REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2010 nr 9 poz. 93
Szefostwo Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
ZARZĄDZENIE Nr 19/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 30 kwietnia 2010 r.
w sprawie organizacji i szczegółowych zasad funkcjonowania wojskowych lotniskowych organów służby ruchu lotniczego
Na podstawie art. 120 ust. 6 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
1) AFIS (Aerodrome Flight Information Service) – organ lotniskowej służby informacji powietrznej;
2) AIP POLSKA (Aeronautical Information Publication) – zbiór informacji lotniczych;
3) AMC (Airspace Management Celi) – Ośrodek Zarządzania Przestrzenią Powietrzną;
4) APP (Approach Control) – organ kontroli zbliżania;
5) BOZ (Biuro Odpraw Załóg) – organ informacji lotniczej;
6) DOL – drogowy odcinek lotniskowy;
7) ICAO (Internatonal Ci vii Aviation Organization) – Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego;
8) INOP (Instrukcja Operacyjna) – zbiór zasad, przepisów określających wymagania i zakres operacyjny w danej dziedzinie;
9) instytucja – Polska Agencja Żeglugi Powietrznej – instytucja zapewniająca służby ruchu lotniczego, wyznaczona na podstawie odrębnych przepisów;
10) IRL – Instrukcja Ruchu Lotniczego w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
11) lądowisko – lądowiskiem jest wydzielony obszar na lądzie, wodzie lub innej powierzchni w całości lub w części przeznaczony do wykonywania startów, lądowań i naziemnego ruchu statków powietrznych;
12) lotnisko (lądowisko) wojskowe – lotnisko (lądowisko) Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
13) lotnisko współużytkowane – lotnisko wojskowe, na którym dopuszczony jest ruch cywilnych statków powietrznych;
14) MATZ (Military Aerodrome Traffic Zone) – strefa ruchu lotniskowego lotniska wojskowego;
15) MCTR (Military Control Zone) – strefa kontrolowana lotniska wojskowego;
16) MTMA (Military Terminal Control Area) – rejon kontrolowany lotniska wojskowego lub węzła lotnisk wojskowych;
17) organ SRL – wojskowy lotniskowy organ służby ruchu lotniczego;
18) ośrodek szkolenia lotniczego – samodzielna organizacja lotnicza lub część innego podmiotu upoważniona do prowadzenia szkolenia lotniczego kandydatów ubiegających się o uzyskanie licencji kontrolera ruchu lotniczego i informatora służby informacji powietrznej i (lub) uprawnień lotniczych;
19) SSRL SZ RP (Szefostwo Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej) – wojskowy organ zarządzania ruchem lotniczym;
20) TWR (Tower Control) – organ kontroli lotniska;
21) ULC (Urząd Lotnictwa Cywilnego) – centralny organ administracji rządowej właściwy w sprawach lotnictwa cywilnego.
2. Na lotniskach współużytkowanych organizację i funkcjonowanie organów SRL określają odrębne przepisy.
3. Organizacja oraz zasady zapewniania służb ruchu lotniczego na lądowiskach, poligonach wojskowych i DOL określone są w IRL oraz instrukcjach operacyjnych.
1) służby ruchu lotniczego statkom powietrznym w przydzielonej lotnisku wojskowemu przestrzeni powietrznej oraz na polu manewrowym;
2) służbę informacji lotniczej;
3) współdziałanie i współpracę z właściwymi organami instytucji oraz organami wojskowymi.
2. Granice pionowe i poziome przestrzeni powietrznej lotniska wojskowego opracowuje SSRL SZ RP w uzgodnieniu z właściwymi organami instytucji.
2. Szkolenie, o którym mowa w ust. 1, obejmuje:
1) szkolenie teoretyczne w szkołach i uczelniach wojskowych;
2) szkolenie teoretyczne oraz praktyczne z wykorzystaniem symulatora w wojskowych lub cywilnych ośrodkach szkolenia lotniczego w kraju lub za granicą;
3) szkolenie praktyczne na stanowiskach operacyjnych organów SRL lotniska wojskowego lub cywilnego.
1) poziom wyszkolenia personelu organu SRL;
2) organizację pracy oraz prawidłowe funkcjonowanie organu SRL;
3) techniczne wyposażenie stanowisk operacyjnych organu SRL.
Rozdział 2
Funkcjonowanie wojskowych organów SRL
§ 9.
1) służbę kontroli ruchu lotniczego lub służbę informacji powietrznej;
2) służbę alarmową.
2. W MCTR, MATZ lub MTMA, dla których została określona klasa przestrzeni powietrznej, służby ruchu lotniczego zapewniane są przez licencjonowany personel organu SRL.
3. W MATZ lub MTMA, której przestrzeń powietrzna pozostaje niesklasyfikowana, służby ruchu lotniczego zapewniane są przez personel organu SRL z uprawnieniami wojskowymi w oparciu o przepisy ICAO. Zasady zapewniania służb ruchu lotniczego wymienionych w ust. 1 oraz odstępstwa od przepisów ICAO określone są w INOP danego lotniska wojskowego i opublikowane w AIP POLSKA.
4. Merytoryczny nadzór nad służbami ruchu lotniczego określonymi w ust. 1 sprawuje SSRL SZ RP.
1) informacji lotniczej;
2) meteorologicznej;
3) poszukiwania i ratownictwa lotniczego.
2. Uzyskanie i aktualność uprawnień lotniczych potwierdzone jest wpisem do:
1) dokumentacji osobistej personelu organów SRL;
2) rejestru personelu organów SRL prowadzonego przez SSRL SZ RP i (lub) Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
3. Szczegółowe zasady nadawania uprawnień lotniczych personelowi organów SRL oraz ich weryfikacji określone są w IRL.
Rozdział 3
Skład i zadania organu SRL
§ 15.
1) organ kontroli lotniska (TWR);
2) organ lotniskowej służby informacji powietrznej (AFIS);
3) organ kontroli zbliżania (APP);
4) organ informacji lotniczej (BOZ).
1) kontroler lotniska;
2) informator służby informacji powietrznej;
3) kontroler ruchu naziemnego;
4) asystent kontrolera ruchu lotniczego.
1) zapobieganie kolizjom podczas lotu statków powietrznych z innymi statkami powietrznymi;
2) zapobieganie kolizjom statków powietrznych z innymi statkami powietrznymi na polu manewrowym i z przeszkodami na tym polu;
3) usprawnianie i utrzymywanie uporządkowanego przepływu ruchu lotniczego;
4) udzielanie wskazówek i informacji użytecznych dla bezpiecznego i sprawnego wykonywania lotów;
5) zawiadamianie właściwych organów o statkach powietrznych potrzebujących pomocy w zakresie poszukiwania i ratownictwa oraz współdziałanie z tymi organami;
6) wykonywanie czynności związanych ze sprawowaniem służb ruchu lotniczego wynikających z użycia sił dyżurnych obrony powietrznej w systemie narodowym i sojuszniczym.
1) kontroler zbliżania;
2) kontroler radarowego podejścia precyzyjnego;
3) asystent kontrolera ruchu lotniczego.
1) zapobieganie kolizjom podczas lotu statków powietrznych z innymi statkami powietrznymi;
1) usprawnianie i utrzymywanie uporządkowanego przepływu ruchu lotniczego;
2) udzielanie wskazówek i informacji użytecznych dla bezpiecznego i sprawnego wykonywania lotów;
3) zawiadamianie właściwych organów o statkach powietrznych potrzebujących pomocy w zakresie poszukiwania i ratownictwa oraz współdziałanie z tymi organami.
1) informator ruchu lotniczego;
2) planista ruchu lotniczego.
1) współpraca z AMC Polska oraz użytkownikami przestrzeni powietrznej w zakresie wymiany informacji dotyczącej zamawiania, aktywacji oraz zwalniania elementów przestrzeni powietrznej, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach ruchu lotniczego;
2) dystrybucja planów lotu i depesz ruchu lotniczego;
3) nadzorowanie poprawności publikowanych informacji lotniczych.
Rozdział 4
Postanowienia końcowe
§ 25.
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz. 1008 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r. Nr 97, poz. 625, Nr 144, poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 42, poz. 340.
- Data ogłoszenia: 2010-05-24
- Data wejścia w życie: 2010-05-24
- Data obowiązywania: 2010-05-24
- Dokument traci ważność: 2013-10-31
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA