REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2013 poz. 280
Szefostwo Służby Ruchu Lotniczego
ZARZĄDZENIE Nr 27/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 31 października 2013 r.
w sprawie organizacji i szczegółowych zasad funkcjonowania wojskowych lotniskowych organów służb ruchu lotniczego
Na podstawie art. 120 ust. 6 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo Lotnicze (Dz. U. z 2012 r. poz. 933, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
1) służby ruchu lotniczego na polu manewrowym lotniska wojskowego oraz w wyznaczonej przestrzeni powietrznej – przy pomocy organów kontroli ruchu lotniczego;
2) służbę informacji lotniczej – przy pomocy biura odpraw załóg;
3) współdziałanie i współpracę z właściwymi organami wyznaczonymi do zapewnienia służb ruchu lotniczego oraz organami wojskowymi.
2. W przestrzeni powietrznej wyznaczonej jako strefa ruchu lotniskowego lotniska wojskowego (MATZ), LOSRL zapewnia służby ruchu lotniczego zgodnie z Instrukcją ruchu lotniczego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwaną dalej „IRL”.
3. Służby ruchu lotniczego zapewniane są zgodnie z ustawą z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, przepisami Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego, zwanymi dalej „przepisami ICAO” oraz rozporządzeniami Komisji Europejskiej właściwymi w zakresie określającym wspólne zasady w odniesieniu do przepisów lotniczych i operacyjnych dotyczących służb i procedur żeglugi powietrznej. Dodatkowe procedury i odstępstwa od przepisów ICAO wynikające z charakteru i specyfiki lotnictwa wojskowego publikowane są w wojskowym zbiorze informacji lotniczych (MIL AIP Polska).
1) działalność operacyjną LOSRL;
2) aktualność uprawnień lotniczych członków personelu służby ruchu lotniczego;
3) dokumentację operacyjną LOSRL;
4) przestrzeganie przez personel LOSRL przepisów lotniczych;
5) analizę możliwości operacyjnych LOSRL w zakresie utrzymania zdolności w zapewnieniu ciągłości służb ruchu lotniczego.
2. Szkolenie, o którym mowa w ust. 1, przebiega zgodnie z zasadami określonymi w Załączniku 1 Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisanej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. Nr 35, poz. 212 i 214, z późn. zm.2)), prawem polskim oraz europejskim i obejmuje:
1) szkolenie wstępne, uzupełniające oraz rozszerzające, realizowane w certyfikowanych wojskowych i cywilnych ośrodkach szkolenia lotniczego w kraju lub za granicą;
2) szkolenie początkowe jako element szkolenia w jednostce realizowane w wojskowych, cywilnych i wojskowo-cywilnych organach kontroli ruchu lotniczego;
3) szkolenie praktyczne (szkolenie w jednostce) realizowane w wojskowych, cywilnych i wojskowo-cywilnych organach kontroli ruchu lotniczego;
4) szkolenie językowe, specjalistyczne oraz uzupełniające.
1) organizację pracy oraz prawidłowe funkcjonowanie LOSRL z uwzględnieniem obsady etatowej, czasu pracy personelu operacyjnego LOSRL oraz przewidywanego natężenia ruchu lotniczego;
2) techniczne wyposażenie stanowisk operacyjnych LOSRL.
Rozdział 2
Funkcjonowanie LOSRL
§ 9.
1) służbę kontroli ruchu lotniczego;
2) służbę informacji powietrznej;
3) służbę alarmową.
2. Nadzór nad jakością zapewnianych przez LOSRL służb ruchu lotniczego, o których mowa w ust. 1, sprawuje Szef SSRL SZ RP.
1) informacji lotniczej;
2) meteorologicznej;
3) poszukiwania i ratownictwa lotniczego.
2. Uzyskanie i aktualność uprawnień lotniczych potwierdzone jest wpisem do:
1) licencji wojskowego kontrolera ruchu lotniczego lub Wykazu Uprawnień kontrolera ruchu lotniczego;
2) rejestru personelu służby ruchu lotniczego prowadzonego przez SSRL SZ RP.
3. Szczegółowe zasady nadawania uprawnień lotniczych personelowi LOSRL określa IRL.
Rozdział 3
Skład i zadania LOSRL
§ 15.
1) organy kontroli ruchu lotniczego: organ kontroli lotniska oraz organ kontroli zbliżania;
2) biuro odpraw załóg.
1) zapobieganie kolizjom podczas lotu statków powietrznych z innymi statkami powietrznymi;
2) zapobieganie kolizjom statków powietrznych ze sobą na polu manewrowym i z przeszkodami na tym polu;
3) usprawnianie i utrzymywanie uporządkowanego przepływu ruchu lotniczego;
4) udzielanie wskazówek i informacji dla bezpiecznego i sprawnego wykonywania lotów;
5) zawiadamianie właściwych organów o statkach powietrznych potrzebujących pomocy w zakresie poszukiwania i ratownictwa oraz współdziałanie z tymi organami.
1) zapobieganie kolizjom podczas lotu statków powietrznych z innymi statkami powietrznymi;
2) usprawnianie i utrzymywanie uporządkowanego przepływu ruchu lotniczego;
3) udzielanie wskazówek i informacji dla bezpiecznego i sprawnego wykonywania lotów;
4) zawiadamianie właściwych organów o statkach powietrznych potrzebujących pomocy w zakresie poszukiwania i ratownictwa oraz współdziałanie z tymi organami.
1) współpraca z Komórką Zarządzania Przestrzenią Powietrzną oraz użytkownikami przestrzeni powietrznej w zakresie wymiany informacji dotyczącej zamawiania elastycznych elementów przestrzeni powietrznej zgodnie z zasadami określonymi w przepisach ruchu lotniczego;
2) dystrybucja planów lotu i depesz ruchu lotniczego;
3) nadzorowanie poprawności publikowanych informacji lotniczych;
4) współpraca z właściwymi służbami operacyjnymi Sił Zbrojnych w zakresie obiegu informacji dotyczących przelotów wojskowych statków powietrznych.
Rozdział 4
Postanowienia końcowe
§ 22.
Minister Obrony Narodowej: T. Siemoniak
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone z Dz. U. z 2012 r. poz. 951 i 1544 oraz z 2013 r. poz. 134, 628, 829 i 912.
2) Zmiany wymienionej konwencji zostały ogłoszone w Dz. U. z 1963 r. Nr 24, poz. 137 i 138, z 1969 r. Nr 27, poz. 210 i 211, z 1976 r. Nr 21, poz. 130 i 131, Nr 32, poz. 188 i 189 i Nr 39, poz. 227 i 228, z 1984 r. Nr 39, poz. 199 i 200, z 2000 r. Nr 39, poz. 446 i 447, z 2002 r. Nr 58, poz. 527 i 528 oraz z 2003 r. Nr 78, poz. 700 i 701.
- Data ogłoszenia: 2013-10-31
- Data wejścia w życie: 2013-10-31
- Data obowiązywania: 2013-10-31
- Dokument traci ważność: 2016-11-09
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA