REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2018 poz. 8
Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych
DECYZJA NR 7/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 8 lutego 2018 r.
w sprawie trybu wykorzystania wojskowych transportowych statków powietrznych przez dysponentów limitu nalotu
Na podstawie art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2017 r. poz. 2149 oraz z 2018 r. poz. 138) oraz § 1 pkt 12 lit. d oraz § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. poz. 426 oraz z 2014 r. poz. 933) ustala się, co następuje:
§ 1.
2. W przypadku lotów z najważniejszymi osobami w państwie decyzja określa tryb przyznawania limitów nalotu.
3. Zasady organizacji lotów z najważniejszymi osobami w państwie określa oddzielna instrukcja.
§ 2.
1) wojskowy transport lotniczy - wojskowe statki powietrzne będące na wyposażeniu jednostek wojskowych wskazanych przez Ministra Obrony Narodowej przeznaczone do wykonywania lotów na potrzeby dysponentów limitu nalotu z resortu obrony narodowej oraz dysponentów limitu nalotu spoza resortu obrony narodowej w celu przewozu osób i materiałów;
2) dysponent statku powietrznego - wyznaczona przez dysponenta limitu nalotu osoba, której oddano w dyspozycję wojskowy statek powietrzny i załogę, odpowiedzialna za transportowany stan osobowy i załogę;
3) dysponent limitu nalotu z resortu obrony narodowej - osoba uprawniona do wykorzystywania wojskowych statków powietrznych w ramach przydzielonych limitów nalotu:
a) Minister Obrony Narodowej,
b) sekretarze stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej,
c) podsekretarze stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej,
d) Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego,
e) Dyrektor Generalny Ministerstwa Obrony Narodowej,
f) Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych,
g) Dowódca Operacyjny Rodzajów Sił Zbrojnych,
h) Dowódca Wojsk Obrony Terytorialnej;
4) dysponent limitu nalotu spoza resortu obrony narodowej - instytucja uprawniona do wykorzystywania wojskowych statków powietrznych w ramach przydzielonych limitów nalotu:
a) Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
b) Kancelaria Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej,
c) Kancelaria Senatu Rzeczypospolitej Polskiej,
d) Kancelaria Prezesa Rady Ministrów,
e) dysponenci limitu nalotu przydzielonego na podstawie zawartych porozumień międzyresortowych.
Osobą uprawnioną do podejmowania decyzji w sprawie korzystania z limitu nalotu przydzielonego danej kancelarii lub dysponentowi jest szef kancelarii lub resortu oraz osoby pisemnie przez nich upoważnione;
5) nadawca - osoba fizyczna zgłaszająca do transportu materiałów niebezpiecznych przesyłkę, o której mowa w rozdziale 1 załącznika 18, podpisana pod dokumentem transportowym;
6) zarządzający loty - przełożony organizatora lotów (minimum dowódca związku taktycznego lub dowódca zgrupowania, dowódca Polskiego Kontyngentu Wojskowego/Polskiej Jednostki Wojskowej, dowódca okrętu w odniesieniu do załóg i statków powietrznych oddanych w jego dyspozycję);
7) organizator lotów - dowódca jednostki lotniczej, dowódca komponentu lotniczego lub osoba wyznaczona przez zarządzającego loty odpowiedzialna za wszystkie fazy organizacji lotów;
8) rozporządzenie Komisji (UE) nr 965/2012 - rozporządzenie Komisji (UE) nr 965/2012 z dnia 5 października 2012 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz. Urz. UE L 296 z 25.10.2012 r., str. 1, z późn. zm.);
9) Instrukcje Techniczne - Instrukcje Techniczne, o których mowa w pkt 119 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 965/2012;
10) materiały niebezpieczne - materiały, o których mowa w pkt 33 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 965/2012;
11) załącznik 18 - załącznik 18 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. poz. 212 i 214, z późn. zm.1)), ogłoszony w załączniku do obwieszczenia nr 11 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 10 czerwca 2014 r. w sprawie ogłoszenia tekstu załącznika 18 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. Urz. ULC. poz. 46);
12) "AIP POLSKA" oraz "MIL AIP" - zbiór Informacji Lotniczych publikowany przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej;
13) CLARIS - oficjalny dokument dotyczący zgody na wykonanie lotu statku powietrznego w przestrzeni powietrznej innego kraju;
14) MEDEVAC/CASEVAC - ewakuacja medyczna - działania ratunkowe, polegające na transporcie rannych;
15) HUM - lot na potrzeby akcji humanitarnej;
16) PPR (request) - Prior Permission Required - wymagane uprzednie uzyskanie zezwolenia;
17) PJW - Polska Jednostka Wojskowa;
18) PKW - Polski Kontyngent Wojskowy.
§ 3.
§ 4.
1) za zgodą Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych albo Dowódcy Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych - w przypadku gdy lot ma być wykonany w całości na rzecz sił zbrojnych innych państw;
2) za zgodą dysponenta statku powietrznego - w przypadku gdy lot wykonywany jest na potrzeby Sił Zbrojnych RP, a siłom zbrojnym innych państw ma być udostępniona część powierzchni ładunkowej statku powietrznego, przy zachowaniu obowiązujących przepisów o ochronie informacji niejawnych.
§ 5.
1) na loty zagraniczne - zgodnie z prawem wewnętrznym państw, w których przestrzeni powietrznej lot będzie realizowany, jednak nie krótszych niż:
a) 5 dni roboczych przed datą przewozu, desantowania wojsk oraz ładunków,
b) 20 dni roboczych przed datą przewozu materiałów niebezpiecznych;
2) na loty krajowe, z wyprzedzeniem przed planowaną datą wylotu nie krótszym niż:
a) 2 dni robocze przed datą przewozu,
b) 3 dni robocze w przypadku ćwiczeń wojskowych, desantowania wojsk oraz ładunków,
c) 5 dni roboczych przed datą przewozu materiałów niebezpiecznych.
§ 6.
1) ewakuacją medyczną i w ramach ratowania życia i zdrowia ludzkiego, w szczególności: MEDEVAC/CASEVAC, loty sanitarne, HUM;
2) niesieniem pomocy, w szczególności: w przypadkach klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych;
3) prowadzoną operacją, w szczególności: ewakuacją obywateli polskich z rejonów zagrożonych, potrzebą wsparcia działań w rejonach PKW/PJW;
4) transportem osób będących dysponentem limitu nalotu z resortu obrony narodowej lub dysponentem limitu nalotu spoza resortu obrony narodowej w uzasadnionych przypadkach związanych z obronnością kraju (tylko loty krajowe na lotniska kontrolowane zgodnie ze zbiorem informacji lotniczych AIP POLSKA, MIL AIP POLSKA oraz lądowiska będące w dyspozycji Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z ich instrukcjami operacyjnymi) - w czasie nie krótszym niż 16 godzin przed lotem;
5) potrzebami Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego;
6) pilną potrzebą wynikającą z konieczności zabezpieczenia istotnego interesu państwa polskiego.
2. Dopuszcza się złożenie w terminie krótszym niż terminy, o których mowa w § 5, korekty zapotrzebowania, która będzie traktowana jako informacja uzupełniająca do zapotrzebowania złożonego zgodnie z podanymi wyżej terminami pod warunkiem, że nie spowoduje konieczności przeprowadzania ponownego przygotowania do lotu przez załogę oraz nie wymusi to sporządzenia aneksów (korekt) do dokumentacji danego wylotu operacyjnego [CLARIS, PPR (request)].
§ 7.
§ 8.
§ 9.
§ 10.
§ 11.
§ 12.
§ 13.
2. Jeżeli przepisy Instrukcji Technicznych zobowiązują właściwą władzę do wykonywania odpowiednich czynności administracyjnych w sprawie transportu materiałów promieniotwórczych drogą powietrzną, czynności te wykonuje Prezes Państwowej Agencji Atomistyki.
§ 14.
2. W przypadku niespełnienia warunków bezpieczeństwa określonych w Instrukcjach Technicznych lub załączniku 18 wniosek nie będzie procedowany, o czym organizator lotów powiadomi nadawcę.
3. Zgoda, o której mowa w § 13 ust. 1, jest wyrażana w formie pisemnej oraz jest przesyłana niezwłocznie do wnioskodawcy.
§ 15.
2. Wniosek zostaje opracowany i przesłany do Ministra Obrony Narodowej, po przeprowadzonej przez organizatora lotów, w porozumieniu z nadawcą, analizie złożonego zapotrzebowania na transport lotniczy i określeniu możliwości realizacji zadania.
§ 16.
1) określenie nadawcy i jego adres wraz z danymi umożliwiającymi kontakt w systemie całodobowym;
2) nazwę, siedzibę i adres organizatora lotów;
3) planowane terminy lotu;
4) wykaz materiałów niebezpiecznych, ich ilość oraz sposób pakowania, opisane zgodnie z Instrukcjami Technicznymi;
5) prawidłową nazwę przewozową, klasę lub podklasę, numer UN i numer ID, o których mowa w Instrukcjach Technicznych oraz rozdziale 1 załącznika 18, wraz z danymi technicznymi transportowanych materiałów określonych zgodnie z Instrukcjami Technicznymi;
6) nazwę i adres nadawcy oraz odbiorcy;
7) uzasadnienie konieczności wykonania transportu drogą powietrzną;
8) oświadczenie, że wnioskodawca zapewni, iż warunki przedstawione we wniosku pozwolą na osiągnięcie bezpieczeństwa równoważnego z bezpieczeństwem określonym w Instrukcjach Technicznych lub załączniku 18;
9) certyfikaty opakowań spełniających wymagania dokonywania zrzutów poświadczające, że dane opakowania spełniają wymagania do przeprowadzenia przedmiotowej operacji;
10) miejsce startu oraz miejsce lądowania;
11) opis specjalnych wymagań w zakresie postępowania z przesyłką oraz informacje dotyczące reagowania zgodnie ze specjalnymi procedurami w przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnej.
§ 17.
§ 18.
§ 19.
§ 20.
§ 21.
§ 22.
§ 23.
§ 24.
§ 25.
§ 26.
2. "Limity nalotu dyspozycyjnego dla poszczególnych dysponentów" zatwierdza Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych.
§ 27.
§ 28.
§ 29.
§ 30.
§ 31.
§ 32.
§ 33.
Minister Obrony Narodowej: z. up. T. Zdzikot
|
1) Zmiany wymienionej konwencji zostały ogłoszone w Dz. U. z 1963 r. poz. 137 i 138, z 1969 r. poz. 210 i 211, z 1976 r. poz. 130, 131, 188, 189, 227 i 228, z 1984 r. poz. 199 i 200, z 2000 r. poz. 446 i 447, z 2002 r. poz. 527 i 528, z 2003 r. poz. 700 i 701 oraz z 2012 r. poz. 368, 369, 370 i 371.
Załączniki do decyzji Nr 7/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 8 lutego 2018 r. (poz. 8)
Załącznik nr 1
WZÓR - ZAPOTRZEBOWANIE NA TRANSPORT LOTNICZY
Załącznik nr 2
WZÓR - ZAPOTRZEBOWANIE NA LIMIT NALOTU STATKÓW POWIETRZNYCH
- Data ogłoszenia: 2018-02-12
- Data wejścia w życie: 2018-02-27
- Data obowiązywania: 2018-02-27
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA