REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2015 poz. 161
Wojskowe Centrum Metrologii
DECYZJA Nr 209 /MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 12 czerwca 2015 r.
w sprawie działalności metrologicznej w resorcie obrony narodowej
Na podstawie art. 2 pkt 1 i 23 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 189 i 852 oraz z 2014 r. poz. 932), w związku z § 7 pkt 11 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 15 lutego 2005 r. w sprawie jednolitości miar i dokładności pomiarów związanych z obronnością i bezpieczeństwem państwa (Dz. U. Nr 37, poz. 328 i Nr 66, poz. 581 oraz 2007 r. Nr 90, poz. 597), ustala się, co następuje:
1. Decyzja określa:
1) organy właściwe w sprawach metrologii w resorcie obrony narodowej, których podstawową działalnością jest działalność metrologiczna prowadzona w celu zapewnienia jednolitości miar i dokładności pomiarów związanych z obronnością państwa;
2) strukturę metrologii i organizację działalności metrologicznej w resorcie obrony narodowej;
3) obszar działania Dyrektora Centrum – Naczelnego Metrologa Wojska Polskiego, zwanego dalej „Dyrektorem Centrum”;
4) obszar działania właściwych dowódców, dyrektorów, szefów, rektorów, komendantów i kierowników, zwanych dalej „dowódcami”, komórek lub jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, w tym spółek handlowych w stosunku do których wykonuje uprawnienia majątkowe Skarbu Państwa, których przedmiotem działania jest sprzęt wojskowy (SpW), gdy realizują one działalność metrologiczną, w celu zapewnienia jednolitości miar i dokładności pomiarów związanych z obronnością państwa;
5) zadania komórek lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, a także komórek wewnętrznych określonych w przepisach w sprawie określenia funkcji gestorów i centralnych organów logistycznych sprzętu wojskowego w resorcie obrony narodowej, zwanych dalej „Gestorem SpW i COL SpW” w obszarze zabezpieczenia metrologicznego SpW;
6) obszar działania dowódców w procesie zabezpieczenia metrologicznego;
7) zakres obowiązków i kompetencje metrologów;
8) tryb i organizację prowadzenia nadzorów zabezpieczenia metrologicznego przez Dyrektora Centrum w komórkach i jednostkach organizacyjnych resortu obrony narodowej.
2. Użyte w decyzji określenia oznaczają:
1) zabezpieczenie metrologiczne – ogół przedsięwzięć realizowanych przez komórki i jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej w celu zapewnienia jednolitości miar i dokładności pomiarów poprzez utrzymywanie we właściwej sprawności wyposażenia pomiarowego oraz jego gotowości do wykonywania określonych zadań;
2) działalność metrologiczna – działalność związana z określeniem, wdrożeniem i utrzymaniem zabezpieczenia metrologicznego;
3) usługa metrologiczna – usługa realizowana przez upoważnione wojskowe ośrodki metrologii lub inne wojskowe laboratoria metrologiczne na rzecz komórek i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, obejmująca w szczególności kalibrację lub sprawdzanie przyrządów pomiarowych przeznaczonych na cele obronności państwa, wzorcowanie lub prawną kontrolę metrologiczną przyrządów pomiarowych przeznaczonych na cele obronności państwa oraz inne prace związane z oceną i określeniem charakterystyk metrologicznych i technicznych przyrządów pomiarowych;
4) sprzęt wojskowy (SpW) – jest to sprzęt wojskowy w rozumieniu przepisów w sprawie określenia funkcji gestorów i centralnych organów logistycznych;
5) dokładność pomiarów – stopień zgodności wyników pomiarów z wartością rzeczywistą wielkości mierzonej, osiągany poprzez stosowanie przyrządów pomiarowych o wymaganych i potwierdzonych charakterystykach metrologicznych, zgodnie z ustalonymi metodami i procedurami pomiarowymi;
6) jednolitość miar – właściwość pomiarów polegająca na zapewnieniu odtwarzalności i powtarzalności wyników pomiarów wyrażanych w jednostkach miary międzynarodowego układu jednostek miar SI lub jednostkach miary dopuszczonych do stosowania w resorcie obrony narodowej;
7) upoważnienie do kalibracji lub sprawdzania przyrządów pomiarowych przeznaczonych na cele obronności państwa – decyzja Dyrektora Centrum uprawniająca wojskowy ośrodek metrologii lub inne wojskowe laboratorium metrologiczne do wykonywania kalibracji lub sprawdzania przyrządów pomiarowych przeznaczonych na cele obronności państwa w określonych dziedzinach pomiarowych i zakresach możliwości technicznych, wydane w formie certyfikatu;
8) metrolog – żołnierz zawodowy wyznaczony rozkazem (decyzją) uprawnionego organu lub pracownik wojska zatrudniony na stanowisku metrologa, albo pracownik, któremu pracodawca powierzył obowiązki metrologa w celu realizacji ogółu przedsięwzięć związanych z zabezpieczeniem metrologicznym w komórce lub jednostce organizacyjnej podległej Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanej, a także w komórce wewnętrznej;
9) nadzór zabezpieczenia metrologicznego – zorganizowana działalność komisji powołanej przez Dyrektora Centrum prowadzona w celu oceny zabezpieczenia metrologicznego w komórce lub jednostce organizacyjnej resortu obrony narodowej.
3. Instytucją właściwą w sprawach działalności metrologicznej w resorcie obrony narodowej jest Wojskowe Centrum Metrologii, zwane dalej „WCM”.
4. Strukturę metrologii w resorcie obrony narodowej tworzy WCM z siedzibą w Warszawie wraz z podległymi wojskowymi ośrodkami metrologii:
1) Centralnym Wojskowym Ośrodkiem Metrologii;
2) Specjalistycznym Wojskowym Ośrodkiem Metrologii;
3) 1 Wojskowym Ośrodkiem Metrologii;
4) 2 Wojskowym Ośrodkiem Metrologii;
5) 3 Wojskowym Ośrodkiem Metrologii;
6) 4 Wojskowym Ośrodkiem Metrologii.
5. Rejony odpowiedzialności wojskowych ośrodków metrologii określa w decyzji Dyrektor Centrum.
6. Wojskowe ośrodki metrologii i inne wojskowe laboratoria metrologiczne wykonują usługi metrologiczne w formie:
1) kalibracji lub sprawdzenia przyrządów pomiarowych przeznaczonych na cele obronności państwa na podstawie upoważnienia Dyrektora Centrum;
2) wzorcowania na podstawie udzielonej akredytacji;
3) prawnej kontroli metrologicznej w zakresie udzielonego upoważnienia.
7. Do obszaru działania Dyrektora Centrum należą:
1) planowanie, kierowanie, koordynowanie i nadzorowanie działalności metrologicznej w resorcie obrony narodowej;
2) opracowywanie, opiniowanie i przedstawianie Ministrowi Obrony Narodowej projektów aktów prawnych oraz innych dokumentów dotyczących szczegółowych zagadnień prowadzenia działalności metrologicznej w resorcie obrony narodowej;
3) regulowanie w formie rozkazów, decyzji i wytycznych zasad funkcjonowania wojskowych ośrodków metrologii i innych wojskowych laboratoriów metrologicznych wykonujących usługi metrologiczne;
4) określanie wymagań, jakie muszą spełniać wojskowe ośrodki metrologii i inne wojskowe laboratoria metrologiczne, aby uzyskać upoważnienie do kalibracji lub sprawdzania przyrządów pomiarowych przeznaczonych na cele obronności państwa;
5) udzielanie i cofanie upoważnień wojskowym ośrodkom metrologii i innym wojskowym laboratoriom metrologicznym do kalibracji lub sprawdzania przyrządów pomiarowych przeznaczonych na cele obronności państwa;
6) ocenianie wojskowych ośrodków metrologii i innych wojskowych laboratoriów metrologicznych w celu sprawdzenia spełnienia przez te laboratoria wymagań, o których mowa w ppkt 4;
7) prowadzenie nadzoru zabezpieczenia metrologicznego komórek i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej;
8) realizowanie zadań gestora i centralnego organu logistycznego, wynikających z przepisów w sprawie określenia funkcji gestorów i centralnych organów logistycznych sprzętu wojskowego w resorcie obrony narodowej;
9) uzgadnianie wyposażenia pomiarowego planowanego do zakupu przez komórki i jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej w trybie zakupów centralnych;
10) reprezentowanie Ministra Obrony Narodowej w kontaktach z krajowymi i zagranicznymi instytucjami w obszarze działalności metrologicznej;
11) współpraca z Gestorami SpW i COL SpW w zakresie zapewnienia właściwego poziomu zabezpieczenia metrologicznego SpW.
8. Do zakresu kompetencji i obowiązków Gestora SpW i COL SpW należy określenie i zabezpieczenie w procesie pozyskiwania, modernizacji, modyfikacji i napraw SpW dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej niezbędnej aparatury kontrolno – pomiarowej (AKP) do zabezpieczenia procesu jego eksploatacji oraz współpraca z WCM w zakresie zabezpieczenia metrologicznego SpW.
9. Do zakresu kompetencji i obowiązków dowódców komórek lub jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, będących bezpośrednimi użytkownikami przyrządów pomiarowych, należy:
1) zapewnienie stosowania w procesie eksploatacji SpW przyrządów pomiarowych, posiadających ważne potwierdzenie kontroli metrologicznej;
2) kwalifikowanie przyrządów pomiarowych do właściwych form kontroli metrologicznej;
3) planowanie i terminowa dostawa lub odbiór przyrządów pomiarowych do kontroli lub z kontroli metrologicznej we właściwych terytorialnie wojskowych ośrodkach metrologii;
4) planowanie i terminowa realizacja legalizacji przyrządów pomiarowych w organach administracji miar lub upoważnionych laboratoriach, w przypadku, gdy zgodnie z obowiązującym w tym zakresie prawem, stosowane przyrządy pomiarowe podlegają obowiązkowi prawnej kontroli metrologicznej;
5) planowanie i terminowa realizacja wzorcowania przyrządów pomiarowych w kompetentnych laboratoriach spoza resortu obrony narodowej, w przypadku, gdy przyrządy pomiarowe nie mogą być poddane właściwej formie kontroli metrologicznej w resorcie obrony narodowej;
6) właściwa gospodarka wyposażeniem pomiarowym stosowanym w procesie zabezpieczenia metrologicznego SpW;
7) uzyskiwanie i uwzględnianie opinii właściwego terytorialnie wojskowego ośrodka metrologii w procesie pozyskiwania przyrządów pomiarowych;
8) wyznaczanie metrologa oraz zapewnienie warunków techniczno-organizacyjnych do wykonywania powierzonych mu zadań, w tym, prowadzenia ewidencji przyrządów pomiarowych w oparciu o właściwy system informatyczny metrologii wojskowej;
9) zgłaszanie do właściwego terytorialnie wojskowego ośrodka metrologii potrzeb szkoleniowych metrologa;
10) organizowanie i realizowanie szkoleń użytkowników SpW oraz personelu technicznego z zasad obsługi i eksploatacji wyposażenia pomiarowego;
11) udzielanie wsparcia załodze ruchomego laboratorium metrologicznego oraz specjalistom wojskowego ośrodka metrologii, skierowanym do wykonywania czynności metrologicznych w miejscu dyslokacji jednostki wojskowej, w zakresie zabezpieczenia logistycznego (technicznego i organizacyjnego).
10. Do zakresu kompetencji i obowiązków dowódców w odniesieniu do podporządkowanych innych wojskowych laboratoriów metrologicznych oprócz obowiązków określonych w pkt 9 należy również:
1) zapewnienie spójności pomiarowej wzorców pomiarowych roboczych poprzez kontrolę metrologiczną w wojskowych ośrodkach metrologii lub innych wojskowych laboratoriach metrologicznych albo wzorcowanie w krajowych lub zagranicznych kompetentnych laboratoriach wzorcujących, lub w laboratoriach pełniących funkcję krajowych instytucji metrologicznych;
2) wnioskowanie do Dyrektora Centrum o nadanie upoważnienia do kalibracji lub sprawdzania przyrządów pomiarowych, stosownie do posiadanych przez laboratorium możliwości i kompetencji technicznych;
3) realizacja innych przedsięwzięć gwarantujących zapewnienie jednolitości miar i dokładności pomiarów.
11. Metrolog w sprawach związanych z wykonywaniem swoich zadań podlega bezpośrednio dowódcy. Obowiązki metrologa powinna wykonywać osoba posiadająca:
1) wykształcenie co najmniej średnie;
2) ukończone szkolenie specjalistyczne potwierdzone świadectwem wydanym przez Dyrektora Centrum.
12. Nieetatowi metrolodzy powierzone im zadania wykonują jako czynności o charakterze stałym wykraczające poza podstawowe obowiązki służbowe.
13. Przyrządy pomiarowe podlegają kontroli metrologicznej poprzez:
1) kalibrację przyrządów pomiarowych przeznaczonych na cele obronności państwa w upoważnionych wojskowych ośrodkach metrologii lub innych wojskowych laboratoriach metrologicznych;
2) sprawdzanie przyrządów pomiarowych przeznaczonych na cele obronności państwa w upoważnionych wojskowych ośrodkach metrologii lub innych wojskowych laboratoriach metrologicznych;
3) legalizację, jeżeli zgodnie z obowiązującym w tym zakresie prawem, podlegają one prawnej kontroli metrologicznej;
4) wzorcowanie w wojskowych ośrodkach metrologii;
5) wzorcowanie w kompetentnych laboratoriach, gdy przyrządy pomiarowe nie mogą być poddane kontroli metrologicznej w resorcie obrony narodowej.
14. Grupy przyrządów pomiarowych przeznaczonych na cele obronności państwa podlegające kontroli metrologicznej określa decyzją Dyrektor Centrum.
15. Dyrektor Centrum organizuje i koordynuje proces nadzoru zabezpieczenia metrologicznego w komórkach lub jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, stosując przy tym poniższe zasady:
1) nadzór przeprowadzany jest zgodnie z planem nadzorów prowadzonych przez Wojskowe Centrum Metrologii na dany rok, opracowywanym przez Dyrektora Centrum;
2) nadzór przeprowadzają komisje powoływane przez Dyrektora Centrum;
3) członkowie komisji przeprowadzający nadzór legitymują się imiennym upoważnieniem, którego wzór określa załącznik do decyzji, oraz wymaganym poświadczeniem bezpieczeństwa. Upoważnienie jest ważne wraz z legitymacją służbową lub dowodem osobistym;
4) dowódca komórki lub jednostki organizacyjnej resortu obrony narodowej oraz jego przełożony informowany jest przez Dyrektora Centrum o planowanym przeprowadzeniu nadzoru nie później niż dwa tygodnie przed terminem jego realizacji;
5) nadzór w szczególności obejmuje ocenę:
a) zapewnienia spójności pomiarowej,
b) przestrzegania przez użytkowników właściwych zasad obsługi i eksploatacji wyposażenia pomiarowego,
c) ukompletowania w wyposażenie pomiarowe właściwe dla posiadanego SpW lub wymagane dla prowadzonej działalności,
d) właściwego gospodarowania wyposażeniem pomiarowym w procesie zabezpieczenia metrologicznego,
e) działalności metrologa;
6) ponadto nadzór polega na:
a) ustaleniu stanu faktycznego w nadzorowanym zakresie i jego udokumentowaniu,
b) porównaniu stwierdzonego stanu ze stanem wymaganym przepisami prawa, decyzjami i wytycznymi Ministra Obrony Narodowej, normami, decyzjami i wytycznymi Dyrektora Centrum oraz innymi przepisami,
c) określeniu przyczyn i skutków występujących różnic pomiędzy stanem stwierdzonym i wymaganym,
d) wskazaniu sposobu i terminu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości;
7) członkowie komisji są uprawnieni w szczególności do:
a) dostępu do obiektów i pomieszczeń w zakresie dotyczącym nadzorowanego obszaru,
b) wglądu do dokumentów związanych z nadzorowanym obszarem,
c) zasięgania informacji i wyjaśnień od żołnierzy oraz pracowników w zakresie prowadzonego nadzoru,
d) wglądu do protokołów, notatek z kontroli prowadzonych przez organy kontroli w zakresie nadzorowanego obszaru;
8) dowódca jest zobowiązany zapewnić członkom komisji warunki i środki niezbędne do realizacji nadzoru;
9) w przypadku ujawnienia w toku nadzoru rażących nieprawidłowości w zakresie zabezpieczenia metrologicznego, przewodniczący komisji wnioskuje do dowódcy o wydanie polecenia natychmiastowego usunięcia nieprawidłowości. W przypadku braku możliwości natychmiastowego usunięcia nieprawidłowości, wnioskuje o wstrzymanie wykonywania pomiarów w obszarze, w którym stwierdzono nieprawidłowości;
10) z przeprowadzonego nadzoru przewodniczący komisji sporządza protokół, który powinien zawierać opis stanu faktycznego stwierdzonego podczas nadzoru, w tym ustalone nieprawidłowości, ze wskazaniem przyczyn ich powstania i skutków, sposobu i terminu ich usunięcia, a także wnioski i zalecenia;
11) w obszarach nieuzgodnionych, stanowiska stron zapisuje się w protokole;
12) protokół podpisuje przewodniczący komisji i dowódca;
13) dowódca może w terminie 14 dni od dnia podpisania protokołu, zgłosić na piśmie zastrzeżenia z uzasadnieniem do treści protokołu Dyrektorowi Centrum;
14) zastrzeżenia nie będą rozpatrywane, jeżeli zostaną zgłoszone przez osobę nieuprawnioną lub po upływie terminu, o którym mowa w ppkt 13;
15) protokół sporządza się w jednobrzmiących egzemplarzach, z przeznaczeniem dla:
a) Dyrektora Centrum,
b) dowódcy,
c) bezpośredniego przełożonego dowódcy,
d) Dowódcy Generalnego Rodzaju Sił Zbrojnych, Dowódcy Operacyjnego, Dowódcy Garnizonu Warszawa, Komendanta Głównego Żandarmerii Wojskowej – w przypadku nadzorów realizowanych w podporządkowanych im jednostkach organizacyjnych;
16) dowódca w terminie 30 dni od dnia otrzymania protokołu – o ile nie określono w nim innego terminu – zawiadamia w formie pisemnej bezpośredniego przełożonego oraz informuje Dyrektora Centrum o sposobie usunięcia nieprawidłowości i podjęciu działań zmierzających do zapobieżenia ich występowania, a także o przyczynach ewentualnego niewykonania zaleceń z nadzoru.
16. WCM wraz z podległymi wojskowymi ośrodkami metrologii może prowadzić działalność metrologiczną związaną z bezpieczeństwem państwa na rzecz innych jednostek sektora finansów publicznych na podstawie zawieranych w tym zakresie stosownych porozumień.
17. WCM wraz z podległymi wojskowymi ośrodkami metrologii może prowadzić działalność metrologiczną na rzecz innych podmiotów, jeżeli wymaga tego interes Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
18. Traci moc decyzja Nr 10/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 18 stycznia 2008 r. w sprawie działalności metrologicznej w resorcie obrony narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. Nr 2, poz. 9).
19. Decyzja wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Obrony Narodowej: T. Siemoniak
Załącznik do decyzji Nr 209/MON
Ministra Obrony Narodowej
z dnia 12 czerwca 2015 r. (poz. 161)
UPOWAŻNIENIE
- Data ogłoszenia: 2015-06-15
- Data wejścia w życie: 2015-06-30
- Data obowiązywania: 2022-01-17
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA