REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2021 poz. 188
DECYZJA Nr 116/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 1 września 2021 r.
w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego
Na podstawie art. 2 pkt 10 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 196) oraz § 1 pkt 8 lit. a-c i § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. poz. 426 oraz z 2014 r. poz. 933) ustala się, co następuje:
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1.
§ 2.
1) analiza techniczno-ekonomiczna (ATE) - dokument będący wynikiem prac analitycznych etapu Określenie założeń do projektowania, zawierający ekonomiczne uwarunkowania realizacji koncepcji zaproponowanych w projekcie koncepcyjnym SpW, w tym między innymi oszacowanie kosztów realizacji prac rozwojowych, kosztów badań, opracowania dokumentacji, ceny wyrobu w produkcji seryjnej, kosztów eksploatacji i kosztów utylizacji;
2) cykl życia SpW - wszelkie możliwe kolejne lub powiązane etapy życia SpW, w szczególności badania naukowe i rozwój, projektowanie przemysłowe, produkcję, użytkowanie, naprawę, modernizację, modyfikację, utrzymanie, logistykę, szkolenie, testowanie, wycofywanie i utylizację;
3) dokumentacja techniczna (DT) - dokumentację w rozumieniu odrębnej decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie dokumentacji technicznej SpW, a dla okrętów Marynarki Wojennej również w rozumieniu Normy Obronnej NO-19-A007:2000;
4) Foreign Military Financing (FMF) - program amerykańskiej polityki bezpieczeństwa polegający na przyznawaniu rządom państw, będących sojusznikami Stanów Zjednoczonych Ameryki (USA), pomocowych środków finansowych, które mogą być wykorzystane w amerykańskim programie udzielania zamówień wojskowych Foreign Military Sales na pozyskanie towarów i usług związanych z obronnością, wytwarzanych w USA;
5) Foregin Military Sales (FMS) - program amerykańskiej polityki bezpieczeństwa pozwalający uprawnionym instytucjom państw oraz rządom państw będących sojusznikami USA, nabywać od rządu USA towary i usługi związane z obronnością, finansowane ze środków pomocowych lub środków własnych;
6) modernizacja - proces unowocześnienia SpW polegający na zmianie jego zasadniczych elementów konstrukcji w sposób skutkujący polepszeniem parametrów użytkowych i eksploatacyjnych, w szczególności parametrów krytycznych, których efektem będzie zmiana jego przeznaczenia, w wyniku czego powstaje nowy SpW;
7) modyfikacja - proces unowocześniania SpW polegający na wymianie, zastąpieniu lub rozbudowie istniejących podzespołów, funkcji lub oprogramowania, polepszeniu parametrów krytycznych, bez zmiany jego zasadniczego przeznaczenia, w wyniku czego nie powstaje nowy SpW;
8) nowy SpW - SpW, który nie został dotychczas wprowadzony do Sił Zbrojnych RP (nie dotyczy to SpW pozyskiwanego na specjalistyczne potrzeby Wojsk Specjalnych);
9) ocena zgodności - działania, o których mowa w przepisach dotyczących systemu oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa, których celem jest wykazanie, że wyspecyfikowane wymagania dotyczące SpW zostały spełnione;
10) parametry krytyczne - zbiór parametrów (charakterystyk) taktyczno-technicznych ujętych w specyfikacji technicznej, które posiadają decydujące znaczenie dla funkcjonalności SpW, podlegających ocenie na poszczególnych etapach pozyskiwania SpW;
11) praca rozwojowa - w odniesieniu do SpW jest to zespół przedsięwzięć obejmujący prace oparte na istniejącej wiedzy uzyskanej w wyniku badań naukowych lub doświadczeń praktycznych, realizowanych i podejmowanych w celu rozpoczęcia produkcji nowych materiałów, produktów lub urządzeń, opracowania nowych procesów, systemów oraz usług lub w celu znacznej poprawy istniejących już procesów, systemów i usług. Praca rozwojowa może dotyczyć wykonania egzemplarza lub egzemplarzy prototypowych pokazujących zastosowanie nowej koncepcji lub nowej technologii w rzeczywistym lub reprezentatywnym środowisku;
12) program sprawdzeń weryfikacyjnych (PSw) - dokument określający zakres oraz sposób przeprowadzenia i oceny wyników prób i sprawdzeń poznawczych lub porównawczych nowego SpW, oferowanego poza procesem realizacji prac rozwojowych;
13) program testów (PTe) - dokument określający zakres oraz sposób prowadzenia i oceny wyników testów na etapie odbioru nowego SpW, pozyskiwanego poza procesem realizacji prac rozwojowych;
14) projekt koncepcyjny (PK) - dokument zawierający propozycje rozwiązania technicznego (rozwiązań technicznych) danej koncepcji realizacji pozyskania SpW, zawierający specyfikację techniczną systemu zweryfikowaną przez niezbędne analizy, modele i badania;
15) specyfikacja techniczna - dokumenty, o których mowa w art. 3 pkt 13 ustawy z dnia 17 listopada 2006 r. o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa (Dz. U. z 2018 r. poz. 114);
16) sprawdzenia weryfikacyjne - sprawdzenia zgodności parametrów krytycznych oferowanego SpW z wymogami określonymi w specyfikacji technicznej, realizowane przed zawarciem umowy, zgodnie z PSw;
17) sprzęt wojskowy (SpW) - wyposażenie specjalnie zaprojektowane lub zaadaptowane do potrzeb wojskowych i przeznaczone do użycia, jako broń, amunicja lub materiały wojenne;
18) Studium wykonalności (SW) - dokument zawierający informacje dotyczące sposobu pozyskania, obejmujący w szczególności:
a) opis SpW, w tym rozpatrywanych alternatywnych rozwiązań,
b) opis i ocenę możliwości osiągnięcia przez rozpatrywane alternatywne rozwiązania SpW wymagań ujętych w Wymaganiach sprzętowych,
c) analizę rynku w zakresie dostępności SpW spełniających wymagania ujęte w Wymaganiach sprzętowych, w tym analizę istniejących technologii krytycznych lub rozwiązań technicznych i analizę potrzeb wykonania dodatkowych badań naukowych, zapewniających uzyskanie wymaganego poziomu gotowości technologii, o których mowa w przepisach dotyczących koordynacji, planowania i realizacji badań naukowych w resorcie obrony narodowej,
d) analizę kosztów cyklu życia SpW, w szczególności analizę finansową pozyskania SpW,
e) analizę potrzeb wraz z rekomendacjami w zakresie nabycia dokumentacji technicznej i praw własności intelektualnej, pozyskania licencji i zapewnienia dostępu do informacji wrażliwych,
f) analizę potrzeb w zakresie systemu funkcjonalnego logistyki, zapewniającego warunki dla właściwej eksploatacji SpW, obejmującej jego użytkowanie, w tym przechowywanie oraz wsparcie i zabezpieczenie logistyczne, z uwzględnieniem zdolności obsługiwania technicznego jakie powinny być ustanawiane poza Siłami Zbrojnymi RP,
g) analizę czasowo-zadaniową pozyskania SpW, w tym wymaganej infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do montażu lub funkcjonowania SpW oraz pozostałej infrastruktury, w szczególności możliwy harmonogram dostaw SpW wraz z harmonogramem realizacji infrastruktury lub usług oraz propozycję finansowania zadań w poszczególnych latach budżetowych,
h) analizę potrzeb w zakresie systemu szkolenia,
i) analizę zakresu oraz sposobu weryfikacji SpW, dotyczącą sprawdzeń weryfikacyjnych, testów lub oceny zgodności w zakresie obronności i bezpieczeństwa, w tym rekomendacje dotyczące trybu oceny zgodności,
j) analizę ryzyka pozyskania i eksploatacji SpW, w szczególności w obszarze bezpieczeństwa dostaw,
k) rekomendacje dotyczące sposobu pozyskania SpW, w tym infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do montażu lub funkcjonowania SpW oraz pozostałej infrastruktury,
l) rekomendacje dotyczące etapów wymaganych w realizacji pracy rozwojowej;
19) szef właściwej komórki Sztabu Generalnego Wojska Polskiego - szef komórki organizacyjnej tworzącej Sztab Generalny Wojska Polskiego, któremu powierzono odpowiedzialność za zarządzanie systemem funkcjonalnym;
20) technologia krytyczna - kluczowa technologia zastosowana w procesie wytwarzania SpW, niezbędna do utrzymania funkcjonalności SpW w całym cyklu życia SpW zgodnie z wymaganiami sprzętowymi;
21) testy poznawcze SpW - przedsięwzięcia badawcze, realizowane zgodnie z programem testów, związane z testowaniem SpW w warunkach użytkowania zbliżonych do przewidywanych dla tego rodzaju SpW w celu uzyskania oceny bojowego wykorzystania SpW oraz norm eksploatacyjnych i materiałowych;
22) testy SpW - sprawdzenie zgodności wybranych parametrów dostarczanego SpW z wymogami określonymi w specyfikacji technicznej, realizowane zgodnie z „Programem testów" i nadzorowane przez grupę testującą;
23) warunki techniczne (WT) - dokument zawierający wymagania stawiane SpW, a także określający sposób jego wykonania, kontroli, odbioru i dostawy. Układ i zawartość dokumentu określono w Normie Obronnej NO-06-A101;
24) Wymagania sprzętowe (WS) - dokument zawierający wymagania w zakresie parametrów taktyczno-technicznych dla planowanego do pozyskania nowego SpW, w szczególności obejmujący informacje dotyczące:
a) konstrukcji, przeznaczenia oraz funkcji jakie ma realizować SpW,
b) eksploatacji, w tym normowania, strategii i systemów eksploatacji, wsparcia i zabezpieczenia logistycznego, włączając wymóg kodyfikacji oraz niezbędnej infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do montażu lub funkcjonowania SpW,
c) stref klimatycznych i warunków środowiskowych, w jakich SpW będzie użytkowany,
d) potrzeb ilościowych, miejsc dyslokacji oraz uwarunkowań czasowych pozyskania SpW,
e) kompatybilności z innymi systemami,
f) szkolenia oraz urządzeń szkolno-treningowych,
g) dokumentacji technicznej,
h) weryfikacji SpW w tym w zakresie parametrów krytycznych, obejmujące sprawdzenia weryfikacyjne, testy lub ocenę zgodności w zakresie obronności i bezpieczeństwa,
i) ochrony informacji niejawnych,
j) zakresów częstotliwości radiowych - w przypadku urządzeń emitujących energię elektromagnetyczną;
25) zakup z dostosowaniem - procedura pozyskania SpW realizowana w przypadku, gdy z analizy rynku wynika, że nie ma istniejących na rynku gotowych rozwiązań spełniających wszystkie wymagania techniczne, a istnieje możliwość ich spełnienia przez dostosowanie (integrację), będących co najmniej na VIII poziomie gotowości technologicznej, istniejących na rynku rozwiązań do wymagań zamawiającego;
26) założenia taktyczno-techniczne (ZTT) - dokument stanowiący podstawę merytoryczną do rozpoczęcia etapu „Projektowanie i Rozwój", zawierający pełne, wymagane parametry techniczne i operacyjne projektowanego SpW oraz szczegółową strukturę techniczną projektowanego SpW, wraz z określeniem jego powiązań z otoczeniem, a także rodzaje planowanych badań prototypu. Układ i zawartość dokumentu określono w Normie Obronnej NO-06-A101.
§ 3
1) pozyskiwania wyników badań naukowych w postaci demonstratorów oraz ich dokumentacji technicznej, z wyłączeniem postanowień określonych w decyzji;
2) SpW pozyskiwanego decentralnie:
a) dla którego Dowództwo Komponentu Wojsk Specjalnych jest instytucją ekspercką,
b) przez Komendę Główną Żandarmerii Wojskowej na potrzeby zabezpieczenia realizacji ustawowych zadań Żandarmerii Wojskowej;
3) SpW w obszarze informatyki, kryptologii i cyberbezpieczeństwa, pozyskiwanego przez jednostki podległe Narodowemu Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni, na potrzeby zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa, z wyłączeniem fazy realizacyjnej pozyskiwania SpW nabywanego w ramach programu FMS, za realizację którego odpowiedzialny jest Szef Agencji Uzbrojenia;
4) SpW dla którego Dowództwo Wojsk Obrony Terytorialnej jest instytucją ekspercką;
5) środków zaopatrzenia żywnościowego;
6) materiałów pędnych i smarów;
7) przedmiotów umundurowania i wyekwipowania;
8) produktów leczniczych w rozumieniu odrębnych przepisów oraz wyrobów medycznych ogólnie dostępnych, krótkotrwałego użytku, do pielęgnacji chorych i niespecjalistycznej opieki medycznej, w rozumieniu odrębnych przepisów.
2. Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, zgodnie z właściwością, określa procedurę pozyskiwania części, komponentów, podzespołów SpW lub technicznych środków materiałowych do SpW oraz dostaw i usług związanych z eksploatacją i utrzymaniem SpW, w tym pozyskiwanym w ramach programu FMS oraz Agencji Wsparcia i Zamówień NATO (NATO Support and Procurement Agency - NSPA), finansowanych ze środków pomocowych przyznanych Rzeczypospolitej Polskiej przez rząd USA w ramach programu FMF lub środków budżetowych resortu obrony narodowej.
§ 4.
1) nadzoruje funkcjonowanie pozyskiwania SpW;
2) może nakazać ponowne przeprowadzenie definiowania WS i opracowania SW;
3) podejmuje decyzje o:
a) czasowym wstrzymaniu pozyskiwania SpW,
b) przerwaniu pozyskiwania SpW;
4) wydaje decyzje w sprawie pozyskania SpW w sposób lub na zasadach innych niż określone w decyzji, w szczególności w zakresie przyjęcia jako podstawy pozyskania SpW innych dokumentów niż określone w decyzji;
5) akceptuje propozycje uczestnictwa Rzeczypospolitej Polskiej w międzynarodowych programach rozwojowych w obszarze techniki oraz technologii i nadzoruje ich realizację;
6) może powierzyć swoje uprawnienia wynikające z decyzji sekretarzowi stanu lub podsekretarzowi stanu.
§ 5.
1) kieruje i odpowiada za:
a) definiowanie WS;
b) realizację pozyskiwania SpW, w tym przygotowuje i przeprowadza postępowania o udzielenie zamówień oraz zawiera umowy w tym zakresie,
c) realizację wytycznych Ministra Obrony Narodowej w zakresie cyberbezpieczeństwa;
2) określa sposób wprowadzenia zmian do zatwierdzonej lub zaakceptowanej dokumentacji technicznej dla SpW pozyskanego w procesie realizacji prac rozwojowych lub dokumentacji technicznej, do której posiada tytuł prawny umożliwiający ich wprowadzanie;
3) nadzoruje badania naukowe i prace rozwojowe zgodnie z przepisami decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie planowania i realizacji w resorcie obrony narodowej czynności nadzoru nad projektami dotyczącymi obronności i bezpieczeństwa państwa realizowanymi poza resortem obrony narodowej, dla których Agencja Uzbrojenia została ustanowiona koordynatorem;
4) występuje z wnioskiem do kierownika (dyrektora, szefa) właściwej jednostki organizacyjnej resortu obrony narodowej o wydzielenie z jej zasobów SpW i infrastruktury niezbędnych do realizacji umów.
§ 6. 1. Pozyskiwanie nowego SpW stanowi kontynuację procesu programowania rozwoju Sił Zbrojnych RP i realizuje się na podstawie zdefiniowanych WS w trybie:
1) zakupu SpW, w tym zakupu z dostosowaniem;
2) realizacji pracy rozwojowej;
3) modernizacji SpW;
4) wykonania innych usług.
2. Pozyskiwanie SpW użytkowanego w Siłach Zbrojnych RP realizuje się w trybie:
1) zakupu SpW w ramach procesu uzupełniania SpW do stanów normatywnych;
2) wykonania usług.
3. Pozyskiwanie SpW w ramach pilnej potrzeby operacyjnej realizuje się w trybie:
1) zakupu nowego SpW, w tym zakupu z dostosowaniem;
2) zakupu SpW użytkowanego w Siłach Zbrojnych RP w ramach procesu uzupełniania SpW do stanów normatywnych;
3) wykonania usług.
§ 7
2. Prototyp SpW opracowany w ramach pracy rozwojowej podlega weryfikacji w zakresie zgodności z ZTT, a nowy SpW , pozyskiwany w ramach zakupu, zakupu z dostosowaniem, modernizacji lub zlecenia innych usług, podlega weryfikacji w zakresie zgodności z WS i SW, a w przypadku pilnej potrzeby operacyjnej wniosku o pozyskanie SpW w ramach pilnej potrzeby operacyjnej lub SW.
3. W uzasadnionych przypadkach Szef Agencji Uzbrojenia może dopuścić weryfikację SpW lub jego prototypu w zakresie zgodności dodatkowo z innymi dokumentami, niż określone w ust. 2.
4. W celu zapewnienia właściwej eksploatacji SpW, w tym zapewnienia możliwości jego modernizacji lub modyfikacji, w umowie na pozyskanie SpW należy dążyć do zagwarantowania pozyskania praw własności intelektualnej do dokumentacji technicznej albo pozyskania licencji i zapewnienia dostępu do danych niezbędnych do funkcjonowania SpW oraz zagwarantowania bezpieczeństwa dostaw, w szczególności wobec technologii krytycznych wraz z oprogramowaniem i opisem interfejsów.
§ 8.
2. W decyzji zawiera się postanowienia normujące tryb i zasady użyczenia SpW będącego na ewidencji Sił Zbrojnych RP mając na względzie ochronę interesu Sił Zbrojnych RP w przypadku jego zniszczenia, znacznego pogorszenia stanu technicznego lub utraty właściwości bojowych oraz wykorzystania w sposób niewłaściwy lub niezgodny z obowiązującymi przepisami. W szczególności określa się:
1) jednostkę organizacyjną resortu obrony narodowej właściwą do protokolarnego przekazania SpW;
2) terminy użyczenia SpW;
3) zobowiązania biorącego w użyczenie, w tym zasady odpowiedzialności w przypadku częściowego lub trwałego zużycia lub zniszczenia SpW, które zawarte zostaną w umowie użyczenia.
§ 9.
§ 10.
§ 11
2. Przeprowadzenie sprawdzeń weryfikacyjnych można zlecić wyspecjalizowanej jednostce w oparciu o opracowany w Agencji Uzbrojenia „Program sprawdzeń weryfikacyjnych".
3. Sprawdzenia weryfikacyjne wykonuje się zgodnie z „Metodyką sprawdzeń weryfikacyjnych", opracowaną przez Agencję Uzbrojenia lub jednostkę, o której mowa w ust. 2.
4. W celu sprawowania nadzoru nad prowadzeniem sprawdzeń weryfikacyjnych Szef Agencji Uzbrojenia powołuje grupę weryfikacyjną, odpowiedzialną za nadzór nad prawidłowym ich przebiegiem oraz opracowanie protokołu ze sprawdzeń weryfikacyjnych. Do protokołu zawierającego informacje, o tym czy weryfikowany SpW spełnia określone parametry krytyczne, dołącza się sprawozdanie ze sprawdzeń weryfikacyjnych, zawierające wyniki sprawdzeń parametrów krytycznych.
§ 12.
2. Testy SpW wykonuje się zgodnie z opracowanym przez Agencję Uzbrojenia „Programem testów". „Metodyki testów" opracowuje, na zlecenie Agencji Uzbrojenia, na podstawie „Programu testów" wyspecjalizowana jednostka, w tym jednostka organizacyjna podległa lub nadzorowana przez Ministra Obrony Narodowej albo wykonawca umowy. „Metodyki testów" wymagają uzgodnienia z Szefem Agencji Uzbrojenia.
3. W celu nadzoru przebiegu testów Szef Agencji Uzbrojenia powołuje grupę testującą odpowiedzialną za nadzór nad prawidłowym przebiegiem testów oraz opracowanie protokołu z testów zawierającego ocenę zgodności parametrów testowanego SpW z wybranymi wymogami określonymi w specyfikacji technicznej. Do protokołu dołącza się sprawozdanie z przeprowadzonych testów zawierające w szczególności parametry osiągnięte w czasie testów.
§ 13.
§ 14.
1) Szefa Agencji Uzbrojenia, który akceptuje dokumentację techniczną SpW, opracowaną w ramach realizacji prac rozwojowych oraz pozyskaną w procesie zakupu SpW realizowanego przez Agencję Uzbrojenia;
2) Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, który akceptuje dokumentację opracowaną w ramach prac rozwojowych realizowanych przez wojskowe ośrodki badawczo-wdrożeniowe podległe Szefowi Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych oraz pozyskaną w procesie zakupu SpW lub usług związanych z SpW realizowanych przez jednostki podległe Szefowi Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.
2. Przed przedstawieniem do akceptacji dokumentacji technicznej, o której mowa w ust. 1, dokonuje się uzgodnień poszczególnych zbiorów dokumentów wchodzących w jej skład, co najmniej z:
1) odpowiednim rejonowym przedstawicielstwem wojskowym (RPW) - dokumentacja produkcyjna (jeżeli występuje) w zakresie możliwości realizacji procesu zapewniania jakości dostaw SpW oraz usług naprawczych i serwisowych;
2) właściwą jednostką organizacyjną - dokumentacja zabezpieczenia i dokumentacja użytkowania (jeżeli występują), w szczególności w zakresie wymagań dotyczących parametrów eksploatacyjnych i technicznych SpW oraz napraw SpW.
§ 15.
2. W specyfikacji technicznej na nowe okręty lub inne jednostki pływające Marynarki Wojennej należy uwzględnić warunek spełnienia wymagań towarzystwa klasyfikacyjnego z zakresu projektowania, budowy i wyposażania odpowiednio dla okrętów lub innych jednostek pływającej Marynarki Wojennej.
§ 16.
2. Decyzja, o której mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1) tryb i zasady organizacji i przeprowadzenia testów poznawczych SpW;
2) tryb wyboru wyspecjalizowanej jednostki przewidzianej do przeprowadzenia testów;
3) wskazanie instytucji właściwej do opracowania programu testów;
4) wskazanie komórek lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej odpowiedzialnych za organizację i zabezpieczenie przeprowadzenia testów poznawczych;
5) wskazanie komórek lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej biorących udział w testach poznawczych;
6) wymagane do poniesienia przez resort obrony narodowej koszty przeprowadzenia testów, wraz ze wskazaniem źródeł ich finansowania;
7) uzasadnienie potrzeby przeprowadzenia testów poznawczych i cel testów.
3. Kierownik (dyrektor, szef, dowódca) komórki lub jednostki organizacyjnej resortu obrony narodowej odpowiedzialnej za organizację testów poznawczych, w całym procesie przygotowania i przeprowadzenia testów poznawczych stosuje zasadę, że całość kosztów ich organizacji i przeprowadzenia ponosi dostawca (producent) SpW. W uzasadnionych przypadkach część kosztów organizacji i przeprowadzenia testów poznawczych, w szczególności dotyczących kosztów przygotowania i udostępniania poligonów, strzelnic oraz wydzielenia niezbędnego SpW i środków bojowych, może zostać pokryta z budżetu resortu obrony narodowej. Potrzebę pokrycia części kosztów uwzględnia się w decyzji, o której mowa w ust. 1.
§ 17.
1) priorytety modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP,
2) wymagany termin pozyskania SpW,
3) złożoność SpW lub
4) konieczność pozyskania SpW, usług lub robót budowlanych powiązanych z realizacją niezbędnej infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do montażu lub funkcjonowania SpW.
Rozdział 2
Pozyskiwanie nowego SpW
§ 18.
2. W skład grup zadaniowych wchodzą przedstawiciele:
1) Agencji Uzbrojenia,
2) Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego,
3) innych komórek lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej
- skierowani do prac w grupach zadaniowych zgodnie z wnioskiem Szefa Agencji Uzbrojenia.
3. Osoby skierowane do grup zadaniowych, o których mowa w ust. 2 pkt 2 i 3, pełnią funkcje eksperckie.
4. Kwestie sporne powstałe w ramach prac grup zadaniowych rozstrzyga Szef Agencji Uzbrojenia. O sposobie rozstrzygnięcia informuje Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego.
§ 19.
2. Szef Agencji Uzbrojenia, na podstawie zdefiniowanych potrzeb oraz po zapewnieniu finansowania, może w celu opracowania WS i udzielenia na ich podstawie zamówienia publicznego przeprowadzić postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie dialogu konkurencyjnego, za zgodą Rady Modernizacji Technicznej.
3. W przypadkach, o których mowa w ust. 2, SW nie opracowuje się.
4. Szef Agencji Uzbrojenia przedstawia ostateczne WS do zatwierdzenia Radzie Modernizacji Technicznej.
§ 20.
2. W przypadku, gdy pozyskiwany SpW jest w szczególności sprzętem o niewielkim stopniu złożoności technicznej i niewymagającym realizacji infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do montażu lub funkcjonowania SpW, SW ogranicza się do:
1) analizy rynku SpW w zakresie dostępności SpW spełniającego WS;
2) analizy kosztów cyklu życia SpW, w szczególności analizy finansowej jego pozyskania;
3) czasowych, finansowych i organizacyjnych możliwości pozyskania SpW oraz zapewnienia bezpieczeństwa dostaw;
4) sposobu i zakresu ochrony informacji niejawnych SpW;
5) rekomendowanego sposobu pozyskania SpW;
6) sposobu i zakresu weryfikacji SpW.
§ 21.
§ 22.
2. W przypadku braku zatwierdzenia WS, Rada Modernizacji Technicznej wskazuje powody braku zatwierdzenia, które będą uwzględniane w ponownym procesie definiowania WS, zawężonym do aspektu zakwestionowanego przez Radę Modernizacji Technicznej. Poprawione WS przesyłane są do zatwierdzenia przez Radę Modernizacji Technicznej w terminie nie dłuższym niż 2 miesiące od dnia otrzymania przez Agencję Uzbrojenia powodów braku zatwierdzenia poprzednio przesłanych do zatwierdzenia WS.
3. Zmiany WS, wynikające z procesu pozyskiwania SpW, a dotyczące parametrów krytycznych, wymagają zatwierdzenia przez Radę Modernizacji Technicznej. Pozostałe zmiany zatwierdza Szef Agencji Uzbrojenia.
4. Zatwierdzone przez Radę Modernizacji Technicznej WS stanowią podstawę uruchomienia procedury pozyskiwania nowego SpW, po ujęciu zadania we właściwym centralnym planie rzeczowym.
Rozdział 3
Pozyskiwanie SpW w ramach pilnej potrzeby operacyjnej
§ 23.
1) Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego - w przypadku potrzeby niezwłocznego pozyskania nowego wyrobu lub modernizacji wyrobu, wynikającej z konieczności użycia Sił Zbrojnych RP, której przy zachowaniu należytej staranności nie można było przewidzieć na etapie planowania ich użycia;
2) właściwego dowódcę rodzaju Sił Zbrojnych - w przypadku związanym z wystąpieniem sytuacji kryzysowej lub gdy ze względu na wyjątkową sytuację istnieje konieczność pilnego pozyskania SpW.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1) określenie potrzeby operacyjnej wymagającej zaspokojenia oraz pożądanego terminu jej zaspokojenia;
2) uzasadnienie potwierdzające potrzebę pilnego pozyskania SpW;
3) wskazanie SpW podlegającego pozyskaniu albo określenie parametrów taktyczno-technicznych lub wymagań krytycznych dla SpW, a w przypadku urządzeń emitujących energię elektromagnetyczną również zakresy częstotliwości radiowych, koniecznego do pozyskania w przypadku braku możliwości (w tym z przyczyn prawnych) wskazania konkretnego SpW;
4) wskazanie istniejących na rynku wyrobów, które spełniają parametry taktyczno-techniczne lub parametry krytyczne lub wymagania dla SpW;
5) w przypadku braku gotowych rozwiązań dotyczących SpW, wskazanie zakresu niezbędnego dostosowania lub modyfikacji istniejących rozwiązań;
6) sposób i zakres ochrony informacji niejawnych dla SpW;
7) wskazanie ilości SpW.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, Agencja Uzbrojenia sporządza:
1) szacunkowy koszt pozyskania SpW oraz metodyką jego wyliczenia;
2) analizą czas-koszt-efekt.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, może zawierać ponadto uzasadnienie konieczności odstąpienia od stosowania przepisów o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, parametry taktyczno-techniczne zawierają odpowiednio wymagania ustalone dla WS.
6. Rada Modernizacji Technicznej może zainicjować pozyskanie nowego SpW z zastosowaniem przepisów dotyczących pilnej potrzeby operacyjnej, zlecając opracowanie wniosku właściwemu dowódcy rodzaju Sił Zbrojnych, w przypadku, gdy pozyskanie SpW nie jest możliwe w trybie wskazanym w § 6 ust. 1 w terminach wynikających z właściwych planów resortu obrony narodowej (w szczególności właściwego centralnego planu rzeczowego) lub gdy zaistniało opóźnienie w realizacji procedur tak znaczne, że nie jest prawdopodobne dotrzymanie tych terminów.
7. Rada Modernizacji Technicznej może zainicjować pozyskanie nowego SpW z zastosowaniem przepisów dotyczących pilnej potrzeby operacyjnej, zlecając opracowanie wniosku właściwemu dowódcy rodzaju Sił Zbrojnych, również w przypadku nieprzesłania przez Agencję Uzbrojenia, w terminie wynikającym z § 22 ust. 1 lub ust. 2, WS przygotowanych w stopniu umożliwiającym ich zatwierdzenie.
§ 24.
§ 25.
2. SW przedstawia się Ministrowi Obrony Narodowej do zatwierdzenia jako uzupełnienie pierwotnie złożonego wniosku o pozyskanie tego SpW w ramach pilnej potrzeby operacyjnej.
3. Po zatwierdzeniu przez Ministra Obrony Narodowej wniosku o pozyskanie SpW w ramach pilnej potrzeby operacyjnej określającego parametry taktyczno-techniczne SpW w oparciu o przedmiotowy wniosek i SW następuje realizacja zakupu SpW, po ujęciu zadania we właściwym centralnym planie rzeczowym lub zlecenie usługi.
§ 26.
2. Na podstawie zatwierdzonej przez Ministra Obrony Narodowej korekty właściwego centralnego planu rzeczowego, w zakresie niezbędnym do realizacji zatwierdzonego przez Ministra Obrony Narodowej wniosku o pozyskanie SpW w ramach pilnej potrzeby operacyjnej, dokonuje się zmian w decyzji budżetowej.
Rozdział 4
Zakup SpW
§ 27.
1) w przypadku zakupu nowego SpW:
a) WS wraz z załącznikiem - SW lub
b) Dokumentacja Techniczna Wyrobu lub Dokumentacja techniczna opracowana w ramach pracy rozwojowej,
- oraz ujęcie zadania we właściwym centralnym planie rzeczowym;
2) w przypadku zakupu SpW w ramach pilnej potrzeby operacyjnej:
a) wniosek o pozyskanie SpW w ramach pilnej potrzeby operacyjnej,
b) SW jeżeli zostało opracowane,
- oraz ujęcie zadania we właściwym centralnym planie rzeczowym;
3) w przypadku zakupu SpW użytkowanego w Siłach Zbrojnych RP:
a) Dokumentacja techniczna, do której Skarb Państwa posiada prawa własności intelektualnej,
b) w przypadku braku Dokumentacji technicznej dane z aktualnej Karty katalogowej, wraz z opisem rozwiązań równoważnych, jeżeli możliwe jest dostarczenie rozwiązań równoważnych. W przypadku pozyskania SpW na warunkach równoważności, SpW spełniający wymagania postępowania wprowadza się do użytkowania Sił Zbrojnych RP wraz z dokumentacją pozyskaną w toku postępowania, o ile zachodzi konieczność wprowadzenia nowego SpW lub
c) w przypadku braku Dokumentacji technicznej dane z aktualnej Karty katalogowej, wraz z uzasadnieniem konieczności unifikacji sprzętu,
- oraz ujęcie zadania we właściwym centralnym planie rzeczowym wraz z informacją uzyskaną od instytucji wprowadzającej zadanie do planu, m.in. w zakresie wskazania odbiorcy/użytkownika, ukompletowania /konfiguracji SpW, zabezpieczenia logistycznego (części zamienne), wskazania ewentualnych potrzeb szkoleniowych;
4) w przypadku zakupu SpW z inicjatywy Narodowego Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni, realizowanego w ramach programu FMS:
a) ujęcie zadania we właściwym centralnym planie rzeczowym lub „Planie wykorzystania środków pomocowych przyznanych Polsce przez Rząd USA w ramach programu „Foreign Military Financing"",
b) opracowany przez Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni wniosek w sprawie pozyskania SpW dla Sił Zbrojnych RP wraz z załączonym uzasadnieniem zawierający w szczególności:
- koncepcję wykorzystania SpW,
- informację dotyczącą obsady etatowej,
- określenie sposobu szkolenia personelu (użytkowników, obsługi serwisowej),
- ilość SpW oraz miejsce dyslokacji,
- sposób i zakres ochrony informacji niejawnych dla SpW,
- informację w zakresie zabezpieczenia logistycznego,
- specyfikację zamówienia w języku polskim i angielskim.
2. W przypadku, gdy w oparciu o dokumenty wskazane w ust. 1 pkt 3, nie będzie możliwy zakup SpW użytkowanego w Siłach Zbrojnych RP, Szef Agencji Uzbrojenia zgłasza Radzie Modernizacji Technicznej propozycję pozyskania SpW przez zdefiniowanie WS lub, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, w trybie odrębnej decyzji Ministra Obrony Narodowej wskazującej odmienny dokument lub dokumenty, stanowiące podstawę pozyskania.
§ 28.
1) sposób realizacji tego zakupu nadzorowany jest przez Zespół sterujący, powoływany przez Szefa Agencji Uzbrojenia stosownie do potrzeb wynikających z procedury zakupu;
2) wykonawcę zobowiązuje się w umowie do opracowania Projektu wykonawczego, zwanego dalej „PrW", dostarczanego SpW, którego zatwierdzenie warunkuje realizację umowy.
2. Zespół sterujący w szczególności:
1) zatwierdza PrW;
2) przedstawia Szefowi Agencji Uzbrojenia propozycje odnośnie realizacji umowy, w szczególności o sposobie wykonania SpW i zakresie ewentualnych zmian w WS;
3) nadzoruje badania zdawczo-odbiorcze lub testy SpW.
3. PrW zawiera w szczególności:
1) propozycje rozwiązań technicznych dla danego SpW, spełniających wymagania ujęte w WS lub SW, w tym w razie potrzeby rozwiązań wariantowych;
2) rekomendację optymalnego rozwiązania technicznego SpW;
3) szczegółową specyfikację techniczną (opis) rozwiązania optymalnego;
4) sposób i zakres ochrony informacji niejawnych dla SpW i dokumentacji.
§ 29.
§ 30.
1) w celu wytworzenia pierwszych egzemplarzy produkcyjnych wymagane jest przeprowadzenie weryfikacji na spełnienie wymagań SpW określonych w DT, w tym:
a) opracowanie na bazie DT lub Dokumentacji technicznej wyrobu, zwanej dalej „DTW", projektu Dokumentacji technicznej do Produkcji seryjnej, zwanej dalej „DTPS", z uwzględnieniem zaleceń z Badań kwalifikacyjnych, zwanych dalej „BK", oraz jego uzgodnienie z właściwym RPW,
b) przeprowadzenie badań zdawczo-odbiorczych, zwanych dalej „BZO", w oparciu o uzgodniony projekt DTPS,
c) opracowanie DTPS, z zastrzeżeniem uwzględnienia w niej zaleceń z przeprowadzonych BZO;
2) SpW przedstawiony przez wykonawcę do BZO powinien być w stanie kompletnym, włączając w to także wymaganą przez zamawiającego na tym etapie dokumentację określoną w SW;
3) BZO będą przeprowadzone z wykorzystaniem sił wykonawcy i realizowane pod nadzorem właściwego RPW;
4) Szef Agencji Uzbrojenia może powołać Komisję badań zdawczo-odbiorczych, zwaną dalej „KBZO";
5) przewodniczącym KBZO dla BZO jest przedstawiciel Agencji Uzbrojenia, a jego zastępcą przedstawiciel Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego;
6) w skład KBZO mogą wejść w razie potrzeby przedstawiciele jednostek naukowych lub innych instytucji wskazanych przez Szefa Agencji Uzbrojenia;
7) podstawą merytoryczną prowadzenia BZO, w ramach których powołana została zgodnie z pkt 4 KBZO, jest opracowywany przez wykonawcę Program badań zdawczo-odbiorczych, zwany dalej „PBZO", wraz z metodykami, bazujący na WT i uzupełniony o badania istotne z punktu widzenia weryfikacji systemowej wdrażanego SpW;
8) PBZO zatwierdza Szef Agencji Uzbrojenia, który podejmuje decyzję o potrzebie uzgodnienia go z zainteresowanymi instytucjami;
9) KBZO odpowiedzialna jest za prawidłowy przebieg badań oraz opracowanie protokołu końcowego BZO, jak i orzeczenia z BZO, które zawiera w szczególności wnioski o spełnieniu wymagań ujętych w WT lub PBZO oraz rekomendację dotyczącą możliwości lub braku możliwości podjęcia produkcji seryjnej wyrobu w oparciu o DT;
10) w przypadku BZO na zgodność z WT, dla których Szef Agencji Uzbrojenia nie powołuje KBZO, BZO przeprowadza wykonawca pod nadzorem właściwego RPW, a po zakończeniu badań sporządza protokół z BZO, który po zatwierdzeniu przez szefa właściwego RPW, przekazywany jest do zamawiającego;
11) orzeczenie z BZO zatwierdza Szef Agencji Uzbrojenia na zasadach przewidzianych dla procedury zatwierdzania orzeczenia z badań kwalifikacyjnych;
12) w przypadku zakończenia BZO oraz wydania orzeczenia z BZO, w którym stwierdza się brak możliwości podjęcia produkcji seryjnej wyrobu w oparciu o DT (wynik negatywny BZO), Szef Agencji Uzbrojenia może:
a) na wniosek KBZO - podjąć decyzję o przeprowadzeniu Badań uzupełniających BZO, zwanych dalej „BU-BZO", których koszt ponosi wykonawca, jeśli negatywny wynik BZO jest konsekwencją działalności wykonawcy, do organizacji i prowadzenia BU-BZO stosuje się zasady przewidziane dla BZO,
b) podjąć decyzję o przerwaniu realizowanej umowy;
13) Szef Agencji Uzbrojenia, po wprowadzeniu przez wykonawcę uwag i zaleceń KBZO akceptuje DTPS;
14) akceptację, o której mowa w pkt 13, realizuje się w przypadku nabywania przez Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra Obrony Narodowej praw własności intelektualnej do DT lub DTPS, albo pozyskania licencji;
15) odpowiedzialność wykonawcy w zakresie zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych oraz wykonania SpW określa się w umowie.
2. Przedstawiciele jednostek naukowych lub innych instytucji, przed przystąpieniem do prac w KBZO, składają oświadczenie dotyczące wystąpienia konfliktu interesów lub jego braku.
3. Przez konflikt interesów należy rozumieć okoliczności (prawne lub faktyczne), w których interes prywatny (osobisty lub majątkowy) przedstawiciela jednostki naukowej lub innej instytucji pozostaje w sprzeczności z bezstronnym wykonywaniem przez niego obowiązków w KBZO.
§ 31.
2. Właściwy inwestor odpowiada za przygotowanie wymagań i współrealizację zadań w zakresie przygotowania infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do montażu lub funkcjonowania SpW oraz przygotowanie wymagań i realizację w zakresie pozostałej infrastruktury.
Rozdział 5
Realizacja pracy rozwojowej
§ 32.
§ 33.
§ 34.
2. Podstawę rozpoczęcia PR stanowią:
1) zatwierdzone przez Radę Modernizacji Technicznej WS z załącznikiem SW;
2) ujęcie środków na realizację PR we właściwym planie rzeczowym.
§ 35.
1) określenie założeń do projektowania, zwanego dalej „OZP", w ramach którego opracowywany jest w szczególności PK rozpatrywanego SpW;
2) projektowanie i rozwój, zwanego dalej „PiR", w ramach którego realizuje się projekt wstępny i projekt techniczny, w celu opracowania i weryfikacji prototypu SpW oraz wykonania DTW.
§ 36.
§ 37.
1) jednej umowy - przy realizacji całości PR (łącznie dla etapów OZP i PiR);
2) dwóch umów - oddzielnie dla etapów OZP i PiR.
2. PR może być realizowana w ramach jednej umowy łącznie z dostawą SpW. W uzasadnionych przypadkach Szef Agencji Uzbrojenia może nie pozyskiwać autorskich praw majątkowych do wyników tej pracy. Decyzję w tych sprawach podejmuje Szef Agencji Uzbrojenia.
§ 38.
Zasady realizacji etapu OZP
§ 39
2. Etap OZP może być wykonywany przez Agencję Uzbrojenia lub przez wykonawcę, z którym Szef Agencji Uzbrojenia zawarł umowę.
3. Propozycja sposobu realizacji etapu OZP w zakresie:
1) zawarcia jednej umowy,
2) zawarcia kilku umów,
3) wykonania siłami własnymi Agencji Uzbrojenia
- ujmowana jest w SW.
4. W uzasadnionych przypadkach Szef Agencji Uzbrojenia może zawrzeć jednocześnie kilka umów na realizację etapu OZP w celu wybrania rozwiązania optymalnego.
§ 40.
1) PK;
2) ATE;
3) Projekt założeń taktyczno-technicznych, zwany dalej „PrZTT".
2. PK zawiera, w szczególności:
1) analizę możliwości osiągnięcia parametrów technicznych SpW niezbędnych do spełnienia wymagań ujętych w WS w zakresie dostępnych na rynku technologii, popartą w razie potrzeby badaniami elementów modelowych (demonstratorów technologii), obliczeniami, symulacjami wraz z ewentualną propozycją weryfikacji tych parametrów i uzasadnieniem;
2) identyfikację problemów dotyczących kompatybilności, interoperacyjności, unifikacji, bezpieczeństwa teleinformatycznego, ochrony informacji, zabezpieczenia metrologicznego oraz kodyfikacji i standaryzacji, w tym koniecznych do zastosowania norm krajowych, międzynarodowych i właściwych dokumentów standaryzacyjnych NATO;
3) propozycje rozwiązań technicznych SpW spełniających wymagania ujęte w WS, w tym w razie potrzeby rozwiązań wariantowych;
4) sposób i zasady ochrony informacji niejawnych;
5) rekomendację optymalnego rozwiązania technicznego SpW, w szczególności z uwzględnieniem aspektów finansowych i technicznych;
6) szczegółową specyfikację techniczną rozwiązania optymalnego;
7) w przypadku zawarcia umowy na realizację jedynie etapu OZP - także oszacowanie kosztów i czasu trwania pozostałych etapów pracy rozwojowej.
3. ATE zawiera, w szczególności:
1) analizę szacunkowych kosztów cyklu życia SpW dla możliwych i proponowanych rozwiązań lub wariantów;
2) sposób i zasady ochrony informacji niejawnych;
3) oszacowanie kosztów i czasu trwania pozostałych etapów pracy rozwojowej w przypadku zawarcia umowy na realizację jedynie etapu OZP;
4) oszacowanie kosztów i czasu trwania pozostałych etapów pracy rozwojowej w przypadku zawarcia umowy wykraczającej poza etap OZP;
5) plany finansowo-czasowe.
4. PrZTT powinien zostać opracowany zgodnie z Normą Obronną NO-06-A101 w zakresie dla ZTT.
§ 41.
§ 42.
§ 43.
§ 44.
§ 45
2. W przypadku niespełnienia zdefiniowanych funkcji lub parametru zawartego w WS, OPK powinna zawierać uzasadnienie braku możliwości spełnienia danego wymagania oraz proponowaną nową wartość rozważanego parametru dotyczącego tego wymagania, wraz z uzasadnieniem.
§ 46.
1) szefa właściwej komórki Sztabu Generalnego Wojska Polskiego;
2) Służbę Kontrwywiadu Wojskowego, jeśli w WS zawarto wymóg uzyskania certyfikatów, o których mowa w rozdziale 8 „Bezpieczeństwo teleinformatyczne" ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 742);
3) wykonawcę etapu OZP, w razie potrzeby.
§ 47.
Zasady realizacji etapu PiR
§ 48.
1) zatwierdzona przez Szefa Agencji Uzbrojenia OPK rekomendująca dalszą realizację PR;
2) ZTT;
3) ujęcie środków na realizację PR we właściwym centralnym planie rzeczowym.
§ 49.
1) wykonanie Projektu wstępnego, zwanego dalej „PW", SpW, w ramach którego wykonawca opracowuje między innymi: Dokumentację konstrukcyjną modelu, SpW, model SpW lub jego istotne elementy, przeprowadza i dokumentuje badania modelu oraz opracowuje analizy niezbędne do potwierdzenia możliwości spełnienia wymagań ujętych w ZTT, opracowanie o nazwie PW oraz, w razie potrzeby, proponuje weryfikację ZTT wraz z uzasadnieniem proponowanych zmian, dołączając do PW projekt zweryfikowanej wersji ZTT;
2) wykonanie Projektu technicznego, zwanego dalej „PT", SpW, w ramach którego wykonawca opracowuje między innymi Dokumentację techniczną prototypu, zwaną dalej „DTP", prototyp SpW, wykonuje i dokumentuje Badania wstępne (zakładowe), zwane dalej „BW", i BK, opracowuje Program badań kwalifikacyjnych, zwany dalej „PBK" wraz z metodykami badań. Prowadzone są BK prototypu. Przed zakończeniem wykonania badań prototypu SpW dopuszcza się weryfikację ZTT wraz z opracowaniem przez wykonawcę uzasadnienia dla proponowanych zmian i dołączeniem projektu zweryfikowanej wersji ZTT - przy uwzględnieniu trybu procedowania zweryfikowanej wersji ZTT jak dla etapu OZP;
3) opracowanie DTW uwzględniającej zalecenia z BK;
4) opracowanie dokumentacji niezbędnej do uzyskania certyfikatu, o którym mowa w rozdziale 8 „Bezpieczeństwo teleinformatyczne" ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych, jeżeli jest wymagany.
§ 50.
2. OPW powinna w szczególności zawierać ocenę możliwości spełnienia funkcji i parametrów zawartych w ZTT w rozwiązaniu proponowanym przez wykonawcę. W przypadku niespełnienia jakiejś funkcji lub parametru zawartego w ZTT, OPW powinna zawierać uzasadnienie braku możliwości spełnienia danego wymagania oraz proponowaną nową wartość rozważanego parametru dotyczącego tego wymagania, wraz z uzasadnieniem. Szef Agencji Uzbrojenia powołuje komisję do spraw opracowania OPW.
§ 51.
1) szefa właściwej komórki Sztabu Generalnego Wojska Polskiego;
2) wykonawcę PW lub PT, w razie potrzeby.
2. W przypadku opracowania zweryfikowanej wersji ZTT, podlegają one opiniowaniu i zatwierdzeniu przez Szefa Agencji Uzbrojenia zgodnie z procedurą przyjętą dla OPK.
§ 52.
§ 53.
2. PBW opracowuje wykonawca pracy. PBW podlega uzgodnieniu z Agencją Uzbrojenia.
§ 54.
2. Na podstawie protokołów BW wykonawca opracowuje orzeczenie z BW prototypu.
3. Po zakończeniu BW wykonawca przekazuje do Agencji Uzbrojenia zgłoszenie o gotowości do rozpoczęcia BK prototypu, uprzednio uzgodnione z właściwym RPW. Do zgłoszenia dołącza protokoły BW, zatwierdzone przez kierownika wykonawcy orzeczenie z BW, PBK wraz z metodykami badań oraz inne dokumenty wymagane odrębnymi przepisami i normami.
4. Prototypy przedstawione do BK powinny mieć pozytywne wyniki BW, wykonanych w pełnym zakresie - zgodnym z PBW, być przyjęte przez kontrolę jakości wykonawcy i sprawdzone przez właściwe RPW na zgodność z DTP wyrobu, zweryfikowaną na podstawie wyników BW.
§ 55.
2. Wykonawca uzgadnia PBK i metodyki badań, przed przesłaniem ich do Agencji Uzbrojenia, z właściwym RPW.
3. Przed zatwierdzeniem PBK Szef Agencji Uzbrojenia, stosownie do potrzeb, przesyła PBK i metodyki badań do zaopiniowania przez właściwe komórki i jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej, w szczególności tych, które delegują swoich przedstawicieli do Komisji badań kwalifikacyjnych, zwanej dalej „KBK", o której mowa w § 57 ust. 1.
§ 56.
2. BK prototypu wykonuje się zgodnie z PBK w celu:
1) sprawdzenia zgodności charakterystyk prototypu z wymaganiami ujętymi w ZTT;
2) sprawdzenia poprawności wykonania DTP przedstawionej do BK;
3) oceny wpływu zastosowanych rozwiązań w prototypie na uruchomienie produkcji.
§ 57.
2. W razie konieczności, decyzja Szefa Agencji Uzbrojenia o przeprowadzeniu BK powinna zostać uzgodniona z zainteresowanymi instytucjami oraz wykonawcą pracy. Powinna ona w szczególności określać skład KBK, w tym przewodniczącego KBK, w razie potrzeby Grupę badawczą, zwaną dalej „GrB" i jej kierownika, cel BK, podstawę prowadzenia BK, miejsce oraz termin rozpoczęcia i zakończenia BK, a także odpowiedzialnego za przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w trakcie BK.
§ 58.
1) nadzorowanie realizacji BK (zgodnie z PBK) przez GrB lub wykonawcę BK, wskazanego w decyzji Szefa Agencji Uzbrojenia;
2) analiza wyników BW, pod kątem przyjęcia uzyskanych w BW wyników na potrzeby BK;
3) w zależności od potrzeb uczestniczenie w badaniach na stanowiskach badawczych;
4) ocena wyników BK wykonywanych przez GrB lub wykonawcę BK, ujętych w protokołach poszczególnych badań;
5) ocena DTP;
6) opracowanie wraz z GrB lub wykonawcą BK protokołu końcowego BK;
7) sporządzenie orzeczenia z BK prototypu, stwierdzającego między innymi czy prototyp spełnia wymagania ujęte w ZTT i czy zastosowane rozwiązania pozwolą na uruchomienie produkcji;
8) w przypadku, gdy nie wszystkie wymagania ZTT zostały spełnione przez prototyp, KBK dokonuje oceny zasadności wprowadzenia SpW na wyposażenie Sił Zbrojnych RP, biorąc między innymi pod uwagę jego praktyczną przydatność dla Sił Zbrojnych RP. Pozytywna ocena upoważnia KBK do rekomendacji, aby uznać BK jako zakończone z wynikiem pozytywnym, pomimo nie spełnienia przez prototyp wszystkich wymagań ujętych w ZTT.
§ 59.
2. Uwagi i zalecenia KBK powinny być podzielone na dwie grupy - dotyczące spełnienia wymagań ujętych w ZTT i wykraczające poza wymagania określone w ZTT oraz powinny zawierać, w przypadku gdy to możliwe, propozycje sposobu ich realizacji, w tym potrzebę budowy kolejnego prototypu.
3. KBK w orzeczeniu z BK rekomenduje pożądane terminy realizacji wypracowanych zaleceń i wskazuje ich wykonawcę.
4. Wprowadzenie zaleceń, które nie wymagają powtórzenia BK jest weryfikowane przez Komisję do spraw weryfikacji zaleceń powołaną przez Szefa Agencji Uzbrojenia.
§ 60.
§ 61.
1) na wniosek KBK - podjąć decyzję o przeprowadzeniu Badań uzupełniających, zwanych dalej „BU" prototypu;
2) wystąpić do Ministra Obrony Narodowej o powtórzenie PR od wskazanego we wniosku etapu;
3) podjąć decyzję o przerwaniu realizowanej PR.
2. Koszt BU ponosi wykonawca pracy, jeśli negatywny wynik BK jest konsekwencją działalności wykonawcy pracy.
3. Zasady organizacji i prowadzenia BU są takie same jak dla BK.
§ 62.
§ 63.
1) podjąć decyzję o realizacji (lub częściowej realizacji) zaleceń w ramach opracowania pierwszych egzemplarzy produkcyjnych, o których mowa w § 30 ust. 1 pkt 1;
2) podjąć decyzję o odstąpieniu od realizacji zaleceń KBK;
3) wystąpić, z zaopiniowanym przez szefa właściwej komórki Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, wnioskiem do Ministra Obrony Narodowej o powtórną realizację PR, od wskazanego we wniosku etapu.
§ 64.
2. Protokół końcowy BK stanowi załącznik do orzeczenia z BK. Orzeczenie z BK przewodniczący komisji przedstawia Szefowi Agencji Uzbrojenia do zatwierdzenia.
§ 65.
Kontrola, nadzór i odbiór prac rozwojowych
§ 66.
2. Instytucjami współpracującymi z Agencją Uzbrojenia w trakcie czynności, o których mowa w ust. 1, są RPW oraz inne komórki lub jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej, stosownie do wskazanych przez Szefa Agencji Uzbrojenia potrzeb.
3. Przedstawiciele Służby Wywiadu Wojskowego i Służby Kontrwywiadu Wojskowego mogą uczestniczyć w pracach komisji wyłącznie w roli obserwatorów.
4. Na wniosek Szefa Agencji Uzbrojenia przedstawiciele komórek lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej wskazują swoich przedstawicieli, którzy będą je reprezentowali w procesie kontroli, oceny i odbioru PR, w tym w końcowym odbiorze PR oraz w badaniach.
§ 67.
§ 68.
§ 69.
§ 70.
Zasady i tryb wprowadzania zmian w pracach rozwojowych
§ 71.
§ 72.
2. Szef Agencji Uzbrojenia ma prawo podjąć decyzję o zmianie terminu zakończenia umowy, niewykraczającej poza dany rok budżetowy oraz terminów zakończenia pośrednich etapów (zadań) umowy na realizację PR. O zmianach terminów zakończenia PR Szef Agencji Uzbrojenia informuje szefów właściwych komórek Sztabu Generalnego Wojska Polskiego.
§ 73.
1) ze stwierdzenia w trakcie realizacji PR braku możliwości osiągnięcia wymaganego poziomu parametrów technicznych ujętych w ZTT;
2) ze zmiany w przepisach prawa powszechnie obowiązującego;
3) z oceny, że ujęte w ZTT wymagania skutkują koniecznością zastosowania rozwiązań konstrukcyjnych zagrażających życiu lub zdrowiu obsługi;
4) z oceny, że ujęte w ZTT wymagania skutkują koniecznością zastosowania rozwiązań konstrukcyjnych ekonomicznie nieuzasadnionych;
5) z oceny, że ujęte w ZTT wymagania mogą zostać osiągnięte w inny sposób, na przykład w związku z postępem technologicznym.
2. Projekt zweryfikowanych ZTT podlega uzgodnieniu i zatwierdzeniu według zasad i trybu przewidzianych dla uzgadniania i zatwierdzania ZTT, o którym mowa w § 46. Postanowienia § 74 stosuje się odpowiednio.
§ 74.
Rozdział 6
Procedura zagospodarowywania aktywów trwałych uzyskiwanych w procesie realizacji prac rozwojowych
§ 75.
2. Użyte w niniejszym rozdziale określenia oznaczają:
1) organy planujące - organy planujące w rozumieniu przepisów o planowaniu i wykonywaniu budżetu resortu obrony narodowej;
2) odbiorca - jednostka organizacyjna resortu obrony narodowej, wskazana przez właściwy organ planujący drugiego stopnia, odbierająca aktywa trwałe.
§ 76.
§ 77.
§ 78.
§ 79.
1) produkt lub technologia wytwarzania są ściśle ustalone, a dotyczące ich koszty prac rozwojowych wiarygodnie określone;
2) techniczna przydatność produktu lub technologii została stwierdzona w orzeczeniu BK i odpowiednio udokumentowana i na tej podstawie jednostka podjęła decyzję o wytwarzaniu tych produktów lub stosowaniu technologii;
3) koszty pracy zostaną pokryte, według przewidywań, korzyściami resortu obrony narodowej z wytwarzania produktu lub stosowania technologii, w szczególności mierzonej zwiększaniem potencjału obronnego Sił Zbrojnych RP lub oszczędnością kosztów przez cały cykl życia SpW.
2. Szef Agencji Uzbrojenia może podjąć decyzję o zakwalifikowaniu kosztów zakończonych PR do wartości niematerialnych i prawnych, jeżeli spełnione są następujące warunki:
1) praca była prowadzona na potrzeby Sił Zbrojnych RP;
2) została podjęta decyzja o wytwarzaniu produktu lub stosowaniu technologii, rozumiana jako zadanie ujęte we właściwym centralnym planie rzeczowym, odpowiadające temu produktowi lub technologii;
3) koszty pracy zostaną pokryte, korzyściami resortu obrony narodowej z wytwarzania produktu lub stosowania technologii, w szczególności mierzonej zwiększaniem potencjału obronnego Sił Zbrojnych RP.
§ 80.
1) przydatne do produkcji lub modernizacji SpW na rzecz resortu obrony narodowej lub wykorzystania w innych pracach na rzecz resortu obrony narodowej;
2) przydatne do wykorzystania przez odbiorców;
3) przewidywane do bezpowrotnego zniszczenia ze względu na ochronę informacji niejawnych na podstawie odrębnych przepisów;
4) przewidywane do utylizacji na podstawie odrębnych przepisów;
5) przewidywane do zbycia poza resort obrony narodowej.
§ 81.
1) odbiorca przyjmuje wyniki pracy (prototyp) od wykonawcy i kwalifikuje do odpowiedniej grupy aktywów;
2) w ramach odrębnej umowy z wykonawcą, ustala się warunki wykorzystania aktywów trwałych, w tym wartości niematerialnych i prawnych;
3) odbiorca udostępnia wykonawcy wskazane aktywa trwałe;
4) po zakończeniu realizacji umowy Szef Agencji Uzbrojenia dokonuje zagospodarowania pozostałych po realizacji tej umowy aktywów trwałych.
§ 82.
§ 83.
1) Szef Agencji Uzbrojenia:
a) określa wartości niematerialne i prawne powstałe w wyniku realizacji pracy,
b) opracowuje plan zagospodarowania wartości niematerialnych i prawnych,
c) odbiera od wykonawcy dokumentację wartości niematerialnych i prawnych;
2) ewidencję wartości niematerialnych i prawnych stanowiących własność Skarbu Państwa oraz DT powstałej w wyniku realizacji PR prowadzi Agencja Uzbrojenia.
Rozdział 7
Pozyskiwanie SpW finansowanego ze środków pomocowych przyznanych Rzeczypospolitej Polskiej przez rząd USA w ramach programu FMF
§ 84.
2. Realizację procedury rozpoczyna się na wniosek właściwego dowódcy rodzaju Sił Zbrojnych skierowany do Rady Modernizacji Technicznej, zaopiniowany przez Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, w szczególności w aspekcie możliwości finansowych, zawierający:
1) rodzaj (typ) i ilość SpW;
2) szacowany koszt pozyskania;
3) uzasadnienie zawierające:
a) koncepcję wykorzystania SpW,
b) informację dotyczącą obsady etatowej,
c) określenie sposobu szkolenia personelu (użytkowników, obsługi serwisowej),
d) ilość SpW oraz miejsce dyslokacji,
e) informację, czy na rynku istnieją równorzędne rozwiązania,
f) informację w zakresie zabezpieczenia logistycznego;
4) sposób i zasady ochrony informacji niejawnych dla SpW;
5) zakresy częstotliwości radiowych - w przypadku urządzeń emitujących energię elektromagnetyczną;
6) specyfikację zamówienia w języku polskim i angielskim.
3. Rozpoczęcie procedury pozyskania SpW w ramach programu FMF może zainicjować również Rada Modernizacji Technicznej, zlecając opracowanie wniosku właściwemu dowódcy rodzaju Sił Zbrojnych.
4. Na podstawie zaakceptowanego wniosku oraz pozycji w planie FMF, Szef Agencji Uzbrojenia rozpoczyna procedurę pozyskania SpW, zmierzającą do zawarcia umowy z rządem USA na dostawę SpW ujętego w planie FMF.
§ 85.
§ 86.
§ 87.
Rozdział 8
Postanowienia końcowe
§ 88
2. Dokumenty wynikowe faz identyfikacyjnej lub analityczno-koncepcyjnej określonych w decyzji, o której mowa w § 90, stanowią podstawę do definiowania WS.
3. Niezależnie od uprawnień wynikających z decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie Rady Modernizacji Technicznej w zakresie inicjowania procesu definiowania WS, Rada Modernizacji Technicznej może postanowić o realizacji spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej decyzji w oparciu o przepisy niniejszej decyzji.
§ 89.
§ 90.
§ 91.
Minister Obrony Narodowej: M. Błaszczak
- Data ogłoszenia: 2021-09-01
- Data wejścia w życie: 2022-01-01
- Data obowiązywania: 2023-10-04
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA