REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2015 poz. 277

Biuro Infrastruktury Specjalnej

DECYZJA NR 386/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ

z dnia 29 września 2015 r.

w sprawie realizacji w resorcie obrony narodowej zadań z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 2 pkt 1, 21, 22 i 23 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 189 oraz z 2014 r. poz. 932), w celu zapewnienia warunków do właściwej realizacji ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2012 r. poz. 647, z późn. zm.1 ) w części dotyczącej udziału resortu obrony narodowej w kształtowaniu zagospodarowania przestrzennego, w tym ustalania lokalizacji inwestycji służących obronności państwa oraz w celu zapewnienia właściwego zagospodarowania i funkcjonowania terenów zamkniętych w resorcie obrony narodowej ustala się, co następuje:

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1. Decyzja określa zadania oraz właściwości osób zajmujących kierownicze stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej, szefów (dowódców, komendantów, dyrektorów) komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej oraz szefów wojewódzkich sztabów wojskowych w sprawach:

1) kształtowania zagospodarowania przestrzennego kraju;

2) ustalania lokalizacji inwestycji służących obronności państwa;

3) kształtowania zagospodarowania przestrzennego terenów zamkniętych;

4) ustalania stref ochronnych terenów zamkniętych.

§ 2.

 Użyte w decyzji określenia oznaczają:

1) dokument planistyczny – dokument z zakresu zagospodarowania przestrzennego odpowiednio: na szczeblu krajowym – koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju, w województwie – plan zagospodarowania przestrzennego województwa, w gminie – studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego;

2) inwestor – podmiot posiadający prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane i uprawniony do złożenia wniosku o pozwolenie na budowę, wykonujący obowiązki wynikające z ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r. poz. 1409, z późn. zm.2 ), w szczególności polegające na organizacji procesu inwestycyjnego;

3) jednostka organizacyjna – jednostkę organizacyjną w rozumieniu regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Obrony Narodowej, z wyłączeniem wojewódzkich sztabów wojskowych;

4) koordynator pakietu CP (Capability Package – pakiet zdolności) – osobę, zespół, komórkę lub jednostkę organizacyjną wyznaczoną, zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad uczestnictwa resortu obrony narodowej w „Programie Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w Dziedzinie Bezpieczeństwa (NSIP)”, do koordynacji realizacji zadań wynikających z udziału resortu obrony narodowej w projektowaniu pakietów CP;

5) komórka organizacyjna – komórkę organizacyjną w rozumieniu regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Obrony Narodowej;

6) kształtowanie zagospodarowania przestrzennego – zakres i sposób postępowania w sprawach przeznaczania terenów na określone cele oraz ustalania zasad ich zagospodarowania i zabudowy, z uwzględnieniem zwłaszcza wymagań ładu przestrzennego, w tym urbanistyki i architektury, ochrony środowiska, dóbr kultury i dziedzictwa narodowego, ochrony zdrowia oraz bezpieczeństwa ludzi i mienia, a także potrzeb obronności i bezpieczeństwa państwa;

7) Program NSIP – (NATO Security Investment Programme) – Program Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w Dziedzinie Bezpieczeństwa;

8) obiekt wojskowy – obiekt budowlany, tymczasowy obiekt budowlany, urządzenie budowlane w rozumieniu ustawy – Prawo budowlane, służące do zaspokajania potrzeb obronności państwa;

9) opiniowanie – ocenę faktów, przedstawienie zainteresowanym swojego stanowiska, przedłożenie uwag i wyjaśnień z użyciem prawnych lub subiektywnych kryteriów opiniującego, niemającą charakteru decyzyjnego;

10) strefa ochronna terenu zamkniętego – obszar leżący poza granicami terenu zamkniętego, na którym z uwagi na potrzeby obronności państwa wprowadza się stałe lub czasowe ograniczenia w zagospodarowaniu lub korzystaniu z terenów;

11) strefa ochronna obiektu wojskowego – obszar wyznaczony w granicach terenu zamkniętego, na którym z uwagi na wymagania techniczno-budowlane lub inne, związane z zapewnieniem możliwości bezpiecznego i niezakłóconego funkcjonowania obiektu wojskowego, wprowadza się stałe lub czasowe ograniczenia w jego zagospodarowaniu lub korzystaniu;

12) teren zamknięty – teren, o którym mowa w art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287 z późn. zm.3 );

13) uzgadnianie – pisemne potwierdzenie zgody na przedstawione propozycje, projekty, studia i plany mające charakter wiążący;

14) zarządca wojskowego terenu zamkniętego – komórkę lub jednostkę organizacyjną sprawującą trwały zarząd lub władającą nieruchomością wojskową na podstawie innego tytułu prawnego.

§ 3.

 1. Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwy do spraw infrastruktury organizuje, koordynuje i nadzoruje w resorcie obrony narodowej zadania związane z planowaniem i zagospodarowaniem przestrzennym, o których mowa w § 1.

2. Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwy do spraw infrastruktury realizuje zadania związane z planowaniem i zagospodarowaniem przestrzennym, o których mowa w § 1, za pośrednictwem Dyrektora Biura Infrastruktury Specjalnej, z wyłączeniem zadań, o których mowa w § 5 ust. 2 pkt 1 oraz § 11 ust. 1 pkt 1 lit. a.

§ 4.

 Udział osób zajmujących kierownicze stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej, szefów (dowódców, komendantów, dyrektorów) komórek i jednostek organizacyjnych oraz szefów wojewódzkich sztabów wojskowych w kształtowaniu zagospodarowania przestrzennego obejmuje:

1) uczestniczenie, stosownie do potrzeb, w opracowywaniu krajowych dokumentów planistycznych lub strategii, dotyczących zagospodarowania przestrzennego, w tym „Koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju” oraz ich opiniowanie;

2) opiniowanie lokalizacji zadań rządowych służących realizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym, stosownie do wymagań prawnych w tym zakresie;

3) zgłaszanie potrzeb obronnych wymagających uwzględnienia w:

a) planie zagospodarowania przestrzennego województwa oraz uzgadnianie projektów tych planów;

b) studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz opiniowanie projektów studium;

c) miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oraz uzgadnianie projektów tych planów;

4) uzgadnianie wniosków o ustalenie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu dla inwestycji, których obszar oddziaływania obejmuje nieruchomości będące we władaniu resortu obrony narodowej lub zlokalizowanych w obszarze ustalonych stref ochronnych terenów zamkniętych;

5) uzgadnianie lub opiniowanie innych dokumentów z zakresu zagospodarowania przestrzennego.

Rozdział 2

Kształtowanie zagospodarowania przestrzennego kraju

§ 5. 1. W zakresie kształtowania zagospodarowania przestrzennego ustala się następujące kompetencje osób zajmujących kierownicze stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej, szefów (dowódców, komendantów, dyrektorów) komórek i jednostek organizacyjnych oraz szefów wojewódzkich sztabów wojskowych.

2. W obszarze planowania przestrzennego na szczeblu krajowym i ponadregionalnym:

1) Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwy do spraw infrastruktury:

a) odpowiada za udział resortu obrony narodowej w opracowaniu dokumentu planistycznego lub strategii, oraz za jego uzgodnienie lub zaopiniowanie, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami,

b) deleguje przedstawicieli resortu obrony narodowej do udziału w międzyresortowych zespołach i grupach roboczych powoływanych do opracowania danego dokumentu planistycznego lub strategii,

c) powołuje zespół resortowy do określenia wymagań obronnych, jakie powinny być uwzględnione w danym dokumencie planistycznym lub strategii oraz do oceny jego projektów,

d) przedstawia stanowisko resortu obrony narodowej do projektu dokumentu planistycznego lub strategii,

e) akceptuje projekt stanowiska resortu obrony narodowej, który ma być przedstawiony przez przedstawiciela resortu skierowanego do udziału w zespołach i grupach, o których mowa w lit. b;

2) Dyrektor Biura Infrastruktury Specjalnej:

a) wypracowuje projekt stanowiska resortu obrony narodowej po zebraniu opinii i stanowisk od właściwych osób zajmujących kierownicze stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej oraz szefów (dowódców, komendantów, dyrektorów) komórek i jednostek organizacyjnych,

b) wnioskuje do Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwego do spraw infrastruktury o powołanie zespołu resortowego, celem określenia potrzeb obronnych, jakie powinny być uwzględnione w danym dokumencie planistycznym lub strategii oraz do oceny jego projektów,

c) przedstawia Podsekretarzowi Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwemu do spraw infrastruktury, do akceptacji i podpisu, projekt wniosku resortu obrony narodowej do ujęcia w projektowanym dokumencie planistycznym, strategii lub projekt stanowiska resortu obrony narodowej w sprawie jego zaopiniowania;

3) Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódca Operacyjny Rodzajów Sił Zbrojnych – stosownie do swoich właściwości:

a) przedstawia wnioski do ujęcia w projekcie stanowiska resortu obrony narodowej, w tym wymagania obronne, jakie winny być uwzględnione w danym dokumencie planistycznym lub strategii,

b) przedstawia opinie projektów dokumentów planistycznych lub strategii,

c) zapewnia udział swoich przedstawicieli w pracach zespołów zadaniowych powoływanych w tym zakresie;

4) pozostali szefowie (dowódcy, komendanci, dyrektorzy) komórek i jednostek organizacyjnych niewskazani w pkt 2 i 3, właściwi w sprawach, które są przedmiotem opracowania w danym dokumencie planistycznym lub strategii:

a) uczestniczą w określaniu wymagań obronnych, jakie mają być w nim ujęte, oraz w jego opiniowaniu,

b) przedstawiają Dyrektorowi Biura Infrastruktury Specjalnej swoje stanowisko w sprawie.

3. W obszarze planowania i zagospodarowania przestrzennego w województwie i w gminie:

1) Dyrektor Biura Infrastruktury Specjalnej:

a) wypracowuje, po zebraniu opinii i stanowisk od właściwych komórek i jednostek organizacyjnych:

– wnioski resortu obrony narodowej do ujęcia w projektowanym dokumencie planistycznym lub strategii z zakresu zagospodarowania przestrzennego,

– stanowisko resortu obrony narodowej w sprawie zaopiniowania lub uzgodnienia dokumentu planistycznego lub strategii z zakresu zagospodarowania przestrzennego,

b) przekazuje właściwemu terenowo szefowi wojewódzkiego sztabu wojskowego wnioski i stanowiska resortu obrony narodowej, o których mowa w lit. a, celem ich przedstawienia właściwemu organowi jednostki samorządu terytorialnego prowadzącemu prace planistyczne,

c) odpowiada za przekazanie właściwemu terenowo szefowi wojewódzkiego sztabu wojskowego wniosków i stanowisk resortu obrony narodowej, o których mowa w lit. a, w terminie umożliwiającym ich przedstawienie wnioskodawcy,

d) przedstawia Podsekretarzowi Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwemu do spraw infrastruktury informację z dokonanych działań w zakresie udziału resortu obrony narodowej w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,

e) w porozumieniu z Szefem Sztabu Generalnego Wojska Polskiego koordynuje i nadzoruje działalność szefów wojewódzkich sztabów wojskowych z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego,

f) przekazuje zainteresowanym komórkom i jednostkom organizacyjnym informacje o uchwaleniu rozpatrywanego w resorcie obrony narodowej dokumentu planistycznego oraz sposobie uwzględniania w nim wniosków resortu obrony narodowej, po ich uzyskaniu od szefów wojewódzkich sztabów wojskowych;

2) Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódca Operacyjny Rodzajów Sił Zbrojnych – stosownie do swoich właściwości:

a) przedstawia wnioski do ujęcia w projekcie stanowiska resortu obrony narodowej, w tym wymagania obronne, jakie winny być uwzględnione w danym projekcie dokumentu planistycznego lub strategii,

b) przedstawia opinie projektów dokumentów planistycznych lub strategii,

c) zapewnia udział swoich przedstawicieli w pracach zespołów zadaniowych powoływanych w tym zakresie;

3) szef wojewódzkiego sztabu wojskowego:

a) uczestniczy w planowaniu przestrzennym, w tym przekazuje wnioski i stanowiska resortu obrony narodowej, o których mowa w pkt 1 lit. a, właściwym organom jednostek samorządu terytorialnego w trybie określonym w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,

b) uzyskuje wnioski i stanowiska resortu obrony narodowej, o których mowa w pkt 1 lit. a, od Dyrektora Biura Infrastruktury Specjalnej,

c) w celu uzyskania wniosków i stanowisk resortu obrony narodowej, o których mowa w pkt 1 lit. a, niezwłocznie przekazuje Dyrektorowi Biura Infrastruktury Specjalnej:

– zawiadomienie o podjęciu uchwały przez organ jednostki samorządu terytorialnego o przystąpieniu do sporządzenia dokumentu planistycznego z zakresu zagospodarowania przestrzennego wraz z propozycją wniosków do ujęcia w projekcie tego dokumentu,

– wystąpienie organu jednostki samorządu terytorialnego o zaopiniowanie lub uzgodnienie projektu danego dokumentu planistycznego wraz ze swoją opinią tego dokumentu,

d) samodzielnie opiniuje lub uzgadnia za resort obrony narodowej dany dokument planistyczny, a następnie kieruje przedstawiane stanowisko w tych sprawach do wiadomości Dyrektora Biura Infrastruktury Specjalnej, jeżeli obszar opracowania planistycznego nie obejmuje:

– terenów zamkniętych resortu obrony narodowej,

– ich stref ochronnych lub obszarów ograniczonego użytkowania ustanowionych dla obiektów wojskowych,

– terenów leżących w odległości mniejszej niż 500 m od granic terenu zamkniętego,

e) przekazuje Dyrektorowi Biura Infrastruktury Specjalnej informację o uchwaleniu rozpatrywanego w resorcie obrony narodowej dokumentu planistycznego oraz o sposobie uwzględnienia w nim stanowiska resortu obrony narodowej;

4) pozostali szefowie (dowódcy, komendanci, dyrektorzy) komórek i jednostek organizacyjnych niewskazani w pkt 1, 2 i 3, właściwi w sprawach, które są przedmiotem opracowania w danym dokumencie planistycznym:

a) uczestniczą w określaniu wymagań obronnych, jakie mają być w nim ujęte oraz w jego opiniowaniu i swoje stanowisko w sprawie przedstawiają Dyrektorowi Biura Infrastruktury Specjalnej,

b) występują, w razie zaistnienia konieczności uwzględnienia wymagań obronnych w dokumentach planistycznych, niezależnie od toczących się postępowań, z wnioskiem do Dyrektora Biura Infrastruktury Specjalnej o podjęcie działań mających na celu ich ujęcie w stosownych dokumentach planistycznych.

4. Schemat dotyczący udziału osób zajmujących kierownicze stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej, szefów (dowódców, komendantów, dyrektorów) komórek i jednostek organizacyjnych oraz szefów wojewódzkich sztabów wojskowych w opracowaniu dokumentów planistycznych z zakresu zagospodarowania przestrzennego województwa przedstawia załącznik nr 1 do decyzji.

5. Schemat dotyczący udziału osób zajmujących kierownicze stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej, szefów (dowódców, komendantów, dyrektorów) komórek i jednostek organizacyjnych oraz szefów wojewódzkich sztabów wojskowych w opracowaniu dokumentów planistycznych z zakresu zagospodarowania przestrzennego gminy, z wyłączeniem ust. 3 pkt 3 lit. d, przedstawia załącznik nr 2 do decyzji.

Rozdział 3

Lokalizacja inwestycji służących obronności państwa

§ 6. Ustalanie lokalizacji inwestycji służących obronności państwa w resorcie obrony narodowej następuje w wyniku prac Komisji lokalizacyjnej powoływanej stosownie do właściwości określonych w § 7 przez:

1) Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego – w zakresie inwestycji planowanych do realizacji w ramach Programu NSIP;

2) Dowódcę Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych;

3) Dyrektora Generalnego Ministerstwa Obrony Narodowej;

4) Dowódcę Garnizonu Warszawa;

5) Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.

§ 7.

 1. Z wnioskami o powołanie Komisji lokalizacyjnej występuje:

1) Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych – w przypadku realizacji inwestycji związanych z koniecznością pozyskania terenów na rzecz resortu obrony narodowej – do Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych;

2) zarządca wojskowych terenów zamkniętych – w przypadku realizacji inwestycji lokalizowanych na terenach zamkniętych nie będących w dyspozycji Urzędu Ministra Obrony Narodowej – do Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych lub Dowódcy Garnizonu Warszawa, odpowiednio do ich właściwości;

3) Dyrektor Departamentu Administracyjnego – w przypadku realizacji inwestycji na terenach zamkniętych, będących w dyspozycji Urzędu Ministra Obrony Narodowej – do Dyrektora Generalnego Ministerstwa Obrony Narodowej.

2. Ustalenie lokalizacji inwestycji planowanych do realizacji w ramach programu NSIP następuje w wyniku prac Komisji lokalizacyjnej powoływanej przez Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego.

§ 8.

 Skład Komisji lokalizacyjnej oraz zakres zagadnień wymagających rozpatrzenia przez Komisję przedstawia załącznik nr 3 do decyzji.

§ 9.

 Zatwierdzony przez powołującego Komisję lokalizacyjną protokół z prac Komisji lokalizacyjnej stanowi dla inwestora jedną z podstaw do podjęcia działań związanych z realizacją inwestycji we wskazanej w nim lokalizacji, w tym działań związanych z ewentualnym pozyskaniem terenu, uzyskaniem decyzji o ustaleniu terenu zamkniętego, decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego i decyzji o pozwoleniu na budowę.

Rozdział 4

Kształtowanie zagospodarowania przestrzennego terenów zamkniętych

§ 10. 1. Kształtowanie zagospodarowania przestrzennego terenów zamkniętych realizowane jest poprzez celowe oddziaływanie osób zajmujących kierownicze stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej oraz właściwych szefów (dowódców, komendantów, dyrektorów) komórek i jednostek organizacyjnych na użytkowanie i zagospodarowanie przestrzenne tych terenów, w celu zapewnienia ich skoordynowanego i efektywnego rozwoju oraz prawidłowego zagospodarowania i funkcjonowania.

2. Polityka przestrzenna dotycząca terenów zamkniętych realizowana jest poprzez:

1) formułowanie zasad kształtowania zagospodarowania przestrzennego;

2) wykonywanie i wprowadzanie do użytku opracowań planistycznych z zakresu zagospodarowania przestrzennego;

3) zapewnienie w działalności inwestycyjnej racjonalnego gospodarowania przestrzenią zgodnie z zasadami ochrony środowiska oraz ochrony obiektów i obszarów zabytkowych;

4) monitorowanie stanu zagospodarowania przestrzennego, w tym wykonywanie przeglądów terenów zamkniętych pod względem ich stanu zagospodarowania przestrzennego i sporządzanie raportów o stanie zagospodarowania przestrzennego terenów zamkniętych;

5) działania zmierzające do zachowania ładu przestrzennego i przeciwdziałania występowaniu konfliktów przestrzennych, w tym ustalanie stref ochronnych obiektów wojskowych w obszarze terenu zamkniętego;

6) zapewnienie warunków funkcjonowania terenów zamkniętych w przestrzeni ich otaczającej, poprzez ustalenie wymaganych stref ochronnych terenu zamkniętego oraz obszarów ograniczonego użytkowania dla obiektów wojskowych.

§ 11.

 1. W zakresie kształtowania zagospodarowania przestrzennego terenów zamkniętych ustala się następujące kompetencje osób zajmujących kierownicze stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej oraz szefów (dowódców, komendantów, dyrektorów) komórek i jednostek organizacyjnych:

1) Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwy do spraw infrastruktury:

a) ustala i wprowadza, stosownie do potrzeb, zasady kształtowania polityki przestrzennej na terenach zamkniętych,

b) koordynuje i nadzoruje działania związane z realizacją zamierzeń z zakresu zagospodarowania przestrzennego terenów zamkniętych;

2) Dyrektor Biura Infrastruktury Specjalnej:

a) formułuje propozycje zasad kształtowania polityki przestrzennej na terenach zamkniętych,

b) opracowuje wytyczne do działalności w obszarze zagospodarowania przestrzennego terenów zamkniętych,

c) inicjuje sporządzanie opracowań z zakresu zagospodarowania przestrzennego terenów zamkniętych,

d) zatwierdza raporty o stanie zagospodarowania przestrzennego terenów zamkniętych,

e) prowadzi centralną bazę informacji o ustalonych strefach ochronnych obiektów wojskowych,

f) organizuje szkolenia z zakresu zagospodarowania przestrzennego;

3) Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych – w zakresie swoich właściwości:

a) zapewnia właściwą realizację działań z zakresu zagospodarowania przestrzennego terenów zamkniętych,

b) nadzoruje wykonywanie zadań związanych z zagospodarowaniem przestrzennym terenów zamkniętych,

c) akceptuje projekty raportów o stanie zagospodarowania przestrzennego terenów zamkniętych i przesyła do zatwierdzenia Dyrektorowi Biura Infrastruktury Specjalnej;

4) zarządcy wojskowych terenów zamkniętych realizują działania z zakresu zagospodarowania przestrzennego terenów zamkniętych, w tym:

a) wykonują przeglądy terenów zamkniętych pod względem ich stanu zagospodarowania przestrzennego,

b) wykonują raporty o stanie zagospodarowania przestrzennego terenów zamkniętych,

c) zapewniają wykonanie koncepcji architektoniczno-urbanistycznej zagospodarowania przestrzennego terenów zamkniętych dla kompleksów perspektywicznych, wymagających rozbudowy lub zmiany dotychczasowego sposobu użytkowania,

d) ustalają, w oparciu o zatwierdzoną dokumentację projektową, przepisy techniczno-budowlane, ekspertyzy techniczne, uzasadnione wnioski użytkowników w zakresie ochrony fizycznej obiektu wojskowego lub decyzje właściwych organów, strefy ochronne obiektów wojskowych w granicach terenu zamkniętego poprzez zatwierdzenie karty ewidencyjnej strefy ochronnej obiektu wojskowego,

e) w ramach działań, o których mowa w lit. d:

– uzyskują opinie i stanowiska komórek i jednostek organizacyjnych, w tym użytkowników obiektów wojskowych,

– przesyłają kopię zatwierdzonej karty ewidencyjnej strefy ochronnej obiektu wojskowego Dyrektorowi Biura Infrastruktury Specjalnej oraz administratorowi i użytkownikowi terenu zamkniętego,

– ujmują ustalone strefy ochronne obiektów wojskowych w sporządzanych raportach o stanie zagospodarowania przestrzennego terenu zamkniętego oraz innych opracowaniach z zakresu zagospodarowania przestrzennego terenu zamkniętego,

f) monitorują stan zagospodarowania przestrzennego kompleksów wojskowych oraz terenów z nimi sąsiadujących.

2. Wzór karty ewidencyjnej strefy ochronnej obiektu wojskowego wyznaczanej w granicach terenu zamkniętego przedstawia załącznik nr 4 do decyzji.

3. Wytyczne do wykonywania przeglądu terenu zamkniętego pod względem jego stanu zagospodarowania przestrzennego oraz sporządzania raportu o stanie zagospodarowania przestrzennego przedstawia załącznik nr 5 do decyzji.

Rozdział 5

Ustalanie stref ochronnych terenów zamkniętych

§ 12. 1. Strefę ochronną terenu zamkniętego ustala się w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego w przypadkach wykraczania poza granice terenu zamkniętego ponadnormatywnych uciążliwości związanych z jego funkcjonowaniem, a nie związanych z obowiązkiem uzyskania decyzji o ustanowieniu obszaru ograniczonego użytkowania, występowania potencjalnych zagrożeń dla otoczenia lub innych oddziaływań, jak również w przypadkach uzasadnionych potrzebą ochrony terenu zamkniętego oraz obiektów na nim zlokalizowanych od penetracji i nasłuchu oraz od możliwych uciążliwości zewnętrznych mogących mieć wpływ na wykonywanie zadań obronnych na danym terenie zamkniętym.

2. W obszarze działań związanych z ustalaniem stref ochronnych terenów zamkniętych niezbędnych dla funkcjonowania obiektów wojskowych i użytkowników tych terenów ustala się następujące kompetencje osób zajmujących kierownicze stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej, szefów (dowódców, komendantów, dyrektorów) komórek i jednostek organizacyjnych oraz szefów wojewódzkich sztabów wojskowych:

1) Dyrektor Biura Infrastruktury Specjalnej:

a) nadzoruje i koordynuje oraz wspiera merytorycznie działania zmierzające do ustalenia strefy ochronnej terenu zamkniętego,

b) przeprowadza kontrole działalności szefów wojewódzkich sztabów wojskowych w zakresie wprowadzania wnioskowanych stref ochronnych do dokumentów planistycznych,

c) prowadzi centralną ewidencję ustalonych stref ochronnych terenów zamkniętych;

2) Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódca Operacyjny Rodzajów Sił Zbrojnych, Dyrektor Generalny Ministerstwa Obrony Narodowej, Dowódca Garnizonu Warszawa, Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej – stosownie do swoich właściwości:

a) nadzoruje i wspiera działania zmierzające do ustalenia niezbędnych stref ochronnych terenu zamkniętego,

b) inicjuje potrzebę ustalenia stref ochronnych terenów zamkniętych;

3) Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych:

a) realizuje działania zmierzające do ustalenia stref ochronnych terenów zamkniętych, w tym powołuje komisję, o której mowa w ust. 3,

b) prowadzi ewidencję ustalonych stref ochronnych terenów zamkniętych za Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej i przekazuje Dyrektorowi Biura Infrastruktury Specjalnej,

c) nadzoruje, w zakresie swoich właściwości, proces ustalania stref ochronnych terenów zamkniętych,

d) odpowiada za realizację prac powołanej przez siebie Komisji do spraw ustalenia strefy ochronnej terenu zamkniętego, o której mowa w ust. 3, oraz za przekazanie zatwierdzonego protokołu prac komisji właściwemu terenowo szefowi wojewódzkiego sztabu wojskowego, celem podjęcia działań zmierzających do uchwalenia strefy ochronnej terenu zamkniętego w dokumentach określonych przepisami ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, tj. planie zagospodarowania przestrzennego województwa, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego;

4) Dyrektor Generalny Ministerstwa Obrony Narodowej:

a) realizuje działania zmierzające do ustalenia stref ochronnych terenów zamkniętych będących w dyspozycji Urzędu Ministra Obrony Narodowej, w tym powołuje Komisję, o której mowa w ust. 3,

b) nadzoruje i wspiera działania zmierzające do ustalenia stref ochronnych terenu zamkniętego dla terenów zamkniętych będących w dyspozycji Urzędu Ministra Obrony Narodowej,

c) odpowiada za realizację prac powołanej przez siebie Komisji do spraw ustalenia strefy ochronnej terenu zamkniętego, o której mowa w ust. 3, oraz za przekazanie zatwierdzonego protokołu prac komisji właściwemu terenowo szefowi wojewódzkiego sztabu wojskowego, celem podjęcia działań zmierzających do uchwalenia strefy ochronnej terenu zamkniętego w dokumentach określonych przepisami ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, tj. planie zagospodarowania przestrzennego województwa, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego;

5) szef wojewódzkiego sztabu wojskowego:

a) po otrzymaniu zatwierdzonego protokołu Komisji do spraw ustalenia strefy ochronnej niezwłocznie opracowuje, na jego podstawie, wniosek resortu obrony narodowej dotyczący ustalenia strefy ochronnej terenu zamkniętego i przesyła do właściwego organu jednostki samorządu terytorialnego celem jego realizacji,

b) uczestniczy w działaniach zmierzających do ustanowienia stref ochronnych terenów zamkniętych,

c) monitoruje proces wprowadzania strefy ochronnej do dokumentów planistycznych województwa i gminy, informując o postępie prac Dyrektora Biura Infrastruktury Specjalnej oraz Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych,

d) prowadzi ewidencję ustalonych stref ochronnych terenów zamkniętych z rejonu swojego działania,

e) informuje o ustaleniu strefy ochronnej terenu zamkniętego:

– Dyrektora Generalnego Ministerstwa Obrony Narodowej lub Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, stosownie do ich właściwości,

– Dyrektora Biura Infrastruktury Specjalnej,

– właściwego dowódcę garnizonu,

– właściwego zarządcę wojskowego terenu zamkniętego;

6) zarządcy wojskowych terenów zamkniętych niezwłocznie podejmują działania zmierzające do ustalenia niezbędnych stref ochronnych dla tych terenów, w tym:

a) inicjują potrzebę ustanowienia stref ochronnych terenów zamkniętych, kierując wniosek w tej sprawie, zgodnie z postanowieniami ust. 3,

b) uczestniczą w działaniach zmierzających do ustanowienia stref ochronnych terenów zamkniętych, w szczególności przygotowując niezbędne materiały dla prac Komisji, o której mowa w ust. 3 oraz do opracowania stosownego wniosku w tej sprawie, kierowanego do właściwego organu samorządu terytorialnego,

c) współpracują z właściwymi komórkami i jednostkami organizacyjnymi oraz właściwymi terenowo wojewódzkimi sztabami wojskowymi;

7) szefowie (dowódcy, komendanci, dyrektorzy) komórek i jednostek organizacyjnych, w których właściwościach pozostają obiekty wojskowe i tereny zamknięte wymagające ustalenia stref ochronnych terenu zamkniętego, udzielają niezbędnej pomocy w zakresie określenia minimalnego zasięgu tej strefy oraz ograniczeń w zagospodarowaniu i użytkowaniu terenów, jakie mają obowiązywać w jej obszarze; mogą także, inicjować działania zmierzające do ustalenia strefy ochronnej terenu zamkniętego, zgodnie z postanowieniami ust. 3.

3. Potrzebę ustalenia strefy ochronnej terenu zamkniętego formułuje Komisja do ustalenia stref ochronnych terenu zamkniętego, powoływana przez:

1) Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych na wniosek:

a) zarządcy wojskowych terenów zamkniętych,

b) Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódcy Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódcy Garnizonu Warszawa, Komendanta Głównego Żandarmerii Wojskowej,

c) użytkownika obiektów wojskowych wymagających ochrony, kierowany za pośrednictwem właściwego dowódcy garnizonu;

2) Dyrektora Generalnego Ministerstwa Obrony Narodowej na wniosek Dyrektora Departamentu Administracyjnego, dla terenów będących w dyspozycji Urzędu Ministra Obrony Narodowej.

4. Ogólne zasady pracy Komisji do spraw ustalenia stref ochronnych terenów zamkniętych, kompetencje oraz procedurę postępowania w tych sprawach określa załącznik nr 6 do decyzji.

Rozdział 6

Przepisy końcowe

§ 13. 1. Traci moc decyzja Nr 368/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 września 2011 r. w sprawie wprowadzenia do użytku „Instrukcji w sprawie udziału organów wojskowych w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym kraju oraz ustalaniu stref ochronnych” (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. Nr 20, poz. 305).

2. Decyzja wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.

Minister Obrony Narodowej: T. Siemoniak

 

1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 951 i 1445, z 2013 r. poz. 21, 405, 1238 i 1446, z 2014 r. poz. 379, 768 i 1133 oraz z 2015 r. poz. 22.

2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz. 40, 768, 822, 1133 i 1200 oraz z 2015 r. poz. 151, 200, 443, 528 i 774.

3 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w dz. U. z 2013 r. poz. 805, 829 i 1635 oraz z 2014 r. poz. 897.

Załącznik 1. [UDZIAŁ ORGANÓW WOJSKOWYCH W OPRACOWANIU DOKUMENTÓW PLANISTYCZNYCH Z ZAKRESU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO WOJEWÓDZTWA]

ZAŁĄCZNIK NR 1

UDZIAŁ ORGANÓW WOJSKOWYCH W OPRACOWANIU DOKUMENTÓW PLANISTYCZNYCH Z ZAKRESU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO WOJEWÓDZTWA

Załącznik 2. [UDZIAŁ ORGANÓW WOJSKOWYCH W OPRACOWANIU DOKUMENTÓW PLANISTYCZNYCH Z ZAKRESU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO GMINY – STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO I MIEJSCOWYCH PLANÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO (Z WYŁĄCZENIEM § 5 UST. 3 PKT 3 LIT. D)]

ZAŁĄCZNIK NR 2

UDZIAŁ ORGANÓW WOJSKOWYCH W OPRACOWANIU DOKUMENTÓW PLANISTYCZNYCH Z ZAKRESU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO GMINY – STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO I MIEJSCOWYCH PLANÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO (z wyłączeniem § 5 ust. 3 pkt 3 lit. d)

Załącznik 3. [LOKALIZACJA INWESTYCJI SŁUŻĄCYCH OBRONNOŚCI PAŃSTWA]

ZAŁĄCZNIK NR 3

LOKALIZACJA INWESTYCJI SŁUŻĄCYCH OBRONNOŚCI PAŃSTWA

1. W skład Komisji lokalizacyjnej powinni wchodzić odpowiednio do potrzeb:

1) przedstawiciel Departamentu Infrastruktury;

2) przedstawiciel Zarządu Planowania i Programowania Rozwoju Sił Zbrojnych – P5 (dla inwestycji związanych z koniecznością pozyskania nowych terenów, w tym poszerzenia istniejących wojskowych terenów zamkniętych);

3) przedstawiciele: Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowództwa Garnizonu Warszawa, Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej, Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych, właściwego zarządcy wojskowych terenów zamkniętych, inwestora, użytkownika oraz zależnie od potrzeb innych instytucji i jednostek wojskowych;

4) przedstawiciel właściwego wojewódzkiego sztabu wojskowego;

5) przedstawiciel właściwego dla danej inwestycji organizatora systemu funkcjonalnego;

6) inne osoby mogące mieć wpływ na prawidłowy wybór lokalizacji.

2. Podczas wyboru lokalizacji inwestycji Komisja lokalizacyjna uwzględnia:

1) planowany zakres inwestycji odpowiednio do zatwierdzonych minimalnych wojskowych wymagań organizacyjno-użytkowych, o których mowa w decyzji Nr 103/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 31 marca 2014 r. w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. z 2014 r. poz. 105);

2) możliwość pozyskania prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane oraz wielkość wstępnych szacunkowych kosztów związanych z nabyciem nieruchomości;

3) potrzeby w zakresie:

a) zapewnienia właściwych warunków pracy i szkolenia dla przyszłego użytkownika lokalizowanego obiektu,

b) spełnienia niezbędnych wymagań dotyczących rodzaju i wielkości terenu,

c) uwzględnienia wzajemnego oddziaływania lokalizowanych obiektów z istniejącymi obiektami (w tym szkoleniowymi, technicznymi, gospodarczymi itp.),

d) zapewnienia niezbędnych wymagań w zakresie warunków maskowania, ustalenia wymaganych stref ochronnych oraz warunków ochrony obiektu,

e) utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania;

4) skutki dla otoczenia mając na uwadze:

a) założenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,

b) dotychczasowy stan zagospodarowania terenu oraz stan jego własności,

c) zakres ewentualnego szkodliwego oddziaływania inwestycji na środowisko,

d) powiązanie planowanej infrastruktury technicznej (np.: zasilenie obiektu w czynniki energetyczne) z istniejącym uzbrojeniem terenu,

e) uwagi zawarte w uzgodnieniach z zainteresowanymi urzędami i instytucjami,

f) inne sprawy mogące mieć wpływ na wybór lokalizacji.

3. Po zakończeniu prac, w tym po dokonaniu wizji lokalnej w terenie, Komisja lokalizacyjna opracowuje protokół lokalizacyjny, który powinien zawierać szczegółową analizę i ocenę zagadnień wymienionych w pkt. 2 w stosunku do każdego rozpatrywanego wariantu lokalizacji (przynajmniej dwóch), z uzasadnionymi wnioskami dotyczącymi przyjęcia wariantu optymalnego. Protokół lokalizacyjny opracowuje się w trzech egzemplarzach.

Załącznik 4. [KARTA EWIDENCYJNA STREFY OCHRONNEJ OBIEKTU WOJSKOWEGO]

ZAŁĄCZNIK NR 4

KARTA EWIDENCYJNA STREFY OCHRONNEJ OBIEKTU WOJSKOWEGO

Załącznik 5. [WYTYCZNE PRZEPROWADZANIA PRZEGLĄDU TERENU ZAMKNIĘTEGO POD WZGLĘDEM STANU JEGO ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO ORAZ SPORZĄDZANIA RAPORTU O STANIE ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO TERENU ZAMKNIĘTEGO]

ZAŁĄCZNIK NR 5

WYTYCZNE PRZEPROWADZANIA PRZEGLĄDU TERENU ZAMKNIĘTEGO POD WZGLĘDEM STANU JEGO ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO ORAZ SPORZĄDZANIA RAPORTU O STANIE ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO TERENU ZAMKNIĘTEGO

I. PRZEGLĄD TERENU ZAMKNIĘTEGO POD WZGLĘDEM STANU JEGO ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO

1. W celu ustalenia stanu zagospodarowania przestrzennego wojskowych terenów zamkniętych oraz monitorowania zaistniałych zmian, zarządcy wojskowych terenów zamkniętych wykonują przeglądy terenów zamkniętych pod względem ich stanu zagospodarowania przestrzennego. Stanowią one podstawę do opracowania raportu o stanie zagospodarowania przestrzennego terenu zamkniętego (dalej – raport”).

2. W ramach przeprowadzenia przeglądu terenu zamkniętego dokonuje się wizji lokalnej w terenie oraz zbiera się informacje, które mają posłużyć do:

1) określenia aktualnego stanu zagospodarowania wojskowego terenu zamkniętego;

2) opracowania raportu o stanie zagospodarowania przestrzennego wojskowego terenu zamkniętego.

3. Przeglądu terenu zamkniętego dokonuje zarządca przy współudziale administratora i użytkownika obiektów znajdujących się na tym terenie. Zarządca, w zależności od potrzeb, zaprasza do czynności przeglądu przedstawicieli właściwych jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej (Wojskowej Inspekcji Sanitarnej, Delegatury Inspektoratu Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej, Wojskowej Inspekcji Gospodarki Energetycznej oraz innych – stosownie do potrzeb).

4. Ustalenie podstawowych danych i informacji dotyczących funkcjonowania wojskowego terenu zamkniętego, mających wpływ na jego zagospodarowanie, realizowane jest poprzez:

1) analizę stanu prawnego nieruchomości;

2) analizę książek obiektów budowlanych;

3) analizę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w zakresie dotyczącym terenów przylegających do terenu zamkniętego;

4) uzyskanie informacji od organów ochrony środowiska, konserwatora zabytków i przyrody;

5) analizę informacji uzyskanych w trakcie oględzin terenu;

6) inne dodatkowe informacje uzyskane od użytkownika.

II. RAPORT O STANIE ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO TERENU ZAMKNIĘTEGO

1. Raport przedstawia informacje i analizy o terenie zamkniętym związane z jego zagospodarowaniem przestrzennym, niezbędne dla określenia warunków dla utrzymania ładu przestrzennego i porządku architektonicznego.

2. Raport wykonuje się, w pierwszej kolejności, dla terenów zamkniętych posiadających możliwości przestrzennego rozwoju lub przewidywanych do zmiany sposobu użytkowania w całości lub części.

3. Raport sporządza się w dwóch częściach: tekstowej i graficznej.

4. Część tekstowa raportu powinna przedstawiać, m.in. następujące informacje:

A. W części I – Opis stanu istniejącego:

1) Ogólna informacja o kompleksie (nr kompleksu, przeznaczenie, powierzchnia terenu, kategoria garnizonu dane dotyczące perspektywiczności kompleksu w oparciu o koncepcje rozwoju garnizonu i pozyskane informacje – plany krótko i długoterminowe);

2) Lokalizacja kompleksu wojskowego:

a) ogólna (województwo, powiat, gmina, garnizon), opis położenia terenu zamkniętego opracowany z uwzględnieniem istniejącego otoczenia w skali ogólnej (np. z uwzględnieniem uwarunkowań geograficznych oraz elementów mogących wpływać na funkcjonowanie kompleksu wojskowego),

b) szczegółowa (na tle najbliższego otoczenia, w tym np. względem głównych dróg publicznych lub ulic) – powiązania z otoczeniem kompleksu, w tym ewentualne powiązania funkcjonalne lub inne z obiektami cywilnymi w otoczeniu kompleksu, uwarunkowania wynikające z opracowań gminy (ujęte w dokumentach planistycznych a odnoszące się do kompleksu wojskowego wraz z ustosunkowaniem się do tych ustaleń), krótka analiza sąsiedztwa terenu zamkniętego z uwzględnieniem wzajemnego oddziaływania (w tym wskazanie odległości do najbliższych, istotnych dla ewentualnego ustalania stref ochronnych, obiektów w otoczeniu kompleksu),

c) wyszczególnienie innych kompleksów wojskowych powiązanych z omawianym kompleksem wojskowym funkcjonalnie lub w inny sposób (np. zasilaniem w media) wraz z krótkim opisem wzajemnych relacji;

3) Stan prawny kompleksu wojskowego – podstawa prawna ustanowienia terenu zamkniętego, zgłoszenie do ewidencji gruntów i budynków starostwa powiatowego, właściciel – forma prawna władania nieruchomością z podziałem na poszczególne działki, zarządca, administrator;

4) Użytkownicy terenu zamkniętego i ich jednostki nadrzędne (z uwzględnieniem użytkownika głównego i współużytkowników, podanie perspektywicznego użytkownika głównego);

5) Charakterystyka użytkowania terenu kompleksu wojskowego – opis istniejącego układu funkcjonalnego terenu zamkniętego (charakterystyka układu urbanistycznego kompleksu pod względem występujących obszarów funkcjonalnych wraz z oceną jego prawidłowości – czytelności oraz wnioskami zmierzającymi do jego uporządkowania), istniejące dominanty architektoniczne, występowanie konfliktów przestrzennych, ujawnione obiekty budowlane o nieuregulowanym statusie prawnym);

6) Ocena aktualnego stanu zagospodarowania przestrzennego, z uwzględnieniem potrzeb użytkownika;

7) Opis istniejącej infrastruktury – stan techniczny obiektów budowlanych uwzględniający ich stopień zużycia technicznego; oddzielny opis infrastruktury szkoleniowej – terenowe ośrodki szkoleniowe; sposób zaopatrzenia kompleksu w media, wraz z oceną stopnia zapewnienia potrzeb; ocena stanu technicznego infrastruktury technicznej (sieci i urządzeń przesyłowych); wskazanie obiektów, które są w trakcie procesu inwestycyjnego;

8) Opis wewnętrznego układu komunikacyjnego i jego powiązań z zewnętrznym układem komunikacyjnym (podać powiązanie z układem drogowym gminy poprzez wjazdy/wyjazdy z drogami lokalnymi i ponadlokalnymi, komunikacją kolejową – wojskowe bocznice kolejowe, miejską oraz połączenia z innymi kompleksami wojskowymi. Wewnętrzny układ komunikacyjny opisać w rozbiciu na drogi, place manewrowe, postojowe, parkingi, podać nawierzchnie w procentach i opisać stan techniczny z podziałem na stopień zużycia technicznego, należy podać informację czy układ komunikacyjny wewnątrz kompleksu wojskowego spełnia wymogi wynikające z realizacji zadań czasu „P” i „W);

9) Opis warunków i możliwości zakwaterowania;

10) Informacja o strefach ochronnych oraz obszarach ograniczonego użytkowania oraz obowiązujących w nich ograniczeniach – należy wymienić wszystkie obiekty, dla których jest potrzeba ustanowienia strefy ochronnej lub obszaru ograniczonego użytkowania. Podać dla których obiektów została ustanowiona strefa (w granicach terenu zamkniętego) z podaniem podstawy prawnej, w przypadku ustanowienia strefy ochronnej terenu zamkniętego podać podstawę prawną. Wyszczególnić ograniczenia w korzystaniu i zagospodarowaniu terenu leżącego w obszarze strefy dla konkretnego, opisywanego obiektu. Wielkość strefy pokazać w części graficznej – dotyczy to zarówno stref obiektów jak i strefy terenu zamkniętego. W przypadku rozpoczętego procesu ustanowienia stref ochronnych należy podać jego stopień zaawansowania;

11) Opis wymagań dotyczących bezpieczeństwa pożarowego, w tym podać jednostkę straży pożarnej zabezpieczającej dany kompleks;

12) Informacje dotyczące ochrony obiektów zabytkowych i obszarów chronionych; w przypadku obszarów chronionych należy wskazać tereny podlegające ochronie wewnątrz i w sąsiedztwie terenu zamkniętego;

13) Opis uwarunkowań związanych z ochroną środowiska (uwarunkowania związane z położeniem kompleksu w obszarach chronionego środowiska, np. obszarach parków narodowych, obszarów Natura 2000 lub innych, ze wskazaniem prawnych ograniczeń w użytkowaniu kompleksu wojskowego, jeżeli takie wynikają z określonych aktów prawnych; ocena wpływu obiektów wojskowych i sposobu użytkowania kompleksu na środowisko, ze wskazaniem ewentualnie występujących konfliktów w tym zakresie, w tym obszarów oddziaływania na zewnątrz terenu zamkniętego; wskazanie aktów prawnych wydanych w sprawach ustalenia obszarów ograniczonego użytkowania dla wymagających tego obiektów wojskowych lub wskazanie potrzeb w tym zakresie, itp.);

14) Wskazanie wraz z uzasadnieniem:

a) terenów przewidzianych do przekazania poza resort obrony narodowej,

b) terenów oraz obiektów przeznaczonych do zmiany sposobu ich użytkowania,

c) terenów przewidzianych pod ewentualne inwestycje,

d) obszarów problemowych.

B. W części II – Zalecenia i wnioski

1) Wnioski dotyczące:

a) uregulowania stanu formalno-prawnego kompleksu,

b) poprawy zagospodarowania przestrzennego kompleksu,

c) użytkowania istniejącej infrastruktury (w tym odnoszące się do poprawy ich stanu technicznego),

d) poprawy układu komunikacyjnego kompleksu i jego powiązania z drogami zewnętrznymi (poprawa warunków do ewakuacji),

e) przedsięwzięć planistycznych (wnioski w zakresie potrzeby wyznaczenia stref ochronnych terenu zamkniętego i ewentualnie innych, wnioski dotyczące utrzymywania odpowiedniego stanu zagospodarowania i przeznaczania terenów wokół kompleksu wojskowego w dokumentach planistycznych samorządu lokalnego z zakresu zagospodarowania przestrzennego);

2) Zalecenia (głównie wynikające z wniosków).

5. Część graficzna raportu powinna przedstawiać w szczególności:

1) Lokalizację terenu zamkniętego:

a) ogólne położenie opiniowanego kompleksu wojskowego na terenie gminy, z uwzględnieniem komunikacji (drogowej – lokalnej i ponad lokalnej, kolejowej, innej) należy pokazać inne kompleksy wojskowe zlokalizowane na tym obszarze,

b) szczegółowe położenie kompleksu wojskowego na terenie danej miejscowości, dzielnicy z uwzględnieniem numerów działek będących w najbliższym sąsiedztwie oraz pokazaniem strefy ochronnej terenu zamkniętego (w przypadku strefy ochronnej zajmującej duży obszar należy ją uwzględnić na rysunku przedstawiającą lokalizację ogólną),

c) wskazanie na mapie granic terenu zamkniętego z podziałem na poszczególne działki (podanie ich numerów) oraz zaznaczenie ich stanu prawnego (np. działki pozostające w trwałym zarządzie MON, pozostające w użytkowaniu resortu na podstawie umowy np. z Lasami Państwowymi itp.),

d) do opracowania należy załączyć wypis lub wyrys z aktualnych dokumentów planistycznych gminy dotyczący terenów otaczających dany teren zamknięty;

2) Podział kompleksu na układy funkcjonalne z zaznaczeniem obiektów zlokalizowanych w każdym sektorze z podaniem ich numerów. Terenowe obiekty szkoleniowe z opisem należy przedstawić na oddzielnym rysunku;

3) Rysunek– aktualny stan zagospodarowania przestrzennego kompleksu wojskowego w czytelnej skali np. 1:1000, w tym należy pokazać: granice terenu zamkniętego, budynki z zaznaczeniem ich funkcji (np. koszarowe, magazynowe),budynki przeznaczone do rozbiórki, terenowe obiekty szkoleniowe i inne, układ komunikacyjny (wjazdy/wyjazdy oraz drogi wewnętrzne, parkingi stałe i czasowe), infrastruktura podziemna oraz ujęcia wody, rejon objęty zadaniem inwestycyjnym w trakcie realizacji, obiekt/rejon do objęcia planowanym zadaniem inwestycyjnym, obiekty wymagające zmiany przeznaczenia, zabytki, tereny planowane do pozyskania przez resort obrony narodowej lub planowane do przekazania poza resort i w zależności od potrzeb inne informacje. W przypadku nieczytelności rysunku ww. dane można przedstawić w rozbiciu tematycznym na kilku rysunkach;

4) Rysunek z zaznaczonymi obiektami i urządzeniami wraz z pokazaniem granic ustalonych i proponowanych do ustalenia stref ochronnych terenu zamkniętego, ustanowione strefy ochronne obiektów wojskowych w granicach terenu zamkniętego, obiekty i urządzenia dla których prowadzony jest proces ustanowienia stref ochronnych oraz obiekty i urządzenia które wymagają jej ustanowienia. Dotyczy to również obiektów dla których wymagana jest zmiana wielkości strefy ochronnej lub jej zniesienia.

6. Sporządzony projekt raportu podlega akceptacji Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.

7. Zaakceptowany raport podlega zatwierdzeniu przez Dyrektora Biura Infrastruktury Specjalnej (w dwóch egzemplarzach – jeden po zatwierdzeniu do zwrotu Inspektoratowi Wsparcia SZ).

8. Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych doprowadza do przekazania kopii zatwierdzonego raportu dla potrzeb:

1) zarządcy nieruchomości;

2) administratora.

Załącznik 6. [USTALANIE STREF OCHRONNYCH TERENU ZAMKNIĘTEGO]

ZAŁĄCZNIK NR 6

USTALANIE STREF OCHRONNYCH TERENU ZAMKNIĘTEGO

1. Komisję do ustalenia stref ochronnych dla danego terenu zamkniętego, powołuje się w następującym składzie:

1) przewodniczący;

2) sekretarz;

3) członkowie.

2. W skład Komisji do ustalenia stref ochronnych terenu zamkniętego, powinni wchodzić:

1) przedstawiciel Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych (z wyjątkiem komisji powoływanej przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa Obrony Narodowej);

2) przedstawiciel zarządcy wojskowych terenów zamkniętych we władaniu którego dany teren się znajduje;

3) przedstawiciel użytkownika, oraz zależnie od potrzeb – przedstawiciele z innych instytucji i jednostek wojskowych;

4) przedstawiciel wojewódzkiego sztabu wojskowego.

3. Wniosek o ustalenie strefy ochronnej powinien ujmować, w miarę możliwości, wszystkie potrzeby w zakresie ustalenia stref ochronnych terenu zamkniętego występujące na danym terenie zamkniętym i zawierać:

1) numer kompleksu wojskowego, garnizon, miejscowość;

2) dane zarządcy terenu zamkniętego i użytkownika (użytkowników) terenu;

3) informacje dotyczące wielkości planowanej strefy ochronnej terenu zamkniętego (obszaru, który obejmuje) wraz z określeniem wymaganych ograniczeń w zagospodarowaniu i korzystaniu z terenu, mających obowiązywać w obszarze tej strefy, w tym ewentualny zakaz zabudowy;

4) uzasadnienie potrzeby ustalenia strefy ochronnej terenu zamkniętego wraz z podaniem podstaw prawnych, z których wynika jej wielkość i ograniczenia w zagospodarowaniu i użytkowaniu terenów leżących w jej obszarze;

5) dwa egzemplarze kopii mapy zasadniczej w skali 1:1000 lub 1:2000, w przypadku braku mapy zasadniczej danego terenu, a także dla szczególnie dużego zakresu strefy – dwa egzemplarze kopii mapy ewidencyjnej lub mapy topograficznej z zasobów geodezyjnych w skali od 1:1000 do 1:10 000 (stosownie do potrzeb), wraz z naniesieniem:

a) granic terenu zamkniętego,

b) granic proponowanej strefy ochronnej terenu zamkniętego wraz z numerami działek nieruchomości leżących w obszarze planowanej strefy ochronnej;

6) informację o aktualnym stanie zagospodarowania terenu w proponowanej strefie ochronnej terenu zamkniętego;

7) wykaz działek ewidencyjnych terenów położonych w obszarze strefy ochronnej terenu zamkniętego wraz z określeniem gminy, do której przynależą;

8) szacunek wydatków budżetowych Ministerstwa Obrony Narodowej związanych z ustanowieniem stref ochronnych terenów zamkniętych.

4. Informacji potrzebnych do opracowania wniosków udzielają zarządcy wojskowych terenów zamkniętych, których dotyczy wniosek.

5. Komisja do ustalenia stref ochronnych terenu zamkniętego weryfikuje wniosek o ustalenie strefy ochronnej, w zakresie:

1) kompletności wniosku;

2) zgodności z obowiązującymi przepisami i rzeczywistymi potrzebami resortu obrony narodowej;

3) ujęcia wszystkich potrzeb wynikających z analizy możliwych niekorzystnych oddziaływań z terenu zamkniętego oraz ochrony informacji niejawnych;

4) ewentualnego pokrywania się planowanego obszaru strefy ochronnej terenu zamkniętego z obszarami ograniczeń w zagospodarowaniu i użytkowaniu terenów obowiązujących do tej pory z innych przyczyn (np. z ustanowienia obszarów ograniczonego użytkowania, o których mowa w ustawie – Prawo ochrony środowiska lub z ustanowienia innych stref);

5) zgodności z koncepcją rozwoju garnizonu;

6) zgodności z ustaleniami raportu o stanie zagospodarowania przestrzennego terenu zamkniętego, po analizie jego aktualności;

7) zgodności z koncepcją zagospodarowania przestrzennego wojskowego terenu zamkniętego, jeżeli została przyjęta dla danego terenu zamkniętego.

6. Jeżeli z wniosku wynika potrzeba ustalenia także strefy ochronnej obiektu wojskowego to powołujący Komisję oraz przewodniczący Komisji podejmują także działania zmierzające do ustalenia tej strefy, zgodnie z ustaleniami niniejszej decyzji.

7. Przewodniczący Komisji do ustalenia stref ochronnych terenu zamkniętego ma prawo występować do wnioskodawcy oraz właściwych komórek i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej o uzupełnienie wniosku i udzielenie informacji dla określenia niezbędnych potrzeb resortu obrony narodowej w zakresie ustalenia strefy ochronnej dla danego terenu zamkniętego.

8. Komisja do ustalenia stref ochronnych terenu zamkniętego, sporządza ze swoich prac protokół zawierający:

1) stanowisko komisji dotyczące zasadności wniosku wraz z uzasadnieniem;

2) wniosek stanowiący podstawę prac komisji wraz z załącznikami, o których mowa w ust. 3;

3) dostosowane do ustaleń komisji załączniki, o których mowa w ust. 3, o ile odbiegają w swej treści od dołączonych do wniosku.

9. Protokół stanowi podstawę do opracowania wniosku o ustalenie strefy ochronnej dla danego wojskowego terenu zamkniętego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

10. Przewodniczący Komisji do ustalenia stref ochronnych terenu zamkniętego, po uprzednim uzyskaniu od dowódcy garnizonu opinii ustaleń protokołu z prac Komisji przesyła protokół do zatwierdzenia powołującemu Komisję.

11. Wniosek o ustalenie strefy ochronnej terenu zamkniętego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego opracowuje, na podstawie zatwierdzonego protokołu Komisji do spraw ustalenia stref ochronnych terenu zamkniętego, właściwy terytorialnie szef wojewódzkiego sztabu wojskowego i przesyła niezwłocznie do właściwego organu samorządu terytorialnego, celem jego realizacji.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2015-10-01
  • Data wejścia w życie: 2016-01-01
  • Data obowiązywania: 2018-06-15
  • Dokument traci ważność: 2021-08-09

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA