REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2010 nr 24 poz. 340

Zarząd Planowania Strategicznego – P5

DECYZJA Nr 497/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ

z dnia 28 grudnia 2010 r.

w sprawie wprowadzenia do użytku „Wytycznych do przeprowadzenia Przeglądu Potrzeb Operacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej”

Tekst pierwotny

Na podstawie § 1 pkt 8 oraz § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426)

ustala się, co następuje:

1. Wprowadza się do użytku „Wytyczne do przeprowadzenia Przeglądu Potrzeb Operacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej”, stanowiące załącznik do niniejszej decyzji.

2. Traci moc decyzja Nr 95/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 lutego 2007 r. w sprawie wprowadzenia do użytku „Wytycznych do przeprowadzenia Przeglądu Potrzeb Operacyjnych” (Dz. Urz. MON Nr 5, poz. 67 oraz z 2008 r. Nr 25, poz. 324).

3. Decyzja wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Obrony Narodowej: B. Klich

Załącznik 1. [WYTYCZNE DO PRZEPROWADZENIA PRZEGLĄDU POTRZEB OPERACYJNYCH SIŁ ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ]

Załącznik do decyzji Nr 497/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 28 grudnia 2010 r. (poz. 340)

WYTYCZNE
DO PRZEPROWADZENIA PRZEGLĄDU POTRZEB OPERACYJNYCH SIŁ ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

1. Wytyczne do przeprowadzenia Przeglądu Potrzeb Operacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwanego dalej „Przeglądem Potrzeb Operacyjnych” (PPO), określają zasady działania komórek Ministerstwa Obrony Narodowej, w tym tworzących Sztab Generalny Wojska Polskiego, dowództw rodzajów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (RSZ), Dowództwa Operacyjnego Sił Zbrojnych (DO SZ), Dowództwa Garnizonu Warszawa (DGW), Inspektoratu Wsparcia SZ (IWsp SZ), Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia (IWSZ), Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej (KG ŻW), Szefostwa Inżynierii Wojskowej (SIW), Szefostwa Obrony przed Bronią Masowego Rażenia (SOPBMR), Szefostwa Obrony Przeciwlotniczej (SOP), organizatorów systemów oraz gestorów uzbrojenia i sprzętu wojskowego, a także zasady ich współdziałania z instytucjami (jednostkami) spoza resortu obrony narodowej w procesie realizacji przedsięwzięć związanych z etapem programowania procesu planowania obronnego.

2. Przegląd Potrzeb Operacyjnych jest elementem etapu programowania procesu planowania obronnego, polegającym na przetworzeniu celów i kierunków transformacji Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej zawartych w ustawie z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2009 r. Nr 67, poz. 570 i Nr 157, poz. 1241) i innych dokumentach planowania strategicznego wymienionych w pkt 8.

3. W trakcie Przeglądu Potrzeb Operacyjnych definiuje się potrzeby w celu osiągnięcia wymaganych zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Ocenia się aktualny poziom osiągnięcia zdolności operacyjnych oraz określa potrzeby, sposoby i warunki ich realizacji w perspektywie dziesięciu lat. Obejmuje on dwa etapy:

1) Identyfikację Potrzeb dla Zdolności Operacyjnych;

2) Definiowanie Wymagań Operacyjnych.

4. Celem Przeglądu Potrzeb Operacyjnych jest zidentyfikowanie potrzeb dla zdolności operacyjnych, rodzaju i liczebności uzbrojenia i sprzętu wojskowego, struktur organizacyjnych i funkcji wojskowych, które należy pozyskać, osiągnąć, przebudować lub dostosować dla umożliwienia realizacji przewidywanych zadań obronnych w wymiarze narodowym i sojuszniczym.

5. Użyte w wytycznych oznaczenia i skróty oznaczają:

1) aplikacja EPOCC (Equipment Potential Capability Comparison) – narzędzie umożliwiające określanie wskaźnika jakościowego potencjału bojowego pojedynczych egzemplarzy uzbrojenia, określone w decyzji Nr 207/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 21 lipca 2003 r. w sprawie wdrożenia do eksploatacji użytkowej Systemu Informatycznego Zarządzania Zasobami Obronnymi – Sl DRMM w resorcie obrony narodowej1) oraz rozkazie Nr 267/SG/P5 Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego z dnia 11 sierpnia 2003 r. w sprawie wdrożenia do eksploatacji użytkowej Systemu Informatycznego Zarządzania Zasobami Obronnymi – Sl DRMM w resorcie obrony narodowej;

2) Biała Księga – dokument sporządzany na podstawie „Raportu Strategicznego Przeglądu Obronnego”, po przyjęciu strategicznych kierunków transformacji Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zawierający opis i analizę stanu Sił Zbrojnych oraz ich wizję w horyzoncie dwudziestu pięciu lat. Wskazuje przyjęte kierunki rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Stanowi punkt wyjścia do planowania rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

3) Cele NATO dla Rzeczypospolitej Polskiej2) – uzgodniony z NATO, w ramach sojuszniczego planowania obronnego, zestaw wymogów i zobowiązań państwa członkowskiego, które dotyczą rozwoju i pozyskiwania zdolności oraz wydzielania sił do puli sił NATO (Katalog sił), przewidzianych do realizacji w określonej perspektywie czasowej;

4) definiowanie wymagań operacyjnych – drugi etap Przeglądu Potrzeb Operacyjnych, polegający na opracowaniu wymagań operacyjnych oraz na weryfikacji dotychczas zdefiniowanych wymagań operacyjnych do nowych warunków wynikających z postępu technologicznego, doświadczeń, a także uzupełniania i modyfikacji standardów dla brakujących i rozwijanych zdolności operacyjnych. Etap obejmuje dwa podetapy:

a) weryfikację dotychczas zdefiniowanych wymagań operacyjnych ujętych w dokumentach pn. „Wymagania Operacyjne dla UiSW” poprzednich edycji, polegający na aktualizacji lub rezygnacji nieperspektywicznych lub błędnie zdefiniowanych z punktu widzenia wypełnienia danej zdolności i potrzeby operacyjnej wymagań operacyjnych (poprzednich edycji), w odniesieniu do przewidywanych scenariuszy działań sił,

b) definiowanie wymagań operacyjnych w stosunku do zidentyfikowanych nowych potrzeb dla zdolności operacyjnych opracowanych na podstawie przewidywanych zagrożeń i scenariuszy działań bojowych, zawartych w zatwierdzonym dokumencie pod nazwą „Potrzeby dla zdolności operacyjnych edycji ...”;

5) identyfikacja potrzeb dla zdolności operacyjnych (IPdZO) – pierwszy etap Przeglądu Potrzeb Operacyjnych. Etap ma na celu określenie działań w zakresie realizacji wskazanych w Strategii Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej kierunków rozwoju, zadań (misji) stawianych przed Siłami Zbrojnymi Rzeczypospolitej Polskiej i wynikających z tego możliwych scenariuszy prowadzenia przyszłych operacji, w zakresie określenia potrzeb w zdolnościach operacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Etap obejmuje dwa zasadnicze podetapy:

a) weryfikację dotychczas zidentyfikowanych potrzeb operacyjnych zawartych w dokumencie pod nazwą „Identyfikacja Potrzeb Operacyjnych” (poprzednich edycji),

b) definiowanie nowych potrzeb dla zdolności operacyjnych w stosunku do przewidywanych zagrożeń i scenariuszy planistycznych opracowanych na podstawie dokumentów planowania strategicznego wymienionych w pkt 8;

6) jednostkowy wskaźnik jakościowy uzbrojenia i sprzętu wojskowego (JWJUiSW) – wartość liczbowa odzwierciedlająca wypadkową jakość (wartość) UiSW, w tym m.in. jego ogólne charakterystyki taktyczno-techniczne, mobilność, niezawodność, zasięg (donośność) oraz możliwości rażenia, zdolności przetrwania na polu walki, wrażliwość na oddziaływanie ogniowe przeciwnika, itp., obliczana za pomocą metody TASCFORM3)) w aplikacji EPOCC. Umożliwia określenie Jednostkowego Wskaźnika Jakościowego Uzbrojenia i Sprzętu Wojskowego w poszczególnych grupach sprzętowych;

7) misje i zadania Sił Zbrojnych – zakres przeznaczenia Sił Zbrojnych, w którym państwo przewiduje ich użycie do wypełnienia ściśle określonych zadań w operacji militarnej lub pozamilitarnej;

8) moduł kalkulacyjny – struktura organizacyjna utworzona z elementów bojowych, wsparcia i zabezpieczenia, charakteryzującą się zdolnością do samodzielnej realizacji zadań. Określa zasadnicze siły i środki do użycia w trakcie operacji;

9) parametr kluczowy (PK) – niezbędne zdolności i charakterystyki systemu/uzbrojenia i sprzętu wojskowego, które determinują materialne zaspokojenie potrzeby operacyjnej;

10) planowanie rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej – definiowanie celów rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz działań niezbędnych do ich osiągnięcia w perspektywie długookresowej. Obejmuje zespół czynności koncepcyjnych i planistycznych podejmowanych w celu wytyczenia kierunków kształtowania i modernizacji Sił Zbrojnych;

11) planowanie specjalistyczne – szczególna forma planowania polegająca na określeniu racjonalnych i efektywnych sposobów wdrażania do Sił Zbrojnych określonych systemów uzbrojenia i wyposażenia lub ich modernizacji, budowy określonych elementów infrastruktury, osiągania określonych zdolności i możliwości, a także doskonalenia działalności bieżącej (szkolenia, utrzymywania sprawności techniki, itp.);

12) potencjał bojowy uzbrojenia i sprzętu wojskowego (PBUiSW) – jest to liczba niemianowana, która jest sumą iloczynów liczby posiadanych środków walki danego rodzaju i ich Jednostkowych Wskaźników Jakościowych, odzwierciedlających wypadkową m.in. względnej skuteczności i możliwości rażenia celu (np. szybkostrzelności i donośności), manewrowości, wrażliwości na oddziaływanie ogniowe przeciwnika. Potencjał bojowy UiSW określony metodą TASCFORM w aplikacji EPOCC określa zdolność do materialnego oddziaływania UiSW w ramach danej grupy sprzętowej;

13) przygotowania obronne – zespół przedsięwzięć realizowanych w czasie pokoju w celu zapewnienia funkcjonowania systemu obronnego państwa w razie zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa i w czasie wojny, w tym planowanie przedsięwzięć gospodarczo-obronnych oraz zadań wykonywanych na rzecz Sił Zbrojnych i wojsk sojuszniczych oraz jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, Ministra Sprawiedliwości i szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, wykonujących zadania obronne;

14) potrzeby operacyjne – zidentyfikowany wachlarz potrzeb w zakresie osiągnięcia zakładanych zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, opracowanych na podstawie scenariuszy planistycznych oraz modułów kalkulacyjnych. Realizacja (materialnych i niematerialnych) zadań, działań i przedsięwzięć, które zapewnią zdolność operacyjną Sił Zbrojnych gwarantującą skuteczne wykonanie określonych dla nich zadań i misji;

15) programowanie obronne – polega na ustalaniu zadań obronnych realizowanych w czasie pokoju ujętych w formie przedsięwzięć rzeczowo-finansowych, w celu utrzymania i rozwoju potencjału obronnego państwa oraz przygotowania Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, organów administracji rządowej i organów samorządu terytorialnego do działania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, a także projektowanie środków budżetowych przeznaczonych na ten cel;

16) „Program rozwoju Sił Zbrojnych RP w latach ...” – dokument spełniający kryteria zawarte w art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712, z późn. zm.), opisujący sposób realizacji celów zawartych w Strategii Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej, w części dotyczącej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

17) programowanie rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej – proces przełożenia celów zawartych w Strategii Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej, w części dotyczącej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, na działania niezbędne dla pozyskania określonych zdolności operacyjnych, w następujących obszarach: doktryn, struktury organizacyjnej, szkolenia, modernizacji technicznej, kształcenia i szkolenia zasobów ludzkich, infrastruktury, przywództwa oraz interoperacyjności. Dokumentem wynikowym programowania rozwoju Sił Zbrojnych jest „Program rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach ...”;

18) Raport Strategicznego Przeglądu Obronnego – dokument wynikowy procesu Strategicznego Przeglądu Obronnego, będący ekspercką podstawą do dokonania politycznego wyboru strategicznego kierunku rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz ich transformacji w perspektywie dwudziestu pięciu lat. Raport zawiera w szczególności identyfikację czynników mających znaczenie dla obronności państwa, przyszłe wymagania wobec Sił Zbrojnych, w tym identyfikację ich zdolności operacyjnych oraz opcje strategiczne określające kierunki ich transformacji w perspektywie długookresowej;

19) scenariusz planistyczny – sformalizowany dokument obejmujący swą treścią hipotetyczne, możliwe do zaistnienia sytuacje, w których państwo przewiduje użycie swoich sił zbrojnych zgodnie z potrzebami obronnymi i zobowiązaniami sojuszniczymi i koalicyjnymi oraz wobec organizacji międzynarodowych. Dokument określający zasadnicze siły i środki do użycia (w ramach scenariusza planistycznego) w formie alokacji sił i środków;

20) Strategia Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej – oficjalnie uznany system strategicznych celów i działań realizacyjnych w dziedzinie rozwoju polityki bezpieczeństwa, będący instrumentem realizacji średniookresowej strategii rozwoju kraju. Obejmuje diagnozę sytuacji, prognozę trendów, określenie celów, wskaźniki realizacji, określenie kierunków interwencji (działań), systemy realizacji i ramy finansowe;

21) Strategiczny Przegląd Obronny (SPO) – analiza strategiczna Systemu Obronnego Państwa, służąca określeniu możliwości jego rozwoju, w celu dokonania wyboru kierunków rozwoju, zbudowaniu jego wizji w perspektywie długoterminowej (dwudziestu pięciu lat) oraz opracowaniu Strategii Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej.

22) System Obronny Państwa (SOP) – skoordynowany wewnętrznie zbiór elementów kierowania i elementów wykonawczych, a także realizowanych przez nie funkcji i procesów oraz zachodzących między nimi relacji. Organizacja i funkcjonowanie System Obronny Państwa opiera się na przepisach prawa powszechnie obowiązującego oraz na postanowieniach wynikających z umów, zobowiązań i traktatów międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest stroną. W wymiarze militarnym System Obronny Państwa ma na celu uzyskanie odpowiednich zdolności do kierowania obronnością państwa, w tym do osiągnięcia zakładanych zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz zdolności pozamilitarnych niezbędnych do obrony Państwa;

23) Wymagania Operacyjne (WO) – dokument poszerzający i rozwijający dane zawarte w dokumencie pod nazwą „Identyfikacja Potrzeb dla Zdolności Operacyjnych”, w zakresie:

a) oceny istniejących oraz przewidywanych zagrożeń i scenariuszy działań bojowych,

b) analizy istniejących możliwości wykonania nakazanych zadań operacyjnych,

c) oceny przyczyn niewystarczającej skuteczności istniejącego uzbrojenia i sprzętu wojskowego, obszaru i warunków rozwoju, w których nowe zdolności bojowe wojsk powinny być rozwijane,

d) uzasadnienia potrzeby wprowadzenia nowych środków walki,

e) funkcji i pożądanych możliwości działania nowego uzbrojenia i sprzętu wojskowego,

f) koncepcję użycia operacyjnego nowego rodzaju uzbrojenia i sprzętu wojskowego w ogólnych kategoriach,

24) zdolność operacyjna – potencjalna sprawność, możliwość podmiotu wynikająca z jego cech i właściwości, pozwalająca na podjęcie działań zmierzających do osiągnięcia pożądanych efektów. Komponentami funkcjonalnymi zdolności operacyjnych są: doktryny, organizacja, szkolenie/trening, zabezpieczenie materiałowe, personel, przywództwo, infrastruktura oraz interoperacyjność.

6. Dokumenty wynikowe i rekomendacje wynikające z narodowego planowania obronnego (polityczno-wojskowego) oraz planowania obronnego NATO stanowią podstawę do wypracowania kierunków transformacji Systemu Obronnego Państwa, programowania kierunków, zadań/podzadań oraz działań, które determinować będą rozwój Sił Zbrojnych w perspektywie średniookresowej.

7. Podczas realizacji Przeglądu Potrzeb Operacyjnych należy przestrzegać zasady, według której narodowe potrzeby obronne mają charakter nadrzędny w stosunku do sojuszniczych, a przyjęte kierunki rozwoju stanowić będą podstawę do negocjowania zobowiązań sojuszniczych.

8. Podstawę do przeprowadzenia i realizacji procesu Przeglądu Potrzeb Operacyjnych stanowią następujące zasadnicze dokumenty planowania strategicznego:

1) „Strategia Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej”;

2) „Polityczno-Strategiczna Dyrektywa Obronna Rzeczypospolitej Polskiej”;

3) „Koncepcja Strategiczna Sojuszu Północnoatlantyckiego”;

4) „Wytyczne Polityczne NATO” – na kolejny okres planistyczny;

5) „Główne kierunki rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz ich przygotowań do obrony państwa”, określane przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej;

6) „Szczegółowe kierunki przebudowy i modernizacji Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej” – na kolejny okres planistyczny, określane przez Radę Ministrów;

7) „Wytyczne Ministra Obrony Narodowej w sprawie planowania i programowania obronnego w resorcie Obrony Narodowej oraz w sprawie rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej na lata ...”;

8) „Identyfikacja Potrzeb Operacyjnych” – poprzednich edycji;

9) „Wymagania Operacyjne dla UiSW” – poprzednich edycji;

10) „Raport Strategicznego Przeglądu Obronnego”;

11) „Biała Księga”;

12) „Dokumenty Ocenowe z Przeglądu Posiadanych Zdolności NATO”,

13) „Cele NATO dla Rzeczypospolitej Polskiej”;

14) „Katalog wymagań (Katalog sił) Unii Europejskiej”;

15) dokumenty dotyczące planowania i zabezpieczenia potrzeb mobilizacyjnych i wojennych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w środki zaopatrzenia, w tym Program Mobilizacji Gospodarki;

16) „Strategia informatyzacji resortu obrony narodowej na lata ...”.

9. Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego – we współpracy z Sekretarzem Stanu do Spraw Społecznych i Profesjonalizacji, Podsekretarzem Stanu do Spraw Polityki Obronnej, Podsekretarzem Stanu do spraw Uzbrojenia i Modernizacji oraz Dyrektorem Generalnym Ministerstwa Obrony Narodowej – kieruje całokształtem przedsięwzięć planistycznych związanych z Przeglądem Potrzeb Operacyjnych oraz odpowiada za jego realizację.

10. W imieniu Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego prace nad Przeglądem Potrzeb Operacyjnych nadzoruje i koordynuje Szef Zarządu Planowania Strategicznego – P5.

11. Jednostkami (komórkami) organizacyjnymi współpracującymi ze Sztabem Generalnym Wojska Polskiego w trakcie realizacji Przeglądu Potrzeb Operacyjnych są: dowództwa RSZ, DO SZ, DGW, KG ŻW, organizatorzy systemów, gestorzy UiSW, COLog, IWsp SZ, IWSZ oraz inne jednostki i komórki organizacyjne resortu obrony narodowej – stosownie do potrzeb.

12. Przegląd Potrzeb Operacyjnych odbywa się co cztery lata, rozpoczynając od nieparzystego roku kalendarzowego poprzedzającego cykl programowania rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

13. W okresie pomiędzy cyklami programowania rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w przypadku uzasadnionych potrzeb4)) wynikających ze zmian/aktualizacji zadań, misji lub struktur Sił Zbrojnych oraz w przypadku uzasadnionych potrzeb wynikających z wprowadzania nowych technologii w obszarze uzbrojenia i techniki wojskowej, Minister Obrony Narodowej, na wniosek Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, może wyrazić zgodę na powołanie grupy zadaniowej lub specjalistycznej.

14. Grupa powołana rozkazem Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, opracuje lub uzupełni, w formie załącznika do dokumentu pod nazwą „Identyfikacja Potrzeb dla Zdolności Operacyjnych” lub „Wymagania Operacyjne”, nowe i/lub zmodyfikowane potrzeby, zdolności operacyjne lub wymagania operacyjne. Tryb opracowania i wprowadzania załącznika jest taki sam jak dla nowo definiowanych wymagań operacyjnych.

15. Wnioski wynikające z Przeglądu Potrzeb Operacyjnych stanowią podstawę w procesie opracowania stanowiska narodowego do negocjowania i przyjęcia zobowiązań sojuszniczych ujętych m.in. w Celach NATO dla Rzeczypospolitej Polskiej czy też zgłaszania sił do Katalogu Sił UE.

Rozdział 2

Identyfikacja Potrzeb dla Zdolności Operacyjnych

16. Etap Identyfikacji Potrzeb dla Zdolności Operacyjnych rozpoczyna się w połowie pierwszego kwartału nieparzystego roku kalendarzowego, poprzedzającego cykl programowania rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Szef Zarządu Planowania Strategicznego – P5 organizuje, koordynuje i nadzoruje realizację przedsięwzięć związanych przeprowadzeniem etapu.

17. Do realizacji zadań związanych z Identyfikacją Potrzeb dla Zdolności Operacyjnych powołuje się grupę zadaniową, w skład której, w zależności od potrzeb, wchodzą przedstawiciele: komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej (w tym tworzących Sztab Generalny Wojska Polskiego), dowództw RSZ, DO, DGW, KG ŻW, organizatorów systemów, gestorzy UiSW, COLog, IWspSZ, IWSZ oraz innych jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej – stosownie do potrzeb.

18. Skład, szczegółowe zadania i zasadnicze terminy realizacji prac przez uczestników grupy zadaniowej dla danego cyklu Przeglądu Potrzeb Operacyjnych, określa rozkaz Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego.

19. Grupa zadaniowa analizuje bieżące funkcjonowanie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz prowadzi działania zmierzające do przełożenia celów strategicznych – określonych na etapie planowania obronnego zawartych w dokumentach planowania strategicznego wymienionych w pkt 8 – na kierunki, zadania/podzadania, działania, które determinować będą rozwój Sił Zbrojnych w perspektywie średniookresowej.

20. Na podstawie wniosków z przeprowadzonej analizy, Zarząd Planowania Strategicznego – P5, we współpracy z Zarządem Planowania Operacyjnego – P3, opracowuje scenariusze planistyczne i przedkłada je Szefowi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego do zatwierdzenia.

21. Do opracowanych i zatwierdzonych scenariuszy planistycznych, Zarząd Planowania Operacyjnego – P3 we współpracy z dowództwami rodzajów Sił Zbrojnych, Dowództwem Operacyjnym Sił Zbrojnych, Dowództwem Garnizonu Warszawa, Komendą Główną Żandarmerii Wojskowej, Szefostwem Inżynierii Wojskowej, Szefostwem Obrony przed Bronią Masowego Rażenia, Szefostwem Obrony Przeciwlotniczej oraz innymi jednostkami i komórkami organizacyjnymi resortu obrony narodowej, stosownie do potrzeb, opracowuje moduły kalkulacyjne.

22. W pierwszym cyklu pracy grupa zadaniowa w oparciu o moduły kalkulacyjne:

1) dokonuje alokacji sił do scenariuszy prowadzenia przyszłych operacji;

2) określa wielkość sił, przypisuje liczbę i określone rodzaje modułów kalkulacyjnych – dla zabezpieczenia wszystkich potrzeb wymagających użycia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, wyspecyfikowanych w scenariuszach planistycznych.

23. W drugim cyklu pracy grupa zadaniowa:

1) prowadzi dobór modułów kalkulacyjnych pod kątem możliwości użycia jednego modułu do kilku misji (zadań) oraz zastąpienia wybranych modułów innymi;

2) ustala możliwości ewentualnego zmniejszenia zaangażowania Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w niektórych misjach (zadaniach) i zastąpienia ich siłami sojuszniczymi oraz siłami pozamilitarnych ogniw systemu obronnego państwa.

24. W trzecim cyklu pracy grupa zadaniowa dokonuje konfrontacji wielkości potrzeb, określonych za pomocą modułów kalkulacyjnych, z realnymi możliwościami ich zaspokojenia przez konkretne jednostki wojskowe. Na tej podstawie określa się potrzeby dla zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych w zakresie przebudowy struktur organizacyjnych, modernizacji technicznej, infrastruktury wojskowej, struktury personalnej i innych obszarów.

25. W czwartym cyklu pracy grupa zadaniowa:

1) dokonuje weryfikacji dotychczas zidentyfikowanych oraz zatwierdzonych potrzeb operacyjnych w dokumentach pod nazwą „Identyfikacja Potrzeb Operacyjnych” – poprzednich edycji;

2) przedkłada Szefowi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego wnioski dotyczące aktualności poprzednio zidentyfikowanych potrzeb operacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej – w odniesieniu do bilansu wielkości potrzeb określonych za pomocą modułów kalkulacyjnych bieżącej edycji Przeglądu Potrzeb Operacyjnych.

26. Po zatwierdzeniu przedłożonych wniosków, grupa zadaniowa identyfikuje potrzeby, określa niedobory w stosunku do tych potrzeb i /lub uzupełnia/ modyfikuje zdolności operacyjne Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, które wynikają z weryfikacji wyników poprzednich edycji Przeglądu Potrzeb Operacyjnych.

27. Identyfikacja Potrzeb dla Zdolności Operacyjnych kończy się opracowaniem dokumentu pod nazwą „Identyfikacja Potrzeb dla Zdolności Operacyjnych” (układ określa Załącznik 1 do wytycznych).

28. Integralną częścią dokumentu, o którym mowa w pkt 27, jest wykaz (numerowy) zidentyfikowanych potrzeb dla zdolności operacyjnych, zatwierdzonych w dokumentach poprzednich edycji, które są dalej aktualne w odniesieniu do:

1) przewidywanego użycia i struktur Sił Zbrojnych;

2) uwarunkowań polityki zagranicznej;

3) interesów narodowych i/lub zobowiązań sojuszniczych;

4) niezmienności scenariuszy planistycznych, uwzględniających obszar i rodzaj działań.

29. Zasadniczą częścią dokumentu Identyfikacja Potrzeb dla Zdolności Operacyjnych (nowej edycji) są spójne wymagania w odniesieniu do których identyfikuje się nowe i/lub modyfikuje bieżące potrzeby oraz zdolności operacyjne Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

30. Wymagania dla zdefiniowanych potrzeb dla zdolności operacyjnych ujmuje się w formie arkusza potrzeb dla zdolności operacyjnych, zamieszczonego w Załączniku 2 do wytycznych. Szczegółowe wymagania co do treści arkusza potrzeb dla zdolności operacyjnych określa Załącznik 3 do wytycznych.

31. Przy rozważaniu sposobu zaspokojenia potrzeb operacyjnych należy dokonać przeglądu wszystkich komponentów funkcjonalnych danej zdolności operacyjnej:

1) doktryn (regulaminów, itp.);

2) struktur;

3) szkolenia;

4) przygotowania dowódców i personelu, sprzętu i uzbrojenia oraz infrastruktury.

32. W przypadku stwierdzenia konieczności pozyskania nowego uzbrojenia i sprzętu wojskowego, niezbędnego dla osiągnięcia zdolności operacyjnych opracowuje się wymagania operacyjne zgodnie z postanowieniami rozdziału 3 wytycznych.

33. Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego zatwierdza dokument „Identyfikacja Potrzeb dla Zdolności Operacyjnych”:

1) po uzgodnieniu dokumentu z komórkami i jednostkami organizacyjnymi, których przedstawiciele wchodzą w skład grupy zadaniowej, określonej w pkt 17;

2) w terminie do połowy drugiego kwartału nieparzystego roku kalendarzowego, poprzedzającego cykl programowania rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

Rozdział 3

Definiowanie Wymagań Operacyjnych

34. Warunkiem rozpoczęcia etapu Definiowania Wymagań Operacyjnych jest zatwierdzenie przez Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego dokumentu pod nazwą „Identyfikacja Potrzeb dla Zdolności Operacyjnych”.

35. Celem etapu jest opracowanie wymagań operacyjnych dla zidentyfikowanych potrzeb operacyjnych, które za pomocą kryteriów i parametrów pozwolą poszczególnym rodzajom wojsk/sił, wydzielanym/deklarowanym komponentom, związkom taktycznym, oddziałom i pododdziałom Sił Zbrojnych osiągnąć określone, wymagane zdolności operacyjne zidentyfikowanych w arkuszach potrzeb dla zdolności operacyjnych.

36. W imieniu Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Szef Zarządu Planowania Strategicznego – P5 organizuje, koordynuje i nadzoruje realizację przedsięwzięć związanych przeprowadzeniem etapu.

37. Do realizacji etapu Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, na wniosek Szefa Zarządu Planowania Strategicznego – P5, powołuje grupy specjalistyczne.

38. W skład grup specjalistycznych wchodzą:

1) przedstawiciele instytucji uczestniczących w etapie Identyfikacji Potrzeb dla Zdolności Operacyjnych;

2) specjaliści realizujący podstawowe funkcje w procesie pozyskiwania uzbrojenia i sprzętu wojskowego, tj.:

a) badania naukowe,

b) rozwój,

c) produkcję,

d) weryfikację, badania eksploatacyjne i testy,

e) eksploatację,

f) szkolenie,

g) wprowadzanie na wyposażenie,

h) wsparcie w okresie użytkowania,

i) wycofanie i utylizację.

39. Powołanie grupy specjalistycznej może nastąpić również na wniosek organizatora systemu lub gestora UiSW, którego dotyczy zidentyfikowana potrzeba operacyjna.

40. Praca w grupach specjalistycznych realizowana jest pod kierunkiem organizatora systemu lub gestora UiSW.

41. Wymagania operacyjne ujmuje się w dokumencie pod nazwą „Wymagania Operacyjne”, którego układ i treść określają Załączniki 4 i 5 do wytycznych.

42. Dokument, o którym mowa w pkt 41, zawiera:

1) pełną nazwę wymagań operacyjnych, opisujących potrzeby i zdolności operacyjne, wraz z numerami przypisanymi w poprzednich edycjach;

2) nowozdefiniowane wymagania operacyjne do osiągnięcia potrzeb dla zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych w bieżącej edycji.

43. W trakcie opracowywania wymagań operacyjnych, a zwłaszcza podczas wyboru parametrów kluczowych, grupa specjalistyczna powinna:

1) analizować:

a) możliwe warianty rozwiązań,

b) użyteczność wojskową,

c) wyniki badań naukowych (m.in. demonstratory technologii), eksperymenty, badania eksploatacyjne i testy;

2) przeprowadzić:

a) analizę ryzyka,

b) wstępną analizę ekonomiczną kosztów w cyklu życia UiSW.

44. Przy opisie nowego UiSW po raz pierwszy, opis ten powinien być wykonany w sposób ogólny (powinien określać potrzebę osiągnięcia zdolności).

45. Wymagania operacyjne podlegają cyklicznemu uszczegóławianiu w dalszych fazach cyklu życia UiSW.

46. Przy opracowaniu wymagań operacyjnych należy dążyć do formułowania wymagań tak, aby były one zgodne z następującymi zasadami:

1) osiągalności – odzwierciedlać potrzebę lub cel, dla którego istnieje technicznie możliwe rozwiązanie i jest ono finansowo uzasadnione;

2) jednoznaczności – wskazywać optymalne rozwiązania zaspakajające potrzebę i zdolność operacyjną;

3) kompletności – zawierać:

a) wszystkie profile (scenariusze) zadań (misji),

b) koncepcje operacyjne i eksploatacyjne,

c) uwarunkowania środowiskowe i przewidywane ograniczenia,

d) wszystkie informacje niezbędne do zrozumienia potrzeby użytkownika w celu osiągnięcia zdolności operacyjnej;

4) kompatybilności i integralności – definiowane wymagania nie mogą być w sprzeczności z innymi wymaganiami. Nadrzędnym celem każdego wymagania operacyjnego jest jego poziom standaryzacji i zgodności w ramach systemu funkcjonalnego oraz integralność z innymi systemami;

5) mierzalności wymagania operacyjnego – wyrażonej wartością progową/wartością docelową z określeniem warunków i uzasadnieniem przyjętych wartości, które przełożą się na oczekiwane rezultaty pozyskiwanego UiSW, opisane Jednostkowym Wskaźnikiem Jakościowym UiSW (JWJUiSW);

6) możliwości weryfikacji – oczekiwane zdolności lub funkcje UiSW muszą być wyrażone tak, aby umożliwiały obiektywną weryfikację w fazie analityczno-koncepcyjnej;

7) wyrażenia w kontekście zdolności operacyjnych, a nie rozwiązań technicznych, powinny określać potrzebę w znaczeniu „dlaczego” i „po co” a nie „jak to zrobić”;

8) identyfikowania parametrów o największym znaczeniu dla osiągnięcia zdolności operacyjnej – w celu ułatwienia, w późniejszych fazach „cyklu życia” UiSW, podjęcia działań i decyzji dotyczących ewentualnego poruszania się w wyznaczonym wartościami progowymi i docelowymi obszarze;

9) wyboru parametrów kluczowych, niezbędnych do osiągnięcia określonej zdolności, które identyfikowałyby obszary ryzyka związane z materialną potrzebą zaspokojenia założonej zdolności operacyjnej i zawierać parametry niezbędne do jej osiągnięcia;

10) nie osiągnięcie wartości progowej parametru kluczowego powinno skutkować powtórną oceną sposobu pozyskania UiSW, krytycznym przeglądem projektu/programu czy wręcz jego zakończeniem.

47. Podczas wyboru parametru kluczowego – analizy ryzyka, stosować następujące kryteria:

1) określić wartości krytyczne parametru kluczowego dla osiągnięcia wymaganej zdolności(czy parametr kluczowy jest zorientowany na prowadzenie walki lub czy przyczynia się do poprawy zdolności prowadzenia walki);

2) określić mierzalność osiągnięcia zakładanych celów;

3) określić wartość (wyrażona w procentach) JWJUiSW w stosunku do grupy UiSW, w której funkcjonować będzie nowowprowadzany środek walki (UiSW);

4) określić alternatywne rozwiązania w przypadku nie osiągnięcia parametru progowego.

48. Wybór parametru kluczowego traktować jako identyfikację, która powinna zawierać wartości progowe i docelowe. Należy stosować jedną z metod opracowywania parametru kluczowego:

1) wymienić wymagane od UiSW/systemu zdolności dla każdego zadania i funkcji;

2) nadać tym wymaganiom priorytety;

3) dla każdego zadania/funkcji znaleźć jeden mierzalny parametr (miernik realizacji);

4) określić, które parametry są najbardziej krytyczne dla UiSW/systemu i wyznaczyć je jako wartości krytyczne dla parametru kluczowego w wymaganiach operacyjnych dla UiSW/systemu.

49. Dla wsparcia procesu definiowania wymagań operacyjnych wykorzystuje się wyniki krajowych i międzynarodowych badań naukowych finansowanych lub współfinansowanych z budżetu państwa.

50. W pierwszym cyklu pracy, grupa specjalistyczna dokonuje analizy oraz oceny potrzeb i zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, pod kątem zidentyfikowanych w trakcie pierwszego etapu Przeglądu Potrzeb Operacyjnych. Następnie przeprowadza procedurę weryfikacji zdefiniowanych wymagań operacyjnych poprzednich edycji Przeglądu Potrzeb Operacyjnych.

51. Skutkiem weryfikacji wymagań operacyjnych jest w szczególności:

1) rezygnacja z realizacji wymagań nieperspektywicznych lub błędnie zdefiniowanych z punktu widzenia zaspokojenia danej potrzeby operacyjnej (zdolności operacyjnej);

2) wprowadzanie nowych technologii (dezaktualizacja dotychczasowych rozwiązań taktyczno-technicznych) w obszarze uzbrojenia i techniki wojskowej;

3) zapobieganie niecelowemu planowaniu i wydatkowaniu środków finansowych przeznaczonych na ich realizację.

52. Weryfikację (aktualizację) wymagań operacyjnych poprzednich edycji grupa specjalistyczna realizuje poprzez:

1) określenie statusu wymagań operacyjnych (stopień zaawansowania prac w ramach danej fazy i etapu modelu pozyskiwania UiSW);

2) określenie możliwości wypełnienia przez wymagania operacyjne aktualnych potrzeb operacyjnych;

3) określenie wykonalności danego wymagania operacyjnego – wyłącznie w przypadku zakończenia Etapu III „Modelu pozyskiwania uzbrojenia i sprzętu wojskowego” (Wstępne Określenie Możliwości Wykonania – WOMW) lub Etapu IV (Określenie Możliwości Wykonania – OMW);

4) określenie aktualności wymagań operacyjnych pod kątem proponowanych rozwiązań technicznych oraz rodzaju i ilości UiSW planowanego do pozyskania;

5) określenie aktualności wymagań operacyjnych z uwzględnieniem zmian doktrynalnych, organizacyjnych i strukturalnych, które dokonały się w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach poprzedzających cykl planistyczny;

6) nadanie nowego priorytetu oraz określenie realnego horyzontu czasowego realizacji wymagań operacyjnych (pozyskania UiSW i osiągnięcia danej/zidentyfikowanej zdolności operacyjnej);

7) ponowna analiza i oszacowanie kosztów związanych z realizacją zweryfikowanych wymagań operacyjnych oraz opracowanie wstępnego harmonogramu realizacji;

8) opracowanie wykazu (numerowego) wymagań operacyjnych poprzednich edycji spełniających aktualne potrzeby oraz zdolności operacyjne.

53. W drugim cyklu pracy grupa specjalistyczna określa parametry kluczowe dla opracowywanych/weryfikowanych wymagań operacyjnych na zdolność operacyjną dla systemów uzbrojenia, grup sprzętu i uzbrojenia, pojedynczego egzemplarza uzbrojenia i sprzętu wojskowego.

54. Grupa specjalistyczna analizuje:

1) warianty rozwiązań;

2) warianty redukcji ryzyka;

3) użyteczność wojskową;

4) wyniki badań naukowych, o których mowa w punkcie 49, eksperymenty, badania eksploatacyjne i testy;

5) przeprowadza wstępną analizę ekonomiczną w „cyklu życia” UiSW.

55. Przy opisie nowego systemu/UiSW wpisującego się w daną zdolność operacyjną po raz pierwszy, opis ten powinien być wykonany w sposób ogólny.

56. W trzecim cyklu pracy grupa specjalistyczna opracowuje dokument pod nazwą „Wymagania Operacyjne”.

57. Dokument pod nazwą „Wymagania Operacyjne”, którego układ i treść określa Załącznik 4 do wytycznych, zawiera:

1) pełną nazwę wymagań operacyjnych, opisujących potrzeby i zdolności operacyjne wraz z numerami przypisanymi w poprzednich edycjach;

2) nowozdefiniowane wymagania operacyjne dla UiSW, pozwalające na osiągnięcie zakładanych zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych w bieżącej edycji.

58. Kierujący pracą grupy specjalistycznej (gestor UiSW lub organizator systemu, w przypadku systemów obejmujących całe Siły Zbrojne) przedkłada „Wymagania operacyjne” do Szefa Zarządu Planowania Strategicznego – P5.

59. Po opracowaniu dokumentu pod nazwą „Wymagania Operacyjne”:

1) dokonywany jest audyt, który ma stwierdzić, czy przestrzegano przyjętych procedur postępowania;

2) dokonuje się ewaluacji, która ma określić czy przyjęte rozwiązania pozwalają na osiągnięcie celów zawartych w dokumentach strategicznych.

60. Szef Zarządu Planowania Strategicznego – P5 przedkłada dokument pod nazwą „Wymagania Operacyjne” Szefowi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego do zatwierdzenia, w lutym parzystego roku kalendarzowego poprzedzającego okres planistyczny.

61. Zatwierdzony dokument pod nazwą „Wymagania Operacyjne” stanowi podstawę rozpoczęcia prac związanych z określeniem zakresu przyszłych programów operacyjnych oraz realizacji kolejnych etapów w systemie pozyskiwania, eksploatacji i wycofywania UiSW, zgodnie z procedurami określonymi w odrębnych dokumentach formalno-prawnych obowiązujących w resorcie obrony narodowej.

62. Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego występuje z prośbą do Ministra Obrony Narodowej o wyrażenie zgody na powołanie grupy specjalistycznej, w okresie pomiędzy cyklami programowania rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w przypadku:

1) uzasadnionych potrzeb wynikających ze zmian/aktualizacji zadań, misji lub struktur Sił Zbrojnych;

2) wprowadzania nowych technologii w obszarze uzbrojenia i techniki wojskowej.

63. Wniosek o powołanie grupy specjalistycznej może zgłosić:

1) organizator systemu;

2) dowódca rodzaju Sił Zbrojnych;

3) Dowódca Operacyjny Sił Zbrojnych;

4) Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej;

5) Dowódca Garnizonu Warszawa;

6) gestor UiSW.

64. Grupa specjalistyczna powoływana jest:

1) w celu opracowania lub uzupełnienia, w formie załącznika do dokumentu pod nazwą „Wymagania Operacyjne”, nowych lub aktualizacji już opracowanych wymagań operacyjnych – zgodnie z układem i treścią określonymi w Załącznikach 4 i 5 wytycznych;

2) rozkazem Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego.

 

 

1) Zmieniona decyzją Nr 198/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 lipca 2005 r. oraz decyzją Nr 454/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 października 2005 r.

2) Cele NATO dla Rzeczypospolitej Polskiej (NATO Targets) zastąpiły Cele Sił Zbrojnych NATO (NATO Force Goals) i Wymagania Długoterminowe (Long Term Reguirements).

3) TASCFORM – Techniqe for Assessing Comperative Force Modernization – metoda szacunkowego porównania nowoczesności Sił Zbrojnych. Dostarcza statystycznej orientacji o potencjale bojowym poszczególnych systemów (grup UiSW) uzbrojenia.

4) Uzasadnione potrzeby mogą wynikać ze zmiany celów strategicznych określonych w Strategii Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej oraz zmian w ocenie środowiska bezpieczeństwa państwa.

Załącznik 1

IDENTYFIKACJA
POTRZEB DLA ZDOLNOŚCI OPERACYJNYCH

(układ treści)

1. Wstęp.

2. Ocena warunków obronności, w tym:

1) zagrożeń;

2) modernizacji technicznej;

3) struktur organizacyjnych oraz struktury i wielkości stanów osobowych;

4) infrastruktury wojskowej;

5) realizacji zobowiązań sojuszniczych.

3. Misje i zadania sił zbrojnych oraz scenariusze prowadzenia przyszłych operacji.

4. Siły i środki niezbędne do realizacji poszczególnych misji i zadań (scenariuszy).

5. Arkusze potrzeb dla zdolności operacyjnych (załącznik 2)

6. Załączniki.


Załącznik 2

ARKUSZ POTRZEBY DLA ZDOLNOŚCI OPERACYJNEJ

infoRgrafika


Załącznik 3

ZASADNICZA ZAWARTOŚĆ
ARKUSZA POTRZEBY DLA ZDOLNOŚCI OPERACYJNEJ

1. NUMER POTRZEBY OPERACYJNEJ DLA ZDOLNOŚCI OPERACYJNEJ

Trzycyfrowe oznaczenie potrzeby operacyjnej (np.1.1/lll). Pierwsza cyfra oznacza numer funkcji wojskowej (systemu funkcjonalnego, gestora UiSW), druga kolejny numer potrzeby operacyjnej w danej funkcji wojskowej (systemu funkcjonalnego, gestora UiSW), trzecia (rzymska) cyfra oznacza kolejną edycję Przeglądu Potrzeb Operacyjnych.

2. NAZWA POTRZEBY DLA ZDOLNOŚCI OPERACYJNEJ

Krótka nazwa potrzeby operacyjnej.

3. PRIORYTET

Proponowana kolejność przyjęcia do realizacji potrzeby operacyjnej, stosownie do przyjętych w danym okresie planistycznym priorytetów rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz wstępnej oceny możliwości finansowych jej zaspokojenia:

– priorytet „I” oznacza, że zaspokojenie danej potrzeby w okresie planistycznym uznaje się za niezbędne dla uzyskania przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej zdolności do realizacji postawionych im zadań, w tym wypełnienia zobowiązań sojuszniczych,

– priorytet „II” oznacza, że uzyskanie przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej zdolności do realizacji postawionych im zadań wymaga co najmniej częściowego zaspokojenia danej potrzeby. W przypadku pozyskania dodatkowych środków finansowych, należy dążyć do pełnego zaspokojenia potrzeb oznaczonych tym właśnie priorytetem,

– priorytet „III” oznacza, że osiągnięcie określonej zdolności nie wynika bezpośrednio z priorytetów rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, bądź też nie wpłynie decydująco na podniesienie zdolności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej do realizacji zadań, albo też w sposób oczywisty przerasta możliwości finansowe resortu obrony narodowej i/lub charakteryzuje się niekorzystną relacją koszt/efekt.

4. FUNKCJA WOJSKOWA

Nazwa obszaru działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej określająca funkcje wojskowe, których definicje zawarte są w dokumentach formalnoprawnych.

5. WNIOSKODAWCA

Nazwa dowódcy, dyrektora (szefa) jednostki, komórki organizacyjnej resortu obrony narodowej, organizatora systemu sił zbrojnych lub gestora UiSW.

6. CHARAKTERYSTYKA POTRZEBY DLA ZDOLNOŚCI OPERACYJNEJ

1) Aktualne zdolności operacyjne – wyszczególnienie i krótka charakterystyka aktualnie posiadanych zdolności operacyjnych w obszarze analogicznym do danej potrzeby operacyjnej;

2) Rozwój zdolności operacyjnej – wyszczególnienie i charakterystyka zdolności operacyjnych w obszarze analogicznym do danej potrzeby operacyjnej, które są obecnie na etapie rozwijania, ze wskazaniem zapisów stosownych dokumentów planistycznych (np. „Program rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach ...”, plany dziedzinowe, funkcjonalne, specjalistyczne, inne decyzje Kierownictwa MON) oraz realizowanych badań naukowych oraz prac rozwojowych, wdrożeniowych i studyjnych;

3) Perspektywiczne zdolności operacyjne – opis zdolności operacyjnych niezbędnych dla pełnego zaspokojenia danej potrzeby operacyjnej, w tym propozycja sposobu ich osiągnięcia, np. przez sformowanie nowych lub przeformowania istniejących struktur organizacyjnych, pozyskanie nowych systemów UiSW, bądź też w drodze włączenia się do przedsięwzięć realizowanych we współpracy międzynarodowej.

7. OPIS ŚRODOWISKA POTRZEBY DLA ZDOLNOŚCI OPERACYJNEJ

1) ZAGROŻENIA – krótki opis aktualnych i przewidywanych zagrożeń, które uzasadniają konieczność posiadania danej zdolności operacyjnej;

2) SCENARIUSZE – wskazanie scenariusza (scenariuszy), do realizacji którego (których) niezbędne jest posiadanie danej zdolności operacyjnej;

3) NARODOWE AKTY PRAWNE I DOKUMENTY DOKTRYNALNE - wskazanie zapisów ustaw, które nakładają na Siły Zbrojne zadania wymagające uzyskania danej zdolności operacyjnej lub wskazanie zapisów narodowych dokumentów doktrynalnych (kluczowych, wspomagających i uzupełniających), skutkujących koniecznością uzyskania takich zdolności;

4) ZOBOWIĄZANIA MIĘDZYNARODOWE:

a) Cele NATO dla Rzeczypospolitej Polskiej – wyszczególnienie Celów NATO negocjowanej edycji, których zakres pokrywa się w całości lub w części z daną potrzebą operacyjną,

b) UE – wyszczególnienie przyjętych przez Polskę zobowiązań w ramach Unii Europejskiej, których zakres pokrywa się w całości lub w części z daną potrzebą operacyjną,

d) Inne – wyszczególnienie przyjętych przez Polskę innych zobowiązań międzynarodowych, których zakres pokrywa się w całości lub w części z daną potrzebą operacyjną.

8. UZASADNIENIE POTRZEBY DLA ZDOLNOŚCI OPERACYJNEJ

1) Struktury organizacyjne wojsk – charakterystyka struktur organizacyjnych dowództw, sztabów i wojsk niezbędnych dla zaspokojenia danej potrzeby operacyjnej, w tym konieczność sformowania nowych struktur, przeformowania, zmiany liczebności lub rozformowania struktur istniejących;

2) Nowe systemy UiSW:

a) Rodzaj, typ i ilość UiSW – rodzaj, typ i liczba egzemplarzy lub systemów nowego UiSW, które należałoby pozyskać dla zaspokojenia danej potrzeby operacyjnej,

b) Przewidywane warunki środowiskowe – warunki klimatyczne, terenowe i inne uwarunkowania, mające wpływ na wymagania dotyczące wyszkolenia i wyposażenia żołnierzy oraz charakterystyk technicznych uzbrojenia i sprzętu wojskowego i utrzymania ich w sprawności,

c) Wymogi i ograniczenia w zakresie zidentyfikowanej potrzeby – zestawienie zasadniczych wymogów i ograniczeń dla planowanych do wprowadzenia systemów UiSW z uzasadnieniem, np.: interoperacyjność, stopień złożoności, poziom bezpieczeństwa, wymiary, masa, mobilność, itp.,

d) Wymagania normalizacyjne – zestawienie wymaganych poziomów standaryzacji: kompatybilności, wymienności, jednolitości dotyczących wprowadzanego UiSW. Wykaz norm i dokumentów standaryzacyjnych niezbędnych do osiągnięcia interoperacyjności,

e) Kompatybilność i integralność z aktualnie użytkowanym UiSW – zasadnicze wymogi dotyczące współpracy (kompatybilności) przewidywanego do wprowadzenia UiSW (systemu) z aktualnie użytkowanymi typami UiSW (systemami);

3) Wpływ na doktrynę użycia Sił zbrojnych:

Ocena wpływu nowych struktur organizacyjnych oraz nowych potrzeb na obowiązujące dokumenty doktrynalne, w tym na „Doktrynę Narodową Operacji Połączonych” oraz inne dokumenty o charakterze kluczowym, wspomagającym i uzupełniającym;

4) Termin zaspokojenia potrzeby dla zdolności operacyjnej – wymagany termin (harmonogram) uzyskania gotowości przez nowe struktury.

9. ZAGROŻENIA W FUNKCJONOWANIU SIŁ ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

1) Przyczyny niemożności zaspokojenia potrzeby dla zdolności operacyjnej aktualnie posiadanymi siłami i środkami – uzasadnienie braku lub niewystarczających możliwości zaspokojenia danej potrzeby operacyjnej poprzez aktualnie funkcjonujące struktury organizacyjne oraz posiadane systemy UiSW;

2) Inne uzasadnione przyczyny wynikające z posiadania zdolności operacyjnych analogicznych z potrzebą operacyjną (jeśli występują) – inne uzasadnienie konieczności posiadania danej potrzeby operacyjnej.

10. UWAGI


Załącznik 4

WYMAGANIA OPERACYJNE

...............................................................
(opisujące potrzebę dla zdolności operacyjnej)

1

Numer wymagania operacyjnego

-.-.-./III

2

Kryptonim

„......”

3

Priorytet

„......”

4

Ogólny opis Potrzeby dla Zdolności Operacyjnej:

 

– Streszczenie potrzeby dla zdolności operacyjnej.

 

– Opis ogólnego charakteru misji (zadania).

 

– Identyfikacja nadrzędnych wymagań operacyjnych, którym przyszłe rozwiązanie będzie podlegało.

 

– Opis zadań, które musi realizować proponowane rozwiązanie.

 

– Opis koncepcji operacyjnej i koncepcji wsparcia, podsumowujących miejsce na przyszłym polu walki (jego zastosowanie i działanie, umocowanie organizacyjne oraz połączenie z systemem obsługiwania i wsparcia).

 

– Opis koncepcji operacyjnej w zakresie wymiany informacji.

 

5

Zagrożenie

 

6

Braki istniejących systemów

 

7

Wymagane zdolności:

 

– Identyfikacja parametrów operacyjnych (poszczególne zdolności i ich charakterystyki) wymaganych dla przyszłego rozwiązania.

 

– Wyrażenie wymagań w formie „wartość progowa / wartość docelowa” oraz podanie kryteriów i ich uzasadnienie.

 

– Ogólny harmonogram czasowy zaspokojenia potrzeby dla zdolności operacyjnej.

 

– Identyfikacja parametrów kluczowych (ogólnie).

 

a) Działanie systemu:

 

– Opis scenariuszy misji i zadań.

 

– Identyfikacja parametrów działania oraz podanie rekomendacji dla uznania parametru za kluczowy.

 

b) Wymagania w zakresie wymiany informacji

 

c) Wymagania w zakresie OPBMR

 

d) Logistyka i gotowość:

 

– Opis parametrów oceny gotowości do misji, dostępności operacyjnej, częstości i czasu trwania obsługiwań bieżących, planowanych obsługiwań okresowych, koniecznych materiałów eksploatacyjnych i narzędzi specjalnych (serwisowych) do przeprowadzenia obsługiwań, itp.

 

 

 

– Opis wymaganych działań logistycznych dla danej misji, uwzględniając czas wojny i pokoju.

 

– Identyfikacja wymaganego wsparcia w walce (w tym między innymi: zdolność naprawy na polu walki, mobilność, poziomy obsługiwania oraz cele i zdolności w czasie nagłego zapotrzebowania i mobilizacji).

 

e) Inne charakterystyki:

 

– Charakterystyki, które będą miały wpływ na projektowanie, koszt i ryzyko.

 

– Odniesienie do wymagań ataku elektronicznego.

 

– Odporność na efekt działania broni ABC.

 

– Czynniki środowiska naturalnego (klimat, teren, itp.).

 

– Nieplanowane wymuszenia (takie jak: szybkie nagrzewanie, uderzenie pocisku, bliska detonacja).

 

– Bezpieczeństwo związane z promieniowaniem elektromagnetycznym na środki i materiały bojowe.

 

8

Systemy wsparcia i współdziałania

 

a) Planowanie obsługiwania:

 

Identyfikacja czynności obsługiwań na różnych poziomach organizacyjnych. Opis koncepcji obsługiwania we własnym zakresie i własnymi siłami w porównaniu do obsługiwania zlecanego na zewnątrz.

 

b) Wyposażenie serwisowe i diagnostyczne:

 

– Definicja standardowego wyposażenia serwisowego i diagnostycznego.

 

c) Standaryzacja, Interoperacyjność i Powszechność / Systemy dowodzenia i łączności:

 

– Zestawienie wymaganych poziomów standaryzacji dotyczących wprowadzanego rozwiązania (odwołanie do wykazu norm i dokumentów standaryzacyjnych NATO niezbędnych do osiągnięcia zakładanego poziomu interoperacyjności).

 

– Integracja z architekturą systemu dowodzenia łączności i wsparcia logistycznego w układzie narodowym i sojuszniczym.

 

– Odniesienie do architektury informatycznej, która zapewnia zdolności obronne odnoszące się do bezpieczeństwa, tajności, autentyczności i ciągłości informacji wymienianej i używanej.

 

 

 

d) Integracja człowiek-system:

 

– Wyznaczenie ograniczeń natury ludzkiej dla operatorów, obsług i personelu wsparcia.

 

– Ustalenie wymagań psychicznych, fizycznych i percepcyjnych dla operatorów, obsług i personelu wsparcia, który przyczynia się do, lub ogranicza, całościową wydajność proponowanego rozwiązania.

 

– Opis koncepcji szkolenia, włączając w to wymagania na pakiet wspomagania szkolenia (tj. symulatory, urządzenia treningowe, szkolenie zintegrowane) i logistykę szkolenia.

 

– Opis przewidywanych błędów, które będą miały wpływ na bezpieczeństwo, zdrowie, redukujące wydajność pracy lub efektywność systemu w danym środowisku operacyjnym (określenie wartości docelowych i wartości progowych dla wyżej wymienionych wymagań).

 

e) Transport

 

f) Przechowywanie

 

g) Informacje i usługi geodezyjne

 

9

Potrzeby docelowe

 

10

Wymagany termin wprowadzenia do Sił Zbrojnych RP

 

11

Szacunkowy koszt cyklu życia

 

12

Organizator systemu / Gestor UiSW

 

 

..........................................................
(podpis Organizatora systemu / Gestora UiSW)


Załącznik 5

WYMAGANIA OPERACYJNE

................................................................................
(opisujące potrzebę dla zdolności operacyjnej)

1. Numer wymagania operacyjnego

Czterocyfrowe oznaczenie (np.1.1.1/lll). Pierwsze dwie cyfry odnoszą się do potrzeby operacyjnej, trzecia oznacza kolejny numer UiSW, który ma być rozwijany w ramach danej potrzeby operacyjnej, czwarta (rzymska) dotyczy edycji.

2. Kryptonim

Kryptonim jaki będzie posiadało wymaganie operacyjne.

3. Priorytet

Proponowana kolejność przyjęcia wymagania operacyjnego do realizacji prac w fazie koncepcyjno-analitycznej procesu pozyskania nowego UiSW, stosownie do przyjętych priorytetów podczas Identyfikacji Potrzeb dla Zdolności Operacyjnych „I”, „II”, „IM”.

4. Ogólny opis potrzeby i zdolności operacyjnej:

– streszczenie potrzeby operacyjnej,

– opis ogólnego charakteru misji (zadania),

– identyfikacja nadrzędnych wymagań operacyjnych, którym przyszły system będzie podlegał (jeżeli UiSW będzie wchodziło np. w skład systemu, który obejmuje całe Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej – konieczność uzgadniania z organizatorem systemu),

– opis proponowanych rozwiązań w zakresie zapewnienia osiągnięcia zakładanej potrzeby operacyjnej,

– opis zadań, jakie będzie musiało spełnić wymaganie operacyjne,

– opis koncepcji operacyjnej i koncepcji wsparcia, podsumowujących miejsce proponowanych rozwiązań na przyszłym polu walki, jego zastosowanie i działanie, umocowanie organizacyjne oraz połączenie z systemem obsługiwania i wsparcia,

– opis koncepcji operacyjnej w zakresie wymiany informacji.

5. Zagrożenie

Podsumowanie zagrożeń, którym należy przeciwdziałać.

6. Braki istniejących systemów

Wyjaśnienie, dlaczego istniejące systemy/UiSW nie może spełnić bieżących lub przewidywanych wymagań operacyjnych.

7. Wymagane zdolności:

– identyfikacja parametrów operacyjnych (poszczególne zdolności i ich charakterystyki) wymaganych dla zapewnienia osiągnięcia zakładanej potrzeby operacyjnej,

– wyrażenie wymagań w formie „wartość progowa/wartość docelowa” oraz podanie kryteriów i uzasadnienie dla każdego wymagania. Uzasadnienie powinno zawierać specyfikę środowiska (działania wojenne, pokojowe, warunki przejściowe),

– ogólny harmonogram czasowy zaspokojenia potrzeby,

– identyfikacja parametrów kluczowych. Opracowanie parametrów kluczowych powinno być zgodnie z punktem 48 i 49, rozdziału 3,

a) Opis wymagania operacyjnego w zakresie działania systemu/UiSW w aspekcie zaspokojenia zdefiniowanej potrzeby operacyjnej.

– opis scenariuszy misji i zadań (czasu wojny i pokoju, jeżeli się różnią), w kategoriach charakteru misji i zadań, zastosowanej taktyki, środków przeciwdziałania i warunków środowiskowych (naturalnych i wymuszonych, tj. zakres temperatury, wilgotność, działania informacyjne, itp.),

– identyfikacja parametrów działania takich jak zasięg, celność, ładowność, prędkość, niezawodność, interoperacyjność, itp. Podanie rekomendacji dla uznania parametru za kluczowy,

b) Wymagania w zakresie Wymiany Informacji (WWI)

Identyfikacja WWI najwyższego szczebla dla UiSW i dla każdej misji, w której UiSW ma brać udział (np. obserwacja, rozpoznanie, identyfikacja).

c) Wymagania w zakresie Obrony Przed Bronią Masowego Rażenia (OPBMR)

Określenie wymagań dotyczących rozpoznania, ochrony i likwidacji skażeń zapewniających bezpieczeństwo i swobodę działania w warunkach zagrożenia i wystąpienia skażeń,

d) Logistyka i gotowość:

– opis parametrów oceny gotowości do misji, dostępności operacyjnej, częstości i czasu trwania obsługiwań bieżących, planowanych obsługiwań okresowych, wymaganych materiałów eksploatacyjnych i narzędzi specjalnych (serwisowych) do przeprowadzenia obsługiwań, itp.,

– opis wymaganych działań logistycznych w odniesieniu do danej misji, uwzględniając czas wojny i pokoju,

– identyfikacja wymaganego wsparcia w walce, włączając do tego zdolność naprawy na polu walki, wymagania dotyczące mobilności, poziomy obsługiwania oraz cele i zdolności w czasie nagłego zapotrzebowania i mobilizacji,

e) Inne charakterystyki WO:

– charakterystyki, które będą miały znaczący wpływ na projektowanie nowych systemów/UiSW (np.: koszt i ryzyko, odporność na atak elektroniczny i na efekt działania broni masowego rażenia (BMR),

– czynniki środowiska naturalnego (takie jak klimat, teren, środowisko, itp.),

– nieplanowane wymuszenia (takie jak szybkie nagrzewanie, uderzenie pocisku, bliska detonacja),

– zagadnienia bezpieczeństwa związane z wpływem promieniowania elektromagnetycznego na środki i materiały bojowe,

– odniesienie do wpływu na środowisko elektromagnetyczne.

8. Systemy wsparcia i współdziałania

Założenia dla wsparcia i współdziałania na poziomie wstępnej i pełnej zdolności operacyjnej. Omówienie systemów współdziałających (na poziomach systemu, podsystemów, platformy i użytkownika), zwłaszcza tych odnoszących się do zautomatyzowanych systemów dowodzenia oraz systemów łączności, transportu i składowania oraz standaryzacji i interoperacyjności. Określenie możliwości wspólnego wykorzystania przez RSZ i inne zainteresowane komórki organizacyjne resortu obrony narodowej (wspólne wykorzystanie, wspólny interes, niezależne).

a) Planowanie obsługiwania

identyfikacja planowanych obsługiwań na różnych poziomach organizacyjnych. Opis koncepcji obsługiwania we własnym zakresie i własnymi siłami w porównaniu do obsługiwania zlecanego na zewnątrz,

b) Wyposażenie serwisowe i diagnostyczne:

– definicja standardowego wyposażenia serwisowego i diagnostycznego, które będzie zabezpieczać zdefiniowaną potrzebę operacyjną,

– opis zdolności diagnostycznych (wykrywania awarii) pożądanych dla zautomatyzowanego wyposażenia diagnostycznego na wszystkich poziomach, wyrażonych w formie realistycznych i osiągalnych ekonomicznie prawdopodobieństw i poziomów ufności (jeżeli ma zastosowanie),

c) Standaryzacja, Interoperacyjność i Powszechność / Systemy dowodzenia i łączności:

– zestawienie wymaganych poziomów standaryzacji: kompatybilność, zamienność, jednolitość. Wykaz norm (krajowych i zagranicznych) i dokumentów standaryzacyjnych NATO niezbędnych do osiągnięcia zakładanego poziomu interoperacyjności,

– opis zintegrowania z systemem dowodzenia i łączności, w tym:

* identyfikacja wymagania w zakresie przepustowości, sieci komputerowych i wymagania przeciwzakłóceniowe,

* identyfikacja wymagań na dane rozpoznania, włączając w to interfejsy przesyłania danych, łączności i bazy danych odnoszące się do planowania misji i celu, danych o zagrożeniach, itp.,

* opis zagadnień wspólnego użycia, wspólnego obsługiwania w NATO, itp.,

* Identyfikacja interfejsów proceduralnych i technicznych, komunikacji, protokołów i standardów wymaganych do uwzględnienia w celu zapewnienia zakładanego poziomu interoperacyjności z innymi RSZ, NATO i innymi krajami stowarzyszonymi i współpracującymi,

* opis standardów informatycznych w odniesieniu do architektury informatycznej, która zapewnia zdolności obronne odnoszące się do bezpieczeństwa, tajności, autentyczności i ciągłości informacji wymienianej i używanej,

d) Integracja człowiek-system – problemy integracji człowiek-system, włączając w to między innymi:

– wyznaczenie ograniczeń natury ludzkiej dla operatorów, obsług i personelu wsparcia,

– opis koncepcji szkolenia, włączając w to wymagania na pakiet wspomagania szkolenia (tj. symulatory, urządzenia treningowe, szkolenie zintegrowane) i logistykę szkolenia,

e) Transport

opis uzbrojenia i sprzętu wojskowego planowanego do transportu pozwalający na określenie:

– podatności transportowej ładunku,

– wrażliwości ładunku na transport,

– rodzaju ładunku niebezpiecznego,

– zdolności przeładunkowej,

– zdolności do przewozu różnymi środkami transportu,

f) przechowywanie

Wyszczególnienie podstawowych wymagań potrzebnych do bazowania, magazynowania, przechowywania i szkolenia,

g) Informacje i usługi geodezyjne

Materiały kartograficzne, cyfrowe dane topograficzne i dane geoprzestrzenne niezbędne do zaspokojenia potrzeby operacyjnej.

9. Potrzeby docelowe

Ocena liczby potrzebnych jednostek uzbrojenia, sprzętu lub wyposażenia, w tym szkoleniowych, (szacunkowa liczba służąca do identyfikacji jednostek lub platform która będzie miała zastosowanie w strukturze Sił Zbrojnych), w celu spełnienia niniejszych wymagań operacyjnych.

10. Wymagany termin wprowadzenia do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej

Definiowanie, które czynności, po zakończeniu, będą oznaczały osiągnięcie wstępnej i pełnej zdolności operacyjnej. Podanie liczby personelu operacyjnego i wsparcia, obiektów, infrastruktury i elementów wsparcia organizacyjnego, przejściowego i magazynowego, które muszą być zapewnione. Jeżeli istotna jest dostępność w określonych ramach czasowych, wyszczególnienie dla wstępnej gotowości operacyjnej. Opis konsekwencji nie osiągnięcia celu i określenie przedziału akceptowalności, jeśli to właściwe.

11. Szacunkowy koszt cyklu życia UiSW

Wstępna kalkulacja kosztów cyklu życia UiSW pozwalająca na określenie dostępności ekonomicznej na wczesnych etapach jego pozyskania. Dane kosztowe powinny być wyrażone w formie wartości progowych i docelowych.

12. Organizator systemu / Gestor UiSW

...................................................................
(podpis Organizatora systemu / Gestora UiSW)

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2010-12-31
  • Data wejścia w życie: 2011-01-15
  • Data obowiązywania: 2011-01-15
  • Dokument traci ważność: 2014-02-07
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA