REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2014 poz. 248

Departament Nauki i Szkolnictwa Wojskowego

DECYZJA Nr 299/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ

z dnia 21 lipca 2014 r.

w sprawie koordynacji, planowania i realizacji badań naukowych w resorcie obrony narodowej

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 2 pkt 10 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 189 i 852) oraz §1 pkt 8 lit. a i b i § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426) ustala się, co następuje:

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

1. Decyzja określa zasady koordynacji, planowania oraz realizacji badań naukowych w resorcie obrony narodowej.

2. Planowanie i realizacja badań naukowych ma na celu:

1) pozyskanie technologii wynikających ze zidentyfikowanych potrzeb i wymagań operacyjnych dla zdolności jakie Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej planują osiągnąć w przyszłości, w tym redukcji kosztów i ryzyka niepowodzenia programów uzbrojenia, do realizacji których konieczne jest opracowanie nowych technologii;

2) opracowanie tak zwanych technologii przełomowych, których rozwój i zastosowanie może w znaczący sposób zmienić obraz przyszłego pola walki;

3) wskazanie priorytetowych obszarów badawczych, na których rozwój Minister Obrony Narodowej wydzieli środki finansowe, pochodzące z budżetu Ministra Obrony Narodowej oraz ukierunkowanie środków z budżetu ministra właściwego ds. nauki, przeznaczonych na obronność i bezpieczeństwo państwa, w celu jak najlepszego zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

3. Użyte w decyzji określenia oznaczają:

1) ustawa o zasadach finansowania nauki – ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615, z 2011 r. Nr 84, poz. 455, Nr 185, poz. 1092, z 2013 r. poz. 675 oraz z 2014 r. poz. 379 i 423);

2) ustawa o NCBR – ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. Nr 96, poz. 616, Nr 257, poz. 1726, z 2011 r. Nr 84, poz. 455, Nr 185, poz. 1092 oraz z 2012 r. poz. 951);

3) ustawa o NCN – ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 617, Nr 257, poz. 1726, z 2011 r. Nr 185, poz. 1092 oraz z 2013 r. poz. 675);

4) rozporządzenie MNiSW – rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 4 stycznia 2011 r. w sprawie sposobu zarządzania przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju realizacją badań naukowych lub prac rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa (Dz. U. Nr 18, poz. 91);

5) decyzja Nr 59/MON – decyzja Nr 59/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie wytycznych dotyczących planowania i realizacji w resorcie obrony narodowej czynności nadzoru nad projektami dotyczącymi obronności i bezpieczeństwa państwa realizowanymi poza resortem obrony narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 74);

6) decyzja Nr 72/MON – decyzja Nr 72/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 25 marca 2013 r. w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 78 oraz z 2014 r. poz. 153);

7) badania naukowe – badania, o których mowa w art. 2 pkt 3 ustawy o zasadach finansowania nauki;

8) demonstrator technologii – środek trwały (np. urządzenie, stanowisko laboratoryjne, oprogramowanie) opracowany w wyniku realizacji wybranych badań naukowych służący do zademonstrowania, jeszcze przed właściwą fazą rozwojową, że nowa technologia może lub nie może być efektywnie przełożona w dalszych pracach rozwojowych na prototyp lub jego element;

9) DNiSW – Departament Nauki i Szkolnictwa Wojskowego Ministerstwa Obrony Narodowej;

10) działalność naukowo-badawcza – przedsięwzięcia związane z koordynowaniem, planowaniem i realizacją badań naukowych w resorcie obrony narodowej, mające na celu zwiększenie zasobu wiedzy w obszarze obronności i bezpieczeństwa państwa i/lub prowadzące do pozyskania nowych technologii, nowych wzorów sprzętu wojskowego niezbędnych do realizacji polityki obronnej i bezpieczeństwa państwa, przygotowań obronnych w sferze militarnej i pozamilitarnej oraz potrzeb Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

11) działalność statutowa – działalność, o której mowa w art. 2 pkt 7 ustawy o zasadach finansowania nauki;

12) DUN – działalność upowszechniająca naukę, o której mowa w art. 2 pkt 8 ustawy o zasadach finansowania nauki;

13) EDA – Europejska Agencji Obrony (ang. European Defence Agency), agencja Unii Europejskiej powołana 12 lipca 2004 r., by działać na rzecz poprawy zdolności obronnych Unii Europejskiej, wspierać badania, koordynować zamówienia rządów krajów członkowskich w zakresie uzbrojenia i przemysłu obronnego Unii Europejskiej;

14) honoraria – wynagrodzenia pracowników wykonawcy badań naukowych za realizację tych badań;

15) jednostka inicjująca – komórka lub jednostka organizacyjna resortu obrony narodowej wnioskująca o realizację określonego tematu badań naukowych do koordynatora lub koordynator w przypadku, gdy sam wnioskuje i wprowadza zadanie badawcze do planu badań naukowych;

16) jednostka organizacyjna – jednostka niewchodząca w skład Ministerstwa Obrony Narodowej, podległa Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowana;

17) komórka organizacyjna – Sekretariat Ministra Obrony Narodowej, departament, zarząd lub biuro wchodzące w skład Ministerstwa Obrony Narodowej;

18) Komitet Sterujący – organ NCBR, o którym mowa w art. 3 pkt 3 ustawy o NCBR, realizujący zadania wymienione w art. 17 tej ustawy;

19) konflikt interesów – sytuacja prawna lub faktyczna, w której interes prywatny (osobisty, bądź majątkowy) osoby podejmującej czynność opisaną w decyzji lub jego małżonka, a także osoby z nią spokrewnionej lub spowinowaconej lub podmiotu, który te osoby reprezentują lub, z którym pozostają w jakimkolwiek stosunku faktycznym lub prawnym, wpływa bądź może wpływać na obiektywne i bezstronne wykonanie tych czynności;

20) koordynator – koordynator działalności naukowo-badawczej resortu, tj. kierownik komórki lub jednostki organizacyjnej odpowiedzialny, za realizację badań naukowych w swoim obszarze właściwości;

21) MNiSW – Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego;

22) Minister – Minister Obrony Narodowej;

23) MON – Ministerstwo Obrony Narodowej;

24) NATO STO – Organizacja NATO do spraw Nauki i Technologii;

25) NCBR – Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, agencja wykonawcza utworzona ustawą o NCBR;

26) NCN – Narodowe Centrum Nauki, agencja wykonawcza utworzona ustawą o NCN;

27) Plan badań naukowych – „Plan badań naukowych w resorcie obrony narodowej wiatach ...”, dokument planistyczny wieloletni i dwuletni, opracowywany przez DNiSW, służący do planowania rzeczowo-finansowego w zakresie badań naukowych w resorcie obrony narodowej;

28) poziomy gotowości technologii – poziomy określone w załączniku do rozporządzenia MNiSW;

29) prace rozwojowe – prace, o których mowa w art. 2 pkt 4 ustawy o zasadach finansowania nauki;

30) Priorytetowe kierunki badań – „Priorytetowe kierunki badań w resorcie obrony narodowej na lata ...”, dokument określający główne cele i kierunki działalności naukowo-badawczej resortu obrony narodowej, opracowywany przez DNiSW według postanowień niniejszej decyzji oraz „Metodyki planowania i programowania rozwoju Sił Zbrojnych RP”;

31) programy strategiczne, programy i projekty – programy i projekty, o których mowa w art. 2 ustawy o NCBR;

32) programy naukowo-badawcze kategorii A EDA – programy ustanawiane, na podstawie art. 20 dokumentu założycielskiego EDA (Joint Action), przez Radę Sterującą EDA na wniosek jednego lub więcej krajów członkowskich lub poprzez Szefa Agencji; programy te finansowane są z budżetu Państw w nim uczestniczących

33) programy naukowo-badawcze kategorii B EDA – programy ustanawiane, na podstawie art. 21 dokumentu założycielskiego EDA (Joint Action), przez jeden lub więcej krajów członkowskich, które informują Radę Sterującą EDA o woli ustanowienia programu (projektu) Ad Hoc Kategorii B; programy te realizowane są przez podmioty wszystkich państw, które utworzyły dla niego budżet lub przez podmiot/podmioty wyłonione w EDA po wezwaniu do składania ofert (Cali for Proposal);

34) resort – resort obrony narodowej, dział administracji rządowej w skład którego wchodzą: Minister jako kierownik działu administracji rządowej – obrona narodowa, Ministerstwo jako urząd, jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez Ministra oraz Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej;

35) rok planistyczny – rok, na który planowany jest budżet resortu obrony narodowej;

36) rok przedplanowy – rok przed rokiem planistycznym;

37) SpW – sprzęt wojskowy, tj. wyposażenie specjalnie zaprojektowane lub zaadaptowane do potrzeb wojskowych i przeznaczone do użycia jako broń, amunicja lub materiały wojenne;

38) wykonawca – osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która ubiega się o udzielenie zamówienia, złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia, a także podmioty występujące wspólnie;

39) zespół nadzorujący – zespół, o którym mowa w § 7 ust. 2–4 rozporządzenia MNiSW.

Rozdział 2

Koordynacja i planowanie badań naukowych

4. Ustanawia się następujących koordynatorów działalności naukowo-badawczej resortu:

1) Dyrektor DNiSW – koordynator główny, wiodący w zakresie działalności naukowo-badawczej resortu oraz koordynator w obszarze techniki i technologii obronnych,

2) Dyrektor Departamentu Strategii i Planowania Obronnego – koordynator w obszarze polityki obronnej i bezpieczeństwa państwa, przygotowań obronnych w pozamilitarnej części systemu obronnego państwa, współpracy cywilno-wojskowej, funkcjonowania systemu obronnego państwa w różnych stanach gotowości obronnej,

3) Dyrektor Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego – koordynator w obszarze polskiej polityki obronnej i bezpieczeństwa w aspekcie międzynarodowym,

4) Dyrektor Narodowego Centrum Kryptologii – koordynator w obszarze związanym z kryptologią i cyberobroną,

5) Dyrektor (szef) komórki lub jednostki organizacyjnej właściwej do spraw zdrowia –koordynator w obszarze zabezpieczenia medycznego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz organizacji i funkcjonowania wojskowej służby zdrowia w okresie pokoju, kryzysu i wojny,

6) wskazani przez Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego szefowie komórek organizacyjnych tworzących Sztab Generalny Wojska Polskiego – koordynatorzy w obszarze doktryn operacji połączonych oraz rozwoju i utrzymania zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,

7) w przypadku innych obszarów działalności naukowo-badawczej resortu, które nie zostały wskazane w ppkt 1–6, decyzję o wyborze właściwego koordynatora tego obszaru podejmuje Sekretarz Stanu w MON, na wniosek Dyrektora DNiSW uzgodniony z dyrektorem (szefem) zainteresowanej komórki lub jednostki organizacyjnej

– odpowiedzialnych w szczególności za: uczestniczenie w procesie opracowania Priorytetowych kierunków badań oraz Planów badań naukowych; weryfikację wniosków o realizację badań naukowych; przygotowanie i prowadzenie postępowań mających na celu wyłonienie wykonawców badań naukowych lub, w przypadku braku uprawnień do prowadzenia postępowań dotyczących zamówień publicznych, wnioskowanie o przygotowanie i przeprowadzenie tych postępowań do komórki lub jednostki organizacyjnej właściwej ds. zamówień publicznych; uczestniczenie w odbiorach wyników badań naukowych; opracowywanie zbiorczej informacji z realizacji badań naukowych w swoim obszarze właściwości.

5. Nadrzędnym dokumentem określającym główne cele i kierunki działalności naukowo-badawczej w resorcie, w perspektywie średniookresowej (do 10 lat), jest dokument pt. „Priorytetowe kierunki badań w resorcie obrony narodowej na lata ...”.

6. Priorytetowe kierunki badań opracowywane są na podstawie celów i zadań zawartych w:

1) Strategii Rozwoju Systemu Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej;

2) Głównych kierunkach rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz ich przygotowań do obrony państwa;

3) Programie rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

4) Wymaganiach Operacyjnych;

5) Planach rozwoju zdolności do ...;

6) Celach Sił Zbrojnych NATO dla Rzeczypospolitej Polskiej;

7) Krajowym Programie Badań;

8) innych dokumentach, których zapisy w sposób istotny wpływają na działalność naukowo- badawczą.

7. Projekt Priorytetowych kierunków badań opracowuje Dyrektor DNiSW, jako koordynator główny, wiodący w zakresie działalności naukowo-badawczej resortu, z uwzględnieniem propozycji pozostałych koordynatorów.

8. Koordynatorzy, w zakresie swoich właściwości, w terminie do dnia 30 lipca trzeciego roku w czteroletnim cyklu planistycznym, określonym w „Metodyce planowania i programowania rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej”, przesyłają do Dyrektora DNiSW propozycje celów i zadań do Priorytetowych kierunków badań, w kolejnych cyklach planistycznych oraz dokonują ich aktualizacji stosownie do zaistniałych potrzeb. Dyrektor DNiSW dokonuje oceny zgodności nadesłanych propozycji z celami i zadaniami zawartymi w dokumentach, o których mowa w pkt 6, oraz w terminie do dnia 10 stycznia roku poprzedzającego okres planistyczny opracowuje projekt Priorytetowych kierunków badań, który uzgadnia z pozostałymi koordynatorami.

9. Priorytetowe kierunki badań zatwierdza Minister na wniosek Dyrektora DNiSW, zaakceptowany uprzednio przez Sekretarza Stanu w MON.

10. Aktualizacja Priorytetowych kierunków badań następuje zgodnie z planowanym harmonogramem aktualizacji „Programu rozwoju Sił Zbrojnych RP...”, w trybie określonym w pkt 6–9.

11. W sprawach niezastrzeżonych dla innych podmiotów koordynację i realizację przedsięwzięć wynikających z Priorytetowych kierunków badań, związanych z realizacją badań naukowych na rzecz obronności, powierza się Dyrektorowi DNiSW.

12. Priorytetowe kierunki badań stanowią podstawę do realizacji działalności naukowo-badawczej prowadzonej w formie:

1) badań naukowych na rzecz obronności poprzez NCBR oraz NCN w trybie określonym ustawą o zasadach finansowania nauki, ustawą o NCBR i ustawą o NCN;

2) badań naukowych na rzecz obronności w ramach dwu- i wielostronnej międzynarodowej współpracy naukowej, w tym z NATO i UE;

3) badań naukowych na rzecz obronności, finansowanych z budżetu Ministra;

4) zadań finansowanych ze środków budżetu państwa na naukę w zakresie działalności upowszechniającej naukę, statutowej i inwestycyjnej jednostek i komórek organizacyjnych resortu, w trybie określonym ustawą o zasadach finansowania nauki;

5) innych działań.

13. DNiSW, w ramach projektu Planu badań naukowych, o którym mowa w pkt 15 ppkt 1, po zasięgnięciu opinii właściwych koordynatorów, opracowuje propozycje dotyczące form finansowania badań naukowych na rzecz obronności, określonych w pkt 12.

14. DNiSW przygotowuje projekt opinii o wysokości środków finansowych na naukę w zakresie badań naukowych lub prac rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa odnośnie projektu budżetu państwa, a po uchwaleniu ustawy budżetowej – projekt opinii w tym obszarze odnośnie planu finansowego dotyczącego części budżetu państwa przeznaczonej na naukę, w trybie art. 6 ust. 2 ustawy o zasadach finansowania nauki, i przedkłada go Sekretarzowi Stanu w MON.

15. DNiSW w porozumieniu z pozostałymi koordynatorami wskazanymi w pkt 4 i na podstawie ich propozycji opracowuje projekty:

1) wieloletniego „Planu badań naukowych w resorcie obrony narodowej w latach ...”, obejmującego dziesięcioletnią perspektywę planistyczną, zwanego dalej „planem wieloletnim”;

2) dwuletniego „Planu badań naukowych w resorcie obrony narodowej w latach...”, zwanego dalej „planem dwuletnim”.

16. Projekt, o którym mowa w pkt 15 ppkt 1, opracowywany jest zgodnie z cyklem przygotowywania „Programu rozwoju Sił Zbrojnych RP...” co 4 lata, z możliwością aktualizacji.

17. Jednostki inicjujące wnioskują o realizację badań naukowych do właściwego koordynatora w formie zgodnej z wzorem określonym w załączniku Nr 1 do decyzji.

18. Dyrektor DNiSW w terminie do dnia 31 stycznia roku poprzedzającego pierwszy planowany rok realizacji planu wieloletniego, występuje do koordynatorów działalności naukowo-badawczej o przedstawienie propozycji tematów badań naukowych, zgodnych z Priorytetowymi kierunkami badań, zmierzających do wsparcia rozwoju zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

19. Koordynatorzy, zgodnie z zakresem właściwości, do dnia 31 marca roku przedplanowego dokonują analizy otrzymanych wniosków o badania naukowe oraz proponują kolejność ich realizacji, w porozumieniu z jednostką inicjującą, stosownie do posiadanego limitu środków finansowych. Koordynatorzy mogą występować z wnioskiem o opinię do innych komórek lub jednostek organizacyjnych resortu w tej sprawie.

20. W terminie do dnia 15 kwietnia roku poprzedzającego realizację planu wieloletniego, koordynatorzy przesyłają do DNiSW zbiorcze zestawienie propozycji zadań badawczych na arkuszu planu wieloletniego, zgodnie z wzorem opracowanym i przesyłanym do koordynatorów przez DNiSW (w odrębnym trybie), wraz z załączonymi wnioskami o badanie naukowe, wykonanymi zgodnie z wzorem określonym w załączniku Nr 1 do decyzji.

21. Dyrektor DNiSW, na podstawie zgłoszonych przez koordynatorów propozycji, w terminie do dnia 15 sierpnia roku przedplanowego, opracowuje projekt planu wieloletniego. Projekt planu wieloletniego składa się z następujących części:

1) programy strategiczne, programy i projekty z obszaru obronności państwa, realizowane w NCBR i NCN, realizowane ze środków MNiSW;

2) programy i projekty międzynarodowe, realizowane ze środków budżetu Ministra;

3) programy i projekty krajowe, realizowane ze środków budżetu Ministra.

22. Projekt planu wieloletniego zawiera w szczególności:

1) informacje dotyczące podstawy opracowania planu;

2) cele realizacji badań naukowych;

3) limity finansowe na realizację planu w poszczególnych latach;

4) zadania badawcze – tematy badań naukowych w częściach, o których mowa w pkt 21;

5) terminy realizacji poszczególnych zadań w rozbiciu na lata;

6) szacunkowe koszty realizacji zadań;

7) przyporządkowanie zadań poszczególnym koordynatorom;

8) informacje dotyczące wewnątrzresortowych i pozaresortowych instytucji zgłaszających program strategiczny, program lub projekt;

9) wskazanie komórek lub jednostek organizacyjnych odpowiedzialnych za realizację poszczególnych zadań.

23. Dyrektor DNiSW, w terminie do dnia 15 września roku przedplanowego, dokonuje uzgodnienia projektu planu wieloletniego z Dyrektorem Generalnym, Dyrektorem Departamentu Budżetowego, koordynatorami oraz pozostałymi dysponentami środków budżetowych wskazanymi w tym planie.

24. Dyrektor DNiSW, w terminie do dnia 20 września roku przedplanowego, przekaże do Dyrektora Generalnego informację o podziale wydatków na poszczególnych dysponentów środków budżetowych.

25. Po uzgodnieniu, w terminie do dnia 30 października roku przedplanowego projekt planu wieloletniego przedkłada się do zatwierdzenia przez Sekretarza Stanu w MON.

26. Odpis zatwierdzonego projektu planu wieloletniego przesyła się do Dyrektora Generalnego, Dyrektora Departamentu Budżetowego, a wyciągi do koordynatorów i pozostałych dysponentów środków budżetowych wskazanych w projekcie planu, w zakresie ich dotyczącym, w terminie 7 dni od zatwierdzenia projektu planu.

27. Koordynatorzy po otrzymaniu wyciągu z zatwierdzonego projektu planu niezwłocznie zawiadamiają pisemnie kierowników jednostek inicjujących o wynikach kwalifikacji wniosków, o których mowa w pkt 17.

28. W przypadku wystąpienia zmian w uwarunkowaniach finansowych, dotyczących zagwarantowania limitów wydatków na realizację umów wieloletnich, Dyrektor Generalny przekaże do Dyrektora DNiSW stosowne informacje w tej sprawie.

29. Informacje, o których mowa w pkt 28, stanowią podstawę do skorygowania projektu planu wieloletniego.

30. W opracowaniu i uzgodnieniu projektu planu dwuletniego pkt 21–29 stosuje się odpowiednio.

31. W terminie 21 dni od ogłoszenia ustawy budżetowej Dyrektor DNiSW uzgadnia plan wieloletni, o ile dokonywano zmian w tym planie, z Dyrektorem Generalnym, Dyrektorem Departamentu Budżetowego, koordynatorami oraz pozostałymi dysponentami środków budżetowych wskazanymi w planie.

32. W terminie 14 dni od dnia ogłoszenia decyzji budżetowej Ministra w pierwszym roku realizacji planu wieloletniego Dyrektor DNiSW przedstawia plan wieloletni Sekretarzowi Stanu w MON do zatwierdzenia.

33. Po zatwierdzeniu planu wieloletniego, Dyrektor DNiSW przesyła jego odpis do Dyrektora Generalnego, Dyrektora Departamentu Budżetowego oraz Dyrektora Biura do spraw Procedur Antykorupcyjnych MON, a wyciągi z planu do koordynatorów oraz pozostałych dysponentów środków budżetowych wskazanych w planie w części ich dotyczącej.

34. Koordynatorzy po otrzymaniu wyciągu z zatwierdzonego planu niezwłocznie zawiadamiają pisemnie kierowników jednostek inicjujących o wynikach kwalifikacji wniosków, o których mowa w pkt 17.

35. W opracowaniu i uzgodnieniu planu dwuletniego, punkty 31–34 stosuje się odpowiednio.

36. W przypadkach wystąpienia potrzeby wprowadzenia nowego tematu badań naukowych, poza przyjętym procesem planowania wieloletniego i dwuletniego, wprowadza się nowe zadanie, w ramach istniejących możliwości finansowych, do planu wieloletniego i dwuletniego, dokonując odpowiedniej korekty tych planów, o której mowa w pkt 38.

37. Zatwierdzony projekt planu dwuletniego stanowi podstawę gospodarki finansowej, w okresie od dnia 1 stycznia roku budżetowego do dnia zatwierdzenia tego planu, a także stanowi podstawę do wszczęcia procedur zamówień w zakresie pierwszego roku planistycznego.

38. Dyrektor DNiSW opracowuje korekty, projektów planów oraz planów, wieloletnich i dwuletnich:

1) z własnej inicjatywy;

2) na wniosek właściwego dysponenta środków budżetowych;

3) na wniosek właściwego koordynatora.

39. Do wniosków, o których mowa w pkt 38, załącza, się uzasadnienie proponowanych zmian.

40. Dyrektor DNiSW opracowuje projekt korekty i uzgadnia z Dyrektorem Generalnym, Dyrektorem Departamentu Budżetowego, koordynatorami oraz pozostałymi dysponentami środków budżetowych wskazanymi w planie, których korekta dotyczy, a następnie przedkłada Sekretarzowi Stanu w MON do zatwierdzenia.

41. Zatwierdzona korekta, projektu planu lub planu, wieloletniego lub dwuletniego, stanowi podstawę do wprowadzenia zmian w tych planach.

42. W terminie 7 dni od zatwierdzenia korekty przez Sekretarza Stanu w MON, Dyrektor DNiSW przekazuje:

1) odpis korekty do Dyrektora Generalnego, Dyrektora Departamentu Budżetowego oraz dysponentów środków budżetowych, których korekta dotyczy;

2) wyciągi z korekty do koordynatorów, którzy niezwłocznie zawiadamiają pisemnie kierowników jednostek inicjujących, których korekta dotyczy.

Rozdział 3

Realizacja badań naukowych

3.1. Programy strategiczne, programy i projekty z obszaru obronności państwa, realizowane w NCBR i NCN

43. Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy o NCBR, w oparciu o rekomendacje Sekretarza Stanu w MON, Minister wskazuje swojego przedstawiciela do Rady NCBR i przedstawia ministrowi właściwemu do spraw nauki.

44. Na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o NCBR Minister wskazuje swojego przedstawiciela oraz przedstawicieli środowisk gospodarczych do Komitetu Sterującego NCBR. Ogłoszenie o możliwości oraz terminie zgłaszania kandydatów środowisk gospodarczych zamieszcza się na stronie internetowej MON. Kandydaci zgłaszają wnioski w tej sprawie do Ministra. Wyboru kandydatów dokonuje komisja powołana w tym celu przez Ministra. W skład komisji wchodzą Radca Koordynator w Pionie Sekretarza Stanu w MON, Dyrektor DNiSW, Dyrektor Departamentu Polityki Zbrojeniowej oraz Dyrektor Biura do spraw Procedur Antykorupcyjnych. Komisji przewodniczy Sekretarz Stanu w MON.

45. Założenia, o których mowa w § 3 ust 1 rozporządzenia MNiSW, zbierane są przez Dyrektora DNiSW w formie wniosków na realizację programów strategicznych, programów i projektów w zakresie badań naukowych z obszaru obronności państwa, w ramach procedury określonej w rozdziale 2 decyzji.

46. W planowaniu i realizacji czynności nadzoru nad programami strategicznymi, programami i projektami w zakresie badań naukowych z obszaru obronności państwa realizowanymi w NCBR i NCN uwzględnia się przepisy zawarte w wytycznych Ministra Obrony Narodowej dotyczących planowania i realizacji w resorcie obrony narodowej czynności nadzoru nad projektami dotyczącymi obronności bezpieczeństwa państwa realizowanymi poza resortem obrony narodowej, stanowiących załącznik do decyzji Nr 59/MON.

47. Dyrektor DNiSW przedstawia Sekretarzowi Stanu w MON stanowisko w sprawie uzgodnienia tematów programów strategicznych, programów i projektów z obszaru obronności i bezpieczeństwa państwa, zgłaszanych do NCBR przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych i Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, w razie potrzeby zasięgając opinii właściwej merytorycznie komórki lub jednostki organizacyjnej.

3.2. Międzynarodowe programy i projekty naukowo-badawcze.

48. Międzynarodowe programy i projekty naukowo-badawcze, zwane dalej „programami i projektami”, finansowane z budżetu Ministra, są realizowane w ramach NATO STO.

49. Programy i projekty mogą być również realizowane w ramach innych organizacji międzynarodowych lub w ramach współpracy między dwoma lub więcej państwami. W takim przypadku współpracę tą będą regulowały zasady obowiązujące w tych organizacjach, w tym zgodnie z prawem Rzeczypospolitej Polskiej, lub postanowienia porozumień zawartych pomiędzy dwoma lub więcej państwami.

50. Za przygotowanie programów i projektów lub nadzór nad ich realizacją odpowiada Dyrektor DNiSW. Udział Rzeczypospolitej Polskiej w programach i projektach oraz jego zasady i warunki uzgadniany jest zgodnie z decyzją Nr 72/MON.

51. Dyrektor DNiSW może wyznaczyć przedstawicieli innych komórek lub jednostek organizacyjnych do udziału w spotkaniach mających na celu przygotowanie programów i projektów lub nadzoru nad ich realizacją po uprzednim uzgodnieniu udziału lub nadzoru z dyrektorem lub szefem właściwej komórki lub jednostki organizacyjnej.

52. Dyrektor DNiSW prowadzi wykaz osób wskazanych przez siebie do przygotowania programów i projektów lub nadzoru nad ich realizacją.

53. Źródłem finansowania programów i projektów są środki finansowe ujęte w planach badań naukowych, o których mowa w pkt 15.

54. Udział przedstawicieli komórek lub jednostek organizacyjnych w spotkaniach mających na celu przygotowanie programów i projektów lub nadzór nad ich realizacją jest finansowany ze środków budżetowych w ramach planu współpracy międzynarodowej resortu obrony narodowej. Udział ten w zakresie prac NATO STO może być dofinansowany ze środków NATO w ramach NATO Support Programme dla Polski, za którego koordynację dla Ministra odpowiada Dyrektor DNiSW.

55. Dyrektor DNiSW odpowiada za koordynację realizacji programów i projektów. Z uwagi na szczególną specyfikę programu lub projektu, odpowiedzialność ta może zostać powierzona przez Dyrektora DNiSW innej komórce lub jednostce organizacyjnej w uzgodnieniu z jej dyrektorem lub szefem.

56. W przypadku koordynacji realizacji programów i projektów przez inną komórkę lub jednostkę organizacyjną, jej dyrektor (szef) jest zobowiązany do zapewnienia wykonania wszystkich zadań projektowych zgodnie z zasadami określonymi w międzynarodowych porozumieniach i umowach.

57. Raporty naukowe, będące wynikiem realizacji programów oraz projektów EDA i NATO STO, a także te powstałe w wyniku realizacji badań naukowych w ramach innych organizacji międzynarodowych lub w ramach współpracy między dwoma lub więcej państwami, przekazywane są do Centralnej Biblioteki Wojskowej, pełniącej funkcję Krajowego Centrum Dystrybucji Publikacji Naukowych.

3.3. Programy i projekty krajowe realizowane ze środków budżetowych przeznaczonych na obronę narodową

3.3.1. Procedura wyłaniania wykonawców krajowych programów i projektów dotyczących badań naukowych

58. Postępowania, mające na celu wyłonienie wykonawcy badań naukowych, na podstawie zatwierdzonego projektu planu dwuletniego przygotowują i przeprowadzają koordynatorzy, w swoich obszarach właściwości lub na ich wniosek jednostki lub komórki organizacyjne resortu, właściwe do przygotowania i przeprowadzania postępowań o udzielenie zamówień publicznych.

59. Postępowania, o których mowa w pkt 58, prowadzone są w oparciu o przepisy:

1) ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, 984, 1047 i 1473 oraz z 2014 r. poz. 423);

2) decyzji Nr 118/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 25 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad i trybu udzielania w resorcie obrony narodowej zamówień w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 119).

60. Merytoryczną podstawę określenia przedmiotu zamówienia, w tym opracowania specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz opracowania przez wykonawcę Koncepcji badań naukowych, której wzór określa załącznik Nr 2 do decyzji, stanowi wniosek o badania naukowe, którego wzór określa załącznik Nr 1 do decyzji.

61. Jeżeli w postępowaniu, w danym roku budżetowym, nie został wyłoniony wykonawca badań naukowych, właściwi koordynatorzy występują z wnioskiem do Dyrektora DNiSW o przeniesienie realizacji badań naukowych na kolejne lata lub skreślenie tematu z planu dwuletniego i wieloletniego.

62. Po wyłonieniu wykonawcy, właściwy koordynator lub wskazana przez niego komórka lub jednostka organizacyjna, zwani dalej „zamawiającym”, zawiera z wykonawcą umowę o wykonanie badań naukowych, zwaną dalej „umową”. Podpisanie umowy na realizację badań naukowych może nastąpić nie wcześniej, niż dnia 1 stycznia roku budżetowego. Projekt umowy określa załącznik Nr 3 do decyzji. Projekt umowy wymaga uzgodnienia z dysponentem środków budżetowych finansującym realizację umowy.

63. Umowę sporządza się w co najmniej trzech jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla: zamawiającego, dysponenta środków budżetowych oraz wykonawcy. Zamawiający przesyła kopię umowy do właściwego koordynatora oraz Dyrektora DNiSW. Oryginał umowy zamawiający załącza do dokumentacji postępowania. Umowa podlega ewidencjonowaniu we właściwym rejestrze zamawiającego.

64. Aneksy do umowy, sporządzone w przypadku zmian postanowień umowy, przekazywane są na zasadach określonych w pkt 63.

65. Kierownika badań naukowych wyznacza wykonawca badań zgodnie z unormowaniami wewnętrznymi.

66. Dokumentację dotyczącą postępowania wyłaniającego wykonawcę archiwizuje się w oddzielnej teczce, zgodnie z zasadami archiwizacji dokumentacji zamówień publicznych, z uwzględnieniem przepisów resortowych.

3.3.2. Realizacja i nadzór badań naukowych oraz odbiór wyników badań

67. Realizacja badań naukowych odbywa się etapami, zgodnie z harmonogramem określonym umową.

68. Wykonawca jest zobowiązany zawiadomić zamawiającego o wykonaniu poszczególnych etapów i całości badań, nie później niż w terminie ich realizacji określonym w harmonogramie.

69. Po zakończeniu etapu badań naukowych lub całości badań ich wykonawca przekazuje zamawiającemu:

1) raporty etapowe, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku Nr 4 do niniejszej decyzji;

2) raport końcowy, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku Nr 5 do niniejszej decyzji.

70. Realizację badań naukowych nadzoruje zamawiający poprzez bieżącą kontrolę postępu badań, ich terminowego wykonania i zgodności uzyskanych wyników z warunkami określonymi w umowie.

71. Raport etapowy lub końcowy podpisuje kierownik i główny księgowy wykonawcy oraz kierownik badań naukowych. W uzasadnionych przypadkach zamawiający może zażądać merytorycznej oceny wykonanych badań, dokonanej przez wskazany organ opiniujący wykonawcy (np. radę naukową jednostki naukowej).

72. Raport etapowy lub końcowy powinien zawierać w szczególności:

1) rozliczenie wydatków poniesionych na realizację badań naukowych, zgodnie z harmonogramem kosztowo-rzeczowym oraz w przypadku odbioru końcowego wydruk z ewidencji księgowo-finansowej;

2) sprawozdanie merytoryczne z badań naukowych, w formie załącznika do raportu, stanowiące zwarte opracowanie naukowe, zawierające informacje o sposobie realizacji badań i stopniu rozwiązania problemu badawczego;

3) rozliczenie poniesionych wydatków w poszczególnych latach (dotyczy raportu końcowego);

4) opis badań naukowych na formularzu SYNABA zgodnie z aktualnymi wymaganiami w tym zakresie (dotyczy raportu końcowego);

5) wykaz wymiernych wyników badań naukowych (dotyczy raportu końcowego).

73. Raport etapowy lub końcowy wykonawca przekazuje zamawiającemu w trzech egzemplarzach wraz z trzema oprawionymi sprawozdaniami merytorycznymi z badań naukowych oraz trzema zapisami tych dokumentów (opracowań) na nośniku elektronicznym (np. na płycie CD lub DVD), nie później niż w dniu zakończenia realizacji badań określonym w umowie.

74. Nadzór nad realizacją badań naukowych sprawuje zamawiający poprzez bieżącą kontrolę postępu badań, ich terminowego wykonania i zgodności uzyskanych wyników z warunkami określonymi w umowie.

75. Odbioru wyników badań naukowych (etapowego i końcowego) dokonuje komisja powołana przez zamawiającego.

76. Powołana przez zamawiającego komisja dokonuje ocen i odbiorów etapowych lub końcowych wyników badań naukowych oraz ocenia sposób wydatkowania przyznanych na ten cel środków finansowych.

77. Komisja, o której mowa w pkt 75, składa się z minimum trzech osób. W skład komisji wchodzą przedstawiciele zamawiającego, koordynatora, jednostki inicjującej oraz, w razie potrzeby, przedstawiciele innych komórek i jednostek organizacyjnych.

78. Członkami komisji nie mogą być osoby będące w konflikcie interesów, w tym w szczególności powodowanych powiązaniami prawnymi lub faktycznymi z wykonawcą, które mogłyby stanowić przeszkodę dla obiektywnego odbioru badań naukowych.

79. W przypadku uzasadnionego braku jednoznacznej oceny wyniku badań naukowych zamawiający powołuje dwóch opiniujących (naukowców lub specjalistów praktyków w dziedzinie badań z bazy danych ministra właściwego do spraw nauki lub innych źródeł odpowiedniej dla realizowanych badań), z którymi zawiera umowę o sporządzenie opinii badań naukowych, którego projekt określa załącznik Nr 6 do decyzji. W przypadku gdy oceny lub opinie badań naukowych są przeciwstawne, zamawiający powinien powołać trzeciego opiniującego.

80. Pomiędzy opiniującym, o którym mowa w pkt 79, a wykonawcą nie może występować konflikt interesów, który mógłby stanowić przeszkodę dla obiektywnego wykonania zadań przewidzianych w umowie.

81. Zamawiający może zwrócić się do dyrektora (szefa) komórki lub jednostki organizacyjnej albo do Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego z prośbą o wydanie opinii, o której mowa w pkt 79, w ramach obowiązków służbowych.

82. Wynagrodzenie za wykonanie opinii, o której mowa w pkt 79, pokrywa się ze środków zaplanowanych na wynagrodzenia opiniujących, ujętych w planie dwuletnim.

83. W przypadku odbiorów etapowych i końcowych związanych z budową lub testowaniem demonstratora technologii, zamawiający może zlecić opiniującemu wykonanie opinii, połączone z wizytą opiniującego i zapoznaniem się z wynikami praktycznymi u wykonawcy badań, bądź w innym wskazanym miejscu.

84. Wynagrodzenie za wykonanie opinii badań naukowych ustala się w następujących wysokościach:

1) do 800,00 złotych brutto – za wykonanie opinii etapowej lub końcowej, lub etapowej i końcowej łącznie bez wizyty opiniującego i zapoznania się z wynikami praktycznymi u wykonawcy badań;

2) do 1.500,00 złotych brutto – za wykonanie opinii etapowej lub końcowej, lub etapowej i końcowej łącznie z wizytą opiniującego i zapoznaniem się z wynikami praktycznymi u wykonawcy badań.

85. Obsługę finansowo-księgową umowy o opiniowanie badań naukowych prowadzi właściwy dysponent środków budżetowych, wskazany w umowie.

86. Opiniującym badania naukowe zapewnia się anonimowość względem wykonawcy badań, z wyjątkiem, gdy konieczne jest dokonanie oceny w miejscu realizacji badań naukowych. W tym przypadku opiniujący jest upoważniony do wstępu do miejsca realizacji badań naukowych, co powinno być zawarte w umowie o badania naukowe.

87. Opiniujący może zawrzeć w opinii informację, że nie oczekuje od zamawiającego zapewnienia anonimowości. W takiej sytuacji zamawiający może ujawnić dane opiniującego na wniosek wykonawcy, powiadamiając o tym fakcie opiniującego.

88. Opinia badań naukowych powinna zawierać ocenę:

1) zgodności zakresu wykonywanych badań naukowych z koncepcją i umową;

2) poziomu metodologicznego i merytorycznego badań naukowych;

3) stopnia rozwiązania problemu badawczego i osiągniętego celu;

4) adekwatności i poprawności użycia zastosowanych metod i technik badawczych;

5) możliwości wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce.

89. Opinię badań naukowych sporządza się na kwestionariuszu, według wzoru określonego w załączniku Nr 7 do decyzji.

90. Za opinię pozytywną etapu badań uznaje się taką, w której przyznano minimum 5,5 punktu z maksymalnych 10 punktów.

91. Po zakończeniu odbioru, przewodniczący komisji przedstawia zamawiającemu protokół odbioru etapu badań naukowych lub protokół odbioru końcowego badań naukowych, według wzoru określonego w załączniku Nr 8 do decyzji, w którym wnioskuje o uznanie etapu lub całości badań naukowych za wykonane lub niewykonane.

92. W przypadku niewłaściwego wykonania zobowiązań przez wykonawcę, komisja wnioskuje do zamawiającego o zastosowanie odpowiednich postanowień umowy.

93. Przyjęcie lub odrzucenie wyników badań naukowych lub ich etapu oraz rozliczenie finansowe następuje po zatwierdzeniu przez zamawiającego protokołu odbioru etapowego lub końcowego.

94. Zamawiający powiadamia wykonawcę o zatwierdzeniu protokołu odbioru etapowego lub końcowego. W przypadku odbioru końcowego badań naukowych, w wyniku których opracowany został demonstrator technologii, zamawiający powiadamia dodatkowo wykonawcę w sprawie komórki lub jednostki organizacyjnej, do której wykonawca zobowiązany jest przekazać ten demonstrator.

95. Zamawiający po zatwierdzeniu protokołu odbioru etapowego lub końcowego przesyła jego kopię do właściwego koordynatora.

96. Zatwierdzony protokół odbioru etapu lub protokół odbioru końcowego jest podstawą do wystawienia faktury przez wykonawcę.

97. Wydatki środków przyznanych na realizację badań naukowych, wynikające z wystawionych faktur, akceptuje zamawiający.

98. Obsługę finansowo-księgową wydatków realizuje właściwy dysponent środków budżetowych.

99. Wyniki badań ujmuje się we właściwej ewidencji księgowej resortu. W przypadku, gdy dokument potwierdzający ujęcie wyników badań we właściwej ewidencji księgowej resortu nie zostanie przekazany w terminie umożliwiającym dotrzymanie terminu płatności wynagrodzenia wykonawcy, określonego w umowie, opłacenia faktury końcowej dokonuje się na podstawie protokołu przyjęcia-przekazania wystawionego przez, wskazaną przez Zamawiającego, właściwą jednostkę organizacyjną prowadzącą ewidencję ilościowo-wartościową.

100. Pkt 99 nie ma zastosowania w przypadku, gdy wynikiem nie jest demonstrator technologii lub inny środek trwały, a kompletna dokumentacja badań została przekazana do zamawiającego.

101. Zamawiający przesyła do koordynatora w terminie do dnia 31 stycznia roku poplanowego informację z realizacji badań naukowych według wzoru określonego w załączniku Nr 9 do decyzji.

102. Koordynatorzy opracowują i przekazują do DNiSW, w terminie do dnia 28 lutego roku poplanowego, zbiorczą informację z realizacji badań naukowych za poprzedni rok, której wzór określa załącznik Nr 9 do decyzji. Informacja zawiera syntetyczne zestawienie wyników uzyskanych w toku realizacji badań naukowych oraz rozliczenie z wykorzystania środków finansowych. Na podstawie wyżej wymienionych informacji Dyrektor DNiSW opracowuje, do dnia 30 kwietnia roku poplanowego, informację z realizacji badań naukowych za resort dla Sekretarza Stanu w MON.

3.3.3. Zagospodarowanie, upowszechnianie i udostępnianie wyników badań naukowych

103. Właścicielem autorskich praw majątkowych i praw własności przemysłowej do wyników badań oraz innych składników majątkowych będących efektem realizacji badań naukowych jest MON (Skarb Państwa) reprezentowany przez zamawiającego.

104. Za upowszechnianie, udostępnianie i zagospodarowanie wyników badań naukowych odpowiedzialny jest zamawiający, a w przypadku wyników badań przekazanych gestorowi SpW lub komórkom i jednostkom organizacyjnym wskazanym przez właściwego gestora – ten gestor SpW.

105. Wyniki badań naukowych zamawiający w porozumieniu z gestorem SpW lub jednostką inicjującą, zagospodarowuje zgodnie z „Procedurą zagospodarowania wyników badań naukowych” stanowiącą załącznik Nr 13 do decyzji.

106. Dostarczony przez wykonawcę opis badań naukowych na formularzu SYNABA zamawiający przekazuje do Centralnej Biblioteki Wojskowej, zwanej dalej „CBW”, odpowiedzialnej za prowadzenie działalności w zakresie informacji naukowej w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. CBW upowszechnia informacje bibliograficzne i dokumentacyjne w ramach Centralnej Bazy Specjalistycznej.

107. Decyzję w sprawie formy upowszechniania wyników badań naukowych podejmuje zamawiający.

108. Dokumentacja badań naukowych, zawiera w szczególności:

1) kopię wniosku o realizację badań naukowych;

2) dokumentację dotyczącą postępowania wyłaniającego wykonawcę;

3) umowę o wykonanie badań naukowych wraz z załącznikami;

4) raporty etapowe i końcowe z badań naukowych wraz z jednym egzemplarzem sprawozdań merytorycznych;

5) umowy o sporządzenie opinii badawczej badań naukowych;

6) opinie badań naukowych;

7) protokoły odbioru etapów badań naukowych i protokół końcowego odbioru badań naukowych;

8) inne dokumenty wymagane, wytworzone w wyniku realizacji umowy o wykonanie badań naukowych.

109. Sprawozdania merytoryczne stanowią wynik badań naukowych i podlegają zagospodarowaniu zgodnie z pkt 105. Jeden egzemplarz sprawozdania merytorycznego pozostawia się w dokumentacji badań.

110. Dokumentację badań naukowych oraz sprawozdania merytoryczne wytworzone jako informacje niejawne, prowadzi się zgodnie z obowiązującymi przepisami o ochronie informacji niejawnych.

111. Dokumentacja badań naukowych podlega archiwizacji zgodnie z obowiązującymi przepisami resortowymi, z tym że dokumentację dotyczącą postępowania wyłaniającego wykonawcę archiwizuje się w oddzielnej teczce z uwzględnieniem zasad archiwizacji dokumentacji zamówień publicznych.

3.4. Zadania wspierające realizację badań naukowych na rzecz obronności

112. Wsparcie realizacji badań naukowych na rzecz obronności obejmuje:

1) proces opiniowania w imieniu Ministra wniosków uczelni wojskowych i wojskowych instytutów badawczych o finansowanie ze środków budżetu państwa na naukę ich działalności statutowej i inwestycyjnej;

2) zadania wynikające z potrzeb własnych Ministra w ramach działalności upowszechniającej naukę (DUN), finansowanej ze środków budżetu państwa na naukę w trybie określonym ustawą o zasadach finansowania nauki;

3) zadania dotyczące resortowego systemu informacji naukowej;

4) opracowywanie sprawozdań komórek i jednostek organizacyjnych resortu z ich działań naukowo-badawczych.

113. Proces opiniowania wniosków uczelni wojskowych i wojskowych instytutów badawczych o finansowanie ze środków budżetu państwa na naukę ich działalności statutowej i inwestycyjnej odbywa się zgodnie z procedurą określoną w załącznikach Nr 10 i 11 do decyzji.

114. DNiSW opracowuje i przesyła do ministra właściwego do spraw nauki wnioski o finansowanie i raport z wykorzystania środków budżetu państwa na naukę, przyznanych Ministrowi na realizację zadań wynikających z potrzeb własnych Ministra w ramach DUN.

115. DNiSW przekazuje opracowany wniosek i raport z finansowania zadań wynikających z potrzeb własnych Ministra w ramach DUN do Departamentu Budżetowego w celu zatwierdzenia (w ujęciu finansowym) przez Głównego Księgowego resortu.

116. Komórki i jednostki organizacyjne w ciągu 3 miesięcy przed terminem złożenia przez DNiSW wniosku określonego w pkt 115, zgłaszają do DNiSW propozycje realizacji zadań dotyczących DUN (w wersji papierowej i elektronicznej) na kolejny rok w trybie przewidzianym aktami wykonawczymi do ustawy o zasadach finansowania nauki.

117. DNiSW dokonuje podziału środków finansowych na realizację zadań dotyczących DUN dla poszczególnych komórek i jednostek organizacyjnych, zgodnie z decyzją ministra właściwego do spraw nauki, na podstawie propozycji realizacji zadań przedstawionych przez te komórki i jednostki organizacyjne oraz powiadamia je o wysokości przydzielonych środków finansowych.

118. DNiSW sprawuje bieżącą kontrolę i dokonuje oceny prawidłowości realizacji zadań w ramach DUN i sposobu wydatkowania przyznanych środków finansowych przez komórki i jednostki organizacyjne.

119. Komórki i jednostki organizacyjne, w terminie 14 dni od dnia zakończenia realizacji zadań w zakresie DUN, przesyłają do DNiSW:

1) raporty dotyczące zrealizowanych zadań w ramach DUN (w wersji papierowej i elektronicznej), opracowane zgodnie z aktami wykonawczymi do ustawy o zasadach finansowania nauki;

2) kopie faktur rozliczających otrzymane środki finansowe z budżetu państwa na naukę;

3) inne załączniki (w tym wykaz zaprenumerowanych czasopism) dotyczące rozliczenia środków budżetu państwa na naukę, wydatkowanych na realizację zadań w ramach DUN;

4) DNiSW archiwizuje dokumentację dotyczącą zadań określonych w ppkt 1.

120. Komórki i jednostki organizacyjne są zobowiązane do zwrotu środków finansowych w zakresie DUN na konto MON, właściwe do obsługi środków w zakresie DUN (z jednoczesnym powiadomieniem DNiSW) w przypadku:

1) stwierdzenia przez DNiSW nieprawidłowości w realizacji zadań dotyczących DUN lub w sposobie wydatkowania środków finansowych w tym zakresie, przez jednostki i komórki organizacyjne;

2) niewykorzystania przez jednostki i komórki organizacyjne środków finansowych na realizację zadań dotyczących DUN.

121. Komórki i jednostki organizacyjne mogą wnioskować zmianę sposobu realizacji zadań bądź zgłosić nowe zadania dotyczące DUN. DNiSW występuje do ministra właściwego do spraw nauki o wyrażenie zgody w tym zakresie.

122. Biblioteki naukowe resortu, określone na podstawie odrębnych przepisów, niewchodzące w skład wojskowych uczelni i instytutów badawczych, za pośrednictwem DNiSW, przekazują do ministra właściwego do spraw nauki i do wiadomości DNiSW, wnioski o finansowanie i raporty z wykorzystania środków budżetu państwa na naukę w zakresie DUN, dotyczące utrzymania i poszerzania zasobów bibliotecznych, działalności wydawniczej i opracowania zasobów naukowych bibliotek oraz informacji bibliotecznej.

123. Komórki i jednostki organizacyjne, w ramach działalności wydawniczej, dofinansowanej ze środków finansowych budżetu państwa na naukę, której rezultatem jest opracowanie publikacji, zamieszczają w tej publikacji informacje o treści: „Wydanie publikacji dofinansowane ze środków ministra właściwego do spraw nauki” i przekazują do DNiSW i CBW po jednym egzemplarzu publikacji.

124. CBW jest jednostką organizacyjną, realizującą dystrybucję informacji o wynikach badań naukowych, prowadzonych w resorcie.

125. CBW prowadzi i udostępnia Centralną Bazę Specjalistyczną, zawierającą informacje o dokumentach wytworzonych w komórkach i jednostkach organizacyjnych resortu z zakresu najnowszych osiągnięć i kierunków rozwoju poszczególnych dziedzin nauki; centralny rejestr zakończonych badań naukowych, prowadzonych w resorcie, opracowywany na podstawie informacji przysyłanych na formularzu SYNABA; materiały naukowe pochodzące z badań prowadzonych w ramach organizacji międzynarodowych oraz ze współpracy międzynarodowej; informacje bibliograficzne o krajowych i zagranicznych publikacjach z zakresu nauk o bezpieczeństwie i obronności.

126. CBW, jako Krajowe Centrum Dystrybucji Publikacji Naukowych, odpowiada za dystrybucję i promocję w resorcie publikacji naukowych, w tym także w wersji elektronicznej z użyciem sieci MIL-WAN, pozyskiwanych z NATO STO i EDA oraz innych organizacji międzynarodowych.

127. CBW, wspólnie z DNiSW, uczestniczy w pracach Komitetu Zarządzania Informacjami (Information Management Committee), działającego w ramach NATO STO, a także odpowiada za realizację zadań w tym zakresie dla potrzeb resortu.

128. Komórki i jednostki organizacyjne, realizujące działania naukowo-badawcze, są zobowiązane w terminie do dnia 15 kwietnia roku poplanowego, do przedłożenia właściwym koordynatorom sprawozdania za poprzedni rok, zgodnie z wzorem określonym w załączniku Nr 12 do decyzji.

Rozdział 4

Przepisy przejściowe i końcowe

129. Do spraw, w tym postępowań o udzielenie zamówień, wszczętych przed dniem wejścia wżycie niniejszej decyzji, mają zastosowanie postanowienia decyzji Nr 199/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 12 lipca 2005 r. w sprawie wprowadzenia do użytku „Instrukcji o realizacji badań naukowych i prac studyjnych w resorcie obrony narodowej” (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. Nr 13, poz. 104, z 2007 r. Nr 18, poz. 190 oraz z 2009 r. Nr 5, poz. 63).

130. Tracą moc:

1) decyzja Nr 425/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 września 2007 r. w sprawie Głównych Celów i Kierunków Polityki Naukowej i Naukowo-Technicznej resortu obrony narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. Nr 18, poz. 191 oraz z 2009 r. Nr 5, poz. 62);

2) decyzja Nr 199/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 12 lipca 2005 r. w sprawie wprowadzenia do użytku „Instrukcji o realizacji badań naukowych i prac studyjnych w resorcie obrony narodowej” (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. Nr 13, poz. 104, z 2007 r. Nr 18, poz. 190 oraz z 2009 r. Nr 5, poz. 63);

3) Wytyczne Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej z dnia 15 listopada 2007 r. w sprawie opracowania priorytetowych kierunków badań, resortowych wieloletnich i rocznych planów badań naukowych, prac rozwojowych i studyjnych w resorcie obrony narodowej (niepublikowane).

131. Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia podpisania.

Minister Obrony Narodowej: T. Siemoniak

Załącznik 1. [WZÓR – WNIOSEK O REALIZACJĘ BADAŃ NAUKOWYCH W RAMACH PROGRAMU STRATEGICZNEGO, PROGRAMU LUB PROJEKTU NARODOWEGO CENTRUM BADAŃ I ROZWOJU/ PROGRAMU LUB PROJEKTU EDA i NATO STO FINANSOWANEGO Z BUDŻETU MON/ PROGRAMU LUB PROJEKTU KRAJOWEGO, FINANSOWANEGO Z BUDŻETU MON]

Załączniki do decyzji Nr 299/MON Ministra Obrony
Narodowej z dnia 21.07.2014 r. (poz. 248)

Załącznik Nr 1

/WZÓR/

WNIOSEK
o realizację badań naukowych w ramach programu strategicznego, programu lub projektu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju/ programu lub projektu EDA i NATO STO finansowanego z budżetu MON/ programu lub projektu krajowego, finansowanego z budżetu MON

Załącznik 2. [WZÓR – KONCEPCJA BADAŃ NAUKOWYCH]

Załącznik Nr 2

/WZÓR/

KONCEPCJA
badań naukowych

Załącznik 3. [PROJEKT – UMOWA O WYKONANIE BADANIA NAUKOWEGO]

Załącznik Nr 3

/PROJEKT/

UMOWA
o wykonanie badania naukowego

Załącznik Nr 2 do projektu umowy o wykonanie badania naukowego

/WZÓR/

HARMONOGRAM
RZECZOWO-FINANSOWY BADANIA NAUKOWEGO

Załącznik nr 3 do projektu umowy o wykonanie badania naukowego

/WZÓR/

WYKAZ WYMIERNYCH WYNIKÓW BADANIA NAUKOWEGO
WYTWORZONYCH W CZASIE REALIZACJI UMOWY

Załącznik 4. [WZÓR – RAPORT ETAPOWY Z BADAŃ NAUKOWYCH]

Załącznik Nr 4

/WZÓR/

RAPORT ETAPOWY
z badań naukowych

Załącznik 5. [WZÓR – RAPORT KOŃCOWY Z REALIZACJI BADAŃ NAUKOWYCH]

Załącznik Nr 5

/WZÓR/

RAPORT KOŃCOWY
z realizacji badań naukowych

Załącznik 6. [PROJEKT – UMOWA O DZIEŁO O SPORZĄDZENIE OPINII ETAPU BADAŃ NAUKOWYCH]

Załącznik Nr 6

/PROJEKT/

UMOWA O DZIEŁO
o sporządzenie opinii etapu badań naukowych

Załącznik 7. [WZÓR – OPINIA ETAPU BADAŃ NAUKOWYCH]

Załącznik Nr 7

/WZÓR/

OPINIA
etapu badań naukowych

Załącznik 8. [WZÓR – PROTOKÓŁ ODBIORU ...... ETAPU BADAŃ NAUKOWYCH]

Załącznik Nr 8

/WZÓR/

PROTOKÓŁ
odbioru ...... etapu badań naukowych

Załącznik 9. [WZÓR – SYNTETYCZNA INFORMACJA Z REALIZACJI „PLANU BADAŃ NAUKOWYCH W RESORCIE OBRONY NARODOWEJ W ....... ROKU”]

Załącznik Nr 9

/WZÓR/

SYNTETYCZNA INFORMACJA
z realizacji „Planu badań naukowych w resorcie obrony narodowej w ....... roku”

Załącznik 10. [PROCEDURA OPINIOWANIA WNIOSKÓW UCZELNI WOJSKOWYCH I WOJSKOWYCH INSTYTUTÓW BADAWCZYCH O FINANSOWANIE ZE ŚRODKÓW BUDŻETU PAŃSTWA NA NAUKĘ ICH DZIAŁALNOŚCI STATUTOWEJ I INWESTYCYJNEJ]

Załącznik Nr 10

PROCEDURA

opiniowania wniosków uczelni wojskowych i wojskowych instytutów badawczych o finansowanie ze środków budżetu państwa na naukę ich działalności statutowej i inwestycyjnej

1. Uczelnie wojskowe i wojskowe instytuty badawcze („jednostki wnioskujące”), w trybie przewidzianym aktami wykonawczymi do ustawy o zasadach finansowania nauki, przesyłają bezpośrednio do ministra właściwego do spraw nauki wnioski, w rozumieniu tej ustawy, o finansowanie działalności statutowej i inwestycyjnej (obejmującej inwestycje budowlane i infrastrukturę badawczą, służące potrzebom badań naukowych lub prac rozwojowych), zwane dalej „wnioskami”, ze środków budżetu państwa przeznaczonych na naukę w kolejnym roku.

2. W terminie do 3 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosków do ministra właściwego do spraw nauki jednostki wnioskujące przedstawiają do DNiSW do zaopiniowania dodatkowy egzemplarz wniosków, opracowany zgodnie z aktami wykonawczymi do ustawy o zasadach finansowania nauki, w tym;

a) uczelnie wojskowe – bezpośrednio do DNiSW;

b) wojskowe techniczne instytuty badawcze – poprzez Departament Polityki Zbrojeniowej, (przy współudziale Inspektoratu Uzbrojenia);

c) wojskowe medyczne instytuty badawcze, poprzez komórkę organizacyjną resortu właściwą ds. zdrowia.

3. Do wniosków jednostki wnioskujące załączają opinie właściwych koordynatorów oraz innych komórek i jednostek organizacyjnych resortu, odpowiednich w danym zakresie kompetencji (z wykorzystaniem arkusza uzgodnień, którego wzór określa załącznik Nr 11 do decyzji). Ponadto uczelnie wojskowe wraz z wnioskami o finansowanie swojej działalności statutowej przedstawiają do DNiSW opinie rektora uczelni w odniesieniu do podstawowych jednostek organizacyjnych tej uczelni.

4. Koordynatorzy działalności naukowo-badawczej resortu, a także inne komórki i jednostki organizacyjne resortu w zakresie swoich właściwości, uzgadniają wnioski zgodnie z pkt 3.

5. Jednostki wnioskujące opracowują wnioski, kierując się priorytetami Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i uwzględniając w nich Priorytetowe kierunki badań.

6. Podstawowe kryteria oceny wniosków jednostek stanowią:

1) opinie właściwych koordynatorów działalności naukowo-badawczej resortu oraz innych komórek i jednostek organizacyjnych, odpowiednich w danym zakresie kompetencji – zgodnie z pkt 3;

2) w zakresie wniosków o finansowanie działalności statutowej – zgodność zgłoszonych zadań z Priorytetowymi kierunki badań;

3) zgodność wniosków z wymaganiami formalnymi, określonymi w ustawie o zasadach finansowania nauki i aktach wykonawczych do niej;

4) możliwość wykonania zgłoszonych zadań w przewidywanym terminie;

5) zasadność planowanych wydatków w stosunku do przedmiotu i zakresu wnioskowanych zadań;

6) sposób finansowania realizacji wnioskowanych zadań;

7) sposób wykorzystania przewidywanych zadań.

7. Dyrektor DNiSW reprezentuje Ministra w procesie przygotowania opinii dotyczących wniosków wojskowych instytutów badawczych i uczelni wojskowych, zgodnie z ustawą o zasadach finansowania nauki, w tym odnośnie wojskowych instytutów medycznych – wraz z komórką organizacyjną resortu właściwą ds. zdrowia.

8. Dyrektor DNiSW przesyła opinie w zakresie wniosków wskazanych w pkt 7, do ministra właściwego do spraw nauki oraz do jednostek wnioskujących.

Załącznik 11. [WZÓR – ARKUSZ UZGODNIEŃ DO WNIOSKÓW ZGŁOSZONYCH PRZEZ UCZELNIE WOJSKOWE I WOJSKOWE INSTYTUTY BADAWCZE W ZAKRESIE ICH DZIAŁALNOŚCI STATUTOWEJ I INWESTYCYJNEJ, FINANSOWANEJ ZE ŚRODKÓW BUDŻETU PAŃSTWA PRZEZNACZONYCH NA NAUKĘ]

Załącznik Nr 11

/WZÓR/

ARKUSZ UZGODNIEŃ
do wniosków zgłoszonych przez uczelnie wojskowe i wojskowe instytuty badawcze w zakresie ich działalności statutowej i inwestycyjnej, finansowanej ze środków budżetu państwa przeznaczonych na naukę

Załącznik 12. [WZÓR – SPRAWOZDANIE Z TEMATÓW I FINANSOWANIA PRAC NAUKOWO-BADAWCZYCH, ROZWOJOWYCH, EKSPERCKICH I WDROŻENIOWYCH ORAZ INWESTYCJI WSPIERAJĄCYCH BADANIA NAUKOWE I PRACE ROZWOJOWE, REALIZOWANE PRZEZ ........... W ........ R.]

Załącznik Nr 12

/WZÓR/

SPRAWOZDANIE
z tematów i finansowania
prac naukowo-badawczych, rozwojowych, eksperckich i wdrożeniowych oraz inwestycji wspierających badania naukowe i prace rozwojowe, realizowane przez ........... w ........ r.

Załącznik 13. [PROCEDURA ZAGOSPODAROWANIA WYNIKÓW BADAŃ NAUKOWYCH]

Załącznik Nr 13

Procedura zagospodarowania wyników badań naukowych

1. Procedura określa:

1) zasady zagospodarowania aktywów trwałych i wartości niematerialnych i prawnych będących wynikami badań naukowych, realizowanych w resorcie obrony narodowej oraz na jego potrzeby;

2) zasady i tryb współdziałania komórek oraz jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej w procesie zagospodarowania wyników badań naukowych, w szczególności środków trwałych (stanowiących rzeczowe aktywa trwałe) oraz wartości niematerialnych i prawnych.

2. Zasady i tryb współdziałania, o których mowa w pkt 1 ppkt 2, stosują komórki i jednostki organizacyjne, a w szczególności koordynatorzy badań naukowych i instytucje wymienione w niniejszej procedurze oraz inne powstałe w wyniku ich przekształcenia lub likwidacji.

3. Procedurę stosuje się w przypadku, gdy badania naukowe są realizowane na podstawie umowy cywilnoprawnej zwanej dalej „umową”, zawartej między zamawiającym i wykonawcą.

4. Użyte w procedurze określenia oznaczają:

1) aktywa trwałe – aktywa w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330), zwanej dalej „ustawą o rachunkowości”;

2) odbiorca początkowy – jednostka organizacyjna resortu obrony narodowej, wskazana przez gestora lub instytucja nie będąca gestorem w uzgodnieniu z właściwym organem logistycznym, na wniosek zamawiającego, przyjmująca od wykonawcy aktywa trwałe Pracy w celu ich czasowego przechowania;

3) odbiorca końcowy – jednostka organizacyjna resortu obrony narodowej, wskazana przez organ decyzyjny w uzgodnieniu z właściwym organem logistycznym na wniosek zamawiającego, odbierająca aktywa trwałe Pracy od odbiorcy początkowego w celu zarządzania nimi;

4) Praca – w szczególności badania naukowe realizowane w resorcie obrony narodowej, finansowane ze środków Ministerstwa Obrony Narodowej lub Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a także planów finansowych poszczególnych dysponentów środków;

5) przedmiot odbioru – wyspecyfikowany w umowie materialny rezultat świadczący o wykonaniu zadania Pracy;

6) środki trwałe – środki w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy o rachunkowości;

7) wartości niematerialne i prawne – wartości w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 14 ustawy o rachunkowości;

8) wynik Pracy – wskazany w umowie przedmiot odbioru, podlegający przekazaniu zamawiającemu;

9) wykorzystanie – wykorzystanie wyniku Pracy zgodnie z potrzebami, w całości lub w części;

10) zagospodarowanie – postępowanie zgodnie ze sposobem zagospodarowania właściwym dla danego aktywa trwałego, zakończone jego wprowadzeniem na ewidencję odbiorcy końcowego;

11) zamawiający – komórka organizacyjna Ministerstwa Obrony Narodowej lub jednostka organizacyjna podległa Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowana. W odniesieniu do wyników badań naukowych pozyskiwanych w trybie konkursowym ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego rolę zamawiającego pełni NCBR.

5. W przypadku przekazywania wyników badań naukowych realizowanych przez NCBR w programach i projektach kończących się do VT poziomu gotowości technologii decyzje o przekazaniu na stan MON podejmuje Dyrektor NCBR na wniosek Ministra, a rolę zamawiającego w procesie przekazywania i zagospodarowania wyników badań naukowych w resorcie obrony narodowej przejmuje właściwy gestor SpW lub koordynator. Zagospodarowanie wyników prac rozwojowych (powyżej VI poziomu gotowości technologii) realizowanych w ramach programów i projektów NCBR realizuje się w oparciu o załącznik nr 6 do decyzji Nr 72/MON.

6. Przed zakończeniem badań naukowych, na wniosek zamawiającego, gestor w porozumieniu z właściwym organem logistycznym wyznacza odbiorców początkowych dla wskazanych aktywów trwałych.

7. Po zakończeniu Pracy, na wniosek zamawiającego, gestor w porozumieniu z właściwym organem logistycznym wyznacza odbiorców końcowych dla wyników Pracy, które zaakceptował do wykorzystania.

8. Po zakończeniu Pracy oraz określeniu odbiorców początkowych i końcowych dla wszystkich wyników Pracy będących, zamawiający opracowuje plan zagospodarowania wyników Pracy, którego wzór określa dodatek 13.1 do załącznika, zwany dalej „planem zagospodarowania”.

9. Sposób zagospodarowania określa zamawiający w planie zagospodarowania przez wskazanie jednego ze sposobów zagospodarowania, o których mowa w pkt. 12.

10. Zamawiający może kwalifikować koszty Pracy jako wartość niematerialną i prawną, jeżeli zostały spełnione łącznie poniższe warunki:

1) poniesione koszty były kosztami badań naukowych;

2) badania naukowe były prowadzone na potrzeby resortu obrony narodowej.

11. Koszty Pracy, które nie zostały zakwalifikowane do wartości niematerialnych i prawnych zamawiający zalicza do kosztów bieżącego okresu.

12. Z uwagi na sposób zagospodarowania, zamawiający dzieli wyniki badań naukowych na następujące grupy:

1) przydatne do wykorzystania w innych Pracach na rzecz resortu obrony narodowej;

2) przydatne do wykorzystania przez odbiorców końcowych wskazanych przez gestora;

3) przydatne do wykorzystania przez odbiorców końcowych wskazanych przez komórki lub jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej, inne niż gestor;

4) przewidywane do zbycia poza resort obrony narodowej;

5) będące wartościami niematerialnymi i prawnymi.

13. Zagospodarowanie wyników badań naukowych przewidywanych do wykorzystania w innych Pracach na rzecz resortu obrony narodowej odbywa się w następujący sposób:

1) zamawiający określa aktywa trwałe, które są przewidywane do wykorzystania w innych Pracach na rzecz resortu obrony narodowej;

2) gestor w porozumieniu z właściwym organem logistycznym, na wniosek zamawiającego, dla wszystkich aktywów trwałych będących środkami trwałymi, wyznacza odbiorców początkowych;

3) zamawiający opracowuje plan zagospodarowania, w którym dla wyników badań naukowych przydatnych w innych Pracach, w pozycji „odbiorca końcowy”, podaje się odbiorcę początkowego;

4) zamawiający w ramach odrębnej umowy użyczenia wyników badań naukowych z wykonawcą innej Pracy, ustala warunki wykorzystania wyników badań naukowych przydatnych w innych Pracach;

5) odbiorca końcowy na wniosek zamawiającego i właściwego organu logistycznego przekazuje wykonawcy innej Pracy wskazane aktywa trwałe przydatne w innych Pracach, po podpisaniu przez zamawiającego umowy, o której mowa w ppkt 4;

6) pozostałe wyniki badań naukowych niewykorzystane przez zamawiającego do realizacji innej Pracy, podlegają zagospodarowaniu przez odbiorcę końcowego w sposób określony w pkt. 14.

14. Zagospodarowanie rzeczowych aktywów trwałych wykorzystywanych przez odbiorców końcowych, wskazanych przez gestora, odbywa się w następujący sposób:

1) aktywa trwałe, zamawiający kwalifikuje do wykorzystania przez odbiorców końcowych wskazanych przez gestora;

2) gestor w uzgodnieniu z właściwym organem logistycznym, na wniosek zamawiającego, wyznacza odbiorców początkowych dla wszystkich wskazanych przez zamawiającego aktywów trwałych będących środkami trwałymi i wskazuje te aktywa, które zaakceptował do wykorzystania spośród aktywów, o których mowa w ppkt 1;

3) wykonawca przekazuje aktywa trwałe, o których mowa w ppkt 1, wskazanym przez zamawiającego odbiorcom początkowym;

4) odbiorca początkowy staje się odbiorcą końcowym dla aktywa trwałego, które zostało zaakceptowane przez gestora do wykorzystania;

5) zamawiający opracowuje plan zagospodarowania aktywów trwałych Pracy;

6) zamawiający przekazuje gestorowi wyciąg z planu zagospodarowania aktywów trwałych w zakresie aktywów trwałych zaakceptowanych do wykorzystania;

7) odbiorca końcowy przyjęte aktywa trwałe ujmuje w swojej ewidencji i wykorzystuje zgodnie z własnymi potrzebami.

15. Zagospodarowanie aktywów trwałych, przydatnych do wykorzystania przez odbiorców końcowych, wskazanych przez komórki i jednostki organizacyjne inne niż gestor, odbywa się w następujący sposób:

1) aktywa trwałe, zamawiający kwalifikuje do wykorzystania przez odbiorców końcowych wskazanych przez komórki organizacyjne resortu obrony narodowej inne niż gestor;

2) zamawiający proponuje aktywa trwałe, o których mowa ppkt. 1, do wykorzystania komórkom i jednostkom organizacyjnym resortu obrony narodowej innym niż gestor, w szczególności Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych, dowództwom rodzajów Sił Zbrojnych, DNiSW, w celu wskazania aktywów, które zagospodarują;

3) jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej, które zaakceptowały proponowane do wykorzystania aktywa trwałe, w porozumieniu z właściwym organem logistycznym wskazują odbiorców końcowych dla tych aktywów;

4) zamawiający opracowuje plan zagospodarowania aktywów trwałych Pracy;

5) zamawiający przekazuje wyciąg z planu zagospodarowania aktywów trwałych jednostkom organizacyjnym resortu obrony narodowej, o których mowa w ppkt 3, w zakresie ich dotyczącym;

6) odbiorcy końcowi na podstawie dyspozycji jednostki organizacyjnej resortu obrony narodowej i właściwego organu logistycznego, o których mowa w ppkt 3, dokonują odbioru wskazanych aktywów trwałych od odbiorców początkowych na własny koszt, ujmują je w swojej ewidencji i wykorzystują zgodnie ze swoimi potrzebami.

16. Zagospodarowanie aktywów trwałych przewidywanych do zbycia poza resort obrony narodowej odbywa się w następujący sposób:

1) aktywa trwałe, zamawiający kwalifikuje jako mienie przeznaczone do zbycia poza resort obrony narodowej;

2) dla aktywów trwałych, o których mowa w ppkt 1, odbiorca początkowy staje się odbiorcą końcowym;

3) zamawiający opracowuje plan zagospodarowania aktywów trwałych Pracy;

4) zamawiający przekazuje wyciąg z planu zagospodarowania organowi logistycznemu właściwemu aktywom trwałym, o których mowa w ppkt 1, w celu spowodowania działań, o których mowa w ppkt 5;

5) odbiorca końcowy przyjęte aktywa trwałe przeznaczone do zbycia poza resort obrony narodowej ujmuje w swojej ewidencji i dokonuje ich zbycia poza resort obrony narodowej postępując zgodnie z obowiązującymi przepisami, może również je wykorzystać zgodnie z własnymi potrzebami.

19. Postępowanie z aktywami trwałymi będącymi wartościami niematerialnymi i prawnymi odbywa się w następujący sposób:

1) zamawiający określa wartości niematerialne i prawne powstałe w wyniku realizacji Pracy na podstawie wykazu wymiernych wyników badań naukowych dostarczonego przez Wykonawcę po ostatnim etapie badań naukowych;

2) wykonawca przekazuje zamawiającemu wartości niematerialne i prawne w ramach rozliczenia poszczególnych etapów badań naukowych, na zasadach określonych w umowie na realizacje badań naukowych;

3) zamawiający opracowuje plan zagospodarowania wartości niematerialnych i prawnych Pracy wskazując instytucje, do których przekazane zostają opracowania stanowiące wartości niematerialne i prawne;

4) zamawiający przekazuje wyciąg z planu zagospodarowania w zakresie wartości niematerialnych i prawnych jednostkom otrzymującym stosowne wartości niematerialne i prawne;

Dodatek 13.1

Instrukcja wypełniania Planu Zagospodarowania

 

Kolumna 1:

Liczba porządkowa.

Kolumna 2:

Nazwa środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej (WNiP) przekazywanej odbiorcy początkowemu i końcowemu, wymienionym w tym samym wierszu tabeli.

Kolumna 3:

Należy podać ilość (np. szt.) przekazywanych jednemu odbiorcy końcowemu wyników badań, wymienionemu w tym samym wierszu tabeli. Wszystkie jednego typu wyniki Pracy mogą być rozdysponowane do wielu odbiorców końcowych. W takim przypadku dla jednego odbiorcy końcowego należy przeznaczyć jeden wiersz tabeli.

Kolumna 4:

Charakterystyczne oznaczenie identyfikacyjne danego wyniku Pracy.

Kolumna 5:

Wartość pozyskania lub bezpośrednie koszty wytworzenia wyniku Pracy będącego środkiem trwałym lub wartością niematerialną i prawna, określona na podstawie dokumentów przedstawionych przez wykonawcę.

Kolumna 6:

Komórka lub jednostka organizacyjna resortu obrony narodowej będąca odbiorcą początkowym.

Kolumna 7:

Komórka lub jednostka organizacyjna resortu obrony narodowej wskazująca odbiorcę końcowego lub właściwy organ logistyczny uzgadniający odbiorcę końcowego.

Kolumna 8:

Komórka lub jednostka organizacyjna resortu obrony narodowej będąca odbiorcą końcowym.

 

Kolumna 9:

Należy podać przewidywaną procedurę zagospodarowania przywołując odpowiedni przepis procedury zagospodarowania (np. „zgodnie pkt ..... Procedury”) oraz można podać uszczegółowienie sposobu zagospodarowania np. do celów szkoleniowych, w celu wykonania dokumentacji technicznej wyrobu gotowego, w celu wykorzystania w procesie identyfikacji potrzeb operacyjnych, w celu testowania demonstratora technologii w warunkach operacyjnych itp.

 

Kolumna 10:

Można np. podać nr dokumentu potwierdzającego przekazanie aktywa do odbiorcy końcowego, można wprowadzać odręczne adnotacje o wykonaniu zaleceń wykazanych w kolumnie 9.

 

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2014-07-23
  • Data wejścia w życie: 2014-07-23
  • Data obowiązywania: 2018-09-18
  • Z mocą od: 2014-07-21
  • Dokument traci ważność: 2022-03-23

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA