Na podstawie art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 189 i 852 oraz z 2014 r. poz. 932) oraz § 1 pkt 8 lit. a, pkt 11 lit. f i § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. poz. 426 oraz z 2014 r. poz. 933), ustala się, co następuje:
§ 1.
Decyzja określa:
1) zasady i tryb opracowania, uzgadniania, zawierania i realizacji porozumień Technical Assistance Agreement (TAA) lub innych porozumień, dotyczących zasad obrotu produktami, usługami lub technologiami pochodzącymi ze Stanów Zjednoczonych Ameryki (USA), których wywóz z USA i czasowy przywóz do USA jest objęty kontrolą;
2) podmioty właściwe w zakresie opracowania, uzgadniania, zawierania i realizacji porozumień, o których mowa w pkt 1
– w przypadkach, gdy zachodzi konieczność, by stroną porozumienia TAA lub innych porozumień była komórka lub jednostka organizacyjna resortu obrony narodowej.
§ 2.
Do spraw regulowanych niniejszą decyzją nie stosuje się decyzji Nr 220/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 11 lipca 2016 r. w sprawie działalności legislacyjnej w resorcie obrony narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 123).
§ 3.
Użyte w decyzji określenia oznaczają:
1) przepisy International Traffic in Arms Regulations – przepisy USA regulujące obrót sprzętem i technologiami o zastosowaniu wojskowym, znajdujące się w kompetencjach Departamentu Stanu USA;
2) instytucja opracowująca – właściwa pod względem merytorycznym komórka organizacyjna Ministerstwa Obrony Narodowej, jednostka organizacyjna Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz jednostka organizacyjna podległa Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowana z wyłączeniem jednostek, dla których Minister Obrony Narodowej wykonuje uprawnienia majątkowe przysługujące Skarbowi Państwa z tytułu należących do Skarbu Państwa akcji/udziałów w spółkach, odpowiedzialna za opracowanie, uzgodnienie, zawarcie oraz realizację porozumienia TAA;
3) obrót – w rozumieniu:
a) ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa (Dz. U. z 2013 r. poz. 194), lub
b) ustawy z dnia 22 czerwca 2001 r. o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1017, z 2013 r. poz. 1650, z 2015 r. poz. 1893 oraz z 2016 r. poz. 544);
4) organ kontroli obrotu – organ, o którym mowa w art. 3 pkt 10 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa;
5) porozumienie TAA – przewidziane w przepisach International Traffic In Arms Regulations (ITAR) porozumienie między podmiotem z USA a podmiotem spoza USA, określające w szczególności zasady i zakres ujawniania danych technicznych, w tym technologii serwisowania bądź montażu sprzętu wojskowego (SpW) oraz warunki świadczenia usług lub przekazywania SpW podmiotowi spoza USA, będącemu stroną TAA; porozumienie TAA nie zastępuje zezwolenia udzielanego przez władze USA na sprzedaż lub transfer poza USA danych technicznych, usług, SpW lub związanych z nimi technologii wojskowych (TW).
§ 4.
Instytucją opracowującą porozumienie TAA związane z pozyskaniem lub eksploatacją SpW w Siłach Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej (SZ RP), z zastrzeżeniem § 5 i 6, jest:
1) Inspektorat Uzbrojenia – w przypadku pozyskiwania SpW i związanych z nim TW na podstawie centralnych planów rzeczowych;
2) Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych – w przypadku pozyskiwania lub eksploatacji SpW i związanych z nim TW pozostających w jego kompetencjach na podstawie centralnych planów rzeczowych lub planu finansowego Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych;
3) Inspektorat Wojsk Specjalnych Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych – w przypadku pozyskiwania lub eksploatacji SpW i związanych z nim TW wykorzystywanych przez Wojska Specjalne;
4) inna instytucja opracowująca zainteresowana zawarciem porozumienia TAA.
§ 5.
1. W przypadku porozumienia TAA, którego zawarcie jest konieczne dla prowadzenia prac badawczych lub rozwojowych albo realizacji umów offsetowych, instytucją opracowującą, z uwzględnieniem § 6, jest:
1) Departament Nauki i Szkolnictwa Wojskowego – w przypadku prac badawczych realizowanych zgodnie z planem badań naukowych w resorcie obrony narodowej;
2) Inspektorat Uzbrojenia – w przypadku będących w jego kompetencjach prac rozwojowych realizowanych na podstawie centralnych planów rzeczowych;
3) offsetobiorca w rozumieniu art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 26 czerwca 2014 r. o niektórych umowach zawieranych w związku z realizacją zamówień o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa (Dz. U. poz. 932) – w przypadku przygotowania i realizacji umów offsetowych.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, Biuro do Spraw Umów Offsetowych nadzoruje przygotowanie i realizację porozumienia TAA.
§ 6.
W przypadku porozumienia TAA, którego zawarcie jest konieczne dla jednoczesnego prowadzenia prac badawczych lub rozwojowych oraz realizacji umów offsetowych, instytucję opracowującą wskazuje osoba zajmująca kierownicze stanowisko w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwa do spraw uzbrojenia i modernizacji, spośród podmiotów wymienionych w § 5.
§ 7.
Przed wygaśnięciem zawartego porozumienia TAA instytucje opracowujące, o których mowa w § 4–6, dokonują oceny konieczności przedłużenia jego obowiązywania, a w przypadku pozytywnego wyniku tej oceny podejmują czynności niezbędne do przedłużenia porozumienia TAA oraz występują do właściwego partnera zagranicznego z propozycją jego przedłużenia.
§ 8.
Z uwzględnieniem § 9, instytucja opracowująca przesyła projekt porozumienia TAA wraz z uzasadnieniem, w celu zajęcia stanowiska merytorycznego, do zainteresowanych komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej, jednostek organizacyjnych SZ RP oraz jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, zwanych dalej „instytucjami opiniującymi”.
§ 9.
Niezależnie od skierowania projektu porozumienia TAA wraz z uzasadnieniem do instytucji opiniujących, wymagane jest uzyskanie stanowiska merytorycznego do przesłanego projektu porozumienia TAA wyrażonego przez Departament Polityki Zbrojeniowej, Departament Wojskowych Spraw Zagranicznych, Służbę Kontrwywiadu Wojskowego (SKW), Służbę Wywiadu Wojskowego oraz Departament Budżetowy – w przypadku gdy projekt porozumienia TAA przewiduje skutki finansowe dla budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej.
§ 10.
Stanowisko merytoryczne do projektu porozumienia TAA powinno być zgłoszone na piśmie w terminie 7 dni od daty otrzymania projektu. Jeśli charakter uwag na to pozwala, stanowisko do projektu może być zgłoszone w formie adnotacji na otrzymanym projekcie.
§ 11.
Brak stanowiska w terminie, o którym mowa w § 10, traktuje się jako akceptację projektu porozumienia TAA.
§ 12.
Stanowisko negatywne do projektu porozumienia TAA lub jego poszczególnych postanowień oraz zgłoszone propozycje wymagają odpowiedniego uzasadnienia. Stanowisko powinno zawierać redakcję kwestionowanych lub proponowanych przepisów (przepis nie dotyczy kwestionowania wysokości lub wskazania na brak skutków finansowych).
§ 13.
Instytucja opracowująca w toku negocjacji porozumienia TAA z partnerem zagranicznym dąży do zabezpieczenia interesów SZ RP w negocjowanym porozumieniu.
§ 14.
Uzgodniony projekt porozumienia TAA wymaga parafowania przez radcę prawnego instytucji opracowującej.
§ 15.
Porozumienie TAA zawiera się w polskiej i angielskiej wersji językowej.
§ 16.
Instytucja opracowująca odpowiada również za przechowywanie zawartego porozumienia TAA.
§ 17.
Nadzór nad opracowaniem, uzgadnianiem, zawieraniem oraz realizacją porozumienia TAA w resorcie obrony narodowej sprawuje osoba zajmująca kierownicze stanowisko w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwa do spraw uzbrojenia i modernizacji.
§ 18.
Osoba zajmująca kierownicze stanowisko w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwa do spraw uzbrojenia i modernizacji rozstrzyga spory co do właściwości merytorycznej w zakresie opracowania, uzgadniania, zawierania oraz realizowania porozumień TAA w resorcie obrony narodowej.
§ 19.
W przypadkach nieuregulowanych niniejszą decyzją, instytucję opracowującą wskazuje osoba zajmująca kierownicze stanowisko w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwa do spraw uzbrojenia i modernizacji, spośród podmiotów wymienionych w § 4 i 5 kierując się zakresem ich zadań i zwraca się do wskazanej instytucji opracowującej o wykonanie czynności z zakresu opracowania, uzgodnienia, zawarcia lub realizacji porozumienia TAA.
§ 20
. W celu udzielania konsultacji w zakresie zawierania porozumień TAA oraz prowadzenia ewidencji zawartych porozumień, Dyrektor Departamentu Polityki Zbrojeniowej wyznacza punkt kontaktowy.
§ 21.
Dane teleadresowe punktu kontaktowego udostępnia się na stronie internetowej Ministerstwa Obrony Narodowej.
§ 22.
Instytucje opracowujące, SKW oraz organ kontroli obrotu w ramach bieżącej współpracy mogą konsultować z punktem kontaktowym problemy zaistniałe w trakcie opracowania, uzgadniania, zawierania oraz realizacji porozumień TAA.
§ 23.
Instytucja opracowująca lub przedstawiciele punktu kontaktowego w przypadku zaistnienia uzasadnionego podejrzenia, iż w trakcie realizacji porozumienia TAA mogło dojść do naruszenia zasad obrotu SpW i związanych z nim TW, powiadamiają o zaistniałej sytuacji SKW.
§ 24.
Instytucja opracowująca lub przedstawiciele punktu kontaktowego, w przypadku zaistnienia uzasadnionego podejrzenia, że w trakcie realizacji porozumienia TAA mogło dojść do naruszenia zasad obrotu SpW i związanych z nim TW przez przedsiębiorcę, powiadamiają o zaistniałej sytuacji poza SKW, także organ kontroli obrotu.
§ 25.
W celu monitorowania procesów opracowania, uzgadniania, zawierania oraz realizacji porozumień TAA, Departament Polityki Zbrojeniowej prowadzi ewidencję zawartych w resorcie obrony narodowej porozumień TAA, zwaną dalej „ewidencją”.
§ 26.
Ewidencja może zawierać również informacje o porozumieniach TAA zawartych wyłącznie przez przedsiębiorców bez udziału instytucji opracowujących.
§ 27.
Ewidencja porozumień TAA jest prowadzona w postaci elektronicznej w systemach wewnętrznych Ministerstwa Obrony Narodowej i zawiera, dla każdego porozumienia TAA, następujące dane:
1) tytuł i przedmiot porozumienia TAA;
2) wskazanie porozumienia TAA, które przestało obowiązywać i zostało zastąpione przez obowiązujące porozumienie TAA;
3) datę zawarcia porozumienia TAA;
4) okres obowiązywania porozumienia TAA;
5) tytuł i przedmiot umowy, której porozumienie TAA dotyczy;
6) oznaczenie instytucji opracowującej właściwej dla danego porozumienia TAA;
7) nazwy oraz dane kontaktowe stron porozumienia;
8) uwagi dotyczące realizacji porozumienia TAA.
§ 28.
Jeżeli brak jest konieczności przedłużenia porozumienia TAA, fakt ten jest odnotowywany w ewidencji porozumień TAA.
§ 29.
W przypadku zmiany danych, o których mowa w § 27, nieaktualne dane zostają zachowane w ewidencji w sposób umożliwiający odtworzenie historii tych zmian.
§ 30.
Instytucje opracowujące przesyłają w postaci elektronicznej do punktu kontaktowego dane, o których mowa w § 27, oraz informacje o zmianach tych danych w terminie 7 dni od dnia zawarcia porozumienia TAA lub dokonania zmiany tych danych.
§ 31.
Dyrektor Departamentu Polityki Zbrojeniowej przedstawia osobie zajmującej kierownicze stanowisko w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwej do spraw uzbrojenia i modernizacji oraz SKW, co najmniej raz na 2 lata, w terminie do dnia
30 stycznia za lata poprzednie, sprawozdanie o stanie realizacji porozumień TAA, z podaniem: 1) liczby porozumień TAA w ewidencji;
2) liczby porozumień TAA w ewidencji, które przestały obowiązywać;
3) liczby porozumień TAA, które zostały zawarte w okresie sprawozdawczym;
4) uzyskanych danych, o których mowa w ppkt 1–3, w stosunku do porozumień TAA zawartych wyłącznie przez przedsiębiorców bez udziału instytucji opracowujących;
5) stwierdzonych w trakcie okresu sprawozdawczego problemów i podjętych działań naprawczych.
§ 32.
Przepisy niniejszej decyzji stosuje się odpowiednio do opracowania, uzgadniania, zawierania oraz realizacji innych porozumień lub dokumentów wynikających z przepisów ITAR.
§ 33.
Instytucje opracowujące dostosują swoje przepisy organizacyjne do postanowień decyzji w terminie 60 dni od dnia jej wejścia w życie.
§ 34.
Instytucje opracowujące w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie decyzji przekażą do Departamentu Polityki Zbrojeniowej dane, o których mowa w § 27, dotyczące zawartych przez nie i obowiązujących na dzień wejścia w życie decyzji porozumień TAA.
§ 35.
Pierwsze sprawozdanie, o którym mowa w § 31, przedstawia się przed upływem 2 lat od dnia wejścia w życie decyzji.
§ 36.
Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Obrony Narodowej: A. Macierewicz