REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2016 poz. 176
Szefostwo Służby Ruchu Lotniczego SZ RP
ZARZĄDZENIE NR 31/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 24 października 2016 r.
w sprawie organizacji i szczegółowych zasad funkcjonowania wojskowych lotniskowych organów służby ruchu lotniczego
Na podstawie art. 120 ust. 6 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2016 r. poz. 605, 904 i 1361) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
§ 2.
§ 3.
1) służby ruchu lotniczego na polu manewrowym lotniska wojskowego oraz w wyznaczonej przestrzeni powietrznej – przy pomocy organów kontroli ruchu lotniczego, zwanych dalej „organami ATC”;
2) służbę informacji lotniczej – przy pomocy biura odpraw załóg, zwanym dalej „BOZ”;
3) współdziałanie i współpracę z właściwymi organami wyznaczonymi do zapewnienia służb ruchu lotniczego oraz organami wojskowymi.
§ 4.
2. W przestrzeni powietrznej wyznaczonej jako strefa ruchu lotniskowego lotniska wojskowego (MATZ), LOSRL zapewnia służby ruchu lotniczego zgodnie z Instrukcją zarządzania ruchem lotniczym w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwaną dalej „IZRL”.
3. Służby ruchu lotniczego zapewniane są zgodnie z ustawą z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, przepisami Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego, zwanymi dalej „przepisami ICAO”, oraz rozporządzeniami Komisji Europejskiej właściwymi w zakresie określającym wspólne zasady w odniesieniu do przepisów lotniczych i operacyjnych dotyczących służb i procedur żeglugi powietrznej. Dodatkowe procedury i odstępstwa od przepisów ICAO wynikające z charakteru i specyfiki lotnictwa wojskowego publikowane są w wojskowym zbiorze informacji lotniczych (MIL AIP Polska).
§ 5.
2. Organizacja LOSRL ma gwarantować ciągłość zapewniania służb ruchu lotniczego w czasie aktywności lotniska i jest uzależniona od charakteru i natężenia operacji lotniczych w przestrzeni odpowiedzialności organów ATC oraz zadań lotniczych realizowanych przez jednostkę wojskową.
3. LOSRL podlega Dowódcy Jednostki Wojskowej.
4. Zadania LOSRL realizują wyspecjalizowane komórki wewnętrzne Jednostki Wojskowej.
5. Za właściwą organizację pracy oraz prawidłowe funkcjonowanie LOSRL z uwzględnieniem zasobów osobowych, czasu pracy personelu LOSRL, zwanego dalej „personelem ATS”, przewidywanego natężenia ruchu lotniczego oraz zapewnienia ciągłości w świadczeniu służb ruchu lotniczego odpowiada Szef LOSRL.
§ 6.
§ 7.
1) działalność operacyjną LOSRL;
2) organizację procesu szkolenia i kwalifikowania personelu ATS;
3) standard wyposażenia technicznego organów ATC oraz BOZ i jego zgodność z wymogami określonymi w IZRL;
4) funkcjonowanie LOSRL w zakresie bezpieczeństwa lotów w obszarze ruchu lotniczego;
5) analizę możliwości operacyjnych LOSRL w zakresie utrzymania zdolności w zapewnieniu ciągłości służb ruchu lotniczego oraz wydawanie opinii i zaleceń w tym zakresie.
§ 8.
1) szkolenie wstępne, uzupełniające oraz rozszerzające, realizowane w certyfikowanych wojskowych i cywilnych organizacjach szkoleniowych w kraju lub za granicą;
2) szkolenie w jednostce (szkolenie praktyczne) realizowane w wojskowych, cywilnych i wojskowo-cywilnych organach kontroli ruchu lotniczego;
3) szkolenie personelu BOZ realizowane w wojskowych i cywilnych ośrodkach szkolenia;
4) szkolenie językowe;
5) inne szkolenia specjalistyczne oraz uzupełniające.
§ 9.
1) zapewnienie dostępności służb ruchu lotniczego;
2) szkolenie personelu ATS w zakresie niezbędnym do uzyskania i utrzymania ważności posiadanych uprawnień;
3) techniczne wyposażenie stanowisk operacyjnych organów ATC i BOZ.
Rozdział 2
Funkcjonowanie i zadania LOSRL
§ 10.
1) służbę kontroli ruchu lotniczego;
2) służbę informacji powietrznej;
3) służbę alarmową.
2. LOSRL współdziała z instytucjami wyznaczonymi do zapewnienia służb żeglugi powietrznej w rejonie informacji powietrznej Warszawa (FIR Warszawa) i właściwymi organami wojskowymi w zakresie zapewniania załogom statków powietrznych służb:
1) informacji lotniczej;
2) meteorologicznej;
3) poszukiwania i ratownictwa lotniczego.
3. LOSRL współpracuje z właściwymi organami systemu obrony powietrznej w zakresie obejmującym koordynację i zapewnianie służb ruchu lotniczego podczas realizacji działań z użyciem sił dyżurnych obrony powietrznej.
§ 11.
1) organy ATC:
a) organ kontroli lotniska (TWR),
b) organ kontroli zbliżania (APP) – w przypadkach, gdy służba kontroli zbliżania nie jest zapewniana przez instytucję wyznaczoną do zapewniania służb żeglugi powietrznej;
2) stanowisko operacyjne kontroli podejścia z wykorzystaniem radaru precyzyjnego podejścia (PAR) – w uzasadnionych przypadkach, gdy służba kontroli zbliżania jest zapewniana przez instytucję wyznaczoną do zapewniania służb żeglugi powietrznej;
3) BOZ.
§12.
§ 13.
1) zapobieganie kolizjom podczas lotu statków powietrznych z innymi statkami powietrznymi;
2) zapobieganie kolizjom statków powietrznych ze sobą na polu manewrowym i z przeszkodami na tym polu;
3) usprawnianie i utrzymywanie uporządkowanego przepływu ruchu lotniczego;
4) udzielanie wskazówek i informacji dla bezpiecznego i sprawnego wykonywania lotów;
5) zawiadamianie właściwych organów o statkach powietrznych potrzebujących pomocy w zakresie poszukiwania i ratownictwa oraz współdziałanie z tymi organami;
6) współpraca z właściwymi organami służby ruchu lotniczego, zarządzania przestrzenią powietrzną oraz systemu dowodzenia obrony powietrznej.
§ 14.
1) zapobieganie kolizjom podczas lotu statków powietrznych z innymi statkami powietrznymi;
2) usprawnianie i utrzymywanie uporządkowanego przepływu ruchu lotniczego;
3) udzielanie wskazówek i informacji dla bezpiecznego i sprawnego wykonywania lotów;
4) zawiadamianie właściwych organów o statkach powietrznych potrzebujących pomocy w zakresie poszukiwania i ratownictwa oraz współdziałanie z tymi organami;
5) współpraca z właściwymi organami służby ruchu lotniczego, zarządzania przestrzenią powietrzną oraz systemu dowodzenia obrony powietrznej.
§ 15.
1) współpraca z Komórką Zarządzania Przestrzenią Powietrzną oraz użytkownikami przestrzeni powietrznej w zakresie wymiany informacji dotyczącej zamawiania elastycznych elementów przestrzeni powietrznej zgodnie z zasadami określonymi w przepisach ruchu lotniczego;
2) dystrybucja planów lotów i depesz ruchu lotniczego;
3) nadzorowanie poprawności publikowanych informacji lotniczych;
4) współpraca z właściwymi służbami operacyjnymi Sił Zbrojnych w zakresie obiegu informacji dotyczących przelotów wojskowych statków powietrznych;
5) współpraca z właściwymi organami służby ruchu lotniczego, zarządzania przestrzenią powietrzną oraz systemu dowodzenia obrony powietrznej.
§ 16.
§ 17.
§ 18.
2. Systemy techniczne wykorzystywane w organach ATC i BOZ powinny posiadać możliwość integracji z systemem wykorzystywanym przez państwowy organ zarządzania ruchem lotniczym.
3. Wymagania dotyczące wyposażenia technicznego określa IZRL.
Rozdział 3
Personel LOSRL
§ 19.
§ 20.
§ 21.
2. Uzyskanie i aktualność uprawnień potwierdzone jest wpisem do:
1) licencji wojskowego kontrolera ruchu lotniczego lub Wykazu Uprawnień kontrolera ruchu lotniczego;
2) rejestru personelu ATS prowadzonego przez Szefa SSRL SZ RP.
3. Szczegółowe zasady nadawania, przedłużania, wznawiania, utrzymywania ważności uprawnień oraz wymogi kompetencji dla kontrolerów ruchu lotniczego określa IZRL.
§ 22.
§ 23.
1) pracę w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy i zmniejszenie jej uciążliwości;
2) właściwą higienę pracy, zmianowość i związaną z tym możliwość regeneracji sił psychofizycznych;
3) równomierne obłożenie pracą;
4) utrzymanie wymaganego poziomu kompetencji przez kontrolerów ruchu lotniczego;
5) nie przekraczanie łącznie 160 godzin służby w 28-dniowym okresie rozliczeniowym, na który składa się:
a) czas służby pełnionej w ramach etatowych dyżurów w organach ATC, o których mowa w ust. 2,
b) czas uczestnictwa w cyklicznym szkoleniu specjalistycznym prowadzonym w LOSRL – maksymalnie 6 godzin,
c) czas wykonywania zadań służbowych poza jednostką wojskową, w której żołnierz zajmuje stanowisko służbowe,
d) czas do dyspozycji Dowódcy Jednostki Wojskowej – maksymalnie 10 godzin.
2. System czasu pracy w organach ATC oparty jest na 24, 16, 12 lub 8-godzinnych etatowych dyżurach z zastrzeżeniem, że:
1) maksymalna liczba dyżurów następujących po sobie z uwzględnieniem czasu na odpoczynek, o którym mowa w pkt 2, wynosi:
a) 2 – w przypadku dyżurów 24 i 16-godzinnych,
b) 3 – w przypadku dyżurów 12-godzinnych,
c) 4 – w przypadku dyżurów 8-godzinnych;
2) minimalny czas na odpoczynek po zakończeniu dyżuru wynosi:
a) 24 godziny – w przypadku dyżurów 24-godzinnych,
b) 12 godzin – w przypadku dyżurów 16, 12 i 8-godzinnych;
3) Liczba następujących po sobie bezpośrednio dyżurów, z uwzględnieniem maksymalnej liczby uzależnionej od ich rodzaju, o którym mowa w pkt 1, oraz minimalnego czasu na odpoczynek po ich zakończeniu, o którym mowa w pkt 2, nie może przekroczyć czterech.
3. Maksymalny, łączny czas wykonywania czynności lotniczych na stanowisku operacyjnym w organie ATC wynosi:
1) 16 godzin – w przypadku dyżurów 24-godzinnych;
2) 13 godzin – w przypadku dyżurów 16-godzinnych;
3) 9 godzin – w przypadku dyżurów 12-godzinnych;
4) 7 godzin – w przypadku dyżurów 8-godzinnych.
4. Przez czas wykonywania czynności lotniczych na stanowisku operacyjnym w organie ATC rozumie się:
1) pracę na stanowisku operacyjnym w organie ATC;
2) czynności pomocnicze i przygotowawcze do wykonywania czynności na stanowisku operacyjnym kontrolera ruchu lotniczego, w tym czas odprawy przed rozpoczęciem pracy zmiany dziennej lub nocnej;
3) przejmowanie i przekazywanie stanowiska operacyjnego;
4) prowadzenie i nadzorowanie szkolenia praktycznego oraz ocenianie.
5. Maksymalny czas wykonywania czynności lotniczych na stanowisku operacyjnym bez przerwy określa się w Instrukcji operacyjnej organu ATC. W celu zapewnienia przerw w wykonywaniu czynności lotniczych dopuszcza się czasowe zawieszenie działalności operacyjnej organów ATC.
6. Fakt przekroczenia czasu wykonywania czynności lotniczych na stanowisku operacyjnym, o którym mowa w ust. 3, podlega zgłoszeniu na zasadach opisanych w IZRL.
7. Zabrania się wykorzystywania personelu ATS wykonującego czynności lotnicze na stanowisku operacyjnym w organie ATC i BOZ do wykonywania zadań niezwiązanych z zapewnieniem służb ruchu lotniczego oraz zarządzaniem ruchem lotniczym.
8. Szef LOSRL lub osoba przez niego upoważniona:
1) opracowuje dla kontrolerów ruchu lotniczego plan etatowych dyżurów na 3 kolejne cykle 28-dniowe, zwany dalej „harmonogramem pracy”, uwzględniając ich rodzaj oraz:
a) przewidywane natężenie ruchu lotniczego w przestrzeni odpowiedzialności organów ATC,
b) stopień skomplikowania sytuacji ruchowej,
c) posiadane zasoby osobowe LOSRL,
d) aktualność uprawnień personelu ATC,
e) ustalony czas działalności operacyjnej organów ATC,
f) maksymalny, łączny czas wykonywania czynności lotniczych na stanowisku operacyjnym w organie ATC, o którym mowa w ust. 3;
2) opracowuje harmonogram pracy dla personelu BOZ z uwzględnieniem przepisów ust. 2;
3) prowadzi ewidencję czasu służby kontrolerów ruchu lotniczego oraz personelu BOZ.
9. W przypadku przekroczenia przez kontrolera ruchu lotniczego 480 godzinnego nominału czasu służby w ustalonym harmonogramie pracy, wartość nominału czasu służby w opracowanym na kolejny okres harmonogramie pracy zmniejsza się o liczbę nadgodzin z poprzedniego okresu.
10. Wszelkie zmiany do harmonogramów pracy wymagają akceptacji Szefa LOSRL.
§ 24.
Rozdział 4
Przepis przejściowy i przepisy końcowe
§ 25.
§ 26.
§ 27.
Minister Obrony Narodowej: A. Macierewicz
|
1) Zmiany wymienionej konwencji zostały ogłoszone w Dz. U. z 1963 r. poz. 137 i 138, z 1969 r. poz. 210 i 211, z 1976 r. poz. 130 i 131, 188 i 189, 227 i 228, z 1984 r. poz. 199 i 200, z 2000 poz. 446 i 447, z 2002 r. poz. 527 i 528, z 2003 r. poz. 700 i 701 oraz z 2012 r. poz. 368, 369, 370 i 371.
- Data ogłoszenia: 2016-10-25
- Data wejścia w życie: 2016-11-09
- Data obowiązywania: 2016-11-09
- Dokument traci ważność: 2021-01-01
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA