REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2021 poz. 186
ZARZĄDZENIE Nr 66/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 31 sierpnia 2021 r.
w sprawie gospodarki energetycznej w resorcie obrony narodowej
Na podstawie art. 21a pkt 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 716, 868, 1093 i 1505) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1.
1) organ właściwy w sprawach regulacji gospodarki paliwami i energią dla jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, zwanych dalej „jednostkami organizacyjnymi";
2) strukturę organizacyjną i kompetencje Wojskowej Inspekcji Gospodarki Energetycznej, zwanej dalej „WIGE";
3) osoby odpowiedzialne oraz sprawujące nadzór nad eksploatacją urządzeń i instalacji w jednostkach organizacyjnych oraz ich obowiązki;
4) organizację, warunki oraz tryb przeprowadzania czynności analityczno-kontrolnych przez WIGE;
5) rodzaje urządzeń techniki wojskowej lub uzbrojenia, przy których eksploatacji wymagane jest posiadanie kwalifikacji potwierdzonych świadectwem kwalifikacyjnym.
§ 2.
1) czynności analityczno-kontrolne - planowanie, organizowanie, koordynowanie i przeprowadzanie działań na podstawie upoważnienia do ich przeprowadzenia, dokumentowanie i przedstawianie wyników właściwym organom, a także postępowanie pokontrolne;
2) prowadzący czynności analityczno-kontrolne - osobę upoważnioną przez Szefa WIGE do ich przeprowadzenia;
3) kierownik jednostki kontrolowanej - dowódcę, szefa, dyrektora, komendanta, prezesa lub inną osobę stojącą na czele jednostki organizacyjnej, która kieruje całokształtem działalności tej jednostki, w tym również osobę pełniącą jego obowiązki;
4) energia, ciepło, paliwa, urządzenia, instalacje, sieci, przedsiębiorstwo energetyczne, regulacja, taryfa - energię, ciepło, paliwa, urządzenia, instalacje, sieci, przedsiębiorstwo energetyczne, regulację, taryfę w rozumieniu art. 3 pkt 1-3, 9, 10, 11, 12, 15 i 17 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 716, 868, 1093 i 1505), zwanej dalej „ustawą";
5) koncesja - koncesję w rozumieniu przepisów ustawy;
6) nieetatowy energetyk - żołnierza lub pracownika, któremu powierzono wykonywanie obowiązków energetyka, posiadającego wykształcenie techniczne (wyższe lub średnie) oraz właściwe kwalifikacje, potwierdzone świadectwem w zakresie dozoru nad eksploatacją urządzeń techniki wojskowej lub uzbrojenia.
§ 3.
§ 4.
§ 5.
1) Biuro WIGE w Warszawie;
2) Delegatura WIGE w Bydgoszczy;
3) Delegatura WIGE w Krakowie;
4) Delegatura WIGE w Lublinie;
5) Delegatura WIGE we Wrocławiu.
§ 6.
§ 7.
§ 8.
§ 9.
Rozdział 2
Kompetencje Szefa WIGE
§ 10.
1) planowanie, zarządzanie i zlecanie przeprowadzenia czynności analityczno-kontrolnych w jednostkach organizacyjnych dotyczących:
a) przestrzegania bezpieczeństwa eksploatacji, w tym posiadania wymaganych kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń i instalacji,
b) zasad prowadzenia oszczędnej i racjonalnej gospodarki paliwami i energią w jednostkach organizacyjnych z uwzględnieniem wymogów ochrony środowiska,
c) zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego kompleksów i obiektów wojskowych,
d) stosowania ograniczeń w dostarczaniu i poborze paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła, stosownie do art. 11 ustawy,
e) kontroli parametrów jakościowych dostaw i obsługi odbiorców w zakresie obrotu paliwami i energią,
f) kontroli stosowania przez przedsiębiorstwa energetyczne cen i stawek opłat zawartych w taryfach;
2) opracowywanie projektów aktów prawnych dotyczących:
a) prowadzenia gospodarki energetycznej w resorcie obrony narodowej,
b) powoływania Wojskowych Energetycznych Komisji Kwalifikacyjnych, zwanych dalej „komisjami" lub dokonywania zmian w ich składzie;
3) reprezentowanie interesu resortu obrony narodowej w sprawach, rozstrzyganych przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w zakresie określonym w ustawie oraz bieżąca współpraca z Urzędem Regulacji Energetyki;
4) występowanie do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki o wymierzenie kar dla przedsiębiorstw energetycznych, o których mowa w ustawie;
5) występowanie do właściwych przełożonych o wymierzenie kar dyscyplinarnych żołnierzom i pracownikom, dopuszczającym się naruszeń, o których mowa w art. 56 ustawy;
6) rozpatrywanie odwołań kierowników jednostek kontrolowanych od protokołu z czynności analityczno-kontrolnych;
7) nadzór nad merytoryczną działalnością komisji oraz planowanie i przeprowadzanie szkoleń przewodniczących i sekretarzy komisji;
8) opiniowanie projektów aktów prawnych w zakresie merytorycznym WIGE;
9) wydawanie przedsiębiorstwom energetycznym w jednostkach organizacyjnych decyzji dotyczących:
a) udzielenia lub odmowy udzielenia koncesji,
b) zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia taryf;
10) zbieranie i przetwarzanie informacji dotyczących gospodarki energetycznej w resorcie obrony narodowej oraz prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie racjonalnej gospodarki paliwami i energią;
11) uzgadnianie proponowanych nowatorskich rozwiązań technicznych i technologicznych na potrzeby jednostek organizacyjnych dotyczących w szczególności poprawy efektywności energetycznej kompleksów i obiektów wojskowych oraz bezpieczeństwa użytkowania urządzeń, techniki wojskowej lub uzbrojenia oraz zapewnienia racjonalnego i oszczędnego zużycia paliw lub energii;
12) planowanie oraz zlecanie przeprowadzania szkoleń dla nieetatowych energetyków;
13) nadzór nad działalnością Biura WIGE oraz delegatur WIGE.
Rozdział 3
Kompetencje szefów delegatur WIGE
§ 11.
1) przeprowadzanie w jednostkach organizacyjnych czynności analityczno-kontrolnych dotyczących:
a) przestrzegania bezpieczeństwa eksploatacji, w tym posiadania wymaganych kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń i instalacji,
b) zasad prowadzenia oszczędnej i racjonalnej gospodarki paliwami i energią w jednostkach organizacyjnych z uwzględnieniem wymogów ochrony środowiska,
c) stosowania ograniczeń w dostarczaniu i poborze paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła, stosownie do art. 11 ustawy,
d) podnoszenia efektywności energetycznej obiektów wojskowych,
e) kontroli parametrów jakościowych dostaw i obsługi odbiorców w zakresie obrotu paliwami i energią,
f) kontroli stosowania przez przedsiębiorstwa energetyczne cen i stawek opłat, zawartych w taryfach;
2) opiniowanie dokumentów, o których mowa w § 20;
3) uzgadnianie nowatorskich rozwiązań technicznych i technologicznych w zakresie racjonalizacji gospodarki paliwami i energią dla jednostek organizacyjnych;
4) udzielanie na wniosek, pomocy w opracowywaniu i realizacji gminnych planów zaopatrzenia w energię, w części dotyczącej jednostek organizacyjnych;
5) prowadzenie doradztwa technicznego i ekonomicznego oraz popularyzacja zasad racjonalnego i oszczędnego gospodarowania paliwami i energią w eksploatacji urządzeń i instalacji;
6) organizowanie szkoleń dla nieetatowych energetyków.
Rozdział 4
Gospodarka energetyczna w jednostkach organizacyjnych
§ 12.
§ 13.
§ 14.
§ 15.
1) w odniesieniu do urządzeń techniki wojskowej lub uzbrojenia - załącznik nr 3 do zarządzenia;
2) w odniesieniu do pozostałych urządzeń, instalacji i sieci - załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci (Dz. U. poz. 828 i 1184 oraz z 2005 r. poz. 1189).
§ 16.
§ 17.
§ 18.
1) kontrolę eksploatacji urządzeń i instalacji techniki wojskowej lub uzbrojenia w zakresie przestrzegania wymogów zawartych w obowiązujących przepisach, normach i instrukcjach eksploatacji;
2) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem wymogu posiadania świadectw kwalifikacyjnych;
3) sprawdzanie ukompletowania urządzeń techniki wojskowej lub uzbrojenia w elektroizolacyjny sprzęt ochronny i narzędzia pracy oraz zgodności ich użytkowania z obowiązującymi przepisami;
4) składanie raz w roku kierownikowi jednostki organizacyjnej meldunków o stwierdzonych nieprawidłowościach w stanie technicznym i eksploatacji urządzeń i instalacji techniki wojskowej lub uzbrojenia;
5) opracowywanie w porozumieniu z osobami funkcyjnymi odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo i higienę pracy wykazu stanowisk, o którym mowa w § 14;
6) organizowanie szkoleń dla osób prowadzących eksploatację urządzeń i instalacji techniki wojskowej lub uzbrojenia;
7) udział w szkoleniach prowadzonych przez WIGE.
§ 19.
§ 20.
1) programy organizacyjno-użytkowe,
2) programy inwestycji,
3) koncepcje architektoniczno-urbanistyczne,
4) audyty i bilanse energetyczne
- w zakresie dotyczącym:
a) budowy, rozbudowy lub przebudowy podstawowych oraz awaryjnych źródeł energii,
b) budowy, rozbudowy lub przebudowy przyłączy i sieci: elektroenergetycznych, cieplnych i gazu ziemnego,
c) montażu lub wymiany instalacji, urządzeń odbiorczych energii cieplnej, elektrycznej i gazu o łącznej mocy powyżej 50 kW dla każdego rodzaju energii.
Rozdział 5
Przeprowadzanie czynności analityczno-kontrolnych
§ 21.
2. Informacja o planowanym przeprowadzaniu czynności analityczno-kontrolnych przekazywana jest przez Szefa WIGE lub szefów delegatur WIGE nie krócej niż na siedem dni przed ich rozpoczęciem kierownikowi jednostki kontrolowanej oraz kierownikowi jednostki nadrzędnej.
3. Czynności analityczno-kontrolne przeprowadza zespół kontrolujący powołany przez Szefa WIGE lub szefów delegatur WIGE.
§ 22.
1) ustaleniu stanu faktycznego w badanym zakresie i jego udokumentowaniu;
2) porównaniu stwierdzonego stanu ze stanem wymaganym, określonym przepisami prawa;
3) określeniu przyczyn i skutków występujących różnic pomiędzy stanem stwierdzonym, a stanem wymaganym oraz ewentualnym wskazaniu odpowiedzialnych za nie osób.
§ 23.
2. Upoważnienie do przeprowadzenia czynności analityczno-kontrolnych wydaje Szef WIGE.
3. Upoważnienie do przeprowadzenia czynności analityczno-kontrolnych zawiera:
1) oznaczenie wydającego upoważnienie oraz numer i datę wystawienia;
2) podstawę prawną podjęcia czynności analityczno-kontrolnych;
3) imię, nazwisko i stanowisko służbowe prowadzących czynności analityczno-kontrolne;
4) zakres czynności analityczno-kontrolnych;
5) nazwę jednostki kontrolowanej, w której prowadzone są czynności analityczno-kontrolne;
6) okres ważności upoważnienia;
7) podpis wydającego upoważnienie.
§ 24.
§ 25.
§ 26.
§ 27.
§ 28.
§ 29.
2. Kierownik jednostki kontrolowanej jest obowiązany do niezwłocznego podjęcia działań zapobiegających zagrożeniom oraz poinformowania o tym przewodniczącego zespołu kontrolującego.
§ 30.
1) swobodnego wstępu do obiektów i pomieszczeń oraz urządzeń i instalacji w jednostce kontrolowanej w zakresie dotyczącym kontrolowanej dziedziny, bez potrzeby uzyskiwania dodatkowych dokumentów upoważniających, z zachowaniem wymagań wynikających z przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie osób i mienia;
2) wglądu do wszelkich dokumentów związanych z kontrolowaną dziedziną działalności, pobierania oraz zabezpieczania dokumentów i innych materiałów dowodowych, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych;
3) zasięgania niezbędnych informacji w innych jednostkach organizacyjnych, w związku z prowadzonymi czynnościami analityczno-kontrolnymi;
4) przeprowadzenia oględzin, prób, pomiarów i innych czynności, niezbędnych do oceny stanu gospodarki paliwami i energią.
§ 31.
§ 32.
1) wskazać osoby odpowiedzialne za gospodarkę paliwami i energią oraz wyznaczyć osoby koordynujące zbieranie i dostarczanie osobom prowadzącym czynności analityczno-kontrolne żądanych materiałów;
2) współpracować z osobami prowadzącymi czynności analityczno-kontrolne oraz udzielać im pomocy w tych czynnościach;
3) przedkładać, na żądanie osób prowadzących czynności analityczno-kontrolne, wszelkie dokumenty i materiały oraz dokonywać z nich niezbędnych odpisów, kopii, wyciągów, zestawień obliczeń z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych;
4) terminowo udzielać wyjaśnień ustnych lub pisemnych, w zakresie objętym czynnościami analityczno-kontrolnymi;
5) przedstawiać wykaz stanowisk pracy, o którym mowa w § 14.
§ 33.
2. Protokół, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać w szczególności:
1) oznaczenie jednostki, w której prowadzone były czynności analityczno-kontrolne;
2) oznaczenie przeprowadzającego czynności analityczno-kontrolne;
3) określenie miejsca i czasu przeprowadzenia czynności analityczno-kontrolnych;
4) określenie przedmiotowego zakresu czynności analityczno-kontrolnych;
5) opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku czynności analityczno-kontrolnych, w tym ustalone nieprawidłowości, ze wskazaniem przyczyn ich powstania i skutków oraz ewentualnie osób za nie odpowiedzialnych;
6) terminy do usunięcia nieprawidłowości;
7) ewentualne wnioski i zalecenia;
8) pouczenie o prawie złożenia odwołania do Szefa WIGE;
9) załączniki (dokumentację dotyczącą np. wyników sprawdzianów, testów itp.);
10) podpisy przewodniczącego zespołu kontrolującego i kierownika jednostki kontrolowanej, w której prowadzone były czynności analityczno-kontrolne oraz miejsce i datę podpisania protokołu.
§ 34.
1) przewodniczącego zespołu kontrolującego;
2) zarządzającego czynności analityczno-kontrolne;
3) kierownika jednostki kontrolowanej, w której prowadzone były czynności analityczno-kontrolne;
4) kierownika jednostki nadrzędnej nad jednostką kontrolowaną, w której prowadzone były czynności analityczno-kontrolne.
2. Kierownik jednostki kontrolowanej, w której prowadzone były czynności analityczno-kontrolne w terminie określonym w protokole z czynności analityczno-kontrolnych na usunięcie nieprawidłowości, informuje w formie pisemnej jednostkę nadrzędną oraz osobę która powołała zespół kontrolujący o usunięciu nieprawidłowości i podjęciu działań zmierzających do zapobieżenia ich występowania, a także o przyczynach ewentualnego niewykonania zaleceń z tych czynności.
§ 35.
§ 36.
§ 37.
§ 38.
§ 39.
Minister Obrony Narodowej: z up. W. Skurkiewicz
Załączniki do zarządzenia Nr 66/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 31 sierpnia 2021 r. (poz. 186)
Załącznik nr 1
ZASIĘG TERYTORIALNY BIURA I DELEGATUR WOJSKOWEJ INSPEKCJI GOSPODARKI ENERGETYCZNEJ
1. Biuro WIGE obejmuje swoją właściwością województwa:
1) mazowieckie;
2) pomorskie.
2. Delegatura w Bydgoszczy obejmuje swoją właściwością województwa:
1) kujawsko-pomorskie;
2) zachodniopomorskie.
3. Delegatura w Krakowie obejmuje swoją właściwością województwa:
1) małopolskie;
2) śląskie;
3) łódzkie;
4) opolskie;
5) wielkopolskie.
4. Delegatura we Wrocławiu obejmuje swoją właściwością województwa:
1) dolnośląskie;
2) lubuskie.
5. Delegatura w Lublinie obejmuje swoją właściwością województwa:
1) podlaskie;
2) świętokrzyskie;
3) lubelskie;
4) podkarpackie;
5) warmińsko-mazurskie.
Załącznik nr 2
WYKAZ STANOWISK, NA KTÓRYCH WYMAGANE JEST POSIADANIE KWALIFIKACJI W ZAKRESIE DOZORU LUB EKSPLOATACJI URZĄDZEŃ I INSTALACJI
Załącznik nr 3
RODZAJ URZĄDZEŃ TECHNIKI WOJSKOWEJ LUB UZBROJENIA, PRZY KTÓRYCH EKSPLOATACJI JEST WYMAGANE POSIADANIE ŚWIADECTWA KWALIFIKACYJNEGO
Grupa 1.* Urządzenia, instalacje i sieci elektroenergetyczne wytwarzające, przetwarzające, przesyłające i zużywające energię elektryczną:
pkt 11 urządzenia techniki wojskowej lub uzbrojenia:
1) zespoły prądotwórcze i stacje zasilania o mocy od 4 kW:
a) do zasilania systemów, urządzeń i obiektów infrastruktury lotniskowej, portowej lub ogólnej,
b) stanowiące źródła zasilania mobilnych SpW;
2) instalacje;
3) elektrownie oświetleniowe oraz zestawy oświetleniowe o mocy od 4 kW;
4) urządzenia i instalacje elektroenergetyczne mobilnych SpW;
5) zespoły zasilania wraz z instalacjami na okrętach;
6) baterie akumulatorów o pojemności powyżej 1 kAh na okrętach.
Grupa 2.* Urządzenia wytwarzające, przetwarzające, przesyłające i zużywające ciepło oraz inne urządzenia energetyczne:
pkt 11 urządzenia techniki wojskowej lub uzbrojenia:
1) kotły parowe (wytwornice pary) wraz z instalacjami i urządzeniami odbiorczymi na okrętach;
2) urządzenia i instalacje:
a) gazów technicznych,
b) tlenowe;
3) mobilne zespoły sprężarkowe o mocy powyżej 6 kW wraz z instalacjami sprężonego powietrza;
4) polowe urządzenia do wytwarzania pary lub gorącej wody, o mocy powyżej 50 kW.
UWAGA*: powyższe stanowi uszczegółowienie punktu 11 w Grupie 1 i w Grupie 2 załącznika Nr 1 do rozporządzenia wymienionego w § 15 pkt 2 zarządzenia.
- Data ogłoszenia: 2021-08-31
- Data wejścia w życie: 2021-09-15
- Data obowiązywania: 2023-10-25
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA