REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2009 nr 14 poz. 158

DECYZJA Nr 227/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ

z dnia 8 lipca 2009 r.

w sprawie ustalania potrzeb środków materiałowych służby żywnościowej, mundurowej oraz materiałów pędnych i smarów

Tekst pierwotny

Na podstawie § 1 pkt 8 lit. a oraz § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426), w celu ujednolicenia trybu i zasad sporządzania w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej analiz potrzeb środków materiałowych służby żywnościowej, mundurowej oraz materiałów pędnych i smarów – ustala się, co następuje:

1. Analizy potrzeb środków materiałowych sporządza się w formie zestawień, zgodnie z:

1) metodyką ustalania potrzeb środków materiałowych służby żywnościowej, stanowiącą załącznik Nr 1 do decyzji;

2) metodyką ustalania potrzeb środków materiałowych służby mundurowej, stanowiącą załącznik Nr 2 do decyzji;

3) metodyką ustalania potrzeb środków materiałowych służby materiałów pędnych i smarów, stanowiącą załącznik Nr 3 do decyzji.

2. Użyte w załącznikach do decyzji określenia oznaczają:

1) „beneficjent” – jednostką (komórkę) organizacyjną, o której mowa w § 2 pkt 19 decyzji Nr 7/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 14 stycznia 2008 r. w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz. Urz. MON Nr 1, poz. 6);

2) „dysponent środków budżetowych drugiego stopnia” – dysponenta środków budżetowych drugiego stopnia, o którym mowa w poz. 1 załącznika Nr 1 do decyzji Nr 278/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 czerwca 2007 r. w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz. Urz. MON Nr 13, poz.143 i Nr 17, poz. 180 oraz z 2008 r. Nr 6, poz. 63).

3. Traci moc decyzja Nr 357/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 października 2005 r. w sprawie ustalania potrzeb środków materiałowych służby żywnościowej, mundurowej oraz materiałów pędnych i smarów (Dz. Urz. MON Nr 20, poz. 193 oraz z 2007 r. Nr 2, poz. 22).

4. Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia podpisania.

Minister Obrony Narodowej: B. Klich


Załącznik 1. [METODYKA USTALANIA POTRZEB ŚRODKÓW MATERIAŁOWYCH SŁUŻBY ŻYWNOŚCIOWEJ]

Załączniki do decyzji Nr 227/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 8 lipca 2009 r. (poz. 158)

Załącznik Nr 1

METODYKA USTALANIA POTRZEB ŚRODKÓW MATERIAŁOWYCH SŁUŻBY ŻYWNOŚCIOWEJ

I. Postanowienia ogólne

1. Podstawę do ustalania potrzeb żywności przeznaczonej na zapasy wojenne stanowią:

1) obowiązujące dokumenty normatywne dotyczące zasad i norm zabezpieczenia potrzeb mobilizacyjnych i wojennych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych dalej „Siłami Zbrojnymi”, w środki zaopatrzenia żywnościowego;

2) etaty czasu „W” jednostki własnej i jednostek przydzielonych na zaopatrzenie;

3) przepisy w sprawie zasad prowadzenia gospodarki żywnościowej i organizacji żywienia w czasie wojny;

4) wykaz stanów osobowych przyjętych do naliczeń;

5) zestawienia należności i zabezpieczenia materiałowych potrzeb mobilizacyjnych w dziale służby żywnościowej.

2. Podstawę do ustalania potrzeb żywności przeznaczonej na bieżące żywienie wojsk stanowią:

1) przepisy w sprawie żywienia żołnierzy Sił Zbrojnych, w tym przepisy dotyczące:

a) wyżywienia żołnierzy odbywających czynną służbę wojskową,

b) bezpłatnego wyżywienia żołnierzy zawodowych i kandydatów na żołnierzy zawodowych,

c) organizacji żywienia,

d) działalności służby żywnościowej w czasie pokoju,

e) ustalania szczegółowych norm wyżywienia żołnierzy;

2) celów Sił Zbrojnych, wymagań długoterminowych oraz pozostałych zobowiązań sojuszniczych;

3) wartości pieniężne norm rzeczowych z zakresu służby żywnościowej.

II. Tryb postępowania i terminy

1. Proces ustalania potrzeb środków materiałowych służby żywnościowej jest inicjowany w oddziale gospodarczym (OG), który sporządza „Zestawienie potrzeb rzeczowych – zakupu produktów żywnościowych objętych centralnym planowaniem na N+1” na formularzu w/g wzoru określonego w pkt 6, zwane dalej „zestawieniem”. OG ujmuje w zestawieniu potrzeby własne oraz jednostek będących na jego zaopatrzeniu, uwzględniając zabezpieczenie potrzeb mobilizacyjnych, wojennych, bieżących (w tym szkoleniowych i gospodarczych) oraz potrzeb związanych z rotacją środków zaopatrzenia. W procesie ustalania potrzeb środków materiałowych służby żywnościowej uwzględnia się:

1) stan posiadania środków żywnościowych;

2) normatyw zapasów wojennych;

3) terminy rotacji środków spożywczych;

4) potrzeby bieżące żywienia wojsk;

5) planowane dostawy w roku bieżącym – w/g wyciągu z „Planu zaopatrywania OG” otrzymanego z zaopatrującej go RBM;

6) inne potrzeby wnikające z realizacji zadań doraźnych;

7) przewidywany stan żywionych.

Załącznik Nr 1 (cd.)

W przypadku gdy OG posiada w planie przydziałów gospodarczych jednostki podległe dysponentom środków budżetowych drugiego stopnia, o których mowa w pkt 3, lub beneficjentom (WLąd., SP, MW, jednostki bezpośrednio podległe IWsp.) sporządza osobne zestawienie za te jednostki. Osobno wykazuje się również potrzeby kontyngentów wojskowych (PKW). OG przesyła zestawienia do właściwej terytorialnie RBM, w terminie do dnia 10 stycznia roku N.

2. Rejonowe Bazy Materiałowe otrzymane z OG zestawienia poddają weryfikacji i scalają za wszystkie jednostki i instytucje stacjonujące w rejonie odpowiedzialności RBM. Zestawienia zbiorcze sporządza się osobno dla każdego dysponenta środków budżetowych drugiego stopnia oraz za PKW, a w przypadku jednostek dla których dysponentem drugiego stopnia jest IWsp. SZ osobno za poszczególnych beneficjentów (WLąd., SP, MW, jednostki bezpośrednio podległe pod IWsp. SZ). RBM przesyła zestawienia do właściwego okręgu wojskowego, w terminie do dnia 31 stycznia roku N.

Proces ustalania potrzeb w RBM na rok następny polega na:

1) analizie dokumentów otrzymanych z OG i zestawieniu określonych w nich potrzeb środków zaopatrzenia żywnościowego;

2) określeniu potrzeb środków żywnościowych dla RBM na podstawie informacji dotyczących:

a) stanu posiadania środków materiałowych,

b) stanu zapasów wojennych,

c) terminów rotacji środków spożywczych,

d) planowanych dostaw w roku bieżącym.

3. Okręgi Wojskowe analizują i weryfikują zestawienia otrzymane z RBM i przesyłają zbiorcze zestawienia potrzeb do właściwych dysponentów drugiego stopnia i beneficjentów:

1) do IWsp. SZ – za jednostki bezpośrednio podległe IWsp. SZ oraz za jednostki WLąd., SP, MW i jednostki PKW;

2) do DWS, JW 2305, DGW, KG ŻW, Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia (IWSZ), SKW, SWW – za jednostki im podległe;

3) do DWLąd, DSP i DMW – za jednostki im podległe.

Okręgi wojskowe przesyłają zbiorcze zestawienia potrzeb w terminie do dnia 20 lutego roku N.

4. Na szczeblu IWsp. SZ oraz pozostałych dysponentów środków budżetowych drugiego stopnia następuje scalenie i weryfikacja danych, a opracowane zestawienia potrzeb na rok N+1 przesyła się do Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 Szt. Gen. WP oraz informacyjnie do poszczególnych beneficjentów, w terminie do dnia 25 marca roku N.

5. Do ustalania potrzeb bieżącego żywienia przyjmuje się średni stan żywionych roku poprzedniego (N-1). Realizacja potrzeb może ulec zmianie do wielkości wynikających z „Planu Zakupów żywności na N+1”.

6. Wzór „Zestawienie potrzeb rzeczowych – zakupu produktów żywnościowych objętych centralnym planowaniem na N+1”:

Załącznik Nr 1 (cd.)

ZESTAWIENIE POTRZEB RZECZOWYCH – ZAKUPU PRODUKTÓW ŻYWNOŚCIOWYCH OBJĘTYCH CENTRALNYM PLANOWANIEM NA N+1
(w kilogramach)

infoRgrafika

Załącznik Nr 1 (cd.)

7. Sposób sporządzania zestawienia potrzeb i podstawowe pojęcia występujące w zestawieniu:

1) symbole „rok N”, „rok N+1” , „rok N+2” oznaczają:

a) rok N – rok bieżący, w którym odbywa się ustalanie potrzeb,

b) rok N+1 – rok, na który potrzeby są ustalane,

c) rok N+2 – kolejny rok po N+1, na który potrzeby są ustalane;

2) w zestawieniu należy ująć wszystkie produkty wyszczególnione w ewidencji jednostki wojskowej objęte centralnym planowaniem;

3) w poszczególnych pozycjach asortymentowych wielkości wyrażać w liczbach całkowitych z wykorzystaniem separatora tysięcy;

4) zestawienia potrzeb opracować i przesyłać w formie pisemnej i elektronicznej (w programie Microsoft Excel);

5) oddziały gospodarcze utrzymujące zapasy taktyczne we własnych magazynach opracowując Zestawienie wypełniają kolumny 5, 6, 7, 8, 11, 16, 20, 21, 22;

6) Wojskowe jednostki budżetowe utrzymujące Zapasy Taktyczne w Rejonowych Bazach Materiałowych opracowując Zestawienie wypełniają kolumny 5, 6, 7, 8;

7) Rejonowe Bazy Materiałowe opracowując Zestawienie wypełniają danymi wszystkie pola arkusza korzystając ze zweryfikowanych danych otrzymanych z wojskowych jednostek budżetowych wymienionych w pkt 5 i 6;

8) nazwa produktu (kol. 2) – zgodna z nomenklaturą określoną w dokumentach normujących planowanie rzeczowo-finansowe w Siłach Zbrojnych; w przypadku braku stosownej nomenklatury należy wpisać nazwę ujętą w indeksie materiałowym lub w normie jakościowej;

9) klasyfikator hierarchiczny (kol. 3) – klasyfikator obowiązujący w służbie żywnościowej;

10) jednostka miary (kol. 4) – dla produktów żywnościowych jednostką miary jest kilogram wykazywany zgodnie z założeniami pkt 3, indywidualne racje żywnościowe wykazywać w racjach dziennych (rdz.), zestawy wchodzące w skład indywidualnych racji wykazywać w sztukach, grupowe racje żywnościowe oraz zestawy wchodzące w ich skład wykazywać w racjach dziennych;

11) normatyw zapasu wojennego (kol. 5) – podać pełną wielkość normatywu zapasu wojennego, obliczoną zgodnie z aktualnymi normami i zasadami zabezpieczenia materiałowych potrzeb mobilizacyjnych i wojennych Sił Zbrojnych RP; zawiera aktualnie obowiązujący poziom zapasu taktycznego, okręgowego i centralnego; na szczeblu OG wykazuje się ZW tego oddziału oraz jednostek przydzielonych na zaopatrzenie;

12) normatyw zużycia bieżącego (kol. 6) – ilość żywności potrzebna na zabezpieczenie bieżącej działalności wojsk wraz z wielkością użytku bieżącego przeznaczonego do zabezpieczenia ciągłości wyżywienia wojsk w czasie mobilizacji oraz zgrywania pododdziałów (jednostek). Do naliczania wielkości zapasu użytku stosuje się następujący wzór:

Nub = (Wrz × Sż × D) + UBm

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

Nub

– normatyw użytku bieżącego

Wrz

– wielkość wymiaru rzeczowego normy wyżywienia stosowanej do żywienia żołnierzy

Sż

– prognozowany stan żywionych w roku N+I

D

– ilość dni w roku, podczas których prowadzone będzie żywienie żołnierzy

UBm

– wielkość użytku bieżącego przeznaczonego do zabezpieczenia ciągłości wyżywienia wojsk w czasie mobilizacji oraz zgrywania pododdziałów (jednostek)

 13) Razem wielkość zapasów (kol. 7) – wielkość zapasów stanowiąca sumę normatywu zapasu wojennego (kol. 5) oraz normatywu zużycia bieżącego (kol. 6);

14) Stan na 1.01 roku N (kol. 8) – stan ewidencyjny z dokumentów ewidencji ilościowo-wartościowej na dzień 01 stycznia roku N;

15) Ogółem planowane zużycie produktów w roku N, w tym: (kol. 9) – suma zużycia produktów „dodatkowo na zabezpieczenie żywienia wojsk” (kol. 10) oraz produktów pochodzących z rotacji w okresie od II kw. roku N do I kw. N+I (kol. 11);

Załącznik Nr 1 (cd.)

16) Dodatkowo na zabezpieczenie żywienia wojsk (kol. 10) – wielkość produktów przeznaczonych do spożycia w roku N w celu zabezpieczenie bieżącej działalności wojsk. Do naliczania – dodatkowo na zabezpieczenie żywienia stosuje się następujący wzór:

D = (Wrz × Sż × D) – R1

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

D

– dodatkowo na zabezpieczenie żywienia wojsk w roku N

Wrz

– wielkość wymiaru rzeczowego normy wyżywienia stosowanej do żywienia żołnierzy

Sż

– prognozowany stan żywionych w roku N+l

D

– ilość dni w roku, podczas których prowadzone będzie żywienie żołnierzy

R1

– wielkość produktów planowana do rotacji w okresie od II kw. roku N do I kw. N+l

 17) Produkty pochodzące z rotacji w okresie od II kw. roku N do I kw. roku N+l (kol. 11) – planowana wielkość produktów spożywczych przewidziana do rotacji od II kwartału roku N do I kwartału roku N+l zgodnie z planem rotacji i odświeżania zapasów;

18) Planowane dostawy w roku N (kol. 12) – ilości produktów ujęte w planach zakupu na rok N;

19) stan na dzień 31.12 roku N (kol. 13) – przewidywana ilość produktów na koniec roku N, wyliczona jako:

STAN 1.01 [kol. 8] + PLANOWANE DOSTAWYW ROKU N [kol. 12] – OGÓŁEM PLANOWANE ZUŻYCIE W ROKU N [kol. 9];

20) Ogółem planowane zużycie produktów w roku N+1, w tym: (kol. 14) – suma zużycia produktów dodatkowo na zabezpieczenie żywienia wojsk (kol. 15) oraz produktów pochodzących z rotacji w okresie od II kw. roku N+1 do I kw. N+2 (kol. 16);

21) Dodatkowo na zabezpieczenie żywienia wojsk (kol. 15) – wielkość produktów przeznaczonych do spożycia w roku N+1 w celu zabezpieczenia bieżącej działalności wojsk. Do naliczania – dodatkowo na zabezpieczenie żywienia w roku N+1 stosuje się następujący wzór:

D N+1 = (Wrz × Sż × D) – R2

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

Dzz N+1

– dodatkowo na zabezpieczenie żywienia wojsk w roku N+1

Wrz

– wielkości wymiaru rzeczowego stosowanej do żywienia normy wyżywienia

Sz

– prognozowany stan żywionych w roku N+2

D

– ilość dni w roku, podczas których prowadzone będzie żywienie żołnierzy

R2

– wielkość produktów planowana do rotacji w okresie od II kw. roku N+1 do I kw. N+2

 22) Produkty pochodzące z rotacji w okresie od II kw. roku N+1 do I kw. roku N+2 (kol. 16) – planowana wielkość produktów spożywczych przewidziana do rotacji od II kwartału roku N+1 do I kwartału roku N+2 zgodnie z planem rotacji i odświeżania zapasów;

23) Przewidywany stan na dzień 31.12 roku N+1 (kol. 17) – przewidywana ilość produktów na koniec roku N+1, wyliczona jako:

STAN NA DZIEŃ 31.12 . ROKU N [kol. 13] – OGÓŁEM PLANOWANE ZUŻYCIE W ROKU N+l [kol. l4];

24) Braki/nadwyżki na rok N+1 (kol. 18) – różnica między przewidywany stan na dzień 31.12 roku N+1 (kol. 17), a razem wielkość zapasów (kol. 7), wyliczona jako:

PRZEWIDYWANY STAN NA DZIEŃ 31.12 ROKU N+1 [kol. 17] – RAZEM WIELKOŚĆ ZAPASÓW [kol. 7];

25) Ogółem potrzeby rzeczowe do zakupów, z tego w kwartałach: (kol. 19) – wielkość produktów do zakupów w N+1 wynikająca z analizy braków i nadwyżek (kol. 18)

Załącznik 2. [METODYKA USTALANIA POTRZEB ŚRODKÓW MATERIAŁOWYCH SŁUŻBY MUNDUROWEJ]

Załącznik Nr 2

METODYKA USTALANIA POTRZEB ŚRODKÓW MATERIAŁOWYCH SŁUŻBY MUNDUROWEJ

I. Postanowienia ogólne

1. Podstawę do ustalania potrzeb przedmiotów zaopatrzenia mundurowego (pzm) przeznaczonych na zapasy wojenne stanowią:

1) obowiązujące dokumenty normatywne dotyczące zasad i norm zabezpieczenia potrzeb mobilizacyjnych i wojennych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych dalej „Siłami Zbrojnymi”, w środki zaopatrzenia służby mundurowej;

2) etaty i tabele czasu „W” jednostki własnej i jednostek przydzielonych na zaopatrzenie;

3) przepisy w sprawie zasad prowadzenia gospodarki mundurowej oraz norm umundurowania i wyekwipowania na okres wojny;

4) wykaz stanów posiadania pzm zapasu wojennego;

5) wykaz stanów osobowych przyjętych do naliczeń;

6) zestawienia należności i zabezpieczenia materiałowych potrzeb mobilizacyjnych w dziale mundurowym.

2. Podstawę do ustalania potrzeb przedmiotów zaopatrzenia mundurowego (pzm), przeznaczonych na bieżące zaopatrzenie wojsk stanowią:

1) przepisy w sprawie norm umundurowania i wyekwipowania oraz ubiorów cywilnych żołnierzy zawodowych i kandydatów na żołnierzy zawodowych;

2) przepisy w sprawie norm umundurowania i wyekwipowania żołnierzy czynnej służby wojskowej;

3) przepisy o prowadzeniu gospodarki mundurowej;

4) wytyczne w sprawie zapasów i normatywów umundurowania i wyekwipowania na poszczególnych szczeblach organizacyjnych Sił Zbrojnych;

5) cele Sił Zbrojnych, wymagania długoterminowe oraz pozostałe zobowiązania sojusznicze;

6) następujące dokumenty wykorzystywane na określonym szczeblu organizacyjnym:

a) na szczeblu OG:

– wykaz użytkowników do naliczenia potrzeb pzm,

– wykaz stanów posiadania pzm użytku bieżącego,

– etat OG i jednostek przydzielonych na zaopatrzenie,

– plan rotacji,

– wytyczne przełożonych w zakresie zaopatrywania,

b) na szczeblu RBM:

– wykazy użytkowników do naliczenia potrzeb pzm OG za rejon zaopatrywania,

– wykazy stanów posiadania pzm użytku bieżącego OG za rejon zaopatrywania,

– plan rotacji pzm w OG za rejon zaopatrywania,

– wytyczne przełożonych w zakresie zaopatrywania,

c) na szczeblu OW:

– wykazy użytkowników do naliczenia potrzeb pzm za podległe RBM,

– wykazy stanów posiadania pzm użytku bieżącego za podległe RBM,

– plan rotacji pzm,

d) na szczeblu dysponentów środków budżetowych drugiego stopnia (IWsp. SZ, IWSZ, DWS, DGW i KG ŻW):

– wykazy użytkowników do naliczenia potrzeb pzm za podległe (zaopatrywane) jednostki organizacyjne,

– wykazy stanów posiadania pzm użytku bieżącego za podległe (zaopatrywane) jednostki organizacyjne,

Załącznik Nr 2 (cd.)

e) na szczeblu Sił Zbrojnych (Zarząd Planowania Rzeczowego – P8 Sztabu Generalnego WP):

– wykazy użytkowników do naliczenia potrzeb pzm za podległych dysponentów środków budżetowych drugiego stopnia,

– wykazy stanów posiadania pzm użytku bieżącego za podległych dysponentów środków budżetowych drugiego stopnia.

3. Występujące w zestawieniach symbole oznaczają:

a) „rok N” – rok bieżący, w którym odbywa się ustalanie potrzeb,

b) „rok N+l” – rok, na który potrzeby są planowane,

c) „rok N+2” – kolejny rok po N+1, na który potrzeby są planowane.

Tryb i terminy ustalania potrzeb OG na rok N

1. Proces ustalania potrzeb przedmiotów zaopatrzenia mundurowego inicjowany jest w OG, który ujmuje potrzeby własne oraz jednostek będących na jego zaopatrzeniu, uwzględniając zabezpieczenie potrzeb mobilizacyjnych, wojennych, bieżących (w tym szkoleniowych i gospodarczych) oraz potrzeb związanych z rotacją przedmiotów zaopatrzenia mundurowego. W procesie ustalania potrzeb pzm uwzględnia się:

1) stan posiadania pzm użytku bieżącego;

2) stan posiadania zapasów wojennych;

3) terminy rotacji;

4) inne potrzeby wnikające z realizacji zadań doraźnych;

5) liczbę osób przewidzianych do zaopatrywania.

„Zestawienie potrzeb rzeczowych OG na rok „N”, zwane dalej „zestawieniem”, opracowane według wzoru określonego w pkt IV, ppkt 1, OG sporządza w systemie informatycznym i przesyła do właściwej terytorialnie Rejonowej Bazy Materiałowej, wraz ze zweryfikowanymi wykazami użytkowników i wykazami stanów posiadania pzm użytku bieżącego (UB) i zapasów wojennych (ZW) w formie wydruku oraz w wersji elektronicznej, w terminie do dnia 10 stycznia roku N.

II. Tryb i terminy ustalania potrzeb na rok N+l i rok N+2

1. Rejonowe Bazy Materiałowe otrzymane z OG zestawienia poddają weryfikacji i scalają za wszystkie jednostki oraz instytucje stacjonujące w rejonie odpowiedzialności RBM. Zestawienia zbiorcze opracowuje się osobno dla każdego dysponenta środków budżetowych drugiego stopnia oraz za kontyngenty wojskowe (PKW), a w przypadku jednostek dla których dysponentem środków budżetowych drugiego stopnia jest IWsp SZ osobno za poszczególnych beneficjentów (WLąd., SP, MW, PKW, jednostki bezpośrednio podległe IWsp. SZ). RBM przesyłają zestawienia do właściwego Okręgu Wojskowego wraz ze zweryfikowanymi wykazami użytkowników i wykazami stanów posiadania pzm UB i ZW roku N w formie wydruku oraz w wersji elektronicznej w terminie do dnia 31 stycznia roku N.

2. Okręgi Wojskowe analizują i weryfikują zestawienia otrzymane z RBM i przesyłają zbiorcze zestawienia potrzeb do właściwych dysponentów środków budżetowych drugiego stopnia i beneficjentów:

1) do IWsp. SZ – za jednostki bezpośrednio podległe IWsp. SZ oraz za jednostki WLąd., SP, MW i jednostki PKW;

2) do DWS, JW 2305, DGW, KGŻW, IWSZ – za jednostki im podległe;

3) do DWLąd, DSP i DMW – za jednostki im podległe.

Zestawienia zbiorcze przesyła się wraz ze zweryfikowanymi wykazami użytkowników i wykazami stanów posiadania pzm UB i ZW roku N w formie wydruku oraz w wersji elektronicznej, w terminie do dnia 20 lutego roku N.

Załącznik Nr 2 (cd.)

3. Na szczeblu IWsp. SZ oraz pozostałych dysponentów środków budżetowych drugiego stopnia następuje scalenie i weryfikacja danych. Opracowane zestawienia potrzeb przedmiotów zaopatrzenia mundurowego na rok N+1 i rok N+2 przesyła się do Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 Sztabu Generalnego WP oraz informacyjnie do poszczególnych beneficjentów wraz ze zweryfikowanymi wykazami użytkowników i wykazami stanów posiadania UB i ZW roku N w formie wydruku oraz w wersji elektronicznej, w terminie do dnia 25 marca roku N.

4. Zasady opracowania i wzory „Zestawienia potrzeb umundurowania i wyekwipowania dla RBM, OW, dysponentów środków budżetowych drugiego stopnia oraz za Siły Zbrojne (dla ZPR – P8 Szt. Gen. WP) na rok N+l i N+2” określa pkt IV ppkt 2 i 3.

IV. Wzory tabel z opisem

1) Wzór „Zestawienia potrzeb rzeczowych OG na rok N”

infoRgrafika

Załącznik Nr 2 (cd.)

UWAGI:

a) kol. 2–4 – nazwę, symbol i JM pzm należy stosować zgodnie z nomenklaturą występującą w rozporządzeniach i decyzjach MON dotyczących należności pzm oraz w tabelach należności do etatu,

b) kol. 5 „Stan posiadania UB kat. I” – z wykazu stanu posiadania UB,

c) kol. 6 „Stan posiadania UB kat. II” – z wykazu stanu posiadania UB,

d) kol. 7 „Razem „ – suma kol. 5 i 6,

e) kol. 8 „Należność na stan etatowy” – ilość pzm należna użytkownikom wg zestawów należności,

f) kol. 9 „Zapas użytku bieżącego” – ilość zapasu pzm określonego do utrzymywania na szczeblu OG liczony od należności na stan etatowy,

g) kol. 10 „Należności dyspozycyjne i wymienne” – należność pzm wyliczona na podstawie wielkości zapasów określonych dla danych grup użytkowników w wytycznych Szefa Inspektoratu Wsparcia SZ,

h) kol. 11 „Razem” – suma należności = Należność na stan etatowy + Zapas użytku bieżącego + Należności dyspozycyjne i wymienne,

i) kol. 12 „Należność roczna” – Należność na stan etatowy / Okres używalności przedmiotu,

j) kol. 13 „Różnica” – {(suma należności = Należność na stan etatowy + Zapas użytku bieżącego + Należności dyspozycyjne i wymienne) – Stan posiadania pzm na 1.01. danego roku},

k) kol. 14 „Braki” – braki w zapasach ZW (rubryka 21 „Zestawienia należności i zabezpieczenia materiałowych potrzeb mobilizacyjnych w dziale mundurowym (jednostka mobilizująca) – formularz PLM–15, PLM–15a, część A”), 1)

I) kol. 15 „Nadwyżki” – nadwyżki w zapasach ZW (rubryka 22 „Zestawienia należności i zabezpieczenia materiałowych potrzeb mobilizacyjnych w dziale mundurowym (jednostka mobilizująca) – formularz PLM–15, PLM–15a, część A”),

m) kol. 16”Potrzeby na rok bieżący” = „Różnica” + „Należność roczna” + „Zapasy wojenne” (dodać braki lub odjąć nadwyżki);

Załącznik Nr 2 (cd.)

2) Wzór „Zestawienia potrzeb umundurowania i wyekwipowania RBM, OW, dysponentów środków budżetowych drugiego stopnia, SZ (ZPR–P8) na rok N+1”

infoRgrafika

UWAGI:

a) kol. 1–2 – nazwę i JM pzm należy stosować zgodnie z nomenklaturą występującą w rozporządzeniach i decyzjach MON dotyczących należności pzm oraz w tabelach należności do etatu,

b) kol. 3 „Stan posiadania UB kat. I” – z Wykazu stanu posiadania UB,

c) kol. 4 „Stan posiadania UB kat. M” – z Wykazu stanu posiadania UB,

d) kol. 5 „Razem” – suma kol. 5 i 6,

e) kol. 6 „Plan zakupów na dany rok” – ilość pzm planowanych do zakupu w danym roku kalendarzowym,

f) kol. 7 „Ogółem” – suma stanu posiadania na 1.01. roku bieżącego,

g) kol. 8 „Należność na stan etatowy” – ilość pzm należna użytkownikom wg zestawów należności,

h) kol. 9 „Zapas użytku bieżącego” – ilość zapasu pzm określonych do utrzymywania na poszczególnych szczeblach organizacyjnych, liczony od należności na stan etatowy,

i) kol. 10 „Zapasy centralne i RSZ”,

j) kol. 11 „Należności wymienne i dyspozycyjne” – należność pzm wyliczona na podstawie wielkości zapasów określonych dla danych grup użytkowników w wytycznych Szefa Inspektoratu Wsparcia SZ,

k) kol. 12 „Normatyw pzm objętych równoważnikiem pieniężnym” – ilość pzm planowana do wydania kadrze w ramach równoważnika pieniężnego (rocznego),

I) kol. 13 „Normatyw pzm na zabezpieczenie potrzeb PKW”,

m) kol. 14 „Normatyw na zabezpieczenie Celów SZ NATO i SON,

Załącznik Nr 2 (cd.)

n) kol. 15 „Normatyw pzm na zabezpieczenie szkolenia rezerw osobowych,

o) kol. 16 „Razem” – (suma należności = Należność na stan etatowy + Zapas użytku bieżącego + Zapasy centralne i RSZ + Należności dyspozycyjne i wymienne + Normatyw pzm objętych równoważnikiem pieniężnym planowanych do wydania kadrze + Normatyw pzm na zabezpieczenie potrzeb PKW + Normatyw na zabezpieczenie Celów SZ NATO i SON + Normatyw pzm na zabezpieczenie szkolenia rezerw osobowych),

p) kol. 17 „Należność roczna” = Należność na stan etatowy/ Okres używalności przedmiotu,

q) kol. 18 „Stan posiadania pzm na 1.01 roku N+l” = (suma stanu posiadania na 1.01 roku N) – Należność roczna,

r) kol. 19 „Różnica na 1.01. roku N+l” – (suma należności = Należność na stan etatowy + Zapas użytku bieżącego + Zapasy centralne i RSZ + Należności dyspozycyjne i wymienne + Normatyw pzm objętych równoważnikiem pieniężnym planowanych do wydania kadrze + Normatyw pzm na zabezpieczenie potrzeb PKW + Normatyw na zabezpieczenie Celów SZ NATO i SON + Normatyw pzm na zabezpieczenie szkolenia rezerw osobowych) – Stan posiadania pzm na 1.01 roku N+l,

s) kol. 20 „Braki” – Braki w zapasach ZW (sumarycznie za rejon odpowiedzialności RBM lub OW),

t) kol. 21 „Nadwyżki” – Nadwyżki w zapasach ZW (sumarycznie za rejon odpowiedzialności RBM lub OW),

u) kol. 22 „Potrzeby na rok N+l = „Różnica” + „Należność roczna” + „Potrzeby”;

3) Wzór „Zestawienia potrzeb umundurowania i wyekwipowania RBM, OW, dysponentów środków budżetowych drugiego stopnia, SZ (ZPR – P8) na rok N+2”

infoRgrafika

Załącznik Nr 2 (cd.)

UWAGI:

a) kol. 1-2 – nazwę i JM pzm należy stosować zgodnie z nomenklaturą występującą w rozporządzeniach i decyzjach MON dotyczących należności pzm oraz w tabelach należności do etatu,

b) kol. 3 „Prognoza stanu posiadania w UB roku N+1” – prognoza stanu posiadania na 1.01 roku N+1,

c) kol. 4 „Plan zakupów na dany rok N+1” – ilość pzm planowanych do zakupu w roku N+1,

d) kol. 5 „Ogółem” – suma prognozowanego stanu posiadania na 1.01 roku N+1,

e) kol. 6 „Należność na stan etatowy” – ilość pzm należna użytkownikom wg zestawów należności,

f) kol. 7 „Zapas użytku bieżącego” – ilość zapasu pzm określonych do utrzymywania na poszczególnych szczeblach organizacyjnych, liczony od należności na stan etatowy,

g) kol. 8 „Zapasy centralne i RSZ”,

h) kol. 9 „Należności wymienne i dyspozycyjne” – należność pzm wyliczona na podstawie wielkości zapasów określonych dla danych grup użytkowników w wytycznych Szefa Inspektoratu Wsparcia SZ,

i) kol. 10 „Normatyw pzm objętych równoważnikiem pieniężnym” – ilość pzm planowana do wydania kadrze w ramach równoważnika pieniężnego (rocznego),

j) kol. 11 „Normatyw pzm na zabezpieczenie potrzeb PKW”,

k) kol. 12 „Normatyw pzm na zabezpieczenie Celów SZ NATO i SON”,

I) kol. 13 „Normatyw pzm na zabezpieczenie szkolenia rezerw osobowych”,

m) kol. 14 „Razem” – (suma należności = Należność na stan etatowy + Zapas użytku bieżącego + Zapasy centralne i RSZ + Należności dyspozycyjne i wymienne + Normatyw pzm objętych równoważnikiem pieniężnym planowanych do wydania kadrze + Normatyw pzm na zabezpieczenie potrzeb PKW + Normatyw na zabezpieczenie Celów SZ NATO i SON + Normatyw pzm na zabezpieczenie szkolenia rezerw osobowych),

n) kol. 15 „Należność roczna” – Należność na stan etatowy / Okres używalności przedmiotu),

o) kol. 16 „Stan posiadania pzm na 1.01 roku N+2” – (suma prognozowanego stanu posiadania na 1.01 roku N+2) – Należność roczna;

p) kol. 17 „Różnica” – (suma należności = Należność na stan etatowy + Zapas użytku bieżącego + Zapasy centralne i RSZ + Należności dyspozycyjne i wymienne + Normatyw pzm objętych równoważnikiem pieniężnym planowanych do wydania kadrze + Normatyw pzm na zabezpieczenie potrzeb PKW + Normatyw na zabezpieczenie Celów SZ NATO i SON + Normatyw pzm na zabezpieczenie szkolenia rezerw osobowych) – Stan posiadania pzm na 1.01 roku N+2,

q) kol. 18 „Potrzeby na rok N+2” = „Różnica” + „Należność roczna”.

Załącznik 3. [METODYKA USTALANIA POTRZEB ŚRODKÓW MATERIAŁOWYCH SŁUŻBY MATERIAŁÓW PĘDNYCH I SMARÓW]

Załącznik Nr 3

METODYKA USTALANIA POTRZEB ŚRODKÓW MATERIAŁOWYCH SŁUŻBY MATERIAŁÓW PĘDNYCH I SMARÓW

I. Postanowienia ogólne

1. Podstawę do ustalania potrzeb środków materiałowych służby materiałów pędnych i smarów (mps) przeznaczonych na zapasy wojenne stanowią:

1) obowiązujące dokumenty normatywne dotyczące zasad i norm zabezpieczenia potrzeb mobilizacyjnych i wojennych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w środki zaopatrzenia służby materiałów pędnych i smarów;

2) etaty czasu „W” jednostki własnej i jednostek przydzielonych na zaopatrzenie;

3) wykaz stanów posiadania materiałów pędnych i smarów;

4) zestawienia należności i zabezpieczenia materiałowych potrzeb mobilizacyjnych w dziale mps.

2. Podstawę do ustalania potrzeb mps przeznaczonych na bieżące potrzeby wojsk stanowią:

1) normy zużycia i ubytków naturalnych mps;

2) normy należności sprzętu służby mps dla jednostek wojskowych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

3) harmonogramy realizacji celów Sił Zbrojnych NATO, wymagania długoterminowe oraz pozostałe zobowiązania sojusznicze;

4) plany i programy szkolenia wojsk oraz zadania realizowane poza granicami kraju.

3. Proces ustalania potrzeb środków materiałowych służby mps na poszczególnych szczeblach organizacyjnych Sił Zbrojnych RP polega na analizie:

1) stanu posiadania mps;

2) normatywów zapasów wojennych;

3) normatywów niezniżalnego użytku bieżącego;

4) należności użytku bieżącego;

5) planowanych dostaw w roku bieżącym;

6) rocznego zużycia mps;

7) terminów rotacji i odświeżania;

8) ilości mps dostarczanych z pojazdami planowanymi do pobrania z gospodarki narodowej;

II. Tryb postępowania i terminy

1. Proces ustalania potrzeb mps na rok N+1 rozpoczyna oddział gospodarczy (OG), który sporządza „Zestawienie potrzeb mps na rok N+1”, zwane dalej „Zestawieniem”, według wzoru określonego w pkt. 5. W zestawieniu OG ujmuje potrzeby własne oraz jednostek będących na jego zaopatrzeniu, uwzględniając zabezpieczenie potrzeb mobilizacyjnych, wojennych, bieżących (w tym szkoleniowych i gospodarczych) oraz potrzeb związanych z rotacją środków zaopatrzenia. Jednostki wojskowe dla których dysponentem środków budżetowych drugiego stopnia jest IWsp. SZ, ujmuje się w zestawieniu osobno za poszczególnych beneficjentów (WLąd., SP, MW, jednostki bezpośrednio podległe IWsp. SZ). W przypadku gdy OG posiada w planie przydziałów gospodarczych jednostki podległe dysponentom środków budżetowych drugiego stopnia, o których mowa w pkt 3, wykonuje się osobne zestawienie za te jednostki. Osobno wykazuje się również potrzeby kontyngentów wojskowych (PKW). OG przesyła zestawienia do właściwej terytorialnie Rejonowej Bazy Materiałowej, w terminie do dnia 10 stycznia roku N.

Załącznik Nr 3 (cd.)

2. Rejonowe Bazy Materiałowe otrzymane z OG zestawienia poddają weryfikacji i scalają za wszystkie jednostki i instytucje stacjonujące w rejonie odpowiedzialności RBM. Zestawienia zbiorcze opracowuje się osobno dla każdego dysponenta środków budżetowych drugiego stopnia oraz za PKW, a w przypadku jednostek dla których dysponentem drugiego stopnia jest IWsp. SZ osobno za poszczególnych beneficjentów (WLąd., SP, MW, jednostki bezpośrednio podległe IWsp. SZ). RBM przesyłają zestawienia do właściwego okręgu wojskowego, w terminie do dnia 31 stycznia roku N.

3. Okręgi wojskowe analizują i weryfikują zestawienia otrzymane z RBM i przesyłają zbiorcze zestawienia potrzeb do właściwych dysponentów drugiego stopnia oraz informacyjnie do poszczególnych beneficjentów:

1) do IWsp. SZ – za jednostki bezpośrednio podległe IWsp. SZ oraz za jednostki WLąd., SP, MW;

2) do DWS, JW 2305, DGW, KG ŻW, Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia (IWSZ), SKW, SWW, NPW, SW – za jednostki im podległe;

3) do DWLąd., DSP, DMW – za jednostki im podległe;

Okręgi wojskowe przesyłają zbiorcze zestawienia w formie wydruku oraz w wersji elektronicznej, w terminie do dnia 20 lutego roku N.

4. Na szczeblu IWsp. SZ oraz pozostałych dysponentów środków budżetowych drugiego stopnia następuje scalenie i weryfikacja danych, a opracowane zestawienia potrzeb mps na rok N+l przesyła się do Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 Sztabu Generalnego WP oraz informacyjnie do poszczególnych beneficjentów, w formie wydruku oraz w wersji elektronicznej, do dnia 25 marca roku N.

5. Wzór „Zestawienia potrzeb mps na rok N+1”:

Załącznik Nr 3 (cd.)

ZESTAWIENIE POTRZEB MPS NA ROK N+1

(w kilogramach)

infoRgrafika

6. Sposób sporządzania Zestawienia i podstawowe pojęcia występujące w zestawieniu:

1) występujące w zestawieniu symbole „rok N”, „rok N+1” oraz „rok N+2” oznaczają:

a) rok N – rok bieżący, w którym odbywa się ustalanie potrzeb,

b) rok N+1 – rok, na który potrzeby są ustalane,

c) rok N+2 – kolejny rok po N+1, na który planowane są potrzeby;

2) w zestawieniu należy ująć wszystkie produkty wyszczególnione w ewidencji jednostki wojskowej; w pierwszej kolejności wpisywać produkty posiadające indeks materiałowy, następnie pozostałe produkty;

3) w poszczególnych pozycjach asortymentowych wielkości należy wyrażać w liczbach całkowitych z wykorzystaniem separatora tysięcy;

4) zestawienia potrzeb należy opracowywać i przesyłać w formie pisemnej i elektronicznej (w programie Microsoft Excel);

5) nazwa produktu (kol. 2) – zgodna z nomenklaturą określoną w dokumentach normujących planowanie rzeczowo-finansowe w Siłach Zbrojnych RP; w przypadku braku stosownej nomenklatury należy wpisać nazwę ujętą w indeksie materiałowym lub w normie jakościowej, wpisywać rosnąco zgodnie z indeksem materiałowym; po ujęciu wszystkich produktów na końcu podać potrzeby środków finansowych na następujące zadania (nie wypełniając kol. 3–7 i 11):

a) tankowanie poza granicami kraju;

b) tankowanie w trasie;

c) zakupy produktów do napraw gwarancyjnych pojazdów, drobne zakupy konieczne dla zabezpieczenia bieżącej eksploatacji sprzętu;

d) zabezpieczenie misji pokojowych;

Załącznik Nr 3 (cd.)

6) indeks materiałowy (kol. 3) – indeks obowiązujący w służbie mps; w przypadku produktów nieposiadających takiego indeksu kolumnę pozostawić wolną;

7) ZW (kol. 4) – podać pełną wielkość normatywu zapasu wojennego, obliczoną zgodnie z aktualnymi normami i zasadami zabezpieczenia materiałowych potrzeb mobilizacyjnych i wojennych Sił Zbrojnych RP; zawiera aktualnie obowiązujący poziom zapasu taktycznego, okręgowego i centralnego; na szczeblu OG wykazuje się ZW tego oddziału oraz jednostek przydzielonych na zaopatrzenie;

8) GN (kol. 5) – wpisać dane z „Zestawienia należności i zabezpieczenia potrzeb mobilizacyjnych” dotyczące produktów pobieranych ze sprzętem z gospodarki narodowej w ramach świadczeń rzeczowych;

9) UBn (kol. 6) – wypełniać tylko dla paliw – poziom niezniżany, stanowiący:

a) dwie jednostki napełnienia dla techniki naziemnej,

b) cztery jednostki napełnienia dla techniki lotniczej,

c) jedną jednostkę napełnienia dla techniki pływającej;

10) UB (kol. 7) – użytek bieżący – ilość produktu potrzebna na zabezpieczenie bieżącej działalności wojsk (nie obejmuje UBn), naliczana wg następujących kryteriów:

a) PL (z wyjątkiem paliwa F-44) i BL – 3-miesięczne zużycie eksploatacyjne,

b) BS i ON – 6-miesięczne zużycie eksploatacyjne,

c) paliwo F-44 – roczne zużycie eksploatacyjne,

d) paliwo okrętowe i pozostałe produkty – roczne zużycie eksploatacyjne;

Za punkt odniesienia przyjąć przewidywane roczne zużycie (kol. 8);

11) przewidywane roczne zużycie (kol. 8) – wielkość określana na podstawie planowanego rocznego zużycia roku N (wprowadzając zmiany wynikające np. z planowania na rok N+l znaczących dodatkowych przedsięwzięć);

12) razem (kol. 9) – wielkość potrzebna na zabezpieczenie pełnych normatywów zapasów oraz potrzeb bieżących (szkoleniowych i gospodarczych) wojsk w roku N+l, wyliczona jako:

ZW[4] – GN[5] + ZUBn[6] + UB[7] + ZUŻYCIE[8];

13) stan na 1 stycznia roku N (kol. 10) – stan ewidencyjny z dokumentów ewidencji ilościowo-wartościowej;

14) przewidywane dostawy (kol. 11) – ilości produktów do zakupu, ujęte w „Planie zakupu środków materiałowych dla SZ RP” na rok N oraz w planach decentralnych realizowanych przez wjb (nie ujmować dostaw ze składów RBM oraz dostaw realizowanych pomiędzy jednostkami wojskowymi);

15) planowane roczne zużycie (kol. 12):

a) w przypadku paliw należy wpisać wielkość przydzielonego limitu zużycia paliw płynnych na rok N,

b) w przypadku pozostałych produktów podać zużycie eksploatacyjne nie wyższe niż w roku poprzednim, w przypadku braku zużycia w roku poprzednim przyjąć średnie zużycie eksploatacyjne z trzech ostatnich lat,

c) przy szacowaniu planowanego rocznego zużycia należy uwzględnić planowane zmiany etatowe jednostki wojskowej, zwiększenie zadań itp.;

16) stan na 31 grudnia roku N (kol. 13) – przewidywana ilość produktów na koniec roku N, wyliczona jako:

STAN 1.01[10] + DOSTAWY[11] – ZUŻYCIE[12];

17) potrzeby lub nadwyżki na rok N+l (kol. 14) – różnica między możliwościami (kol. 13), a rzeczywistymi potrzebami roku N+1, wyliczona jako:

STAN 31.12[13] – BILANS ROKU N+1 [9];

18) potrzeby lub nadwyżki na rok N+2 (kol. 15) – przyjąć szacunkowe wielkości wyliczone jako:

STAN 31.12 roku N[13] + POTRZEBY (NADWYŻKI) roku N+1 [14] Z,

gdzie „Z” oznacza wielkość średniorocznego zużycia z ostatnich 3 lat.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2009-08-25
  • Data wejścia w życie: 2009-08-25
  • Data obowiązywania: 2009-08-25
  • Z mocą od: 2009-07-08
  • Dokument traci ważność: 2018-07-24
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA