REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2008 nr 5 poz. 51
Zarząd Planowania Operacyjnego - P3
DECYZJA Nr 109/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 6 marca 2008 r.
w sprawie podziału kompetencji w zakresie przygotowania, kierowania i wycofywania polskich jednostek wojskowych/polskich kontyngentów wojskowych, a także kierowania żołnierzy zawodowych do pełnienia służby poza granicami państwa
Na podstawie § 1 pkt 11 lit. c i f oraz § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426), ustala się co następuje:
1. Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej do Spraw Społecznych i Profesjonalizacji:
1) koordynuje realizację zadań w zakresie psychoprofilaktycznego przygotowania żołnierzy do wykonania zadań oraz działalności społeczno-wychowawczej podczas funkcjonowania polskich jednostek wojskowych/polskich kontyngentów wojskowych zwanych dalej „PJW/ PKW"
2) współuczestniczy w przygotowaniu żołnierzy i pracowników wojska w zakresie znajomości zasad międzynarodowego prawa konfliktów zbrojnych oraz prowadzenia działalności kulturalno-oświatowej w PJW/PKW;
3) udziela merytorycznej pomocy PJW/PKW w zakresie działalności oświatowo-wychowawczej i promocyjnej;
4) określa w porozumieniu z Szefem Sztabu Generalnego Wojska Polskiego normy należności dla PJW/PKW w zakresie sprzętu, materiałów i wyposażenia kultura l no-oświatowego, stosownie do potrzeb wynikających z ich zadań i przeznaczenia operacyjnego oraz kieruje do realizacji przez właściwego dysponenta środków budżetowych;
5) zapewni, w porozumieniu z Szefem Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, dostawę prasy krajowej dla PJW/PKW;
6) współpracuje z Szefem Sztabu Generalnego Wojska Polskiego w zakresie organizacji opieki nad żołnierzami i pracownikami wojska PJW/ PKW poszkodowanymi w czasie pełnienia służby poza granicami państwa oraz nad członkami ich rodzin;
7) koordynuje działania w zakresie kształtowania dyscypliny wojskowej w okresie przygotowania i pełnienia służby przez żołnierzy poza granicami państwa.
2. Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego:
1) sprawuje, w imieniu Ministra Obrony Narodowej, kierownictwo narodowe nad:
a) działalnością PJW/PKW poza granicami państwa,
b) polskimi przedstawicielstwami wojskowymi przy organizacjach międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych oraz bezpośrednio w strukturach organizacji międzynarodowych, strukturach wojskowych, a także polskimi zespołami łącznikowymi;
2) uczestniczy w negocjacjach i uzgodnieniach planistycznych dotyczących rozwiązań organizacyjnych i systemowych oraz opracowuje założenia i koordynuje przygotowanie międzynarodowych dokumentów regulujących proces tworzenia i funkcjonowania PJW/PKW poza granicami państwa;
3) przygotowuje narodowe akty prawne regulujące proces tworzenia i funkcjonowania oraz zasady użycia PJW/PKW poza granicami państwa;
4) sprawuje nadzór nad wywiązywaniem się przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej z zobowiązań przyjętych przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej wobec organizacji międzynarodowych lub państw kierujących operacją z udziałem PJW/ PKW;
5) określa szczegółowy zakres przedsięwzięć realizowanych przez dowódców rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódcę Operacyjnego Sił Zbrojnych, Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Szefa Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia oraz Komendanta Głównego Żandarmerii Wojskowej, a także podległe mu komórki organizacyjne tworzące Sztab Generalny Wojska Polskiego, związanych z sformowaniem, przygotowaniem, kierowaniem i funkcjonowaniem PJW/PKW oraz ich rozformowaniem po powrocie do kraju, a także zasady kierowania żołnierzy zawodowych do pełnienia służby poza granicami państwa w kwaterach głównych, dowództwach i sztabach misji organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych;
6) w porozumieniu z Dyrektorem Departamentu Budżetowego przygotowuje preliminarz i plan finansowy wydatków z budżetu Ministra Obrony Narodowej na rzecz PJW/PKW;
7) w porozumieniu z Sekretarzem Stanu do Spraw Społecznych i Profesjonalizacji organizuje szkolenie dla PJW/PKW z zakresu międzynarodowego prawa humanitarnego konfliktów zbrojnych;
8) zapewnia opracowanie zasad gospodarki materiałowej, technicznej i finansowej w PJW/PKW oraz nadzoruje ich przestrzeganie;
9) koordynuje działania związane z przeprowadzeniem certyfikacji kontyngentu (PJW/PKW) kierowanego do realizacji zadań poza granicami kraju;
10) sprawuje nadzór nad organizują rekonesansów rejonu rozmieszczenia i działania PJW/PKW;
11) opiniuje i przedstawia Ministrowi Obrony Narodowej kandydatów na dowódców PJW/PKW i kandydatów na stanowiska w kwaterach, dowództwach i sztabach misji organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych o stopniu etatowym nie niższym niż pułkownik oraz decyduje o doborze kandydatów na pozostałe stanowiska w dowództwach i sztabach oraz PJW/ PKW;
12) zapewnia ubezpieczenie stanów osobowych PJW/PKW pełniących służbę poza granicami państwa, kandydatów na kierownicze stanowiska w kwaterach, dowództwach i sztabach misji organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych oraz obserwatorów wojskowych lub osób posiadających status obserwatora wojskowego w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych od następstw nieszczęśliwych wypadków oraz od odpowiedzialności cywilnej kierowców kierujących pojazdami niebędącymi na wyposażeniu etatowym PJW/PKW;
13) nadzoruje właściwe przygotowanie i wyposażenie PJW/PKW w uzbrojenie i sprzęt wojskowy, kandydatów na stanowiska w kwaterach, dowództwach i sztabach misji organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych;
14) planuje, organizuje i koordynuje transport PJW/ PKW do rejonu działania, ewakuację PJW/PKW, żołnierzy zawodowych pełniących służbę w kwaterach głównych, dowództwach i sztabach misji pokojowych i sił wielonarodowych oraz obserwatorów wojskowych i osób o statusie obserwatora w misjach pokojowych w przypadkach nadzwyczajnych oraz ewakuację medyczną, rotację stanów osobowych i wyposażenia, a także odbiór w kraju rotowanych w trybie indywidualnym żołnierzy i pracowników wojska PJW/PKW, a także odpowiada za kontrole graniczne i odprawy celne stanu osobowego i wyposażenia PJW/PKW w drodze do rejonu mandatowego i z powrotem do kraju;
15) planuje system łączności i informatyki oraz organizuje usługi pocztowe dla PJW/PKW z krajem;
16) nadzoruje terminowe wykonanie kwalifikowanych badań lekarskich i szczepień ochronnych stanu osobowego PJW/PKW, kandydatów na stanowiska w kwaterach, dowództwach i sztabach misji organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych oraz dla obserwatorów wojskowych i osób o statusie obserwatora w misjach pokojowych;
17) wydaje niezbędne dokumenty wykonawcze wynikające z postanowień niniejszej decyzji, w tym rozkaz personalny kierujący żołnierzy do pełnienia służby wojskowej poza granicami państwa;
18) przygotowuje i przekazuje do organizacji międzynarodowej kierującej misją pokojową lub do dowództwa sił wielonarodowych dokumenty dotyczące poziomu uprawnień w zakresie dowodzenia i kierowania PJW/PKW.
3. Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej do Spraw Polityki Obronnej:
1) koordynuje całokształt przedsięwzięć związanych z politycznym aspektem użycia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa;
2) koordynuje, w porozumieniu z Szefem Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, udział strony polskiej oraz uczestniczy w negocjacjach i uzgodnieniach międzynarodowych dotyczących użycia PJW/PKW poza granicami państwa;
3) koordynuje współpracę resortu obrony narodowej z organizacjami międzynarodowymi oraz innymi państwami w zakresie użycia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa;
4) przygotowuje projekty dokumentów wymaganych prawem krajowym do udziału Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa, w tym dokumenty niezbędne do podjęcia przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej postanowienia o użyciu PJW/PKW oraz opiniuje projekty decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie realizacji zadań przez PJW/PKW;
5) sprawuje, w imieniu Ministra Obrony Narodowej, kierownictwo narodowe nad działalnością obserwatorów wojskowych i osób o statusie obserwatora w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych;
6) kwalifikuje i przygotowuje kandydatów na stanowiska obserwatorów wojskowych i osób o statusie obserwatora w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych;
7) uzgadnia z Sekretariatem Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ), w porozumieniu z Szefem Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, przemieszczenie PJW/PKW w misji ONZ z kraju do rejonu działania i z powrotem;
8) współuczestniczy w doborze kandydatów na stanowiska w kwaterach głównych, dowództwach i sztabach misji organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych;
9) uczestniczy w kontrolach dotyczących wykonywania zadań mandatowych przez PJW/PKW;
4. Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej do Spraw Uzbrojenia i Modernizacji:
1) dokonuje analiz związanych z pozyskiwaniem uzbrojenia i sprzętu wojskowego (UiSW) na potrzeby PJW/PKW;
2) zapewnia, w zakresie swoich kompetencji, priorytetowy zakup uzbrojenia, sprzętu wojskowego i wyposażenia dla PJW/PKW, zgodnie z zapotrzebowaniem Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego w ramach limitu środków wydzielonych na określone przedsięwzięcie.
5. Dyrektor Generalny Ministerstwa Obrony Narodowej:
1) zapewnia system łączności i informatyki PJW/ PKW z krajem w oparciu o środki radiowe i satelitarne według uzgodnionego planu łączności oraz uczestniczy w opracowaniu dokumentów w tym zakresie;
2) zapewnia funkcjonowanie systemu ochrony kryptograficznej i terminowe dostarczanie zestawów częstotliwości na potrzeby PJW/PKW oraz danych do pracy w sieciach i kierunkach radiowych w relacjach PJW/PKW - kraj.
6. Dyrektor Departamentu Budżetowego - realizuje zadania dla zapewnienia finansowania użycia PJW/ PKW, wynikające z art. 9 ust. 1 pkt 3 i art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. Nr 162, poz. 1117 oraz z 2004 r. Nr 210, poz. 2135), decyzji Nr 278/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz. Urz. MON Nr 13, poz. 149 i Nr 17, poz. 180) oraz decyzji budżetowej Ministra Obrony Narodowej na dany rok.
7. Dyrektor Departamentu Kontroli:
1) wyznacza osoby monitorujące proces oceny przygotowania poszczególnych zmian PJW/PKW, które jako niezależni przedstawiciele organu kontrolnego Ministra Obrony Narodowej, nie wchodzący w skład zespołu kontrolującego, są zobowiązane do:
a) monitorowania i udzielania rad zespołowi kontrolującemu podczas oceniania,
b) udzielania pomocy zespołowi kontrolującemu w opracowaniu protokołu z kontroli,
c) udzielania pomocy zespołowi kontrolującemu w formułowaniu zaleceń mających na celu usunięcie stwierdzonych braków i niedociągnięć,
d) w przypadku stwierdzenia istotnych nieprawidłowości w procesie oceny, w stosunku do zapisów ujętych w programach oceny, Dyrektor Departamentu Kontroli składa Ministrowi Obrony Narodowej stosowny meldunek;
2) organizuje kontrole w zakresie realizacji wykonania budżetu oraz gospodarowania majątkiem PJW/PKW w trakcie realizacji zadań poza granicami kraju.
8. Dyrektor Departamentu Prasowo-Informacyjnego:
1) współuczestniczy w procesie przygotowania Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej do realizacji zadań związanych z informowaniem opinii publicznej podczas ich służby w PJW/PKW;
2) akceptuje kandydatów na stanowiska rzeczników prasowych oraz personelu komórek prasowo-informacyjnych w PJW/PKW;
3) udziela merytorycznej pomocy Szefowi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego w zakresie polityki informacyjnej resortu obrony narodowej dotyczącej użycia jednostek Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa;
4) zapewnia środkom masowego przekazu możliwości pozyskiwania informacji związanych z działaniem PJW/PKW.
9. Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej - w zakresie kontyngentów formowanych przez Żandarmerię Wojskową zgodnie z posiadanymi kompetencjami:
1) realizuje zadania związane z przygotowaniem i wyposażeniem PJW/PKW w kraju oraz ich rozformowaniem po powrocie z zagranicy;
2) wyznacza stany osobowe do PJW/PKW oraz zapewnia właściwe ich przygotowanie i wyposażenie;
3) powołuje skład komisji kwalifikujących żołnierzy i pracowników wojska do udziału w misjach oraz przedkłada projekty obsady etatowej PJW/ PKW do akceptacji Szefowi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego;
4) bierze udział w negocjacjach mających na celu określenie zakresu użycia oraz w opracowaniu projektów aktów prawnych dotyczących przygotowania i użycia PJW/PKW;
5) uczestniczy w rekonesansie rejonów rozmieszczenia i działania PJW/PKW oraz kontroli realizacji zadań wykonywanych przez siły wydzielone do PJW/PKW;
6) organizuje rozliczanie PJW/PKW po powrocie do kraju;
7) organizuje w kraju ceremonie pożegnania i powitania zmian PJW/PKW;
8) sprawuje opiekę, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nad polskim personelem wojskowym i cywilnym, poszkodowanym w misjach organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych oraz nad członkami ich rodzin.
10. Szef Służby Wywiadu Wojskowego:
1) przedstawia Szefowi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego wnioski organizacyjno-etatowe i kadrowe dotyczące żołnierzy Służby Wywiadu Wojskowego kierowanych do pełnienia służby w PJW/PKW i uzupełniania stanów osobowych;
2) zapewnia, w zakresie swoich kompetencji, szkolenie stanów osobowych PJW/PKW oraz opracowuje materiały informacyjne o sytuacji w rejonie działania PJW/PKW.
11. Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego:
1) przedstawia Szefowi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego wnioski organizacyjno-etatowe i kadrowe dotyczące struktury organizacyjnej oraz żołnierzy Służby Kontrwywiadu Wojskowego kierowanych do pełnienia służby w PJW/PKW i uzupełniania stanów osobowych;
2) zapewnia, w zakresie swoich kompetencji, szkolenie stanów osobowych PJW/PKW;
3) zapewnia ochronę kontrwywiadowczą stanu osobowego PJW/PKW oraz kontrolę przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych;
4) zapewnia wytwarzanie narodowych dokumentów kryptograficznych oraz - poprzez siły i środki Wojskowej Służby Kurierskiej Sił Zbrojnych - dystrybucję materiałów kryptograficznych narodowych i sojuszniczych na potrzeby organizacji i funkcjonowania niejawnej wewnętrznej łączności w PJW/PKW i rejonie operacji/akcji oraz w relacji z krajem;
5) zapewnia kierowanie procesem akredytacji niejawnych systemów teleinformatycznych na potrzeby PJW/PKW.
12. Ordynariusz Polowy (Biskup Polowy), Prawosławny Ordynariusz Wojskowy i Naczelny Kapelan Wojskowy - Ewangelicki Biskup Wojskowy - zapewnią stosownie do potrzeb, posługę duszpasterską dla PJW/PKW.
13. Naczelny Prokurator Wojskowy - wydziela na potrzeby PJW/PKW prokuratorów wojskowych zgodnie z zapotrzebowaniem Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego.
14. Szef Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej:
1) określa zasady zapewniania bezpieczeństwa pożarowego PJW/PKW;
2) uczestniczy w składzie komisji kwalifikacyjnej żołnierzy i pracowników wojska do udziału w misjach na stanowiskach: inspektora ochrony przeciwpożarowej oraz w wojskowych strażach pożarnych PJW/PKW;
3) uczestniczy, stosownie do potrzeb, w rekonesansach rejonów rozmieszczenia i działania oraz kontroli zabezpieczenia pożarowego PJW/ PKW;
4) zapewnia szkolenie stanów osobowych wojskowych straży pożarnych i inspektoratów ochrony przeciwpożarowej przed wyjazdem na misje.
15. Odpowiedzialnym za wykonanie decyzji jest Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego.16. Traci moc decyzja Nr 169/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 czerwca 2005 r. w sprawie podziału kompetencji w zakresie przygotowania, kierowania i wycofania polskich kontyngentów wojskowych/polskich jednostek wojskowych w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych, a także kierowania żołnierzy zawodowych do pełnienia służby poza granicami państwa w kwaterach głównych, dowództwach i sztabach misji pokojowych i sił wielonarodowych oraz jako obserwatorów wojskowych i osoby o statusie obserwatora wojskowego w misjach pokojowych (Dz.Urz. MON Nr11,poz. 95).
17. Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.
Minister Obrony Narodowej: B. Klich
- Data ogłoszenia: 2008-03-26
- Data wejścia w życie: 2008-03-06
- Data obowiązywania: 2008-03-06
- Dokument traci ważność: 2020-08-17
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA