REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2015 poz. 254
Departament Infrastruktury
DECYZJA Nr 352/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 07 września 2015 r.
w sprawie zasad uczestnictwa resortu obrony narodowej w „Programie Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w Dziedzinie Bezpieczeństwa (NSIP)”
Na podstawie art. 2 pkt 15a i art. 4 pkt 8 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 189 i 852 oraz z 2014 r. poz. 932) oraz § 1 pkt 11 lit. f i § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426 oraz z 2014 r. poz. 933) ustala się, co następuje:
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
1. Decyzja określa zadania osób zajmujących kierownicze stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej, szefów komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, wynikające z udziału w „Programie Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w Dziedzinie Bezpieczeństwa (NSIP)” – zwanego dalej „Programem NSIP”, oraz zasady realizacji tych zadań.
2. Użyte w decyzji określenia oznaczają:
1) etapy Programu NSIP – czynności i działania związane z:
a) projektowaniem i przygotowaniem pakietów CP,
b) realizacją zadań Programu NSIP na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
c) użytkowaniem obiektów infrastruktury wspólnej Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, zwanej dalej „NATO”;
2) fundusz NSIP – wspólny fundusz tworzony z corocznych składek wnoszonych przez państwa członkowskie NATO, uczestniczące w Programie NSIP;
3) infrastruktura wojskowa – obiekty budowlane będące w trwałym zarządzie Ministerstwa Obrony Narodowej lub będące we władaniu zarządcy nieruchomości wojskowej na podstawie innego tytułu prawnego;
4) infrastruktura cywilna – obiekty budowlane, inne niż wymienione w ppkt 3, udostępnione na potrzeby obronności państwa;
5) infrastruktura wspólna – infrastrukturę powstałą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w wyniku realizacji Programu NSIP i przyjętą na ewidencję NATO;
6) jednostka organizacyjna – jednostkę podległą Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowaną niewchodzącą w skład Ministerstwa Obrony Narodowej;
7) komórka organizacyjna – Centrum Operacyjne Ministra Obrony Narodowej, departament, zarząd i biuro – wchodzące w skład Ministerstwa Obrony Narodowej;
8) pakiet CP (Capability Package) – zbiór przedsięwzięć inwestycyjnych, służący rozwojowi zdolności operacyjnych NATO, wyszczególniony numerem i nazwą, w skład którego wchodzą jednostkowe zadania inwestycyjne, o których mowa w ppkt 12;
9) państwo – gospodarz – państwo członkowskie NATO, na którego terytorium planuje się realizację pakietu CP lub państwo albo instytucja NATO, wskazane w pakiecie CP, jako odpowiedzialne za realizację pakietu CP na terytorium innego państwa;
10) prefinansowanie – tryb finansowania ze środków budżetowych, jako forma przejściowego finansowania, zadań ujętych w zatwierdzonym pakiecie CP oraz zadań inwestycyjnych planowanych do objęcia Programem NSIP;
11) przetarg krajowy (National Competitive Biding) – procedurę postępowania o udzielanie zamówień publicznych, zgodną z obowiązującymi w Rzeczypospolitej Polskiej przepisami dotyczącymi tych zamówień;
12) zadanie Programu NSIP – jednostkowe zamierzenie inwestycyjne zdefiniowane w pakiecie CP, wyszczególnione poprzez przyznanie numeru identyfikacyjnego lub zadanie realizowane w trybach uproszczonych, przewidzianych w procedurach Programu NSIP dla pilnych potrzeb operacyjnych (urgent requirements) i zadań o mniejszej wartości (minor works);
13) przetarg międzynarodowy NATO (International Competitive Biding) – procedurę postępowania o udzielenie zamówienia na realizację robót budowlanych, usług lub dostaw, określoną we właściwych dokumentach NATO;
14) środki budżetowe – środki wydzielone z części budżetu państwa, których dysponentem jest Minister Obrony Narodowej.
3. Źródłem finansowania zadań Programu NSIP są:
1) fundusz NSIP;
2) środki budżetowe.
4. Ze środków budżetowych pokrywane są wydatki na sfinansowanie:
1) zadań publicznych, określonych w art. 12a ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2009 r. Nr 67, poz. 570, z późn.zm.1));
2) zadań inwestycyjnych planowanych do objęcia Programem NSIP.
5. Do głównych zadań wynikających z uczestnictwa w Programie NSIP zalicza się:
1) udział w procedurze projektowania i przygotowania pakietów CP, realizowanej przez dowództwa NATO szczebla strategicznego lub regionalnego (ETAP I);
2) realizację poszczególnych zadań inwestycyjnych objętych pakietami CP (ETAP II), polegającą w szczególności na:
a) uzyskaniu finansowania zadań inwestycyjnych z funduszu NSIP oraz, jeśli jest to wymagane i uzasadnione, także ze środków budżetowych,
b) przygotowaniu zadania inwestycyjnego do realizacji,
c) zleceniu, w oparciu o przetarg międzynarodowy NATO lub przetarg krajowy, realizacji robót budowlanych, dostaw lub usług i zawarciu stosownych umów,
d) zapewnieniu, w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, nadzoru inwestorskiego nad realizacją robót budowlanych,
e) wprowadzeniu do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej nowego sprzętu wojskowego,
f) przekazaniu w użytkowanie wytworzonej infrastruktury lub sprzętu wojskowego,
g) przeprowadzeniu odbioru końcowego zrealizowanego projektu według procedury NATO (Joint Formal Acceptance Inspection – JFAI),
h) rozliczeniu zadania Programu NSIP i uzyskaniu zatwierdzenia przez Międzynarodową Radę Audytorów NATO (International Board of Auditors for NATO) wydatków poniesionych na jego realizację (Certificate of Final Financial Acceptance – COFFA);
3) użytkowanie obiektów infrastruktury wspólnej zgodnie z przeznaczeniem, utrzymywanie ich we właściwym stanie technicznym oraz dokonywanie okresowych przeglądów tej infrastruktury przez przedstawicieli właściwych dowództw NATO (ETAP III).
6. Współpracę międzynarodową, związaną z uczestnictwem resortu obrony narodowej w Programie NSIP, komórki organizacyjne i jednostki organizacyjne, stosownie do wykonywanych zadań, realizują za pośrednictwem:
1) Stałego Przedstawicielstwa Rzeczypospolitej Polskiej przy NATO, w zakresie kontaktów z władzami NATO, w tym szczególnie z Radą Północnoatlantycką (North Atlantic Council – NAC), Radą do Spraw Planowania i Polityki Zasobów (Resource Policy and Planning Board – RPPB) i Komitetem Inwestycyjnym NATO (Investment Committee – IC), Biurem Zasobów NATO (NATO Office of Resources – NOR), dotyczących przedstawiania stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej w sprawach polityki inwestycyjnej oraz w zakresie planowania, programowania, opiniowania, zatwierdzania pakietów CP i procedur Programu NSIP, a także w zakresie sprawozdawczości z przebiegu realizacji poszczególnych zadań Programu NSIP;
2) Polskiego Przedstawicielstwa Wojskowego przy Komitetach Wojskowych NATO i UE, przedstawicielstw wojskowych przy dowództwach strategicznych NATO i Polskiego Biura do Spraw Realizacji Programu CP 5A0044 przy Agencji NC3A w sprawach dotyczących projektowania i przygotowywania pakietów CP, uzgadniania zakresów rzeczowych zatwierdzanych do finansowania ze środków NATO oraz w zakresie sprawozdawczości z przebiegu implementacji poszczególnych pakietów CP.
Rozdział 2
Zadania komórek organizacyjnych i jednostek organizacyjnych uczestniczących w realizacji przedsięwzięć wynikających z udziału resortu obrony narodowej w Programie NSIP
Etap I – projektowanie i przygotowywanie pakietów CP
7. Koordynatorem realizacji zadań wynikających z udziału resortu obrony narodowej w projektowaniu i przygotowywaniu pakietów CP jest Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego.
8. W celu realizacji zadań wynikających z udziału resortu obrony narodowej w projektowaniu i przygotowywaniu pakietów CP, Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, w zależności od zakresu przygotowywanego pakietu lub grupy pakietów CP, może powołać zespół zadaniowy, z udziałem przedstawicieli resortu obrony narodowej.
9. Na etapie projektowania i przygotowywania pakietów CP do zadań resortu obrony narodowej zalicza się:
1) organizowanie przeglądów infrastruktury narodowej i innych zasobów, proponowanych do wykorzystania na potrzeby projektowanego pakietu CP, w których uczestniczą eksperci NATO;
2) opiniowanie projektów pakietów CP, opracowywanych przez dowództwa strategiczne NATO;
3) sporządzenie arkusza analitycznego NATO „Analysis Worksheet – (AWS)”;
4) sporządzenie dokumentów planistycznych NATO „Project Data Sheet – (PDS)” dla poszczególnych zadań inwestycyjnych z pakietu CP;
5) opracowanie w formie dokumentu „Memorandum of Understanding – (MoU)” lub „Letter of Agreement – (LoA)” i przedłożenie dowództwu strategicznemu NATO zgody Rzeczypospolitej Polskiej na wykorzystanie wskazanej, narodowej infrastruktury i innych zasobów na potrzeby projektowanego pakietu CP.
10. Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódca Operacyjny Rodzajów Sił Zbrojnych lub kierujący inną jednostką organizacyjną resortu obrony narodowej, stosownie do kompetencji, zapewniają przeprowadzenie przeglądów infrastruktury, o których mowa w pkt 9 ppkt 1, a także uczestniczą w czynnościach, o których mowa w pkt 9 ppkt 2–5.
Etap II – realizacja pakietów CP
11. Koordynatorem realizacji zadań Programu NSIP jest osoba zajmująca kierownicze stanowisko Ministerstwa Obrony Narodowej właściwa do spraw infrastruktury.
12. W celu zapewnienia właściwej koordynacji zadań Programu NSIP, dla których Rzeczpospolita Polska nie występuje jako państwo – gospodarz, osoba zajmująca kierownicze stanowisko Ministerstwa Obrony Narodowej właściwa do spraw infrastruktury może powołać zespół koordynacyjny, z udziałem przedstawicieli resortu obrony narodowej.
13. Organem wykonawczym, odpowiedzialnym za realizację zadań Programu NSIP w resorcie obrony narodowej jest instytucja gospodarki budżetowej Zakład Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, zwany dalej „ZIOTP”, z zastrzeżeniem pkt 15.
14. Na wniosek Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, osoba zajmująca kierownicze stanowisko Ministerstwa Obrony Narodowej właściwa do spraw infrastruktury kieruje do Komitetu Inwestycyjnego NATO oświadczenie o prefinansowaniu zadań Programu NSIP. Prefinansowanie następuje po przyjęciu przez Komitet Inwestycyjny NATO złożonego oświadczenia.
15. Zadania planowane do ujęcia w Programie NSIP, realizowane w trybie prefinansowania, mogą być wykonywane przez inwestora innego niż ZIOTP, z zastrzeżeniem, że czynności wymienione w pkt 5 ppkt 2 lit. g oraz h przeprowadza ZIOTP.
Etap III – użytkowanie infrastruktury wspólnej
16. Za zgodne z przeznaczeniem użytkowanie infrastruktury wspólnej, powstałej w ramach Programu NSIP, utrzymanie jej we właściwym stanie technicznym oraz za zapewnienie dostaw mediów komunalnych, w szczególności: wody, energii elektrycznej, energii cieplnej, gazu, odpowiadają zgodnie z właściwościami zarządcy, administratorzy i użytkownicy. W zakresie utrzymania infrastruktury wspólnej, dopuszcza się realizowanie uprawnień gwarancyjnych w stosunku do zadań Programu NSIP, które mogą być uzyskiwane w drodze cesji, od organu wykonawczego o którym mowa w pkt 13, w porozumieniu i za zgodą przyjmującego uprawnienia gwarancyjne.
17. Wyznaczanie użytkowników, stosownie do kompetencji, należy do właściwości Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódcy Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych lub kierujących innymi jednostkami organizacyjnymi resortu obrony narodowej, którzy każdorazowo informują o tym zarządzającego nieruchomością wojskową.
18. Zadania, o których mowa w pkt 16, zarządcy, administratorzy i użytkownicy realizują w ramach funkcjonującego w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej systemu zarządzania infrastrukturą i eksploatacją sprzętu wojskowego.
19. Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódca Operacyjny Rodzajów Sił Zbrojnych lub kierujący inną jednostką organizacyjną resortu obrony narodowej, stosownie do kompetencji, zapewniają przeprowadzenie okresowych przeglądów infrastruktury wspólnej przez przedstawicieli właściwych dowództw NATO.
Rozdział 3
Postanowienia końcowe
20. Przy wprowadzaniu w ramach realizacji zadań Programu NSIP sprzętu wojskowego nowego typu stosuje się procedury określone w decyzji Nr 444/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 grudnia 2013 r. w sprawie zasad wprowadzania do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej sprzętu wojskowego oraz wycofywania sprzętu wojskowego nieodpowiadającego wymaganiom wojska (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 397).
21. Traci moc decyzja Nr 215/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 28 lipca 2004 r. w sprawie zasad uczestnictwa resortu obrony narodowej w „Programie Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w Dziedzinie Bezpieczeństwa (NSIP)” (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. Nr 9, poz. 100).
22. Decyzja wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Obrony Narodowej: T. Siemoniak
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241; z 2011 r. Nr 81, poz. 439 oraz z 2013 r. poz. 496.
- Data ogłoszenia: 2015-09-07
- Data wejścia w życie: 2015-09-22
- Data obowiązywania: 2015-09-22
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA