowych we współdziałaniu z kilkoma pododdziałami, należy badania te zorganizować w ramach ćwiczeń programowych, bądź zaplanować odrębne ćwiczenia doświadczalne.

3. Oddział (pododdział) wojskowy, realizujący badania eksploatacyjno-wojskowe nie podlega kontroli i inspekcji, jeżeli poddawany badaniom SpW w zasadniczy sposób wpływa na jego zdolność i gotowość bojową.

4. Dla oddziałów (pododdziałów), które realizują badania eksploatacyjno-wojskowe, można w razie potrzeby określić stosowne ograniczenia w realizacji obowiązujących programów szkolenia, udziału w ćwiczeniach krajowych i międzynarodowych oraz utrzymania stanów gotowości bojowej. Ustalenia umieszcza się w programie badań.

5. Oddział (pododdział), o którym mowa w pkt 3, podlega zagranicznym inspekcjom i wizytom oceniającym, prowadzonym na podstawie postanowień międzynarodowych porozumień rozbrojeniowych. SpW, będący na etapie badań eksploatacyjno-wojskowych, spełniający kryteria SpW konwencjonalnego, może być przedmiotem sprawdzenia w ograniczonym zakresie w rozumieniu zasad wynikających z międzynarodowych porozumień rozbrojeniowych.

6. Instytucja ekspercka, w celu nadzoru nad realizacją badań eksploatacyjno-wojskowych oraz oceny uzyskanych wyników powołuje komisję, w skład której wchodzą przedstawiciele instytucji eksperckiej wiodącej, przedstawiciele innych instytucji eksperckich (w przypadku złożonego SpW), organu logistycznego, właściwej komórki Sztabu Generalnego WP, WCM. Do komisji, w zależności od potrzeb, mogą być włączeni przedstawiciele WDT, WIGE oraz innych komórek i jednostek organizacyjnych. Komisji przewodniczy przedstawiciel instytucji eksperckiej, a spośród członków komisji wybiera się zastępcę przewodniczącego komisji i sekretarza. Decyzję o powołaniu członków ww. komisji ujmuje się w rozkazie, o którym jest mowa w pkt 1.

7. W celu realizacji bezpośrednich sprawdzeń w ramach badań eksploatacyjno-wojskowych, dowódca wytypowanej przez instytucję ekspercką jednostki wojskowej lub ośrodka szkolenia, powołuje rozkazem dziennym zespół badawczy. Do składu zespołu badawczego powoływane są osoby funkcyjne, które posiadają stosowne uprawnienia i zostały przeszkolone w zakresie budowy i eksploatacji SpW poddanego badaniom - potwierdzone odpowiednimi dokumentami. Na przewodniczącego zespołu badawczego powołuje się dowódcę pododdziału (osobę funkcyjną) z jednostki wojskowej, na bazie której będą realizowane badania.

8. Komisja, o której mowa w pkt 6, opracowuje program i metodyki badań eksploatacyjno-wojskowych. Program badań podlega uzgodnieniu z organem logistycznym, a następnie zatwierdzeniu przez instytucję ekspercką. Program powinien precyzować:

1) obiekt badań;

2) cel badań;

3) zakres badań i metodyki badań;

4) harmonogram badań;

5) skład komisji prowadzącej badania;

6) skład zespołu badawczego realizującego sprawdzenia według metodyk;

7) termin i miejsce przeprowadzenia badań;

8) sposób opracowania wyników badań;

9) inne niezbędne dane wynikające ze specyfiki badanego SpW.

9. Komisja nadzorująca realizację badań eksploatacyjno-wojskowych może w razie potrzeby, zlecić zespołowi badawczemu wykonanie dodatkowych badań nieprzewidzianych w programie, uzgadniając wcześniej z instytucją ekspercką ich zakres i wynikające z tego potrzeby finansowe. Badania te powinny zostać ujęte w aneksie do programu i metodyk badań eksploatacyjno-wojskowych.

10. Przewodniczący komisji prowadzącej badania może, w uzgodnieniu z instytucją ekspercką, powołać ekspertów w sytuacjach spornych i wymagających dodatkowej wiedzy specjalistycznej.

11. Zespół badawczy realizuje poszczególne sprawdzenia zgodnie z metodykami badań eksploatacyjno-wojskowych oraz wytycznymi otrzymywanymi od członków komisji nadzorującej badania.

12. Siły i środki oraz potrzeby finansowe niezbędne do przeprowadzenia badań eksploatacyjno-wojskowych określa instytucja ekspercka właściwa dla SpW podlegającego badaniom. Planowane potrzeby finansowe na badania eksploatacyjno-wojskowe instytucja ekspercka zgłasza w trybie określonym dla planowania budżetowego, celem ujęcia w budżecie właściwego dysponenta środków budżetowych.

13. Dopuszcza się wstrzymanie, przerwanie, odstąpienie, ograniczenie zakresu lub zawieszenie badań eksploatacyjno-wojskowych decyzją przewodniczącego komisji o której mowa w pkt 6, na pisemny wniosek przewodniczącego zespołu badawczego, o którym mowa w pkt 7. Podstawą może być:

1) konieczność zmian konfiguracyjnych, wymiany podzespołów, naprawy przez okres dłuższy niż 2 miesiące;

2) zaistnienie warunków grożących zniszczeniu badanego SpW, bezpieczeństwu obsługi lub naruszających przyjęty tryb wykonywania badań;

3) zaistnienie innych obiektywnych warunków uniemożliwiających kontynuację badań.

14. Wstrzymanie, przerwanie, odstąpienie, ograniczenie zakresu lub zawieszenie badań należy udokumentować protokołem. Protokół sporządza komisja, o której mowa w pkt 6. Podlega on uzgodnieniu z przewodniczącym zespołu badawczego i zatwierdzeniu przez instytucję ekspercką. W protokole ujmuje się:

1) termin wstrzymania badań eksploatacyjno-wojskowych;

2) przyczyny wstrzymania badań eksploatacyjno-wojskowych;

3) propozycje w zakresie kontynuacji badań eksploatacyjno-wojskowych po ustaniu przyczyny wstrzymania;

4) zakres sprawdzeń wykonanych do terminu wstrzymania badań i sposób opracowania zebranych wyników;

5) podpisy członków komisji.

15. Przewodniczący komisji o której mowa w pkt 6 przedstawia do przełożonego instytucji eksperckiej, protokół dotyczący przerwania, odstąpienia, ograniczenia zakresu lub zawieszenia badań eksploatacyjno-wojskowych celem akceptacji wniosków i rekomendacji zawartych w protokole oraz umieszczenie w rozkazie dziennym pkt o podjętej decyzji.

16. Badania eksploatacyjno-wojskowe wznawia się po otrzymaniu pisemnego wniosku od przewodniczącego zespołu badawczego informującego komisję o ustaniu przyczyny wstrzymania badań.

17. Kontynuację badań eksploatacyjno-wojskowych powierza się komisji i zespołowi badawczemu, o których mowa w pkt 6 i 7, na podstawie zaktualizowanego programu badań.

18. Po zakończeniu badań eksploatacyjno-wojskowych sporządzane są następujące dokumenty przez:

1) zespół badawczy, o którym mowa w pkt 7:

a) sprawozdanie z badań, w którym ujmuje:

- tytuł,

- wykaz zrealizowanych metodyk,

- propozycje zaleceń do bojowego wykorzystania SpW,

- propozycje do programów szkolenia,

- wnioski z realizacji badań,

- wykaz uszkodzeń powstałych w czasie badań,

- załączniki stanowiące informacje z realizacji poszczególnych metodyk;

b) informacje z realizacji poszczególnych metodyk, zawierające:

- numer i nazwę,

- opis sposobu realizacji,

- termin i miejsce realizacji,

- warunki realizacji,

- ocenę przeprowadzenia,

- opis poszczególnych uszkodzeń powstałych w trakcie realizacji,

- inne dane, wg potrzeb, które mają wpływ na całokształt przebiegu badań;

2) komisja, o której mowa w pkt 6 - protokół końcowy z badań eksploatacyjno-wojskowych (opracowany na podstawie sprawozdania zespołu badawczego), który zatwierdza instytucja ekspercka. Protokół powinien zawierać:

a) tytuł;

b) wstęp zawierający odniesienia do dokumentów normatywnych na podstawie których realizowano badania eksploatacyjno-wojskowe;

c) opis obiektu badań;

d) wyniki badań w odniesieniu do poszczególnych metodyk;

e) uwagi i zalecenia komisji;

f) wnioski;

g) zakończenie;

h) załączniki.

19. Protokół, o którym mowa w pkt 18 ppkt 2, stanowi podstawę do sformułowania przez instytucję ekspercką orzeczenia o wynikach badań, które umieszcza w pkt 22 karty katalogowej (załącznik Nr 1e do procedury wprowadzenia), zgodnie z instrukcją opracowania karty.

20. Data wydania orzeczenia o wynikach badań, stanowi termin zakończenia badań eksploatacyjno-wojskowych.

21. Po zakończeniu badań eksploatacyjno-wojskowych instytucja ekspercka, na wniosek komisji prowadzącej badania, określa sposób dalszego wykorzystania SpW, będącego obiektem badań.

Załącznik 5. [Procedura wycofania sprzętu wojskowego z Sił Zbrojnych]

Załącznik Nr 5

Procedura wycofania sprzętu wojskowego z Sił Zbrojnych

1. Proces przygotowania informacji i dokumentów do opracowania wniosku o wycofanie SpW, a następnie projektu dokumentacji wycofującej SpW z Sił Zbrojnych, należy skorelować z planami operacyjnego i wojskowego użycia sprzętu.

2. Wniosek o wycofanie SpW z Sił Zbrojnych należy opracować według wzoru stanowiącego załącznik Nr 5a do niniejszej procedury, oraz wypełnić zgodnie z dołączoną do wzoru instrukcją. Przy opracowaniu i uzgadnianiu wniosku należy uwzględnić poziom złożoności SpW oraz podległość pod różne instytucje eksperckie jego zespołów/podzespołów/części oraz oprogramowania.

3. Jeden wniosek może dotyczyć jednego lub kilku typów (odmian) SpW, danej grupy SpW instytucji eksperckiej, z zachowaniem poniższych zasad uzgadniania.

4. Instytucja ekspercka wnioskująca o wycofanie SpW opracowany i podpisany wniosek uzgadnia z następującymi uczestnikami:

1) właściwą instytucją ekspercką - w przypadku złożonego SpW zawierającego zespoły/podzespoły/części oraz oprogramowanie innych instytucji eksperckich;

2) właściwą komórką Sztabu Generalnego WP, której szefowi powierzono odpowiedzialność za zarządzanie systemem funkcjonalnym;

3) IWsp SZ i ZOiU-P1 - w przypadku gdy SpW będzie wycofywany rozkazem, o którym mowa w § 18 ust. 2 pkt 1 decyzji;

4) Zarządem Planowania i Programowania Rozwoju SZ - P5 (ZPiPRSZ-P5) oraz ZL-P4.

5. Uzgodnienie wniosku o wycofanie SpW następuje w pierwszej kolejności z innymi instytucjami eksperckimi oraz IWsp SZ (w przypadkach określonych w pkt 4 niniejszej procedury), a następnie z pozostałymi uczestnikami, w terminie określonym przez przesyłającego dokumentację SpW do uzgodnienia. Po uzgodnieniu wniosku instytucja ekspercka przesyła jego oryginał do akceptacji przez osobę określoną w § 16 ust. 1 decyzji.

6. Zaakceptowany wniosek o wycofanie SpW z Sił Zbrojnych jest podstawą do opracowania projektu rozkazu lub polecenia w sprawie wycofania SpW z Sił Zbrojnych, o których mowa w § 18 ust. 2 decyzji.

7. Projekt rozkazu lub polecenia w sprawie wycofania SpW z Sił Zbrojnych opracowuje instytucja ekspercka przy udziale organu logistycznego, według wzoru stanowiącego odpowiednio załącznik 5b lub 5c do niniejszej procedury, oraz wypełnia zgodnie z dołączoną do wzorów dokumentów instrukcją.

8. Do projektu rozkazu (polecenia) załącza się następujące dokumenty wykonane w formie dokumentu papierowego:

1) wniosek o wycofanie SpW zaakceptowany przez Ministra Obrony Narodowej lub osobę przez niego upoważnioną;

2) harmonogram wycofania SpW z Sił Zbrojnych;

3) wykaz instytucji uzgadniających;

4) inne dokumenty, które instytucja ekspercka uzna za konieczne, stanowiące uzupełnienie informacji zawartych w dokumentach wymienionych w ppkt 1-2.

9. Projekt rozkazu lub polecenia oraz załączane do nich dokumenty, o których mowa w pkt 8, opracowuje się w sposób uwzględniający poziom złożoności wycofywanego SpW oraz podległość pod różne instytucje eksperckie jego zespołów /podzespołów/części oraz oprogramowania.

10. Harmonogram wycofania SpW z Sił Zbrojnych oraz realizacji procesów wspierających jego wycofanie, opracowuje instytucja ekspercka z udziałem organu logistycznego, według wzoru stanowiącego załącznik Nr 5d do niniejszej procedury.

11. Zadania i terminy realizacji zaplanowanych przedsięwzięć powinny być skorelowane z planami eksploatacji SpW. Harmonogram jest podstawą do opracowania przez właściwe komórki i jednostki organizacyjne szczegółowych planów precyzujących zadania dla podległych jednostek organizacyjnych. Wyciągi z tych planów są podstawą dla użytkowników SpW do realizacji zamierzeń związanych z jego wycofaniem z eksploatacji. Harmonogram zatwierdza uprawniona osoba funkcyjna, określona w § 18 ust. 1.

12. Organ opracowujący harmonogram wycofania uzgadnia dokument z organem logistycznym oraz właściwą komórką Sztabu Generalnego WP. Uczestników uzgadniania należy określić w części B harmonogramu wycofania, a fakt uzgodnienia potwierdzić w wykazie instytucji uzgadniających, według zasad określonych w pkt 17 niniejszej procedury.

13. Uzgodnienie projektu dokumentacji SpW w sprawie jego wycofania z Sił Zbrojnych należy przeprowadzić po akceptacji wniosku w sprawie wycofania SpW z Sił Zbrojnych. Dokumenty wymagające podpisania przez instytucję ekspercką lub innego wykonawcę, muszą być podpisane przed wysłaniem do uzgodnień.

14. Projekt rozkazu (polecenia) wraz z załącznikami podlega uzgodnieniu z następującymi stałymi uczestnikami: organem logistycznym, właściwą komórką Sztabu Generalnego WP, ZPiPRSZ-P5, ZL-P4. Ponadto w uzgadnianiu uczestniczą: właściwa instytucja ekspercka - w przypadku wycofywania SpW złożonego zawierającego zespoły/ podzespoły/ części oraz oprogramowanie innych instytucji eksperckich, IWsp SZ i ZOiU-P1 - w przypadku gdy SpW będzie wycofany rozkazem, o którym mowa w § 18 ust. 2 pkt 1, WCNJiK - w przypadku gdy wycofywany SpW ma przydzielony NSN, WBZC - w przypadku urządzeń radiowych lub zestawów w których urządzenia takie występują, NCBC - w przypadku zestawów w których występuje sprzęt kryptograficzny, WIGE - w przypadku urządzeń/zespołów, przy których eksploatacji wymagane jest posiadanie kwalifikacji potwierdzonych świadectwem kwalifikacyjnym. Uzgodnienia należy potwierdzić w wykazie instytucji uzgadniających, według zasad określonych w pkt 17 niniejszej procedury.

15. Uzgodnienia realizowane są w pierwszej kolejności z organem logistycznym i innymi instytucjami eksperckimi, a następnie z pozostałymi uczestnikami wycofywania SpW, w terminie określonym przez przesyłającego dokumentację SpW.

16. Do uzgodnień należy kierować całość wymaganej dokumentacji SpW, zgodnie z pkt 12 i 14 niniejszej procedury.

17. Wykaz instytucji uzgadniających, przygotowany przez organ opracowujący dokumentację SpW, według wzoru załącznika Nr 8 do decyzji, jest dokumentem potwierdzającym fakt przekazania do uzgodnień kompletnego projektu dokumentacji SpW. Wykaz zawiera stałych uczestników uzgadniania oraz uczestniczących w zależności od potrzeby oceny projektu. Podpisaniu i publikacji może podlegać dokumentacja SpW, która uzyskała pozytywne oceny uczestników uzgadniania.

Treść załączników do procedury w formacie PDF

Załącznik 6. [ROZKAZ SZEFA SZTABU GENERALNEGO WP]

Załącznik Nr 6

ROZKAZ SZEFA SZTABU GENERALNEGO WP

Załącznik 7. [POLECENIE SZEFA INSPEKTORATU WSPARCIA SZ]

Załącznik Nr 7

POLECENIE SZEFA INSPEKTORATU WSPARCIA SZ

Załącznik 8. [WYKAZ INSTYTUCJI UZGADNIAJĄCYCH]

Załącznik Nr 8

WYKAZ INSTYTUCJI UZGADNIAJĄCYCH

Metryka

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA