REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2011 nr 4 poz. 47

Dowództwo Sił Powietrznych

DECYZJA Nr 44/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ

z dnia 14 lutego 2011 r.

zmieniająca decyzję w sprawie wprowadzania do użytku w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej „Instrukcji kwalifikowania pilotów i nawigatorów w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej”

Tekst pierwotny

Na podstawie § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426) w celu dostosowania przepisów lotniczych w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej do pozostałych aktów prawnych określających zasady organizacji lotów ustala się, co następuje:

1. W „Instrukcji kwalifikowania pilotów i nawigatorów w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej” (IKPN-2008), sygn. WLOP 396/2008, stanowiącej załącznik do decyzji Nr 488/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 listopada 2008 r. w sprawie wprowadzania do użytku w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej „Instrukcji kwalifikowania pilotów i nawigatorów w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej” (Dz. Urz. MON Nr 21, poz. 267) wprowadza się następujące zmiany:

1) w spisie treści:

a) Rozdział 3. otrzymuje brzmienie:

„Rozdział 3. Zasady nadawania licencji i klas”,

b) Załącznik 7 otrzymuje brzmienie:

„Załącznik 7 – Kryteria kwalifikowania pilotów na śmigłowcach wielozadaniowych (transportowych)”;

2) § 1 pkt 5 otrzymuje brzmienie:

„5. Klasy określone w pkt 2 i 4 nadaje się na:

a) samolotach i śmigłowcach szkolno-treningowych1));

b) samolotach i śmigłowcach bojowych;

c) samolotach transportowych;

d) śmigłowcach wielozadaniowych (transportowych);

e) samolotach i śmigłowcach rozpoznawczych;

f) samolotach i śmigłowcach patrolowo-rozpoznawczych;

g) samolotach i śmigłowcach poszukiwawczo-ratowniczych;

na typie statku powietrznego, na którym dany pilot lub nawigator wykonuje aktualnie loty.”;

3) w § 2:

a) uchyla się pkt 3,

b) pkt 4 lit. a otrzymuje brzmienie:

„a) posiadać nalot życiowy2)) odpowiednio dla:

* pilotów samolotowych na:

– samolotach bojowych 1500 godz.,

– samolotach szkolno-treningowych 1500 godz. (na samolotach transportowych 2000 godz.),

– samolotach transportowych 3000 godz.,

– samolotach patrolowo-rozpoznawczych 2000 godz.,

* pilotów śmigłowcowych na:

– śmigłowcach bojowych 1500 godz. (śmigłowcach pokładowych 1200 godz.),

– śmigłowcach wielozadaniowych (transportowych) 1800 godz.,

– śmigłowcach szkolno-treningowych 1500 godz.,

– śmigłowcach poszukiwawczo-ratowniczych 1300 godz.,

* nawigatorów na:

– samolotach transportowych 3500 godz.,

– samolotach patrolowo-rozpoznawczych 2000 godz.,

– śmigłowcach 2000 godz.”;

4) Rozdział 3 otrzymuje brzmienie:

„Rozdział 3 ZASADY NADAWANIA LICENCJI I KLAS”;

5) § 3 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Nadanie licencji i klasy następuje na wniosek zainteresowanego.”;

6) § 6 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Podstawę do obniżenia lub pozbawienia klasy kwalifikacyjnej stanowi wniosek przełożonego.”;

7) Załączniki 2, 6, 7, 8 i 9 otrzymują brzmienie określone w załączniku do niniejszej decyzji;

8) W Załączniku 13:

a) uchyla się zapis: „Zastrzeżone po wypełnieniu”,

b) w pkt II UPRAWNIENIA DO WYKONYWANIA LOTÓW dodaje się ppkt 3 w brzmieniu:

„3. Nalot ogólny: ...................”.

2. Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 1 stycznia 2011 r.

Minister Obrony Narodowej:

wz. Sekretarz Stanu
do Spraw Społecznych i Profesjonalizacji: Cz. Piątas

 

1) W grupie tej wyróżnia się: samoloty odrzutowe, samoloty turbośmigłowe, samoloty transportowe i śmigłowce.

2) W sytuacji przeszkalania się z innego rodzaju i typu statku powietrznego do obliczenia nalotu stosować przelicznik godzinowy: nalot na samolotach naddźwiękowych x2; na poddźwiękowych x1,5; na pozostałych x1. Przy czym na nowym typie nie mniej niż 50% wymaganej normy.

Załącznik 1. [KRYTERIA KWALIFIKOWANIA PILOTÓW NA SAMOLOTACH I ŚMIGŁOWCACH SZKOLNO-TRENINGOWYCH]

Załączniki do decyzji Nr 44/MON Ministra Obrony
Narodowej z dnia 14 lutego 2011 r. (poz. 47)

Załącznik Nr 2

KRYTERIA KWALIFIKOWANIA PILOTÓW NA SAMOLOTACH I ŚMIGŁOWCACH SZKOLNO-TRENINGOWYCH

Klasa

Poziom wyszkolenia lotniczego

Uwagi

3.

Na samolotach odrzutowych

Wyszkolenie pilotażowo-nawigacyjne oraz w zakresie zastosowania bojowego w ugrupowaniu pary w dzień przy VMC według VFR. Nalot ogólny – 180 godz.

Szkolenie realizowane w szkole lotniczej na terenie kraju lub za granicą

Na samolotach turbośmigłowych

Wyszkolenie pilotażowo-nawigacyjne oraz w zakresie zastosowania bojowego w ugrupowaniu pary w dzień przy VMC według VFR. Nalot ogólny – 180 godz.

Na samolotach transportowych

Wyszkolenie lotnicze do realizacji zadań w składzie załogi w charakterze II pilota w lotach dzień/noc według VFR z wyszkoleniem do lotów dyspozycyjnych. Nalot ogólny – 180 godz.

Na śmigłowcach

Wyszkolenie lotnicze w lotach w dzień według VFR. Nalot ogólny – 180 godz.

 

Klasa

Poziom wyszkolenia lotniczego

Uwagi

2.

Na samolotach odrzutowych

Wyszkolenie pilotażowo-nawigacyjne w zakresie uprawnień instruktorskich w dzień przy IMC według IFR oraz w nocy VMC według VFR. Nalot ogólny – 350 godz. Nalot instruktorski – 80 godz.

Szkolenie według programu właściwego dla danego typu statku powietrznego w kraju lub za granicą

Na samolotach turbośmigłowych

Wyszkolenie pilotażowo nawigacyjne oraz w zakresie uprawnień instruktorskich w dzień przy IMC według IFR oraz w nocy VMC według VFR. Nalot ogólny – 350 godz. Nalot instruktorski – 80 godz.

Na samolotach transportowych

Wyszkolenie do realizacji zadań w składzie załogi w charakterze dowódcy załogi w lotach dzień/noc VMC według IFR do wykonywaniem lotów dyspozycyjnych oraz posiadanie uprawnień instruktorskich do lotów w dzień przy VMC według IFR. Nalot ogólny – 400 godz. Nalot instruktorski – 100 godz.

Na śmigłowcach

Wyszkolenie lotnicze do realizacji lotów w dzień wg IFR i w nocy wg VFR oraz posiadanie uprawnień instruktorskich do lotów w dzień przy VMC wg. VFR. Nalot ogólny – 400 godz. Nalot instruktorski – 100 godz.

 

Klasa

Poziom wyszkolenia lotniczego

Uwagi

1.

Na samolotach odrzutowych

Wyszkolenie pilotażowo-nawigacyjne w zakresie uprawnień instruktorskich w nocy przy IMC oraz przy WM według IFR oraz wyszkolenie w zakresie zastosowania bojowego. Nalot ogólny – 650 godz. Nalot instruktorski – 200 godz.

Szkolenie według programu właściwego dla danego typu statku powietrznego w kraju lub za granicą

Na samolotach turbośmigłowych

Wyszkolenie pilotażowo-nawigacyjne w zakresie uprawnień instruktorskich w dzień przy IMC oraz przy WM według IFR oraz w nocy przy VMC według VFR. Nalot ogólny – 650 godz. Nalot instruktorski – 200 godz.

Na samolotach transportowych

Wyszkolenie do realizacji zadań w charakterze dowódcy załogi w lotach dzień / noc VMC, IMC według IFR z przeszkoleniem do wykonywania lotów dyspozycyjnych oraz posiadanie uprawnień instruktorskich w nocy przy WM według IFR. Nalot ogólny – 800 godz. Nalot instruktorski – 300 godz.

Na śmigłowcach

Wyszkolenie lotnicze do realizacji lotów dyspozycyjnych w nocy przy VMC według IFR oraz posiadanie uprawnień instruktorskich do lotów w nocy przy VMC według IFR. Nalot ogólny – 650 godz. Nalot instruktorski – 300 godz.

 

Załącznik 2. [KRYTERIA KWALIFIKOWANIA PILOTÓW (PILOTÓW OPERATORÓW) NA ŚMIGŁOWCACH BOJOWYCH]

Załącznik Nr 6

KRYTERIA KWALIFIKOWANIA PILOTÓW (PILOTÓW OPERATORÓW) NA ŚMIGŁOWCACH BOJOWYCH

Klasa

Poziom wyszkolenia lotniczego

Uwagi

3.

Wyszkolenie pilotażowo-nawigacyjne w lotach w dzień według VFR. Nalot ogólny – 180 godz.

Preferowana realizacja szkolenia w szkole lotniczej na terenie kraju lub za granicą

2.

Wyszkolenie pilotażowo-nawigacyjne w lotach w dzień przy VMC według IFR i w nocy według VFR oraz wyszkolenie w zakresie zastosowania bojowego w dzień według VFR w ugrupowaniu pary. Nalot ogólny – 400 godz.

Szkolenie według programu właściwego dla danego typu statku powietrznego w kraju lub za granicą

1.

Wyszkolenie pilotażowo-nawigacyjne w lotach w nocy przy VMC według IFR oraz wyszkolenie w zakresie według zastosowania bojowego w nocy według VFR. Nalot ogólny – 600 godz.

Szkolenie według programu właściwego dla danego typu statku powietrznego w kraju lub za granicą

 

Załącznik 3. [KRYTERIA KWALIFIKOWANIA PILOTÓW NA ŚMIGŁOWCACH WIELOZADANIOWYCH (TRANSPORTOWYCH)]

Załącznik Nr 7

KRYTERIA KWALIFIKOWANIA PILOTÓW NA ŚMIGŁOWCACH WIELOZADANIOWYCH (TRANSPORTOWYCH)

Klasa

Poziom wyszkolenia lotniczego

Uwagi

3.

Wyszkolenie pilotażowo-nawigacyjne w lotach w dzień według VFR. Nalot ogólny – 180 godz.

Preferowana realizacja szkolenia w szkole lotniczej na terenie kraju lub za granicą

2.

Wyszkolenie pilotażowo-nawigacyjne w lotach w dzień przy IMC według IFR i w nocy przy VMC według VFR oraz zgodnie z możliwościami danego typu statku powietrznego wyszkolenie lotnicze w zakresie zastosowania bojowego w dzień według VFR w ugrupowaniu pary. Nalot ogólny – 400 godz.

Szkolenie według programu właściwego dla danego typu statku powietrznego w kraju lub za granicą

1.

Wyszkolenie pilotażowo-nawigacyjne w lotach w nocy według IFR oraz zgodnie z możliwościami danego typu statku powietrznego wyszkolenie lotnicze w zakresie zastosowania bojowego w nocy według VFR w ugrupowaniu pary. Nalot ogólny – 750 godz.

Szkolenie według programu właściwego dla danego typu statku powietrznego w kraju lub za granicą

 

Załącznik 4. [KRYTERIA KWALIFIKOWANIA PILOTÓW NA ŚMIGŁOWCACH ROZPOZNAWCZYCH]

Załącznik Nr 8

KRYTERIA KWALIFIKOWANIA PILOTÓW NA ŚMIGŁOWCACH ROZPOZNAWCZYCH

Klasa

Poziom wyszkolenia lotniczego

Uwagi

3.

Wyszkolenie pilotażowo-nawigacyjne w lotach w dzień według VFR. Nalot ogólny – 180 godz.

Preferowana realizacja szkolenia w szkole lotniczej na terenie kraju lub za granicą

2.

Wyszkolenie pilotażowo-nawigacyjne w lotach w dzień przy IMC według IFR oraz w nocy według VFR. Nalot ogólny – 400 godz.

Szkolenie według programu właściwego dla danego typu statku powietrznego w kraju lub za granicą

1.

Wyszkolenie pilotażowo-nawigacyjne w lotach w nocy według IFR. Nalot ogólny – 750 godz.

Szkolenie według programu właściwego dla danego typu statku powietrznego w kraju lub za granicą

 

Załącznik 5. [KRYTERIA KWALIFIKOWANIA PILOTÓW NA ŚMIGŁOWCACH POSZUKIWAWCZO-RATOWNICZYCH]

Załącznik 9

KRYTERIA KWALIFIKOWANIA PILOTÓW NA ŚMIGŁOWCACH POSZUKIWAWCZO-RATOWNICZYCH

Klasa

Poziom wyszkolenia lotniczego

Uwagi

3.

Wyszkolenie pilotażowo-nawigacyjne w lotach w dzień według VFR. Nalot ogólny – 180 godz.

Preferowana realizacja szkolenia w szkole lotniczej na terenie kraju lub za granicą

2.

Wyszkolenie pilotażowo-nawigacyjne w dzień przy VMC według IFR i w nocy według VFR oraz wyszkolenie w zakresie zastosowania bojowego w dzień według VFR Nalot ogólny – 400 godz. w lotach.

Szkolenie według programu właściwego dla danego typu statku powietrznego w kraju lub za granicą

1.

Wyszkolenie pilotażowo-nawigacyjne w lotach w nocy przy VMC według IFR oraz wyszkolenie w zakresie zastosowania bojowego w nocy według VFR. Nalot ogólny – 750 godz.

Szkolenie według programu właściwego dla danego typu statku powietrznego w kraju lub za granicą

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2011-03-08
  • Data wejścia w życie: 2011-03-08
  • Data obowiązywania: 2011-03-08
  • Z mocą od: 2011-01-01
  • Dokument traci ważność: 2014-01-01

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA