REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2015 poz. 238
Departament Polityki Zbrojeniowej
ZARZĄDZENIE NR 26/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 04 sierpnia 2015 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu instytutu badawczego pod nazwą „Wojskowy Instytut Techniki Inżynieryjnej Pancernej i Samochodowej”
Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1.
2. Statut stanowi załącznik do zarządzenia.
§ 2.
§ 3.
Minister Obrony Narodowej: T. Siemoniak
|
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 112, poz. 654 i Nr 185, poz. 1092, z 2014 r. poz. 1198 oraz z 2015 r. poz. 249.
Załącznik do zarządzenia Nr 26/MON
Ministra Obrony Narodowej
z dnia 04 sierpnia 2015 r. (poz. 238)
STATUT WOJSKOWEGO INSTYTUTU TECHNIKI PANCERNEJ I SAMOCHODOWEJ
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1.
Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej, zwany dalej „Instytutem” działa na podstawie:
1. ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”;
2. ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2014 r. poz. 1620);
3. ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. z 2014 r. poz. 1788);
4. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie tworzenia, łączenia, podziału, reorganizacji, przekształcania, włączania lub likwidacji instytutów badawczych (Dz. U. Nr 230, poz. 1512);
5. uchwały Rady Ministrów Nr 104/65 z dnia 28 kwietnia 1965 r. w sprawie utworzenia wojskowych instytutów naukowo-badawczych podległych Ministrowi Obrony Narodowej (Dz. Rozk. Tajnych MON Nr 6, poz. 27, § 1 pkt 2);
6. niniejszego statutu.
§ 2.
Instytut posiada osobowość prawną.
§ 3.
Siedzibą Instytutu jest miejscowość Sulejówek, województwo mazowieckie.
§ 4.
1. Oficjalnym skrótem nazwy Instytutu jest „WITPiS”.
2. Instytut używa następującego tłumaczenia nazwy w języku angielskim: „Military Institute of Armoured and Automotive Technology”.
§ 5.
Instytut ma prawo do używania pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą Instytutu w otoku.
§ 6.
Organem sprawującym nadzór nad Instytutem jest Minister Obrony Narodowej. Czynności nadzoru nad Instytutem wykonuje wyznaczona przez Ministra Obrony Narodowej komórka organizacyjna Ministerstwa Obrony Narodowej.
Rozdział 2
Działalność Instytutu
§ 7.
Przedmiotem podstawowej działalności Instytutu jest:
1) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych;
2) przystosowanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki;
3) wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych
– w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych (PKD 72.19.Z).
§ 8.
Zakres działalności podstawowej Instytutu obejmuje, w szczególności:
1. Badania i rozwój pojazdów a także ich wyposażenia, w tym:
1) studia analityczne i badanie tendencji rozwojowych sprzętu wojskowego (SpW) innych armii dla potrzeb rozwoju pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
2) prace studyjne, analizy i badania techniczno-ekonomiczne w zakresie rozwoju nowych pojazdów lub modernizacji już eksploatowanych;
3) doskonalenie oraz wdrażanie metodyk badawczych pojazdów z uwzględnieniem wykorzystania nowoczesnego wyposażenia badawczego i przyrządów pomiarowych;
4) prace rozwojowe dotyczące konstrukcji, badań i eksploatacji pojazdów oraz ich wyposażenia;
5) badania, testy oraz oceny oferowanych wojsku wozów bojowych i innych pojazdów, w zakresie bezpieczeństwa, właściwości funkcjonalnych i niezawodnościowych.
2. Badania i rozwój systemów i sprzętu zabezpieczenia technicznego eksploatacji pojazdów oraz procesu szkolenia załóg i personelu technicznego, w tym:
1) prace rozwojowe dotyczące metodyk oraz sprzętu potrzebnego do diagnozowania, obsługiwania oraz napraw pojazdów w warunkach stacjonarnych i polowych;
2) doskonalenie i wdrażanie nowoczesnych systemów sprzętu ratunkowego i ewakuacyjnego dla potrzeb pojazdów oraz SpW wojsk własnych;
3) badania i doskonalenie metodyk i sprzętu do przechowywania i ochrony czasowej pojazdów oraz SpW.
3. Badania na rzecz bezpieczeństwa i ograniczenia negatywnego wpływu eksploatacji na ludzi i środowisko: pojazdów oraz sprzętu zabezpieczającego ich eksploatację, w tym:
1) doskonalenie i wdrażanie metodyk badawczych z zakresu ergonomii w pojazdach, a więc nadmiernego natężenia dźwięku, drgań, pól elektromagnetycznych, emisji zanieczyszczeń oraz innych czynników;
2) doskonalenie i wdrażanie metodyk badawczych do oceny oddziaływania czynników eksploatacyjnych na środowisko naturalne;
3) prace i badania studyjne dotyczące konstrukcji pojazdów, stosowania nowoczesnych technologii i materiałów w zakresie wypracowania danych do kierunków ich modernizacji;
4) badania i rozwój nowych technologii oraz materiałów;
5) badania, testy, ekspertyzy i oceny bezpieczeństwa użytkowników pojazdów i ich otoczenia.
4) Badanie i rozwój wybranych problemów inżynierii materiałowej dla potrzeb konstrukcji i technologii pojazdów, w tym:
1) prace rozwojowe nowych konstrukcji i materiałów niezbędnych do podniesienia poziomu ochrony załóg pojazdów i transportowanych osób i ładunków;
2) doskonalenie metod badań, właściwości nowych konstrukcji i materiałów do ochrony załóg pojazdów i transportowanych osób i ładunków;
3) badania, testy i ekspertyzy w tym ocena pojazdów w czasie ich eksploatacji dla potrzeb banku informacji o niezawodności i funkcjonowaniu pojazdów, i na nim zamontowanego SpW.
5) W związku z prowadzoną działalnością podstawową Instytut realizuje następujące prace:
1) upowszechnia wyniki badań naukowych i prac rozwojowych (PKD 72.19.Z);
2) wykonuje badania i analizy oraz opracowuje opinie i ekspertyzy w zakresie prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych (PKD 71.20.B; PKD 72.19.Z; PKD 74.90.Z);
3) opracowuje oceny dotyczące stanu i rozwoju poszczególnych dziedzin nauki i techniki oraz sektorów gospodarki, które wykorzystują wyniki badań naukowych i prac rozwojowych oraz w zakresie wykorzystywania w kraju osiągnięć światowej nauki i techniki (PKD 72.19.Z; PKD 71.20.B; PKD 74.90.Z);
4) prowadzi działalność normalizacyjną, certyfikacyjną i aprobacyjną (PKD 71.20.B; PKD 72.19.Z);
5) prowadzi i rozwija bazy danych związane z przedmiotem działania instytutu (PKD 72.19.Z; PKD 91.01 .A);
6) prowadzi działalność w zakresie informacji naukowo-technicznej, w tym działalność biblioteczną w przedmiocie działania Instytutu (PKD 91.01.A);
7) wytwarza w związku z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi aparaturę, urządzenia, materiały i inne wyroby oraz prowadzi walidację metod badawczych, pomiarowych oraz kalibrację aparatury (PKD 72.19.Z);
8) prowadzi działalność wydawniczą związaną z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi (PKD 58.19.Z);
9) prowadzi kształcenie w formie seminariów, szkoleń, kursów dokształcających i innych (PKD 85.59.B);
10) organizuje i uczestniczy w seminariach i konferencjach naukowych (PKD 82.30.Z);
11) prowadzi prace projektowe i inżynierskie w celu opracowania nowych technologii (PKD 74.10.Z);
12) prowadzi doradztwo naukowo-techniczne (PKD 71.12.Z);
13) realizuje pozostałą działalność w zakresie doskonalenia metod prowadzenia badań naukowych (PKD 74.90.Z);
14) prowadzi podnoszenie kwalifikacji naukowych i zawodowych pracowników (PKD 85.59.B).
§ 9.
1. Instytut prowadzi inną działalność, o której mowa w art. 2 ust. 4 ustawy, w zakresie:
1) prowadzenie badań i analiz technicznych (PKD 71.20.B);
2) opracowywanie opinii i ekspertyz nie mających charakteru badań naukowych i prac rozwojowych (PKD 71.20.B; PKD 74.90.Z);
3) wydawanie opinii oraz ocenę warunków organizacyjno-technicznych (PKD 71.20.B; PKD 74.90.Z);
4) działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne nie związane z przystosowaniem wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki (PKD 71.12.Z.);
5) prowadzenie badań bezpieczeństwa użytkowania wyrobów (PKD 74.90.Z; PKD 71.20.B);
6) produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep (PKD 29.10.E, PKD 29.20.Z);
7) konserwacja i naprawa pojazdów (PKD 45.20.Z);
8) sprzedaż samochodów (PKD 45.11.Z, PKD 45.19.Z);
9) demontaż wyrobów zużytych (PKD 38.31.Z);
10) wynajem samochodów do przewozu osób i towarów (PKD 49.32.Z, PKD 49.41.Z, PKD 77.11.Z, PKD 77.12.Z);
11) działalność usługowa wspomagająca transport lądowy (PKD 52.21.Z);
12) wynajem maszyn i urządzeń (PKD 77.33.Z, PKD 77.39.Z);
13) kupno i sprzedaż nieruchomości (PKD 68.10.Z);
14) wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z);
15) sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami (PKD 47.99.Z);
16) organizacja pokazów sprzętu, spotkań i imprez tematycznych (PKD 82.30.Z).
2. Instytut uprawniony jest do przeprowadzania badań pojazdów mechanicznych i sprzętu technicznego oraz technologii na zgodność z stosownymi dokumentami.
3. Instytut może podejmować działalność: badawczą, rozwojową i wdrożeniową, związaną z certyfikacją, homologacją, zabezpieczeniem eksploatacji oraz szkoleniową, na rzecz podmiotów krajowych i zagranicznych, po uprzednim zabezpieczeniu potrzeb resortu obrony narodowej.
4. Instytut może współdziałać z innymi instytutami badawczymi, szkołami wyższymi i placówkami naukowymi Polskiej Akademii Nauk oraz przedsiębiorcami krajowymi i zagranicznymi w prowadzonych badaniach naukowych i pracach rozwojowych, a także w zakresie innej działalności, z zachowaniem obowiązujących przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz ochronie własności intelektualnej, w tym przemysłowej.
5. Instytut, z zachowaniem przepisów wymienionych w pkt 4, może przystępować do organizacji i stowarzyszeń naukowych lub inicjować ich powstanie.
6. Instytut, z zachowaniem przepisów wymienionych w pkt 4, może upowszechniać wyniki badań naukowych i prac rozwojowych.
7. Instytut, z zachowaniem przepisów wymienionych w pkt 4, może prowadzić działalność produkcyjną bądź usługową wydzieloną pod względem finansowym i rachunkowym, zgodnie z art. 2 ust. 4 ustawy na rzecz podmiotów krajowych i zagranicznych w zakresie objętym statutowym przedmiotem działania.
Rozdział 3
Organy Instytutu
§ 10.
Organami instytutu są:
1) dyrektor;
2) rada naukowa.
§ 11.
Dyrektor:
1) kieruje instytutem i reprezentuje go na zewnątrz;
2) ustala plany działalności instytutu;
3) kreuje polityką kadrową;
4) zarządza mieniem i odpowiada za wykorzystanie mienia instytutu na realizację jego zadań statutowych, zgodnie z zasadami określonymi w art. 16 ust. 4 ustawy;
5) odpowiada za wyniki działalności naukowej i badawczo-rozwojowej instytutu;
6) odpowiada za zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej;
7) podejmuje decyzje we wszystkich sprawach dotyczących instytutu, z wyjątkiem spraw należących do zakresu działania rady naukowej;
8) organizuje i kieruje działalnością Instytutu w zakresie planowania badań naukowych i prac rozwojowych na czas wojny, przy pomocy wyznaczonych i upoważnionych do tych prac pracowników Instytutu;
9) dokonuje mianowania pracownika naukowego posiadającego tytuł naukowy profesora, z którym ma nawiązać stosunek pracy na czas nieokreślony na stanowisku profesora zwyczajnego lub profesora nadzwyczajnego;
10) kształtuje dyscyplinę żołnierzy pełniących służbę w Instytucie.
§ 12.
1. Rada naukowa co najmniej na 3 miesiące przed upływem okresu, o którym mowa w art. 24 ust. 2 ustawy, lub w terminie 30 dni od dnia, w którym zaistniała konieczność powołania dyrektora, zarządza konkurs.
2. Konkurs przeprowadza komisja konkursowa powołana przez radę naukową, działająca zgodnie z uchwalonym przez siebie regulaminem. W skład komisji konkursowej wchodzą dwie osoby wskazane przez radę naukową, zatrudnione w instytucie, jedna osoba wskazana przez Komitet Ewaluacji Jednostek Naukowych oraz jeden przedstawiciel ministra właściwego do spraw nauki i jeden przedstawiciel Ministra Obrony Narodowej.
3. Ogłoszenie o konkursie instytut publikuje co najmniej w jednym dzienniku o zasięgu ogólnopolskim oraz na stronie internetowej instytutu.
4. Komisja konkursowa:
1) sprawdza spełnienie wymagań konkursowych przez kandydatów;
2) udostępnia kandydatom spełniającym wymagania konkursowe informacje o instytucie, w zakresie umożliwiającym równe szansę w konkursie wszystkim kandydatom, z wyłączeniem informacji prawnie chronionych;
3) podejmuje uchwałę o przedstawieniu ministrowi nadzorującemu kandydata na dyrektora.
5. Od uchwały komisji konkursowej, o której mowa w ust. 4 pkt 3, kandydatowi przysługuje odwołanie do ministra nadzorującego w terminie 7 dni od dnia jej otrzymania.
6. Minister Obrony Narodowej powołuje dyrektora na okres 4 lat, po zasięgnięciu opinii rady naukowej. Kandydata na dyrektora przedstawia ministrowi nadzorującemu komisja konkursowa w trybie określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 25 ust. 6 ustawy.
7. Minister Obrony Narodowej w akcie o powołaniu dyrektora określa także wysokość jego wynagrodzenia.
8. Minister Obrony Narodowej odmawia powołania na dyrektora kandydata wskazanego przez komisję konkursową, jeżeli konkurs został przeprowadzony z naruszeniem prawa lub kandydat nie spełnia kryteriów określonych w art. 24 ust. 6 ustawy. Odmowa powołania wymaga uzasadnienia.
9. W przypadku niepowołania dyrektora rada naukowa zarządza ponowne przeprowadzenie konkursu. Do czasu powołania nowego dyrektora minister nadzorujący powołuje do pełnienia obowiązków dyrektora jednego z jego zastępców.
10. Dyrektorem może być osoba, która:
1) posiada co najmniej stopień naukowy doktora;
2) korzysta z pełni praw publicznych;
3) posiada co najmniej 3-letnie doświadczenie w zarządzaniu zespołami pracowniczymi;
4) posiada znajomość języka angielskiego, niemieckiego lub francuskiego w stopniu umożliwiającym swobodne komunikowanie się w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych;
5) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub przestępstwo skarbowe.
11. Funkcję dyrektora można pełnić nie dłużej niż przez dwa następujące po sobie okresy, o których mowa w art. 24 ust. 2 ustawy, z zastrzeżeniem ust. 12.
12. Minister Obrony Narodowej, na wniosek rady naukowej, może wyrazić zgodę na przystąpienie do konkursu na okres kolejnych 4 lat osobie, która pełniła funkcję dyrektora przez dwa następujące po sobie okresy.
§ 13.
1. Minister Obrony Narodowej odwołuje dyrektora w przypadku:
1) niespełniania warunków określonych w art. 24 ust. 6 pkt. 2 i 5 ustawy;
2) złożenia przez niego rezygnacji;
3) utraty zdolności do pełnienia obowiązków na skutek długotrwałej choroby, trwającej co najmniej 6 miesięcy;
4) niezastosowania się do zaleceń pokontrolnych, o których mowa w art. 35 ust. 3 ustawy.
2. Minister Obrony Narodowej może odwołać dyrektora w przypadku działania niezgodnego z zasadami praworządności, rzetelności i gospodarności w czasie zajmowania stanowiska.
3. W przypadku odwołania dyrektora instytutu minister sprawujący nadzór nad instytutem wyznacza spośród jego zastępców osobę pełniącą funkcję kierownika instytutu na czas nie dłuższy niż 6 miesięcy.
4. Zastępcy dyrektora, główny księgowy, kierownicy komórek organizacyjnych i pracownicy zatrudnieni na samodzielnych stanowiskach podległych bezpośrednio dyrektorowi ponoszą odpowiedzialność przed dyrektorem za wyniki działalności pionów i komórek Instytutu, którymi kierują oraz za użycie właściwych środków dla uzyskania tych wyników.
§ 14.
Rada naukowa liczy 12 członków. W skład rady naukowej wchodzą:
1) pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu w liczbie 8;
2) osoby spoza Instytutu w liczbie 4.
§ 15.
Liczba należnych miejsc w radzie dla członków rady naukowej wskazanych w § 14 pkt 1 i posiadających stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy, nie powinna być większa niż 3.
§ 16.
Liczba należnych miejsc w radzie dla członków rady naukowej wskazanych w § 14 pkt 1 i posiadających stopień naukowy doktora, doktora habilitowanego lub tytuł naukowy, wynosi 4.
§ 17.
Liczba należnych miejsc w radzie dla członków rady naukowej wskazanych w § 14 pkt 1 i nieposiadających stopnia naukowego doktora, doktora habilitowanego lub tytułu naukowego, wynosi 4.
§ 18.
Osoby ze stopniem naukowym doktora habilitowanego lub tytułem naukowym, zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania rady naukowej, wchodzą w skład rady naukowej, jeżeli ich liczba jest mniejsza niż liczba należnych im miejsc w radzie. Jeżeli liczba tych osób przekracza liczbę należnych miejsc w radzie, przeprowadza się głosowanie tajne. W skład rady wchodzą osoby, które otrzymają kolejno największą liczbę głosów.
§ 19.
Pozostali członkowie rady naukowej, będący pracownikami Instytutu, są wybierani w głosowaniu tajnym spośród pracowników naukowych i badawczo-technicznych nieposiadających stopnia naukowego doktora habilitowanego lub tytułu naukowego, zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania rady naukowej. W skład rady wchodzą osoby, które otrzymają kolejno największą liczbę głosów.
§ 20.
Do rady naukowej wchodzą osoby spoza instytutu posiadające co najmniej stopień naukowy doktora oraz osoby wyróżniające się wiedzą i praktycznym dorobkiem w sferze gospodarczej objętej działalnością instytutu, które wskazuje Minister Obrony Narodowej, w tym spośród kandydatów przedstawionych przez dyrektora.
§ 21.
1. Rada naukowa jest organem stanowiącym, inicjującym, opiniodawczym i doradczym instytutu w zakresie jego działalności statutowej oraz w sprawach rozwoju kadry naukowej i badawczo-technicznej.
2. Do zadań rady naukowej należy:
1) uchwalanie statutu;
2) przeprowadzanie konkursu na stanowisko dyrektora;
3) występowanie z wnioskami do ministra nadzorującego o powołanie lub odwołanie dyrektora;
4) opiniowanie kandydatów na stanowiska zastępców dyrektora, sekretarza naukowego oraz kierowników komórek organizacyjnych wskazanych w regulaminie organizacyjnym;
5) opiniowanie kierunkowych planów tematycznych badań naukowych i prac rozwojowych oraz finansowych instytutu, a także rocznych sprawozdań dyrektora z wykonania zadań;
6) zatwierdzanie perspektywicznych kierunków działalności naukowej, rozwojowej i wdrożeniowej;
7) opiniowanie wniosków w sprawie połączenia, podziału, przekształcenia lub reorganizacji instytutu oraz stałej współpracy instytutu z innymi osobami prawnymi;
8) opiniowanie regulaminu organizacyjnego;
9) opiniowanie rocznego planu finansowego;
10) opiniowanie rocznych sprawozdań finansowych;
11) opiniowanie podziału zysku instytutu;
12) opiniowanie kwalifikacji osób na stanowiska pracowników naukowych i badawczo-technicznych oraz dokonywanie okresowej oceny dorobku naukowego i technicznego tych pracowników;
13) opiniowanie wniosków o przyznawanie stypendiów naukowych;
14) przeprowadzanie przewodów doktorskich i habilitacyjnych oraz postępowań o nadanie tytułu naukowego w zakresie posiadanych uprawnień;
15) wnioskowanie do dyrektora o mianowanie na stanowisko profesora zwyczajnego lub profesora nadzwyczajnego;
16) opiniowanie programów prowadzonych przez instytut studiów podyplomowych i doktoranckich;
17) opiniowanie regulaminu zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi oraz prawami własności przemysłowej oraz zasad komercjalizacji wyników badań i prac naukowych i prac rozwojowych.
3. Prawo głosu w sprawach, o których mowa w ust. 2 pkt 12 i 13, mają członkowie rady naukowej posiadający stopień naukowy lub tytuł naukowy.
4. Prawo głosu w sprawach, o których mowa w ust. 2 pkt 14, mają członkowie rady naukowej posiadający stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy.
5. W przypadku uzyskania przez WITPiS uprawnień do nadawania stopnia doktora i doktora habilitowanego lub występowania o nadanie tytułu, skład Rady Naukowej WITPiS zostaje, w trakcie przeprowadzania przewodu doktorskiego lub habilitacyjnego, postępowania o nadanie tytułu, rozszerzony o:
1) pracowników WITPiS nie będących członkami Rady Naukowej a posiadających stopień doktora habilitowanego lub tytuł naukowy profesora;
2) osoby spoza WITPiS, które w przewodzie doktorskim, habilitacyjnym lub w postępowaniu o nadanie tytułu pełnią rolę recenzentów.
6. Rada Naukowa jest uprawniona do zajmowania stanowiska we wszystkich sprawach dotyczących działalności instytutu. Stanowiska Rady są podejmowana w formie uchwał.
7. Rada Naukowa sporządza opinie, o których mowa w ust. 2 pkt 4, 5, 7, 9–13, w terminie nie dłuższym niż 30 dni.
8. Rada Naukowa działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
§ 22.
Dyrektor instytutu może:
1) powołać sekretarza naukowego instytutu;
2) powołać 1 kolegium;
3) powołać 2 zespoły opiniodawczo-doradcze;
4) ustanawiać pełnomocników do realizacji określonych zadań ustalając zakres i czas ich umocowania.
§ 23.
1. Sekretarza naukowego powołuje i odwołuje dyrektor, w uzgodnieniu z radą naukową.
2. Sekretarzem naukowym może być osoba posiadająca tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego.
3. Szczegółowy zakres działania, obowiązki i uprawnienia sekretarza naukowego określa regulamin organizacyjny.
4. Regulamin pracy powołanego kolegium i zespołu doradczo-opiniodawczego ustala dyrektor.
Rozdział 4
Struktura organizacyjna
§ 24.
1. Zastępców dyrektora powołuje i odwołuje dyrektor.
2. Zastępcą dyrektora do spraw naukowych może być osoba posiadająca tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego.
§ 25.
1. Instytut zatrudnia pracowników:
1) naukowych;
2) badawczo-technicznych;
3) inżynieryjno-technicznych;
4) administracyjno-ekonomicznych;
5) bibliotecznych i pracowników dokumentacji naukowej;
6) na stanowiskach robotniczych;
7) obsługi i innych.
2. Pracownikiem naukowym instytutu może być osoba posiadająca wymagane kwalifikacje naukowe, określone w art. 43 ustawy.
3. Zatrudnienie pracownika naukowego jest poprzedzone konkursem:
1) konkurs ogłasza dyrektor w drodze zarządzenia jednocześnie powołując komisje konkursową, składającą się z 5 osób, spośród pracowników naukowych Instytutu;
2) w skład komisji konkursowej wchodzi dyrektor Instytutu;
3) komisja konkursowa wybiera spośród swoich członków przewodniczącego komisji;
4) funkcja przewodniczącego komisji konkursowej nie może by łączona ze stanowiskiem dyrektora Instytutu;
5) w ogłoszeniu o konkursie podaje się w szczególności: nazwę stanowiska, którego konkurs dotyczy, wymagania formalne, listę dokumentów, które kandydat powinien złożyć, termin składania dokumentów;
6) ogłoszenie o konkursie jest publikowane w szczególności na stronie internetowej Instytutu oraz na stronie internetowej ministra właściwego do spraw nauki w Biuletynie Informacji Publicznej. Termin zgłaszania ofert nie może być krótszy niż 14 dni od daty zamieszczenia ogłoszenia na stronie internetowej Instytutu;
7) kandydat powinien złożyć dokumenty wymienione w ogłoszeniu. Z kandydatami spełniającymi wymagania formalne jest przeprowadzana rozmowa kwalifikacyjna;
8) komisja konkursowa na podstawie złożonych dokumentów, rozmowy kwalifikacyjnej dokonuje oceny i wyłania zwycięzcę konkursu, z uwzględnieniem następujących kryteriów:
a) dorobku naukowego i badawczego oraz osiągnięć kandydata,
b) przydatność specjalizacji kandydata dla rozwoju podstawowej działalności Instytutu,
c) predyspozycje kandydata do pracy w określonym zespole;
9) konkurs może być nierozstrzygnięty i w takim wypadku można ogłosić nowy konkurs na dane stanowisko.
4. Na stanowisku badawczo-technicznym może być zatrudniona osoba posiadająca wykształcenie wyższe. Dodatkowe kwalifikacje na stanowiska badawczo-techniczne ustala dyrektor po zasięgnięciu opinii rady naukowej oraz zakładowych organizacji związkowych.
§ 26.
1. Żołnierzy zawodowych w Instytucie wyznacza na stanowiska służbowe, z zastrzeżeniem ust. 2, oraz zwalnia z tych stanowisk, Minister Obrony Narodowej lub upoważniony przez niego organ, w trybie i na zasadach określonych w przepisach o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych.
2. Wykaz stanowisk przeznaczonych dla żołnierzy zawodowych określony jest w wykazie stanowisk służbowych Instytutu, opracowanym przez Sztab Generalny Wojska Polskiego.
§ 27.
1. W sprawach dyscyplinarnych pracowników naukowych lub badawczo-technicznych orzekają:
1) w pierwszej instancji – komisja dyscyplinarna w instytucie w składzie trzech członków;
2) w drugiej instancji – komisja dyscyplinarna do spraw pracowników naukowych i badawczo-technicznych instytutów przy ministrze właściwym do spraw nauki.
2. Przewodniczącym składu orzekającego powinien być pracownik naukowy zatrudniony na stanowisku nie niższym niż obwiniony.
§ 28.
Komisja dyscyplinarna, składająca się z 3 członków, jest wybierana w Instytucie w następujący sposób:
1) dyrektor w drodze zarządzenia powołuje komisję wyborczą składającą się z 3 członków, spośród pracowników Instytutu nieposiadających czynnego i biernego prawa wyborczego oraz wskazuje przewodniczącego komisji;
2) czynne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie;
3) bierne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury wyboru komisji dyscyplinarnej;
4) kandydatury należy zgłaszać do przewodniczącego komisji wyborczej w terminie 7 dni od dnia zarządzenia wyborów przez dyrektora;
5) komisja wyborcza informuje pracowników Instytutu o terminie wyborów oraz podaje listę kandydatów na członków komisji dyscyplinarnej, co najmniej 7 dni przed wyznaczonym dniem wyborów;
6) głosowanie jest tajne. W skład komisji dyscyplinarnej wchodzą kandydaci, którzy otrzymają kolejno największą liczbę głosów;
7) komisja sporządza protokół z wyborów, który przekazuje dyrektorowi;
8) dyrektor ogłasza wyniki wyborów.
§ 29.
1. Strukturę organizacyjną odpowiadającą przedmiotowi i zakresowi działania Instytutu określa regulamin organizacyjny ustalony przez dyrektora.
2. Struktura organizacyjna jest uaktualniana według potrzeb, w oparciu o wyniki badania jej przydatności pod względem efektywności realizowanych zadań, sprawnego zarządzania Instytutem oraz uzyskiwania optymalnych efektów ekonomicznych.
§ 30.
1. Szczegółowy zakres działania, podział czynności i odpowiedzialność osób pełniących funkcje kierownicze i samodzielne w Instytucie określa regulamin organizacyjny.
2. W Instytucie nie może istnieć stosunek podległości służbowej między małżonkami oraz osobami pozostającymi ze sobą w stosunku pokrewieństwa do drugiego stopnia włącznie lub powinowactwa pierwszego stopnia oraz w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli.
3. Dyrektora Instytutu, jego zastępców oraz głównego księgowego obowiązują regulacje, opisane w art. 28 ustawy.
4. Regulamin organizacyjny Instytutu ustala dyrektor po zasięgnięciu opinii rady naukowej oraz zakładowych organizacji związkowych.
Rozdział 5
Mienie Instytutu
§ 31.
1. Instytut gospodaruje samodzielnie przydzielonym i nabytym mieniem oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania.
2. Instytut gospodarując przydzielonym i nabytym mieniem, zapewnia jego ochronę.
3. Instytut może zadysponować składnikami majątku trwałego, stosując przepisy dotyczące państwowych osób prawnych.
§ 32.
W przypadku likwidacji Instytutu, jego majątek, po zaspokojeniu wierzycieli, staje się własnością Skarbu Państwa, a o jego przeznaczeniu decyduje Minister Obrony Narodowej sprawujący nadzór w zgodzie z przepisami ustawy.
Rozdział 6
Gospodarka Instytutu
§ 33.
1. Podstawą gospodarki Instytutu jest roczny plan finansowy ustalany przez dyrektora, po zaopiniowaniu przez radę naukową.
2. Plan, o którym mowa w ust. 1, uwzględnia zadania określone przez Ministra Obrony Narodowej.
§ 34.
1. Instytut występuje w obrocie we własnym imieniu i na własny rachunek.
2. Instytut odpowiada za swe zobowiązania.
3. Instytut prowadzi, zgodnie z obowiązującymi przepisami, księgowość i na jej podstawie sporządza roczne sprawozdanie finansowe.
4. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 3, po zaopiniowaniu przez radę naukową, podlega zatwierdzeniu przez Ministra Obrony Narodowej.
§ 35.
1. Źródłami finansowania działalności Instytutu są:
1) przychody z realizowanych prac;
2) przychody z wdrażania i upowszechniania wyników działalności;
3) dotacje budżetowe i pozabudżetowe, uzyskiwane zgodnie z odrębnymi przepisami;
4) przychody z działalności produkcyjnej lub usługowej;
5) przychody z patentów, praw ochronnych oraz licencji na stosowanie wynalazków i wzorów użytkowych;
6) inne przychody pozyskiwane na działalność statutową Instytutu.
2. Instytut pokrywa koszty działalności z uzyskiwanych przychodów.
§ 36.
Instytut tworzy i dysponuje funduszami na zasadach określonych w art. 19 ustawy o instytutach badawczych oraz w odrębnych przepisach.
Rozdział 7
Nadzór nad działalnością Instytutu
§ 37.
Nadzór nad Instytutem sprawuje Minister Obrony Narodowej.
§ 38.
1. Minister Obrony Narodowej ma prawo nałożyć na Instytut obowiązek wprowadzenia do jego planu zadania lub wyznaczyć zadania poza planem, zgodnie z zakresem działania określonym w statucie Instytutu, jeżeli jest to niezbędne do realizacji szczególnie ważnych celów gospodarczych lub społecznych, ze względu na potrzeby obrony kraju, w przypadku klęski żywiołowej, bądź w celu wykonania zobowiązań międzynarodowych.
2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, Minister Obrony Narodowej zapewnia Instytutowi środki do wykonania nałożonego zadania, chyba że wykonanie zadania następuje odpłatnie na podstawie umowy zawartej między Instytutem a jednostką organizacyjną wskazaną przy nakładaniu zadania.
Rozdział 8
Przedstawicielstwo Instytutu
§ 39.
Do dokonywania samodzielnie czynności prawnych w imieniu Instytutu upoważniony jest dyrektor. Zastępcy dyrektora oraz pełnomocnicy dyrektora działają w granicach ich umocowania.
§ 40.
1. Pełnomocników ustanawia i odwołuje dyrektor.
2. Udzielenie pełnomocnictwa wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.
3. Dyrektor w pełnomocnictwie określa zakres i sposób realizacji umocowania pełnomocników.
4. Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w Krajowym Rejestrze Sądowym. Nie dotyczy to pełnomocnictw do dokonywania poszczególnych czynności oraz ustanawiania pełnomocników procesowych.
Rozdział 9
Postanowienia końcowe
§ 41.
W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem, mają zastosowania przepisy ustawy o instytutach badawczych, aktów wykonawczych do ustawy, kodeksu cywilnego.
- Data ogłoszenia: 2015-08-06
- Data wejścia w życie: 2015-08-06
- Data obowiązywania: 2015-09-21
- Dokument traci ważność: 2017-07-10
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA