Na podstawie art. 2 pkt 1 i 23 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 196), art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 1914) oraz § 2 pkt 3 i 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. poz. 426 oraz z 2014 r. poz. 933), w związku z § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji i zadań rzeczników prasowych w urzędach organów administracji rządowej (Dz. U. poz. 36), ustala się, co następuje:
§ 1.
Polityka informacyjna resortu obrony narodowej, zwanego dalej "resortem", to całokształt działań podejmowanych w resorcie związanych z informowaniem opinii publicznej oraz informowaniem wewnętrznym o sprawach Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych dalej "Siłami Zbrojnymi", i obronności oraz kształtowaniem pozytywnego wizerunku Sił Zbrojnych przy wykorzystaniu dostępnych środków komunikacji społecznej, w tym za pośrednictwem środków masowego przekazu.
§ 2.
Zasadniczym celem polityki informacyjnej resortu jest zaspokajanie potrzeb informacyjnych społeczeństwa oraz uzyskanie zrozumienia i akceptacji społecznej dla celów i działań podejmowanych przez resort.
§ 3.
Minister Obrony Narodowej, zwany dalej "Ministrem", określa kierunki polityki informacyjnej resortu.
§ 4.
Wyłączne prawo do wypowiadania się w imieniu Ministra w sprawach dotyczących Ministerstwa Obrony Narodowej, zwanego dalej "Ministerstwem", jako urzędu, mają sekretarze i podsekretarze stanu, Dyrektor Centrum Operacyjnego Ministra Obrony Narodowej, zwanego dalej "CO MON", lub inna osoba wskazana przez Ministra lub Dyrektora CO MON.
§ 5.
W celu sprawnej realizacji polityki informacyjnej w resorcie funkcjonuje służba komunikacji społecznej Ministerstwa i Sił Zbrojnych, zwana dalej "służbą komunikacji społecznej".
§ 6.
Komunikacja społeczna to narzędzie realizujące procesy komunikacyjne w ramach służby komunikacji społecznej, mające na celu osiągnięcie społecznego zrozumienia i wsparcia dla celów oraz działań resortu poprzez aktywne i rzetelne zaspokajanie potrzeb informacyjnych społeczeństwa, a także kształtowanie pozytywnego wizerunku żołnierza polskiego, Sił Zbrojnych oraz Ministerstwa.
§ 7.
Za realizację polityki informacyjnej resortu w podległych jednostkach organizacyjnych resortu, w zakresie należącym do ich obszaru działalności, odpowiadają dowódcy, dyrektorzy, szefowie lub komendanci jednostek organizacyjnych resortu, zwani dalej "dowódcami".
§ 8.
Dowódcy realizują politykę informacyjną resortu osobiście oraz poprzez personel służby komunikacji społecznej, pozostający w ich bezpośredniej podległości służbowej i wypowiadają się tylko w zakresie dotyczącym reprezentowanej jednostki organizacyjnej i kompetencji wynikających z zajmowanego stanowiska.
§ 9.
Dowódcy, osobiście lub poprzez podległych im rzeczników prasowych, wyznaczają personel do wystąpień medialnych, które dotyczą działalności podległych im jednostek organizacyjnych resortu.
§ 10.
Dowódcy niezwłocznie udostępniają Dyrektorowi CO MON informacje, analizy oraz opracowania istotne dla prowadzenia polityki informacyjnej, które dotyczą kierowanych przez nich jednostek organizacyjnych resortu.
§ 11.
Dowódcy uwzględniają, zgodnie z właściwościami, główne zadania w zakresie informowania opinii publicznej w planach działalności jednostek organizacyjnych resortu, jeżeli wynika to z celów Ministra.
§ 12.
Dowódcy zapewniają właściwe warunki funkcjonowania podległej służbie komunikacji społecznej, w szczególności przez udostępnienie pomieszczeń do pracy oraz zapewnienie niezbędnego wyposażenia, sprzętu i oprogramowania zgodnie z wykazem określonym w załączniku do decyzji, a także zapewniają finansowe i organizacyjne warunki realizacji zadań.
§ 13.
Dyrektor CO MON, odpowiada za wytyczanie i realizację polityki informacyjnej resortu, w tym w szczególności:
1) wydaje wytyczne i zalecenia dotyczące polityki informacyjnej resortu;
2) sprawuje nadzór merytoryczny nad działalnością służby komunikacji społecznej resortu oraz koordynuje wykonywanie zadań w zakresie realizacji polityki informacyjnej;
3) deleguje przedstawicieli jednostek organizacyjnych resortu do wystąpień medialnych, w porozumieniu z właściwymi dowódcami oraz rzecznikami prasowymi;
4) realizuje i koordynuje kampanie informacyjne w związku z najważniejszymi zadaniami resortu;
5) dba o ciągłe doskonalenie kompetencji dowódców i służby komunikacji społecznej organizując szkolenia dla:
a) osób zajmujących kierownicze stanowiska w resorcie,
b) dowódców poszczególnych szczebli w zakresie kontaktów z mediami,
c) żołnierzy i pracowników resortu (rozumianych jako pracowników korpusu służby cywilnej oraz pracowników jednostek organizacyjnych resortu) pełniących służbę (zatrudnionych) na stanowiskach służby komunikacji społecznej,
d) kandydatów do służby (pracy) na stanowiskach służby komunikacji społecznej,
e) osób pełniących obowiązki poza granicami kraju oraz w polskich przedstawicielstwach wojskowych przy organizacjach międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych,
f) kandydatów do służby poza granicami kraju oraz w polskich przedstawicielstwach wojskowych przy organizacjach międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych,
g) ekspertów wyznaczonych do wystąpień medialnych,
h) innego personelu Sił Zbrojnych, stosownie do zapotrzebowania i możliwości,
i) dziennikarzy - kandydatów na korespondentów w rejonach misji pokojowych i stabilizacyjnych;
6) określa wymagania dla struktury służby komunikacji społecznej i niezbędny poziom kompetencji do spełnienia na poszczególnych szczeblach, a także merytorycznie opiniuje kandydatów przewidzianych do objęcia stanowisk w strukturze służby komunikacji społecznej.
§ 14.
Służba komunikacji społecznej realizuje zadania z zakresu polityki informacyjnej resortu w czasie pokoju, kryzysu i wojny, zgodnie z zasadami i priorytetami, określonymi przez Ministra lub Dyrektora CO MON, w szczególności przez:
1) rzetelne i obiektywne informowanie opinii publicznej (w tym żołnierzy oraz pracowników resortu), stosownie do kompetencji, o sprawach obronności państwa i przedsięwzięciach realizowanych w ramach resortu;
2) organizowanie kontaktów organów dowodzenia i kierowania poszczególnych szczebli organizacyjnych resortu z mediami;
3) informowanie kierownictwa resortu, stosownie do kompetencji, o społecznym odbiorze problematyki związanej z obronnością państwa;
4) planowanie i prowadzenie współpracy z przedstawicielami mediów, służbami prasowymi organów administracji rządowej i samorządowej oraz organizacji pozarządowych w celu dostarczania informacji wszystkimi dostępnymi kanałami komunikacyjnymi, ze szczególnym uwzględnieniem oficjalnych stron internetowych i oficjalnych profili w mediach społecznościowych Ministerstwa i właściwych jednostek organizacyjnych resortu;
5) współdziałanie i wymianę doświadczeń, stosownie do kompetencji, ze służbami prasowymi Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, Unii Europejskiej, innych międzynarodowych organizacji oraz sił zbrojnych innych państw;
6) udział w planowaniu, organizowaniu i prowadzeniu krajowych i międzynarodowych ćwiczeń wojskowych w zakresie obsługi medialnej;
7) tworzenie bazy materiałów fotograficznych oraz audiowizualnych właściwej jednostki organizacyjnej resortu;
8) wykonywanie innych zadań w ramach kompetencji na potrzeby realizacji polityki informacyjnej resortu.
§ 15.
Służba komunikacji społecznej realizuje politykę informacyjną i stwarza przedstawicielom mediów warunki niezbędne do wykonania ich funkcji, zadań i misji, także w odniesieniu do realizowanych operacji wojskowych.
§ 16.
Etatową służbę komunikacji społecznej stanowią:
1) CO MON;
2) struktury komunikacji społecznej w Sztabie Generalnym Wojska Polskiego;
3) struktury komunikacji społecznej w jednostkach organizacyjnych Sił Zbrojnych;
4) personel służby komunikacji społecznej polskich kontyngentów wojskowych/polskich jednostek wojskowych, zwanych dalej "PKW/PJW", oraz oddziałów lub pododdziałów wykonujących zadania poza granicami kraju.
§ 17.
Struktury służby komunikacji społecznej wspierają efektywne wykonanie zadań z zakresu realizacji polityki informacyjnej na poszczególnych szczeblach dowodzenia.
§ 18.
Wniosek w sprawie utworzenia, likwidacji lub zmiany w etacie komórki służby komunikacji społecznej oraz wniosek w sprawie utworzenia lub likwidacji stanowiska w tej komórce wymaga opinii Dyrektora CO MON.
§ 19.
W komórkach i jednostkach organizacyjnych resortu, w których nie występuje etatowy personel służby komunikacji społecznej, możliwe jest tworzenie nieetatowych stanowisk przewidzianych do realizacji zadań z zakresu polityki informacyjnej.
§ 20.
Realizację zadań nieetatowej służby komunikacji społecznej koordynuje, stosownie do właściwości, etatowy rzecznik prasowy nadrzędnej jednostki organizacyjnej resortu.
§ 21.
Kandydaci do służby i pracy na stanowiskach służby komunikacji społecznej powinni posiadać w szczególności:
1) predyspozycje w zakresie komunikacji interpersonalnej;
2) umiejętność łatwego i rzeczowego wypowiadania się w formie ustnej i pisemnej w języku polskim;
3) doświadczenie lub wiedzę z zakresu public relations lub dziennikarstwa lub nauk społecznych oraz wiedzę z zakresu komunikacji w Internecie;
4) znajomość języka angielskiego;
5) odbyte szkolenie z zakresu komunikacji społecznej i kontaktów z mediami.
§ 22.
Kandydaci na stanowiska służby komunikacji społecznej od szczebla brygady (równorzędnego) kierowani są na rozmowę kwalifikacyjną przeprowadzaną przez komisję powołaną przez Dyrektora CO MON, w uzgodnieniu z właściwym dowódcą. Z rozmowy Dyrektor CO MON sporządza merytoryczną opinię o kandydacie wraz z rekomendacją w zakresie jego wyznaczenia na stanowisko.
§ 23.
Dyrektor CO MON może wydać merytoryczną ocenę na temat wykonywania obowiązków przez rzecznika prasowego lub szefa komórki w służbie komunikacji społecznej, którą przesyła do właściwego dowódcy.
§ 24.
Dyrektor CO MON może rekomendować kandydatów do objęcia wolnych stanowisk w służbie komunikacji społecznej.
§ 25.
Rzecznicy prasowi pozostający w bezpośredniej podległości służbowej dowódców są ich ekspertami i doradcami w zakresie realizacji polityki informacyjnej resortu.
§ 26.
Rzecznicy prasowi i personel służby komunikacji społecznej realizują zadania prasowe i przedsięwzięcia medialne wyłącznie w odniesieniu do reprezentowanych przez siebie jednostek organizacyjnych resortu.
§ 27.
Rzecznicy prasowi i personel służby komunikacji społecznej realizują w swojej działalności wytyczne i zalecenia Dyrektora CO MON obejmujące: stanowiska resortu w danej sprawie, informacje na temat decyzji kierownictwa resortu istotnych dla funkcjonowania Sił Zbrojnych, a także oficjalne stanowiska Ministra w odniesieniu do bieżących spraw dotyczących funkcjonowania resortu.
§ 28.
Do obowiązków rzeczników prasowych i personelu służby komunikacji społecznej należy informowanie przełożonych o doniesieniach medialnych dotyczących wizerunku reprezentowanych jednostek organizacyjnych resortu oraz planowanie i koordynowanie działań, zapewniających informowanie opinii publicznej o ważniejszych wydarzeniach i podejmowanych decyzjach.
§ 29.
Rzecznicy prasowi, w porozumieniu z właściwym dowódcą, informują na bieżąco rzecznika prasowego wyższego szczebla o ważniejszych problemach, przedsięwzięciach i zadaniach, mogących stanowić przedmiot zainteresowania opinii publicznej, a także udzielają niezbędnych wyjaśnień, dotyczących bieżącej działalności macierzystych jednostek, potrzebnych do realizacji zadań służby komunikacji społecznej.
§ 30.
Rzecznicy prasowi, w porozumieniu z właściwym dowódcą, niezwłocznie informują dyrektora CO MON w przypadku, gdy informacja, o której mowa w § 28, wykracza poza ich zakres kompetencji, może mieć istotny wpływ na wizerunek resortu lub jest istotna dla funkcjonowania Sił Zbrojnych.
§ 31.
Nadzór merytoryczny nad personelem służby komunikacji społecznej w PKW/PJW poza granicami kraju sprawuje rzecznik prasowy Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych, do którego kompetencji należy także opracowywanie dokumentów planistycznych, organizacyjnych i rozkazodawczych Dowódcy Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych normujących funkcjonowanie służby komunikacji społecznej w PKW/PJW oraz informowanie o:
1) realizacji zadań PKW/PJW w rejonie misji;
2) bezpieczeństwie żołnierzy biorących udział w misji;
3) reakcji mediów zagranicznych na działania PKW/PJW poza granicami kraju;
4) sytuacjach szczególnych (utracie życia i zdrowia żołnierzy oraz wypadkach i katastrofach) w rejonie misji na podstawie procedur (schematów) informowania opinii publicznej w sytuacjach kryzysowych, w uzgodnieniu z Dyrektorem CO MON.
§ 32.
Do obsady etatowych komórek komunikacji społecznej PKW/PJW, oddziałów lub pododdziałów wykonujących zadania poza granicami kraju oraz stanowisk służby komunikacji społecznej w polskich przedstawicielstwach wojskowych przy organizacjach międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych kierowani są - po zaopiniowaniu przez Dyrektora CO MON, zgodnie z § 22 - żołnierze i pracownicy resortu, posiadający doświadczenie w służbie lub pracy na stanowiskach służby komunikacji społecznej w kraju lub legitymujący się stosownym przeszkoleniem.
§ 33.
Etat i obsada etatowej komórki komunikacji społecznej PKW/PJW, oddziału lub pododdziału wykonującego zadania poza granicami kraju wynika z charakteru jego zadań i potrzeb w tym zakresie i jest uzgadniana z Dyrektorem CO MON, przy czym, w zależności od charakteru PKW/PJW, uwzględnia się co najmniej jedno stanowisko etatowego lub nieetatowego rzecznika prasowego.
§ 34.
Dowódcy jednostek organizacyjnych resortu, funkcjonujących poza granicami państwa, w szczególności dowódcy PKW/PJW, a także attaché obrony w przedstawicielstwach dyplomatycznych Rzeczypospolitej Polskiej, informują niezwłocznie Dyrektora CO MON bezpośrednio lub poprzez swojego bezpośredniego przełożonego, o ukazaniu się w środkach masowego przekazu państwa stacjonowania istotnych materiałów dotyczących Sił Zbrojnych i obronności państwa.
§ 35.
Ze względu na bezpieczeństwo operacji wojskowych, realizowanych zadań oraz osób biorących w nich udział, właściwi dowódcy mogą stosować częściowe lub całkowite ograniczenie dostępu do informacji.
§ 36.
Ograniczenia, o których mowa w § 35, powinny być adekwatne do charakteru i stopnia zagrożeń oraz zapewniać skuteczne prowadzenie operacji.
§ 37.
Osobiste bezpieczeństwo dziennikarzy nie może być powodem wykluczenia ich z uczestnictwa w operacjach wojskowych.
§ 38.
Rzecznik prasowy DO RSZ uaktualnia i nadzoruje wykonanie "Procedur wysyłania dziennikarzy do PKW/PJW".
§ 39.
Powinnością każdego żołnierza i pracownika resortu jest dbałość o wizerunek i dobre imię resortu, w szczególności w kontaktach z przedstawicielami mediów oraz w ramach wszelkiej aktywności informacyjnej z wykorzystaniem sieci internetowej i mediów społecznościowych.
§ 40.
W przypadku zainteresowania mediów, żołnierze oraz pracownicy resortu mogą, za zgodą dowódcy, udzielać wypowiedzi przedstawicielom mediów w zakresie swoich kompetencji wynikających z zajmowanego stanowiska.
§ 41.
Żołnierze oraz pracownicy resortu, w kontaktach z przedstawicielami mediów oraz w ramach wszelkiej aktywności informacyjnej z wykorzystaniem sieci internetowej i mediów społecznościowych, mają bezwzględny obowiązek ochrony informacji niejawnych oraz informacji związanych z bezpieczeństwem Sił Zbrojnych.
§ 42.
Żołnierze oraz pracownicy resortu niezwłocznie informują personel służby komunikacji społecznej danej jednostki organizacyjnej resortu o zainteresowaniu mediów i prośbach o udzielenie wypowiedzi.
§ 43.
Służba komunikacji społecznej resortu zapewnia merytoryczne wsparcie w kontaktach z przedstawicielami mediów, o których mowa w § 42.
§ 44.
Akredytacje, jako wyrażenie zgody na wykonywanie czynności dziennikarskich przez uprawnionego przedstawiciela mediów, wydaje dowódca właściwej jednostki organizacyjnej resortu.
§ 45.
Akredytacje, jako wyrażenie zgody na wykonywanie czynności dziennikarskich przez uprawnionego przedstawiciela mediów zagranicznych (obcokrajowca), wydaje dowódca właściwej jednostki organizacyjnej resortu po zasięgnięciu opinii Służby Kontrwywiadu Wojskowego, dalej zwanej "SKW", oraz poinformowaniu Dyrektora CO MON.
§ 46.
Podstawą przyznania akredytacji jest ważna legitymacja dziennikarska, dokument stwierdzający wykonywanie zawodu lub upoważnienie zainteresowanej redakcji zawierające dane osobowe dziennikarza oraz określające przewidywany termin, tematykę i zakres czynności dziennikarskich oraz w przypadku dziennikarzy zagranicznych (obcokrajowców) pozytywna opinia SKW.
§ 47.
Najważniejsze informacje dotyczące resortu publikowane są w oficjalnym informacyjnym portalu internetowym oraz profilach Ministerstwa w mediach społecznościowych, za którego strukturę, zawartość oraz właściwe funkcjonowanie odpowiada Dyrektor CO MON.
§ 48.
Każda jednostka organizacyjna powinna posiadać własny serwis www oraz może posiadać profile w mediach społecznościowych. Nowotworzone serwisy wymagają uzyskania zezwolenia Dyrektora CO MON. Wniosek składa drogą służbową właściwy dowódca.
§ 49.
W przypadku nieprzestrzegania zaleceń i wytycznych Dyrektor CO MON może zdecydować o zamknięciu strony www lub profilu w mediach społecznościowych.
§ 50.
Rzecznik prasowy właściwej jednostki organizacyjnej resortu odpowiada za redagowanie oraz zawartość merytoryczną i estetyczną treści zamieszczanych na stronie www i na profilach w mediach społecznościowych.
§ 51.
Dyrektor CO MON sprawuje merytoryczny nadzór nad wszystkimi stronami internetowymi resortu oraz jest uprawniony do ingerowania w ich zawartość.
§ 52.
Tracą moc:
1) decyzja Nr 108/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 7 kwietnia 2009 r. w sprawie zasad realizacji polityki informacyjnej w resorcie obrony narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 82 oraz z 2011 r. poz. 25);
2) decyzja Nr 203/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 31 maja 2011 r. w sprawie służby prasowej w resorcie obrony narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 162).
§ 53.
Decyzja wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Obrony Narodowej: M. Błaszczak
Załącznik 1. [WYKAZ MINIMALNEGO WYPOSAŻENIA I SPRZĘTU KOMÓREK SŁUŻBY KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ] Załącznik do decyzji Nr 47/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 26 marca 2019 r. (poz. 56)
WYKAZ MINIMALNEGO WYPOSAŻENIA I SPRZĘTU KOMÓREK SŁUŻBY KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ
§ 1. Komórka komunikacji społecznej dysponuje liczbą zestawów komputerowych (komputer, monitor, oprogramowanie) odpowiadających liczbie stanowisk etatowych w danej komórce komunikacji społecznej, w tym:
1) co najmniej 1 komputer z dostępem do sieci niejawnej;
2) co najmniej 1 komputer z łączem internetowym o prędkości minimalnej 512 MB/s;
3) 1 komputer przenośny;
4) oprogramowanie podstawowe oraz profesjonalne oprogramowanie do obróbki materiału filmowo-zdjęciowego;
5) współdzielona drukarka do każdego z systemów przetwarzania informacji (jawny, niejawny).
§ 2. Rzecznikowi prasowemu i personelowi służby komunikacji społecznej przysługuje służbowy telefon komórkowy z dostępem do internetu i limitem rozmów krajowych i międzynarodowych przydzielonym przez właściwego dowódcę.
§ 3. Komórkom komunikacji społecznej liczącym od 2 osób wzwyż przysługują co najmniej 2 telefony wojskowe z limitem przydzielonym przez właściwego dowódcę:
1) telefon z pełnymi uprawnieniami do rozmów krajowych i międzynarodowych;
2) telefon z uprawnieniami lokalnymi.
§ 4. Dowódcy, w ramach przydzielonych im środków mogą zwiększać liczbę telefonów oraz ich limity.
§ 5. Komórka komunikacji społecznej wyposażona jest w:
1) kamerę cyfrową handycam ze statywem;
2) aparat fotograficzny półprofesjonalny z dodatkowym obiektywem i zewnętrzną lampą błyskową;
3) oprogramowanie podstawowe oraz profesjonalne oprogramowanie do obróbki materiału filmowo-zdjęciowego;
4) dyktafon cyfrowy;
5) zewnętrzny nośnik danych min. 2 TB - w ilości odpowiadającej liczbie stanowisk etatowych w danej komórce komunikacji społecznej;
6) odbiornik TV z nagrywarką DVD wraz z zestawem do odbioru telewizji satelitarnej (możliwość odbioru płatnych programów informacyjnych);
7) materiały eksploatacyjne do urządzeń (m.in. płyty DVD, CD, karty pamięci do aparatu);
8) spliter do obsługi konferencji prasowych - od poziomu dywizji/skrzydła/flotylli/Centrów Operacji - Dowództw Komponentów oraz w regionalnych bazach logistycznych podległych Inspektoratowi Wsparcia Sił Zbrojnych.