REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2011 nr 4 poz. 36

Departament Infrastruktury

DECYZJA Nr 32/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ

z dnia 11 lutego 2011 r.

w sprawie wprowadzenia do użytku służbowego „Wytycznych w sprawie podziału właściwości organów infrastruktury i użytkowników w zakresie finansowania i realizacji zadań związanych z utrzymaniem czystości obiektów i utrzymaniem terenów zieleni zlokalizowanych na terenie kompleksów wojskowych oraz chodników zewnętrznych, położonych bezpośrednio przy granicy tych kompleksów”

Tekst pierwotny

Na podstawie § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426), w celu podziału właściwości organów infrastruktury i użytkowników w zakresie finansowania i realizacji zadań związanych z utrzymaniem czystości obiektów i utrzymaniem terenów zieleni zlokalizowanych na terenie kompleksów wojskowych oraz chodników zewnętrznych, położonych bezpośrednio przy granicy tych kompleksów ustala się, co następuje:

1. Wprowadza się do użytku służbowego w komórkach i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych „Wytyczne w sprawie podziału właściwości organów infrastruktury i użytkowników w zakresie finansowania i realizacji zadań związanych z utrzymaniem czystości obiektów i utrzymaniem terenów zieleni zlokalizowanych na terenie kompleksów wojskowych oraz chodników zewnętrznych, położonych bezpośrednio przy granicy tych kompleksów”, stanowiące załącznik do niniejszej decyzji.1)

2. Decyzja wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Obrony Narodowej: B. Klich

 

1) Niniejsze wytyczne były poprzedzone „Wytycznymi Sekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej z dnia 28 grudnia 2006 r. w sprawie podziału właściwości organów infrastruktury i użytkowników obiektów w zakresie realizacji i finansowania zadań związanych z utrzymaniem czystości pomieszczeń, dróg, chodników, płaszczyzn utwardzonych i utrzymaniem terenów zieleni, zlokalizowanych na terenie kompleksu wojskowego”.

Załącznik 1. [Wytyczne w sprawie podziału właściwości organów infrastruktury i użytkowników w zakresie finansowania i realizacji zadań związanych z utrzymaniem czystości obiektów i utrzymaniem terenów zieleni zlokalizowanych na terenie kompleksów wojskowych oraz chodników zewnętrznych, położonych bezpośrednio przy granicy tych kompleksów]

Załącznik do decyzji Nr 32/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 11 lutego 2011 r. (poz. 36)

WYTYCZNE

w sprawie podziału właściwości organów infrastruktury i użytkowników w zakresie finansowania i realizacji zadań związanych z utrzymaniem czystości obiektów i utrzymaniem terenów zieleni zlokalizowanych na terenie kompleksów wojskowych oraz chodników zewnętrznych, położonych bezpośrednio przy granicy tych kompleksów

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

1. Utrzymanie czystości pomieszczeń, dróg, chodników, płaszczyzn utwardzonych, terenów zieleni – zlokalizowanych na terenie kompleksu wojskowego oraz chodników zewnętrznych położonych bezpośrednio przy granicy kompleksu obejmuje:

1) sprzątanie pomieszczeń w budynkach:

a) czyszczenie, odkurzanie, zmywanie oraz konserwację podłóg i posadzek wszystkich pomieszczeń budynku, ciągów komunikacyjnych, klatek schodowych oraz piwnic i poddaszy,

b) odkurzanie i czyszczenie dywanów, mebli tapicerowanych, wykładzin dywanowych oraz chodników,

c) odkurzanie ścian i sufitów, mycie ścian zmywalnych, czyszczenie kratek wentylacyjnych i innych miejsc zabrudzonych,

d) pranie firan i zasłon, czyszczenie rolet, żaluzji i verticali,

e) mycie stolarki okiennej i drzwiowej, naświetli i parapetów,

f) odkurzanie, czyszczenie mebli i wyposażenia pomieszczeń, w tym luster,

g) czyszczenie urządzeń i armatury sanitarnej w pomieszczeniach sanitarnohigienicznych,

h) mycie i konserwację okładzin ściennych oraz posadzek w pomieszczeniach sanitarnohigienicznych,

i) dostarczanie środków sanitarnohigienicznych do węzłów sanitarnych,

j) opróżnianie koszy, z wynoszeniem śmieci do pojemników na zewnątrz budynków,

k) pielęgnację roślin dekoracyjnych (sztucznych i naturalnych doniczkowych);

2) utrzymanie czystości dróg, chodników, innych ciągów komunikacyjnych i powierzchni utwardzonych w kompleksach wojskowych:

a) sprzątanie tych powierzchni – ręczne lub mechaniczne usuwanie wszelkich nieczystości stałych, w tym liści,

b) odśnieżanie – uprzątnięcie, błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń, a w przypadku gołoledzi lub oblodzenia, utrzymywanie w stanie umożliwiającym bezpieczne użytkowanie;

3) utrzymanie terenów zieleni:

a) koszenie trawy,

b) pielęgnację terenów zieleni (trawników, rabat kwiatowych itp.),

c) dosiewanie trawy, nasadzenia roślin,

d) usuwanie z trawników wszelkich nieczystości stałych, w tym liści i skoszonej trawy,

e) pielęgnację i przycinkę drzew i krzewów;

4) czyszczenie połaci dachowych, rynien i rur spustowych z liści oraz innych zanieczyszczeń stałych;

5) odśnieżanie połaci dachowych budynków (w zakresie określonym wymogami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane – Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.), usuwanie sopli lodowych oraz odladzanie rynien i rur spustowych;

6) utrzymanie i mineralizację pasów ppoż. oraz obwodnic wokół magazynów i kompleksów magazynowych, z usuwaniem pozostałości roślin, suchych gałęzi i innych materiałów łatwopalnych;

7) utrzymanie czystości wojskowych bocznic kolejowych:

a) chemiczne usuwanie roślinności z torowisk, ławy torowiska i rozjazdów z zachowaniem przepisów o ochronie środowiska,

b) odśnieżanie używanych torów i rozjazdów.

2. Finansowanie zadań, o których mowa w pkt 1 obejmuje planowanie i wydatki związane ze świadczeniem usług:

1) realizowanych w systemie zleconym;

2) realizowanych siłami organów infrastruktury i etatowymi obsługami użytkowników w zakresie:

a) zakupu materiałów do utrzymania czystości,

b) zakupu sprzętu gospodarczego,

c) naprawy i konserwacji sprzętu gospodarczego,

d) zakupu profesjonalnego sprzętu do utrzymania czystości dróg, chodników, płaszczyzn utwardzonych i zieleni.

3. Stosownie do przepisów w za kresie planowania i wykonania budżetu resortu obrony narodowej, właściwymi organami do planowania i realizacji wydatków o których mowa w pkt 2 są rejonowe (Stołeczny, Wojskowy) zarządy infrastruktury oraz wojskowe oddziały gospodarcze. Potrzeby sprzętu, którego koszt zakupu przekracza minimalną wartość określoną dla środka trwałego, instytucje te zgłaszają celem ujęcia w Planie Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych, w terminach określonych w decyzji Nr 7/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 14 stycznia 2008 r. (Dz. Urz. MON Nr 1, poz. 6) w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych.

Rozdział 2

Podział właściwości przy realizacji zadań

1. Obszar odpowiedzialności organów infrastruktury oraz użytkowników obiektów w kompleksie wojskowym reguluje „Plan utrzymania porządku w kompleksie wojskowym”.

2. „Plan utrzymania porządku w kompleksie wojskowym” – indywidualnie dla każdego administrowanego kompleksu – opracowuje terenowy organ infrastruktury, w formie graficznego planu sytuacyjnego wraz z załączonym opisem obszarów odpowiedzialności i kartą uzgodnień – dokument ten, po uzgodnieniu z dowódcami (kierownikami) jednostek i instytucji wojskowych, zatwierdza szef rejonowego (Stołecznego, Wojskowego) zarządu infrastruktury.

3. „Plan utrzymania porządku w kompleksie wojskowym” zawiera podział zadań przyporządkowanych terenowym organom infrastruktury i użytkownikom obiektów, z uwzględnieniem specyfiki kompleksu wojskowego i poniższych zasad:

1) obiekty kubaturowe:

a) budynki koszarowe przeznaczone do zakwaterowania pododdziałów oraz do zakwaterowania zbiorowego we wspólnych kwaterach stałych żołnierzy:

– odbywających zawodową służbę wojskową,

– odbywających przeszkolenie wojskowe,

– służby kandydackiej,

– służby przygotowawczej,

– będących słuchaczami szkół albo uczestniczących w innych formach szkolenia w Siłach Zbrojnych,

– pełniących służbę wojskową w czasie stanu nadzwyczajnego, po ogłoszeniu mobilizacji lub w czasie wojny,

za utrzymanie czystości w izbach mieszkalnych, magazynach pododdziałowych, pomieszczeniach czyszczenia broni odpowiada użytkownik (środki i sprzęt do utrzymania czystości zabezpiecza terenowy organ infrastruktury), natomiast za utrzymanie czystości pomieszczeń służbowych osób funkcyjnych, pomieszczeń sanitarnych, świetlic, szatni, suszarni, korytarzy, klatek schodowych i pozostałych odpowiada terenowy organ infrastruktury,

b) budynki biurowo-sztabowe, szkoleniowe – za utrzymanie czystości odpowiada terenowy organ infrastruktury,

c) wartownie – za utrzymanie czystości odpowiada użytkownik obiektu (środki i sprzęt do utrzymania czystości zabezpiecza terenowy organ infrastruktury),

d) budynki gospodarcze (kuchnie – stołówki, magazyny, łaźnie itp.):

– za utrzymanie czystości pomieszczeń, do których dostęp ograniczony jest odpowiedzialnością materialną lub ograniczenie dostępu wynika z obowiązku posiadania uprawnień wymaganych odrębnymi przepisami (kuchnia właściwa, magazyny żywnościowe) odpowiada użytkownik w oparciu o etatowe obsługi tych obiektów, środki i sprzęt do utrzymania czystości zabezpiecza terenowy organ infrastruktury;

– za utrzymanie czystości jadalni w stołówkach, pomieszczeń sanitarnych, szatni, klatek schodowych, pomieszczeń kancelaryjnych odpowiada terenowy organ infrastruktury,

e) budynki magazynowe, garażowe, warsztatowe, stacje obsługi sprzętu, stacje mps:

– za utrzymanie czystości pomieszczeń bezpośrednio związanych z przeznaczeniem obiektu, odpowiada użytkownik obiektu, środki i sprzęt do utrzymania czystości zabezpiecza terenowy organ infrastruktury,

– za utrzymanie czystości pomieszczeń sanitarnych, socjalnych, szatni, klatek schodowych odpowiada terenowy organ infrastruktury,

f) budynki lotniskowe:

– za utrzymanie czystości pomieszczeń w budynkach specjalistycznych, bezpośrednio związanych z przeznaczeniem obiektu (hangary, schrony samolotowe, eskadrowe, itp. odpowiada użytkownik obiektu (środki i sprzęt do utrzymania czystości zabezpiecza terenowy organ infrastruktury),

– za utrzymanie czystości pomieszczeń w budynkach portu lotniczego, domku technika, domku pilota odpowiada terenowy organ infrastruktury,

– za utrzymanie czystości pomieszczeń ogólnego przeznaczenia (sanitarnych, socjalnych, świetlic, szatni, klatek schodowych) odpowiada terenowy organ infrastruktury,

g) budynki portowe:

– za utrzymanie czystości pomieszczeń w budynkach specjalistycznych, bezpośrednio związanych z przeznaczeniem obiektu (warsztaty przygotowania torped, min, itp.) odpowiada użytkownik obiektu (środki i sprzęt do utrzymania czystości zabezpiecza terenowy organ infrastruktury),

– za utrzymanie czystości pomieszczeń ogólnego przeznaczenia (sanitarnych, socjalnych, świetlic, szatni, klatek schodowych) odpowiada terenowy organ infrastruktury,

h) wydzielone obiekty specjalne i obronne (fortyfikacyjne) – za utrzymanie czystości odpowiada terenowy organ infrastruktury, realizując zadania własnymi stanami osobowymi,

i) budynki i pomieszczenia zaliczone do strefy bezpieczeństwa klasy I i II w rozumieniu przepisów o ochronie informacji niejawnych – budynki i pomieszczenia można objąć obsługą zleconą, pod warunkiem uprzedniego uzgodnienia warunków z dowódcą (kierownikiem) jednostki organizacyjnej będącej użytkownikiem i realizacji tych usług zgodnie z przepisami o ochronie informacji niejawnych przy czym:

– na czas sprzątania użytkownicy pomieszczeń objętych strefą bezpieczeństwa mają obowiązek zabezpieczenia dokumentów niejawnych w sposób uniemożliwiający przypadkowe ujawnienie ich treści osobom trzecim; sprzątanie w pomieszczeniach zaliczonych do strefy bezpieczeństwa może odbywać się jedynie w obecności użytkowników tych pomieszczeń,

– w przypadku gdy wykonywanie usługi sprzątania wiąże się z dostępem do informacji niejawnych, personel sprzątający powinien posiadać poświadczenie bezpieczeństwa odpowiednie do klauzuli tych informacji; jeżeli prace porządkowe będą się wiązać z dostępem do informacji stanowiących tajemnicę państwową, a wykonuje je podmiot zewnętrzny, powinien on posiadać stosowne świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego,

j) budynki techniczno-eksploatacyjne (kotłownie, hydrofornie, stacje uzdatniania wody, trafostacje z rozdzielniami, oczyszczalnie ścieków i inne) – za utrzymanie czystości odpowiada terenowy organ infrastruktury,

k) budynki obsługi technicznej (BOT) użytkowane przez organa infrastruktury portowej Komend Portów Wojennych oraz budynki techniczno-eksploatacyjne użytkowane przez organa infrastruktury lotniskowej poprzez pododdziały obsługi lotniska – za utrzymanie czystości, odpowiada użytkownik obiektu (środki i sprzęt do utrzymania czystości zabezpiecza terenowy organ infrastruktury),

I) obiekty kultu religijnego (kościoły, kancelarie parafialne):

– parafie wojskowe – za utrzymanie czystości odpowiada terenowy organ infrastruktury,

– parafie wojskowo-cywilne – za utrzymanie czystości obiektów będących w ewidencji i w użytkowaniu resortu obrony narodowej odpowiada terenowy organ infrastruktury,

– parafie cywilno-wojskowe – za utrzymanie czystości odpowiada właściwa parafia,

m) pozostałe obiekty kubaturowe (kultury i sztuki, ochrony zdrowia, sportu, wypoczynku, służbowe pokoje noclegowe, itp.), użytkowane przez wojskowe jednostki budżetowe – za utrzymanie czystości odpowiada terenowy organ infrastruktury,

n) budynki mieszkalne na terenie zamkniętym przeznaczone do zabezpieczenia wojskowych delegacji zagranicznych i innych – za utrzymanie czystości odpowiada terenowy organ infrastruktury;

2) terenowe obiekty utwardzone:

a) drogi, chodniki, place utwardzone, pasy ppoż. w kompleksach koszarowych, lotniskowych z wyłączeniem lit. f, na terenach parku sprzętu technicznego, portu wojennego z nabrzeżami portowymi włącznie oraz chodniki zewnętrzne przyległe do granic tych kompleksów – za utrzymanie czystości odpowiada terenowy organ infrastruktury,

b) drogi, chodniki, płaszczyzny utwardzone, pasy ppoż. w obiektach specjalnych, w tym chodniki zewnętrzne przyległe do granic tych kompleksów – za utrzymanie czystości odpowiada terenowy organ infrastruktury, realizując zadania własnymi stanami osobowymi,

c) drogi, chodniki, place utwardzone, pasy ppoż. w poligonowych i garnizonowych obiektach szkoleniowych (place treningów ogniowych, strzelnice, ośrodki szkolenia taktycznego-ogniowego, ośrodki sprawności fizycznej, ośrodki szkolenia chemicznego, pasy ćwiczeń taktycznych itp.) – za utrzymanie czystości odpowiada użytkownik z tym, że środki i sprzęt do utrzymania czystości zabezpieczają organy infrastruktury,

d) drogi, chodniki, place utwardzone, pasy ppoż. w kompleksach magazynowych i składach materiałowych – za utrzymanie czystości odpowiada terenowy organ infrastruktury,

e) bocznice kolejowe – za utrzymanie czystości odpowiada terenowy organ infrastruktury,

f) sztuczne nawierzchnie lotniskowe (drogi startowe i kołowania, płaszczyzny prób silników, postoju samolotów – przed hangarowe i przedschronowe) – utrzymanie czystości należy do obowiązków użytkownika, w tym wyposażenie w etatowy sprzęt specjalistyczny i materiały,

g) opróżnianie śmietników i wywóz nieczystości stałych z terenu kompleksów wojskowych należy do obowiązków terenowego organu infrastruktury,

h) drogi, chodniki, place utwardzone, pasy ppoż. przy pozostałych obiektach (kultury i sztuki, ochrony zdrowia, sportu, wypoczynku, itp.) użytkowane przez jednostki organizacyjne – za utrzymanie czystości odpowiada terenowy organ infrastruktury;

3) tereny zieleni:

a) kompleksy koszarowe, magazynowe oraz parki sprzętu technicznego, bocznice kolejowe i tereny portu wojennego z nabrzeżami portowymi – za utrzymanie czystości i pielęgnację zieleni, z koszeniem trawy włącznie, odpowiada terenowy organ infrastruktury,

b) obiekty specjalne i obronne (fortyfikacyjne) – za wykonanie czynności wymienionych w lit. a, odpowiada terenowy organ infrastruktury, realizując zadania własnymi stanami osobowymi,

c) poligonowe i garnizonowe obiekty szkoleniowe (place treningów ogniowych, strzelnice, ośrodki szkolenia taktycznego-ogniowego, ośrodki sprawności fizycznej, ośrodki szkolenia chemicznego, pasy ćwiczeń taktycznych itp.) – za utrzymanie czystości i pielęgnację zieleni, z koszeniem trawy włącznie, odpowiada użytkownik z tym, że środki i sprzęt do utrzymania czystości zabezpieczają organy infrastruktury,

d) nawierzchnie naturalne lotniska – za utrzymanie czystości, pielęgnację i sprawność techniczną odpowiada użytkownik (dowódca Bazy Lotniczej) siłami pododdziałów obsługi lotniska,

e) w otoczeniu pozostałych obiektów (kultury i sztuki, ochrony zdrowia, sportu, wypoczynku, itp.) użytkowanych przez jednostki organizacyjne – za utrzymanie czystości i pielęgnację zieleni odpowiada terenowy organ infrastruktury;

4) czynności realizowane w okresie jesieni i zimy:

a) usuwanie liści, odśnieżanie – uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z dróg, chodników, placów utwardzonych w kompleksach wojskowych w tym chodników zewnętrznych przyległych do granic tych kompleksów, oraz posypywanie piaskiem lub środkami umożliwiającymi bezpieczne użytkowanie, należy do zakresu działania terenowego organu infrastruktury,

b) wykonywanie czynności wymienionych w lit. a, w obiektach specjalnych i obronnych (fortyfikacyjnych), należy do zakresu działania terenowego organu infrastruktury, który zadania te realizuje własnymi stanami osobowymi,

c) wykonywanie czynności wymienionych w lit. a, w poligonowych i garnizonowych obiektach szkoleniowych (place treningów ogniowych, strzelnice, ośrodki szkolenia taktycznego-ogniowego, ośrodki sprawności fizycznej, ośrodki szkolenia chemicznego, pasy ćwiczeń taktycznych itp.) należy do użytkownika z tym, że środki i sprzęt do utrzymania czystości zabezpieczają organy infrastruktury,

d) odśnieżanie sztucznych nawierzchni lotniskowych (drogi startowe i kołowania, płaszczyzny prób silników, postoju samolotów – przedhangarowe i przedschronowe), należy do obowiązków użytkownika w tym wyposażenie w etatowy sprzęt specjalistyczny i materiały,

e) odśnieżanie bocznic kolejowych należy do obowiązków terenowych organów infrastruktury,

f) odśnieżanie połaci dachowych budynków (w zakresie określonym ustawą Prawo budowlane – Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.), usuwanie sopli lodowych oraz odladzanie rynien i rur spustowych należy do zakresu działania terenowego organu infrastruktury;

4. Za utrzymanie czystości pomieszczeń i obiektów udostępnianych podmiotom zewnętrznym świadczącym usługi na rzecz jednostek (instytucji) wojskowych, odpowiada podmiot świadczący te usługi.

Rozdział 3

Postanowienia końcowe

1. Przez użyte w treści terenowe organy infrastruktury należy rozumieć: wojskowe administracje koszar (WAK), wydziały i sekcje infrastruktury w wojskowych oddziałach gospodarczych (WOG).

2. „Plan utrzymania porządku w kompleksie wojskowym” przechowuje kierownik terenowego organu infrastruktury, a przekazany właściwej jednostce wojskowej – wyciąg z planu przechowuje dowódca jednostki wojskowej (kierownik komórki organizacyjnej).

3. Szefowie zarządów (RZI, SZI, WZI) mogą wydać wytyczne dla terenowych organów infrastruktury, w sprawie szczegółowych zasad opracowania i uzgadniania „Planu utrzymania porządku w kompleksie wojskowym”.

4. W sprawach nieuregulowanych niniejszymi wytycznymi będą miały zastosowanie przepisy niżej wymienionych regulacji prawnych:

a) ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu porządku i czystości w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 z późn. zm.),

b) instrukcji o gospodarowaniu wojskowymi bocznicami kolejowymi (Szef. Kom. 172/2007 MON IWsp SZ),

c) wykazu obiektów specjalnych określonego w decyzji Ministra Obrony Narodowej Nr 3/MON z dnia 5 marca 2008 r. w sprawie ustalenia i aktualizacji wykazu obiektów specjalnych w resorcie obrony narodowej,

d) rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 21 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych zadań pełnomocników ochrony oraz szczególnych wymagań w zakresie ochrony fizycznej jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych (Dz. U Nr 126, poz. 876 z późn. zm.),

e) instrukcji o zaopatrywaniu jednostek wojskowych w wyposażenie specjalne przewodników i psów służbowych – Sygn. Zdr. 245/2010,

f) decyzji Nr 325/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 15 września 2009 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania wytycznych w sprawie zasad tworzenia i sposobu gospodarowania służbowymi pokojami noclegowymi (Dz. Urz. MON Nr 17, poz. 198).

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2011-03-08
  • Data wejścia w życie: 2011-03-23
  • Data obowiązywania: 2011-03-23
  • Dokument traci ważność: 2017-04-11
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA