REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2021 poz. 188

DECYZJA Nr 116/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ

z dnia 1 września 2021 r.

w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 2 pkt 10 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 196) oraz § 1 pkt 8 lit. a-c i § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. poz. 426 oraz z 2014 r. poz. 933) ustala się, co następuje:

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§ 1.

Decyzja określa sposób pozyskiwania sprzętu wojskowego, zwanego dalej „SpW", na potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych dalej „Siłami Zbrojnymi RP", oraz jego części, komponentów lub podzespołów, technicznych środków materiałowych do SpW oraz usług, a także dostaw, usług i robót budowlanych bezpośrednio związanych z tym SpW.

§ 2.

Użyte w decyzji określenia oznaczają:

1) analiza techniczno-ekonomiczna (ATE) - dokument będący wynikiem prac analitycznych etapu Określenie założeń do projektowania, zawierający ekonomiczne uwarunkowania realizacji koncepcji zaproponowanych w projekcie koncepcyjnym SpW, w tym między innymi oszacowanie kosztów realizacji prac rozwojowych, kosztów badań, opracowania dokumentacji, ceny wyrobu w produkcji seryjnej, kosztów eksploatacji i kosztów utylizacji;

2) cykl życia SpW - wszelkie możliwe kolejne lub powiązane etapy życia SpW, w szczególności badania naukowe i rozwój, projektowanie przemysłowe, produkcję, użytkowanie, naprawę, modernizację, modyfikację, utrzymanie, logistykę, szkolenie, testowanie, wycofywanie i utylizację;

3) dokumentacja techniczna (DT) - dokumentację w rozumieniu odrębnej decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie dokumentacji technicznej SpW, a dla okrętów Marynarki Wojennej również w rozumieniu Normy Obronnej NO-19-A007:2000;

4) Foreign Military Financing (FMF) - program amerykańskiej polityki bezpieczeństwa polegający na przyznawaniu rządom państw, będących sojusznikami Stanów Zjednoczonych Ameryki (USA), pomocowych środków finansowych, które mogą być wykorzystane w amerykańskim programie udzielania zamówień wojskowych Foreign Military Sales na pozyskanie towarów i usług związanych z obronnością, wytwarzanych w USA;

5) Foregin Military Sales (FMS) - program amerykańskiej polityki bezpieczeństwa pozwalający uprawnionym instytucjom państw oraz rządom państw będących sojusznikami USA, nabywać od rządu USA towary i usługi związane z obronnością, finansowane ze środków pomocowych lub środków własnych;

6) modernizacja - proces unowocześnienia SpW polegający na zmianie jego zasadniczych elementów konstrukcji w sposób skutkujący polepszeniem parametrów użytkowych i eksploatacyjnych, w szczególności parametrów krytycznych, których efektem będzie zmiana jego przeznaczenia, w wyniku czego powstaje nowy SpW;

7) modyfikacja - proces unowocześniania SpW polegający na wymianie, zastąpieniu lub rozbudowie istniejących podzespołów, funkcji lub oprogramowania, polepszeniu parametrów krytycznych, bez zmiany jego zasadniczego przeznaczenia, w wyniku czego nie powstaje nowy SpW;

8) nowy SpW - SpW, który nie został dotychczas wprowadzony do Sił Zbrojnych RP (nie dotyczy to SpW pozyskiwanego na specjalistyczne potrzeby Wojsk Specjalnych);

9) ocena zgodności - działania, o których mowa w przepisach dotyczących systemu oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa, których celem jest wykazanie, że wyspecyfikowane wymagania dotyczące SpW zostały spełnione;

10) parametry krytyczne - zbiór parametrów (charakterystyk) taktyczno-technicznych ujętych w specyfikacji technicznej, które posiadają decydujące znaczenie dla funkcjonalności SpW, podlegających ocenie na poszczególnych etapach pozyskiwania SpW;

11) praca rozwojowa - w odniesieniu do SpW jest to zespół przedsięwzięć obejmujący prace oparte na istniejącej wiedzy uzyskanej w wyniku badań naukowych lub doświadczeń praktycznych, realizowanych i podejmowanych w celu rozpoczęcia produkcji nowych materiałów, produktów lub urządzeń, opracowania nowych procesów, systemów oraz usług lub w celu znacznej poprawy istniejących już procesów, systemów i usług. Praca rozwojowa może dotyczyć wykonania egzemplarza lub egzemplarzy prototypowych pokazujących zastosowanie nowej koncepcji lub nowej technologii w rzeczywistym lub reprezentatywnym środowisku;

12) program sprawdzeń weryfikacyjnych (PSw) - dokument określający zakres oraz sposób przeprowadzenia i oceny wyników prób i sprawdzeń poznawczych lub porównawczych nowego SpW, oferowanego poza procesem realizacji prac rozwojowych;

13) program testów (PTe) - dokument określający zakres oraz sposób prowadzenia i oceny wyników testów na etapie odbioru nowego SpW, pozyskiwanego poza procesem realizacji prac rozwojowych;

14) projekt koncepcyjny (PK) - dokument zawierający propozycje rozwiązania technicznego (rozwiązań technicznych) danej koncepcji realizacji pozyskania SpW, zawierający specyfikację techniczną systemu zweryfikowaną przez niezbędne analizy, modele i badania;

15) specyfikacja techniczna - dokumenty, o których mowa w art. 3 pkt 13 ustawy z dnia 17 listopada 2006 r. o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa (Dz. U. z 2018 r. poz. 114);

16) sprawdzenia weryfikacyjne - sprawdzenia zgodności parametrów krytycznych oferowanego SpW z wymogami określonymi w specyfikacji technicznej, realizowane przed zawarciem umowy, zgodnie z PSw;

17) sprzęt wojskowy (SpW) - wyposażenie specjalnie zaprojektowane lub zaadaptowane do potrzeb wojskowych i przeznaczone do użycia, jako broń, amunicja lub materiały wojenne;

18) Studium wykonalności (SW) - dokument zawierający informacje dotyczące sposobu pozyskania, obejmujący w szczególności:

a) opis SpW, w tym rozpatrywanych alternatywnych rozwiązań,

b) opis i ocenę możliwości osiągnięcia przez rozpatrywane alternatywne rozwiązania SpW wymagań ujętych w Wymaganiach sprzętowych,

c) analizę rynku w zakresie dostępności SpW spełniających wymagania ujęte w Wymaganiach sprzętowych, w tym analizę istniejących technologii krytycznych lub rozwiązań technicznych i analizę potrzeb wykonania dodatkowych badań naukowych, zapewniających uzyskanie wymaganego poziomu gotowości technologii, o których mowa w przepisach dotyczących koordynacji, planowania i realizacji badań naukowych w resorcie obrony narodowej,

d) analizę kosztów cyklu życia SpW, w szczególności analizę finansową pozyskania SpW,

e) analizę potrzeb wraz z rekomendacjami w zakresie nabycia dokumentacji technicznej i praw własności intelektualnej, pozyskania licencji i zapewnienia dostępu do informacji wrażliwych,

f) analizę potrzeb w zakresie systemu funkcjonalnego logistyki, zapewniającego warunki dla właściwej eksploatacji SpW, obejmującej jego użytkowanie, w tym przechowywanie oraz wsparcie i zabezpieczenie logistyczne, z uwzględnieniem zdolności obsługiwania technicznego jakie powinny być ustanawiane poza Siłami Zbrojnymi RP,

g) analizę czasowo-zadaniową pozyskania SpW, w tym wymaganej infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do montażu lub funkcjonowania SpW oraz pozostałej infrastruktury, w szczególności możliwy harmonogram dostaw SpW wraz z harmonogramem realizacji infrastruktury lub usług oraz propozycję finansowania zadań w poszczególnych latach budżetowych,

h) analizę potrzeb w zakresie systemu szkolenia,

i) analizę zakresu oraz sposobu weryfikacji SpW, dotyczącą sprawdzeń weryfikacyjnych, testów lub oceny zgodności w zakresie obronności i bezpieczeństwa, w tym rekomendacje dotyczące trybu oceny zgodności,

j) analizę ryzyka pozyskania i eksploatacji SpW, w szczególności w obszarze bezpieczeństwa dostaw,

k) rekomendacje dotyczące sposobu pozyskania SpW, w tym infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do montażu lub funkcjonowania SpW oraz pozostałej infrastruktury,

l) rekomendacje dotyczące etapów wymaganych w realizacji pracy rozwojowej;

19) szef właściwej komórki Sztabu Generalnego Wojska Polskiego - szef komórki organizacyjnej tworzącej Sztab Generalny Wojska Polskiego, któremu powierzono odpowiedzialność za zarządzanie systemem funkcjonalnym;

20) technologia krytyczna - kluczowa technologia zastosowana w procesie wytwarzania SpW, niezbędna do utrzymania funkcjonalności SpW w całym cyklu życia SpW zgodnie z wymaganiami sprzętowymi;

21) testy poznawcze SpW - przedsięwzięcia badawcze, realizowane zgodnie z programem testów, związane z testowaniem SpW w warunkach użytkowania zbliżonych do przewidywanych dla tego rodzaju SpW w celu uzyskania oceny bojowego wykorzystania SpW oraz norm eksploatacyjnych i materiałowych;

22) testy SpW - sprawdzenie zgodności wybranych parametrów dostarczanego SpW z wymogami określonymi w specyfikacji technicznej, realizowane zgodnie z „Programem testów" i nadzorowane przez grupę testującą;

23) warunki techniczne (WT) - dokument zawierający wymagania stawiane SpW, a także określający sposób jego wykonania, kontroli, odbioru i dostawy. Układ i zawartość dokumentu określono w Normie Obronnej NO-06-A101;

24) Wymagania sprzętowe (WS) - dokument zawierający wymagania w zakresie parametrów taktyczno-technicznych dla planowanego do pozyskania nowego SpW, w szczególności obejmujący informacje dotyczące:

a) konstrukcji, przeznaczenia oraz funkcji jakie ma realizować SpW,

b) eksploatacji, w tym normowania, strategii i systemów eksploatacji, wsparcia i zabezpieczenia logistycznego, włączając wymóg kodyfikacji oraz niezbędnej infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do montażu lub funkcjonowania SpW,

c) stref klimatycznych i warunków środowiskowych, w jakich SpW będzie użytkowany,

d) potrzeb ilościowych, miejsc dyslokacji oraz uwarunkowań czasowych pozyskania SpW,

e) kompatybilności z innymi systemami,

f) szkolenia oraz urządzeń szkolno-treningowych,

g) dokumentacji technicznej,

h) weryfikacji SpW w tym w zakresie parametrów krytycznych, obejmujące sprawdzenia weryfikacyjne, testy lub ocenę zgodności w zakresie obronności i bezpieczeństwa,

i) ochrony informacji niejawnych,

j) zakresów częstotliwości radiowych - w przypadku urządzeń emitujących energię elektromagnetyczną;

25) zakup z dostosowaniem - procedura pozyskania SpW realizowana w przypadku, gdy z analizy rynku wynika, że nie ma istniejących na rynku gotowych rozwiązań spełniających wszystkie wymagania techniczne, a istnieje możliwość ich spełnienia przez dostosowanie (integrację), będących co najmniej na VIII poziomie gotowości technologicznej, istniejących na rynku rozwiązań do wymagań zamawiającego;

26) założenia taktyczno-techniczne (ZTT) - dokument stanowiący podstawę merytoryczną do rozpoczęcia etapu „Projektowanie i Rozwój", zawierający pełne, wymagane parametry techniczne i operacyjne projektowanego SpW oraz szczegółową strukturę techniczną projektowanego SpW, wraz z określeniem jego powiązań z otoczeniem, a także rodzaje planowanych badań prototypu. Układ i zawartość dokumentu określono w Normie Obronnej NO-06-A101.

§ 3

. 1. Decyzji nie stosuje się do:

1) pozyskiwania wyników badań naukowych w postaci demonstratorów oraz ich dokumentacji technicznej, z wyłączeniem postanowień określonych w decyzji;

2) SpW pozyskiwanego decentralnie:

a) dla którego Dowództwo Komponentu Wojsk Specjalnych jest instytucją ekspercką,

b) przez Komendę Główną Żandarmerii Wojskowej na potrzeby zabezpieczenia realizacji ustawowych zadań Żandarmerii Wojskowej;

3) SpW w obszarze informatyki, kryptologii i cyberbezpieczeństwa, pozyskiwanego przez jednostki podległe Narodowemu Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni, na potrzeby zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa, z wyłączeniem fazy realizacyjnej pozyskiwania SpW nabywanego w ramach programu FMS, za realizację którego odpowiedzialny jest Szef Agencji Uzbrojenia;

4) SpW dla którego Dowództwo Wojsk Obrony Terytorialnej jest instytucją ekspercką;

5) środków zaopatrzenia żywnościowego;

6) materiałów pędnych i smarów;

7) przedmiotów umundurowania i wyekwipowania;

8) produktów leczniczych w rozumieniu odrębnych przepisów oraz wyrobów medycznych ogólnie dostępnych, krótkotrwałego użytku, do pielęgnacji chorych i niespecjalistycznej opieki medycznej, w rozumieniu odrębnych przepisów.

2. Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, zgodnie z właściwością, określa procedurę pozyskiwania części, komponentów, podzespołów SpW lub technicznych środków materiałowych do SpW oraz dostaw i usług związanych z eksploatacją i utrzymaniem SpW, w tym pozyskiwanym w ramach programu FMS oraz Agencji Wsparcia i Zamówień NATO (NATO Support and Procurement Agency - NSPA), finansowanych ze środków pomocowych przyznanych Rzeczypospolitej Polskiej przez rząd USA w ramach programu FMF lub środków budżetowych resortu obrony narodowej.

§ 4.

Minister Obrony Narodowej:

1) nadzoruje funkcjonowanie pozyskiwania SpW;

2) może nakazać ponowne przeprowadzenie definiowania WS i opracowania SW;

3) podejmuje decyzje o:

a) czasowym wstrzymaniu pozyskiwania SpW,

b) przerwaniu pozyskiwania SpW;

4) wydaje decyzje w sprawie pozyskania SpW w sposób lub na zasadach innych niż określone w decyzji, w szczególności w zakresie przyjęcia jako podstawy pozyskania SpW innych dokumentów niż określone w decyzji;

5) akceptuje propozycje uczestnictwa Rzeczypospolitej Polskiej w międzynarodowych programach rozwojowych w obszarze techniki oraz technologii i nadzoruje ich realizację;

6) może powierzyć swoje uprawnienia wynikające z decyzji sekretarzowi stanu lub podsekretarzowi stanu.

§ 5.

Szef Agencji Uzbrojenia, w szczególności:

1) kieruje i odpowiada za:

a) definiowanie WS;

b) realizację pozyskiwania SpW, w tym przygotowuje i przeprowadza postępowania o udzielenie zamówień oraz zawiera umowy w tym zakresie,

c) realizację wytycznych Ministra Obrony Narodowej w zakresie cyberbezpieczeństwa;

2) określa sposób wprowadzenia zmian do zatwierdzonej lub zaakceptowanej dokumentacji technicznej dla SpW pozyskanego w procesie realizacji prac rozwojowych lub dokumentacji technicznej, do której posiada tytuł prawny umożliwiający ich wprowadzanie;

3) nadzoruje badania naukowe i prace rozwojowe zgodnie z przepisami decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie planowania i realizacji w resorcie obrony narodowej czynności nadzoru nad projektami dotyczącymi obronności i bezpieczeństwa państwa realizowanymi poza resortem obrony narodowej, dla których Agencja Uzbrojenia została ustanowiona koordynatorem;

4) występuje z wnioskiem do kierownika (dyrektora, szefa) właściwej jednostki organizacyjnej resortu obrony narodowej o wydzielenie z jej zasobów SpW i infrastruktury niezbędnych do realizacji umów.

§ 6. 1. Pozyskiwanie nowego SpW stanowi kontynuację procesu programowania rozwoju Sił Zbrojnych RP i realizuje się na podstawie zdefiniowanych WS w trybie:

1) zakupu SpW, w tym zakupu z dostosowaniem;

2) realizacji pracy rozwojowej;

3) modernizacji SpW;

4) wykonania innych usług.

2. Pozyskiwanie SpW użytkowanego w Siłach Zbrojnych RP realizuje się w trybie:

1) zakupu SpW w ramach procesu uzupełniania SpW do stanów normatywnych;

2) wykonania usług.

3. Pozyskiwanie SpW w ramach pilnej potrzeby operacyjnej realizuje się w trybie:

1) zakupu nowego SpW, w tym zakupu z dostosowaniem;

2) zakupu SpW użytkowanego w Siłach Zbrojnych RP w ramach procesu uzupełniania SpW do stanów normatywnych;

3) wykonania usług.

§ 7

. 1. Pozyskiwanie SpW powinno odbywać się z uwzględnieniem cyklu życia SpW. W przypadku pozyskiwanego SpW, który posiada na wyposażeniu system teleinformatyczny przeznaczony do przetwarzania informacji niejawnych, w cyklu życia SpW uwzględnia się cykl funkcjonowania systemu teleinformatycznego zgodny z przepisami dotyczącymi ochrony informacji niejawnych.

2. Prototyp SpW opracowany w ramach pracy rozwojowej podlega weryfikacji w zakresie zgodności z ZTT, a nowy SpW , pozyskiwany w ramach zakupu, zakupu z dostosowaniem, modernizacji lub zlecenia innych usług, podlega weryfikacji w zakresie zgodności z WS i SW, a w przypadku pilnej potrzeby operacyjnej wniosku o pozyskanie SpW w ramach pilnej potrzeby operacyjnej lub SW.

3. W uzasadnionych przypadkach Szef Agencji Uzbrojenia może dopuścić weryfikację SpW lub jego prototypu w zakresie zgodności dodatkowo z innymi dokumentami, niż określone w ust. 2.

4. W celu zapewnienia właściwej eksploatacji SpW, w tym zapewnienia możliwości jego modernizacji lub modyfikacji, w umowie na pozyskanie SpW należy dążyć do zagwarantowania pozyskania praw własności intelektualnej do dokumentacji technicznej albo pozyskania licencji i zapewnienia dostępu do danych niezbędnych do funkcjonowania SpW oraz zagwarantowania bezpieczeństwa dostaw, w szczególności wobec technologii krytycznych wraz z oprogramowaniem i opisem interfejsów.

§ 8.

1. W celu realizacji badań naukowych, prac rozwojowych realizowanych na podstawie umów zawieranych poza resortem obrony narodowej kierownik (dyrektor, szef) właściwej jednostki organizacyjnej resortu obrony narodowej może wydzielić z zasobów Sił Zbrojnych RP, na podstawie odrębnej, opracowanej przez komórkę lub jednostkę organizacyjną właściwą w zakresie nadzoru nad ich realizacją, decyzji Ministra Obrony Narodowej, SpW niezbędny do zrealizowania badań naukowych lub prac rozwojowych.

2. W decyzji zawiera się postanowienia normujące tryb i zasady użyczenia SpW będącego na ewidencji Sił Zbrojnych RP mając na względzie ochronę interesu Sił Zbrojnych RP w przypadku jego zniszczenia, znacznego pogorszenia stanu technicznego lub utraty właściwości bojowych oraz wykorzystania w sposób niewłaściwy lub niezgodny z obowiązującymi przepisami. W szczególności określa się:

1) jednostkę organizacyjną resortu obrony narodowej właściwą do protokolarnego przekazania SpW;

2) terminy użyczenia SpW;

3) zobowiązania biorącego w użyczenie, w tym zasady odpowiedzialności w przypadku częściowego lub trwałego zużycia lub zniszczenia SpW, które zawarte zostaną w umowie użyczenia.

§ 9.

W celu realizacji umów na potrzeby Sił Zbrojnych RP dotyczących SpW, zawieranych w resorcie obrony narodowej, dowódca właściwej jednostki organizacyjnej Sił Zbrojnych RP wydziela SpW z zasobów Sił Zbrojnych RP lub udostępnia infrastrukturę niezbędną do zrealizowania tych umów. Zasady i tryb wydzielenia SpW lub udostępnienia infrastruktury, określone przez Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, ujmuje się w umowie.

§ 10.

W przypadku wydzielania SpW lub udostępniania infrastruktury z zasobów Sił Zbrojnych RP, stosuje się odpowiednio zasady pokrywania kosztów określone w § 16 ust. 3.

§ 11

. 1. W celu weryfikacji parametrów krytycznych, oferowany SpW może zostać poddany sprawdzeniom weryfikacyjnym przed zawarciem umowy, w tym na etapie oceny ofert.

2. Przeprowadzenie sprawdzeń weryfikacyjnych można zlecić wyspecjalizowanej jednostce w oparciu o opracowany w Agencji Uzbrojenia „Program sprawdzeń weryfikacyjnych".

3. Sprawdzenia weryfikacyjne wykonuje się zgodnie z „Metodyką sprawdzeń weryfikacyjnych", opracowaną przez Agencję Uzbrojenia lub jednostkę, o której mowa w ust. 2.

4. W celu sprawowania nadzoru nad prowadzeniem sprawdzeń weryfikacyjnych Szef Agencji Uzbrojenia powołuje grupę weryfikacyjną, odpowiedzialną za nadzór nad prawidłowym ich przebiegiem oraz opracowanie protokołu ze sprawdzeń weryfikacyjnych. Do protokołu zawierającego informacje, o tym czy weryfikowany SpW spełnia określone parametry krytyczne, dołącza się sprawozdanie ze sprawdzeń weryfikacyjnych, zawierające wyniki sprawdzeń parametrów krytycznych.

§ 12.

1. W celu weryfikacji parametrów taktyczno-technicznych nowego SpW Przeprowadza się testy SpW. Testy SpW mają charakter fakultatywny w przypadku pracy rozwojowej. Zakres wymagań podlegających weryfikacji w ramach testów SpW definiuje się każdorazowo w specyfikacji technicznej. Przepisu nie stosuje się w przypadku, gdy odrębne regulacje zobowiązują do przeprowadzenia weryfikacji SpW w inny sposób.

2. Testy SpW wykonuje się zgodnie z opracowanym przez Agencję Uzbrojenia „Programem testów". „Metodyki testów" opracowuje, na zlecenie Agencji Uzbrojenia, na podstawie „Programu testów" wyspecjalizowana jednostka, w tym jednostka organizacyjna podległa lub nadzorowana przez Ministra Obrony Narodowej albo wykonawca umowy. „Metodyki testów" wymagają uzgodnienia z Szefem Agencji Uzbrojenia.

3. W celu nadzoru przebiegu testów Szef Agencji Uzbrojenia powołuje grupę testującą odpowiedzialną za nadzór nad prawidłowym przebiegiem testów oraz opracowanie protokołu z testów zawierającego ocenę zgodności parametrów testowanego SpW z wybranymi wymogami określonymi w specyfikacji technicznej. Do protokołu dołącza się sprawozdanie z przeprowadzonych testów zawierające w szczególności parametry osiągnięte w czasie testów.

§ 13.

W przypadku udziału w międzynarodowym programie, o którym mowa w § 4 pkt 5, stosuje się procedury uzgodnione przez państwa uczestniczące albo, w przypadku ich braku, jako obowiązujące przyjmuje się procedury krajowe. Kierownik (dyrektor, szef, dowódca) komórki lub jednostki organizacyjnej resortu obrony narodowej odpowiedzialnej za udział w realizacji międzynarodowego programu informuje Dyrektora Departamentu Polityki Zbrojeniowej o postępie prac oraz ich finansowaniu w sprawozdaniach. Sprawozdania za dany rok przekazuje się do Departamentu Polityki Zbrojeniowej do końca I kwartału roku następnego.

§ 14.

1. Dokumentacja techniczna, w stosunku do której Skarbowi Państwa reprezentowanemu przez Ministra Obrony Narodowej przysługują prawa własności intelektualnej lub wskazano w odrębnych przepisach Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra Obrony Narodowej jako uprawnionego do korzystania z dokumentacji technicznej, podlega zaakceptowaniu zgodnie z właściwością przez:

1) Szefa Agencji Uzbrojenia, który akceptuje dokumentację techniczną SpW, opracowaną w ramach realizacji prac rozwojowych oraz pozyskaną w procesie zakupu SpW realizowanego przez Agencję Uzbrojenia;

2) Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, który akceptuje dokumentację opracowaną w ramach prac rozwojowych realizowanych przez wojskowe ośrodki badawczo-wdrożeniowe podległe Szefowi Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych oraz pozyskaną w procesie zakupu SpW lub usług związanych z SpW realizowanych przez jednostki podległe Szefowi Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.

2. Przed przedstawieniem do akceptacji dokumentacji technicznej, o której mowa w ust. 1, dokonuje się uzgodnień poszczególnych zbiorów dokumentów wchodzących w jej skład, co najmniej z:

1) odpowiednim rejonowym przedstawicielstwem wojskowym (RPW) - dokumentacja produkcyjna (jeżeli występuje) w zakresie możliwości realizacji procesu zapewniania jakości dostaw SpW oraz usług naprawczych i serwisowych;

2) właściwą jednostką organizacyjną - dokumentacja zabezpieczenia i dokumentacja użytkowania (jeżeli występują), w szczególności w zakresie wymagań dotyczących parametrów eksploatacyjnych i technicznych SpW oraz napraw SpW.

§ 15.

1. W trakcie projektowania, budowy i wyposażania okrętów oraz innych jednostek pływających Marynarki Wojennej stosuje się wymagania techniczne (z zakresu projektowania, budowy i wyposażania) towarzystwa klasyfikacyjnego, pod nadzorem którego realizowana będzie budowa okrętu lub innej jednostki pływającej.

2. W specyfikacji technicznej na nowe okręty lub inne jednostki pływające Marynarki Wojennej należy uwzględnić warunek spełnienia wymagań towarzystwa klasyfikacyjnego z zakresu projektowania, budowy i wyposażania odpowiednio dla okrętów lub innych jednostek pływającej Marynarki Wojennej.

§ 16.

1. W przypadku uzasadnionej potrzeby poddania testom poznawczym SpW niebędącego na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP, możliwe jest testowanie SpW z oferty przemysłu, na podstawie odrębnej decyzji Ministra Obrony Narodowej.

2. Decyzja, o której mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:

1) tryb i zasady organizacji i przeprowadzenia testów poznawczych SpW;

2) tryb wyboru wyspecjalizowanej jednostki przewidzianej do przeprowadzenia testów;

3) wskazanie instytucji właściwej do opracowania programu testów;

4) wskazanie komórek lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej odpowiedzialnych za organizację i zabezpieczenie przeprowadzenia testów poznawczych;

5) wskazanie komórek lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej biorących udział w testach poznawczych;

6) wymagane do poniesienia przez resort obrony narodowej koszty przeprowadzenia testów, wraz ze wskazaniem źródeł ich finansowania;

7) uzasadnienie potrzeby przeprowadzenia testów poznawczych i cel testów.

3. Kierownik (dyrektor, szef, dowódca) komórki lub jednostki organizacyjnej resortu obrony narodowej odpowiedzialnej za organizację testów poznawczych, w całym procesie przygotowania i przeprowadzenia testów poznawczych stosuje zasadę, że całość kosztów ich organizacji i przeprowadzenia ponosi dostawca (producent) SpW. W uzasadnionych przypadkach część kosztów organizacji i przeprowadzenia testów poznawczych, w szczególności dotyczących kosztów przygotowania i udostępniania poligonów, strzelnic oraz wydzielenia niezbędnego SpW i środków bojowych, może zostać pokryta z budżetu resortu obrony narodowej. Potrzebę pokrycia części kosztów uwzględnia się w decyzji, o której mowa w ust. 1.

§ 17.

W procesie pozyskiwania SpW w uzasadnionych przypadkach na podstawie odrębnej decyzji Ministra Obrony Narodowej, w szczególności ze względów technicznych, organizacyjnych, ekonomicznych lub celowościowych, zapewniających osiągnięcie założonego celu przy racjonalności zastosowanych środków i metod, można ustalić odmienny niż określony w niniejszej decyzji sposób pozyskania SpW, w szczególności z uwagi na:

1) priorytety modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP,

2) wymagany termin pozyskania SpW,

3) złożoność SpW lub

4) konieczność pozyskania SpW, usług lub robót budowlanych powiązanych z realizacją niezbędnej infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do montażu lub funkcjonowania SpW.

Rozdział 2

Pozyskiwanie nowego SpW

§ 18.

1. Definiowanie Wymagań sprzętowych odbywa się jako drugi etap Przeglądu Potrzeb dla Zdolności Operacyjnych (PPdZO) i jest realizowane pod kierownictwem Szefa Agencji Uzbrojenia przez grupy zadaniowe.

2. W skład grup zadaniowych wchodzą przedstawiciele:

1) Agencji Uzbrojenia,

2) Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego,

3) innych komórek lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej

- skierowani do prac w grupach zadaniowych zgodnie z wnioskiem Szefa Agencji Uzbrojenia.

3. Osoby skierowane do grup zadaniowych, o których mowa w ust. 2 pkt 2 i 3, pełnią funkcje eksperckie.

4. Kwestie sporne powstałe w ramach prac grup zadaniowych rozstrzyga Szef Agencji Uzbrojenia. O sposobie rozstrzygnięcia informuje Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego.

§ 19.

1. Szef Agencji Uzbrojenia może, przy wykorzystaniu wstępnych konsultacji rynkowych, poszukiwać lub korzystać z doradztwa, które może znaleźć zastosowanie w trakcie opracowywania WS. W tym celu zamieszcza na swojej stronie internetowej informacje o zamiarze wszczęcia wstępnych konsultacji rynkowych i o ich przedmiocie oraz o zastosowaniu wstępnych konsultacji rynkowych w ogłoszeniu o zamówieniu, którego konsultacje dotyczyły. Informacje o przeprowadzeniu wstępnych konsultacji rynkowych, podmiotach, które w nich uczestniczyły oraz o ich wpływie na opis przedmiotu zamówienia stanowią, jako dotyczące przygotowania postępowania o udzielenie zamówienia, załącznik do SW lub protokołu postępowania o udzielenie zamówienia.

2. Szef Agencji Uzbrojenia, na podstawie zdefiniowanych potrzeb oraz po zapewnieniu finansowania, może w celu opracowania WS i udzielenia na ich podstawie zamówienia publicznego przeprowadzić postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie dialogu konkurencyjnego, za zgodą Rady Modernizacji Technicznej.

3. W przypadkach, o których mowa w ust. 2, SW nie opracowuje się.

4. Szef Agencji Uzbrojenia przedstawia ostateczne WS do zatwierdzenia Radzie Modernizacji Technicznej.

§ 20.

1. W ramach definiowania WS opracowuje się w formie załącznika SW.

2. W przypadku, gdy pozyskiwany SpW jest w szczególności sprzętem o niewielkim stopniu złożoności technicznej i niewymagającym realizacji infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do montażu lub funkcjonowania SpW, SW ogranicza się do:

1) analizy rynku SpW w zakresie dostępności SpW spełniającego WS;

2) analizy kosztów cyklu życia SpW, w szczególności analizy finansowej jego pozyskania;

3) czasowych, finansowych i organizacyjnych możliwości pozyskania SpW oraz zapewnienia bezpieczeństwa dostaw;

4) sposobu i zakresu ochrony informacji niejawnych SpW;

5) rekomendowanego sposobu pozyskania SpW;

6) sposobu i zakresu weryfikacji SpW.

§ 21.

SW można nie opracowywać w przypadku pozyskiwania SpW z zasobów innej armii lub w formie darowizny. Uwzględnia się jednak analizę kosztów cyklu życia SpW. Wymagania w zakresie SpW, obejmujące parametry taktyczno-techniczne lub specyfikację techniczną, określa się w umowie stanowiącej podstawę jego nabycia.

§ 22.

1. WS przesyłane są do zatwierdzenia przez Radę Modernizacji Technicznej w terminie do 6 miesięcy od zatwierdzenia przez Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego potrzeb dla zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych RP, o których mowa w decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie metodyki programowania rozwoju Sił Zbrojnych RP. Termin ten ma również zastosowanie w przypadku inicjowania przez Radę Modernizacji Technicznej procesu definiowania WS.

2. W przypadku braku zatwierdzenia WS, Rada Modernizacji Technicznej wskazuje powody braku zatwierdzenia, które będą uwzględniane w ponownym procesie definiowania WS, zawężonym do aspektu zakwestionowanego przez Radę Modernizacji Technicznej. Poprawione WS przesyłane są do zatwierdzenia przez Radę Modernizacji Technicznej w terminie nie dłuższym niż 2 miesiące od dnia otrzymania przez Agencję Uzbrojenia powodów braku zatwierdzenia poprzednio przesłanych do zatwierdzenia WS.

3. Zmiany WS, wynikające z procesu pozyskiwania SpW, a dotyczące parametrów krytycznych, wymagają zatwierdzenia przez Radę Modernizacji Technicznej. Pozostałe zmiany zatwierdza Szef Agencji Uzbrojenia.

4. Zatwierdzone przez Radę Modernizacji Technicznej WS stanowią podstawę uruchomienia procedury pozyskiwania nowego SpW, po ujęciu zadania we właściwym centralnym planie rzeczowym.

Rozdział 3

Pozyskiwanie SpW w ramach pilnej potrzeby operacyjnej

§ 23.

1. Pozyskiwanie SpW lub usługi w ramach pilnej potrzeby operacyjnej odbywa się po zatwierdzeniu przez Ministra Obrony Narodowej wniosku składanego przez:

1) Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego - w przypadku potrzeby niezwłocznego pozyskania nowego wyrobu lub modernizacji wyrobu, wynikającej z konieczności użycia Sił Zbrojnych RP, której przy zachowaniu należytej staranności nie można było przewidzieć na etapie planowania ich użycia;

2) właściwego dowódcę rodzaju Sił Zbrojnych - w przypadku związanym z wystąpieniem sytuacji kryzysowej lub gdy ze względu na wyjątkową sytuację istnieje konieczność pilnego pozyskania SpW.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:

1) określenie potrzeby operacyjnej wymagającej zaspokojenia oraz pożądanego terminu jej zaspokojenia;

2) uzasadnienie potwierdzające potrzebę pilnego pozyskania SpW;

3) wskazanie SpW podlegającego pozyskaniu albo określenie parametrów taktyczno-technicznych lub wymagań krytycznych dla SpW, a w przypadku urządzeń emitujących energię elektromagnetyczną również zakresy częstotliwości radiowych, koniecznego do pozyskania w przypadku braku możliwości (w tym z przyczyn prawnych) wskazania konkretnego SpW;

4) wskazanie istniejących na rynku wyrobów, które spełniają parametry taktyczno-techniczne lub parametry krytyczne lub wymagania dla SpW;

5) w przypadku braku gotowych rozwiązań dotyczących SpW, wskazanie zakresu niezbędnego dostosowania lub modyfikacji istniejących rozwiązań;

6) sposób i zakres ochrony informacji niejawnych dla SpW;

7) wskazanie ilości SpW.

3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, Agencja Uzbrojenia sporządza:

1) szacunkowy koszt pozyskania SpW oraz metodyką jego wyliczenia;

2) analizą czas-koszt-efekt.

4. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, może zawierać ponadto uzasadnienie konieczności odstąpienia od stosowania przepisów o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa.

5. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, parametry taktyczno-techniczne zawierają odpowiednio wymagania ustalone dla WS.

6. Rada Modernizacji Technicznej może zainicjować pozyskanie nowego SpW z zastosowaniem przepisów dotyczących pilnej potrzeby operacyjnej, zlecając opracowanie wniosku właściwemu dowódcy rodzaju Sił Zbrojnych, w przypadku, gdy pozyskanie SpW nie jest możliwe w trybie wskazanym w § 6 ust. 1 w terminach wynikających z właściwych planów resortu obrony narodowej (w szczególności właściwego centralnego planu rzeczowego) lub gdy zaistniało opóźnienie w realizacji procedur tak znaczne, że nie jest prawdopodobne dotrzymanie tych terminów.

7. Rada Modernizacji Technicznej może zainicjować pozyskanie nowego SpW z zastosowaniem przepisów dotyczących pilnej potrzeby operacyjnej, zlecając opracowanie wniosku właściwemu dowódcy rodzaju Sił Zbrojnych, również w przypadku nieprzesłania przez Agencję Uzbrojenia, w terminie wynikającym z § 22 ust. 1 lub ust. 2, WS przygotowanych w stopniu umożliwiającym ich zatwierdzenie.

§ 24.

Po zatwierdzeniu przez Ministra Obrony Narodowej wniosku o pozyskanie SpW w ramach pilnej potrzeby operacyjnej wskazującego konkretny SpW następuje realizacja zakupu SpW, po ujęciu zadania we właściwym centralnym planie rzeczowym lub zlecenie usługi.

§ 25.

1. Po wstępnej akceptacji przez Ministra Obrony Narodowej wniosku o pozyskanie SpW w ramach pilnej potrzeby operacyjnej określającego parametry taktyczno-techniczne SpW Szef Agencji Uzbrojenia opracowuje SW w zakresie niezbędnym do realizacji zakupu SpW.

2. SW przedstawia się Ministrowi Obrony Narodowej do zatwierdzenia jako uzupełnienie pierwotnie złożonego wniosku o pozyskanie tego SpW w ramach pilnej potrzeby operacyjnej.

3. Po zatwierdzeniu przez Ministra Obrony Narodowej wniosku o pozyskanie SpW w ramach pilnej potrzeby operacyjnej określającego parametry taktyczno-techniczne SpW w oparciu o przedmiotowy wniosek i SW następuje realizacja zakupu SpW, po ujęciu zadania we właściwym centralnym planie rzeczowym lub zlecenie usługi.

§ 26.

1. W przypadku gdy ujęcie zadania wynikającego z zatwierdzonego przez Ministra Obrony Narodowej wniosku o pozyskanie SpW w ramach pilnej potrzeby operacyjnej we właściwym centralnym planie rzeczowym wymaga dokonania jego korekty, korektę przeprowadza się bez dokonywania uzgodnień wymaganych odrębnymi przepisami.

2. Na podstawie zatwierdzonej przez Ministra Obrony Narodowej korekty właściwego centralnego planu rzeczowego, w zakresie niezbędnym do realizacji zatwierdzonego przez Ministra Obrony Narodowej wniosku o pozyskanie SpW w ramach pilnej potrzeby operacyjnej, dokonuje się zmian w decyzji budżetowej.

Rozdział 4

Zakup SpW

§ 27.

1. Podstawę rozpoczęcia procedury zakupu SpW stanowią:

1) w przypadku zakupu nowego SpW:

a) WS wraz z załącznikiem - SW lub

b) Dokumentacja Techniczna Wyrobu lub Dokumentacja techniczna opracowana w ramach pracy rozwojowej,

- oraz ujęcie zadania we właściwym centralnym planie rzeczowym;

2) w przypadku zakupu SpW w ramach pilnej potrzeby operacyjnej:

a) wniosek o pozyskanie SpW w ramach pilnej potrzeby operacyjnej,

b) SW jeżeli zostało opracowane,

- oraz ujęcie zadania we właściwym centralnym planie rzeczowym;

3) w przypadku zakupu SpW użytkowanego w Siłach Zbrojnych RP:

a) Dokumentacja techniczna, do której Skarb Państwa posiada prawa własności intelektualnej,

b) w przypadku braku Dokumentacji technicznej dane z aktualnej Karty katalogowej, wraz z opisem rozwiązań równoważnych, jeżeli możliwe jest dostarczenie rozwiązań równoważnych. W przypadku pozyskania SpW na warunkach równoważności, SpW spełniający wymagania postępowania wprowadza się do użytkowania Sił Zbrojnych RP wraz z dokumentacją pozyskaną w toku postępowania, o ile zachodzi konieczność wprowadzenia nowego SpW lub

c) w przypadku braku Dokumentacji technicznej dane z aktualnej Karty katalogowej, wraz z uzasadnieniem konieczności unifikacji sprzętu,

- oraz ujęcie zadania we właściwym centralnym planie rzeczowym wraz z informacją uzyskaną od instytucji wprowadzającej zadanie do planu, m.in. w zakresie wskazania odbiorcy/użytkownika, ukompletowania /konfiguracji SpW, zabezpieczenia logistycznego (części zamienne), wskazania ewentualnych potrzeb szkoleniowych;

4) w przypadku zakupu SpW z inicjatywy Narodowego Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni, realizowanego w ramach programu FMS:

a) ujęcie zadania we właściwym centralnym planie rzeczowym lub „Planie wykorzystania środków pomocowych przyznanych Polsce przez Rząd USA w ramach programu „Foreign Military Financing"",

b) opracowany przez Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni wniosek w sprawie pozyskania SpW dla Sił Zbrojnych RP wraz z załączonym uzasadnieniem zawierający w szczególności:

- koncepcję wykorzystania SpW,

- informację dotyczącą obsady etatowej,

- określenie sposobu szkolenia personelu (użytkowników, obsługi serwisowej),

- ilość SpW oraz miejsce dyslokacji,

- sposób i zakres ochrony informacji niejawnych dla SpW,

- informację w zakresie zabezpieczenia logistycznego,

- specyfikację zamówienia w języku polskim i angielskim.

2. W przypadku, gdy w oparciu o dokumenty wskazane w ust. 1 pkt 3, nie będzie możliwy zakup SpW użytkowanego w Siłach Zbrojnych RP, Szef Agencji Uzbrojenia zgłasza Radzie Modernizacji Technicznej propozycję pozyskania SpW przez zdefiniowanie WS lub, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, w trybie odrębnej decyzji Ministra Obrony Narodowej wskazującej odmienny dokument lub dokumenty, stanowiące podstawę pozyskania.

§ 28.

1. W przypadku, gdy w SW wskazano sposób pozyskania w drodze zakupu z dostosowaniem:

1) sposób realizacji tego zakupu nadzorowany jest przez Zespół sterujący, powoływany przez Szefa Agencji Uzbrojenia stosownie do potrzeb wynikających z procedury zakupu;

2) wykonawcę zobowiązuje się w umowie do opracowania Projektu wykonawczego, zwanego dalej „PrW", dostarczanego SpW, którego zatwierdzenie warunkuje realizację umowy.

2. Zespół sterujący w szczególności:

1) zatwierdza PrW;

2) przedstawia Szefowi Agencji Uzbrojenia propozycje odnośnie realizacji umowy, w szczególności o sposobie wykonania SpW i zakresie ewentualnych zmian w WS;

3) nadzoruje badania zdawczo-odbiorcze lub testy SpW.

3. PrW zawiera w szczególności:

1) propozycje rozwiązań technicznych dla danego SpW, spełniających wymagania ujęte w WS lub SW, w tym w razie potrzeby rozwiązań wariantowych;

2) rekomendację optymalnego rozwiązania technicznego SpW;

3) szczegółową specyfikację techniczną (opis) rozwiązania optymalnego;

4) sposób i zakres ochrony informacji niejawnych dla SpW i dokumentacji.

§ 29.

W przypadku zakupu złożonego SpW Szef Agencji Uzbrojenia może powołać Zespół sterujący do nadzorowania realizacji umowy. Przepisy § 28 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

§ 30.

1. W przypadku gdy procedura zakupu realizowana jest w oparciu o DT, należy w szczególności uwzględnić, że:

1) w celu wytworzenia pierwszych egzemplarzy produkcyjnych wymagane jest przeprowadzenie weryfikacji na spełnienie wymagań SpW określonych w DT, w tym:

a) opracowanie na bazie DT lub Dokumentacji technicznej wyrobu, zwanej dalej „DTW", projektu Dokumentacji technicznej do Produkcji seryjnej, zwanej dalej „DTPS", z uwzględnieniem zaleceń z Badań kwalifikacyjnych, zwanych dalej „BK", oraz jego uzgodnienie z właściwym RPW,

b) przeprowadzenie badań zdawczo-odbiorczych, zwanych dalej „BZO", w oparciu o uzgodniony projekt DTPS,

c) opracowanie DTPS, z zastrzeżeniem uwzględnienia w niej zaleceń z przeprowadzonych BZO;

2) SpW przedstawiony przez wykonawcę do BZO powinien być w stanie kompletnym, włączając w to także wymaganą przez zamawiającego na tym etapie dokumentację określoną w SW;

3) BZO będą przeprowadzone z wykorzystaniem sił wykonawcy i realizowane pod nadzorem właściwego RPW;

4) Szef Agencji Uzbrojenia może powołać Komisję badań zdawczo-odbiorczych, zwaną dalej „KBZO";

5) przewodniczącym KBZO dla BZO jest przedstawiciel Agencji Uzbrojenia, a jego zastępcą przedstawiciel Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego;

6) w skład KBZO mogą wejść w razie potrzeby przedstawiciele jednostek naukowych lub innych instytucji wskazanych przez Szefa Agencji Uzbrojenia;

7) podstawą merytoryczną prowadzenia BZO, w ramach których powołana została zgodnie z pkt 4 KBZO, jest opracowywany przez wykonawcę Program badań zdawczo-odbiorczych, zwany dalej „PBZO", wraz z metodykami, bazujący na WT i uzupełniony o badania istotne z punktu widzenia weryfikacji systemowej wdrażanego SpW;

8) PBZO zatwierdza Szef Agencji Uzbrojenia, który podejmuje decyzję o potrzebie uzgodnienia go z zainteresowanymi instytucjami;

9) KBZO odpowiedzialna jest za prawidłowy przebieg badań oraz opracowanie protokołu końcowego BZO, jak i orzeczenia z BZO, które zawiera w szczególności wnioski o spełnieniu wymagań ujętych w WT lub PBZO oraz rekomendację dotyczącą możliwości lub braku możliwości podjęcia produkcji seryjnej wyrobu w oparciu o DT;

10) w przypadku BZO na zgodność z WT, dla których Szef Agencji Uzbrojenia nie powołuje KBZO, BZO przeprowadza wykonawca pod nadzorem właściwego RPW, a po zakończeniu badań sporządza protokół z BZO, który po zatwierdzeniu przez szefa właściwego RPW, przekazywany jest do zamawiającego;

11) orzeczenie z BZO zatwierdza Szef Agencji Uzbrojenia na zasadach przewidzianych dla procedury zatwierdzania orzeczenia z badań kwalifikacyjnych;

12) w przypadku zakończenia BZO oraz wydania orzeczenia z BZO, w którym stwierdza się brak możliwości podjęcia produkcji seryjnej wyrobu w oparciu o DT (wynik negatywny BZO), Szef Agencji Uzbrojenia może:

a) na wniosek KBZO - podjąć decyzję o przeprowadzeniu Badań uzupełniających BZO, zwanych dalej „BU-BZO", których koszt ponosi wykonawca, jeśli negatywny wynik BZO jest konsekwencją działalności wykonawcy, do organizacji i prowadzenia BU-BZO stosuje się zasady przewidziane dla BZO,

b) podjąć decyzję o przerwaniu realizowanej umowy;

13) Szef Agencji Uzbrojenia, po wprowadzeniu przez wykonawcę uwag i zaleceń KBZO akceptuje DTPS;

14) akceptację, o której mowa w pkt 13, realizuje się w przypadku nabywania przez Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra Obrony Narodowej praw własności intelektualnej do DT lub DTPS, albo pozyskania licencji;

15) odpowiedzialność wykonawcy w zakresie zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych oraz wykonania SpW określa się w umowie.

2. Przedstawiciele jednostek naukowych lub innych instytucji, przed przystąpieniem do prac w KBZO, składają oświadczenie dotyczące wystąpienia konfliktu interesów lub jego braku.

3. Przez konflikt interesów należy rozumieć okoliczności (prawne lub faktyczne), w których interes prywatny (osobisty lub majątkowy) przedstawiciela jednostki naukowej lub innej instytucji pozostaje w sprzeczności z bezstronnym wykonywaniem przez niego obowiązków w KBZO.

§ 31.

1. W celu zabezpieczenia realizacji infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do montażu lub funkcjonowania SpW oraz uwzględnienia przygotowania pozostałej infrastruktury projekty umów w tym zakresie podlegają zaopiniowaniu przez właściwego terytorialnie inwestora lub inwestora zastępczego.

2. Właściwy inwestor odpowiada za przygotowanie wymagań i współrealizację zadań w zakresie przygotowania infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do montażu lub funkcjonowania SpW oraz przygotowanie wymagań i realizację w zakresie pozostałej infrastruktury.

Rozdział 5

Realizacja pracy rozwojowej

§ 32.

Warunkiem rozpoczęcia pracy rozwojowej, zwanej dalej „PR", jest możliwość zastosowania technologii krytycznych o znaczeniu determinującym powodzenie pracy, które uzyskały poziom gotowości technologii nie niższy niż poziom VI, w rozumieniu przepisów w sprawie zadań Narodowego Centrum Badań i Rozwoju związanych z realizacją badań naukowych lub prac rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa. W innym przypadku prace rozwojowe powinny zostać poprzedzone badaniami naukowymi, zapewniającymi uzyskanie wymaganego poziomu gotowości technologii.

§ 33.

Ocena spełnienia wymagań ujętych w ZTT przez prototyp SpW opracowany w ramach pracy rozwojowej dokonywana jest przez wykonanie badań kwalifikacyjnych.

§ 34.

1. Zasadniczym celem PR jest wykonanie DTW, pozwalającej na produkcję i zakup opracowanego SpW, spełniającego ustalone wymagania.

2. Podstawę rozpoczęcia PR stanowią:

1) zatwierdzone przez Radę Modernizacji Technicznej WS z załącznikiem SW;

2) ujęcie środków na realizację PR we właściwym planie rzeczowym.

§ 35.

Realizacja PR obejmuje etapy:

1) określenie założeń do projektowania, zwanego dalej „OZP", w ramach którego opracowywany jest w szczególności PK rozpatrywanego SpW;

2) projektowanie i rozwój, zwanego dalej „PiR", w ramach którego realizuje się projekt wstępny i projekt techniczny, w celu opracowania i weryfikacji prototypu SpW oraz wykonania DTW.

§ 36.

W uzasadnionych przypadkach Szef Agencji Uzbrojenia ma prawo do odstąpienia od realizacji niektórych elementów procesu realizacji PR.

§ 37.

1. PR może być realizowana, w zależności od potrzeb, przez zawarcie:

1) jednej umowy - przy realizacji całości PR (łącznie dla etapów OZP i PiR);

2) dwóch umów - oddzielnie dla etapów OZP i PiR.

2. PR może być realizowana w ramach jednej umowy łącznie z dostawą SpW. W uzasadnionych przypadkach Szef Agencji Uzbrojenia może nie pozyskiwać autorskich praw majątkowych do wyników tej pracy. Decyzję w tych sprawach podejmuje Szef Agencji Uzbrojenia.

§ 38.

Instytucjami współpracującymi z Agencją Uzbrojenia w trakcie realizacji prac realizowanych w etapach OZP i PiR są stosownie do właściwości, komórki lub jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej, według wskazanych przez Szefa Agencji Uzbrojenia potrzeb, które uczestniczą w kontroli i odbiorze istotnych etapów prac, w tym w BK i końcowych odbiorach poszczególnych etapów PR oraz odbiorze końcowym PR.

Zasady realizacji etapu OZP

§ 39

. 1. Podstawą merytoryczną rozpoczęcia etapu OZP są zatwierdzone WS.

2. Etap OZP może być wykonywany przez Agencję Uzbrojenia lub przez wykonawcę, z którym Szef Agencji Uzbrojenia zawarł umowę.

3. Propozycja sposobu realizacji etapu OZP w zakresie:

1) zawarcia jednej umowy,

2) zawarcia kilku umów,

3) wykonania siłami własnymi Agencji Uzbrojenia

- ujmowana jest w SW.

4. W uzasadnionych przypadkach Szef Agencji Uzbrojenia może zawrzeć jednocześnie kilka umów na realizację etapu OZP w celu wybrania rozwiązania optymalnego.

§ 40.

1. W trakcie realizacji etapu OZP wykonawca pracy opracowuje:

1) PK;

2) ATE;

3) Projekt założeń taktyczno-technicznych, zwany dalej „PrZTT".

2. PK zawiera, w szczególności:

1) analizę możliwości osiągnięcia parametrów technicznych SpW niezbędnych do spełnienia wymagań ujętych w WS w zakresie dostępnych na rynku technologii, popartą w razie potrzeby badaniami elementów modelowych (demonstratorów technologii), obliczeniami, symulacjami wraz z ewentualną propozycją weryfikacji tych parametrów i uzasadnieniem;

2) identyfikację problemów dotyczących kompatybilności, interoperacyjności, unifikacji, bezpieczeństwa teleinformatycznego, ochrony informacji, zabezpieczenia metrologicznego oraz kodyfikacji i standaryzacji, w tym koniecznych do zastosowania norm krajowych, międzynarodowych i właściwych dokumentów standaryzacyjnych NATO;

3) propozycje rozwiązań technicznych SpW spełniających wymagania ujęte w WS, w tym w razie potrzeby rozwiązań wariantowych;

4) sposób i zasady ochrony informacji niejawnych;

5) rekomendację optymalnego rozwiązania technicznego SpW, w szczególności z uwzględnieniem aspektów finansowych i technicznych;

6) szczegółową specyfikację techniczną rozwiązania optymalnego;

7) w przypadku zawarcia umowy na realizację jedynie etapu OZP - także oszacowanie kosztów i czasu trwania pozostałych etapów pracy rozwojowej.

3. ATE zawiera, w szczególności:

1) analizę szacunkowych kosztów cyklu życia SpW dla możliwych i proponowanych rozwiązań lub wariantów;

2) sposób i zasady ochrony informacji niejawnych;

3) oszacowanie kosztów i czasu trwania pozostałych etapów pracy rozwojowej w przypadku zawarcia umowy na realizację jedynie etapu OZP;

4) oszacowanie kosztów i czasu trwania pozostałych etapów pracy rozwojowej w przypadku zawarcia umowy wykraczającej poza etap OZP;

5) plany finansowo-czasowe.

4. PrZTT powinien zostać opracowany zgodnie z Normą Obronną NO-06-A101 w zakresie dla ZTT.

§ 41.

Na podstawie dokumentów opracowanych na etapie OZP, Agencja Uzbrojenia opracowuje Ocenę projektu koncepcyjnego, zwaną dalej „OPK" i ZTT.

§ 42.

W przypadku kilku rozwiązań ujętych w PK opracowanym w ramach etapu OZP dotyczących tego samego SpW, w OPK ujmuje się ocenę porównawczą koncepcji ujętych w poszczególnych PK.

§ 43.

Do oceny PK Szef Agencji Uzbrojenia powołuje komisję, pod przewodnictwem Kierownika PR, która w przypadku, o którym mowa w § 42, odpowiedzialna jest również za wskazanie rozwiązania optymalnego.

§ 44.

W przypadkach uzasadnionej potrzeby zawarcia więcej niż jednej umowy na wykonanie prototypów w różnych wersjach, Minister Obrony Narodowej na wniosek Szefa Agencji Uzbrojenia może wyrazić zgodę na taki tryb postępowania. Wniosek powinien określać sposób dalszego postępowania, w szczególności propozycje wykorzystania wyników tych umów.

§ 45

. 1. OPK zawiera w szczególności ocenę możliwości spełnienia, w rozwiązaniu proponowanym przez wykonawcę, funkcji i parametrów zawartych w WS oraz plany finansowo-czasowe etapów pracy rozwojowej.

2. W przypadku niespełnienia zdefiniowanych funkcji lub parametru zawartego w WS, OPK powinna zawierać uzasadnienie braku możliwości spełnienia danego wymagania oraz proponowaną nową wartość rozważanego parametru dotyczącego tego wymagania, wraz z uzasadnieniem.

§ 46.

Przed zatwierdzeniem OPK i ZTT, Szef Agencji Uzbrojenia przesyła OPK i ZTT do zaopiniowania przez:

1) szefa właściwej komórki Sztabu Generalnego Wojska Polskiego;

2) Służbę Kontrwywiadu Wojskowego, jeśli w WS zawarto wymóg uzyskania certyfikatów, o których mowa w rozdziale 8 „Bezpieczeństwo teleinformatyczne" ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 742);

3) wykonawcę etapu OZP, w razie potrzeby.

§ 47.

Zatwierdzone OPK i ZTT stanowią podstawę do ujęcia stosownych środków finansowych we właściwym centralnym planie rzeczowym na realizację kolejnych etapów PR.

Zasady realizacji etapu PiR

§ 48.

Podstawę rozpoczęcia etapu PiR stanowią:

1) zatwierdzona przez Szefa Agencji Uzbrojenia OPK rekomendująca dalszą realizację PR;

2) ZTT;

3) ujęcie środków na realizację PR we właściwym centralnym planie rzeczowym.

§ 49.

Etap PiR realizuje się w szczególności przez opracowanie prototypu SpW i jego weryfikację w zakresie zgodności z ZTT, w tym:

1) wykonanie Projektu wstępnego, zwanego dalej „PW", SpW, w ramach którego wykonawca opracowuje między innymi: Dokumentację konstrukcyjną modelu, SpW, model SpW lub jego istotne elementy, przeprowadza i dokumentuje badania modelu oraz opracowuje analizy niezbędne do potwierdzenia możliwości spełnienia wymagań ujętych w ZTT, opracowanie o nazwie PW oraz, w razie potrzeby, proponuje weryfikację ZTT wraz z uzasadnieniem proponowanych zmian, dołączając do PW projekt zweryfikowanej wersji ZTT;

2) wykonanie Projektu technicznego, zwanego dalej „PT", SpW, w ramach którego wykonawca opracowuje między innymi Dokumentację techniczną prototypu, zwaną dalej „DTP", prototyp SpW, wykonuje i dokumentuje Badania wstępne (zakładowe), zwane dalej „BW", i BK, opracowuje Program badań kwalifikacyjnych, zwany dalej „PBK" wraz z metodykami badań. Prowadzone są BK prototypu. Przed zakończeniem wykonania badań prototypu SpW dopuszcza się weryfikację ZTT wraz z opracowaniem przez wykonawcę uzasadnienia dla proponowanych zmian i dołączeniem projektu zweryfikowanej wersji ZTT - przy uwzględnieniu trybu procedowania zweryfikowanej wersji ZTT jak dla etapu OZP;

3) opracowanie DTW uwzględniającej zalecenia z BK;

4) opracowanie dokumentacji niezbędnej do uzyskania certyfikatu, o którym mowa w rozdziale 8 „Bezpieczeństwo teleinformatyczne" ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych, jeżeli jest wymagany.

§ 50.

1. Na podstawie dokumentów opracowanych w ramach PW, Agencja Uzbrojenia opracowuje Ocenę projektu wstępnego, zwaną dalej „OPW", i w razie potrzeby weryfikuje ZTT.

2. OPW powinna w szczególności zawierać ocenę możliwości spełnienia funkcji i parametrów zawartych w ZTT w rozwiązaniu proponowanym przez wykonawcę. W przypadku niespełnienia jakiejś funkcji lub parametru zawartego w ZTT, OPW powinna zawierać uzasadnienie braku możliwości spełnienia danego wymagania oraz proponowaną nową wartość rozważanego parametru dotyczącego tego wymagania, wraz z uzasadnieniem. Szef Agencji Uzbrojenia powołuje komisję do spraw opracowania OPW.

§ 51.

1. Przed zatwierdzeniem zweryfikowanych ZTT (w ramach PW lub PT), Szef Agencji Uzbrojenia przesyła OPW i zweryfikowane ZTT do zaopiniowania przez:

1) szefa właściwej komórki Sztabu Generalnego Wojska Polskiego;

2) wykonawcę PW lub PT, w razie potrzeby.

2. W przypadku opracowania zweryfikowanej wersji ZTT, podlegają one opiniowaniu i zatwierdzeniu przez Szefa Agencji Uzbrojenia zgodnie z procedurą przyjętą dla OPK.

§ 52.

Prototyp SpW poddawany jest BW i BK zgodnie z procedurami zawartymi w odpowiednich normach. Dla SpW pracujących w systemie przeprowadza się także badania sprawdzające ich pracę w otoczeniu systemowym.

§ 53.

1. BW prototypu przeprowadza wykonawca pracy w celu sprawdzenia jego zasadniczych charakterystyk ujętych w ZTT zgodnie z Programem badań wstępnych, zwanym dalej „PBW", i oceny możliwości przedstawienia prototypu do BK.

2. PBW opracowuje wykonawca pracy. PBW podlega uzgodnieniu z Agencją Uzbrojenia.

§ 54.

1. W BW uczestniczy przedstawiciel RPW, który uzgadnia protokół z BW. Przedstawiciele innych komórek i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, odpowiednio do swojej właściwości, mogą uczestniczyć w BW w charakterze obserwatorów.

2. Na podstawie protokołów BW wykonawca opracowuje orzeczenie z BW prototypu.

3. Po zakończeniu BW wykonawca przekazuje do Agencji Uzbrojenia zgłoszenie o gotowości do rozpoczęcia BK prototypu, uprzednio uzgodnione z właściwym RPW. Do zgłoszenia dołącza protokoły BW, zatwierdzone przez kierownika wykonawcy orzeczenie z BW, PBK wraz z metodykami badań oraz inne dokumenty wymagane odrębnymi przepisami i normami.

4. Prototypy przedstawione do BK powinny mieć pozytywne wyniki BW, wykonanych w pełnym zakresie - zgodnym z PBW, być przyjęte przez kontrolę jakości wykonawcy i sprawdzone przez właściwe RPW na zgodność z DTP wyrobu, zweryfikowaną na podstawie wyników BW.

§ 55.

1. PBK wraz z metodykami badań opracowuje wykonawca pracy, zgodnie z normą obronną.

2. Wykonawca uzgadnia PBK i metodyki badań, przed przesłaniem ich do Agencji Uzbrojenia, z właściwym RPW.

3. Przed zatwierdzeniem PBK Szef Agencji Uzbrojenia, stosownie do potrzeb, przesyła PBK i metodyki badań do zaopiniowania przez właściwe komórki i jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej, w szczególności tych, które delegują swoich przedstawicieli do Komisji badań kwalifikacyjnych, zwanej dalej „KBK", o której mowa w § 57 ust. 1.

§ 56.

1. Na podstawie dokumentów, o których mowa w § 54 ust. 3, Szef Agencji Uzbrojenia wydaje decyzję o przeprowadzeniu BK prototypu SpW.

2. BK prototypu wykonuje się zgodnie z PBK w celu:

1) sprawdzenia zgodności charakterystyk prototypu z wymaganiami ujętymi w ZTT;

2) sprawdzenia poprawności wykonania DTP przedstawionej do BK;

3) oceny wpływu zastosowanych rozwiązań w prototypie na uruchomienie produkcji.

§ 57.

1. BK przeprowadza się pod nadzorem KBK, powołanej decyzją Szefa Agencji Uzbrojenia. KBK przewodniczy przedstawiciel Agencji Uzbrojenia, a jego zastępcą jest osoba wskazana przez szefa właściwej komórki Sztabu Generalnego Wojska Polskiego.

2. W razie konieczności, decyzja Szefa Agencji Uzbrojenia o przeprowadzeniu BK powinna zostać uzgodniona z zainteresowanymi instytucjami oraz wykonawcą pracy. Powinna ona w szczególności określać skład KBK, w tym przewodniczącego KBK, w razie potrzeby Grupę badawczą, zwaną dalej „GrB" i jej kierownika, cel BK, podstawę prowadzenia BK, miejsce oraz termin rozpoczęcia i zakończenia BK, a także odpowiedzialnego za przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w trakcie BK.

§ 58.

Do zadań KBK należy w szczególności:

1) nadzorowanie realizacji BK (zgodnie z PBK) przez GrB lub wykonawcę BK, wskazanego w decyzji Szefa Agencji Uzbrojenia;

2) analiza wyników BW, pod kątem przyjęcia uzyskanych w BW wyników na potrzeby BK;

3) w zależności od potrzeb uczestniczenie w badaniach na stanowiskach badawczych;

4) ocena wyników BK wykonywanych przez GrB lub wykonawcę BK, ujętych w protokołach poszczególnych badań;

5) ocena DTP;

6) opracowanie wraz z GrB lub wykonawcą BK protokołu końcowego BK;

7) sporządzenie orzeczenia z BK prototypu, stwierdzającego między innymi czy prototyp spełnia wymagania ujęte w ZTT i czy zastosowane rozwiązania pozwolą na uruchomienie produkcji;

8) w przypadku, gdy nie wszystkie wymagania ZTT zostały spełnione przez prototyp, KBK dokonuje oceny zasadności wprowadzenia SpW na wyposażenie Sił Zbrojnych RP, biorąc między innymi pod uwagę jego praktyczną przydatność dla Sił Zbrojnych RP. Pozytywna ocena upoważnia KBK do rekomendacji, aby uznać BK jako zakończone z wynikiem pozytywnym, pomimo nie spełnienia przez prototyp wszystkich wymagań ujętych w ZTT.

§ 59.

1. Orzeczenie z BK, w zależności od wyników badań, może zawierać uwagi i zalecenia.

2. Uwagi i zalecenia KBK powinny być podzielone na dwie grupy - dotyczące spełnienia wymagań ujętych w ZTT i wykraczające poza wymagania określone w ZTT oraz powinny zawierać, w przypadku gdy to możliwe, propozycje sposobu ich realizacji, w tym potrzebę budowy kolejnego prototypu.

3. KBK w orzeczeniu z BK rekomenduje pożądane terminy realizacji wypracowanych zaleceń i wskazuje ich wykonawcę.

4. Wprowadzenie zaleceń, które nie wymagają powtórzenia BK jest weryfikowane przez Komisję do spraw weryfikacji zaleceń powołaną przez Szefa Agencji Uzbrojenia.

§ 60.

Szef Agencji Uzbrojenia akceptuje DTW po wprowadzeniu przez wykonawcę uwag i zaleceń KBK oraz DT po uzyskaniu certyfikatu, o których mowa w rozdziale 8 „Bezpieczeństwo teleinformatyczne" ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych, jeśli był wymagany, jak również po zaopiniowaniu przez właściwe instytucje.

§ 61.

1. W przypadku zakończenia BK z wynikiem negatywnym i wypracowania przez KBK uwag i zaleceń dotyczących w szczególności spełnienia wymagań ujętych w ZTT, Szef Agencji Uzbrojenia może:

1) na wniosek KBK - podjąć decyzję o przeprowadzeniu Badań uzupełniających, zwanych dalej „BU" prototypu;

2) wystąpić do Ministra Obrony Narodowej o powtórzenie PR od wskazanego we wniosku etapu;

3) podjąć decyzję o przerwaniu realizowanej PR.

2. Koszt BU ponosi wykonawca pracy, jeśli negatywny wynik BK jest konsekwencją działalności wykonawcy pracy.

3. Zasady organizacji i prowadzenia BU są takie same jak dla BK.

§ 62.

W sytuacji przerwania PR, Szef Agencji Uzbrojenia przedstawia Ministrowi Obrony Narodowej propozycje dalszego postępowania co do pozyskania SpW po zaopiniowaniu przez Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego.

§ 63.

W przypadku zakończenia BK z wynikiem pozytywnym i wypracowania przez KBK uwag i zaleceń wykraczających poza wymagania ujęte w ZTT, Szef Agencji Uzbrojenia może:

1) podjąć decyzję o realizacji (lub częściowej realizacji) zaleceń w ramach opracowania pierwszych egzemplarzy produkcyjnych, o których mowa w § 30 ust. 1 pkt 1;

2) podjąć decyzję o odstąpieniu od realizacji zaleceń KBK;

3) wystąpić, z zaopiniowanym przez szefa właściwej komórki Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, wnioskiem do Ministra Obrony Narodowej o powtórną realizację PR, od wskazanego we wniosku etapu.

§ 64.

1. Protokół końcowy BK podpisują przewodniczący KBK, członkowie KBK i kierownik GrB. Orzeczenie z BK podpisują przewodniczący i członkowie KBK. Niepodpisanie protokołu końcowego badań przez członka KBK wymaga złożenia przewodniczącemu komisji oddzielnego pisemnego zdania odrębnego, które jest dołączane do dokumentacji BK. KBK zajmuje stanowisko wobec złożonego zdania odrębnego i dołącza je do protokołu końcowego BK.

2. Protokół końcowy BK stanowi załącznik do orzeczenia z BK. Orzeczenie z BK przewodniczący komisji przedstawia Szefowi Agencji Uzbrojenia do zatwierdzenia.

§ 65.

Prototyp, w zależności od potrzeb, może być poddany odpowiednim badaniom i ocenie bezpieczeństwa w ramach certyfikacji prowadzonej przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Służbę Kontrwywiadu Wojskowego. W przypadkach wymaganych odrębnymi przepisami SpW przeznaczony do ochrony informacji niejawnych powinien posiadać stosowny certyfikat wydany przez właściwe organy państwa.

Kontrola, nadzór i odbiór prac rozwojowych

§ 66.

1. Instytucją odpowiedzialną za kontrolę, nadzór, odbiór i ocenę etapów PR jest Agencja Uzbrojenia. Szef Agencji Uzbrojenia powołuje kierownika PR albo może powołać stałą komisję do realizacji i nadzoru całej PR.

2. Instytucjami współpracującymi z Agencją Uzbrojenia w trakcie czynności, o których mowa w ust. 1, są RPW oraz inne komórki lub jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej, stosownie do wskazanych przez Szefa Agencji Uzbrojenia potrzeb.

3. Przedstawiciele Służby Wywiadu Wojskowego i Służby Kontrwywiadu Wojskowego mogą uczestniczyć w pracach komisji wyłącznie w roli obserwatorów.

4. Na wniosek Szefa Agencji Uzbrojenia przedstawiciele komórek lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej wskazują swoich przedstawicieli, którzy będą je reprezentowali w procesie kontroli, oceny i odbioru PR, w tym w końcowym odbiorze PR oraz w badaniach.

§ 67.

Szef Agencji Uzbrojenia w celu dokonania odbioru PR powołuje Komisję odbioru PR, zgodnie z wewnętrzną procedurą.

§ 68.

Po zakończeniu odbioru PR (zadania, etapu umowy lub końcowego pracy) każdorazowo sporządzany jest przez Komisję odbioru protokół zdawczo-odbiorczy (odpowiednio: zadania, etapu umowy lub końcowy), który po podpisaniu przez upoważnionych przedstawicieli zamawiającego i wykonawcy przedstawiany jest Szefowi Agencji Uzbrojenia do akceptacji. Zaakceptowany przez Szefa Agencji Uzbrojenia protokół zdawczo-odbiorczy jest podstawą dla wykonawcy do wystawienia faktury.

§ 69.

W trakcie odbioru ostatniego etapu umowy dotyczącej PR sporządza się protokół końcowy odbioru pracy. Powinien on zawierać w szczególności wskazanie rezultatów pracy, rozliczenie nakładów finansowych, listę składników majątkowych zakupionych i wytworzonych w trakcie realizacji pracy, ustalenie praw własności do wyników pracy. W miarę możliwości, protokół powinien również zawierać propozycje zagospodarowania składników majątkowych, w tym wykonanych prototypów oraz aparatury badawczej nabytej ze środków zamawiającego.

§ 70.

Po zakończeniu (przerwaniu) PR, Agencja Uzbrojenia opracowuje orzeczenie o zakończeniu (przerwaniu) PR. Orzeczenie to syntetycznie podsumowuje przebieg i wyniki PR, prezentuje wykaz istotnych dokumentów opracowanych w ramach PR, przedstawia poniesione nakłady finansowe, proponuje sposób zagospodarowania składników majątkowych oraz zawiera wnioski odnoszące się do etapu produkcji wyrobu. Orzeczenie zatwierdza Szef Agencji Uzbrojenia.

Zasady i tryb wprowadzania zmian w pracach rozwojowych

§ 71.

Zmiany wysokości planowanych kosztów realizacji PR ujętych we właściwych centralnych planach rzeczowych dokonywane są na wniosek Szefa Agencji Uzbrojenia.

§ 72.

1. Zmiany terminów zakończenia PR dokonywane są po ich zaopiniowaniu przez szefów właściwych komórek Sztabu Generalnego Wojska Polskiego.

2. Szef Agencji Uzbrojenia ma prawo podjąć decyzję o zmianie terminu zakończenia umowy, niewykraczającej poza dany rok budżetowy oraz terminów zakończenia pośrednich etapów (zadań) umowy na realizację PR. O zmianach terminów zakończenia PR Szef Agencji Uzbrojenia informuje szefów właściwych komórek Sztabu Generalnego Wojska Polskiego.

§ 73.

1. Podczas realizacji etapu PiR dopuszcza się wprowadzenie do ZTT zmian na dowolnym etapie realizacji pracy. Proponowane zmiany w ZTT mogą wynikać w szczególności:

1) ze stwierdzenia w trakcie realizacji PR braku możliwości osiągnięcia wymaganego poziomu parametrów technicznych ujętych w ZTT;

2) ze zmiany w przepisach prawa powszechnie obowiązującego;

3) z oceny, że ujęte w ZTT wymagania skutkują koniecznością zastosowania rozwiązań konstrukcyjnych zagrażających życiu lub zdrowiu obsługi;

4) z oceny, że ujęte w ZTT wymagania skutkują koniecznością zastosowania rozwiązań konstrukcyjnych ekonomicznie nieuzasadnionych;

5) z oceny, że ujęte w ZTT wymagania mogą zostać osiągnięte w inny sposób, na przykład w związku z postępem technologicznym.

2. Projekt zweryfikowanych ZTT podlega uzgodnieniu i zatwierdzeniu według zasad i trybu przewidzianych dla uzgadniania i zatwierdzania ZTT, o którym mowa w § 46. Postanowienia § 74 stosuje się odpowiednio.

§ 74.

W przypadku stwierdzenia w trakcie realizacji PR braku możliwości osiągnięcia przez SpW wymaganego poziomu parametrów technicznych lub taktyczno-technicznych, Szef Agencji Uzbrojenia, we współpracy z szefami właściwych komórek Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, dokonuje analizy wpływu możliwych do uzyskania parametrów technicznych na spełnienie WS. W przypadku, gdy zidentyfikowana potrzeba zmiany ZTT skutkuje brakiem możliwości spełnienia WS, Szef Agencji Uzbrojenia opracowuje propozycję dalszego sposobu realizacji pracy, którą przedkłada do akceptacji Ministrowi Obrony Narodowej.

Rozdział 6

Procedura zagospodarowywania aktywów trwałych uzyskiwanych w procesie realizacji prac rozwojowych

§ 75.

1. Przepisy niniejszego rozdziału określają procedurę zagospodarowania aktywów trwałych uzyskiwanych w procesie realizacji PR na potrzeby pozyskiwania SpW.

2. Użyte w niniejszym rozdziale określenia oznaczają:

1) organy planujące - organy planujące w rozumieniu przepisów o planowaniu i wykonywaniu budżetu resortu obrony narodowej;

2) odbiorca - jednostka organizacyjna resortu obrony narodowej, wskazana przez właściwy organ planujący drugiego stopnia, odbierająca aktywa trwałe.

§ 76.

Powstałe w wyniku PR prototypy można pozostawić u wykonawcy w celu czasowego ich przechowania. W tym celu Szef Agencji Uzbrojenia i wykonawca zawierają umowę określającą warunki techniczne i organizacyjne związane z czasowym przechowywaniem. Umowa nie może skutkować obciążeniami finansowymi dla resortu obrony narodowej.

§ 77.

Szef Agencji Uzbrojenia, w uzgodnieniu z właściwym ze względu na wynik PR organem planującym drugiego stopnia, opracowuje plan zagospodarowania powstałych w wyniku realizacji PR prototypów, w którym określa się wyniki pracy, ich wartość, odbiorców oraz przewidywany sposób zagospodarowania.

§ 78.

Zgodnie z dyspozycją Szefa Agencji Uzbrojenia, wykonawca przekazuje poszczególne prototypy, które nie zostały pozostawione u wykonawcy, odbiorcom wskazanym przez właściwy organ planujący drugiego stopnia.

§ 79.

1. Koszty zakończonych PR Szef Agencji Uzbrojenia kwalifikuje jako wartość niematerialną i prawną, jeżeli zostały spełnione następujące warunki:

1) produkt lub technologia wytwarzania są ściśle ustalone, a dotyczące ich koszty prac rozwojowych wiarygodnie określone;

2) techniczna przydatność produktu lub technologii została stwierdzona w orzeczeniu BK i odpowiednio udokumentowana i na tej podstawie jednostka podjęła decyzję o wytwarzaniu tych produktów lub stosowaniu technologii;

3) koszty pracy zostaną pokryte, według przewidywań, korzyściami resortu obrony narodowej z wytwarzania produktu lub stosowania technologii, w szczególności mierzonej zwiększaniem potencjału obronnego Sił Zbrojnych RP lub oszczędnością kosztów przez cały cykl życia SpW.

2. Szef Agencji Uzbrojenia może podjąć decyzję o zakwalifikowaniu kosztów zakończonych PR do wartości niematerialnych i prawnych, jeżeli spełnione są następujące warunki:

1) praca była prowadzona na potrzeby Sił Zbrojnych RP;

2) została podjęta decyzja o wytwarzaniu produktu lub stosowaniu technologii, rozumiana jako zadanie ujęte we właściwym centralnym planie rzeczowym, odpowiadające temu produktowi lub technologii;

3) koszty pracy zostaną pokryte, korzyściami resortu obrony narodowej z wytwarzania produktu lub stosowania technologii, w szczególności mierzonej zwiększaniem potencjału obronnego Sił Zbrojnych RP.

§ 80.

Z uwagi na sposób zagospodarowania, Szef Agencji Uzbrojenia dzieli wyniki pracy na następujące grupy:

1) przydatne do produkcji lub modernizacji SpW na rzecz resortu obrony narodowej lub wykorzystania w innych pracach na rzecz resortu obrony narodowej;

2) przydatne do wykorzystania przez odbiorców;

3) przewidywane do bezpowrotnego zniszczenia ze względu na ochronę informacji niejawnych na podstawie odrębnych przepisów;

4) przewidywane do utylizacji na podstawie odrębnych przepisów;

5) przewidywane do zbycia poza resort obrony narodowej.

§ 81.

Zagospodarowanie aktywów, o których mowa w § 80 pkt 1, odbywa się w następujący sposób:

1) odbiorca przyjmuje wyniki pracy (prototyp) od wykonawcy i kwalifikuje do odpowiedniej grupy aktywów;

2) w ramach odrębnej umowy z wykonawcą, ustala się warunki wykorzystania aktywów trwałych, w tym wartości niematerialnych i prawnych;

3) odbiorca udostępnia wykonawcy wskazane aktywa trwałe;

4) po zakończeniu realizacji umowy Szef Agencji Uzbrojenia dokonuje zagospodarowania pozostałych po realizacji tej umowy aktywów trwałych.

§ 82.

Zagospodarowanie aktywów, o których mowa w § 80 pkt 2 i 5, odbywa się poprzez ich przekazanie odbiorcom do wykorzystania lub zbycia poza resort obrony narodowej.

§ 83.

Postępowanie z wartościami niematerialnymi i prawnymi, nie będącymi prototypami, odbywa się w następujący sposób:

1) Szef Agencji Uzbrojenia:

a) określa wartości niematerialne i prawne powstałe w wyniku realizacji pracy,

b) opracowuje plan zagospodarowania wartości niematerialnych i prawnych,

c) odbiera od wykonawcy dokumentację wartości niematerialnych i prawnych;

2) ewidencję wartości niematerialnych i prawnych stanowiących własność Skarbu Państwa oraz DT powstałej w wyniku realizacji PR prowadzi Agencja Uzbrojenia.

Rozdział 7

Pozyskiwanie SpW finansowanego ze środków pomocowych przyznanych Rzeczypospolitej Polskiej przez rząd USA w ramach programu FMF

§ 84.

1. Podstawą pozyskania SpW ze środków pomocowych przyznanych Rzeczypospolitej Polskiej przez rząd USA w ramach programu FMF, są zadania ujęte w „Planach wykorzystania środków pomocowych przyznanych Polsce przez rząd USA w ramach programu „Foreign Military Financing"" lub ich projektach, zwanych dalej „planami FMF", zatwierdzonych przez Ministra Obrony Narodowej.

2. Realizację procedury rozpoczyna się na wniosek właściwego dowódcy rodzaju Sił Zbrojnych skierowany do Rady Modernizacji Technicznej, zaopiniowany przez Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, w szczególności w aspekcie możliwości finansowych, zawierający:

1) rodzaj (typ) i ilość SpW;

2) szacowany koszt pozyskania;

3) uzasadnienie zawierające:

a) koncepcję wykorzystania SpW,

b) informację dotyczącą obsady etatowej,

c) określenie sposobu szkolenia personelu (użytkowników, obsługi serwisowej),

d) ilość SpW oraz miejsce dyslokacji,

e) informację, czy na rynku istnieją równorzędne rozwiązania,

f) informację w zakresie zabezpieczenia logistycznego;

4) sposób i zasady ochrony informacji niejawnych dla SpW;

5) zakresy częstotliwości radiowych - w przypadku urządzeń emitujących energię elektromagnetyczną;

6) specyfikację zamówienia w języku polskim i angielskim.

3. Rozpoczęcie procedury pozyskania SpW w ramach programu FMF może zainicjować również Rada Modernizacji Technicznej, zlecając opracowanie wniosku właściwemu dowódcy rodzaju Sił Zbrojnych.

4. Na podstawie zaakceptowanego wniosku oraz pozycji w planie FMF, Szef Agencji Uzbrojenia rozpoczyna procedurę pozyskania SpW, zmierzającą do zawarcia umowy z rządem USA na dostawę SpW ujętego w planie FMF.

§ 85.

Procedury zamówienia realizowane są zgodnie z FMS.

§ 86.

Szef Agencji Uzbrojenia jest upoważniony do ustalenia z właściwymi instytucjami, końcowej konfiguracji przedmiotu zamówienia z prawem do odstępstw od pierwotnie określonych wymagań technicznych, zakresu ukompletowania, szkoleń oraz innych wymogów stawianych przed wykonawcą, jeżeli strona amerykańska uzależniałaby realizację przedmiotu zamówienia od akceptacji postawionych przez nią warunków.

§ 87.

W przypadku konieczności udzielenia zamówień dodatkowych na SpW, nie jest wymagane ponowne występowanie z wnioskiem w sprawie pozyskania SpW finansowanego ze środków pomocowych programu FMF, pod warunkiem, że zamówienia dodatkowe w całości finansowane są ze środków pomocowych.

Rozdział 8

Postanowienia końcowe

§ 88

. 1. Sprawy wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszej decyzji, do zakończenia fazy pozyskiwania SpW określonej w decyzji, o której mowa w § 90, realizowane są na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów przez komórki lub jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej, których zakres właściwości po dniu wejścia w życie niniejszej decyzji odpowiada zakresowi właściwości dotychczasowych uczestników procesu pozyskiwania SpW.

2. Dokumenty wynikowe faz identyfikacyjnej lub analityczno-koncepcyjnej określonych w decyzji, o której mowa w § 90, stanowią podstawę do definiowania WS.

3. Niezależnie od uprawnień wynikających z decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie Rady Modernizacji Technicznej w zakresie inicjowania procesu definiowania WS, Rada Modernizacji Technicznej może postanowić o realizacji spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej decyzji w oparciu o przepisy niniejszej decyzji.

§ 89.

Pozyskiwanie SpW może być realizowane również w formie usługi. W takim przypadku postanowienia niniejszej decyzji odnoszące się do SpW stosuje się odpowiednio do pozyskiwanej usługi.

§ 90.

Traci moc decyzja Nr 141/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 5 lipca 2017 r. w sprawie systemu pozyskiwania, eksploatacji i wycofywania sprzętu wojskowego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 149 oraz z 2018 r. poz. 186).

§ 91.

Decyzja wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2022 r.

Minister Obrony Narodowej: M. Błaszczak

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA